Kaihileikkauksen jälkeen?

marjamummo

Millaisia lolemuksia teillä on?Paraniko näkö niin ettei laseja tarvita?
Kapulakieltä se tosiaan on nuo lääkärien kielet.
Kuinka vahvat lasit nyt tarvitsette?

48

18436

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Silja S

      Kaihileikkaushan parantaa vain mykiön ongelman eli kirkastaa näön mykiön sameudelta. On ihan tapauskohtaista kuka vielä silti silmälaseja tarvitsee, kuka on liki- ja kuka kaukonäköinen, ja kellä hajataittoa jne. Ne ei liity kaihiopetointiin mitenkään. Joku pärjää ilman laseja joku toinen tarvii lasit. Jos on ollut silmälasit ennen kaihileikkausta, useimmat tarvitsevat varmasti uudet linssit kaihileikkauksen jälkeen. Tai joku pärjääkin kokonaan ilman. Itsellä ei ole silmälaseja ollut aiemmin, mutta nyt kaihileikkauksen jälkeen olisi tarkoitus saada, mutta odottelen aina vaan että silmäni paranisi, että pääsisin optikolle. Kaihi leikattiin jo tammikuussa.

      • marjamummo

        jos on silmäsairauksia?-Minulle eivät luvanneet,mutta
        kehottivat tilaamaan ajan silmälääkärille.
        Minulta kaihioperointi alensi silmänpainetta reilusti.
        Kahdenkympin luvuissa pyörinyt paine laski 10,6.
        Mykiössäni olikin vielä hilseilytauti.-Parantuneeko
        se nyt sitten pysyvästi?


      • Silja S
        marjamummo kirjoitti:

        jos on silmäsairauksia?-Minulle eivät luvanneet,mutta
        kehottivat tilaamaan ajan silmälääkärille.
        Minulta kaihioperointi alensi silmänpainetta reilusti.
        Kahdenkympin luvuissa pyörinyt paine laski 10,6.
        Mykiössäni olikin vielä hilseilytauti.-Parantuneeko
        se nyt sitten pysyvästi?

        Tarkoitin siis yleensäkin optikkoliikettä ailmälasien hakkimiseksi, sieltähän niitä silmälääkärien vastaanottojakin saa tarvittaessa, ainakin täällä meilläpäin. Toisaalta itse voin mennä suoraan optikolle silmäsairauksista huolimatta, sillä olen ravannut sairaalan silmälääkäreillä pakon edessä tiuhaan tahtiin ja sieltä viimeksikin kirjoittivat minnulle epikriisin jossa on myös lause optikolle että saavat määrätä lasit. Silmä tosin heti alkoi taas oikutella enkä ehtinyt sinne saakka vielä. Nyt hoito menossa taas ja jahka se rauhoittuu silmälääkäri kirjoittaa taas paperille luvan linssihankintaan vahvuuksineen jotka polilla todetaan. Tässä on 3 vuotta jo odoteltu silmälaseja, että hiljaa hyvä tulee. Jos tulee. Silmänpaineet mulla on heilunut edes takaisin. Nyt viimeksi terveen silmän paine oli 20 ja sairaan silmän yli 20. Kaihi on jo leikattu ettei se tuo apua siihen tilanteeseen.


      • gfff

        Leikattiin toisesta silmästä kaihi, jonka jälkeen näkö kirkastui, mutta lähinäkö hävisi. Leikatulla silmällä ei näe lukea. Ennen leikkausta näki.


      • silmäongelmainen
        gfff kirjoitti:

        Leikattiin toisesta silmästä kaihi, jonka jälkeen näkö kirkastui, mutta lähinäkö hävisi. Leikatulla silmällä ei näe lukea. Ennen leikkausta näki.

        Kuinka paha?-kirkastuiko kaukonäkö kaihileikkauksessa?Tarvitsetko lasit nyt?


      • marjamummo
        gfff kirjoitti:

        Leikattiin toisesta silmästä kaihi, jonka jälkeen näkö kirkastui, mutta lähinäkö hävisi. Leikatulla silmällä ei näe lukea. Ennen leikkausta näki.

        Saat leikkauksen jälkeen?


