laika, suomenpystykorva vai pohjanpystykorva?

Anna Sofia

Olen suunnitellut mieheni kanssa metsästys- ja perhekoiraksi
venäläis-eurooppalaista laikaa. Tuo laika olisi keskikokoinen ja ilmeisesti kaikkea riistaa metsästävä koira (?) Koira olisi kätevä ottaa mukaan moniin paikkoihin. Asumme suuressa rivitalossa, piha on sen kokoinen, että saa myös kunnon tarhan hankittua, tarvittaessa myös koppiin lämmitys, että voi olla siellä koira yötä, jos ei voi sisällä olla. Koira tulisi myös perhekoiraksi. Talossa ei ole lapsia, ainoastaan kettuterrieri, vikkelä, ketterä, mutta jos ei sopisi yhteen, niin saataisiin erilleen, mutta olemaan samassa talossa, ongelmat sitten hoidetaan, jos niitä tulee koirien kanssa.
Ollaan myös suunniteltu suomenpystykorvaa, se olisi sopiva keskikokoinen, mutta haukkuu aivan liikaa. Räksyttää mielestäni ärsyttävästi, vaikka täällä jossa asumme, ei olekkaan koiria melkein yhtään, silti olen saanut tarpeeksi takapihan nurkassa olevassa tarhassa haukkuvast suomenpystykorvasta. Saako kyseisen rodun ”hiljennettyä” jossain mielessä, että haukkuisi vain siellä metsästämässä?

Myös metsästyskoira-listalla on Pohjanpystykorva. Pohjis olisi myös sopivan kokoinen rotu, ja pihakoirana myös soveltuu tarhaan. Tarhan koosta en voi sanoa mitään, koska vielä ei olla mitään alettu rakentaa, kun ei ole tiedossa minkärotuista koiraa hankitaan. Ainakin tarhaan tulisi koppi johon hankittaisiin lämmitys tietenkin. Talomme vieressä on metsää, ja omalta pihalta pääsee suoraan lenkille, ettei tarvitse viimeisenä talona kulkea jokaisen rivitalon ohitse, että pääsee omalta pihalta suoraan metsään, niin se on suuri plussa koirien lenkkeilyn takia, nopeasti pääsee lenkille jos tulee nukuttua liian pitkään aamulla ennen töihin menoa.

Mikä olisi sopiva rotu? Venäläis-eurooppalainen laika, suomenpystykorva, vai pohjanpystykorva?
Omasta mielestä laika, tai sitten pohjis, mutta teillä on toivottavasti tietoa roduista enemmän kuin minulla! Kokemusta on spanieleista metsästyskoirina, irlanninsusikoirista, terriereistä ja belgianpaimenkoirista. Miehelläni on kokemusta spanieleista myöskin, beagleista hieman ja juuri näistä pohjanpystykorvan ja jonkun toisen metsästyskoiran (tuntemattoman rodun) sekoituksesta.
Vastauksia nopeasti, kiitos :) Ottaisimme joulun jälkeen aikaisintaan koiran ja myöhäisintään keväällä. Talvella ja jouluna minulla on lomaa ja sitten perheen isännällä keväällä / kesällä molemmilla, eli olisi puolivuotta kokonaan kouluttamiselle aikaa. Kiitos. Jos on kysyttävää ruudun sieltä puolen, niin kysykää vain, minä vastailen kunhan kerkeilen =)

17

3833

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hukka-Musti

      Ei suomenpystykorva turhia hauku, jos se on saanut käsityksen, että vieraista ihmisistä ei ole mitään uhkaa. Tämä onnistuu, kun koira pääsee pennusta saakka kasvamaan ihmisten parissa. Mutta yleinen syy koirien haukkumiseen on turhautuneisuus, joka johtuu siitä, että koirat eivät ole saaneet riittävästi liikuntaa ja tekemistä. Moni luulee, että suomenpystykorva pärjää tarhassa läpi päivän, mutta kyllä suomenpystärikin siellä stressaantuu. Tunnen kerrostaloissa asuvia suomenpystäreitä, eivätkä ne metelöi, koska ovat pennusta asti asuneet ihmisten ja äänten keskellä ja tottuneet niihin sekä saaneet riittävästi liikuntaa.

