Sytytystulppien vaihtoväli?

köyhäilijä

Laitoin jo yleiseen kysymyksen, mutta tämä lienee oikeampi paikka.

Eli onko kukaan koskaan huomannut, että sytytystulppien vaihto olisi jotenkin vaikuttanut auton toimintaan? tsekkasin aäkettäin 90tkm ajetut 8v vanhat Boschin 4-päiset tulpat ja näytti ihan hyviltä. Mitäpä noita vaihtamaan.

Eli kuluuko tulpat oikeasti miten pian ja näkyykö kuluma päällepäin silmällä? Viimeksi kun vaihdoin, niin tuntui että ihan ihan hyvät oli vanhatkin tulpat. Laitoinkin ne talteen ja ajattelin vaihtaa takas sit ku Boschit alkaa nykimään. työkalut autossa, joten helppo vaihtaa vaikka kesken matkanteon.

41

53910

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 50w0

      vaihtaa tulppia; menee kuitenkin vaan jengat piloille. Nykyiset kärjettömät syttysysteemit lyö tulta suurellakin kärkivälillä, joten tulppia ei tartte vaihtaa niin usein kuin mitä ennenwanhaan.
      Suosittelenkin teille, että vaihdatte tulpat jonkin suuremman määräaikaishuollon yhteydessä, kun moottori on ennättänyt kunnolla jäähtymään.
      Jos välttämättä haluaa puuhailla auton kanssa, niin öljyjä ja suodattimia voi vaihdella omaksi ilokseen vaikka kuinka useasti. Tuolloin pysyy ainakin koneisto puhtaana.

      • köyhäilijä

        Jos tien päällä meinaa vaihtaa, niin annan auton jäähtyä vähän. Ihan tuo kyllä tuntui jengoille menevän ,tosin vanha tulppa oli aika lämmin. Mutta eipä sitä pääse sormituntumalla oikein kokeilemaan, kun on niin ahdas paikka, että pitää sillä tulppa-avaimellä vaan summissa törkkiä.

        Sen verran ajattelin "määräaikaishuoltaa", että vaihdan 8v vanhan ilmanpuhdistajan uuteen, kun vanha oli jo niin mustunut ulkopuolelta.


      • asentaja volvolta
        köyhäilijä kirjoitti:

        Jos tien päällä meinaa vaihtaa, niin annan auton jäähtyä vähän. Ihan tuo kyllä tuntui jengoille menevän ,tosin vanha tulppa oli aika lämmin. Mutta eipä sitä pääse sormituntumalla oikein kokeilemaan, kun on niin ahdas paikka, että pitää sillä tulppa-avaimellä vaan summissa törkkiä.

        Sen verran ajattelin "määräaikaishuoltaa", että vaihdan 8v vanhan ilmanpuhdistajan uuteen, kun vanha oli jo niin mustunut ulkopuolelta.

        Turhaa minusta on nuukailla tulppien ostolla,kun paketti NGK tai Boch tulppia maksaa alta kahdenkympin ja niiden suositeltu vaihtoväli on 40 tuhatta,niin silloin tulpat antaa parhaat kipinät ja kone jos on kuuma niin kun vaihdat siihen tulppia,älä kiristä niitä liikaa,vaan aivan sen verran että ottaa hiukan kiinni ja ettei itsestään irtoa,turha vääntää otsa kurtussa japilatakoneesta kierteet,siksi koneenkannattaisi antaa ola kylmä,ettei niitä kierteitä riko,kun nykyisissä autoissonalumiini kannet,nin hiukan vähäisempikin kireys riittää,koska kun kone kuumenee niin se laajenee ja silloinhan tulpatkin kiristyy ihan itsekseen.


      • Anonyymi
        asentaja volvolta kirjoitti:

        Turhaa minusta on nuukailla tulppien ostolla,kun paketti NGK tai Boch tulppia maksaa alta kahdenkympin ja niiden suositeltu vaihtoväli on 40 tuhatta,niin silloin tulpat antaa parhaat kipinät ja kone jos on kuuma niin kun vaihdat siihen tulppia,älä kiristä niitä liikaa,vaan aivan sen verran että ottaa hiukan kiinni ja ettei itsestään irtoa,turha vääntää otsa kurtussa japilatakoneesta kierteet,siksi koneenkannattaisi antaa ola kylmä,ettei niitä kierteitä riko,kun nykyisissä autoissonalumiini kannet,nin hiukan vähäisempikin kireys riittää,koska kun kone kuumenee niin se laajenee ja silloinhan tulpatkin kiristyy ihan itsekseen.