      • gfff
        silmäongelmainen kirjoitti:

        Kuinka paha?-kirkastuiko kaukonäkö kaihileikkauksessa?Tarvitsetko lasit nyt?

        häiritsevä töissä ja autolla ajaessa. (Erityisesti pimeässä vastaantulevat valot sokaisi)
        Silmälääkäri suositteli leikkausta.
        Kaukonäkö kirkastui heti leikkauksen jälkeen, mutta lähinäköni menetin.
        Tämä leikattu silmä on aina ollut paremmin lähelle näkevä ja lukeva silmä.
        Nyt olen lukenut toisella silmällä.
        Laseja en ole koskaan aiemmin tarvinut. Nyt se on varmaan hommattava lukulasit.
        Pitäisin tuota lähinäön menetystä lähes yhtä suurena rasitteena kaihin kanssa.


      • joku vaan

        Pääsin kaihileikkaukseen odotettuani puoli vuotta HYKsin silmäklinikalle, se sujui hyvin, aikaahan siinä meni. Palasin kuitenkin silmälaseihin koska keinomykiössä on vain yksi polttoväli.
        Laseissa on muuttuva etäisyys, yläosassa kaukonäkö ja alaosalla näen tarkasti lähelle, esimerkiksi lukemiseen.Tämä oli hyvä ratkaisu, voi olla että monet haluavat luopua laseista, ehkä ulkonäön vuoksi. Itse olen tyytyväinen ratkaisuuni, suojaavathan lasit esim. lentäviltä roskilta


      • Anonyymi
        gfff kirjoitti:

        häiritsevä töissä ja autolla ajaessa. (Erityisesti pimeässä vastaantulevat valot sokaisi)
        Silmälääkäri suositteli leikkausta.
        Kaukonäkö kirkastui heti leikkauksen jälkeen, mutta lähinäköni menetin.
        Tämä leikattu silmä on aina ollut paremmin lähelle näkevä ja lukeva silmä.
        Nyt olen lukenut toisella silmällä.
        Laseja en ole koskaan aiemmin tarvinut. Nyt se on varmaan hommattava lukulasit.
        Pitäisin tuota lähinäön menetystä lähes yhtä suurena rasitteena kaihin kanssa.

        Yleensä kaihi leikkauksen yhteydessä lääkäri kysyy haluatko jatkossa nähdä hyvin lähelle vai kauas. Minä valitsin lähelle eli tarvitsen jatkossa kaukolasit jotka minulla on ollut ennenkin. Niin se vaan menee että molempia ei saa julkisen puolen leikkauksessa.


      • Silja S kirjoitti:

        Tarkoitin siis yleensäkin optikkoliikettä ailmälasien hakkimiseksi, sieltähän niitä silmälääkärien vastaanottojakin saa tarvittaessa, ainakin täällä meilläpäin. Toisaalta itse voin mennä suoraan optikolle silmäsairauksista huolimatta, sillä olen ravannut sairaalan silmälääkäreillä pakon edessä tiuhaan tahtiin ja sieltä viimeksikin kirjoittivat minnulle epikriisin jossa on myös lause optikolle että saavat määrätä lasit. Silmä tosin heti alkoi taas oikutella enkä ehtinyt sinne saakka vielä. Nyt hoito menossa taas ja jahka se rauhoittuu silmälääkäri kirjoittaa taas paperille luvan linssihankintaan vahvuuksineen jotka polilla todetaan. Tässä on 3 vuotta jo odoteltu silmälaseja, että hiljaa hyvä tulee. Jos tulee. Silmänpaineet mulla on heilunut edes takaisin. Nyt viimeksi terveen silmän paine oli 20 ja sairaan silmän yli 20. Kaihi on jo leikattu ettei se tuo apua siihen tilanteeseen.