      Mutta jos kettuterrierinne on vähänkin ärhäkkä toisille koirille, niin en suosittele hankkimaan toista koiraa sen seuraksi. Koira ottaa pentuna erittäin helposti mallia toisen koiran huonoista tavoista.

      Mikä tahansa koira sopii kotikoiraksi talon sisäpuolelle asustelemaan ja siellä ne yleensä kasvavat rauhallisemmiksikin.

      Kaikki nuo mainitsemanne rodut tulee sosiaalistaa hyvin, mutta sopivat muuten kriteereihinne.

    • pohjan poika

      Niin pohjanpystykorva olisi teille paras rotu. minulla on pohjis ollut jo vuosikausia, eikä parempaa ja kiltimpää koiraa kotioloissa löydy. Taas metsässä koiran metsästysvietti on todella innokasta. Koiran luonnehan on todella vaatimaton joka ei räksytä niin paljon kotipihalla. Laikoista voin senverran sanoa, että jotkut ovat tosi vihaisia toisille koirille. En veisi metsään samoille seudulle toista koiraa jos tietäisin laikan oleskelevan samoilla seudulla.

      • "minun rotu"

        Kaikkihan me liputamme juuri omien koiriemme rotuja...


      • Anna Sofia
        "minun rotu" kirjoitti:

        Kaikkihan me liputamme juuri omien koiriemme rotuja...

        Niin, itsekkin ajattelin pohjanpystykorvaa, ja se kuulostaa parhaimmalle.
        Terrieri rakastaa toisia koiria elämänsä edestä ja kaikkea mitä toisten koirien kanssa saa tehdä.
        Pohjanpystykorva on varmaan juuri "meidän metsästyskoirarotu" =)


      • EräJormaa

        Kasvatuksesta se on kiinni. Kyllä jokaisesta koirasta vihaisen saat ku sitä huonosti kohtelet.
        Itse ottaisin Laikan kun se ns. monikäyttökoira ja luonteeltaan todella ystävällinen ja sopii erittäin hyvin lapsiperheisiinkin. (kokemusta on). Haukkuu vähiten nuista kolmesta rodusta. Ainahan jos koira haukkuu niin jotain asiaahan sillä on ja sitä olisi hyvä opetella tulkitsemaan..


    • näin on

      Pohjis tulisi ensin mieleen, käyttötarkoitus kuitenkin ratkaisee ja laikan ohella voisi karjalankarhukoirakin olla vaihtoehto.

      • Anna Sofia

        Jänistä varmaankin ja metsä kana-lintuja, itse en metsästä mutta isäntä kyllä.
        Varmasti myös supikoiria. Mäyräkoira olisi tietenkin monipuolinen vaihtoehto, mutta liian pieni ja sittenkun tulee niitä selkävaivoja niin siitä ei kukaan nauti, että koira kärsii, mutta mäyräkoira on kiva rotu sinänsä, mutta ehkä liian pieni. Koulutuksella pidettäisiin kurissa, eikä annettaisi mennä miten sattuu oman tahtonsa kanssa, vaan koulutetaan sellaiseksi kuin itse haluamme ja sopivaksi. Itse juuri vihaan niitä koiranomistajia jotka eivät kouluta koiraansa ja syyttävät koiria, että "miten tässä nyt näin kävi?"
        Karjalankarhukoira on taas suurriistan koiria, ja ei me nyt joka päivä mennä karhua kaatamaan.
        Tosin onhan jotkut yksilöt varmasti näitä jäniksen poikia :) Voiko pohjanpystykorvan metsästää hirven? Tai pystyykö pohjiksen kanssa saamaan hirven kaadetuksi? Entäs tämä venäläis-eurooppalainen laika?

