Ihme jarrut nämäkin

Takajarrujen jumitus ei olekaan Almeroiden "yksinoikeus". Toisaalta, kuulin, että ihan sama on niin monessa muussakin autossa ihan vakio-ominaisuus ja paljon pahempia vikoja kuten rikkoontuneita osia niin levy kuin rumpupuolella, joten voitte nukkua yönne rauhassa.

Itselläni sen huomaa kahdesta asiasta. Peruuttaessa kuuluu joskus oikein ryske, kun takalevyt niin jumissa, varsinkin pitkään esim. pariin viikkoon ajamatta. Toinen on renkaiden vaihdossa ja katsastuksessa, etupää pyörii moitteetta, mutta tällä hetkellä hyvä jos jaksan käsin kääntää takarengasta, kun auto on tunkilla ja vaihde ja kässäri tietysti vapaalla. Vaikka taakse on vaihdettu uudet palat, levyt takana kuluneet ihan urille jostain ihmeen syystä ja voimakkaillakaan jarrutuksilla tai niissä kässärikäännöksissä, missä vasta takajarrut tulevat mukaan, ei saa levyjä puhtaiksi, sileiksi ja kirkkaiksi. Mitäköhän se entinen omistaja on autoni kanssa oikein hommaillut, jotenkin vaan herää epäilys?

En tosiaankaan suosittele Autokeskusten huoltoja, jollette ole ylimääräisissä rahoissa, koska olen itse käynyt nimenomaan siellä jarrujen takia. Itse "toimenpide" (?) meni takuuseen eli en maksanut, mutta en kyllä saanutkaan mitään. Jarrulevyt ja -palat piti puhdistaa ja sylinterit säätää ja herkistää. Voisin lyödä aika paljon vetoa, että auton alusta ei ole saanut kuin pukki- ja valohoitoa. Tuttava katsoi jarruja ja sanoi: "Jaa, nääkö on muka herkistetty? Joopa joo, heheheheheh. Täällä ei ole käytykään"! Olen vaan niin lopen kyllästynyt noihin jarrujen laahamisiin, sillä päivääkään ne eivät ole virheettömästi toimineet.

Siitäkin sen huomaa, että alamäessä vapaalla vauhti laskee samantien. Mitä luulette vaikuttavan bensankulutukseen ja moottoriraukka joutuu kovemmalle, kun toinen takapyörä melkein laahaa ja toinenkin juuri ja juuri välttävästi rimpuilee mukana pitäen kitinää sekin?

Kummallisin väite tuli sitten viimeksi tältä tuttavakorjaajalta, muuten luotan häneen ja ammattitaitoonsa, mutta nyt taitaa puhua yli ymmärryksensä, sillä väittää, että:"Jos jarrut eivät yhtään laahaisi, autosa ei olisi lainkaan jarruja". Ihmeellinen väite, eihän fillarinkaan jarrut laahaa ja silti pureutuvat joskus todella tehokkaastikin. Voisiko joku vähääkään jarruista ymmärtävä valaista, mistä on kyse?

Frangrabba ja miksei muutkin: Missä on ohjaintapit jarruissa? Millä ne irrotetaan ja putsataan mekaanisesti teräsharjalla ylimääräiset ruosteetko pois? Voidellaanko sen jälkeen jollain kunnon jarrurasvalla? Sitä toi tuttava just manasi, että tehtaalla ollaan nirsoiltu mitättömässä rasvan lisäämisessä johonkin jarruosiin ja nyt hyvin monet kärsivät niistä.

Kenen puoleen kannattaisi kääntyä, joka OIKEASTI ymmärtäisi jarruista muutakin kun niiden osat ja kiinnitykset?

15

6844

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • frangrabba

      ei niiden jarrujen kuulu laahata,ovat kylläkin tosi lähellä rumpua tai levyä,pariviikkoa ajamatta niin ruoste jumittaa,ohjaintappi on se missä jarrupalat liikkuvat kaikissa autoissa sitä ei ole kun on tehty eritavalla,kannattaa putsata tapit tai sitten vastaavasti ne urat joissa palat liikkuvat ja öljytä tai vaseliinin kanssa rasvata,syliterikin kannattaa putsata hyvin jotta liikkuvuus säilyy,primeran jarrujen kanssa oli vähän ongelmia joskus kun takapää jumitti mutta kun hoksasin putsata ne tapit niin johan alkoi toimimaan,muutamakuukausi takaperin laitoin golfin kaikki jarrut kuntoon,joutui vaihtamaan palat levyt ja sylinterit,oli työkaveri (nainen)ajanut jarrut tosi loppuun takapäässä ei enään kenkiä ollut,oli siinä naurussa pitelemistä kun niitä jarruja katseli,2vk takaperin laitoin BMV etupään jarrut,joten kokemusta on aikapaljon monenmerkkisistä autojen jarruista