        Kävin 27.6.2023 Sairaala Novan yksikössä ja karsastuslääkäri Anne Maununen löysi harmaa kaihin vasemmasta silmästä. Suositteli 1-2 vuoden välein ja Katja suositteli vuoden välein. Koska minulta löytyi etenemisennusteeltaan epäselvä harmaa kaihi. Koska löydös on silmälinssin takana ei edessä. Ja jos karsastuslääkäri ennusti kaihi oleellisesti etenee. Sitten silmälääkärin lähetteellä operoitavaksi eli silloin vasen silmä leikataan Sairaala Novan operatiivisella osastolla eli se leikataan. Miten kauan sinulla meni montako kertaa päivässä käytit antipiootti tippoja? Kun mulla edellisestä on jo kulunut 51 itse karsastusleikkauksesta. Niin ei sitä enää muista niin hyvin.


      • gfff kirjoitti:

        Leikattiin toisesta silmästä kaihi, jonka jälkeen näkö kirkastui, mutta lähinäkö hävisi. Leikatulla silmällä ei näe lukea. Ennen leikkausta näki.

        Se leikkaus epäonnistui. Suosittelen menemään silmän leikanneen tohtorin pateille. Nythän tuon ongelman pystyy korjaamaan linssiproteesilla.


    • appetizer

      Minulla kaihi vei näön kahdessa viikossa viime maaliskuussa molemmista silmistä miltei täysin. En uskonut moisen olevan mahdollistakaan, mutta niin vain kävi. Eka silmä leikattiin toukokuun alussa ja toinen sen lopussa. Näin kummallakin silmällä loistavasti jo heti leikkausta seuraavana päivänä. Käytin aikaisemmin moniteholaseja, nyt en tarvitse laseja lainkaan! Silmälääkäri sanoi, että voin hankkia lukulasit leikkauksen jälkeen, mutta että kaukolaseja en enää tarvitse. EN TOSIAAN TARVITSE LUKULASEJAKAAN!

      • silmäongelmainen

        Mitä merkitsee,että kaihileikatun silmän lukemat muuttuivat
        4,25 -1,25?-Olenko liki vai kaukonäköinen?Miinusnäköä ei ole
        ennen ollut.Jälleen uudet lasit...


      • niin onnellinen
        silmäongelmainen kirjoitti:

        Mitä merkitsee,että kaihileikatun silmän lukemat muuttuivat
        4,25 -1,25?-Olenko liki vai kaukonäköinen?Miinusnäköä ei ole
        ennen ollut.Jälleen uudet lasit...

        Kaihi leikattiin molemmista silmistä reilu kuukausi sitten. Ennen en tarvinnut kaukolaseja, mutta lukulasit vahveni koko ajan ja ei vain nähnyt. Nyt näen hyvin lukea ilman laseja ja muutenkin, mutta kauas katsoessa tuntunut, kuin olisi liian vahvat lasit päässä. Tänään just oli silmätarkastus ja kaukolasien osa on miinusta, en muista paljonko. Lukuosa hieman plussaa, muistaakseni alle yksi.
        Eli näkö muuttui, mutta muuten maailma on niin kiskas ja terävä, ihanaa.
        Nyt odotan kovasti kun saan uudet lasini ja näen tosi tarkkaan sekä kauas että lähelle.


      • niin onnellinen kirjoitti:

        Kaihi leikattiin molemmista silmistä reilu kuukausi sitten. Ennen en tarvinnut kaukolaseja, mutta lukulasit vahveni koko ajan ja ei vain nähnyt. Nyt näen hyvin lukea ilman laseja ja muutenkin, mutta kauas katsoessa tuntunut, kuin olisi liian vahvat lasit päässä. Tänään just oli silmätarkastus ja kaukolasien osa on miinusta, en muista paljonko. Lukuosa hieman plussaa, muistaakseni alle yksi.
        Eli näkö muuttui, mutta muuten maailma on niin kiskas ja terävä, ihanaa.
        Nyt odotan kovasti kun saan uudet lasini ja näen tosi tarkkaan sekä kauas että lähelle.

        Käykö minullekkin samoin kuin sinulle että lasien tehot vain kasvaa kunnes päätyy leikkaussalin pöydän päälle. Ja operaatioita ennen kysytään haluatko nähdä hyvin? Samoin voi käydä minullekkin. Jo nyt pakottaa päätä vasemmalta puolelta. Onko se yksi oire näön heikkenemisestä. Kunnes silmälääkäri passittaa Keski-Suomen keskussairaala NOVA:n silmäyksiköön operoitavaksi. Ja alkaa se tipparuletti joka kestää kuukauden.


