Hengenahdistus!

ertsi-

Heipähei!

Onko kenelläkään ollut koskaan hengenahdistusta ilman kuumetta ja mistä moinen voisi johtua?
Kurkun kohdalla on myös outo kuristava tunne. :| Kävin tänään päivystävällä lääkärillä joka katsoi kurkun, mittasi kuumeen, tutki korvat sekä poskiontelot eikä mitään löytynyt... Niin ja tietysti kuunteli keuhkot ja kertoi kuuluneen vain pientä rahinaa... Mitä ihmettä tämä oikein voi olla? Hurjimmat ajatukseni liikkuu jo kuumeettomassa sikainfluenssassa mutta voiko sellainen olla mahdollista?
Ehkä turhin lääkärireissu ikinä, buranaa kuulemma vain pitäisi syödä jota vatsani ei mahottomia kestä. :(
(Oireet ovat tosiaan välillä pahemmat ja välillä ei ole mitään vaikeuksia hengittää, ja tätä on kestänyt nyt toista vuorokautta)

Kertokaa omia kokemuksianne ja tietoa asiasta, kiitos näin etukäteen. :)

27

15359

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • thoraksi

      Kipu rinnassa ja hengenahdistus voi kertoa keuhkokuumeesta. Mulle diagnosoitiin se viime viikolla, kuumetta ei ole kunnolla ollut missään kohtaa, mutta yskä kiusaa. Sain vahvan antibioottikuurin sekä päivän ajan nesteytystä sairaalassa -pääsin kotihoitoon sen jälkeen.
      Mene uudestaan tk:een, jos yleisvointisi huononee, kipu rinnassa ei helpota.Keuhkoröntgenillä l. thoraxilla selviää keuhkokuume, jos sitä on.

    • sh...

      keuhkokuume on hyvin usein kuumeeton! Yksityiselle pääsee heti.

      • h...

        Mitä tuo maksaa yksityisellä?


      • Kysyvä....
        h... kirjoitti:

        Mitä tuo maksaa yksityisellä?

        yksityiselle ja kysy.


    • harakka-75

      hengenahdistukseen auttaa höyryhengitys ja mahallaan makaaminen.myös paljon nestettä auttaa irroittamaan limaa.itse olen monta kertaa joutunu käymään tkssa hengittämässä kortisonia ja avaavaa.ja aina on diagnoosi ollu keuhkoputken tulehdus.lääkkeeksi saanu antibiootti-ja kortisonikuurin

    • mietiskelijä

      Onko sulla ollut stressiä viime aikoina. Joskus paniikkioireet saa aikaan ihmisessä ihan fyysiseltä tuntuvan vaivan. Elämäntilanne pitää saada balanssiin, jos on ahdistavia asioita.
      Oletko muuten perusterve?

    • Refluksitar

      voi ainakin olla. Hengenahdistus ja kurkun tiukkuus on tyypillisiä.
      Varsinainen palantunne kurkussa johtuu refluksissa ruokatorven yläsulkijan eli
      sen kirofaryngeus-lihaksen supistumisesta (tätä sitten selitellään vaikka millä
      syillä kun kyse on pelkästään lihaskireydestä!).

      Polttavaa närästysken tunnetta ei useinkaan ole, jos se
      aines nousee kurkun puolell. Yskä, lima menee samaan tautiin
      Perustietoa refluksitaudista www.refluksi.fi.

    • kummaa...

      Vilunväreitä ollut 5 päivää ja lämpö 35,8-37,0 välillä tänä aikana. keuhkot tuntuneet kummalle, kurkkua kutittaa ja otin tuossa 2,5 h tuntia sitten paljon puhuttua Mucomystiä ja ainakin tuntuu siltä, että olisi helpompi hengittää. Sama tullut mieleen, että olisikohan kuumeeton sikaflunssa tai sitten joku versio jostakin flunssasta. Töissä kyllä käyn, mutta en pysty kyllä lenkkeilemään.

