asperger ja ajokortti

foxylady-70

Voisiko joku ystävällisesti kertoa onko olemassa estettä, että henkilö jolla on Asperger, saisi ajokortin? Onko pelkkä AS este ajo-oikeudelle?

28

7044

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • varma tieto

      ole este ajokortin saamiselle. Jos ajokoulu menee läpi niin siitä vaan.

      • foxylady-70

        Tiedätkö jonkun jolla on AS ja ajokortti?


      • mamma -63
        foxylady-70 kirjoitti:

        Tiedätkö jonkun jolla on AS ja ajokortti?

        Esim. itse olen melko satavarma AS ja tykkään autolla-ajosta, olen aina tykännyt. Kolmekymmentä vuotta melkein ajokorttielämää takana ja kilometrejä kymmeniä tuhansia/vuosi. Nykyään lähinnä kaupunkien keskustoissa ajo on stressaavaa, jos on outo reitti, navigaattoria olen muutaman kuukauden käyttänyt ja tykkään kovasti. Toinen omituisuuteni on että nykyään en haluaisi ketään muita aikuisia kyyditä, aivan lähipiiriä lukuunottamatta, jotenkin jännitän kun olen tottunut yksin tai lasten seurassa huristelemaan. Pikku pellinruttaamisia lukuun ottamatta vain yksi kolari kolmessakymmenessä vuodessa, siinäkin vastapuoli todettiin syylliseksi. Väittäisin että AS-henkilöt ovat kuskeina ehkä parempia kuin NT:t?? Eivät niin tunteiden vietävinä eikä kilpailuhenkistä kaahausmentaliteettia löydy.


      • foxylady-70
        mamma -63 kirjoitti:

        Esim. itse olen melko satavarma AS ja tykkään autolla-ajosta, olen aina tykännyt. Kolmekymmentä vuotta melkein ajokorttielämää takana ja kilometrejä kymmeniä tuhansia/vuosi. Nykyään lähinnä kaupunkien keskustoissa ajo on stressaavaa, jos on outo reitti, navigaattoria olen muutaman kuukauden käyttänyt ja tykkään kovasti. Toinen omituisuuteni on että nykyään en haluaisi ketään muita aikuisia kyyditä, aivan lähipiiriä lukuunottamatta, jotenkin jännitän kun olen tottunut yksin tai lasten seurassa huristelemaan. Pikku pellinruttaamisia lukuun ottamatta vain yksi kolari kolmessakymmenessä vuodessa, siinäkin vastapuoli todettiin syylliseksi. Väittäisin että AS-henkilöt ovat kuskeina ehkä parempia kuin NT:t?? Eivät niin tunteiden vietävinä eikä kilpailuhenkistä kaahausmentaliteettia löydy.

        Kiitos vastauksestasi! Kysymykseni tein, koska mieheni pojalla on diagnosoitu As. Olemme tietenkin olettaneet, että hän käy autokoulun ja hankkii ajokortin. Poika tulee hyvin toimeen, esim. käy lukiota ilman mitään ongelmia. 1. ja 2. luokalla hänellä on ollut avustaja, mutta siitä lähtien käynyt koulunsa itsenäisesti hyvin siitä suoriutuen ilman mitään tukitoimia. As näkyy hänellä lähinnä erikoisina harrastuksina ikään nähden (Pokemon ym.) ja siinä että kavereita ei ole paljon ja nekin ovat aika autistisen tuntuisia. Mutta niinhän se on muillakin, että ovathan kaverit usein samanhenkisiä, joten tässäkään ei varmaan mitään kummallista ole.

        Nyt yhtäkkiä pojan tullessa täysi-ikäiseksi äiti on alkanut kyseenalaistamaan pojan selviytymistä. Ensin hankittiin paperit joilla sai vapautuksen armeijasta. Nyt ei äidin mukaan voi ajaa ajokorttia, koska jos vaikka saisi paniikkikohtauksen. Tällaisia ei tietääksemme ole ennenkään saanut ja toisekseen jos se on kriteeri kortin saamiseen niin ei varmaan olisi paljon kortillisia ihmisiä. Hyvin outoa ja huolestuttavaa pojan puolesta. Pääseekö koskaan äidin helmoista tätä menoa?


