Pistoolin kuljetus autolla?

Ampumaharrastaja

Saako pistoolia kuljettaa lataamattona auton hansikaslokerossa?

Pitääkö hansikaslokeron olla lukittuna?

Itse käyn mökillä, jonne on kohtalaisen pitkä matka ja siellä käyn paikallisella ampumaradalla niin saanko kesken matkan pysähtyä esim. tauolle ja voinko jättää aseen autoon yksikseen lukkojen taakse?

25

4046

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Satu ...

      Pelaa varman päälle ja pidä tussari takaluukussa niin ei tule sanomista. Järki käteen!

      • Ampumaharrastaja

        kun autona on avolava pick-up... ;)

        Muistan, että vartiointikoulutuksessa kouluttaja puhui, että hän kuljetti asetta hansikaslokerossa.


      • L1A1
        Ampumaharrastaja kirjoitti:

        kun autona on avolava pick-up... ;)

        Muistan, että vartiointikoulutuksessa kouluttaja puhui, että hän kuljetti asetta hansikaslokerossa.

        No mikä ettei saisi? Mulla on usein romut takapenkillä, kun radalle menen. Kotelossa tai laukussa toki.


      • Ampumaharrastaja
        L1A1 kirjoitti:

        No mikä ettei saisi? Mulla on usein romut takapenkillä, kun radalle menen. Kotelossa tai laukussa toki.

        Mitä jos pitää pysähtyä esim. huoltoasemalle välillä? Jätätkö kamat vaan takapenkille vai otatko mukaan?


      • L1A1
        Ampumaharrastaja kirjoitti:

        Mitä jos pitää pysähtyä esim. huoltoasemalle välillä? Jätätkö kamat vaan takapenkille vai otatko mukaan?

        Saatan kyllä laittaa oven lukkoon :)


      • ...
        L1A1 kirjoitti:

        Saatan kyllä laittaa oven lukkoon :)

        .


    • ´kovbhuf

      Kyllä pistoolia voi säilyttää hansikaslokerossa. Se on siellä piilossa aivan kuten
      takaluukussa tai asepussissa. Ihan oman mukavuuden vuoksi. Laita auton rekisteriote
      jonnekin muualle siksi aikaa. Yleisessä ratsiassa, kun Poliisi pyytää auton papereita,
      niin ei pistooli lävähdä ensimmäisenä esille. Pääset vähemmällä selittelyllä.
      Huoltsikalle mennessäsi jätät pistoolin tietysti hanskalokeroon. Jos sen saa lukkoon aina parempi.
      Lukita se kannattaa tietysti jo lähteissä. Ihmisvilinässä joku kiinnittää aina huomiota pikkuasioihin
      ja hanskalokeron lukitseminen saattaa herättää ulkopuolisesessa kiinnostusta.
      Tämä nyt on hiukan kaukaa haettua.

      • eikö ole JÄRKEE vai?

        EI MIKÄÄ REISIKOTELO sen silti oltava oli missä tahansa hansklokeross


    • ammuskelija.

      Jos kuljetat asetta ilman suojusta hanskalokerossa, niin vähän arveluttaa.

      Itse kuljetan aseita vastaavanlaisissa tilanteissa auton takakontissa. Aseet ovat suojuksessa. Auton jätän mahdollisimman keskeiselle ja näkyvälle paikalle esim. kaupassakäynnin ajaksi. Jos auton joutuu jättämään pidemmäksi aikaa yksinään, otan aseiden lukot mukaan.

      • pislariampuja82

        Pidän pistoolia aina radalle mennessä kainalokotelossa. Ja koska kuljen radalle kaverin kyydillä menen matkan ajaksi bluebirdin takakonttiin. Näin täyttyy lain kirjain aseen kuljetuksen osalta. Onneksi matkaa ei radalle ole kuin nelisenkymmentä kilometriä joten eipä pahemmin rasita.


      • kontti
        pislariampuja82 kirjoitti:

        Pidän pistoolia aina radalle mennessä kainalokotelossa. Ja koska kuljen radalle kaverin kyydillä menen matkan ajaksi bluebirdin takakonttiin. Näin täyttyy lain kirjain aseen kuljetuksen osalta. Onneksi matkaa ei radalle ole kuin nelisenkymmentä kilometriä joten eipä pahemmin rasita.

        Syylistyt tieliikennerikokseen ollessasi liikkuvan auton takakontissa. Matkan aikana kaikkien matkustajien on istuttava heille varatuilla paikoilla ja käytettävä turvavyötä, mikäli bluebirdin ikäisestä autosta sellainen löytyy. Poliisi voi katsoa tuon kaltaisen rikoksen olevan piittamattamutta yleisestä lainkuuliaisuudesta, joten aselupasi menee uudelleen harkittavaksi.


