Takajarrut jumiutuu välillä peruuttaessa mikäköhän voisi olla vikana ??????
Takajarruvika
10
4324
Vastaukset
- w10 omistaja
satula jumittaa.pitäis herkistellä.Tahtoo olla just nuo takajarru satulan jumitukset, tässä mallissa vakio kamaa.
- Ex primera
Takajarrusatula on primerassa syytä herkistellä kerran vuodessa.
Jos käsijarrussa tuntuu paljon välystä / tyhjää aluksi on käsijarrun vinttasysteemi jumissa, se jos jokin tarvitsee primerassa herkistelyä vähintäänkin kerran vuodessa, useamminkin.
Sama ominaisuus P10, P11, P12 primeroissa ja varmaan lukuisissa muissakin samaa jarrusatularatkaisua käyttävissä autoissa. - Nissanistikin
Ex primera kirjoitti:
Takajarrusatula on primerassa syytä herkistellä kerran vuodessa.
Jos käsijarrussa tuntuu paljon välystä / tyhjää aluksi on käsijarrun vinttasysteemi jumissa, se jos jokin tarvitsee primerassa herkistelyä vähintäänkin kerran vuodessa, useamminkin.
Sama ominaisuus P10, P11, P12 primeroissa ja varmaan lukuisissa muissakin samaa jarrusatularatkaisua käyttävissä autoissa.Meillä ollut P11 yli 3v, ei ole tarvinnut takajarruja rempata, ei edes paloja vaihtaa, toimii kuitenkin, myös kässäri!
- Ex primera
Nissanistikin kirjoitti:
Meillä ollut P11 yli 3v, ei ole tarvinnut takajarruja rempata, ei edes paloja vaihtaa, toimii kuitenkin, myös kässäri!
Todellakin ominaisuus niin P10, P11 ja myös P12.
Autosi on todella vähän ajettu tai siihen on vaihdettu jarrusatulat, jos jarrut toimivat loistavasti.
Huollossa herkästi vaihtavat uuden satulan, jos vähänkään meinaa jumitella esim. käsijarru.
Mikäli autosi huolletaan merkkiliikkeessä, kuuluu jarrujen herkistely huolto-ohjelmaan. Siihen en ota kantaa herkistelevätkö jarruja oikeasti vai eivät.
Jos tuo herkistely laiminlyödään niin jumittelu alkaa uudessa / hyväkuntoisessakin satulassa 2-3 vuodessa. Parhaiten pysyy kunnossa, kun herkistelee kerran vuodessa.
Lisään vielä, että ei jumittunutta takajarrua huomaa välttämättä mitenkään ajossa. Pyörä jarruttaa, mutta jarrumäntä ei juuri palauta, joten palat kuluvat ja pyörä kuumenee... - Nissanistikin
Ex primera kirjoitti:
Todellakin ominaisuus niin P10, P11 ja myös P12.
Autosi on todella vähän ajettu tai siihen on vaihdettu jarrusatulat, jos jarrut toimivat loistavasti.
Huollossa herkästi vaihtavat uuden satulan, jos vähänkään meinaa jumitella esim. käsijarru.
Mikäli autosi huolletaan merkkiliikkeessä, kuuluu jarrujen herkistely huolto-ohjelmaan. Siihen en ota kantaa herkistelevätkö jarruja oikeasti vai eivät.
Jos tuo herkistely laiminlyödään niin jumittelu alkaa uudessa / hyväkuntoisessakin satulassa 2-3 vuodessa. Parhaiten pysyy kunnossa, kun herkistelee kerran vuodessa.
Lisään vielä, että ei jumittunutta takajarrua huomaa välttämättä mitenkään ajossa. Pyörä jarruttaa, mutta jarrumäntä ei juuri palauta, joten palat kuluvat ja pyörä kuumenee...On tosiaan ollut meillä vasta reilut 3v ja takapaloja ei ole vielä tarvinnut vaihtaa, aikaisemmista osien vaihdoista ei ole ainakaan huoltokirjassa mainintaa.
Ajettu tosiaan vasta alle 300tkm ja meillä alle 100tkm!
Herkistellyt/putsannut/vaihtanut en ole ja ei ole käytetty "huollossa"!
Etupalat olen vaihtanut ja vasen tuppaa hieman jumittaan, sen huomaan, mutta "takapuolen" en ole huomannut jumittavan!