      • pääkaupunkiseudulla? Miten olisi työtarjous? Olisiko sinulla aikaa ja mielenkiintoa vilkaista, mistä tän Allun jarruongelmat taukoamatta juontavat? Olisiko tuo monen tunnin urakka? Vois kattoa hiukan etukäteen kauanko saattaa mennä ja tarvitaanko uusia osia jne. Tai jos joku muukin tietää, miten ongelmasta päästäisiin, tarjotkaa korjausapua, kiitos. Olen niin totaalisen kyllästynyt tohon laahaamiseen ja taitamattomiin "musta tuntuu että..."-korjaajiin. Nyt haen ihmistä, jolle ei tarvitse esitelmöidä aihesta, mikä on jarrupala ja -sylinteri jne. Ja ohjaintapit löytyvät ilman opaskoiraa...


      • diplinssi
        Sipisusi kirjoitti:

        pääkaupunkiseudulla? Miten olisi työtarjous? Olisiko sinulla aikaa ja mielenkiintoa vilkaista, mistä tän Allun jarruongelmat taukoamatta juontavat? Olisiko tuo monen tunnin urakka? Vois kattoa hiukan etukäteen kauanko saattaa mennä ja tarvitaanko uusia osia jne. Tai jos joku muukin tietää, miten ongelmasta päästäisiin, tarjotkaa korjausapua, kiitos. Olen niin totaalisen kyllästynyt tohon laahaamiseen ja taitamattomiin "musta tuntuu että..."-korjaajiin. Nyt haen ihmistä, jolle ei tarvitse esitelmöidä aihesta, mikä on jarrupala ja -sylinteri jne. Ja ohjaintapit löytyvät ilman opaskoiraa...

        Mulla Allu 1.5 v.2002. Takapalat kesti vain 60000km, kun laahasivat hirveesti. Syy liian ahtaat palat liukuihinsa ja ruostuvat kitinälevyt. Otan pois paikaltaan, putsaan liukupinnat ja voitelen jarrurasvalla kevyesti. Jos palojen liukupinnoissa ruostetta hion hiukan, että alkavat luistaa liuuissaan.
        Vituttaa vain tehdä tälläosiä ylimääräisiä, kun Sunnyssa ei tarvinnut, palat oli väljemmät ja liukupinnat ruostumatonta levyä.
        Mutta Allussahan onkin Lucas-jarrut kuuluisaa Eurooppalaista laatua, ei voi haukkua riisipussiksi!


      • diplinssi kirjoitti:

        Mulla Allu 1.5 v.2002. Takapalat kesti vain 60000km, kun laahasivat hirveesti. Syy liian ahtaat palat liukuihinsa ja ruostuvat kitinälevyt. Otan pois paikaltaan, putsaan liukupinnat ja voitelen jarrurasvalla kevyesti. Jos palojen liukupinnoissa ruostetta hion hiukan, että alkavat luistaa liuuissaan.
        Vituttaa vain tehdä tälläosiä ylimääräisiä, kun Sunnyssa ei tarvinnut, palat oli väljemmät ja liukupinnat ruostumatonta levyä.
        Mutta Allussahan onkin Lucas-jarrut kuuluisaa Eurooppalaista laatua, ei voi haukkua riisipussiksi!

        Lucas onkin sitten jokin laatumerkki, koska Nissanhan ei huonoja osia käytä, mutta nyt on tullut ihan vikatikki näköjään. Tarkoitatko liukupinnoilla ihan selvällä suomella jarrupalojen sitä pintaa, mikä koskettaa levyjen ruosteista ja urautunutta pintaa?

        En ymmärrä sitä yhtälöä, että palojen kuluessa siirtyvät jotenkin lähemmäs levyjä, mutta mulle sanottiin, että palat kuuluukin koskettaa levyjä ja lievä jumittaminen kuuluu vaan asiaan, muuten sulla ei olisi jarruja. Voiko toi tosiaan pitää paikkaansa, tuttu sanoi, että ne joko koskettavat tai eivät toimi?