        Jos lohko lämpiää,,, se laajenee,eli tulppa löysemmässä


    • Joe Pelata

      Kunhan vanhat tulpat eivät ole ihan siivottomassa kunnossa tai rikki, uusiin vaihtamalla ei tunnu syntyvän näkyvää eroa. Viimeksi vaihdoin satatuhatta kilometriä ajetut tulpat uusiin eikä moottorin käynti muuttunut miksikään. Kulutuskin on ennallaan.

      • köyhäilijä

        Ihan samaa olen pettymyksekseni huomannut: Kun on nähnyt vaivaa ja sijoittanut rahaa uusiin tulppiin, niin auto käy niin kuin ennenkin. Jopa öljynvaihdon jälkeen tuntuu autossa joku pehmeämpi soundi, joka tosin saattaa olla kuvittelua. Mutta vanha öljy sentään on mustaa ja voi kuvitella miten uusi öljy pesee moottorin ja lisää sen ikää.

        Mutta nuo tulpat...Veikkaan, että jos laittaa uudet tulpat ja 2000km:n ajon jälkeen ne silmämääräisesti tarkastaa, niin ei paljon huomaa eroa vaikka 60tkm ajettuihin. 60tkm on sentään jo tuplat, mitä huoltokirja ja tarvikeliike suosittaa vaihtoväliksi.


      • Auto Masentaja 2
        köyhäilijä kirjoitti:

        Ihan samaa olen pettymyksekseni huomannut: Kun on nähnyt vaivaa ja sijoittanut rahaa uusiin tulppiin, niin auto käy niin kuin ennenkin. Jopa öljynvaihdon jälkeen tuntuu autossa joku pehmeämpi soundi, joka tosin saattaa olla kuvittelua. Mutta vanha öljy sentään on mustaa ja voi kuvitella miten uusi öljy pesee moottorin ja lisää sen ikää.

        Mutta nuo tulpat...Veikkaan, että jos laittaa uudet tulpat ja 2000km:n ajon jälkeen ne silmämääräisesti tarkastaa, niin ei paljon huomaa eroa vaikka 60tkm ajettuihin. 60tkm on sentään jo tuplat, mitä huoltokirja ja tarvikeliike suosittaa vaihtoväliksi.

        Minä käytän tulpat pari kertaa vuodessa pois ihan sen takia, etteivät karstoitu kanteen kiinni ja sitten irrotessa riko kierteitä. Samalla putsaan tulpat jos putsausta tarvitaan ja viilaan kipinävälin keskikärjestä tarvittaessa siivun pois niin, että keskikärjen kulma on terävä. Terävästä kulmasta se kipinä hyppää pienemmälläkin jännitteellä ja suuremmalla jännitteellä vastaavasti on vahvempi kipinä. Lopuksi säädän kärkivälin oikeaksi, rasvaan kierteen ja ruuvaan tulpan paikalleen ja kiristän momenttiavaimella oikeaan momenttii. Näin huolletuille tulpille joku 200 tuhatta km onnistuu oikein hyvin. Pikkuisen viitseliäisyyttä niin jää nekin tulpparahat omaan eikä kauppiaan taskuun.


      • avensi
        Auto Masentaja 2 kirjoitti:

        Minä käytän tulpat pari kertaa vuodessa pois ihan sen takia, etteivät karstoitu kanteen kiinni ja sitten irrotessa riko kierteitä. Samalla putsaan tulpat jos putsausta tarvitaan ja viilaan kipinävälin keskikärjestä tarvittaessa siivun pois niin, että keskikärjen kulma on terävä. Terävästä kulmasta se kipinä hyppää pienemmälläkin jännitteellä ja suuremmalla jännitteellä vastaavasti on vahvempi kipinä. Lopuksi säädän kärkivälin oikeaksi, rasvaan kierteen ja ruuvaan tulpan paikalleen ja kiristän momenttiavaimella oikeaan momenttii. Näin huolletuille tulpille joku 200 tuhatta km onnistuu oikein hyvin. Pikkuisen viitseliäisyyttä niin jää nekin tulpparahat omaan eikä kauppiaan taskuun.

        toyotassa 100 000 välein platinatulpat


    • penja1

      70 000km:n välein ja sytytyksen säätö perään (vanhemmilla autoilla).