    • kuin raskaana ois

      minulla olevan sikainfluenssaa. Joillakin kai se ilmenee mahaoireina. Minulla maha ollut pari viikkoa turvoksissa ja ajoittain en saa keuhkoja täyteen. Joutuu haukottelemaan usein. Yskää ei ole, mutta on joskus palantunnetta kurkussa ja mahakipuja.

      • kuin raskaana ois

        kesti vähän yli kaksi viikkoa ja on onneksi nyt poissa. Mitä lienee sitten ollut.


      • vanhamees
        kuin raskaana ois kirjoitti:

        kesti vähän yli kaksi viikkoa ja on onneksi nyt poissa. Mitä lienee sitten ollut.

        kuumeeton keuhkokuume,pneumocynis-keuhkovirus,astmaan liittyvää,molemmat,viime vuella sairastin 5 k-kuumetta,3 ilman kuumetta !! Vaarallisia tauteja,,ei kannata ättää käymättä lekurissa...


    • Rintapistoja

      Onko sinulla ollut yskää tai nuhaa vai onko vain kurkku kipeänä? Pistääkö selkään tai keuhkojen puolelle? Minulla on samoja oireita, mutta ei nuhaa, ei kuumetta eikä yskää. On tämä kyllä ihmeellistä potemista. Kävin lääkärissä joka kuunteli keuhkot, eikä siellä ollut mitään eikä veriarvoissakaan ollut mitään ongelmaa, niiden perusteella terve kuin pukki eikä röngtenkuvissa näkynyt mitään hälyyttävää. Voiko tämä olla vain jonkin muun taudin sivuoireita vai saako tässä kohta sydänlaakin?

      • iuk,

        kerro tarkemmin rintapistoista.
        missä päin ne on ja milloin ja kuinka usein
        liittyykö rasitukseen vai sen jälkeen


      • nirppu3838
        iuk, kirjoitti:

        kerro tarkemmin rintapistoista.
        missä päin ne on ja milloin ja kuinka usein
        liittyykö rasitukseen vai sen jälkeen

        Liityn joukkoon.. Viikko vilunväristyksiä, sydän muljahteli,nivelsärkyä, pientä kurkkukipua älytön väsymys. Nyt menossa viides viikko keuhkoja painaa, pientää köhää, kurkku ajoittain kipeä, ajoittain edelleen vilunväristyksiä ja voimattomuutta. Silmissä välillä ihmeellistä häiriötä.
        Tuo keuhkojen painontunne on sellaista epämääräistä, saattaa kestää muutaman tunnin ja sitten taas ei mitään. Mycomustin olen myös kokenut auttavan puolenpäivän verran.
        Tk:ssa ei kuultu keuhkoissa mitään, eikä crp ollut koholla.


      • rtfgbhnjkm
        nirppu3838 kirjoitti:

        Liityn joukkoon.. Viikko vilunväristyksiä, sydän muljahteli,nivelsärkyä, pientä kurkkukipua älytön väsymys. Nyt menossa viides viikko keuhkoja painaa, pientää köhää, kurkku ajoittain kipeä, ajoittain edelleen vilunväristyksiä ja voimattomuutta. Silmissä välillä ihmeellistä häiriötä.
        Tuo keuhkojen painontunne on sellaista epämääräistä, saattaa kestää muutaman tunnin ja sitten taas ei mitään. Mycomustin olen myös kokenut auttavan puolenpäivän verran.
        Tk:ssa ei kuultu keuhkoissa mitään, eikä crp ollut koholla.

        Mulla on ollut samanlaisia tunteita. Olin kolme viikkoa sitten kipeänä ja siitä lähtien olen kärisnyt kivuista rinnan/keuhkojen/mahan alueella.Hengitysvaikeuksia on ja on tuntunut ettei pysty normaalisti edes haukottelemaan. Yksityiselläkävin ottamassa testejä ei ollut poskiontelutulehdusta (sitä epäiltiin koska limaa riittää) :D serppi ei ollut koholla ja veriarvotkin olivat hyvät. Minulla on ihmeellistä kivun tunnetta "pallean" kohdalla ja/tai keuhkoissa, selässä ollut myös painon tunnetta ja limaa riittää.. Yskää ei ole eikä kuumetta. Välillä ehkä lämpöilyä (37) .. mistäköhän johtuu? Keuhkokuvissa kävin pari viikkoo sitten eikä ainakaan sillon ollut mitään. Missä taudeissa voisi olla tälläistä?