        Hmmmm....Toimiihan fillarissakin palat tiukastikin, vaikka olisi monta milliä vanteen kylkeen matkaa. Tietenkään jarrut eivät pääse myöskään laahaamaan ja onhan se raskaampi ajaa kumpaakin ja autossa jarrut kuumenevat suotta ja ylim. bensaa palaa ihan järjettömän asian takia. Yks sanoi tuolla, että ohjaintapit ovat niin ruostuneet, että ne pitäisi irrottaa ja puhdistaa ja rasvata. Kuulemma yleisin vika. No, yks likka oli ajanut palat niin loppuun, että oli kuulemma jarrukengät tai mikä lie satula jumissa levyissä ja korjaja nauroi kippuralla vedet silmissä, "kun hiukkasen laahaa".

        Emmä uskalla mennä yksin avaamaan, kokoa vielä väärin takaisin ja yhtä-äkkiä satasessa toinen takajarru jumittaakin tai ei ota ollenkaan ja ollaan Metsähallituksen puolella, suomalaisessa peruskalliossa tai rekan keulassa.


      • Sipisusi kirjoitti:

        Lucas onkin sitten jokin laatumerkki, koska Nissanhan ei huonoja osia käytä, mutta nyt on tullut ihan vikatikki näköjään. Tarkoitatko liukupinnoilla ihan selvällä suomella jarrupalojen sitä pintaa, mikä koskettaa levyjen ruosteista ja urautunutta pintaa?

        En ymmärrä sitä yhtälöä, että palojen kuluessa siirtyvät jotenkin lähemmäs levyjä, mutta mulle sanottiin, että palat kuuluukin koskettaa levyjä ja lievä jumittaminen kuuluu vaan asiaan, muuten sulla ei olisi jarruja. Voiko toi tosiaan pitää paikkaansa, tuttu sanoi, että ne joko koskettavat tai eivät toimi?

        Hmmmm....Toimiihan fillarissakin palat tiukastikin, vaikka olisi monta milliä vanteen kylkeen matkaa. Tietenkään jarrut eivät pääse myöskään laahaamaan ja onhan se raskaampi ajaa kumpaakin ja autossa jarrut kuumenevat suotta ja ylim. bensaa palaa ihan järjettömän asian takia. Yks sanoi tuolla, että ohjaintapit ovat niin ruostuneet, että ne pitäisi irrottaa ja puhdistaa ja rasvata. Kuulemma yleisin vika. No, yks likka oli ajanut palat niin loppuun, että oli kuulemma jarrukengät tai mikä lie satula jumissa levyissä ja korjaja nauroi kippuralla vedet silmissä, "kun hiukkasen laahaa".

        Emmä uskalla mennä yksin avaamaan, kokoa vielä väärin takaisin ja yhtä-äkkiä satasessa toinen takajarru jumittaakin tai ei ota ollenkaan ja ollaan Metsähallituksen puolella, suomalaisessa peruskalliossa tai rekan keulassa.

        jumittaa toinen takajarru niin, että saa kaksin käsin ja voimalla kammeta pyörää edes neljänneskierroksen, niin totta helvetissä se kuormittaa konetta ja bensaa palaa...

        Mä en tiedä, mistä pääkaupunkiseudulta tai Pirkanmaalta löytyisi sellainen kaveri, joka laittaisi kohtuuhintaan ja ymmärtäisi, mistä OIKEASTI kiikastaa? Ei tarvitsisi selittää, mikä on jarrupala ja -levy jne.


      • ihmettelet?
        Sipisusi kirjoitti:

        jumittaa toinen takajarru niin, että saa kaksin käsin ja voimalla kammeta pyörää edes neljänneskierroksen, niin totta helvetissä se kuormittaa konetta ja bensaa palaa...

        Mä en tiedä, mistä pääkaupunkiseudulta tai Pirkanmaalta löytyisi sellainen kaveri, joka laittaisi kohtuuhintaan ja ymmärtäisi, mistä OIKEASTI kiikastaa? Ei tarvitsisi selittää, mikä on jarrupala ja -levy jne.

        Vie autosi korjaamolle. Jarrujen kunnostaminen on niitä helpoimpia autolle tehtäviä asioita. Ei siihen tarvitse ruveta etsimään mitään kuvitteellista "huippuosaajaa"...


