Oxiklorin ja sivuvaikutukset

...

Aloitin Oxiklorinin keskiviikkona ja sekä lääkäri että farmaseutti varoittelivat ensimmäisestä kahdesta viikosta. Kuulemma lääkkeen aloituksessa tulee enemmän sivuvaikutuksia, jotka helpottavat ajan myötä. Ymmärsin kyllä tämän asian, mutta en arvannut, että sivuvaikutukset olisivat näin voimakkaita ja alkaisivat näin pian. Tällä hetkellä ruokahalua ei ole juuri lainkaan, vatsa on aivan sekaisin ja kaiken lisäksi aamulla on niin huono olo, että ensimmäiseen pariin tuntiin ei voi syödä mitään, tai se tulee hissillä takaisin.

Mietinkin tässä, että ovatko nämä normaaleita sivuoireita vai pitäisikö näistä olla huolissaan. Tai siis lähinnä olen yllättynyt sivuoireiden voimakkuudesta

82

41875

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...-"-...

      Sain nivelreumaani lääkityksen reilu vuosi sitten ja yhtenä niistä lääkkeistäni on Oxiklorin. Syön lääkkeeni siten että ensin syön jotain vatsalle hellävaraista enkä liian täyteen, jonka jälkeen tabut. Alkuun myös lepäsin puoli-istuvassa asennossa jonkin aikaa sen jälkeen. Kuvottava olo jatkui pari viikkoa, jonka jälkeen on ollut ihan OK, kun ei ota tyhjään vatsaan.

    • minä vain

      Hei!
      Itse olen syönyt Oxiclorinia 2,5 vuotta ja hyvin on sopinut. Alussa taisi mullakin olla jotain pientä, mutta en sitä paljon huomannut kun olo muuten helpottui niin paljon.
      Tosin tiedän kyllä ihmisiä joille lääke ei sovi ollenkaan ja sivuvaikutukset ovat olleet aika rajujakin.
      Jos ei oiret häviä niin ota yhteys lääkäriin

    • tällaiset mulla

      Ennenkuin Oxikloriinin nimellä sitä oli, niin se oli Heliopar nimisenä ja söin sitä toistakymmentä vuotta. Minulle se aiheutti vaikeita silmäongelmia, ja silmien takia se lopetettiinkin.

      Sittemmin -90 luvulla aloitettiin Palquenil nimisenä ja alkuun se sopi oikein hyvi, jopa vaikutti reumaan positiiviesti, niin että oireisto hiipui ja painui passiivitilaan. Mutta ei aikaakaan, kun silmäonglemat alkoivat taas. Eli järkyttävä polte ja valon / hämärän - pimeän häikäisy. Eli pimeäkin häikäisi aivan samlla lailla kuin valoisuus. Silmä menetti mukautumiskykyisyytensä eri valoisuusasteisuuteen. Ja mieletön veden valuminen silmistä, ei kärsinyt päivällä silmiä auki putää. Ja taas lääkitys lopetettiin.

      Nyt viime syksynä aloitettiin taas Oxiklorin nimisenä valmisteena, mutta silmiin se kohdentui heti jo parissa kuukaudessa ja taas oli pakko lopettaa.
      Aloitusoireistoja en muista, että olisi ollut lainkaan. Vaan nuo mielettömät silmäongelmat, ja kesäisin ei voi auringossa olla edes kävellä torin poikki, ilman että heti iho paloi vesirakoille. Ulkona en voinut olla lainkaan jos vähänkin aurinko paistoi. Ja se laukaisi myös ns. aurinkoihottuman, vaikka aurinko oli pilvessä, niin jos menin ulos, alkoi iho kutista ja muuttui sellaiseki, kuin nokkosilla olisi pieksetty.

    • Milka82

      Itse aloitin Oxiklorinin tasan vuosi sitten (jopa päivälleen). Sain myös samaiset varoitukset, mutten silti itse osannut yhdistää pahoinvointiani lääkkeen aloittamiseen, ennen kuin lääkäri sanoi sen johtuvan lääkkeestä. Oma pahoinvointini kesti kuukauden päivät. Vatsaoireita olen myös kärsinyt koko tämän vuoden ajan, mutta lopulta sain vatsansuojalääkkeet (reseptillä pantoprazol ja reseptittä gaviscon), jotka ovat hieman lievittäneet oireilua. Seuraavalla lääkärikäynnillä kannattaa kertoa sivuoireista lääkärillesi tai ottaa yhteyttä reumahoitajaan, vaikkei oireilu olisikaan vakavaa. Ja ehdottomasti kannattaa aamulla ensimmäisenä ottaa tyhjään vatsaan maitohappobakteeri (jo pelkästään se voi auttaa), sekä syödä jotakin ennen lääkkeen ottoa. Jollet jo käytä maitohappobakteeria, niin kipinkapin ensimmäisenä apteekkiin sitä ostamaan, harva lääkäri tuntuu muistavan kertoa sen merkityksestä suoliston suojana reumalääkkeitä käyttäville.

      • ...-"-...

        Juu tuo maitohappobakteerien käyttö on oikeastaan tärkeä ja sitä suositellaankin reumaatikoille. Itsekin olen syönyt niitä jo siinä vaiheessa, kun en vielä ollut päässyt reumalääkärille. Niitä vain ei kannata ottaa muutamaan tuntiin ennen tai jälkeen reumalääkkeitä, joissa estetään tulehduksia... jotta mh-bakteereissa olisi eloa. Itse syön ne juuri ennen nukkumaanmenoa, ja käytän kapselityyppisiä. Kaupan päälle olen päässyt laktoosittomista tuotteista "eroon", ja siedän jopa jonkin verran tavallisia maitotuotteita, mikä aiemmin ei olisi tullut kuuloonkaan.


      • Milka82
        ...-"-... kirjoitti:

        Juu tuo maitohappobakteerien käyttö on oikeastaan tärkeä ja sitä suositellaankin reumaatikoille. Itsekin olen syönyt niitä jo siinä vaiheessa, kun en vielä ollut päässyt reumalääkärille. Niitä vain ei kannata ottaa muutamaan tuntiin ennen tai jälkeen reumalääkkeitä, joissa estetään tulehduksia... jotta mh-bakteereissa olisi eloa. Itse syön ne juuri ennen nukkumaanmenoa, ja käytän kapselityyppisiä. Kaupan päälle olen päässyt laktoosittomista tuotteista "eroon", ja siedän jopa jonkin verran tavallisia maitotuotteita, mikä aiemmin ei olisi tullut kuuloonkaan.

        Itse söin kanssa maitohappobakteereita jo valmiiksi ennen reumaa, juurikin sen takia että voisi käyttää maitotuotteita. Ja hyvä että söin, sillä sain tietää vasta kesäkuussa (yli puoli vuotta myöhemmin), että ne ovat hyvin tärkeitä reumaatikoille.


    • HLA B-27

      Minulle kokeiltiin myös oxiklorinia selkärankareumaan joskus 90-luvulla, mutta sain heti jonkinlaisen ihottuman tai nokkosrokon ko. lääkkeestä, joten piti lopettaa se heti alkuunsa...

      • PikkunenMyy

        Itselläni oli kuvottavaa oloa parin viikon ajan, kunnes alkoi helpottaan. Otan lääkket aamupalan yhteydessä.


      • ...
        PikkunenMyy kirjoitti:

        Itselläni oli kuvottavaa oloa parin viikon ajan, kunnes alkoi helpottaan. Otan lääkket aamupalan yhteydessä.

        kuukauden päivät on syöty ja nyt rupeaa olo vähitellen helpottamaan. Ruokahalu on vieläkin hieman vajavainen ja väsymys kamalaa, mutta muuten olo on jo melkein normaali. Ja ovat jonkin verran auttaneetkin kipuihin :)


      • Heikki J

        Vaimoni aloitti Oxiklorin reumalääkityksen Helmikuun puolella muutama päivä etelän matkan jälkeen. Viikon sisällä alkoi ihoon tulla pieniä näppylöitä. Lääkäri totesi 2.3. sen lääkeallergiaksi ja passitti vaimoni sairaalahoitoon. Ensi tiistaina 30.3. tulee sairaalahoitoa 4 viikkoa täyteen. Iho on ollut turvoksissa ja tumman punainen. Turvotus on alkanut laskea. Ihosta valui aluksi kudosnesteitä. Iho hilseilee kovasti ja nahka lähtee kerroksittain. Ihottuma on kiertänyt kehon joka paikan. Nyt ovat kämmenet vuorossa. Päälaen ja kaulan hilseily jo lakkasi, mutta nyt on alkanut niissäkin kohdin jo toinen kierros. Pohkeiden avo-ihottumat ovat jo nyt kertaalleen paranemassa. Hoidolle näytä tulevan loppua. Potilas on ihan onneton ja me omaiset mukana.

        Hoitona on annettu kortisoonia ja antibioottia sekä nyt uutena A-vitamiinia. Ihoa on voidettu suola ym. hauteilla ja voideltu kuivumista vastaan.

        Epäilyjä näin kovan allergiareakion syistä on etsitty kovasti ja eräs niistä on psorias. Vaimoni suvussa äidin puolelta on useita psoriasta sairastavia. Olisiko myös vaimossani piilevänä tämä psorias-taipumus.