      • mullakin
        nirppu3838 kirjoitti:

        Liityn joukkoon.. Viikko vilunväristyksiä, sydän muljahteli,nivelsärkyä, pientä kurkkukipua älytön väsymys. Nyt menossa viides viikko keuhkoja painaa, pientää köhää, kurkku ajoittain kipeä, ajoittain edelleen vilunväristyksiä ja voimattomuutta. Silmissä välillä ihmeellistä häiriötä.
        Tuo keuhkojen painontunne on sellaista epämääräistä, saattaa kestää muutaman tunnin ja sitten taas ei mitään. Mycomustin olen myös kokenut auttavan puolenpäivän verran.
        Tk:ssa ei kuultu keuhkoissa mitään, eikä crp ollut koholla.

        Minäkin liityn joukkoon.
        Neljä viikkoa flunssan alkamisesta, eikä vieläkään olo ok.
        Mitenhän kauan tää vielä kestää?
        Mullakaan ei missään kokeissa mitään.
        Kurkussa aaltoilevaa kipua. Tulee aina uudelleen ja uudelleen, välillä on ollut valkoisia pilkkuja ja välillä punaista läiskää. Nieluviljelyn tulos puhdas. Yskittää lievästi edelleen. Vilunväristyksiä, huimausta.
        Mitään ei jaksa, kun lihakset ei tunnu pitävän ensinkään normaalisti. Niveliä kolottaa ajoittain, heikottaa, tulee huono olo.


      • mikäauttais
        mullakin kirjoitti:

        Minäkin liityn joukkoon.
        Neljä viikkoa flunssan alkamisesta, eikä vieläkään olo ok.
        Mitenhän kauan tää vielä kestää?
        Mullakaan ei missään kokeissa mitään.
        Kurkussa aaltoilevaa kipua. Tulee aina uudelleen ja uudelleen, välillä on ollut valkoisia pilkkuja ja välillä punaista läiskää. Nieluviljelyn tulos puhdas. Yskittää lievästi edelleen. Vilunväristyksiä, huimausta.
        Mitään ei jaksa, kun lihakset ei tunnu pitävän ensinkään normaalisti. Niveliä kolottaa ajoittain, heikottaa, tulee huono olo.

        Neljä viikkoa myöskin flunssasta joka kesti viikon, ei lähtenyt kunnolla paranemaan,ja selänpuolella tuntuu keuhkoputket ihankuin jumissa. Lääkäreissä ravattu ja mitään löydy.Keuhkot kuvattu myös. Pe sain antibioottikuurin pitkittyneeseen flunssaan/keuhkoputkentulehdukseen, vaikka keuhkoista ei mitään kuulu sekä tulehdusarvot alle 3. Eilen tuntui jo paranevan, tänään taas illalla hengenahdistusta(tai jotain vastaavaa tunnetta keuhkoputkissa) Lämpö sahaa.


      • sai ras

        minulla on ollut pientä nuhaa,kurkku kipua (säteilee kurkun molemmille puolille) ja pistävää tunnetta kurkusta rintaan asti, aluksi se oli vain kurkku kipua mutta nyt se on lähipäivien aikana laajentunut myös rintaan. lääkärillä en ole vielä kerennyt käymään mutta käyn lähipäivinä


    • .......

      Mulla todettiin sikainfluessa. Sain tamiflukuurinkin. Mulla oli kaikki mahdolliset sikainfluenssaoireet. Enää ei ole kuumetta, mutta muut oireet jatkuvat.

      Nyt sitten alkoi viime yönä outo tunne hyvyin alhaalla kurkussa, rinnan kohdalla, ihan keskellä. En tiedä mitä on. EN osaa tunnetta paikallistaa. Olisko rinnassa, keuhkoissa vai kurkussa?