      • Maxima98

        Nissanin jarruissa usein ongelmana on jarrujen laahaaminen. Itselläni Maxima jossa ilmeisesti samanlaiset jarrut. Minulla asia korjaantui kun otin jarrut auki putsasin liut huolellisesti teräsharjalla ja koska männät eivät liikkuneet otin ne irti putsasin jarrukumirasvaisella kankaalla, ei saa käyttää hiomapaperia. Männät takaisin, palan päistä muutama veto viilalla että ne paikalle laitettaessa liukuvat herkästi oikein helisevät paikoillaan. Tämä tosi tärkeää muuten jumittuvat jonkin ajan kuluttua joka aiheuttaa levyjen urittumisen ja ruostumisen. Kootessa mäntä jätetään aivan pohja asentoon. Palojen päihin hiukan kuparitahnaa. Painetaan muutama kerta voimakkaasti poljinta joka jälkeen vedellään käsijarrukahvasta. On toiminut loistavasti, ei laahaa ja kulutus putosi. Jos levyt ovat kovin uraiset joudut uusimaan jarrulevyt. Katso kuvaa osoitteesta nicoclub.com/FSM. Siitä näet mihin mitäkin laitetaan. Ei tosin taida olla Almeran ohjeita mutta Maximassa on varmaankin samanlaiset


      • bromsen.,.
        Maxima98 kirjoitti:

        Nissanin jarruissa usein ongelmana on jarrujen laahaaminen. Itselläni Maxima jossa ilmeisesti samanlaiset jarrut. Minulla asia korjaantui kun otin jarrut auki putsasin liut huolellisesti teräsharjalla ja koska männät eivät liikkuneet otin ne irti putsasin jarrukumirasvaisella kankaalla, ei saa käyttää hiomapaperia. Männät takaisin, palan päistä muutama veto viilalla että ne paikalle laitettaessa liukuvat herkästi oikein helisevät paikoillaan. Tämä tosi tärkeää muuten jumittuvat jonkin ajan kuluttua joka aiheuttaa levyjen urittumisen ja ruostumisen. Kootessa mäntä jätetään aivan pohja asentoon. Palojen päihin hiukan kuparitahnaa. Painetaan muutama kerta voimakkaasti poljinta joka jälkeen vedellään käsijarrukahvasta. On toiminut loistavasti, ei laahaa ja kulutus putosi. Jos levyt ovat kovin uraiset joudut uusimaan jarrulevyt. Katso kuvaa osoitteesta nicoclub.com/FSM. Siitä näet mihin mitäkin laitetaan. Ei tosin taida olla Almeran ohjeita mutta Maximassa on varmaankin samanlaiset

        Kun vaihdoin laahanneet takajarrupalat uusiin, huomasin että ruosteenpoiston jälkeenkin uudet palat olivat liian ahtaat päistään ja otin viilalla molemmista päistä 1 millin pois ja ohut maali päälle. Nuo liukutapit olivat haitarikumien sisällä ja aivan kiiltävät ja virheettömät. Myöskään sylinteri ei ollut jumissa. Se ohut peltilevy palojen ja sylinterin välissä oli erittäin ruostunut ja turvonnut ja ehkä suurin syyllinen palojen jumittamiseen. Etujarruissa tuo pelti taitaa olla rosteria. No, nyt ei jumita enää.


      • Maxima98
        Maxima98 kirjoitti:

        Nissanin jarruissa usein ongelmana on jarrujen laahaaminen. Itselläni Maxima jossa ilmeisesti samanlaiset jarrut. Minulla asia korjaantui kun otin jarrut auki putsasin liut huolellisesti teräsharjalla ja koska männät eivät liikkuneet otin ne irti putsasin jarrukumirasvaisella kankaalla, ei saa käyttää hiomapaperia. Männät takaisin, palan päistä muutama veto viilalla että ne paikalle laitettaessa liukuvat herkästi oikein helisevät paikoillaan. Tämä tosi tärkeää muuten jumittuvat jonkin ajan kuluttua joka aiheuttaa levyjen urittumisen ja ruostumisen. Kootessa mäntä jätetään aivan pohja asentoon. Palojen päihin hiukan kuparitahnaa. Painetaan muutama kerta voimakkaasti poljinta joka jälkeen vedellään käsijarrukahvasta. On toiminut loistavasti, ei laahaa ja kulutus putosi. Jos levyt ovat kovin uraiset joudut uusimaan jarrulevyt. Katso kuvaa osoitteesta nicoclub.com/FSM. Siitä näet mihin mitäkin laitetaan. Ei tosin taida olla Almeran ohjeita mutta Maximassa on varmaankin samanlaiset