        Mitä näillä kolmella rodulla voi metsästää? Sitä vain kysyn, ihan varmistukseksi :)


      • näin on
        Anna Sofia kirjoitti:

        Jänistä varmaankin ja metsä kana-lintuja, itse en metsästä mutta isäntä kyllä.
        Varmasti myös supikoiria. Mäyräkoira olisi tietenkin monipuolinen vaihtoehto, mutta liian pieni ja sittenkun tulee niitä selkävaivoja niin siitä ei kukaan nauti, että koira kärsii, mutta mäyräkoira on kiva rotu sinänsä, mutta ehkä liian pieni. Koulutuksella pidettäisiin kurissa, eikä annettaisi mennä miten sattuu oman tahtonsa kanssa, vaan koulutetaan sellaiseksi kuin itse haluamme ja sopivaksi. Itse juuri vihaan niitä koiranomistajia jotka eivät kouluta koiraansa ja syyttävät koiria, että "miten tässä nyt näin kävi?"
        Karjalankarhukoira on taas suurriistan koiria, ja ei me nyt joka päivä mennä karhua kaatamaan.
        Tosin onhan jotkut yksilöt varmasti näitä jäniksen poikia :) Voiko pohjanpystykorvan metsästää hirven? Tai pystyykö pohjiksen kanssa saamaan hirven kaadetuksi? Entäs tämä venäläis-eurooppalainen laika?

        Mitä näillä kolmella rodulla voi metsästää? Sitä vain kysyn, ihan varmistukseksi :)

        Kyllä pohjiksella hirven saa taitaapa pohjiksia löytyä jopa käyttövaliota hirvelle, mutta enimmekseen pienriistakoira eikä ihan niin äänekäs kuin suomenpystykorva. ja tuo v-elaika on riistaverettömömpi versio karhukoirasta mutta saattaisi sopia jos ette paljon kulje metsällä. (Koulutusta tarvii jokainen koira toinen enemmän toinen vähemmän eli 99% käytöshäiriöistä löytyy epäonnistuneesta koulutuksesta, jos sitä koulutusta on ollut laisinkaan!) Onnea valintaan!


      • näin on
        Anna Sofia kirjoitti:

        Jänistä varmaankin ja metsä kana-lintuja, itse en metsästä mutta isäntä kyllä.
        Varmasti myös supikoiria. Mäyräkoira olisi tietenkin monipuolinen vaihtoehto, mutta liian pieni ja sittenkun tulee niitä selkävaivoja niin siitä ei kukaan nauti, että koira kärsii, mutta mäyräkoira on kiva rotu sinänsä, mutta ehkä liian pieni. Koulutuksella pidettäisiin kurissa, eikä annettaisi mennä miten sattuu oman tahtonsa kanssa, vaan koulutetaan sellaiseksi kuin itse haluamme ja sopivaksi. Itse juuri vihaan niitä koiranomistajia jotka eivät kouluta koiraansa ja syyttävät koiria, että "miten tässä nyt näin kävi?"
        Karjalankarhukoira on taas suurriistan koiria, ja ei me nyt joka päivä mennä karhua kaatamaan.
        Tosin onhan jotkut yksilöt varmasti näitä jäniksen poikia :) Voiko pohjanpystykorvan metsästää hirven? Tai pystyykö pohjiksen kanssa saamaan hirven kaadetuksi? Entäs tämä venäläis-eurooppalainen laika?

        Mitä näillä kolmella rodulla voi metsästää? Sitä vain kysyn, ihan varmistukseksi :)

        Jäi vastaamatta että kyllä pystykorvaiset yleensä kiinnostuvat kaikesta riistasta mihin niitä ohjataan toki hirvi ja karhu vaativat enemmän rohkeutta joten niihin ei kaikista ole. Mäyräkoiraa en tiedä käytetyn lintujahdissa vaikka ajavana ja luolakoirana erinomainen onkin.