      • marsum

        vaihdoin aluksi vanhaan skodaan 20tkm välein, nyt vaihdoin 40tkm välein kun alkoi moottori nykiä. kärkiväli oli kasvanut, samalla tsekkasin että kärkiväli pitäski oll 0,7 eikä 0,8. Olin ajellut 3 vuotta 0,8 kärkivälillä mutta eipäs siinä mittää. kone käy ja kukkuu kuten ennenkin.

        skoda lujaa laatua..


    • kd20

      Vaihdoin aikanaan tulpat (turhaan) 120 000 km kohdalla FIAT Bravaan.
      Vanhat ei olleet kuluneet tippaakaan.
      Kulutus pysyi ennallaan eli alhaisena.
      Nyt FIAT Stilossa 1.4 en aio vaihtaa tulppia ennen kun tulee jotain indikaatioita kulutuksessa tai käyntihäiriöissä. Ajettu 140 000 km.
      Kulutus nollakelillä 6,4 l/100 km.

    • dorka sästää

      Autonvalmistajat eivät tee tulppia ja autonvalmistajien etu on, että tulppien vaihtoväli voidaan maksimoida ja kuitenkin niin ettei luotettavuus tai kulutus ym. muutu ja kärsi.
      Joten jos oikein asiaa miettii, niin kannattaako tulppien vaihdosta säästää, ei ne niin kalliita ole jos vertaa muihin autoilun kuluihin.

      • Anonyymi

        Omassa italialaisessa harrasteautossa tulppien vaihtotyö marmorilta tilattuna, tulpat 156€, vaihtotyö 285€.
        Youtuben avulla ilmeisen samat tulpat motonetista 77,40 ja vaihtotyö 4 tuntia + se etukäteistutustumiseen ja kauppareissuun käytetty 2-tuntinen.


    • kerran vaihdan tulpa

      160tkm on mulla vaihto väli..koskaan en oo vielä katsonut mit 140tkm
      7v vanha kosla jo aina toimii

    • Näin meillä menee

      VAIHROIN KUN RUPESI KÄYMÄHÄN epätasaasesti. Aika ryöstöhinta 13 e tulppa maksoikin huollossa 22.50 e per kappale ja työ 30 euroa.

    • ilmastosopimus

      Auton käynnistä kyllä huomaa kun tulppien vaihtoon alkaa olemaan syytä. Jos käynti alkaa nykimään kylmänä niin voi olla yksi merkki.

    • srsrhsrhsr

      Omassa autossa iridium tulppien vaihtoväli 100tkm, yleensä vaihdan varmuuden vuoksi 80tkm kohdalla koska se 60e tulpista 5-6v välein (minun ajomäärälläni) ei ole juuri mitään.

      Kun vaihtaa 80tkm ajetut tulpat uusiin niin parannuksen huomaa ekaksi paremmasta alaväännöstä ja nopeammasta käynnistyvyydestä, erityisesti kylmällä kelillä. Myös tyhjäkäynti kuumana kun kierrokset vain 700rpm on tasaisempaa uusilla tulpilla.

      Suurin syy vaihtoon on kuitenkin käynnistyvyyden varmistaminen kovillakin pakkasilla. Säästöspedeäkin varmasti alkaa kaduttamaan kun sen yhden kerran ei -28 asteessa lähdekään käyntiin 150tkm ajetuilla tulpilla.

      • Anonyymi

        Juuri tänä talvena -41c pakkasissa lähti auto käyntiin 11v/noin135tkm ajetuilla tulpilla.