- frangrabba
kannattaa putsata jarrun ohjaintapit ne siellä jumittaa,eli kaikki auki ja putsaat kunnolla
vaikka olisikin Almera kuski? Kun kuitenkin ollaan samaa tehdastallia ja mulla ainakin tallisopimus jatkuu jokseenkin takuuvarmasti vähintään ensi vuoden puolelle ja miksei pidempään, jos tällä lailla kaikki pelaa.
Ikävää kuulla, että tuo takajarrujen jumitus ei olekaan Almeroiden "yksinoikeus". Toisaalta, kuulin, että ihan sama on niin monessa muussakin autossa ihan vakio-ominaisuus ja paljon pahempia vikoja kuten rikkoontuneita osia niin levy kuin rumpupuolella, joten voitte nukkua yönne rauhassa.
Itselläni sen huomaa kahdesta asiasta. Peruuttaessa kuuluu joskus oikein ryske, kun takalevyt niin jumissa, varsinkin pitkään esim. pariin viikkoon ajamatta. Toinen on renkaiden vaihdossa ja katsastuksessa, etupää pyörii moitteetta, mutta tällä hetkellä hyvä jos jaksan käsin kääntää takarengasta, kun auto on tunkilla ja vaihde ja kässäri tietysti vapaalla. Vaikka taakse on vaihdettu uudet palat, levyt takana kuluneet ihan urille jostain ihmeen syystä ja voimakkaillakaan jarrutuksilla, missä vasta takajarrut tulevat mukaan, ei saa levyjä puhtaiksi, sileiksi ja kirkkaiksi. Mitäköhän se entinen omistaja on autoni kanssa oikein hommaillut, jotenkin vaan herää epäilys?
En tosiaankaan suosittele Autokeskusten huoltoja, jollette ole ylimääräisissä rahoissa, koska olen itse käynyt nimenomaan siellä jarrujen takia. Itse "toimenpide" (?) meni takuuseen eli en maksanut, mutta en kyllä saanutkaan mitään. Jarrulevyt ja -palat piti puhdistaa ja sylinterit säätää ja herkistää. Voisin lyödä aika paljon vetoa, että auton alusta ei ole saanut kuin pukki- ja valohoitoa. Tuttava katsoi jarruja ja sanoi: "Jaa, nääkö on muka herkistetty? Joopa joo, heheheheheh. Täällä ei ole käytykään"! Olen vaan niin lopen kyllästynyt noihin jarrujen laahamisiin.
Siitäkin sen huomaa, että alamäessä vapaalla vauhti laskee samantien. Mitä luulette vaikuttavan bensankulutukseen ja moottoriraukka joutuu kovemmalle, kun toinen takapyörä melkein laahaa ja toinenkin juuri ja juuri välttävästi rimpuilee mukana pitäen kitinää sekin?
Kummallisin väite tuli sitten viimeksi tältä tuttavakorjaajalta, muuten luotan häneen ja ammattitaitoonsa, mutta nyt taitaa puhua yli ymmärryksensä, sillä väittää, että:"Jos jarrut eivät yhtään laahaisi, autosa ei olisi lainkaan jarruja". Ihmeellinen väite, eihän fillarinkaan jarrut laahaa ja silti pureutuvat joskus todella tehokkaastikin. Voisiko joku vähääkään jarruista ymmärtävä valaista, mistä on kyse?
Frangrabba ja miksei muutkin: Missä on ohjaintapit jarruissa? Millä ne irrotetaan ja putsataan mekaanisesti teräsharjalla ylimääräiset ruosteetko pois? Voidellaanko sen jälkeen jollain kunnon jarrurasvalla? Sitä toi tuttava just manasi, että tehtaalla ollaan nirsoiltu mitättömässä rasvan lisäämisessä johonkin jarruosiin ja nyt hyvin monet kärsivät niistä.
Kenen puoleen kannattaisi kääntyä, joka OIKEASTI ymmärtäisi jarruista muutakin kun niiden osat ja kiinnitykset?
- brakee
merkkiliikkeen huolloista huolimatta käsijarri jumissa. mitään ei tarvi purkaa. katsastus mies kertoi tämän vinkin.
1. takapää ilmaan renkaat pois.
2. puhdista käsijarruvivusto takaa esim moottorin pesuaine tms.