      • Anna Sofia
        näin on kirjoitti:

        Jäi vastaamatta että kyllä pystykorvaiset yleensä kiinnostuvat kaikesta riistasta mihin niitä ohjataan toki hirvi ja karhu vaativat enemmän rohkeutta joten niihin ei kaikista ole. Mäyräkoiraa en tiedä käytetyn lintujahdissa vaikka ajavana ja luolakoirana erinomainen onkin.

        Ok, kiitos vastauksista.
        Ollaan mietitty kovasti tuota toisen koiran ottamista taloon,ja myös ajateltu, ettei tuo hirvi-käyttölinja ole meidän juttu. Otamme varmaankin pohjanpystykorvan, kun siitä on miehellä puoliksi kokemusta, ja aivan normaalin pienriista-pennun :) Kiitos kaikille vastauksista, nyt vain aletaan katselemaan erilaisia pentueita ja etsimään pentua :)


      • isln
        näin on kirjoitti:

        Kyllä pohjiksella hirven saa taitaapa pohjiksia löytyä jopa käyttövaliota hirvelle, mutta enimmekseen pienriistakoira eikä ihan niin äänekäs kuin suomenpystykorva. ja tuo v-elaika on riistaverettömömpi versio karhukoirasta mutta saattaisi sopia jos ette paljon kulje metsällä. (Koulutusta tarvii jokainen koira toinen enemmän toinen vähemmän eli 99% käytöshäiriöistä löytyy epäonnistuneesta koulutuksesta, jos sitä koulutusta on ollut laisinkaan!) Onnea valintaan!

        Vai että laika sopii jos ei kulje paljon metsällä??! Jos ruutia ei olisi vielä keksitty, ei sitä ainakaan tuon kommentin kirjoittaja tulisi keksimään.


    • Doris laika

      Heippa!
      Saimme Doris laikan keväällä perheesemme. En ole aiemmin tavannut niiiin mahtavaa koiraa!Tosin pentuna saa varautua hieman vilkkaaseen vesseliin.Suosittelen laikaa monipuolisuutensa takia.Ne ovat ihania perhekoiria,eivät rähise turhia,oppivat kotiympäristön nopeasti,nauttivat seurasta mutta viihtyvät myös yksinulkona.Seuraavat isäntäväkeä tarkasti ja metsällä haku päällä. Soveltuvat hyvin myös kaupunkiin, kun eivät räksytä kuten pystykorvat. Ne tietävät oman arvonsa ja ovat erittäin fiksuja. Pentua kouluttaessa saa varautua hieman itsepäiseen mutta kumminkin oppivaiseen vesseliin. Iloisia ja ihmisrakkaita,vaikka ovat myös hyviä metsäästjiä.Eli kovin monipuolinen ja sopeutuvainen.Doris nauttii myös kovin muiden ja eri kokoisten koirien seurasta. En voi muuta kuin suositella jos mietitte laikan hankintaa.Doriksella on ilo myös tavata sisartaan Fenjaa ja aina ovat kuin kaksi marjaa.Siperian laikat huomattavasti isompia kuin venäläiseurooppalaiset.

    • alli_

      Pohjan pystykorva ehdottomasti ne ovat kilttejä ja söpöjä.

      • alli_

        kaverillaki on pohjanpystykorva.


    • alli_

      pohjanpystykorva sopii sinulle.

    • pohjisten ystävä

      vaikka onkin vanha viestiketju, silti sanoisin että pohjanpystykorva ei ole tarhakoira!

      • pohjisten ystävä

        ja jos pentua kysellessäsi puhut tarhahommasta, putoat melko varmasti ensimmäisenä pennun jonotuslistalta pois!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      150
      2501
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1980
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1958
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1766
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1530
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1296
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1202
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1188
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1167
    Aihe