      • ....
        foxylady-70 kirjoitti:

        Kiitos vastauksestasi! Kysymykseni tein, koska mieheni pojalla on diagnosoitu As. Olemme tietenkin olettaneet, että hän käy autokoulun ja hankkii ajokortin. Poika tulee hyvin toimeen, esim. käy lukiota ilman mitään ongelmia. 1. ja 2. luokalla hänellä on ollut avustaja, mutta siitä lähtien käynyt koulunsa itsenäisesti hyvin siitä suoriutuen ilman mitään tukitoimia. As näkyy hänellä lähinnä erikoisina harrastuksina ikään nähden (Pokemon ym.) ja siinä että kavereita ei ole paljon ja nekin ovat aika autistisen tuntuisia. Mutta niinhän se on muillakin, että ovathan kaverit usein samanhenkisiä, joten tässäkään ei varmaan mitään kummallista ole.

        Nyt yhtäkkiä pojan tullessa täysi-ikäiseksi äiti on alkanut kyseenalaistamaan pojan selviytymistä. Ensin hankittiin paperit joilla sai vapautuksen armeijasta. Nyt ei äidin mukaan voi ajaa ajokorttia, koska jos vaikka saisi paniikkikohtauksen. Tällaisia ei tietääksemme ole ennenkään saanut ja toisekseen jos se on kriteeri kortin saamiseen niin ei varmaan olisi paljon kortillisia ihmisiä. Hyvin outoa ja huolestuttavaa pojan puolesta. Pääseekö koskaan äidin helmoista tätä menoa?

        Itse kyllä pääsin testit läpi, mutta vuosien varrella oli niin paljon "läheltä piti"-tilanteita että päätin lopulta että pakko hankkiutua autosta eroon ennenkuin tulee ruumiita. Ainakaan oma tarkkaavaisuuteni ei yksinkertaisesti riittänyt autolla ajamiseen.


      • foxylady-70
        .... kirjoitti:

        Itse kyllä pääsin testit läpi, mutta vuosien varrella oli niin paljon "läheltä piti"-tilanteita että päätin lopulta että pakko hankkiutua autosta eroon ennenkuin tulee ruumiita. Ainakaan oma tarkkaavaisuuteni ei yksinkertaisesti riittänyt autolla ajamiseen.

        Olen ollut yhteydessä asiantuntijatahoihin ja saanut selville että suurimmalla osalla AS-henkilöistä on ajokortti. Tarkkaavaisuusongelmat liittyvät ehkä johonkin muuhun asiaan kuin Aspergeriin, käsittääkseni?


      • mamma-63
        foxylady-70 kirjoitti:

        Olen ollut yhteydessä asiantuntijatahoihin ja saanut selville että suurimmalla osalla AS-henkilöistä on ajokortti. Tarkkaavaisuusongelmat liittyvät ehkä johonkin muuhun asiaan kuin Aspergeriin, käsittääkseni?

        Itse ajattelisin että ajokortti on paitsi useimpien työtehtävien kannalta välttämätön, myös osa pojan "egoa" tai ajokortin puuttuminen masentaisi ja rajoittaisi elämää liiaksi. Tosiaan äiti ei saa liiaksi paapoa poikaansa, on hyvä myös että hän ainakin kokeilee myös yksin/opiskelija-asunnossa asumista lähivuosina. Siivet eivät kehity jos ei niitä saa koetella.


      • ...
        foxylady-70 kirjoitti:

        Olen ollut yhteydessä asiantuntijatahoihin ja saanut selville että suurimmalla osalla AS-henkilöistä on ajokortti. Tarkkaavaisuusongelmat liittyvät ehkä johonkin muuhun asiaan kuin Aspergeriin, käsittääkseni?

        Mikäli on vähänkään aistiyliherkkyyksiä (ja asseilla niitä kyllä on) niin autolla ajo varsinkin ruuhkassa tai pimellä on kovin hankalaa/vaarallista. Hiljaisilla teillä ja syrjäseuduilla kyllä pärjää.


      • foxylady-70
        ... kirjoitti:

        Mikäli on vähänkään aistiyliherkkyyksiä (ja asseilla niitä kyllä on) niin autolla ajo varsinkin ruuhkassa tai pimellä on kovin hankalaa/vaarallista. Hiljaisilla teillä ja syrjäseuduilla kyllä pärjää.