      • Heikki J.
        Heikki J kirjoitti:

        Vaimoni aloitti Oxiklorin reumalääkityksen Helmikuun puolella muutama päivä etelän matkan jälkeen. Viikon sisällä alkoi ihoon tulla pieniä näppylöitä. Lääkäri totesi 2.3. sen lääkeallergiaksi ja passitti vaimoni sairaalahoitoon. Ensi tiistaina 30.3. tulee sairaalahoitoa 4 viikkoa täyteen. Iho on ollut turvoksissa ja tumman punainen. Turvotus on alkanut laskea. Ihosta valui aluksi kudosnesteitä. Iho hilseilee kovasti ja nahka lähtee kerroksittain. Ihottuma on kiertänyt kehon joka paikan. Nyt ovat kämmenet vuorossa. Päälaen ja kaulan hilseily jo lakkasi, mutta nyt on alkanut niissäkin kohdin jo toinen kierros. Pohkeiden avo-ihottumat ovat jo nyt kertaalleen paranemassa. Hoidolle näytä tulevan loppua. Potilas on ihan onneton ja me omaiset mukana.

        Hoitona on annettu kortisoonia ja antibioottia sekä nyt uutena A-vitamiinia. Ihoa on voidettu suola ym. hauteilla ja voideltu kuivumista vastaan.

        Epäilyjä näin kovan allergiareakion syistä on etsitty kovasti ja eräs niistä on psorias. Vaimoni suvussa äidin puolelta on useita psoriasta sairastavia. Olisiko myös vaimossani piilevänä tämä psorias-taipumus.

        Tätä nykyä vaimoni on kotihoidossa. Ammuin illoin tehdään ihon varovaista kuorimista ja rasvausta. Hilseilevästä ihosta tartuu pölyä alusvaatteisiin ja siitä pitkin asuntoa. Siivota pitää aliuisesti. Jalat ovat nyt kovasti turvoksissa. Kävellä ei voi kunnolla ja ihokin taivekohdista repeilee. Alituisesti pakottaa jalkoja. Saimme eilen niihin nesteenpoistolääkitystä. Nähtäväksi jää miten lääkkeet rupeavat.

        Olisi hyvä, jos joku kertoisi samoista kokemuksistaan tällä palaute palstalla ja erkoisesti olisimme kiitollisia tiedoista ja keinoista, joilla "taudita" ollaan päästy irti.


      • asiantuntija.
        Heikki J. kirjoitti:

        Tätä nykyä vaimoni on kotihoidossa. Ammuin illoin tehdään ihon varovaista kuorimista ja rasvausta. Hilseilevästä ihosta tartuu pölyä alusvaatteisiin ja siitä pitkin asuntoa. Siivota pitää aliuisesti. Jalat ovat nyt kovasti turvoksissa. Kävellä ei voi kunnolla ja ihokin taivekohdista repeilee. Alituisesti pakottaa jalkoja. Saimme eilen niihin nesteenpoistolääkitystä. Nähtäväksi jää miten lääkkeet rupeavat.

        Olisi hyvä, jos joku kertoisi samoista kokemuksistaan tällä palaute palstalla ja erkoisesti olisimme kiitollisia tiedoista ja keinoista, joilla "taudita" ollaan päästy irti.

        Oxiklorin on malarialääke, vaikka sitä käytetäänkin reumaan. Tuntuu vähän siltä että teiltä on mopo karannut käsistä, siis erityisesti lääkäreiltä, kun eivät tiedä mitään.

        Malarialääkkeet kuten Oxiklorin ovat tyypillisesti erittäin tehokkaita myös erästä toista loista kohtaan joka on malarialoisen sukulainen, ja joka on erittäin yleinen, eli toksoplasmaan. Nuo oireet ovat reaktioita siihen että liian paljon toksoplasmaa kuoli kerrallaan. Toksoplasmaan liittyvät reaktiot ovat usein vaikeita mikäli sitä loista on päässyt kasaantumaan elimistöön paljon, ja sattumoisin toksoplasma aiheuttaa myös todennäköisesti itse reumaa. Makulopapulaarinen ihottuma on myös klassinen oire akuutista toksoplasmoosista. Eivät nämä oireet ole mitään yliherkkyysreaktioita, vain loisen aiheuttamia, sanoipa tyhmä lääkärisi mitä tahansa. Tää on just tätä kun noi lääkärit ei tiedä mitään, siinä sitten otat vastuun itse kaikesta mikä menee niiltä pieleen.

        Ei tuolle nyt voi tehdä enää mitään, paitsi että seuraavana kertana jos tuosta nyt toivutaan, aloitetaan paljon pienemmällä annoksella tuota oxikloriinia, ja otetaan mukaan lisäravinteita tukemaan hoitoa.


      • onnrai
        Heikki J. kirjoitti:

        Tätä nykyä vaimoni on kotihoidossa. Ammuin illoin tehdään ihon varovaista kuorimista ja rasvausta. Hilseilevästä ihosta tartuu pölyä alusvaatteisiin ja siitä pitkin asuntoa. Siivota pitää aliuisesti. Jalat ovat nyt kovasti turvoksissa. Kävellä ei voi kunnolla ja ihokin taivekohdista repeilee. Alituisesti pakottaa jalkoja. Saimme eilen niihin nesteenpoistolääkitystä. Nähtäväksi jää miten lääkkeet rupeavat.

        Olisi hyvä, jos joku kertoisi samoista kokemuksistaan tällä palaute palstalla ja erkoisesti olisimme kiitollisia tiedoista ja keinoista, joilla "taudita" ollaan päästy irti.

        Yhden hyvän neuvon voisin antaa kaikki lääkkeet pois ja ajattelemaan omilla aivoilla ja jättää kaikki ruuat missä on säilöntäainetta ja E-myrkkyjä hilseilyt loppuu 1/2 vuoden kuluttua tiedän sen itse välillä tulee niitä syntiinlankeemukia mutta kirkko ei anna anteeksi niitä kun itse on ruuan suuhunsa laittanut


      • Saman kokenut
        Heikki J. kirjoitti:

        Tätä nykyä vaimoni on kotihoidossa. Ammuin illoin tehdään ihon varovaista kuorimista ja rasvausta. Hilseilevästä ihosta tartuu pölyä alusvaatteisiin ja siitä pitkin asuntoa. Siivota pitää aliuisesti. Jalat ovat nyt kovasti turvoksissa. Kävellä ei voi kunnolla ja ihokin taivekohdista repeilee. Alituisesti pakottaa jalkoja. Saimme eilen niihin nesteenpoistolääkitystä. Nähtäväksi jää miten lääkkeet rupeavat.

        Olisi hyvä, jos joku kertoisi samoista kokemuksistaan tällä palaute palstalla ja erkoisesti olisimme kiitollisia tiedoista ja keinoista, joilla "taudita" ollaan päästy irti.

        Sain Oxikloriinista saman kaltaisen ihottuman kuin Heikki J:n vaimolla. Sairaalassa meni kaksi viikkoa, kotona mennyt kolme viikkoa ihoa hoitaessa. nesteenpoistolääke helpotti turvotusta jaloissa, muutoin vain aika on parantanut rakkulat ja ihottuman. Jalkapohjat ja kädet kuoriutuvat edeleen ja paranevat hitaasti. Lääkkeen puoliintumisaika on 40 pv, joten oireita voi olla pitkäänkin.


      • Toinen asiantuntija
        asiantuntija. kirjoitti:

        Oxiklorin on malarialääke, vaikka sitä käytetäänkin reumaan. Tuntuu vähän siltä että teiltä on mopo karannut käsistä, siis erityisesti lääkäreiltä, kun eivät tiedä mitään.

        Malarialääkkeet kuten Oxiklorin ovat tyypillisesti erittäin tehokkaita myös erästä toista loista kohtaan joka on malarialoisen sukulainen, ja joka on erittäin yleinen, eli toksoplasmaan. Nuo oireet ovat reaktioita siihen että liian paljon toksoplasmaa kuoli kerrallaan. Toksoplasmaan liittyvät reaktiot ovat usein vaikeita mikäli sitä loista on päässyt kasaantumaan elimistöön paljon, ja sattumoisin toksoplasma aiheuttaa myös todennäköisesti itse reumaa. Makulopapulaarinen ihottuma on myös klassinen oire akuutista toksoplasmoosista. Eivät nämä oireet ole mitään yliherkkyysreaktioita, vain loisen aiheuttamia, sanoipa tyhmä lääkärisi mitä tahansa. Tää on just tätä kun noi lääkärit ei tiedä mitään, siinä sitten otat vastuun itse kaikesta mikä menee niiltä pieleen.

        Ei tuolle nyt voi tehdä enää mitään, paitsi että seuraavana kertana jos tuosta nyt toivutaan, aloitetaan paljon pienemmällä annoksella tuota oxikloriinia, ja otetaan mukaan lisäravinteita tukemaan hoitoa.

        Minkä asiantuntija olet?
        Lisäravinteet, mihin? Ei ainakaan rautaa jos on aktiivi tulehdus päällä!
        Tiesitkö, että lääke tehoaa myös Borrelian cystamuotoon? Joo,o, spirokeetta"matomainen muoto" voi koteloitua kystiksi ja silloin on jo paha tauti. Itse syön Oxiclorinia nyt uutena lääkkeenä reaktiiviseen artiriittin ja koko elimistön borreliaan. Tunnen hyvin kuinka se todellakin tekee tuon klassisen oireilun kun tuhoaa cystia. Tunnettu jo kupan hoidon ajoilta ( borreliaspirokeetta samaa sukua kuppaspirokeetan kanssa). Saman oireilun saa monet tavallisista antibiooteista 2-3 päivän ajan lääkkeen ottamisen jälkeen 1-3 tunnin viiveellä, oireet pahenee, kuume voi nousta jne. Tätä vaan moni ei tiedä. Kun valistan potilaani, niin huomaavat vaikutuksen ja ovat tyytyväisiä saadusta tiedosta.


