Toteutuuko hoitotakuu?

Tapio.

Ilmoittauduin jo viime vuoden puolella(2008)odottamaan hampaiden
tarkastusta ja hoitoa jonka tarve näyttää lisääntyneen kun peilistä hampaita tarkastelee.
Hoitotakuulakia rikotaan täällä Oulussa ,teen kantelun asiasta niinkuin moni muukin on tehnyt.
pääseekö muualla Suomessa hammashoitoon nopeasti vai hitaasti?


Uusien, oireettomien potilaiden hammaslääketieteellinen tutkimus on
toteutettava 6 kk kuluessa yhteydenotosta.
Kansanterveyslaki § 15 b

26

1503

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • olli43

      pääsee viikossa jos ei ole sillä hetkellä koululaisten tarkastus kampanja silloin menee 2kk.
      Särkevän hampaan tietenkin saa samana päivänä aina.

    • niku..

      Minkä ihmeen takia ihmiset jonottavat julkiseen hammashoitoon. En ikinä alentuisi moiseen. Olen aina käynyt yksityisellä. Ajan saa muutaman päivän sisällä, hoito on hyvää ja yllättävänkin edullista. Alle satasella saa tarkastuksen ja yhden paikkauksen. Kumma kun rahaa ei saisi mennä tähän tarkoitukseen, kaikkeen muuhun joutavaan kylläkin.

      • Hampaatkilisten

        jos ko. henkilö haluaa saada hyvän hoidon halvemmalla kuin näillä rahanvuolijoilla,jotka vaihtavat vaikka kaikki paikat uusiksi. Minäkään en ole niin hyvin perehtynyt hammaslääketieteeseen että voisin aina olla varma,onko joku yksityisen hammaslääkärin tekemä asia pakko tehdä vai onko se niin sanotusti turhaa,jolloin kerätään potilaan rahat pois. Kunnallinen hammashoito on aivan yhtä laadukasta ja ei todellakaan tarvitse pelätä hammaslääkärin tekevän jotain vain saadakseen rahaa.


      • Tapio.

        Yksityinen hammaslääkäri löytää paljon vikoja hampaista mutta kunnan hammaslääkärit ei yleensä löydä mitään vikaa.
        Mikä on sitten se rehellinen totuus kun puolueetonta arviointia on vaikea löytää?
        Yksityisellä käynnit voi tulla kalliiksi sen takia kun niitä vikoja löytyy paljon.


      • Vielä IsompiMuna

        Ei julkiseen vaan kunnaliseen! Yksityinen tarkastus siis satasen? No mä oli just kaupungin tarkastuksessa ja makso 26euroo eli jäi 74 euroo siihen sun "joutavaan" ja vaikka saisit kelasta takasin vaikka puolet(mikä on unelmaa) niin silti voisin ostaa "joutavaa"...Kiitos!


      • rahaton2

        Missä noin halvalla pääsee yksityiselle hammaslääkärille? En ikinä ole saanut edes tarkastusta alle satasella, saati sitten paikkausta. Viimeksi oli pakko mennä hoidattamaan särkevää hammasta yksityiselle hammaslääkärille, kun kunnalliseen hammashoitoon oli monen kuukauden jono, eikä päivystyksestä saanut apua. Yhden hampaan juurihoitoon upposi yli 500 euroa. Siinä syy, miksi niin monet yrittävät kunnalliseen hammashoitoon...


      • Vanha ketju, mutta
        rahaton2 kirjoitti:

        Missä noin halvalla pääsee yksityiselle hammaslääkärille? En ikinä ole saanut edes tarkastusta alle satasella, saati sitten paikkausta. Viimeksi oli pakko mennä hoidattamaan särkevää hammasta yksityiselle hammaslääkärille, kun kunnalliseen hammashoitoon oli monen kuukauden jono, eikä päivystyksestä saanut apua. Yhden hampaan juurihoitoon upposi yli 500 euroa. Siinä syy, miksi niin monet yrittävät kunnalliseen hammashoitoon...

        Kunnalliseen akuuttihoitoon (mm. särkytapaukset) pitää päästä samana tai viimeistään seuraavana päivänä. Kunnallisissa hammashoitoloissa pidetään vapaana näitä akuuttiaikoja juuri päivystystapausten varalta. Harvassa kunnassa on erityistä isoa päivystysvastaanottoa kuten Helsingissä.


    • HAMPAATKILISTEN

      toimia juuri niinkuin on asia sovittu. Jos kerran puolen vuoden sisällä kuuluu aika saada, niin se myöskin on saatava tuona aikana. Kyllä täällä eteläisessä Suomessa ainakin saa jo alle kolmessa kuukaudessa vaikka onkin ruuhkaista aluetta. Ei minnekään yksityiselle tietenkään, jos saat halvemmalla kunnan hammashoidosta ja kunnan terveydenhoito kerran sinulle kuuluu.