    • lasiton

      Siis kaihi leikattiin molemmista silmistä, noin kuukauden välein. Laseja ei ollut ennen leikkauksia eikä tosiaan leikkausten jälkeenkään.

      Mulla tekomykiöt valittiin niin, että niiden vahvuuksissa on pienen pieni ero, siis toinen silmä on aavistuksen verran parempi kaukosilmä ja toinen lähisilmä. Huomaan itse tuon eron vain, kun katselen jotain vuoronperään kummallakin silmällä, siis toinen peitettynä. Normisti toimii tosi hyvin niin lähi- kuin kaukonäönkin suhteen.

      Kun yleensä ne tekomyukiöt ovat samaa vahvuutta, niin monelle kait tulee tarve hommata lasit joko kauas tai lähelle hyvin näkemiseen. Ainakin monet tutut ovat näin sanoneet. Mutta itselläni ei tosiaan tarvetta tullut (toki ei siis ollut ennenkään).

    • dsfdfs

      Tekomykiöt eivät yleensä ole samaa vahvuutta. Vahvuudet voi vapaasti valita tietyissä rajoissa. Samanparisuus monille hyvä ja sitten pärjää ehkä esim. pelkillä tiimareilla lukiessa. Eriparisuus voi olla ongelma etenkin jos aiemmin sellaista ei ole ollut. Eikä tavallisesti suunniteltu noin ykkösen eriparisuus välttämättä riitä kuitenkaan lukemiseen ilman laseja.

    • raitti 4

      Hei! Älä hyvä ihminen vain koskaan leikkauta molempia silmiä yhtä aikaa! Minulle kukaan ei kertonut etukäteen, millaista se voi olla. Olen yli -70 , yksin elävä nainen.
      Ei edes hoitajat informoineet mitenkään! Saattaja on ihan välttämätön. Sitä on leikkauksen jälkeen jokseenkin sokea, vain hahmoja näkee. Kyllä on alkuun orpo olo yksin kotonakin, kun ei näe edes telkkaa. Minulla turposi toisen silmän sarveiskalvo, ja siihen piti tiputtaa 6 kertaa päivässä kortisoonitippoja, toiseen vain 3 kertaa. ja kukapa niihin tiputtaa, jos ei itse. Onneksi silmälääkäri Terveystalolla opetti, miten tiputetaan. Leikkaus oli 20.3.2012, nyt on 23.4.2012 ja toivottavasti saan silmälasimääräyksen 16.5.2012. koko aikana näen vain suurta tekstiä, ikkunatkin ovat
      hämärät ( likaiset , mutta ehtiihän nuo pestä, kunhan näkö kirkastuisi. Malttia tämä odottaminen vaatii!!!

      • tytätätää

        Hei raitti,
        mun lähisukulaisilla 4kpl kaikilla on leikattu molemmat silmät samaan aikaan, eikä heillä kenelläkään siitä tullut mitään ongelmia.. ovat sua vanhempia yli 80 v.. heillä kaikki meni ihan hienosti.. julkisella puolella leikattu ja palvelu oli hyvää.. kyllä siinä kotiin tulevassa leikkauskutsussa lukee kaikki tarpeellinen..
        Joten älä viitsi pelotella täällä muita..:(


      • poikakaaa
        tytätätää kirjoitti:

        Hei raitti,
        mun lähisukulaisilla 4kpl kaikilla on leikattu molemmat silmät samaan aikaan, eikä heillä kenelläkään siitä tullut mitään ongelmia.. ovat sua vanhempia yli 80 v.. heillä kaikki meni ihan hienosti.. julkisella puolella leikattu ja palvelu oli hyvää.. kyllä siinä kotiin tulevassa leikkauskutsussa lukee kaikki tarpeellinen..
        Joten älä viitsi pelotella täällä muita..:(

        Sen vaan sanon.että on todella vastenmielistä maata tunti siellä peitonalla,kun molemmat silmät leikataan yhtäaikaa. Yhden silmän leikkaus ja sen kunnollinen jälkihoito,muutama kuukausi väliä ja toinen.