      • Anonyymi
        onnrai kirjoitti:

        Yhden hyvän neuvon voisin antaa kaikki lääkkeet pois ja ajattelemaan omilla aivoilla ja jättää kaikki ruuat missä on säilöntäainetta ja E-myrkkyjä hilseilyt loppuu 1/2 vuoden kuluttua tiedän sen itse välillä tulee niitä syntiinlankeemukia mutta kirkko ei anna anteeksi niitä kun itse on ruuan suuhunsa laittanut

        Sama juttu minulla! E-koodit pannaan. Reumat lähtevät kehosta!


    • ...

      Jatkampa tähän samaan ketjuun...

      Lääkäri päätti tänään nostaa oxiklorin annosta 300 mg -> 600 mg päivässä. Näin pitäisi syödä 2-4 viikkoa ja sen jälkeen palata takaisin tuohon 300 mg.

      Onko täällä joku syönyt oxiklorinia tuolla isommalla annoksella? Jo nyt pelottaa sivuvaikutukset.

      • siiri6

        Olen käyttänyt Oksiklorinia yli kaksi vuotta. Aluksi en huommannut sivuvaikutuksia. Sitten mahavaivoja paljon, joita nexiumilla hoidettiin. Ajan myötä tuli kovaa väsymystä, huimausta, heikotusta, rintakipuja, rytmihäiriöitä, painajaisia, ripulia. Nyt olen juuri ollut sisätautilääkärillä, joka epäili näiden oireiden olevan oksikloriinista. Jouduin heti osastolle rytminseurantaan ja lääke lopetettiin. Todella toivon, että oireet katoaa. Toisaalta yritin keväällä oma-aloitteisesti lopettaa lääkettä, mutta nivelet tuli kipeäksi, joten jatkoin lääkettä. Nyt en vielä tiedä mitä tilalle, jos ei ilman pärjää. En kyllä enää uskalla käyttää oksikloriinia.(rytmihäiriöiden takia) Kaikille ei tule näitä sivareita ja monille varmaan hyvä lääke.


    • margotti

      Olen käyttänyt 20 vuotta kyseistä lääkettä. Ei ole tullut minkäänlaisia oireita. Sekin juttu että
      oksiklorin pahentaisi silmäsairauksia on kuulemma kumottu. Kunhan ei ota sitä illalla muuten näkee
      painajaisia.

      • idänpikajuna

        Mulla nousi kyseisellä myrkyllä maksa-arvot, vaikka ensin reumalääkäri väittikin toista, mutta kun olin reilun kuukauden syömättä niin jopa maksa-arvotkin alkoivat normalisoitua.... ottaen huomioon... eihän se kaikille tee mitään sivuvaikutuksia... mutta olemmehan me kaikki "eri yksilöitä" joten oli reumalääkärinkin se myönnettävä....ja meilläpäin silmälääkäri oli vähän eri mieltä... kyllä aiheuttaa joillekkin niitä silmäsairauksia...joten ei se kaikille käy Oxiklorin...


      • kyllä vaan

        Ja kyllähän aiheuttaa. Ensikerran sain klorokiinia yli 40 vuotta, ja kärsin hirvittävistä silmäonglemista, koska siihen aikaan ei ollut lääkepurkin mukana minkäänlaista tuote- ja käyttöohjetta. Jotkut apteekit antoivat lukea siitä lääkekirjasta, mutta kaikki apteekit eivät antaneet lukea.

        Vasta siinä vaiheessa, kun silmänpohjamuutokset olivat ovella ja pysyvä näönmenetys hiuskarvan varassa, lääkärit kertoivat, että nyt loppu tähän paikkaan, että tämä lääke voi alkaa sokeuttamaan minä päivänä hyvänäsä, muutokset ovat jo sitä luokkaa silmänpohjissa.

        Sitten 30 vuoden kuluttua aloitettiin uudelleen, Oxikloriini nimisellä lääkkeellä, mutta en kärsinyt käyttää sitä kuin muutaman kuukauden kun se oli pakko lopettaa suurien silmäongelmien vuoksi.

        Oli taas muutaman vuoden poissa ja 2008 yritettiin taas, samoin seurauksin, kuin aiemminkin. Vain muutama kuukausi ehti mennä, kun silmien takia oli pakko lopettaa.


      • ...
        kyllä vaan kirjoitti:

        Ja kyllähän aiheuttaa. Ensikerran sain klorokiinia yli 40 vuotta, ja kärsin hirvittävistä silmäonglemista, koska siihen aikaan ei ollut lääkepurkin mukana minkäänlaista tuote- ja käyttöohjetta. Jotkut apteekit antoivat lukea siitä lääkekirjasta, mutta kaikki apteekit eivät antaneet lukea.

        Vasta siinä vaiheessa, kun silmänpohjamuutokset olivat ovella ja pysyvä näönmenetys hiuskarvan varassa, lääkärit kertoivat, että nyt loppu tähän paikkaan, että tämä lääke voi alkaa sokeuttamaan minä päivänä hyvänäsä, muutokset ovat jo sitä luokkaa silmänpohjissa.

        Sitten 30 vuoden kuluttua aloitettiin uudelleen, Oxikloriini nimisellä lääkkeellä, mutta en kärsinyt käyttää sitä kuin muutaman kuukauden kun se oli pakko lopettaa suurien silmäongelmien vuoksi.

        Oli taas muutaman vuoden poissa ja 2008 yritettiin taas, samoin seurauksin, kuin aiemminkin. Vain muutama kuukausi ehti mennä, kun silmien takia oli pakko lopettaa.

        Tiedä sitten johtuuko Oxiklorinista vai jostain muusta, viime viikolla otetuissa verikokeissa oli maksa-arvot selvästi koholla ja lääkäri suositti jättämään lääkkeen tauolle ainakin muutamaksi viikoksi, jotta nähdään vaikuttaako se maksa-arvoihin... Tosin eipä noita maksa-arvoja ole kontrattu aikaisemmin, joten mistä sitä tietää olivatko ne kohdillaan edes lääkettä aloitettaessa.


      • tarkistas lääkäri
        ... kirjoitti:

        Tiedä sitten johtuuko Oxiklorinista vai jostain muusta, viime viikolla otetuissa verikokeissa oli maksa-arvot selvästi koholla ja lääkäri suositti jättämään lääkkeen tauolle ainakin muutamaksi viikoksi, jotta nähdään vaikuttaako se maksa-arvoihin... Tosin eipä noita maksa-arvoja ole kontrattu aikaisemmin, joten mistä sitä tietää olivatko ne kohdillaan edes lääkettä aloitettaessa.

        Verikokeita ei siis oltu otetttu ennen lääkkeen aloittamista? Onpa outoa, tarkistas, ettei sekin lääkäri ole "valelääkäri". Kyllä mulla aina otetaan verikokeet, ennenkuin aloitetaan uutta reumalääkettä.
        Kuka Sun lääkitystä hoitaa / valvoo? Ei kait Terveyskeskus?


      • ...
        tarkistas lääkäri kirjoitti:

        Verikokeita ei siis oltu otetttu ennen lääkkeen aloittamista? Onpa outoa, tarkistas, ettei sekin lääkäri ole "valelääkäri". Kyllä mulla aina otetaan verikokeet, ennenkuin aloitetaan uutta reumalääkettä.
        Kuka Sun lääkitystä hoitaa / valvoo? Ei kait Terveyskeskus?

        Maksa-arvot eivät kuulu oxiklorinin tarkkailukokeisiin - eikä niitä sen takia ole otettava ennen hoidon aloitusta. Ennen aloitusta on kuitenekin tutkittu pvk, tulehdusarvot, munaiset ja reumatekijät. Hoidon aloitti ihan reumalääkäri - seuranta kyllä yleislääkärin toimesta, joskaan ei terveyskeskuslääkärin.

        Nytkin nuo maksa-arvot otetiin ennemminkin jatkolääkityksen esikokeina kuin oxiklorinin takia.

        Ja kyllä, minä koen saaneeni hyvää hoitoa, enkä ole vaihtamassa lääkäriä.


      • tarkistas lääkäri
        ... kirjoitti:

        Maksa-arvot eivät kuulu oxiklorinin tarkkailukokeisiin - eikä niitä sen takia ole otettava ennen hoidon aloitusta. Ennen aloitusta on kuitenekin tutkittu pvk, tulehdusarvot, munaiset ja reumatekijät. Hoidon aloitti ihan reumalääkäri - seuranta kyllä yleislääkärin toimesta, joskaan ei terveyskeskuslääkärin.

        Nytkin nuo maksa-arvot otetiin ennemminkin jatkolääkityksen esikokeina kuin oxiklorinin takia.

        Ja kyllä, minä koen saaneeni hyvää hoitoa, enkä ole vaihtamassa lääkäriä.

        Minulla otetaan maksa-arvot aina, vaikka ei niissä häikkää ole ollut, niin silti ne ovat aina listalla.


      • äitienpäivä
        idänpikajuna kirjoitti:

        Mulla nousi kyseisellä myrkyllä maksa-arvot, vaikka ensin reumalääkäri väittikin toista, mutta kun olin reilun kuukauden syömättä niin jopa maksa-arvotkin alkoivat normalisoitua.... ottaen huomioon... eihän se kaikille tee mitään sivuvaikutuksia... mutta olemmehan me kaikki "eri yksilöitä" joten oli reumalääkärinkin se myönnettävä....ja meilläpäin silmälääkäri oli vähän eri mieltä... kyllä aiheuttaa joillekkin niitä silmäsairauksia...joten ei se kaikille käy Oxiklorin...