      Kun yskin, niin yskin sieltä asti. Tunne on aivan kamala. Toivon että tamiflun sivuvaikutus. Eilen lääkäri kuunteli keuhkot ja olivat terveen kuuloiset. Itse odotan ainakin huomiseen ja katson paheneeko vai paraneeko.

      • Nirppu3838

        Kävin vaatimassa antibiootin. Neljännen päivän jälkeen paine rinnanpäällä lähes kadonnut. Vielä vähän yskittää ja liikkuessa hengästyy helposti.


    • akaCapone

      elikkäs oma stoori menee kutakuinkin näin :

      menin lääkärille vihlovan/repivän/pistävän kivun vuoksi. kumpaakin kylkeä rintakehän alueelta oli välillä pistänyt niin että piti kävellä rauhallisesti, minuutin ponnistuksen jälkeen esim.sohvalta ylös, ja pintahengitellä. kipu välillä levis vatsaan kipeästi navan kummallekkin puolelle ja muualle kehoon. jopa varpaan päissä tunsin omituisessa järjestyksessä neulanpiston, 1 per nakki. :O nooh serpi,hgb,ultraääni,veri napattiin samalla reissulla ja lupailtiin ilmotuksia. soitto tuli et terve ku pukki, moro.

      noh uudestaan tk:n jonku kkn päästä mutta nyt kipua ei muualla kuin rintakehässä ja hieman vatsassa(ei hermostollinen?ko)
      rintakehä alueella vihlovaa kipua..hmm.. parhaiten voisin kuvailla:kuiva iho jota käsin vedetään erisuuntiin=repivä/vihlova/jollakin tapaa kutittava tunne.. ja välillä pistävää kipua, pääosin oikealla puolen josta jälkeenpäin siirtyi vas. ensimmäinen kysymys tohtorilta "oletko luulotautinen? (vakava katse)
      kuitenkin turinoiden jälkeen kokeet uusittiin jospa vaiva näyttäytyisi, vaan ei. nyt vaiva on käytännössä vas rintalas, koko kylkiluiden kaari aina vatsan seudulle asti(luiden pää-alue) ja keuhkojen kohdalla (myös "miekkaruston" mikä lie keskellä rintakehää) pistävää ja vihlovaa kipua.
      myös öisin harvoin vaikeuksia hengittää, limaa puskee kurkusta ja luulen tukehtuvani ja aivan ku keuhkossa olisi nestettä joka yrittää puskee ulos suun kautta. monesti on tullut pieni "puklu" suuhun, nestettä/sylkeä, ei verta. voiko olla mahdollista että keuhko olisi "revennyt/ratkennut/hajonnut" ilman suurempia onkelmia vailla verta? ja kun puhutaan kipukynnyksestä, mulla se on todella korkea, ja harvoin mistään valitan! mutta nyt täytyy myöntää et kyllä se minäki vaan rupesin hädällä miettimään omaa kohtaloa:/ enään en ole tohtoriin turvautunut koska ellei tutkita eikä mitään löydy eikä vaivaa voi 15-20cm alueelta sormella osoittamaan että tässä vika, niin oletan että seuraava vaihe olisi vaivan todellinen puhkeaminen ja sen jälkeinen lääkärillä/leikkauspöydällä käynti?

      onko kellään mitään tietoa tai omakohtasia kokemuksia aiheesta!??

      ps: lukiessani juttuani kertaalleen heräs ajatus että olo on ollu tän vaivan ajan kuin olisi täynnä ilmaa, ja oon röyhtäilly todella paljon, jonka yhteydessä lima puklut monesti nousee pintaan. voisiko jollekkin myös tämä seikka herättää analyysia:D

      • pökö.-

        pistos rinnassa ainakin on merkki keuhkosairaudesta
        mene vaan sinne lääkäriin vaikka kuinka ......aisi kun ei löydy mitään
        tiedän kyllä että tulkitsevat mielialajutuiksi, mutta älä anna periksi
        kokeile asperiinia rintakipuihin jos auttaa niin viittaisi verenkierto ongelmiin
        ota rauhallisesti varo äkkiliikkeitä
        mulla rintakipujen takaa löytyi keuhkoembolia
        sain kyllä juosta ensiavussa 20 kertaa ja aina sama juttu ei sulla mitään ole
        mutta kun itse olin varma että jotaa on vialla menin aina uudestaan

        kerro tilanteestasi jos memee huonommaksi jos vakavaa uleis kuntosi kyllä heikkenee muutamassa viikossa
        huomattavasta
        itse en 1kk jälkeen jaksanut edes postilaatikolle kävellä