3. löysää hytin päästä käsijarruvaijeri löyhälle.
4. herkistele esim muovipää vasaralla takapään visustoa (jousi) tai normaali vasarakin käy , älä moukaroi, tai pihdeillä kiinni ja nitkuttele edes takaisin. rasvaa samalla crcllä tms, voi laittaa päälle vaseliiniakin jos pysyy.liikkuu selvästi (lyhyt liike tosin) jos puhdistus ja rasvaus onnistunut.
5. hanki jäykkää työntöjousta noin 15mm sisähalkaisijaltaan, semmoiset 10cm pätkät molemmille puolille.
(oulusta sai vain Työkalutorilta)
6. ota käsijarruvaijeri irti takapäästä ja pujota jousi kaapelin ympärille (haitarikumisuoja mahtuu jousen sisälle)
7. vedä vaijerin pää vaikka pihdeillä vähän jännittyneen jousen sisältä ja laita paikoilleen.
(vaatii hieman punnerrusta)
8. kiristä hytistä sopivalle kireydelle.
9. huomaa jämäkkä tunto käsijarrua vedettäessä, ei enään sitä ajanmyötä kasvavaa välystä joka lopulta loppuu jumiutumiseen.
nyt lisätty jousi puskee apuna tuon vakio jousen kanssa käsijarrun irti,liikkuvuus on taattu, ei muuten jumitu enää, 14kk toiminut täällä oulun aluella suolavelli ajossa.- vintta jumissa
Kuulostaa toi sun jousisysteemi hyvältä. Onko mahdollista saada kuvaa tosta toteutuksesta tai selkeenpää selitystä toteutuksesta. En oikein ymmärtänyt kuinka tuo jousi asennetaan kiinni vaijeriin. Itsellä kanssa vinttasysteemi jumissa, ei jaksa jousi vääntää loppuun asti jolloin jarrut jää laahaan.
- Jousimiehiä
vintta jumissa kirjoitti:
Kuulostaa toi sun jousisysteemi hyvältä. Onko mahdollista saada kuvaa tosta toteutuksesta tai selkeenpää selitystä toteutuksesta. En oikein ymmärtänyt kuinka tuo jousi asennetaan kiinni vaijeriin. Itsellä kanssa vinttasysteemi jumissa, ei jaksa jousi vääntää loppuun asti jolloin jarrut jää laahaan.
..jousisysteemi kun vain jostain löytäis työntöjousen??? Onko muuten Primeran molemmissa jarrusatuloissa käsijarrun palautusjouset? Ainakin paikat on ja minun autosta varmaan mennyt poikki toinen tms. kun puuttuu.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Elämä valuu ohi ilman merkitystä
Olen 5-kymppinen korkeasti koulutettu hyvässä ja vaativassa työssä oleva mies. Erosin pitkästä parisuhteesta pari vuotta2283145Martina julkaisi romanttisia kuvia kihlajaisista
Ihana pari. Paljon onnea ja rakkautta heille 💞2531153Ilo, joka nousee silmiisi saakka
kun katseemme kohtaavat. Olet energinen, aito, ihana. Välillä tuijotat suoraan silmiini - enkä hämmenny, katson takaisin581130- 79941
Hihhuli-sanan tausta
Palstan aito-laiset ovat verisen loukkaantuneita sanasta "hihhuli. Kuitenkin sana "Hihhuli" liittyy tiukasti Suomen kult215926Gekkosessa hyvä juttu Sofian Dubai "töistä"
"Vielä tammikuussa Belórf lupaili aloittavansa jälleen verkkovalmennukset, mutta tämä projekti näyttää kuihtuneen kaikes89894Jokaisella on omat syntinsä
Minä olisin niin mielelläni sinun. Ehkä joskus viittasitkin siihen. Olet nainen ajatuksissani jatkuvasti ja taidat tietä56876eerikäinen novassa sanoi ei kukaan enää aja manuaalivaihteilla
meillä on 3 autoa talissa ja kaikissa manuaalilaatikot, on meillä vielä tämmöiset vaikka toisin puhutaan.88837Palsta sekosi lopullisesti?
Taidan mennä päikkäreille. Oliko hän nyt muka oikeasti äsken täällä ja kirjoitti, että täytyy unohtaa? Todistakaa se. Ki14794- 153789