        Sama täällä. Maksa-arvot nousivat ja niitä on nyt seurattu jatkuvasti. Pitempiaikaiseti koholla olevat maksa-arvot voivat aiheuttaa kroonisen maksan sappiteiden tulehduksen. Oxiklorin 300 mgx1x7 on aiheuttanut myös painon nousua.


      • 12131415
        tarkistas lääkäri kirjoitti:

        Verikokeita ei siis oltu otetttu ennen lääkkeen aloittamista? Onpa outoa, tarkistas, ettei sekin lääkäri ole "valelääkäri". Kyllä mulla aina otetaan verikokeet, ennenkuin aloitetaan uutta reumalääkettä.
        Kuka Sun lääkitystä hoitaa / valvoo? Ei kait Terveyskeskus?

        Lääkärit eivät oikein tunnu tietävän Oxklorinin haitoista ja seurannasta. Terv.keskuslääkärit ovat joko vasta valmistumassa tai opiskelijoita. Esim. sle potilaiden hoito on siellä täysin tietämätöntä. Potilaan täytyy itse kantaa vastuu hoidostaan.


      • Anonyymi
        ... kirjoitti:

        Maksa-arvot eivät kuulu oxiklorinin tarkkailukokeisiin - eikä niitä sen takia ole otettava ennen hoidon aloitusta. Ennen aloitusta on kuitenekin tutkittu pvk, tulehdusarvot, munaiset ja reumatekijät. Hoidon aloitti ihan reumalääkäri - seuranta kyllä yleislääkärin toimesta, joskaan ei terveyskeskuslääkärin.

        Nytkin nuo maksa-arvot otetiin ennemminkin jatkolääkityksen esikokeina kuin oxiklorinin takia.

        Ja kyllä, minä koen saaneeni hyvää hoitoa, enkä ole vaihtamassa lääkäriä.

        Nimenomaan maksa-arvojen kontrollit säännöllisesti!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nimenomaan maksa-arvojen kontrollit säännöllisesti!

        Kyllä kuuluu nimenomaan maksa-arvojen seuranta.


    • pantteri2

      Terve Kaikille. Ajattelin kysäistä, että onko kukaan kokenut Oxiklorinin pahentavan nivelkipuja? Mulla epäillään nivelreumaa ja kokeilussa on ollut oxiklorin ja tosiaankin tuntui, että se pahensi nivelkipujani.

      • Ei vielä reumaa

        Hei, tuli mieleen, että jospa se Oxiklorin ei ollut sinulle riittävä...? Minullakin epäillään nivelreumaa, johon ensin 4kk:n ajan Oxiklorin 300 mg, sitten lopetettiin (toisen reumalääkärin määräyksestä, ei kuulema ole reumaa), jolloin kivut pahenivat vaikka oli vielä lääkityksenä panadol 1 mg kolmesti päivässä ja Arcoxia 90 mg kerran päivässä. Nyt jälleen Oxiklorin käytössä yllä mainitut kipulääkkeet.
        Tässä tietoa miten oireet alkoivat: Vuosia oli ensin ranteet kipeenä ajoittain, ei kyennyt lakasemaan ei raappaamaan talvella auton ikkunoita, kun kävi kipeesti. Seuraavaksi oikea käsi tuntui oudolta, kirjoittaminen oli hankalaa, käsiala oli jotain ihan muuta mihin olin tottunut, kynä ei tuntunut oikein istuvan käteen... Sitten, noin reilu vuosi, alkoi seuraavat oireet: molempien käsien ranteet, rystyset (turpoavat ajoittain), sormien nivelet kipeytyvät. Myös nilkat, päkiät (alta ja päältä) sekä varpaiden tyvet turpoavat ja ovat kipeenä. Ei näy verikokeissa. Seurataan tilannetta, mihin suuntaan kehittyy. Ei ole vielä diaknosoitu nivelreumaa. Taustalla on kuitenkin äidillä ja hänen sisaruksillaan todettu nivelreuma. Unohdin muuten sanoa, että ihan ekana kun käsien rystyset turposi, sain yksityiseltä (ei reumalääkäri) kahden viikon kortisoni (prednisolon) kuurin. Voi että tuntui taivaalliselta kun kivut oli ko. ajan poissa.


    • nivelreumaatikkoneit

      Ei ole tullut Oxiklorinista mitään oireita aloittaessa, söin vuoden päivät.. mutta enää en syö sillä iho paloi pahasti vaikka pidin taukoa ennen kesää ja lomamatkaa.

    • Nelkyt ja risat

      Reilu kuukausi meni oxiklorinin kanssa. Ensin käytiin läpi yleisimmät sivuoireet, jotka sitten kyllä helpotti, paitsi painajaiset ja seikkailu-unet jatkuivat. Nyt yli kuukauden käytön jälkeen roihahti nokkosihottuma koko kehoon. Harmittaa suunnattomasti, nyt olen siis alkupisteessä taas lääkityksen kanssa.

      • ei sopinut

        Kymmenisen vuotta sitten reumalääkäri määräsi oxikloriinia. Otin ekan pillerin, noin puoli tuntia siitä jouduin konttaamaan vessaan (huimasi niin etten pysynyt pystyssä) oksentamaan. Istuin vessan lattialla kaksi tuntia oksentamassa pää pöntössä ja maailma pyöri silmissä. Toista pilleriä en enää ottanut.. Nykyään käytän reumalääkkeenä Aravaa.


    • Bzz

      Aloitin Oxiklorinin parikolme vuotta sitten, enkä oikeastaan huomannut koko lääkkkeen aloittamista. Tosin minulle on aina sopinut lähes kaikki, mitä määrätään. Ainut mainitsemisen arvoinen asia on väsymys. Mahtavaa, kun joka pakkausselosteessa lukee yleisenä haittana väsymys.

    • Kylmät kädet

      No ihan kuin sairaus itsessään ei väsyttäis :) Oxiklorin ei sopinut mullekaan. Armoton pistävä mahakipu oli joka päivä. Se oli raastavaa ja vei kyllä elämänilon. 2 kertaa yritin lääkityksen aloittaa, mutta molemmilla kerroilla siis tuo kova vatsakipu. En saanut mitään vatsansuojalääkettä tai muuta korvaavaa lääkitystä, eli olen sitten täysin ilman lääkitystä. Tietysti tarvittaessa kortisonipistokset.

    • kutisee

      Hei! aloitin oxiklorinin syönnin noin kolme viikkoa sitten.Nyt olen viikon sairaslomalla tuki kauhea kutina ja iho on rikki jokapaikasta.
      Lääkitys lopetettiin heti.Lääkärini sanoi oxiklorinin vaikuttavan neljäkymmentä päivää elimistössä ennenkuin se häviää kokonaan
      .Saa nähdä kestääkö ihottuma yhtäpitkään.Onko kenelläkään apua kutinaan?Sain lääkkeksi prednisolaania.Kiitos?

    • Yksyks

      Eipä siihen kutinaan taida oikein apua löytä kuin kortisonista. (Eikä se muuten ole 40 päivässä vielä mihinkään elimistöstä hävinnyt, silloin sen pitoisuus on vasta puolittunut). Yllättäviä apuja kutinaan voi löytää kylmästä suihkusta ja/tai kylmägeelistä, mutten tiedä auttaako se lääkeallergiaan

    • puutuminen/nestettä

      Alotin kaksiviikkoa sitten 300mg annostuksella. Ei todettua reumaa. Selkäkivut. Ilmeisesti hermoa painaa joku. Pahonvointia ei ole. Mutta
      öisin herään siihen että koko oikea käsi on puutunut, veri ei kierrä. Selän särky oikean lapaluun keskikohdalla. Turvotus käsissä ja koko kehossa lisääntynyt.
      Jouduin kyläillessä nukkumaan normi 8cm pahjalla. Ei tullut mitään kun puutu keho koko ajan.

    • oxi=myrkky

      Semmonen pieni varotuksen sana oxiklorinista että jos on valmiiksi vähäkään silmissä muutoksia (itellä näitä on diabeteksen vuoksi) niin älkää syökö tätä lääkettä.
      Ehtiin syödä oxia pari viikkoa kun silmissä alko sumenemaan niin että sillain "kieroon katsoessa" pystyin lukemaan puoli sanaa kerralla ja muuten oli pelkkää sumeaa suttua. Lääkärit ja hoitajat väitti että ei voi johtua oxista (vaan diabeteksestä) mutta otin omin nokin ja lopetin sen syönnin niin muutamassa päivässä näkö palautu normaaliksi.
      Netistä löysin sitte artikkeleita että oxia ei saa määrätä ihmiselle jolla valmiiksi silmissä häikkää ja että se voi sokeuttaa myös terveet silmät.
      Meni siinä lääkäriki pikkasen hiljaseksi kun seuraavalla kerralla kerroin että lopetin lääkkeen ja näkö palautu, ja että kävin myös silmälääkärillä joka varmisti myös sen ettei oxia olisi koskaan saanu mulle määrätä.
      Onneksi ei tullu pysyviä silmävaurioita.