      • dfa
        pökö.- kirjoitti:

        pistos rinnassa ainakin on merkki keuhkosairaudesta
        mene vaan sinne lääkäriin vaikka kuinka ......aisi kun ei löydy mitään
        tiedän kyllä että tulkitsevat mielialajutuiksi, mutta älä anna periksi
        kokeile asperiinia rintakipuihin jos auttaa niin viittaisi verenkierto ongelmiin
        ota rauhallisesti varo äkkiliikkeitä
        mulla rintakipujen takaa löytyi keuhkoembolia
        sain kyllä juosta ensiavussa 20 kertaa ja aina sama juttu ei sulla mitään ole
        mutta kun itse olin varma että jotaa on vialla menin aina uudestaan

        kerro tilanteestasi jos memee huonommaksi jos vakavaa uleis kuntosi kyllä heikkenee muutamassa viikossa
        huomattavasta
        itse en 1kk jälkeen jaksanut edes postilaatikolle kävellä

        jeps. kait se täytyy vääntyä uudestaan polille sairastumaan lisää :)
        kitoos.


      • kiinnostais tietää

        Hei, mulla ihan samoja oireita, kovasti on tutkittu, muta mitään ei ole löytynyt. Yksi lääkäri tosin epäili Tietzen syndroomaa. Määräsi lihasrelaksanttia (Norflex), jota en ole vielä kokeillut.
        Astmalääkkeestä on kylläkin ollut viimeaikoina jotain apua.
        Astmaa ei kuitenkaan ole varsinaisesti diagnosoitu.

        Miten sulla nuo oireet, onko helpottaneet, onko selvinnyt jotain?


    • yskiväinen

      voi olla keuhkoputkentulehduskin. Minulla oli keväällä vähän suurempikin jo, mutta tk:n päivystys ei ottanut vastaan kun omalääkärillä oli ylihuomenna aika eikä minulla ollut kuumetta. Omalääkäri totesi keuhkokuume-epäilyn ja lähdin suoraan keskussairaalan päivystykseen. Keuhkoputkentulehdus (kuumeeton) diagnosoitiin ja sain antibiootteja sekä astmaatikkona kortisonitablettikuurin.

      Kahteenkymmeneeen vuoteen ei ole ollut kuumetta, mutta nyt tuli taas rahinat ja sitkeälimainen yskä sekä kahtena päivänä kuume 38,2. Omalääkäri totesi näin flunssa-aikaan sen kausiflunssaksi, kuulema liikkeellä tällaista sitkeälimaista. Antibiootti ja kortisonikuuri, odottelen yskän ja hengenahdistuksen loppumista.

    • kuumeeton...

      tuota, ilman kuumetta voi potea kaikenlaista, jos on tyypiltään sellainen. Keuhkoputkentulehdusta, keuhkokuumettakin, mutta näissä molemmissa on yskä vallitsevana. CRP olisi kyllä mielestäni ollut aiheellinen, jotta Burana olisi aiheellista, eli jotain tulehdusta vastaan. Jos et kestä sitä särkylääkkeenä, ota jotain parasetamol-valmistetta.
      Minulla ei ole ollut pariinkymmeneenvuoteen kuumetta, mutta antibiootteja olen silti joutunut käyttämään.

    • vaivaantunut

      No mulla on nyt mulla on limaa kurkussa ihan hirveesti eikä tuu vaikka otan lääkkeitä ja kaikkee

      mulla röhisee kokoajan mut en aa diaknoosia ja lääkäritkään eivät osaa auttaa

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      305
      3408
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1629
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1490
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      53
      1379
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1260
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1230
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1180
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      45
      1161
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1127
    10. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      168
      1078
    Aihe