        IHAN SALETTI.


      • kannatti käydä
        tytätätää kirjoitti:

        Hei raitti,
        mun lähisukulaisilla 4kpl kaikilla on leikattu molemmat silmät samaan aikaan, eikä heillä kenelläkään siitä tullut mitään ongelmia.. ovat sua vanhempia yli 80 v.. heillä kaikki meni ihan hienosti.. julkisella puolella leikattu ja palvelu oli hyvää.. kyllä siinä kotiin tulevassa leikkauskutsussa lukee kaikki tarpeellinen..
        Joten älä viitsi pelotella täällä muita..:(

        Minä "vasta" 59, leikattiin molemmat silmät samalla kertaa. Yksin lähdin kotiin leikkauksen jölkeen ja näin hyvin, aurinkolasit tarvitsin varmaankin isojen mustuaisten vuoksi. Nyt näen hyvin. Oikea silmä oli eilen,kaksi päivää leikkauksen jälkeen hieman kipeä ja punertaa, mutta tänään vain vähän punainen. Maailma on niin kirkas ja terävä. Astman kortisoni minulla luultavastijouduttanut kaihia.


      • Anonyymi
        poikakaaa kirjoitti:

        Sen vaan sanon.että on todella vastenmielistä maata tunti siellä peitonalla,kun molemmat silmät leikataan yhtäaikaa. Yhden silmän leikkaus ja sen kunnollinen jälkihoito,muutama kuukausi väliä ja toinen.


        IHAN SALETTI.

        Höpö höpö. Minulta leikattiin molemmat yhtäaikaa. Nopeasti kävi ja koko ajan minulle kerrottiin mitä tehdään. Voin suositella kaikille.


    • Myöstytär

      On sitä syytä harkita. Jos molemmat silmät leikataan, niin kotona pitäisi olla jotain apua, näön palautuminen on yksilöllistä. Isäni 89 v oli juuri molempien silmien leikkauksessa ja nyt kotihoitaja käy 4 kertaa päivässä, sekin on vähän liian vähän.
      Emme edes saaneet hoitajaa heti, kun emme osanneet varautua. Kotiin tulleessa
      leikkauskutsussa ei lukenut yhtään mitään konkreettista. Eikä vaari osannut toistaa mitä esitutkimuksessa oli sanottu.
      Ennen molempia silmiä ei leikattu yhtä aikaa, koska pelättiin infektioita ja sitä että se tulisi kumpaankin silmään. Nyt ilmeisesti infektiot ovat harvinaistuneet ja tehokkuuden tarve kasvanut. Ja tietysti molempien silmien leikkauksessa on se etu, että silmälasit saa sitten heti hankittua oikeanlaiset.

    • eilen leikattu

      kotona on oltava apua jos molemmat yht'aikaa leikataan... ei sitä pärjää nuorempikaan ilman apua molemmat leikattuina kun ei näe edes niitä välttämättömiä tippoja silmiinsä laittaa... ei ole turhaa pelottelua vaan tosi asia.

      • Usko nyt hyvä tytäär

        Jo yhden silmän hoito ja tippojen laitto on yksinäiselle varsin työläs juttu.

        Puhumattakaan peitelevyn jokailtaisesta teippaamisesta.


      • Anonyymi

        Sisko kävi keväällä leikkauttamassa molemmat silmät yksityisellä. Hän kertoi maksaneensa operaation miestä odotellessa. Kysyin, miten selvisit maksusta, kun piti pin-koodi antaa. Sanoi onnistuneen ihan hyvin. Hieman hämärä näkökyky oli, mutta ei se kokonaan mene.


    • tytär minäkin

      Yksilöllistä...Äitini 82-vuotta leikattiin molemmat silmät yhtaikaa ja näkökyky oli heti parempi, kuin leikkaukseen mennessä. Tipatkaan eivät tuottaneet ogelmaa oli tosin tottunut niitä laittamaan.