      • ilmandiagnoosia

        Jep
        Mitäs kaikkea oxi täällä aiheutti?
        Ensin aölko nonstopit. Koko yö painajaisia. Parin viikon käytön jälkeen hemmetinmoinen uupumus, ihan pysäkillä kaiken jaksamisen kanssa. Tipuin jo kuudelta sänkyyn nukuin aamuneljään nähden painajaisia.
        Sitten alko aftaa tulla suuhun, selkään märkänäppyä. Ajattelin et kestetään kestetään.
        Sitten aamupäivä kun ulkona kaamosaurinko vähän paistoi, lähti näkökyky. Näin vain kirkasta ympärillä alaspäin katsoessa pelkät kenkien kärjet. Siitä ulkomuistista kenkien kärkiä seuraamalla varjoon jossa näkökyky pikkuhiljaa palasi.
        Kotiinpäästyä luin lisää sivuoireista ja olihan se siellä: ajoittainen näkökentän menetys.
        Vielä tuonkin episodin jälkeen mietin lääkkeen lopettamista kolmisen päivää mutta mietin sitten mitä tapahtuu kuun kevättalven aurinko alkaa paistamaan. Päätin lopettaa lääkkeen käytön josta ilmoitin reumalle. Siellä tiukattiin oliko silmät tutkittu? Viikkoa myöhemmin parin kuukauden päässä odottava lääkäriaika oli vaihdettu puhelinajaksi, papereihin kirjoitettu, potilaan oma pyyntö. Puhelinajalla sain sitten kuunnella nalkutusta miten kyseinen lääke olisi voinut auttaa minua.


      • yyoo
        ilmandiagnoosia kirjoitti:

        Jep
        Mitäs kaikkea oxi täällä aiheutti?
        Ensin aölko nonstopit. Koko yö painajaisia. Parin viikon käytön jälkeen hemmetinmoinen uupumus, ihan pysäkillä kaiken jaksamisen kanssa. Tipuin jo kuudelta sänkyyn nukuin aamuneljään nähden painajaisia.
        Sitten alko aftaa tulla suuhun, selkään märkänäppyä. Ajattelin et kestetään kestetään.
        Sitten aamupäivä kun ulkona kaamosaurinko vähän paistoi, lähti näkökyky. Näin vain kirkasta ympärillä alaspäin katsoessa pelkät kenkien kärjet. Siitä ulkomuistista kenkien kärkiä seuraamalla varjoon jossa näkökyky pikkuhiljaa palasi.
        Kotiinpäästyä luin lisää sivuoireista ja olihan se siellä: ajoittainen näkökentän menetys.
        Vielä tuonkin episodin jälkeen mietin lääkkeen lopettamista kolmisen päivää mutta mietin sitten mitä tapahtuu kuun kevättalven aurinko alkaa paistamaan. Päätin lopettaa lääkkeen käytön josta ilmoitin reumalle. Siellä tiukattiin oliko silmät tutkittu? Viikkoa myöhemmin parin kuukauden päässä odottava lääkäriaika oli vaihdettu puhelinajaksi, papereihin kirjoitettu, potilaan oma pyyntö. Puhelinajalla sain sitten kuunnella nalkutusta miten kyseinen lääke olisi voinut auttaa minua.

        Pahoittelen yo. kirovirheitä, kirjoitan räkätaudissa ei niin ergonomisessa asennossa.


    • julkinenhoitohuonoa

      Miksi että käytä turvallista Naltreksonia? Monet hakevat muualta reseptin kun kyseessä turvalinen lääke verrattuna malarialääkkeeseen...

    • puutuminen/nestettä

      Puutumisen lisäksi silmiä alkoi kuivaa. 24.11 oli haettava (n. 1kk käytön jälkeen) silmätipat. Alkuun riitti nukkumaan mennessä laitto, sitten jo päivälläkin ja sitten jo yöllä heräsi ja täytyi laittaa tippoja.
      n.2 kk jälkeen lopetin käytön. Silmät ovat vieläkin kuivat.
      Ehkä reisien kouristelu oli poissa oksikloriinikuurin aikana mutta silmät ei kestä tuota lääkettä.

      • Ei_sopinut

        Nyt 2019 tilanne.
        Oxikloriinista jäi pysyvä näköhaitta vasempaan silmään. Kuivuuteen auttaa päivittäin ottamani tyrniöljyvalmiste.
        Nyt irtosi lasiainen vasemmasta silmästä. Seurannassa ettei tule vaurioita.


      • kaameatauti
        Ei_sopinut kirjoitti:

        Nyt 2019 tilanne.
        Oxikloriinista jäi pysyvä näköhaitta vasempaan silmään. Kuivuuteen auttaa päivittäin ottamani tyrniöljyvalmiste.
        Nyt irtosi lasiainen vasemmasta silmästä. Seurannassa ettei tule vaurioita.

        Si sopinut minullekaan Oxiklorin. Hieukset lähti tukkoina päästä. Nyt on lääkityksenä Trexan ja sama homma. Hiukset ohentuneet niin, että päänahka loistaa läpi. Reumakyhmyt lisääntyi sorminiveliin ja sormet vääntyilivät. Mitkähän mahtaa olla muilla Trexanin käyttäjillä haittavaikutukset?


      • Anonyymi
        kaameatauti kirjoitti:

        Si sopinut minullekaan Oxiklorin. Hieukset lähti tukkoina päästä. Nyt on lääkityksenä Trexan ja sama homma. Hiukset ohentuneet niin, että päänahka loistaa läpi. Reumakyhmyt lisääntyi sorminiveliin ja sormet vääntyilivät. Mitkähän mahtaa olla muilla Trexanin käyttäjillä haittavaikutukset?

        Minulla trexan 10 jota otan 1,5 pilleriä viikossa maksa arvot kohoavat tasaisesti ja sitten 2 viikon tauko ja samat lääkkeet kun eivät vaihda pyynnöstä huolimatta! 2,5 vuotta tätä on jo kokeiltu ! Nyt vielä lisättiin oxiclorin 300 5 pv viikossa mitenkähän tässä käy ?


    • väsyksissätämänhetke

      Toisille kolmen reumalääkkeen yhdistelmä näyttää sopivan toisille lääke näyttää tuovan huonot puolensa aika nopeaan esiin ja sitä pitää todistella muun muassa käymällä silämälääkärillä samalla kun pitää ottaa esiin lääkkeen puoliintumisaika.
      Kävelin tänään paikan ohi jossa menetin näkökykyni syksyllä kun kaamosaurinko hieman heijasti ja näin vain ja ainoastaan kirkasta ympärillä ja koen yhä edelleen pelkoa lääkettä kohtaan samassa kohtaa ja minkä harkinnan aikaan lopetin. Tästä huolimatta ystävällinen ja pedantti reumalääkäri yhä edelleen reumahoitajan kera hyväksyi/väheksyi oireita.

      • etsyöetolemukana

        Oxiklkonia kirjoitetaan yleensä ensimmäisenä sulfapohjaisena lääkkeenä kun muuta ei keksitä ja potilas on kortisonin armoilla ja vähennyskerta toisensa jälkeen tauti ärhäköityy kun sitä alunperin on kirjoitettu perusterveydenhuollossa kun muuta ei voitu eikä osattu tulehduskipulääkkeen osalta JA kun potilas on kerta toisensa jälkeen yrittänyt miinustaa kortisonia kuin myös tulehduskipulääkettä.

        Eli alun perinmäinen syy voi olla mikä vain määrittelemättömästä niveltulehduksesta muuhun reumatautiin missä ihminen invalidisoituu käsin jaloin kaikin tavoin ja yleisellä puolella valitettavasti ainoa tapa löytää loppujen lopuksi ihmistä invalidisoiva kortisoni pois alunperin osaamattoman yleilsääkärin puolesta ja jättäytyä sairaalan armoille missä yleensä määrätään ensin kortisonia.

        Toinen mahdollisuus on syödä kortisonia siten missä oxiklorinin sivuvaikutukset ovat siinä määrin mahtavat missä potilas erikoisairaanhoidossa päättää itse hoitonsa päätöksestä - siis jos enää näkee jotain - ja siten siirretään ensin polilta puhelinaikaan siitä puhelinajasta kirjallisessa päätöksesstä potilaan toivomuksesta puhelinajaksi....siis mikä alunperin kirjallisena oli lääkäriaika hmph ilman potilaan kuulemista hmph.

        Eli jos et syö herkkua joka vie näön olet ulkona erikoissairaanhoidosta oukkidouggi.












        Malarialääkkeen sivuoireet ovat pelottavia niin diabeetikolle kuin kortisonille herkälle joka saa siitä pahimmassa tapauksessa sokeuden tai pysyviä silmävaurioita puhumatta kortisonin aiheuttaman pibolaarin oireisiin potnessiin 50.


        Kaikki hyvän lääkärin osaaminen perustuu potilaan varhaisiin oireiden tunnistamiseen puhumatta edes lääkäriajasta joita yleisellä puolella jaetaan säästösyistä.

        Meni aikaa ennen kuin pääsin edes terveyskeskuslääkärille. Siitä eteenpäin koputan puuta koska nähdäkseni terkkarissa sielläkin on timantteja. Lääkärit kuitenkin yrittävät olla tallomatta toistensa varpaita. Mikä oli hyvä potilaalle sen erikoisairaanhoito lyttää ja toisinpäin iminen siinä välissä yrittää tunnollisena potilaana parhaimpansa ja kehittaa syyllisyydestunnossaan masennusta koska ei voinut syödä reumalääkettä joka vei näkökentän noin yleisenä sivuoireena.