      • H-lokero
        kontti kirjoitti:

        Syylistyt tieliikennerikokseen ollessasi liikkuvan auton takakontissa. Matkan aikana kaikkien matkustajien on istuttava heille varatuilla paikoilla ja käytettävä turvavyötä, mikäli bluebirdin ikäisestä autosta sellainen löytyy. Poliisi voi katsoa tuon kaltaisen rikoksen olevan piittamattamutta yleisestä lainkuuliaisuudesta, joten aselupasi menee uudelleen harkittavaksi.

        Saa olla suljettavassa hansikaslokerossa ilman mitään suojusta. Jos et ole itse autossa, niin hansikaslokero tai ovet lukkoon.


      • VCC
        H-lokero kirjoitti:

        Saa olla suljettavassa hansikaslokerossa ilman mitään suojusta. Jos et ole itse autossa, niin hansikaslokero tai ovet lukkoon.

        aseita ei kannata koskaan kuljettaa ilman suojusta autossa ,turvallisuus otettava huomioon,piippuun tavaraa tai sitten ase onkin ladattu.Mitä voi tapahtua kun otat paljaan aseen lokerosta.


      • höhöhö
        pislariampuja82 kirjoitti:

        Pidän pistoolia aina radalle mennessä kainalokotelossa. Ja koska kuljen radalle kaverin kyydillä menen matkan ajaksi bluebirdin takakonttiin. Näin täyttyy lain kirjain aseen kuljetuksen osalta. Onneksi matkaa ei radalle ole kuin nelisenkymmentä kilometriä joten eipä pahemmin rasita.

        "matkan ajaksi bluebirdin takakonttii" mites eikös luupertissä ole isohanskalokerokin oletko kokeillut työntää pelkästään pään sinne.


      • pislariampuja82
        höhöhö kirjoitti:

        "matkan ajaksi bluebirdin takakonttii" mites eikös luupertissä ole isohanskalokerokin oletko kokeillut työntää pelkästään pään sinne.

        Yhden kerran sattui radalta tullessa niin että nukahdin takakonttiin, eikä kaveri muistanut avata luukkua vaan meni sisälle ja pisti maata.Vietin yön takakontissa kun en saanut sitä sisäpuolelta auki. Kyllä oli ikävä yö kun olisi ollut vessaankin tarvetta päästä.


    • poiuygnm

      no ei kai sitä nyt taskuun voi ottaa kun käy tauolla..autoonkin kun aseen jättää niin järkeväähän olisi aseesta poistaa esim piippu tai jos revolveri niin rulla ja piilottaa auton sisälle eri paikkaan mihin itse ase..jos haluaa pelata varman päälle..tietysti jos epärehellinen vie koko auton niin siinä menee kaikki tingeltangelit..no eväät sitten mukaan ja nauttii ne autossa ja kuseksii auton renkaalle..oman auton..

      • piekkari

        onhan siinä bluebirtin takakontissa kumitulppa varapyörän alla että siitähän olis voinu!


      • pislariampuja82
        piekkari kirjoitti:

        onhan siinä bluebirtin takakontissa kumitulppa varapyörän alla että siitähän olis voinu!

        Kokeilepa itse ottaa se kumitulppa pois kun makaat sen varapyörän päällä itse. Ei se ihan niin helposti onnistu.


      • Ampumaharrastaja
        pislariampuja82 kirjoitti:

        Kokeilepa itse ottaa se kumitulppa pois kun makaat sen varapyörän päällä itse. Ei se ihan niin helposti onnistu.

        Elikkä olen pitänyt asetta hansikaslokerossa ja tosiaan lukitsen sen hansikaslokeron jo lähtiessä, koska kuten ´kovbhuf ei koskaan tiedä ketä kiinnittää asiaan huomiota.

        Ase ei ole missään pussissa tai kassissa (eikä kai tarvitsekkaan olla), vaan vyökotelossa asevyössä, koska kun saavun omaan pihaan takaisin tai sitten yksityiselle ampumaradalle niin pistän pistooli-/varuste/-poliisivyön päälle ja pistooli on siinä vyökotelossa. Näin voin paremmin kantaa kiväärin ym. varusteet radalle tai kotiin.

        Mietin ensin, että olisiko pitänyt ostaa pistoolisalkku tai kassi, jonka sitten ottaa mukaan sinne huoltoasemalle, mutta kun hansikaslokero ja auton ovet ovat lukossa ja pysäköin auton aina niin, että minulla on suora näkyvyys siihen niin se on ihan ok jättää ase autoon.