    • iont

      Ford modeoon piti hakea tulpat ford liikeestä,ei saanut motonetistä kpl hinta oli 27 euroa,käsittämätön hinta tulpista mutta ne 185000 kilometriä.siiheen asti meni katsatus häkä testi läpi.siihen malliin ei saanut laittaa muita tulppia kuuleman mukkaan.

      • yryrty

        Mikä vuosimalli/kone kyseessä jos ei muut tulpat käy? esim ngk iridium maksaa jotain 15-20e kpl joten ei se 27 euroakaan niin paha ole jos saa ajaa 100tkm samoilla tulpilla.


    • Lexusnx300

      Onpas tulppien hinnat nousseet, juuri pyysin tarjouksen 90 000 km huollosta ja tulpat olis 47 €/kpl?

      • Miksi.maksaa.turhasta

        Jos häiriöitä ei ole eivätkä tulpat näytä kuluneilta, tuskin niitä kannattaa vaihtaa, ainakaan tuollaiseen hintaan. Tarvikeliikkeestä saat samat tai vastaavat halvemmalla.


      • Niin.Miksipä
        Miksi.maksaa.turhasta kirjoitti:

        Jos häiriöitä ei ole eivätkä tulpat näytä kuluneilta, tuskin niitä kannattaa vaihtaa, ainakaan tuollaiseen hintaan. Tarvikeliikkeestä saat samat tai vastaavat halvemmalla.

        90 000 km huolto on mitä todennäköisimmin vielä takuuhuolto joten jos haluaa säilyttää autonsa takuun voimassa, ei kannata ruveta pullikoimaan huollon vaatimusten suhteen. Jos on (olevinaan) varaa Lexukseen niin aika naurettavaa jos talous nitkahtaa pariin satkuun...


      • Anonyymi
        Niin.Miksipä kirjoitti:

        90 000 km huolto on mitä todennäköisimmin vielä takuuhuolto joten jos haluaa säilyttää autonsa takuun voimassa, ei kannata ruveta pullikoimaan huollon vaatimusten suhteen. Jos on (olevinaan) varaa Lexukseen niin aika naurettavaa jos talous nitkahtaa pariin satkuun...

        Eihän tuossa kukaan (ehkä sitten sinun lisäksesi) missään väittänytkään kenenkään talouden nitkahtavan.

        Lexuksen omistajahan (ja oli nyt mikä merkki tai käyttäjä hyvänsä, sehän on tuossa epäoleellista) kommentissaan vain kertoi asiallisesti, ja toki hieman hintamuutoksia ehkä ihmetellen, tulppien hinnan, joka hänelle kerrottiin huollosta.

        Eikä se normaali kompakti perhe-Lexus nyt mikään luksusauto kuitenkaan ole, eli kai senkin kohdalla hintoja voi kysyä siinä missä Toyotan, Kian, Skodan kuin vaikka Volvonkin?


    • Mualta

      Kaiketi lyijyn pois jättö bensoissa pidensi sytytystulppien käyttöikää. Muista ajan kun 20t ajettu tulppa alkoi jo testerissä katkoa ja 30t oli samoilla tulpilla bensan tuhlausta. Osa lyijynkorvaajista oli vesiliukoisia ja vaikka pakoputkenpää pysyi mustana kulutukset olivat normaalit. Ajoin sitten pitkän pätkän dielillä ja paluu bensaa tuli kun viinaa oli jo bensassa. Ainakin tulpat pysyivät paremmassa kunnossa pitempään ja kärkiväli oli ainut jota tarvitsi hiukan säätää. Onko bensan mukana kulkeva vesi sitten syynä moiseen. Nykyisen viinabensa aikana tulppa näyttää pysyvän hyvin puhtaana vaikka kilometrejä noillekkin on kertynyt yli 70t. Lämpöarvoa nykyisille hieman tarkistin kun tiesin edellisen omistan vähän raskasjalkaiseksi ja muutos näytti osuneen lähemmäksi oikeaa.

    • Anonyymi

      Autollani on ajettu 240tkm eikä huoltokirjassa näkynyt missään mainintaa tulppien vaihdosta, kaikki muu kyllä vaikutti olevan tunnollisesti merkattu. Epäilen, ettei ne kuitenkaan alkuperäiset ole mutta vanhat kuitenkin ja kuluman kyllä huomasi silmällä kun uuteen vertasi, kärkiväli oli vanhassa suurempi ja elektrodi pyöristynyt. Mutta hassusti kyllä en ole huomannut moottorin käynnissä mitään eroa uusilla tulpilla.