      • yliherkkä
        etsyöetolemukana kirjoitti:

        Oxiklkonia kirjoitetaan yleensä ensimmäisenä sulfapohjaisena lääkkeenä kun muuta ei keksitä ja potilas on kortisonin armoilla ja vähennyskerta toisensa jälkeen tauti ärhäköityy kun sitä alunperin on kirjoitettu perusterveydenhuollossa kun muuta ei voitu eikä osattu tulehduskipulääkkeen osalta JA kun potilas on kerta toisensa jälkeen yrittänyt miinustaa kortisonia kuin myös tulehduskipulääkettä.

        Eli alun perinmäinen syy voi olla mikä vain määrittelemättömästä niveltulehduksesta muuhun reumatautiin missä ihminen invalidisoituu käsin jaloin kaikin tavoin ja yleisellä puolella valitettavasti ainoa tapa löytää loppujen lopuksi ihmistä invalidisoiva kortisoni pois alunperin osaamattoman yleilsääkärin puolesta ja jättäytyä sairaalan armoille missä yleensä määrätään ensin kortisonia.

        Toinen mahdollisuus on syödä kortisonia siten missä oxiklorinin sivuvaikutukset ovat siinä määrin mahtavat missä potilas erikoisairaanhoidossa päättää itse hoitonsa päätöksestä - siis jos enää näkee jotain - ja siten siirretään ensin polilta puhelinaikaan siitä puhelinajasta kirjallisessa päätöksesstä potilaan toivomuksesta puhelinajaksi....siis mikä alunperin kirjallisena oli lääkäriaika hmph ilman potilaan kuulemista hmph.

        Eli jos et syö herkkua joka vie näön olet ulkona erikoissairaanhoidosta oukkidouggi.












        Malarialääkkeen sivuoireet ovat pelottavia niin diabeetikolle kuin kortisonille herkälle joka saa siitä pahimmassa tapauksessa sokeuden tai pysyviä silmävaurioita puhumatta kortisonin aiheuttaman pibolaarin oireisiin potnessiin 50.


        Kaikki hyvän lääkärin osaaminen perustuu potilaan varhaisiin oireiden tunnistamiseen puhumatta edes lääkäriajasta joita yleisellä puolella jaetaan säästösyistä.

        Meni aikaa ennen kuin pääsin edes terveyskeskuslääkärille. Siitä eteenpäin koputan puuta koska nähdäkseni terkkarissa sielläkin on timantteja. Lääkärit kuitenkin yrittävät olla tallomatta toistensa varpaita. Mikä oli hyvä potilaalle sen erikoisairaanhoito lyttää ja toisinpäin iminen siinä välissä yrittää tunnollisena potilaana parhaimpansa ja kehittaa syyllisyydestunnossaan masennusta koska ei voinut syödä reumalääkettä joka vei näkökentän noin yleisenä sivuoireena.

        Mitä?! Onko oxiklorin sulfa lääke siis penisiliinijohdannainen?

        Voidaanko penisilliini yliherkälle määrätä oxikloriinia???

        Tarvitsen tiedon pikaisesti koska en sitten koskekkaan koko lääkkeeseen jos penisiliinijohdannainen kyseessä.


      • 10+17
        yliherkkä kirjoitti:

        Mitä?! Onko oxiklorin sulfa lääke siis penisiliinijohdannainen?

        Voidaanko penisilliini yliherkälle määrätä oxikloriinia???

        Tarvitsen tiedon pikaisesti koska en sitten koskekkaan koko lääkkeeseen jos penisiliinijohdannainen kyseessä.

        On sulfapohjainen. Minulta kyllä kysyttiin mahdolliset allergiat. Muuta en osaa vastata.


      • mummo-57
        etsyöetolemukana kirjoitti:

        Oxiklkonia kirjoitetaan yleensä ensimmäisenä sulfapohjaisena lääkkeenä kun muuta ei keksitä ja potilas on kortisonin armoilla ja vähennyskerta toisensa jälkeen tauti ärhäköityy kun sitä alunperin on kirjoitettu perusterveydenhuollossa kun muuta ei voitu eikä osattu tulehduskipulääkkeen osalta JA kun potilas on kerta toisensa jälkeen yrittänyt miinustaa kortisonia kuin myös tulehduskipulääkettä.

        Eli alun perinmäinen syy voi olla mikä vain määrittelemättömästä niveltulehduksesta muuhun reumatautiin missä ihminen invalidisoituu käsin jaloin kaikin tavoin ja yleisellä puolella valitettavasti ainoa tapa löytää loppujen lopuksi ihmistä invalidisoiva kortisoni pois alunperin osaamattoman yleilsääkärin puolesta ja jättäytyä sairaalan armoille missä yleensä määrätään ensin kortisonia.

        Toinen mahdollisuus on syödä kortisonia siten missä oxiklorinin sivuvaikutukset ovat siinä määrin mahtavat missä potilas erikoisairaanhoidossa päättää itse hoitonsa päätöksestä - siis jos enää näkee jotain - ja siten siirretään ensin polilta puhelinaikaan siitä puhelinajasta kirjallisessa päätöksesstä potilaan toivomuksesta puhelinajaksi....siis mikä alunperin kirjallisena oli lääkäriaika hmph ilman potilaan kuulemista hmph.

        Eli jos et syö herkkua joka vie näön olet ulkona erikoissairaanhoidosta oukkidouggi.












        Malarialääkkeen sivuoireet ovat pelottavia niin diabeetikolle kuin kortisonille herkälle joka saa siitä pahimmassa tapauksessa sokeuden tai pysyviä silmävaurioita puhumatta kortisonin aiheuttaman pibolaarin oireisiin potnessiin 50.


        Kaikki hyvän lääkärin osaaminen perustuu potilaan varhaisiin oireiden tunnistamiseen puhumatta edes lääkäriajasta joita yleisellä puolella jaetaan säästösyistä.

        Meni aikaa ennen kuin pääsin edes terveyskeskuslääkärille. Siitä eteenpäin koputan puuta koska nähdäkseni terkkarissa sielläkin on timantteja. Lääkärit kuitenkin yrittävät olla tallomatta toistensa varpaita. Mikä oli hyvä potilaalle sen erikoisairaanhoito lyttää ja toisinpäin iminen siinä välissä yrittää tunnollisena potilaana parhaimpansa ja kehittaa syyllisyydestunnossaan masennusta koska ei voinut syödä reumalääkettä joka vei näkökentän noin yleisenä sivuoireena.

        koska olen tosi allerginen sulfalle(kieli ja huulet turpoaa ja on puhe tosi hankalaa sössötystä).soitin oxikloriinia määränneelle reuma hoitajalle.lääke ei ole sulfa pohjainen.ensin otin 1/4 osaa tablettia ja kun mitään sivuvaikutuksia ei tullut muutaman tunnin kuluttua 1/2 tablettia eikä tullut sivuvaikutuksia.seuraavana päivänä koko tabletti.ja taaskaan ei sivuvaikutuksia.huom !!!oxiklorin ei ole sulfapohjainen.mutta joku toinen reumalääke on .kannattaa olla tarkkana ettei anna väärää tietoa lääkkeistä😊


    • vastauksiakaipailen

      ylös

    • Kauris3

      Noin 15 vuotta sitten sain diknoosin Sögren synkroma. Sain hoitoon Oksiklor 300 mg. Totuin lääkkeeseen hyvin. Aluksi otin lääk. illalla, mutta kun työmatkalla meinas väkisi nukkua rattiin, siirryin ilta lääkitykseen. Diaknoosin jälkeen en ole käynyt remapolilla. Kokeet ovat olleet hyvät. Noin viiden vuoden kuluttua lääk. aloituksesta alkoi jalkateriä pistellä ja päkiät turtua, myös kädet turtuvat, että piti vaihtaa kylkeä öisin. Viisi vuotta sitten kävin yksityisellä reumalääk. Ei hänkään osannut sanoa syytä jalkaterien puutumiseen. Ohje oli, että voin syödä oksikloria vaikka loppuikäni, näyttää olevan sopiva lääke minulle. Nilkkaoireisiin jouduin ottamaan iltaisin kipulääkkeen. 2013 alkoi säteily oireita myös reisissä. Hoitoohjeeksi sain kipulääk. että pystyy liikkumaa. Kunnes syys-jouluk. oireet paheni, etten pystynyt aamuisin liikkumaan enkä istumaan, ennen särkylääk. ottoa. Selkä kuvattiin. Ortopedin mielestä oireet ei voineet johtua selästä. Hämpä oli sen verran fiksu, että tarttui oksklorin haittavaikutuksiin Soitti
      reumalääk. voiko ottaa kuukaudeksi katkolle lääk. Lupa tuli ja oireet rupesi helpottamaan. Nyt olen ollut n. 3kk ilman okskloria ja reisioireet ovat lähteeneet. Jalkaterät on kyllä edelleen pistelevät, mutta kestänee pari vuotta ennenkuin palaavat ennalleen, jos sittenkään. Nyt olen homeopaattisessa hoidossa. Elimistön puhdistus tuntuu hyvältä. Taaskin kaikki kokeet oli ok. Yritän nyt tulla toimeen luonnonmukaisella hoidolla.

    • muutkeinot

      Arnica auttaa reumakipuu minulla. Ostin sitä voiteena iherbistä.
      Mietimpä vaan ,että ehkä sitä kannattaisi kokeilla sisäisesti jos toimii kuten kortisoni ilman kortisonin sivuvaikutuksia!

    • mistätietoa

      Tarkoittaako sulfapohjainen lääke siis penisiliinilääkettä?