        Aistiyliherkkyyksiä on lähes kaikilla joilla on neurologisia ongelmia ( tai ali). Olen saanut selville että suurimmalla osalla Aspergereista on ajokortti, onpa joukossa ihan ammattiautoilijoitakin. Käsittääkseni asia on niin, että osa Aspergereista ja osa ns. neurologisesti normaaleista ihmisistä eivät sovellu auton kuljettajaksi. En kuitenkaan törmännyt mihinkään erityiseen piirteeseen AS-henkilöillä joka estäisi ajokortin saamisen. Olen samaa mieltä siivistä Mamma-63 kanssa.


      • hyvä kuski tuli
        foxylady-70 kirjoitti:

        Tiedätkö jonkun jolla on AS ja ajokortti?

        Poika nyt 26-vuotias ja saanut kortin heti 18 täytettyään. Opettaja oli erikoistunut erityisoppilaisiin ja ilmeisesti teki hyvää työtä. Ei mitään ongelmia, noudattaa sääntöjä ja on varovainen liikenteessä, vaikka puheissa ihailee rallikuskeja ja puhuu kaahailemisesta innostuneesti. Kyydissä olen varsin usein eikä ikinä ole pelottanut.
        Yhden parkkisakon on tainnut saada ja senkin maksoi kuuliaisesti, vaikka olikin sakottajan kanssa eri mieltä.
        Myönnän, että arvelutti ennen ajokortin saantia, mutta autoilu on antanut hänelle vapautta ja lisää itsetuntoa - ehkä myös vähän sosiaalistanut. Onhan se helpompi mennä kyläilemään omalla kyydillä, kun voi lähteä pois heti kun saa tarpeekseen.


      • tekee hallaa
        foxylady-70 kirjoitti:

        Kiitos vastauksestasi! Kysymykseni tein, koska mieheni pojalla on diagnosoitu As. Olemme tietenkin olettaneet, että hän käy autokoulun ja hankkii ajokortin. Poika tulee hyvin toimeen, esim. käy lukiota ilman mitään ongelmia. 1. ja 2. luokalla hänellä on ollut avustaja, mutta siitä lähtien käynyt koulunsa itsenäisesti hyvin siitä suoriutuen ilman mitään tukitoimia. As näkyy hänellä lähinnä erikoisina harrastuksina ikään nähden (Pokemon ym.) ja siinä että kavereita ei ole paljon ja nekin ovat aika autistisen tuntuisia. Mutta niinhän se on muillakin, että ovathan kaverit usein samanhenkisiä, joten tässäkään ei varmaan mitään kummallista ole.

        Nyt yhtäkkiä pojan tullessa täysi-ikäiseksi äiti on alkanut kyseenalaistamaan pojan selviytymistä. Ensin hankittiin paperit joilla sai vapautuksen armeijasta. Nyt ei äidin mukaan voi ajaa ajokorttia, koska jos vaikka saisi paniikkikohtauksen. Tällaisia ei tietääksemme ole ennenkään saanut ja toisekseen jos se on kriteeri kortin saamiseen niin ei varmaan olisi paljon kortillisia ihmisiä. Hyvin outoa ja huolestuttavaa pojan puolesta. Pääseekö koskaan äidin helmoista tätä menoa?

        Jos koulunkäynti onnistuu itsenäisesti, ei ole mitään syytä miksei ajaminen onnistuisi.
        Armeijasta vapautus on kyllä paikallaan, siellä tulee eteen liikaa stressitilanteita ja ryhmänpainetta.

        Äiti tekee pojalleen karhunpalveluksen jarruttamalla väärissä paikoissa. Kovin helposti tulee assista peräkammarin-poika, jos itsenäiseen elämään ei valmenneta ja kannusteta. Siinäpä sitten on elämä pilalla viimeistään, kun hyysääjästä aika jättää.