    • Anonyymi

      Eikös laki kiellä aseiden säilyttämistä julkisella paikalla olevassa ajoneuvossa? Käsittääkseni ase tulisi ottaa autosta lataamattomana ja suojuksessa mukaan aina ajoneuvosta poistuttaessa.

      • Viikki.

        Itse kysyin tätä asiaa poliisilaitoksella pari vuotta sitten, ja sanoivat

        että tilapäisesti voi säilyttää autossa (puhuttiin kaupassakäynnistä,

        ym. vastaavasta tilanteesta.)


      • ammuskelija.
        Viikki. kirjoitti:

        Itse kysyin tätä asiaa poliisilaitoksella pari vuotta sitten, ja sanoivat

        että tilapäisesti voi säilyttää autossa (puhuttiin kaupassakäynnistä,

        ym. vastaavasta tilanteesta.)

        Asetta voi säilyttää tilapäisesti autossa lukitussa tilassa esim. takakontissa. Tlapäistä säilytystä on esim metsästysreissulla aseen pitäminen kontissa, jos kämpässä ei ole siihen sopivaa tilaa.
        Itse tulkitsen aseen kuljettamisen ja säilyttämisen kuljetuksen aikana site, että ase tulee olla kotelossa tai suojuksessa ilman patruunoita. Aseen kuljettaminen ilman suojusta on vähän arveluttavaa. Itse en kantaisi asetta kainalokotelossa muualla kuin ampumaradalla.
        Kävin kerran kaverini kanssa ratavuorolla ampumassa pistooleilla. Vuoron jälkeen menimme syömään paikalliseen mäkkäriin. Itse jätin aseen autoon, mutta kaverini otti sen mukaan. Viereisessä pöydässä istui pari moottoripyöräpoliisia ja huomasivat kaverin kassissa pistoolivyön. Kaveri sai selittää kuin ruuneberi aseen tuomista julkiselle paikalle. Uskoivat kuitenkin kahden miehen puhetta. Minulla ei ollut mitään ongelmaa kun ase oli autossa säilössä.


      • sh00ter
        ammuskelija. kirjoitti:

        Asetta voi säilyttää tilapäisesti autossa lukitussa tilassa esim. takakontissa. Tlapäistä säilytystä on esim metsästysreissulla aseen pitäminen kontissa, jos kämpässä ei ole siihen sopivaa tilaa.
        Itse tulkitsen aseen kuljettamisen ja säilyttämisen kuljetuksen aikana site, että ase tulee olla kotelossa tai suojuksessa ilman patruunoita. Aseen kuljettaminen ilman suojusta on vähän arveluttavaa. Itse en kantaisi asetta kainalokotelossa muualla kuin ampumaradalla.
        Kävin kerran kaverini kanssa ratavuorolla ampumassa pistooleilla. Vuoron jälkeen menimme syömään paikalliseen mäkkäriin. Itse jätin aseen autoon, mutta kaverini otti sen mukaan. Viereisessä pöydässä istui pari moottoripyöräpoliisia ja huomasivat kaverin kassissa pistoolivyön. Kaveri sai selittää kuin ruuneberi aseen tuomista julkiselle paikalle. Uskoivat kuitenkin kahden miehen puhetta. Minulla ei ollut mitään ongelmaa kun ase oli autossa säilössä.

        Löytyykö tuohon väitteeseen "Asetta voi säilyttää tilapäisesti autossa" jotain lakipykälää tueksi esim. finlexistä? Vai onko tämä tällainen "voi niin tehdä" ja sitten jos jotain ongelmaa ilmenee niin onkin oikeasti laitonta ja poliisia, joka on näin väittänyt ei löydy mistään tai ei ainakaan myönnä näin sanoneensa? Itse en ole koskaan kuullutkaan tuosta tilapäisestä säilyttämisestä.


    • söpö-Esko

      Mä pidän pistoolia yleensä käsilaukussa ja jollei käsilaukku ole mukana ja olen pukeutunut mini-/polvipituiseen hameeseen pidän hameen alla reiden sisäpinnalla olevaa asekoteloa. Hieman se hiertää kävellessä mutta luo kuitenkin turvallisuuden tunnetta.

    • ei niin,,,söpö-Esko

      hiertää kai
      söpö-Eskolla pipokin,,,,

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      214
      3419
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2171
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2071
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1955
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      75
      1617
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1371
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1271
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1257
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1217
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1198
    Aihe