      Täällä etelässä kokeiltiin myöskin sellaista systeemiä, että kunnan hammashuolto teki ostopalvelusopimuksen yksityisille hammaslääkäriasemille. Karseita kokemuksia niille,jotka ovat saaneet kunnalta asiallisen ja terpeellisen hammashoidon. Minulle kävi mm niin, että kyseinen hammaslääkäri ,siis yksityisellä puolella, alkoi vuolemaan rahaa hampaillani. Haluatko kuulla. Kerron sinulle. Minulla on purentakisko. Purentani ei ole kohdallaan eikä ole milloinkaan ollutkaan. Minulle oli jo monen vuoden aikana tehty hommeleita hampaiden kanssa kunnallisella puolella. Purentakisko oli ihan jeees ja homat muutenkin melkoisen hyvin.Mutta yksityinen hammaslääkäri keksikin ettei hänen mielestään tuo purentakisko ole oikea vaihtoehto,vaan hän suosittelee purennan korjaamista hampaita poraamalla.Niin minä tyhmä kun en tiennyt tuota asiaa niin tieteelliseltä kannalta, menin ja annoin tuon yksityisen hepun porata hampaisiini koloja niin että purentani jälleen muuttui. Ja niinhän tuo heppu porasi sitten tuota minun purentakiskoanikin,jotta sai jälleen hampaani osutettua siihen kiskoon kohdalleen.Jotta kokonaissummaksi tuo hampaiden purennan niin sanottu korjaamiinen tuli maksamaan minulle 120 €.Mitään hyötyä siitä ei ollut mutta vähän kuitenkin haittaa, sillä nirske käy nyt kun syön ja kaikki hampaani eivät ole tasan kuitenkaan.

      Ja tuon pakotetun yksityisellä hammaslääkärillä käynnin seurauksena en päässyt heti takaisin kunnolliseen hammashoitoon kunnalliselle puolelle syystä,koska minun papereitani ei sitten tietenkään löytynyt kunnalliselta hammashuollon puolrelta.Papruthan oli tietty hoidon loputtua jääneet yksityiselle ostosopimuslääkärille.Joten aikaa suttaantui ihan noiden paprujen takia muutama kuukausi turhaan. Minulle näet ei kunnallinen tehnyt mitään,vaikka istuinkin yhden hoitokerran sitten jo kunnallisen hammaslääkärin tuolissa. Sanoi vain ettei hän voi tehdä mitään,koska hänellä ei ole papereita. Jotta nyt on sitten hammaskivi niin kovin päässyt jyytämään hampaitani kolmen kuukauden aikana,että ruskeat ja kamalat ovat kuin mitkä.

      SINNE VAAN HAMMASHOTIOLAAN JA SANOT ETTÄ SINULLE KUULUU HOITO JA JUST NYT EIKÄ VIIDESTOISTA PÄIVÄ.PERUSTELUITA EI OLE JOS ON KERRAN HOITOTAKUU OLEMASSA.OTA YHTEYS KUNNAN POTILASASIAMIEHEEN.

      • jaska..

        onhan se nyt pirun alentavaa jonottaa julkiseen hammashoitolaan. Yksityisellä saa paljon parempaa hoitoa kohtuuhintaan.


      • hoitoa!
        jaska.. kirjoitti:

        onhan se nyt pirun alentavaa jonottaa julkiseen hammashoitolaan. Yksityisellä saa paljon parempaa hoitoa kohtuuhintaan.

        Olen saanut yksityisellä huonoa hoitoa, julkisella en koskaan. Lisäksi minulla ei rahapussi kestä yksityisen rahastusta. Minulla kantti kestää jonottaa julkisen puolen hammashoitoon. Hienoa että sinä osaltasi olet pienentämässä julkisen puolen jonoja kun jäät sieltä pois.


      • ???
        jaska.. kirjoitti:

        onhan se nyt pirun alentavaa jonottaa julkiseen hammashoitolaan. Yksityisellä saa paljon parempaa hoitoa kohtuuhintaan.

        Lappeenrannassa Suomen surkein tilanne kunnallisessa hammashoidossa N. 2500 jonottaa hammashoitoon pääsyä ja puolessa vuodessa ei todellakaan pääse hoitoon ja kaikenlisäksi yksityispuoli tupaten täynnä, eivätkä ota uusia asiakkaita lisää. Ei siis vaihtoehtoja kuin olla jonossa....