      • Anonyymi

        Juuri vaihdoin 230tuhatta ajetut tulpat uusiin. Oli vaan unohtunut vaihtaa, viimeksi vuonna 2006 olin vaihtanut edellisen kerran, silloin autolla ajettu 60tuhatta. Kuluneet olivat, kärkiväli selkeästi suurentunut, keskielektrodi kulunut viistopäiseksi. Hyvin ovat tähän asti toimineet, eikä tuohon autoon ole vaihdettu juuri muitakaan osia, ajettu vaan. Pakoputkikin alkeperäinen, kerran vaihdettu jarrulevyt, kerran iskarit taakse, kaksi kertaa solenoidin kärjet, siinä kaikki mitä on tarvinut tehdä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri vaihdoin 230tuhatta ajetut tulpat uusiin. Oli vaan unohtunut vaihtaa, viimeksi vuonna 2006 olin vaihtanut edellisen kerran, silloin autolla ajettu 60tuhatta. Kuluneet olivat, kärkiväli selkeästi suurentunut, keskielektrodi kulunut viistopäiseksi. Hyvin ovat tähän asti toimineet, eikä tuohon autoon ole vaihdettu juuri muitakaan osia, ajettu vaan. Pakoputkikin alkeperäinen, kerran vaihdettu jarrulevyt, kerran iskarit taakse, kaksi kertaa solenoidin kärjet, siinä kaikki mitä on tarvinut tehdä.

        No sillä tulppien vaihdollahan vain varmistellaan sitä, että ei jossakin vaiheessa tule käynnistys- tai muita sytytykseen liittyviä ongelmia seuraavien 80 000 kilometrin aikana.

        Tulpat voivat aivan ilmeisesti toimia moitteettomasti mainitsemasi 230tuhatta kilometriä. Autosta, tulpista, ajo-olosuhteista ja -tavasta voi myös riippua se, miten kestävät. Ovat kuitenkin periaatteessa kulutustavaraa, kuten kaikki muukin autossa.

        Volvoissa ei muuten tarvitse iskareitakaan usein vaihtaa. Minulla oli 26 -vuotias Volvo, no ajettu oli toki vaan 440000 km, kuitenkin iskunvaimentimet vaihtamatta ja katsastuksissa viime vuosina vaan parantuivat ( n. 75%). Pakoputki oli myös alkuperäinen. Jarrulevyt oli vaihdettu ja syyläri ylävesiletkuliitoksen vuodon takia.

        No se pitää sanoa, että bensaa meni jonkin verran enemmän kuin Toyotalla samalla matkalla.


    • Anonyymi

      Monellako on tullut mieleen kun tulppa kuluu kärkiväli suurenee ja elektrodit pyöristyvät että tarvitaan huomattavasti suurempi sytytysjännite kipinän hyppäämiseksi. Nykyiset sytysjärjestelmät jaksavat sen asian hoitaa ilman että tulee vielä käyntithäiriöitä. Suurempi jännite rasittaa sytytyspuolaa ja se lämpenee enemmän.. Puolaviat ovat yleistyneet autoissa, joita ei ollut vanhoissa kun tulpat vaihdettiin useammin. Pahimpia ovat suorasytytysjärjestelmät kun puolat ovat kannessa ja käyvät muutenkin kuumana. Se puolakasetin vaihto ei ole ihan halpaa lystiä, jos tulpissa alkaa säästelemään.

      • Anonyymi

        Ennenhän oli vain se yksi iso juomatölkin näköinen puola ja paksut suurjännitekaapelit.
        Nykyään monissa on tulpan päissä erillispuolat, jotka ovat aika huokeita yksittäin, 20-30 euroa ehkä.

        Kasetti on varmastikin hintava.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ennenhän oli vain se yksi iso juomatölkin näköinen puola ja paksut suurjännitekaapelit.
        Nykyään monissa on tulpan päissä erillispuolat, jotka ovat aika huokeita yksittäin, 20-30 euroa ehkä.