    • kaihi1

      Minulla todettiin kaihi toisessa silmässä alle viisikymppisenä (itse tein diagnoosin mutta silmälääkärille piti maksaa samasta 100€, jotta sai lähetteen). Toisessa silmässä ei todettu mitään kaihiin viittaavaa. Kaihi leikattiin leikkausjonon jälkeen ja samalla, alle vuoden, oli toisessakin silmässä kaihi, joka sekin leikattiin, eli molemmissa silmissä keinomykiöt. Nyt on kaksi vuotta kulunut ja näkökyky on sama kuin silloin. Ainoa oire, mikä (ehkä) tuli seurauksena: kuivat silmät. Jatkuvalla syötöllä pitää tunkea silmiin jos jonkinmoista kosteuttavaa tippaa kyllästymiseen asti. Toinen vaiva on tuo valoisuus, silmät eivät kestä kirkasta valoa eivätkä varsinkaan kauppojen neonputkivaloja, silloin näkö on hakusessa.

      • aikauhiaa

        Kuinka teit diagnoosin... Mitä sitä noin fiksu mies maksamaan silmälääkärille, olisit älynnyt mennä terkkariin, siellä voidaan tarkastaa näöntarkkuus ja silmä suoralla oftalmoskoopilla, todeta kaihi ja katsoa pohjaakin. Niillä tiedoilla tk-lääkäri voi tehdä kaihilähetteen ja pääsisit suoraan kunnallisesta kunnalliseen hoitoon.


    • Kuinka on?

      Onko niin, että optikko ei voi/saa määrätä silmälaseja vahvuuksilla, jos asiakkaalle on tehty kaihileikkaus? Onko tällainen laki tms. määräys olemassa vai onko se optikosta kiinni haluaako/uskaltaako silmälasit määrätä tarkastuksessaan?

      • Näin on.

        Ei saa. " Mene kuukauden kuluttua leikkauksesta YKSITYISELLE SILMÄLÄÄKÄRILLE.joka tarkastaa silmäsi ".

        Jatkoa en muista kun heutin paperit roskikseen,silmälääkäriajan tilattua.


      • Näin on. kirjoitti:

        Ei saa. " Mene kuukauden kuluttua leikkauksesta YKSITYISELLE SILMÄLÄÄKÄRILLE.joka tarkastaa silmäsi ".

        Jatkoa en muista kun heutin paperit roskikseen,silmälääkäriajan tilattua.

        On vuosi 2023 ja kuukausi oli kesäkuu ja päiväys oli 27 kesäkuuta sairaalana toimi Keski-Suomen keskussairaala Nova ja yksikkönä toimi Sairaala Novan silmäyksikkö ja karsastuslääkäri. Ennen sitä silmät kävi läpi Karsastushoitaja ja hän ohjasi odottamaan karsastuslääkärille. No mitä vielä Silmästä löytyi mykiön takainen alkava harmaa kaihi vasemmasta silmästä. Ja oikea silmä on vielä näkökyvyltään kirkas. Vasen on sumea. Karsastuslääkäri suositteli 1-2 seuranta väliä. Katja oli sanonut vuoden välein Silmäasemalla. Että olen ajan tasalla. Ja yksi facebook ystävä sanoi että häneltä oli mennyt 2 viikossa näkö. Kun operaatio oli suoritettu kaksi viikkoa diaknoosin jälkeen.


    • Hoitaja Evp

      Lääkäri määrää. Lue leikkauslähetteestä.

      • Suosittelen 1

        Mene kaihileikkauksen jälkeen leikkaavalle lääkärille jälkitarkastukseen.


    • Olervo

      Hyvät lukijat.
      Kaikki ajatustenvaihto jota keskustelupalstoilla käydään,ei välttämättä perustu faktoihin.
      Esimerkiksi kaihileikkauksen jälkeen,lasien hankintaan tehdessä on aina käytävä silmä-
      lääkärin vastaanotolla. Optikon tarkastus ei riitä!

      Vaarana on leikatessa.että lasiainen pääsee liiaksi liikkumaan ja näin saattaa irroittaa
      verkkokalvoa tai jopa koko verkkokalvon.
      Onneksi vaurioon saadaan nyky päivänä apua,toisin oli 20-30 vuotta aiemmin.