    • Ei lääkkwitä

      Olette hulluja kun syötte noita reumalääkkeitä. Sairastutte yhä pahemmin sivuoireista. Reumaa voi hoitaa luonnonmukaisesti ilman haittoja, ruokavaliolla, entsyymihoidoilla ja Fortodolilla särkyyn. Terveet elämäntavat ja luonnollinen ravinto auttavat taatusti.
      Kortisoni aiheuttaa osteoporoosin ja kaihin, särkylääkkeet pilaavat suoliston ja vatsan. Siitä se kierre sitten alkaa ja huonosti käy.

    • tosion

      Ilman reumalääkkeitä nivelet tuhoutuvat. Joka 10. on niin onnekas että reuma jotenkin painuu piiloon, me 9 muuta selviämme lääkkeiden avulla kohtuukuntoisina.

    • pöhpöh

      kyllä vain, jätä lääkitys niin nivel ja luutuhoa ei pysäytetä eikä hidasteta ruokavaliolla. Nykylääkityksen turvin nivelreumaa sairastava voi elää melko täysipainoisen elämän. Tauti on kenkku ja niin myös lääkkeetkin mutta vaihtoehtoja löytyy ja joku niistä valtaosalle toimii. Ruokavaliojuttuja suosittelisin ihan kaikille, reumattomillekin, sillä hyvää oloa voi lisätä ruokavaliolla.

    • Ilokseni lopetin lääkket

      Söin Oxiklorinia noin puolen vuoden ajan. Aluksi paljon painajaisia ja huonoa oloa, helpottivat parin viikon jälkeen. Oli väsynyt olo koko ajan, jalat olivat lyijynraskaat eikä aamuisin meinannu päästä sängystä ylös. Tulehdukset olivat ja ovat edelleen siis käsissä. Parin kuukauden jälkeen alkoi ahdistaa kaikki mahdollinen, matala mieliala koko ajan eikä mikään tuntunut oikein miltään. Elämässä ei silloin tapahtunut mitään em. olotilaa aiheuttavaa, oireet helpottivat pari kuukautta lääkkeiden lopettamisen jälkeen. Kamalinta on, että koko tuosta puolesta vuodesta ei ole kuin hänärtyneitä, väsyneitä ja surullisia muistoja. En keksi muutakaan selitystä, että olivatkohan haittavaikutuksia... Haittavaikutuksissa lukee ainakin ahdistuneisuus ja masentuneisuus. Onko muilla ollut vastaavia psyykkisiä haittavaikutuksia?

    • en saa apua

      Kun ketju on vielä auki.
      Oxikloriin ei käy minulle, kuivattaa silmät. (samoin kuin sirdalud)
      Ei todettua reumaa, muutkin on auki.
      -Tumavasta-aineet maksimissaan, kortisonikuuri parantaa mutta vain hetkellisesti
      -kilpirauhasen vajaatoimintaan lääkitys
      -dish selässä
      -neljä välilevynpullistumaa selkärangassa
      -selässä madaltumaa, kulumaa lisäksi.
      -hiukset lähtee
      monta monta muuta vaivaa
      Välilevyjen pullistumista johtuen nyt särkyjaloissa, Burana Panacod kipuun lääkityksenä
      reumalääkärit ei ota kantaa koska reumatekijöitä ei ole.
      ainostaan Oxikloriinia määrää jota en pysty syömään.
      Kortisoni pitäisi tilaa "kurissa" mutta sitä ei voi jatkuvaan syödä.
      Mikä olisi lääke joka hillitsisi tilannetta.
      Arcoxiasta en koe olevan mitään apua.
      Olen minumoinut gluteinin syönnin ja maitovalmisteitakin käytän vähän (suvussa allergiaa näille)
      apua mutta mistä?

    • Lääketiede_voi_parantaa

      Aika outoja kirjoituksia tällä palstalla minulle.
      Aloitin Oxiklorinin syönnin 2001 artriittioireiden, kortisonipiikkien ja Prednisonin syönnin oheen vuosi vaikean fibrosoivan alveoliitin jälkeen. Erityisesti polvet olivat olleet aamuisin jäykkinä, en tahtonut päästä töihin lähtemään. Ranteita särki myös niin, että itketti. Käsien voimat olivat niin vähissä, että tarvitsin apuvälineitä. Lääkäri kertoi, että Oxiklorin alkaa vaikuttamaan hitaasti. Vaikutuksen toteamiseen voi mennä jopa 6 kk. Ja näin kävi. Yhtäkkiä puolen vuoden jälkeen huomasin, että nivelet toimivat niin kuin ennen, enää ei itkettänyt.
      Ok, kesällä purjehdittaessa olin hyvin herkkä saamaan aurinkoihottumaa, mutta altistus oli täysiä päiviä auringossa merellä eli tosi kova. Seuraavaksi kesäksi lääkäri kehotti pitämään purjehduksen ajan taukoa Oxikloriinista. Kokeilin, ja jo muutaman päivän päästä en ollut päästä kulkemaan veneestä rannalle ja takaisin. Aloin heti syömään uudelleen Oxiklorinia. Opin suojaamaan itseni auringolta paremmin. Korkean suojauskertoimen aurinkovoiteen on annettava imeytyä rauhassa paljaan ihon osille 3 kerrosta. Sitten käytän vielä ohuita pitkähihaisia, valkoisia puuvillapaitoja, aurinkolippaa ja aurinkolaseja. Jos ihottuma silti vähän lehahtaa, niin illalla sipaistaan vähän hydrokortisonivoidetta suihkun jälkeen.
      Syön edelleen Oxiklorinia 6x300mg/vk ja Prednisonia, ruokahalu on turhankin hyvä, Sjögren on aisoissa, artriittioireita ei ole, kortisonipiikkeihin ei ole tarvetta, käyn töissä YT-neuvotteluista huolimatta, ikävä kyllä viime kesänä ei tarvittu kolmea kerrosta aurinkovoidetta ja purjehdukset olivat minimaallisia. Kahdella jälkimmäisellä asialla ei ollut kyllä mitään tekemistä Oxikloriinin tai reumasairauksien kanssa. Silmälääkärissä käyn vuosittain kuten pitääkin ja Oxikloriiniin viittaavia muutoksia ei ole.
      Pelästyin, kun näin, kuinka paljon tällä palstalla sai negatiivista palautetta hyvänä lääkkeenä pitämäni Oxiklorin ja sitä asiallisesti oikeaan asiaan antaneet lääkärit. Joku vielä pelästyy käyttämästä näiden kirjoitusten vuoksi. Lukekaa mieluummin Duodecimiä tai edes Wikipediaa. Reumaliitolla on tosi hyvät sivut.
      Oxikorin saattaa siis aiheuttaa sivuvaikutuksia, jotka estävät tämän lääkkeen käytön, mutta menkää nyt hyvät ihmiset lääkäriin, älkääkä täällä keskustelupalstalla asiaa jääkö purkamaan. Toki, osa lääkäreistä tällä haavaa tuntuu päässeen asemaansa liian kevyin perustein, mutta aina on mahdollista vaihtaa omalääkäri, jos luottamuspula iskee. Tarvittaessa hyvä vaihtoehto on käydä pyytämässä "second opinion" myös yksityiseltä, reumasairauksiin perehtyneeltä lääkäriltä. Omalääkärilläkin saattaa olla järkeä lähettää pyydettäessä reumapoliklinikalle käymään.

      • ElämäänVirtaa

        Haluamatta mitenkään mainostaa, vaikka väkisin taidan niin tehdäkin, käykää huolinenne Leena Paimelan vastaanotolla. Hän on alan huippuosaaja-reumatologi ja sisätautilääkäri, joka on tehnyt uranuurtavaa työtä nivelreuman oireettomaksi tekemiseksi ja taudin pysäyttämiseksi. Myös ihmisenä huipputyyppi!


    • lopetinsen

      Minulle puhkesi psori ilmeisesti Oxiklorinin sivutvaikutuksena. Yksi sadasta saa. Harviniasta että psori puhkeaa, kun sentään metotrexaattia on mennyt koko ajan.

    • koerottanalääketeolli

      Käytin oxikloriinia 8 päivää ja heti seuraavana päivänä en nähnyt enää hyvin. Sitten 80 päivän aikana sain 40 kohtausta joissa näkö hävisi silmästä tai tuli valopalloja jne. Kipu ohimolla, tuntopuutoksia käsissä, nielussa ja yleiskunnon lasku. Silmähermo kuvattiin niin siellä vikaa. Nyt myös aivot kuvattu. En tiedä vielä onko sielläkin muutoksia. Kusetusta koko lääketeollisuus.
      Minulla varmaan oireiden takana kilpirauhasen/aivolisäkkeen tai lisämunuaisen vajaatoiminta. Niitä ei vaan hoideta Suomessa!

    • hyvintoimii

      Mulla aloitettiin lääkitys heinäkuussa (nyt on joulukuu), kerran päivässä Oxiklorin 300 mg ja Prednisolon 5 mg. Ei ole ollut muita sivuoireita kuin että uniin on tullut vähän ahdistavampi tunnelma, mutta en edes painajaisiksi kutsuisi. Ei minkäänlaisia vatsavaivoja tai iho-ongelmia ainakaan tähän mennessä.

      Diagnoosina minulla on määrittelemätön sidekudossairaus, veriarvoissa selkeitä poikkeavuuksia mutta ainoat varsinaiset oireet kuivat silmät ja suu, joihin lääkitys on auttanut jonkin verran. Olen 27-vuotias muuten perusterve nainen.