        Kasetti on varmastikin hintava.

        Satasen luokkaa oli pösön kasetti jossa neljä puolaa, merkistä riippuen vähän eri hintaisia näkyy olevan tarjolla. Sillä lähti pois se kuuluisa antipollution fault tuossa tapauksessa kun vikakoodi viittasi yhden sylinterin sytytyshäiriöön. Tulpat vaihdoin myös siltä varalta että jos joku huono tulppa siellä teki puolalle ylikuormitusta niin ei hajota heti uutta puolaa.


    • Anonyymi

      Toyotas on tiukalla tulpat, kannattaako ees vaihtaa?

    • Anonyymi

      Nyrkkisääntönä lienee olevan normitulipille 50 tkm ja platina- ja iridiumtulpille 100 tkm. Tulpat näyttävät ehjässä koneessa ja normaalissa ajossa olleissa moottoreissa täysin ehjiltä, mutta tulpien vastus kasvaa vahetessaan jatkuvasti kuumentuessa ja kylmentyessä posliinityyppinen rakenne heikkenee. Siinä voi jäädä matka kesken. Kärkiväli on normitulpissa jokseenkin tärkeä. Platina- ja iridiumtulpissa kärkiväli on uutenakin iso ja antavat isomman kipinän. Vanhan tulpan irroituksessa kannattaa olla varovainen. Se on vointu jämähtää aika piukkaankin. Eipä ne nykyään katkeile niin kuin tuossa minun museokuplassa on ollut tapana.

    • Anonyymi

      Minulla on kerran mennyt tulppa ajossa 70-luvulla. Oli sen verran hankala löytää viikonloppuna uutta tilalle, etten ole sen jälkeen ajanut niillä ilmoitettua vaihtoväliä pidemmälle. Nykyisessä autossani ne ovat sen lisäksi niin syvälle piiloitetut, että saa purkaa puoli konetilaa, jotta niihin pääsee käsiksi. En haluaisi tehdä sitä tien päällä, sateessa ja pimeällä.

    • Anonyymi

      Mä vaihdan 25-30 tkm välien tulpat uusiin ,eli mun ajoilla 5-6 vuotta vaihtoväli kauempaa en vanhoilla ajelisi , ja pääosin lyhyttä matkaa , ei oo 20e kallis hinta noista ja oma vaihtotyö , suositus taitaa olla jossain 35 tkm paikoilla normitulpalla .

    • Anonyymi

      Ainakin Renaultissa kannattaa vaihtaa tulpat jopa etuajassa, koska tämän merkin sytytyspuolat ei kestä kuluneiden tulppien viemää suurempaa virtaa.

      Kun rellussa puola pimenee niin alkaa käymään kolmella, jolloin katalysaattorista tulee vainaa.

      Katin sisuskalut halkeaa kolmeen osaan eikä pakokaasun puhdistus enään toimi.

      Rikkinäisen katin tunnistaa siitä kun tyhjäkäynnillä autosta kuuluu kolinaa.

      Jos kolina katilla jatkaa ajoa niin sisuskalut jatkavat hajoamistaa, kunnes murkaantuneet osat tukkivat pakoputken.

    • Anonyymi

      Tulpan kärkiväli pitää säätää 3 kertaa sen koko käytön aikana. Tosi outoa että säädöstä ei kirjoitettu mitään.

      • Anonyymi

        Juu, sehän muuttuu lähes päivittäin näissä itsesäätyvissä tulpissa ja voi joskus mennä keskenään pois balanssista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu, sehän muuttuu lähes päivittäin näissä itsesäätyvissä tulpissa ja voi joskus mennä keskenään pois balanssista.

        Onkos sulla itsesäätyvät aivot? Eivät taida koskaan olla palanssissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onkos sulla itsesäätyvät aivot? Eivät taida koskaan olla palanssissa.

        Kooraan nääs tuluppia ei vaihreta koskaa notta niin niin sen verran pesuun kestövö autuu


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1535
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      15
      1354
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1321
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      30
      1267
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      33
      1238
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      14
      1146
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1106
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1096
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1094
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1072
    Aihe