      • HUONO HOITO YKSITYIS
        hoitoa! kirjoitti:

        Olen saanut yksityisellä huonoa hoitoa, julkisella en koskaan. Lisäksi minulla ei rahapussi kestä yksityisen rahastusta. Minulla kantti kestää jonottaa julkisen puolen hammashoitoon. Hienoa että sinä osaltasi olet pienentämässä julkisen puolen jonoja kun jäät sieltä pois.

        Olen myös saanut yksityiseltä puolelta todella huonoa hoitoa! Julkiselta en koskaan, joten minun suuntani kyllä on myös se, että julkiselle ennemmin kuin yksityisen kamalaan hoitoon. 'En puhu vain yhdestä yksityisestä vaan yllättävää kyllä, monestakin olen saanut hyytävää palvelua!

        Aloittajalle, että soita ihmeessä ja kysele aikasi perään! Kyllä hoitotakuu pelaa, mutta ihmisten pitää myös VAATIA ja KYSELLÄ oikeuksien perään. Voit myös mennä alueesi hoitolaankin suoraan niin säästyy puhelinkuluja. Kyllä neuvovat ja auttavat kunhan kerrot vain tilanteesi.


      • niku..
        ??? kirjoitti:

        Lappeenrannassa Suomen surkein tilanne kunnallisessa hammashoidossa N. 2500 jonottaa hammashoitoon pääsyä ja puolessa vuodessa ei todellakaan pääse hoitoon ja kaikenlisäksi yksityispuoli tupaten täynnä, eivätkä ota uusia asiakkaita lisää. Ei siis vaihtoehtoja kuin olla jonossa....

        on tarkoitettu julkinen hammashoito


      • janus..
        niku.. kirjoitti:

        on tarkoitettu julkinen hammashoito

        olis tosi noloa mennä sinne jonottamaan köyhien kaa


      • Tyhmyys vai tehottom
        ??? kirjoitti:

        Lappeenrannassa Suomen surkein tilanne kunnallisessa hammashoidossa N. 2500 jonottaa hammashoitoon pääsyä ja puolessa vuodessa ei todellakaan pääse hoitoon ja kaikenlisäksi yksityispuoli tupaten täynnä, eivätkä ota uusia asiakkaita lisää. Ei siis vaihtoehtoja kuin olla jonossa....

        Sinä olet aivan oikeassa, Lappeenranta pitää perää näissä eri kaupunkien välisissä hammashoitolastoisssa. Puhutaan siis kunnallisesta hammashoidosta. Mikä siellä Lappeenrannassa oikein mättää ? Onko siellä mätää johdossa vai tekijöissä?
        Eikö Lappeenrantaan saa hammaslääkäreitä? Vai onko siellä niin hirveät työskentelyolosuhteet (huono johto ? ), että paikkakunnalle tulleet hammaslääkärit karkaavat muualle?
        Kyllä vähän kummastuttaa.
        Tunnen hiukan alueen olosuhteita ja taloutta. Se on kaikin puolin aivan kelvollista asuin- ja työntekoaluetta, vilkas talouselämä, hyvät liikenneyhteydet, laajeneva kunta (kaupunki). Venäläiset käyvät ostoksilla ja tuovat rahaa elinkeinoelämään, maisemat ovat kauniita, ihmiset iloisia karjalaisia, mutta hammashoidon järjestäminen ei vaan luonnistu. Miksiköhän ? Osaako joku kertoa ?
        Itse epäilen heikkoa ja osaamatonta johtoa. Huono johto on nimittäin aikojen kuluessa pilannut monta hyvää työympäristöä.


      • ........
        janus.. kirjoitti:

        olis tosi noloa mennä sinne jonottamaan köyhien kaa

        Kyllä minä olen aina jonottanut julkiseen hammashoitoon ihan kotona ja mennyt sitten 10-15 minuuttia ennen hoitoaikaani hammaslääkärille. Eikä siellä ole yleensä kuin 1-3 muuta ihmistä odottamassa.

        On vähän pakko käyttää julkista puolta kun nettotuloista yli puolet menee asumiseen. Siihen sitten vielä muut kulut päälle, niin ei pysty maksamaan yksityispuolen riistohintoja.