    • hei vaan

      Minulla leikattiin kk sitten molemmat silmät,jouduin ensmmäisenä yönä pitämään sellaisia muovikuppeja simässä.Aamulla näin ihan hyvin molemmilla silmillä.Ei siinä muuta kun 3viikkoa silmätippoja laitettiin.Ei kannata uskoa kaikkea.Minäkin pelkäsin sitä tosi paljon,mutta se meni kuitenkin ihan hyvin.

      • Totta joka sana

        "hei vaan"

        Oletko yksielävä ihminen ? Täytyy sanoa,että olet sitkeä sissi.
        Mulla oli täystyö pärjätä yhden leikatun silmän kanssa.

        Ja siinä leikkauksessa,kun molemmat leikataan yhtaikaa,jouttuu makaamaan tunnin siellä peiton alla.


    • hei vaan

      "Totta joka sana"
      En elä yksin mutta ei miehestäni niin kovasti apua ollut kun hän on kolmivuorotyössä niin hän on lähes aina työssä.Minulla oli vaikeuksia laittaa niitä tippoja alussa.Meninkin sitten söheltämään ja vahingossa otti toiseen silmään kiinni ja siihen tuli haava.Sen takia paraneminen siitä kesti hieman kauemmin.Onneksi se meni kuitenkin hyvin kiinni.

      • Eilen leikattiin kaihi...tänään on jo pakko jynssäillä seiniä ja kaapin ovia kun neljän pojan ja minä äiti 50v. taloudessa ovat päässeet niiiiin likaantumaan...Näkö ollut siis todella huono ....outoa kun näkee :)
        Onko muilla kokemuksia arkeen palaamisesta?


      • kannatti käydä
        iloine kirjoitti:

        Eilen leikattiin kaihi...tänään on jo pakko jynssäillä seiniä ja kaapin ovia kun neljän pojan ja minä äiti 50v. taloudessa ovat päässeet niiiiin likaantumaan...Näkö ollut siis todella huono ....outoa kun näkee :)
        Onko muilla kokemuksia arkeen palaamisesta?

        Sama juttu, perjantaina 22.8.2014 leikattiin molemmat silmät. Olen siisti ihminen ja siivoa, mutta lauantaiaamun siivosin keittiötä. Roiskeita oli kaakeleissa joita en ollut nähnyt. En nähnyt paljoa mitään, aurinko ja lumi häikäisi, vuosia maailma oli niin samea. Autoa en voinut enää ajaaja pyörälläkin ajo alkoi pelottaa, kun ihmiset ykskaks edessä, muuten näkyi vain hahmoja.
        Tämä on nyt niin oudon kirkasta ja terävää tämä maailma, usva on kadonnut. Minä 0len 59v, kuulemma nuori kaihipotilas, mutta astan kortisoni sitä jouduttanut.


      • msinikka
        kannatti käydä kirjoitti:

        Sama juttu, perjantaina 22.8.2014 leikattiin molemmat silmät. Olen siisti ihminen ja siivoa, mutta lauantaiaamun siivosin keittiötä. Roiskeita oli kaakeleissa joita en ollut nähnyt. En nähnyt paljoa mitään, aurinko ja lumi häikäisi, vuosia maailma oli niin samea. Autoa en voinut enää ajaaja pyörälläkin ajo alkoi pelottaa, kun ihmiset ykskaks edessä, muuten näkyi vain hahmoja.
        Tämä on nyt niin oudon kirkasta ja terävää tämä maailma, usva on kadonnut. Minä 0len 59v, kuulemma nuori kaihipotilas, mutta astan kortisoni sitä jouduttanut.

        Molemmat silmäni leikattiin 26.8.2014 ja heti leikkauksen jälkeen näin suht hyvin.Tipparalli jatkuu edelleen,vaikka leikkaus onnistui hyvin,eikä mitään tulehduksia ole tullut.Kaksiviikkoa tippoja laitettin 12 kertaa päivässä.Nyt lokakuun puoliväliin saakka illoin aamuin.Leikkausta en pelännyt/jännittänyt,sillä olin ollut sairaslomalla kesäkuun lopusta ja aurinkoinen kesä sai aikaan suuria ongelmia häikäisyn vuoksi.Autoa en voinut ajaa kaksoiskuvien takia.Näköni oli huono.Minut leikattinn yksityisellä,koska julkisella olisin päässyt vasta marraskuussa.Olen 59 vuotias ja lääkärin lausunnossa luki,että kyseesä on ennenaikainen kaihi.


