Haartmanin sairaalan päivystys, välttäkää!!

pio898

Sairas hakee apua tullen ambulanssilla, miespuoleinen "hoitaja" huutaa et "mitä sä tänne tulit pelleilemään, meillä on saatanasti porukkaa täällä ilman suakin!?". Asiasta tehty valitus, ylilääkäri Jukka Toivosen mielestä täysin normaalia ja ammattitaitoista, hyväksyttävää käytöstä "hoitajalta". Näkemättä potilasta hänkin väittää potilaan vaan pelleilleen ja tuhlanneen hoitohenkilökunnan aikaa...Viimeistään nyt meni luottamus julkiseen terveydenhuoltoon...

103

26094

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tirehtööriP

      ..pelleilet täällä?? Mitä sä tänne tulet pelleilemään!!!

      • eipuussakasvanut

        Aika tulee, jolloin päästään kehittymättömät poistuu, ja ykkös järjellä varustetut saa jatkaa muualla. Älyn vähäisyys kertoo mm. kehittymättömistä hedelmättömistä yhen rivin huomautteluista, joista kukaan ei voi oppia mitään, saati pitää niitä muunlaisena, kuin vähintään henk.kohtaisia ongelmia omaavina raasuina. Tulis tuokin alas sieltä puusta.


    • rahhoo lissään!

      Muutamas hesan päivystykses oon käynny ja ainoo nega on MALMI yö-päivystys, jossa ruvettiin tilittää "Me saadaa valita asiakkaat". MALMI oli ihan palvelualtis myllä, kun tuli ambulanssilla toisella kerralla, mutta tutki haaveririn ja lähetti TÖÖLÖÖN päikkäriin ambulanssilla. Olivat sitämieltä, et korjaus pitää tehä siellä missä se osataan tehdä kunnolla. Päiväsaikaan MALMILLA on tullu kans käytyy ja sellane PARI timmaa pitää vähintään jonotella. Meen tosin aina eka omalle tekkarille, jossa ollaan lähettämäs malmille, mut kun hetken haastelee mukavia saa yleensä ajan ja välttyy järjettömältä MATKALTA ja epämukavalta venttaamiselta. Homma ei vaan toimi stadissa kunnolla, ellei mene YKSITYISEEN, jossa selviää yleensä lekurilla 15 min sisään. Firma ei maksa enään yksityistä, joten on pakko käyttään kunnallista terveydenhuoltoo.

      • Tehoton terveydenhuo

        Meidän perhe käyttää yksityistä lääkäriasemaa,joka on avoinna 24 h. Julkiselta puolelta Helsingistä on kovin huonoja kokemuksia.
        Yksityiseltä lääkärisemalta tosiaan saa ammattitaitoisen avun nopeasti. Ei ole kiva kipujensa kanssa istua jonossa tuntikausia ja odottaa, milloin saa särkyihin helpostusta.
        No maksaahan se käynti yksityisellä ja kun vielä röntgenkuvat yms. siihen päälle, niin hintaa tulee. Minkäs teet ?
        Meidät suomalainen keskiluokka on aina kin Helsingissä pakotettu maksamaan korkeina veroina Helsingin tehoton perusterveydenhuolto ja sitten,kun oma tarve mennä lääkäriin on kohdalla, on taas kaivettava kuvetta ja mentävä yksityiselle hoidattamaan itsensä kuntoon. Näin se menee, kunta kuppaa rahamme.
        Onko Helsinki liian iso kunta suomalaisiin olosuhteisiin, kun perusterveydenhuoltoa ei saada toimimaan, ei niin millään?


      • Laaksossa
        Tehoton terveydenhuo kirjoitti:

        Meidän perhe käyttää yksityistä lääkäriasemaa,joka on avoinna 24 h. Julkiselta puolelta Helsingistä on kovin huonoja kokemuksia.
        Yksityiseltä lääkärisemalta tosiaan saa ammattitaitoisen avun nopeasti. Ei ole kiva kipujensa kanssa istua jonossa tuntikausia ja odottaa, milloin saa särkyihin helpostusta.
        No maksaahan se käynti yksityisellä ja kun vielä röntgenkuvat yms. siihen päälle, niin hintaa tulee. Minkäs teet ?
        Meidät suomalainen keskiluokka on aina kin Helsingissä pakotettu maksamaan korkeina veroina Helsingin tehoton perusterveydenhuolto ja sitten,kun oma tarve mennä lääkäriin on kohdalla, on taas kaivettava kuvetta ja mentävä yksityiselle hoidattamaan itsensä kuntoon. Näin se menee, kunta kuppaa rahamme.
        Onko Helsinki liian iso kunta suomalaisiin olosuhteisiin, kun perusterveydenhuoltoa ei saada toimimaan, ei niin millään?

        Laakson terveysasemaa olen käyttänyt silloin tällöin (harvakseltaan, kun oon hyvässä kunnossa). Aina on ollut sama lääkäri (Timo Arola) ja yleensä ajoissa. Jonoa ei ole, koska ajallaan pääsee vastaanotolle. Viitsii kuunnella asiat ja avun saaneena ja hyvällä mielellä oon lähtenyt ulos. En voi kuvitellakaan saavani parempaa palvelua mistään kalliista yksityispraktiikasta. Pidän niitä rahan tuhlauksena.