      • kluivertti
        Tyhmyys vai tehottom kirjoitti:

        Sinä olet aivan oikeassa, Lappeenranta pitää perää näissä eri kaupunkien välisissä hammashoitolastoisssa. Puhutaan siis kunnallisesta hammashoidosta. Mikä siellä Lappeenrannassa oikein mättää ? Onko siellä mätää johdossa vai tekijöissä?
        Eikö Lappeenrantaan saa hammaslääkäreitä? Vai onko siellä niin hirveät työskentelyolosuhteet (huono johto ? ), että paikkakunnalle tulleet hammaslääkärit karkaavat muualle?
        Kyllä vähän kummastuttaa.
        Tunnen hiukan alueen olosuhteita ja taloutta. Se on kaikin puolin aivan kelvollista asuin- ja työntekoaluetta, vilkas talouselämä, hyvät liikenneyhteydet, laajeneva kunta (kaupunki). Venäläiset käyvät ostoksilla ja tuovat rahaa elinkeinoelämään, maisemat ovat kauniita, ihmiset iloisia karjalaisia, mutta hammashoidon järjestäminen ei vaan luonnistu. Miksiköhän ? Osaako joku kertoa ?
        Itse epäilen heikkoa ja osaamatonta johtoa. Huono johto on nimittäin aikojen kuluessa pilannut monta hyvää työympäristöä.

        olen yhden kerran joutunut sietämään julkista "hammashoitoa" akuutin tapauksen vuoksi. Lääkäri oli pahantuulinen, hoito heikkoa ja muut asiakkaat lähinnä laitapuolenkulkijoita.


      • ollut...
        kluivertti kirjoitti:

        olen yhden kerran joutunut sietämään julkista "hammashoitoa" akuutin tapauksen vuoksi. Lääkäri oli pahantuulinen, hoito heikkoa ja muut asiakkaat lähinnä laitapuolenkulkijoita.

        huonoa tuuria!

        Minulla on ollut aina julkisen puolen hammaslääkärit asiallisia ja osannut työnsä hyvin. Jopa päivystyksessäkin käydessä on ollut sama tilanne. Eikä koskaan ole osunut samaan aikaan yhtäkään laitapuolen kulkijaa samaan aikaa, ellet sitten laske minun kaltaisiani eläkeläismummoja sellaisiksi.


    • arkkukauppias

      Minä asun sellaisessa kunnassa missä lääkäreille jopa on vuoden jonot,ja joskus olen saanut vastauksen ettei
      uusia potilaita oteta vastaan ollenkaan.Kehotetaan harjaan vaan hampaita ja jonottaan tai meneen yksityiselle.Ja yksityisellä on sama tilanne ja pompotellaan sinne ja tänne kipeetä asiakasta.Minulla oli 5 vuotta väli kun hoidin hampaita ja reikiä ei ollut.Joo emme ota uusia potilaita ollenkaan.Eli hoitotakuuta rikotaan Puolen vuoden päästä se hammas räjähti ja poisto ja kallis implantti tilalle.
      joku antoikin palautteen minulle että sitä hammashoitoa ei suorastaan ole.Nuoret ja kauniita vaan otetaan jolla on hyvä hammasluu vanhat ja rumat saa olla oman onnensa nojassa.Hämeenkyrö.

      • kantelemaan

        Siitä vaan tekemään kantelua! Kun rätkäistään muutaman miljoonan uhkasakko, alkaa kuntaa kummasti kiinnostaa palkata lisää henkilökuntaa tai teettää ylitöillä jonot pois. Näin kävi Helsingissäkin sairaalapuolella. Hammashoito taiteilee vielä hoitotakuun rajalla, mutta hoitoa on saanut vaikka ostopalveluna puolen vuoden kuluessa. Kiireellistä hoitoa muutamassa päivässä, viimeistään parissa viikossa ja akuuttia viimeistään seuraavana päivänä.


    • zhshst

      Kunnallinen on köyhille.

    • tsys5ty5

      Ei toteudu.

      • t5y54trte

        Toteutuu


    • Hoitotakuu?

      Mikä se hoitotakuu on?
      Ensimmäisenä tulee mieleen hoito, jossa on takuu. Takuu hoidon tuloksista. Mutta kun alkaa ko. takuuta selvittämään, niin eihän se ole sinne päinkään. Takuulla tarkoitetaankin, että pääset vain sisälle, sinne missä tämä takuutyö pitäisi suorittaa! Se työn, hoidon takuu onkin sitten taas aivan eri juttu!

    • hoitotakuu takkuu

      Hoitotakuu tarkoittaa vain, että ensimmäinen käynti järjestyy lain määräämässä aikarajassa. Sille, että miten jatkoaikoja saa tai miten hoito joskus valmistuu, ei ole aikarajaa.

    • Oleellista

      > Sille, että miten jatkoaikoja saa tai miten hoito joskus valmistuu, ei ole aikarajaa.

      Se aikaraja ei ole oleellista. Sitävastoin MITEN hoito joskus valmistuu on oleellista!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      2161
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1938
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1888
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1690
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1498
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1276
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1180
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1168
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1157
    Aihe