    • SilläNäetNimittäin

      Pyysin leikkaavalta lääkäriltä, että saisin apua nimenomaan autoilua varten. Lehtiä voin lukea "Tiimareillakin". Nyt nautin autolla ajosta, niin mielettömän hyvän ajonäön sain. Lukulaseja 2,5 voimakkuuksilla on kolmet, yhdet auton hanskalokerossa, jos matkalla tulee tarve puhelimen käyttöön. Aurinkolasit ostin voimakkuuksilla, ihan pienen hajataiton vuoksi.

      • EeeroEiLehti

        Kaksi silmää, leikkausaika yhteensä 22min. Sen jälkeen alkoi uusi elämä.

        Vaati kuitenkin kaksi viikkoa tippojen kanssa pelaamista, mutta................


    • Erittäinepätietoinen

      Totanoi..hävettää vähä...kröhmnn...totanoi...mites naiminen onnistuu het kaihileikkauksen jälkeen...pullistuuko silmät päästä tai jotain...lentääkö uudet tuliterät mykiöt tai jotain..

      • kokeilin

        Ei hävetä kertoa, että leikkausta seuraavana päivänä oli pakko kokeilla sänkyhommia, vaikka ohjeissa oli, ettei mitään raskasta saa tehdä. Kevyesti piti aloittaa, mutta ei voinut mitään, että
        raskaaksi se kävi ja hiki pukkasi pintaan. Mykiöt pysyi paikoillaan, mutta muuten silmissä sumeni.


    • Anonyymi

      Ihmeellinen tulos. Kaihileikauksen jälkeen,se kirkaus ja terävyys. Nyt väritelkkakin pääsee oikeuksiinsa.

      • Onko oikeesti kaihileikkaukset kehittyneet 10 vuodessa noin paljon? Entä näetkö lukea sanomalehteä paremmin kuin ennen leikkausta? Minä en taho nähdä lukea kuin oikealla silmällä. Kävin ensin terveyskeskuslääkärin vastaan otolla kesäkuun 12 päivä ja siitä kesäkuun 27 päivä sain kutsu karsastushoitajan ja karsastuslääkärin vastaanotolle. Löydös oli mykiön takainen harmaa kaihi. Olen täytän tänä vuonna elokuun 21 päivä 54 vuotta olen syntynyt Keski-Suomen keskussairaalassa vuonna 1969. Siitä 2 vuotta myöhemmin leikattiin karsastus ensin oikeasta silmästä ja 3 vuoden päästä siitä leikattiin vasen silmä. Nyt tuossa myöhemmin karsastusleikkauksen jälkeen 51 vuotta myöhemmin todettiin mykiön takainen alkava harmaa kaihi. Kuinka kauan kestää ennenkö vasen silmä kunnolla samenee. Enkä näe enää edes kirjottaa läppärillä tekstiä.


    • Hei Marja
      Mä kysäisen siulta. Minulta löydettiin Keski-Suomen keskussairaala Novan silmäyksikössä alkava silmän linssin takaa yläosa voittoinen harmaa kaihi. Kuinka nopeasti tälläinen kaihi etenee? Kuinka kauan minä sillä näen hyvin? Kun näen siinä näkökentässä ajointain mustia pisteitä. Ja minulta on leikattu silmät Keski-Suomen keskussairaalan silmäyksikössä vuosina 1971 ja 1972 operaatiot suoritti Päivi Rouhiainen. Ja oikeasta silmästä leikkasi Setälä Näärännäpyt vuosina 2014 ja 2016.
      Ja nyt NOVA:n silmäyksikössä Maunulan Anne löysi tuon harmaa kaihin minulta.
      Niin kuinka kauan menee kuin löydän itseni Keski-Suomen keskussairaalan NOVA:n operatiivisen osaston laikkaussalin pöydältä?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      169
      3120
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2111
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2044
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1885
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      72
      1587
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      26
      1346
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1242
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1241
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      34
      1201
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1188
    Aihe