        Oma poikani on assi, asuu itsenäisesti, ajaa autolla ja hoitaa kaikki käytännön asiat omatoimisesti, vaikka "vamma" on sen verran vakava, että päätyi eläkkeelle. Koulunkäynti ei sujunut mitenkään, peruskoulu jäi kesken ja ammattiopinnot haaveeksi. Silti nykyään tukea tarvitsee vain erityistilanteissa ja joskus vähän ohjeita rahankäytössä, muuten ei hätiä mitiä. Jos olisi jäänyt kotiin äidin helmoihin, olisi varmasti saanut vetää kuin kivirekeä ikänsä kaiken ja testamentata projektiksi sisaruksille.

        Aistiyliherkkyyksiä tosiaan on monilla, mutta harvalla ne autolla ajoon vaikuttavat. Poikani ei kestä kuumaa eikä korkeita ääniä. No, ilmastointi isommalle ja stereoista soimaan jotain miellyttävää, muu maailma jää auton ulkopuolelle omiin lämpimiinsä.


      • reaper90
        hyvä kuski tuli kirjoitti:

        Poika nyt 26-vuotias ja saanut kortin heti 18 täytettyään. Opettaja oli erikoistunut erityisoppilaisiin ja ilmeisesti teki hyvää työtä. Ei mitään ongelmia, noudattaa sääntöjä ja on varovainen liikenteessä, vaikka puheissa ihailee rallikuskeja ja puhuu kaahailemisesta innostuneesti. Kyydissä olen varsin usein eikä ikinä ole pelottanut.
        Yhden parkkisakon on tainnut saada ja senkin maksoi kuuliaisesti, vaikka olikin sakottajan kanssa eri mieltä.
        Myönnän, että arvelutti ennen ajokortin saantia, mutta autoilu on antanut hänelle vapautta ja lisää itsetuntoa - ehkä myös vähän sosiaalistanut. Onhan se helpompi mennä kyläilemään omalla kyydillä, kun voi lähteä pois heti kun saa tarpeekseen.

        itsellä ajokortti ollut nyt vähän yli vuoden ja 2 vaiheen juuri ajoin ja foxlady 80 suosittelen kyllä lämpimästi ;)

        monta kertaa tullut liikenteessä mieleen kun joku vanhempi henkilö pysähtynyt kiihdytys kaistalle miten tuo on edes mahdollista :P


      • assinuorimies
        tekee hallaa kirjoitti:

        Jos koulunkäynti onnistuu itsenäisesti, ei ole mitään syytä miksei ajaminen onnistuisi.
        Armeijasta vapautus on kyllä paikallaan, siellä tulee eteen liikaa stressitilanteita ja ryhmänpainetta.

        Äiti tekee pojalleen karhunpalveluksen jarruttamalla väärissä paikoissa. Kovin helposti tulee assista peräkammarin-poika, jos itsenäiseen elämään ei valmenneta ja kannusteta. Siinäpä sitten on elämä pilalla viimeistään, kun hyysääjästä aika jättää.

        Oma poikani on assi, asuu itsenäisesti, ajaa autolla ja hoitaa kaikki käytännön asiat omatoimisesti, vaikka "vamma" on sen verran vakava, että päätyi eläkkeelle. Koulunkäynti ei sujunut mitenkään, peruskoulu jäi kesken ja ammattiopinnot haaveeksi. Silti nykyään tukea tarvitsee vain erityistilanteissa ja joskus vähän ohjeita rahankäytössä, muuten ei hätiä mitiä. Jos olisi jäänyt kotiin äidin helmoihin, olisi varmasti saanut vetää kuin kivirekeä ikänsä kaiken ja testamentata projektiksi sisaruksille.

        Aistiyliherkkyyksiä tosiaan on monilla, mutta harvalla ne autolla ajoon vaikuttavat. Poikani ei kestä kuumaa eikä korkeita ääniä. No, ilmastointi isommalle ja stereoista soimaan jotain miellyttävää, muu maailma jää auton ulkopuolelle omiin lämpimiinsä.

        "Oma poikani on assi, asuu itsenäisesti, ajaa autolla ja hoitaa kaikki käytännön asiat omatoimisesti, vaikka "vamma" on sen verran vakava, että päätyi eläkkeelle. Koulunkäynti ei sujunut mitenkään, peruskoulu jäi kesken ja ammattiopinnot haaveeksi."
        Assejakin on näemmä monenlaisia. Mä en asu itsenäisesti eikä autokoulu onnistunut, mutta lukion sain käytyä helposti. Mä epäilen vasta omaa assiuttani, mutta suurten ongelmien johdosta eläke on edessä.