        Äläkä koske käsijarrun säätöön auton sisällä. Saat asetelman irroitettua kun avaat viimeisen vaijeri suojuksen pultin. Kun olet koonnut jarrut ja mäntä on pohjaankierretty katsot ettei jarruvipu kanna vaan kääntyy aivan aukiasentoon. Ainoastaan jos joku on aikaisemmin koskenut säätöön joudut löysäämään sitä sisältä. Vaijeri voi kyllä myös vanhemmiten joskus löystyä jolloin sitä voi joutua kiristämään. Nyt kun painelet ensin jalka- ja vetelet käsijarrua säätävät ne itsensä oikeaan asentoon. Jos et tee tätä näin jarrut eivät toimi oikein


      • vexl
        Maxima98 kirjoitti:

        Äläkä koske käsijarrun säätöön auton sisällä. Saat asetelman irroitettua kun avaat viimeisen vaijeri suojuksen pultin. Kun olet koonnut jarrut ja mäntä on pohjaankierretty katsot ettei jarruvipu kanna vaan kääntyy aivan aukiasentoon. Ainoastaan jos joku on aikaisemmin koskenut säätöön joudut löysäämään sitä sisältä. Vaijeri voi kyllä myös vanhemmiten joskus löystyä jolloin sitä voi joutua kiristämään. Nyt kun painelet ensin jalka- ja vetelet käsijarrua säätävät ne itsensä oikeaan asentoon. Jos et tee tätä näin jarrut eivät toimi oikein

        Hyviä ohjeita kerroit. Mutta tuosta automaattisäädöstä: Mistä olet kuullut/lukenut nuo ohjeet, vai onko kokemuksen kautta? Siis tuo ohjeesi että painellaan ensin muutama kerta jalkajarrua ja sitten vedellään käsijarrua. Onko muutama kerta 2 kertaa vai niin kauan että poljin jäykistyy? Nimittäin olen lukenut ohjeen että ensin vedellään nimenomaan pelkästään käsijarrusta eikä missään tapauksessa poljeta jalkajarrua. Tämän ohjeen kirjoittaja kertoi että tässä yleensä tehdään virhe ja moni tätä ei tiedä. Lieneekö kuitenkaan merkitystä?

        Itse jouduin vasta vaihtamaan Primeraan toisen jarrusylinterin taakse, kun mikään muu ei enää auttanut. Tuli se sitten kuntoonkin. Sitä ennen jarrut laahasi ja jumitti välillä niin pahasti että käry haisi. Muistakaa käyttää sitä käsijarrua säännöllisesti! Suurin syy jumittamisiin lienee olematon käyttö jolloin osat likaantuvat ja ruostuvat jopa kiinni.


      • Maxima98
        vexl kirjoitti:

        Hyviä ohjeita kerroit. Mutta tuosta automaattisäädöstä: Mistä olet kuullut/lukenut nuo ohjeet, vai onko kokemuksen kautta? Siis tuo ohjeesi että painellaan ensin muutama kerta jalkajarrua ja sitten vedellään käsijarrua. Onko muutama kerta 2 kertaa vai niin kauan että poljin jäykistyy? Nimittäin olen lukenut ohjeen että ensin vedellään nimenomaan pelkästään käsijarrusta eikä missään tapauksessa poljeta jalkajarrua. Tämän ohjeen kirjoittaja kertoi että tässä yleensä tehdään virhe ja moni tätä ei tiedä. Lieneekö kuitenkaan merkitystä?

        Itse jouduin vasta vaihtamaan Primeraan toisen jarrusylinterin taakse, kun mikään muu ei enää auttanut. Tuli se sitten kuntoonkin. Sitä ennen jarrut laahasi ja jumitti välillä niin pahasti että käry haisi. Muistakaa käyttää sitä käsijarrua säännöllisesti! Suurin syy jumittamisiin lienee olematon käyttö jolloin osat likaantuvat ja ruostuvat jopa kiinni.

        tarkistin asian Primeran korjausoppaasta "nosta seisontajarrukahvaa useita kertoja, jotta jarrupalat siirtyvät oikeaan asentoonsa jarrulevyjä vasten. Paina tämän jälkeen myös jarrupoljinta useamman kerran". Itse tein asian viime kerralla niinkuin selostin ja pelitti oikein. Sen miksi tein näin niin sitä edellisellä kerralla kuin muistaakseni tein sen ohjekirjan mukaan ei käsijarrun säätö napannut kohdalleen. Teinköhän jossainkohdin jonkun muun virheen