    • Janna82_

      Mä oon syönyt Oxiklorinia nyt reilun kuukauden ajan määrittelemättömään sidekudossairauteen. Lisäksi kortisonia pieni määrä päivässä. Unet mullakin useimmin nyt vähän "raskaampia" mutta ei varsinaisesti painajaisia. Ihan alussa maistui myös metalli suussa ja huimasi heti lääkkeen ottamisen jälkeen.
      Aurinkolomalla olin juuri ja jännitin miten lääke siellä näkyy vai näkyykö. Silmät suojasin aurinkolaseilla ja käytin aurinkovoiteita. Rusketuin normaalisti enkä palanut, vaikka olin pitkiä aikoja ulkona auringossa. Saa nähdä muuttuuko tilanne, kun lääkettä käyttää kauemmin... Tsemppiä kaikille näiden sairauksien kanssa eläville!

      • Kipuilija

        Oxiklorinia olen käyttänyt n.kolmisen vuotta ja toisessa silmässä näkö lähes mennyt.
        Vatsa välillä tosi kivulias ja "pönttö päiviä" viikoittaan saa pitää.
        Olotila on tosi väsynyt ja mikään ei kiinnosta. Unet sekaisin ja nukkuminen sitä sun tätä. Joskus aamuyöstä vasta tulee uni ja sängystä ylös nousu vaikeaa. Menee joskus puoleenpäivään sängyssä. Elämällä ei tunnu olevan merkitystä nykyisin.
        Jatkuvat reumakivut vaivaa, eikä biolääkkeistä ole apua.
        Nykyisin jopa suihkuun meno on ylitsepääsemätöntä.
        Ennen tätä lääkettä olin "kustannustehokas". Siivoilin, tein kävelylenkkejä jne.
        Nykyisin vaan OLEN OLEMASSA, EN ELÄ!!!


      • mhhm
        Kipuilija kirjoitti:

        Oxiklorinia olen käyttänyt n.kolmisen vuotta ja toisessa silmässä näkö lähes mennyt.
        Vatsa välillä tosi kivulias ja "pönttö päiviä" viikoittaan saa pitää.
        Olotila on tosi väsynyt ja mikään ei kiinnosta. Unet sekaisin ja nukkuminen sitä sun tätä. Joskus aamuyöstä vasta tulee uni ja sängystä ylös nousu vaikeaa. Menee joskus puoleenpäivään sängyssä. Elämällä ei tunnu olevan merkitystä nykyisin.
        Jatkuvat reumakivut vaivaa, eikä biolääkkeistä ole apua.
        Nykyisin jopa suihkuun meno on ylitsepääsemätöntä.
        Ennen tätä lääkettä olin "kustannustehokas". Siivoilin, tein kävelylenkkejä jne.
        Nykyisin vaan OLEN OLEMASSA, EN ELÄ!!!

        Olethan jo pyytänyt lääkityksen uudelleen arviointia!


    • mami

      En tiedä millanen ihminen sietää tuota oxiklorinia.Käytin 2 viikkoa,olinku nokkosilla virvottu.Lääke lopetettiin ja nyt siitä on menny 2 viikoa ja oireet senkuin pahenee.Ihottuma on laajentunut.Kävin eilen terkkarilla ja sain yhden pillerin,mikä puolitettiin.Otin sen toisen puolikkaan tänään.Kutina on hirvee.Ei ole asiaa ihmistenilmoille aikoihin. Kuinka kauan täs pitääkää kärvistellä????

      • Anonyymi

        Mielenkiinnosta kauanko kutinaoire kesti? Itde söin 10pv oxiklorinia ja nyt 7pv menossa järjettömässä ihottumassa ja kutinassa eikä mikään auta. Iho verillä ja yöunet menneet..


    • Neenberg

      Moron,
      Olen parhaillaan oxin- kuurilla, ensimmäinen 100 tabletin rasia menossa.
      Itselläni ei ole ollut minkäänlaisia sivuoireita.
      Kun on paljon lääkkeitä käytössä, otan joka aamu yhden
      gefilus BASIC- tabletin ja vatsa on pysynyt normaalissa kunnossa.
      Tsemppiä jatkoon,

      • oovi

        Onko kenellekkään tullut lopetettua vieroitus oireita? Lääkäri määräsi 3kk tauon jalkaoireiden vuoksi. Nyt 4viikon jälkeen useita hikikuureja päivässä. 2kk kestää poistua kehosta oxin vaikutus lääkärini mielestä.


    • Iviiv

      Käytin oxiklorin lääkettä kuukauden.kasvoihin tuli ihottumaa.pidän kuukauden paussin.nyt viikon jälkeen on jo parempi iho.ehkä jatkan sitte. Ei nivel oireita.taitaa olla myrkkyä.!!!!

    • väsähtänyt

      Kolme vkoa sitten otin ensimmäisen oxiklorin 300 mg. Heti alkoi helvetinmoinen allerginen reaktio,joka ei ole vieläkään loppunut. Tuntuu,että koko iho "palaa"nahka kesii,silmät kaikki ihan kaameessa kunnossa.Kortisonipillereitä määrättiin lääkkeeksi,ei auta.Alkaa tulla todellinen epätoivo,kaikenmaailman rasvat koitettu,ei auta. Onko kellään mitään apukeinoo tähän syhynään,alkaa usko loppumaan? Todella väsynyt olen,kun täytyy töissäkin käydä,ja unet on aika vähissä!!!!!

    • Rrreiska

      Onko kenelläkään kokemusta virtsan albumiinin lisääntymisestä oxiklorin -kuurin aikana ?

      Minulla on diagnosoitu reuma jo yli 10 vuotta sitten ja viime keväästä lähtien olen käyttänyt oxiklorinia biologisen lääkkeen (Enbrel) lisänä. Reuman oireet on ollut aika hyvin kurissa, mutta nyt reilun puolen vuoden käytön jälkeen tuli turvakokeessa esiin kohonnut albumiini arvo virtsassa. Sehän viittaa munuaisten toiminnan häiriöön.

      Oxiklorinin lääkeohjeessa kehoitetaan olemaan varovainen jos sairastat diabetestä tai munuaisten vajaatoimintaa. MInulla ei ole koskaan ollut ennen albumiinia virtsassa eikä myöskään sokeri ole koholla eli tietääkseni en sairasta diabetestä. (sokeri tarkastettu viimeksi viime syksynä).

      Annan uuden virtsakokeen kahden viikon kuluttua ja ajattelin jättää heti oxiklorinin pois. Mitä olette mieltä ?

    • DM1

      Aloitin Oxiklorinin käytön pari päivää sitten ja tänään sen lopetin. Olin yhteydessä hoitopaikkaan, koska luin pakkausselosteesta että ei sovellu jos on ollut jokin verkkokalvosairaus. Olen diabeetikko, jolla on retinopatiaa, joka nyt rauhoittunut viitisen vuotta sitten, mutta lääke lopetettiin kuitenkin varotoimenpiteenä.

      Olkaa tarkkana myös itse määrättyjen lääkkeiden kanssa

    • Anonyymi

      Minä söin reumalääkkeitä myös. Oireet pahenivat, lääkitystä lisättiin. Kunnes tajusin itse, että reumalääkkeissäkin on sitä, mille olen allerginen, eli kaikille lisäaineille. Ruuan E-koodit ja reumalääkkeet jätin pois ja nyt voin hyvin.

    • Anonyymi

      Minulla on aamuisin 1 tabl. 300mg Oxiklorin ja nyt olen saanut lääkkeen Fluconazol 100 mg nivusiisa olevaan sienen hoitoon . sivuvaikutuksista kysyisin.

    • Anonyymi

      Ei ole ollut sivuvaikutuksia paljon muuta kun kutiava iho käsivarressa. Olen nyt syönyt tammikuusta asti ja on vieläkin kovat kivut ja nivelet ovat niin jäykät ja kivuliaat. Pitäisiköhän luopua niistä??

    • Anonyymi

      Oxiklorin on ollut puoli vuotta käytössä. Alussa oli mahaoireita mutta menivät ohi. Unet vilkkaita ja välillä karmeita. Aloitin lääkkeet hyvin pienellä annoksella lisäten viikoittain. 300 mg tabletti aiheutti kaamean olon mm. puristi rintaa. Totuttelu pikkuhiljaa toimi.. Nyt annos 200 mg/pv. Jonkin ajan kuluessa alkoi tinnitus. Korvissa kohisee tai suhisee. Välillä vähemmän ja välillä enemmän. Harvinainen sivuvaikutus ja hyvin harvoin voi aiheuttaa pysyvää kuulonalenemaa. Onko muilla tullut tinnitusta?
      En haluaisi lopettaa lääkettä kun kivut ovat vähentyneet ja liikkuminen parantunut että voin taas kävellä.

    • Anonyymi

      Kolmisen viikkoa oxiklorinia nyt syötynä. Hirveä väsymys, jonka johdosta siirryin iltaottoon. Pahinta on kuitenkin mielialan vaihtelut, itkuisuus ja alakulo. Jos tämä ei helpota, niin joutaa kyllä vaihtoon.

      Tosin näyttää siltä, että maksa-arvot reippaassa nousussa ja lymfasyytit laskussa, joten voi olla, että puretaan joka tapauksessa. On tämä melkoista lottoa.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      71
      3309
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      558
      3117
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      38
      2563
    4. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      49
      2032
    5. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      310
      1842
    6. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      120
      1835
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      10
      1702
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      121
      1383
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      26
      1241
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      63
      1228
    Aihe