      • da trout
        tekee hallaa kirjoitti:

        Jos koulunkäynti onnistuu itsenäisesti, ei ole mitään syytä miksei ajaminen onnistuisi.
        Armeijasta vapautus on kyllä paikallaan, siellä tulee eteen liikaa stressitilanteita ja ryhmänpainetta.

        Äiti tekee pojalleen karhunpalveluksen jarruttamalla väärissä paikoissa. Kovin helposti tulee assista peräkammarin-poika, jos itsenäiseen elämään ei valmenneta ja kannusteta. Siinäpä sitten on elämä pilalla viimeistään, kun hyysääjästä aika jättää.

        Oma poikani on assi, asuu itsenäisesti, ajaa autolla ja hoitaa kaikki käytännön asiat omatoimisesti, vaikka "vamma" on sen verran vakava, että päätyi eläkkeelle. Koulunkäynti ei sujunut mitenkään, peruskoulu jäi kesken ja ammattiopinnot haaveeksi. Silti nykyään tukea tarvitsee vain erityistilanteissa ja joskus vähän ohjeita rahankäytössä, muuten ei hätiä mitiä. Jos olisi jäänyt kotiin äidin helmoihin, olisi varmasti saanut vetää kuin kivirekeä ikänsä kaiken ja testamentata projektiksi sisaruksille.

        Aistiyliherkkyyksiä tosiaan on monilla, mutta harvalla ne autolla ajoon vaikuttavat. Poikani ei kestä kuumaa eikä korkeita ääniä. No, ilmastointi isommalle ja stereoista soimaan jotain miellyttävää, muu maailma jää auton ulkopuolelle omiin lämpimiinsä.

        Kertokaas mulle tyhmälle miten voi olla aistiyliherkkä? Itsekkään en tykkää kuumasta tai sen enempää kylmästäkään. Korkeat äänetkään kivoja ole, varsinkaan sellaiset testivinkunataajuudet, mitkä menee aika ylös jo. Kirkas valokaan sen kivempaa ole tai en näe säkkipimeässä mitään jne. Eihän sitä voisi olla missään, kun saisi kokoajan kipuärsykkeitä eri aisteihin.

        Autolla ajaessa ei kuule mitään muuta lähinnä kuin renkaiden ja moottorin ääni, mitkä on aika kovia keskitaajuuden ääniä. Sana aistiyliherkkyys mulle kuulostaisi siltä, että kuulet korkeammalle kuin muut eli yli 22kHZ ja sit jos ei kestäisi korkeita ääniä niin ei voisi musiikkiikaan kuunnella, kun radiosta se nyt tulee vielä tuplana 44kHZ.


      • eri käsite
        da trout kirjoitti:

        Kertokaas mulle tyhmälle miten voi olla aistiyliherkkä? Itsekkään en tykkää kuumasta tai sen enempää kylmästäkään. Korkeat äänetkään kivoja ole, varsinkaan sellaiset testivinkunataajuudet, mitkä menee aika ylös jo. Kirkas valokaan sen kivempaa ole tai en näe säkkipimeässä mitään jne. Eihän sitä voisi olla missään, kun saisi kokoajan kipuärsykkeitä eri aisteihin.

        Autolla ajaessa ei kuule mitään muuta lähinnä kuin renkaiden ja moottorin ääni, mitkä on aika kovia keskitaajuuden ääniä. Sana aistiyliherkkyys mulle kuulostaisi siltä, että kuulet korkeammalle kuin muut eli yli 22kHZ ja sit jos ei kestäisi korkeita ääniä niin ei voisi musiikkiikaan kuunnella, kun radiosta se nyt tulee vielä tuplana 44kHZ.

        Sinä et tykkää jostain tai kuule jotain mutta aistiyliherkälle samat asiat voivat tuottaa kärsimystä, suoranaista kipua, joka tekee mahdottomaksi keskittyä mihinkään muuhun. Jos sinusta on kuuma hellepäivänä tai saunassa, niin yliherkällä voi olla hankala olo jo tavallisessa huoneenlämmössä ja kesähelteellä ei voi mennä ulos ollenkaan.
        Ei sitä voi ymmärtääkään, kun itsellä ei ole, mutta seuraukset näkee henkilön käytöksessä.