      • Allu N16 v.2002
        Maxima98 kirjoitti:

        tarkistin asian Primeran korjausoppaasta "nosta seisontajarrukahvaa useita kertoja, jotta jarrupalat siirtyvät oikeaan asentoonsa jarrulevyjä vasten. Paina tämän jälkeen myös jarrupoljinta useamman kerran". Itse tein asian viime kerralla niinkuin selostin ja pelitti oikein. Sen miksi tein näin niin sitä edellisellä kerralla kuin muistaakseni tein sen ohjekirjan mukaan ei käsijarrun säätö napannut kohdalleen. Teinköhän jossainkohdin jonkun muun virheen

        Tein 120000km huollon ja huomasin etujarrujen laahaavan taas aika lailla. Etupalojen levyt on tosiaan ruostumatonta, mutta kuitenkin kura pakkautuu niin tiiviisti, että palat piti koputtaa paikaltaan. Satulan liuut ja mäntä kyllä liikkuivat, kun ovat tiivisteen suojassa.
        Mikä ihme sen eron tekee, että Sunnyä ei nuo murheet vaivanneet?


      • Anonyymi
        Sipisusi kirjoitti:

        Lucas onkin sitten jokin laatumerkki, koska Nissanhan ei huonoja osia käytä, mutta nyt on tullut ihan vikatikki näköjään. Tarkoitatko liukupinnoilla ihan selvällä suomella jarrupalojen sitä pintaa, mikä koskettaa levyjen ruosteista ja urautunutta pintaa?

        En ymmärrä sitä yhtälöä, että palojen kuluessa siirtyvät jotenkin lähemmäs levyjä, mutta mulle sanottiin, että palat kuuluukin koskettaa levyjä ja lievä jumittaminen kuuluu vaan asiaan, muuten sulla ei olisi jarruja. Voiko toi tosiaan pitää paikkaansa, tuttu sanoi, että ne joko koskettavat tai eivät toimi?

        Hmmmm....Toimiihan fillarissakin palat tiukastikin, vaikka olisi monta milliä vanteen kylkeen matkaa. Tietenkään jarrut eivät pääse myöskään laahaamaan ja onhan se raskaampi ajaa kumpaakin ja autossa jarrut kuumenevat suotta ja ylim. bensaa palaa ihan järjettömän asian takia. Yks sanoi tuolla, että ohjaintapit ovat niin ruostuneet, että ne pitäisi irrottaa ja puhdistaa ja rasvata. Kuulemma yleisin vika. No, yks likka oli ajanut palat niin loppuun, että oli kuulemma jarrukengät tai mikä lie satula jumissa levyissä ja korjaja nauroi kippuralla vedet silmissä, "kun hiukkasen laahaa".

        Emmä uskalla mennä yksin avaamaan, kokoa vielä väärin takaisin ja yhtä-äkkiä satasessa toinen takajarru jumittaakin tai ei ota ollenkaan ja ollaan Metsähallituksen puolella, suomalaisessa peruskalliossa tai rekan keulassa.

        Ai että viiksettää kun yks "poika" laukoo typeriä mielipiteitä!
        Oletko ihan terve?
        Minäkin osaan levyt ja palat vaihtaa, vaikka olen sinun väheksymääsi toista sukupuolta.
        Kyllä naurattaa kun osa miehistä on noin törppöjä! Onneksi suurin osa miehistä on mukavia ja kunnioitettavia tyyppejä. Sinä et kuulu heidän joukkoon, kauheeta myötähäpeää tunnen sun kommenteista.


      • Anonyymi
        ihmettelet? kirjoitti:

        Vie autosi korjaamolle. Jarrujen kunnostaminen on niitä helpoimpia autolle tehtäviä asioita. Ei siihen tarvitse ruveta etsimään mitään kuvitteellista "huippuosaajaa"...

        Käytän joka vuosi Allun korjaamolla/huollossa. Ei se nyt niin yksinkertaista ole. Korjaamot kyllä vaihtavat em osat, mutta eivät muuta. Levyt ja palat taas vaihdettiin, mutta silti jarrut jumittaa.
        Aiemmin ollut kotkan autoklinikalla hinta/ laatusuhde kohdallaan, viime- ja tämävuosi huolto aika ala-arvoista.
        Ja tietenkii pitäis itse tehdä, ja huolisinkin mut ei ole paikkaa mis tekis.


    • Anonyymi

      Valohoitoa antavat merkkihuollossa valkoiset hanskat kädessä!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      69
      6806
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      28
      4420
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      272
      2833
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2100
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1663
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1457
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1161
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      305
      1135
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1134
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1101
    Aihe