voiko kummia vaihtaa??

kv1

virallisesti ei taida voida, mutta edes periaatteessa?

jotkut ovat tuolla kyselleet voiko kummeudesta erota ja sitä itsekin olen muutaman kummilapseni kohdalla toivonut voivani tehdä. kun muutamassa vuodessa, läheisen aikuisen ja rinnallakasvattajan kaipuu on muuttunut silkaksi rahastukseksi tai totaaliseksi yhteyden pakoiluksi. syytä ilmoittamatta.

mutta se kummin vaihtaminen tai erottaminen: meillä lapsen kummi lakkasi pitämästä mitään yhteyttä kun sai oman lapsen. ei kutsunut enää kylään, ei reagoinut vastasyntyneen lahjoihin ei tietoa lapsen nimestä eikä mitään yhteyttä kummilapseen sen oman syntymän jälkeen. millä moisesta pääsisi eroon?

7

4667

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ehdotus

      eikä erottaa, kun ottaa uuden kummin entisen lisäksi.

    • surullinen äiskä

      Entä jos lapsen kummisetä on osottautunut pedofiiliksi, mitä mieltä olette, miten tuollaisesta törkykasasta pääsisi eroon. En todellakaan halua, että hän on lapseni kanssa missään tekemisissä. Antakaa hyvät ihmiset neuvoja minulle, tämä on niin tärkeä asia minulle.

      • pedofiilin tavannut

        onko kummi vai sukulainen vai mikä tahansa.
        Lapsi on pidettävä KOKONAAN erossa pedofiilistä ja se on äidin tehtävä.
        Kummi on nimi paperissa.
        Vaikka muuta toivotaankin, niin ei se velvoita vanhempia eikä lasta mihinkään vastoin tahtoaan, niinkuin ei kummiakaan olemaan hyvä kummi.


    • AAKOO

      Meille kävi myös näin. Kummit eivät olleetkaan kiinnostuneet lapsesta, eivät pitäneet yhteyttä jne. Kirjoitin nätin kirjeen lapsen kastaneelle papille( ei varmaan välttämätöntä) kerroin tilanteesta ja samalla ilmoitin uusien kummien nimet. Asia oli sillä selvä. Vanhat kummit ovat ikuisesti kirkonkirjoissa, mutta muuta 'haittaa' ei siitä ole. Nyt on lapsellani ihanat ja välittävät kummit.
      Minusta kummi-perinne pitäisi lopettaa kokonaan! Niin monesti se aiheuttaa vain harmia puolin ja toisin. Ei se palvele tarkoitustaan. Monelle vanhemmalle on tosi vaikeaa löytää sopivia kummeja ja sitten tulee vääriä valintoja.

      • kirsti

        Ei meillä käynyt vain ilmoittamalla. Olisin halunnut tytölle yhden kummitädin lisää, kun koin toiset riittämätttömiksi. Oma seurakunta ei siihen suostunut, eikä kastepapin seurakunta, olisi tarvinnut kysyä silloisen seurakunnan papeilta joissa lapsi/minä oli syntyessään kirjoilla, mutta siihen en enää jaksanut ryhtyä, vaan sovimme itse keskenämme. Tytöllä nyt ehkä enemmänkin kaksi äitiä kuin kolme kummia, paremmin asiat sanoisin, koska "kakkos"äiti on kuin äiti joskus enemmänkin kun itse ei jaksa. Meillä toimii, eikä ole kenenkään varpaille astuttu, aati loukattu ketään.
        Keskustelu tietenkin näissäkin solmuissa voisi auttaa, yhtälailla kummilapsi voi ottaa yheyttä kummeihin, vaikka sitten äiti lapsen puolesta ja selvittää asiat, aikuisiahan tässä ollaan?
        Mielestäni kummius on molemminpuolista.


      • evian
        kirsti kirjoitti:

        Ei meillä käynyt vain ilmoittamalla. Olisin halunnut tytölle yhden kummitädin lisää, kun koin toiset riittämätttömiksi. Oma seurakunta ei siihen suostunut, eikä kastepapin seurakunta, olisi tarvinnut kysyä silloisen seurakunnan papeilta joissa lapsi/minä oli syntyessään kirjoilla, mutta siihen en enää jaksanut ryhtyä, vaan sovimme itse keskenämme. Tytöllä nyt ehkä enemmänkin kaksi äitiä kuin kolme kummia, paremmin asiat sanoisin, koska "kakkos"äiti on kuin äiti joskus enemmänkin kun itse ei jaksa. Meillä toimii, eikä ole kenenkään varpaille astuttu, aati loukattu ketään.
        Keskustelu tietenkin näissäkin solmuissa voisi auttaa, yhtälailla kummilapsi voi ottaa yheyttä kummeihin, vaikka sitten äiti lapsen puolesta ja selvittää asiat, aikuisiahan tässä ollaan?
        Mielestäni kummius on molemminpuolista.

        riittämättömällä sitä,että käteinen alko loppuu??


      • Kirsti
        evian kirjoitti:

        riittämättömällä sitä,että käteinen alko loppuu??

        sinähän luet minua kuin avointa kirjaa!!
        Sehän onkin kummin tärkein tehtävä, omistaa suuri lompakko josta riittää yllin kyllin jaettavaa kummilapselle, HEI HALOO!
        Riittämättömyydellä tarkoitin omassa tapauksessani sitä, ettei kummien aika ja voimat riitä vanhempien tukemiseen, lapsen kasvatukseen osallistumiseen, käytännön tasolla heillä ei monien muiden kummilasten johdosta riitä aika eikä energia lapselle muuta kuin "pakollisena" syntymäpäivänä. Minä koen sen riittämättömyytenä, mutta voin syyttää itseäni, itse heidät kummeiksi valitsin, en toki silloin tiennyt heidän hankkivan viittä muuta kummilasta. Minulle riitää yksi, jolloin hänelle minulla on aikaa, se on tänäpäivänä aika hyvä lahja lapselle, aikuinen jolla on aikaa!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      90
      3841
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      593
      3625
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      43
      3602
    4. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      13
      2271
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      53
      2229
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      322
      1972
    7. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      123
      1947
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      187
      1766
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      27
      1433
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1352
    Aihe