        Esimerkiksi eräässä erityisluokassa oli aina levotonta ja työ ei sujunut mitenkään. Asiasta kyseltiin ja selvisi, että loisteputkivalot vilkkuivat oppilaiden mielestä niin, ettei tilassa voinut tehdä mitään. Loisteputket vilkkuvat ihan oikeasti, mutta me "normaalit" emme rekisteröi koko asiaa. Lamput vaihdettiin värinättömiin ja homma alkoi pelata.


    • AS-äiti

      Tyttäreni ja minä (molemmilla AS, ilman diagnoosia) kävimme yhdessä,toistamme tukien autokoulun 2006. Tärkeää että itse tietää ja ymmärtää omat rajotuksensa.

      • AS äiti

        mistäkö tiedän että minulla ja tyttärelläni on AS... pokani on autisti, ja hänellä on mopokortti!


      • varför inte?
        AS äiti kirjoitti:

        mistäkö tiedän että minulla ja tyttärelläni on AS... pokani on autisti, ja hänellä on mopokortti!

        Mulla ainakin on ajokortti ollut kohta kaksi vuotta vaikka on as, sain viikon päästä siitä kun täytin 18- vuotta, inssin joutu ajaa kahteen kertaan ihan tyhmän perusmokan takia. Pari kertaa olen auton tosin mällännyt, mutta en siitä lähtisi kyllä as:ää syyttämään vaan ihan puhdasta huolimattomuutta.


    • en aja

      Tuskin on mitään "laillista"estettä.
      Itsellä ei ole korttia vaikka kohta 30 olenkin ja olen myös sitä mieltä etten aja.
      Kun täytin 18 en edes harkinnut ajavani korttia.
      Joskus pelkkä auton kyydissä istuminenkin on ihan liikaa.Usein mietin että miten ihmeessä joku pystyy seuraamaan liikennettä ja miten siellä ylipäätään voi ajaa.
      Liikun pyörällä tai jalan ja sillonkin olen usein meinannut jäädä auton alle.
      En esimerkiksi osaa arvioida koska pitää lähteä tienylitykseen.Saatan odottaa useamman minuutin ja lähteä silti tien yli sillä seurauksella etä auto on jarruttanut eteeni.
      Mielestäni jokainen as henkilö tietää itse haluaako/uskaltaako kortin ajaa.
      Siskollani(16)on myös as eikä hänkään ole ajokortti ideasta innostunut.

    • Urpo Jorma

      Nostan vähän vanhaa ylös.

      Itsellä on AS, ja ajokortissa on luokat BC, jotenka ajokortin pystyy saada aivan normaalisti.

    • 50+

      Ajokortti ollu 40 v täysillä bonuksilla. Opetin jo 18 vanhana silloista opettajaani tekemään mm. taskuperuutuksen Oikein ja suoraan ekalla kerralla ruutuun vaikken ollu itse sitä koskaan aiemmin tehnyt. Jokainen taskuperuutus on tuonkin jälkeen onnistunut ensiyrittämällä, jopa kaksi-tai useampiosaisilla yhdistelmillä.

      • Autoileva assi.

        Vastaan tähänkin, että taskuperuutus keskelle ruutua on onnistunut alusta asti hyvin (sivupeilejä kannattaa käyttää) eikä traktorin peruuttaminen peräkärryineen ahtaasta ovesta sissän ole mikään ongelma. Sitä on tullut tehtyä täyden heinäkuormankin kanssa.


    • Autoileva assi

      Itse olen assi ja mielestäni minulla on huomattavasti enemmän "pelisilmää" liikenteessä kuin monilla muilla autoilijoilla. Ei vihreän valon syttymisen jälkeen tarvitse odottaa sekuntiakaan. Jos on kääntymässä vasemmalle, mutta joutuu väistämään edestä tulevia, kyllä pitäisi osata ajaa sen verran eteenpäin, että takana olevat suoraan ajavat tai oikealle kääntyvät eivät blokkiudu perään! Mitä järkeä siinä on, jos yksillä vihreillä vain yksi auto pääsee menemään?
      Kohtelias voi olla ja tilaa voi antaa, mutta kyllä kiilarit erottaa muista, eikä heille tarvitse olla kohtelias. Näkeehän sen, jos joku ei ryhmity ajoissa, vaan ajaa vauhdilla vapaata kaistaa luottaen siihen, että joku täydellä kaistalla oleva antaa tilaa.
      Minä luulen, että useimmille asseille niin yksinkertaiset asiat kuin kiertoliittymässä vilkuttaminen eivät ole ongelma, toisin kuin useille tavallisille.
      Vasemmalle yksisuuntaiselle kadulle kääntymisessä on selvä ja yksiselitteinen sääntö, joka näkyy olevan monille hepreaa. Paitsi tietämättömyydestä., kyse voi olla myös välinpotättömyydestä. Assit varmaankin käyttävät suuntavilkkua ahkerammin kuin muut, koska säännöt ovat selvät.
      Liikennesäännöt kuuluvat sellaisiin ehdottomiin asioihin (taisin kuin esim. sosiaaliset tilanteet), jotka ovat asseille helppoja hallita. Toisaalta tietenkin joidenkin assien arkuus saattaa haitata ajoa ja jopa estää ajattelemasta ja toimimasta järkevästi.

      • kuormurimies_AS

        Täällä kanssa AS, jokka on ajokortti. Mulla on ajokortissa luokat BC, jotenka kuorma-autoa pääsen myös ajamaan. Kuorkkeja olenkin ajanut kortin saannin jälkeen. C-kortin kokeet laakista läpi. Tosin lääkäri passitti C-kortin lääkärintodistuksen hakemaan neurologilta, muita ongelmia ei ole ajokortin saannissa ollut. Neurologi totesi, että jos pääsee autokoulun läpi, niin esteitä ei tällöin ole.


    • Hipsikka

      Itse pitää tunnistaa omat kyvyt ja rajat. Mulle ajaminen on vaikeeta. Aiheutan vaaratilanteita...en osaa huomioida kokonaistilannetta liikenteessä, ennakointi on tosi vaikeeta, nopeuksien ja etäisyyksiin arviointi on hankalaa, on vaikee arvioida miten oma toiminta vaikuttaa toisiin, kaistan valinnat tuottaa vaikeuksia ( oon ajanut muutaman kerran vastaantulevien kaistalla), teen liian äkkinäisiä ratkasuja...mutta työn takia mun pitää ajaa (onneks ei usein eikä pitkiä matkoja). Js en vois ajaa autoo en olis saanu työpaikkaa...siispä ajan lähinnä töissä ja puoliso hoitaa tuon puolen muuten...

      • Minäkin varmaan olisin tuollainen, jos ajaisin autoa. Siksi en ajokorttia hommannutkaan, eikä sitä nyt sen uudistuksen jälkeen kannata hankkiakaan, kun maksaa niin paljon...

        Tiedän varsin hyvin olevani turvallisuusriski liikenteessä, koska kävellenkin olen tällainen törmäilijä ja koheltaja. : )


    • Riippuu

      ihan tapauksesta. Jos on kovinkin vaikeaa sopeutua yllättäviin tilanteisiin (joita liikenteessä väkisinkin tulee) ja sietää niitä, niin en suosittele.

      • Porkkalankatu

        Itselläni ei ole vaikeaa sopeutua assina yllättäviin tilanteisiin kuten ei asseilla yleisestikään, mikäli säännöstö on alunperin oikeinlaadittu ja jokainen osapuoli noudattaa tätä säännöstöä tilanteesta riippumatta, ja mikäli säännöstö noudattaa Suomen lakia. Tämä säännöstö on laadittu Aspergerinfon periaatteiston mukaisesti muttei outoa kyllä edes viranomaiset noudata näitä laissa määrättyjä periaatteita, mm. Valvira. Helsingin Poliisi on pikkuhiljaa osoittanut mielenkiintoaan jo vuosia sitten laadittuja Poliisihallituksen laatimia sääntöjä kohtaan; annan kaiken tukeni heille.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6519
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      27
      4203
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      270
      2607
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2030
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1548
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1397
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1107
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1101
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1046
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1031
    Aihe