      • kateeksi käy
        Laaksossa kirjoitti:

        Laakson terveysasemaa olen käyttänyt silloin tällöin (harvakseltaan, kun oon hyvässä kunnossa). Aina on ollut sama lääkäri (Timo Arola) ja yleensä ajoissa. Jonoa ei ole, koska ajallaan pääsee vastaanotolle. Viitsii kuunnella asiat ja avun saaneena ja hyvällä mielellä oon lähtenyt ulos. En voi kuvitellakaan saavani parempaa palvelua mistään kalliista yksityispraktiikasta. Pidän niitä rahan tuhlauksena.

        kuten sinun tapauksessasi, mutta enimmäkseen juuri aivan tehottomia muut on. Minä olen saanut väärät lääkkeet, mutta olen oppinut katsomaan netistä ja tässä tapauksessa huomasin, että lääkärin määräämää lääkettä ei voi käyttää muiden lääkkeitteni kanssa. Joten en edes lunastanut niitä apteekista. Taisinpa sitten käydä yksityisellä.


      • kishaan

        ......kun haukut lääkäriäsi netissä julkisesti. Voi tulla kalliiksi. Olen nuori lääkäri ja minua haukuttiin pari vuotta sitten netissä nimelläni täysin asiattomasti. Asia ei ollut paljon isompi kuin tämä kommentti mutta levisi laajemmalle täältä. Sain asian tietooni ja siitä soppa syntyikin. Sainkin sitten mukavat korvaukset.

        Jos lääkäri on mielestäsi toiminut asiattomasti, ilmoita ensin hänelle itselleen. Jos asia ei korjaannu, ota yhteyttä yksikön ylilääkäriin. Mutta älä hyvä ihminen käy täällä julkisesti haukkumaan nimellä ketään= voidaan tulkita kunnianloukkaukseksi.


      • itsekkin alalla

        Todella asiallinen lääkäri on!!!! Taitaa sulla itsellä niitä ongelmia enemmänkin olla. Läkäri näkee kaikki edelliset julkisen puolen käyntisi ja näkee sieltä kyllä onko mahdollista päihdeongelmaa vai ei.. Vaikka selkäsi on kipeä hoitolinjaus on että vahvoja kipu ,rauhottavia ei kirjoiteta päihteiden väärin käyttäjille


      • -kerberos-
        kateeksi käy kirjoitti:

        kuten sinun tapauksessasi, mutta enimmäkseen juuri aivan tehottomia muut on. Minä olen saanut väärät lääkkeet, mutta olen oppinut katsomaan netistä ja tässä tapauksessa huomasin, että lääkärin määräämää lääkettä ei voi käyttää muiden lääkkeitteni kanssa. Joten en edes lunastanut niitä apteekista. Taisinpa sitten käydä yksityisellä.

        Mistäs sinä sen enemmistön tiedät? Yleistät omia kokemuksiasi.

        Kumma juttu, kun olen saanut ihan asiallista palvelua niin Kelasta, sossusta kuin terveysasemiltakin. Ei ole vit*uiltu eikä muutakaan. Joskus joutuu odottamaan mutta sellaista elämä on.

        Kokoomushan haluaa leikata lisää julkiselta puolelta ja Helsinkiin ollaan luomassa Kalasataman jonotusasemaa, jonne menevät tulevan Kalasataman asukkaat ja ihmiset väliltä Herttoniemi-Vallila. Kyllä varmaan palvelutaso paranee mutta tämä on poliittisten päättäjien linjaus. Veronalennuksista kyllä pidetään huolta, kun se kilpailukyky ja varakkaiden maassa pysyminen on niin vit*n tärkeää.


      • Luokkayhteiskunta
        kishaan kirjoitti:

        ......kun haukut lääkäriäsi netissä julkisesti. Voi tulla kalliiksi. Olen nuori lääkäri ja minua haukuttiin pari vuotta sitten netissä nimelläni täysin asiattomasti. Asia ei ollut paljon isompi kuin tämä kommentti mutta levisi laajemmalle täältä. Sain asian tietooni ja siitä soppa syntyikin. Sainkin sitten mukavat korvaukset.

        Jos lääkäri on mielestäsi toiminut asiattomasti, ilmoita ensin hänelle itselleen. Jos asia ei korjaannu, ota yhteyttä yksikön ylilääkäriin. Mutta älä hyvä ihminen käy täällä julkisesti haukkumaan nimellä ketään= voidaan tulkita kunnianloukkaukseksi.

        Jos hoitaa julkista hommaa, tai vaikka olisi yksityisvastaanottokin niin julkista maksullista (subventoitua) toimintaahan tuokin on, ja siis parasta vain varautua palautteeseen, jota internetissä voi tulla.

        Mitenkään lääkärin ammattia, ainakaan _suomalaisia_ ammatin harjoittajia väheksymättä... Toinen juttu sitten on se, että nykyään ei suomalaiselle lääkärille välttämättä helpolla pääse kuin maksamalla yksityisklinikalle - ja kielitaitovaatimuksista ei näköjään välitetä yhtään mitään, kun sitä kierretään "väliaikaisilla" pesteillä.


      • Anonyymi
        kishaan kirjoitti:

        ......kun haukut lääkäriäsi netissä julkisesti. Voi tulla kalliiksi. Olen nuori lääkäri ja minua haukuttiin pari vuotta sitten netissä nimelläni täysin asiattomasti. Asia ei ollut paljon isompi kuin tämä kommentti mutta levisi laajemmalle täältä. Sain asian tietooni ja siitä soppa syntyikin. Sainkin sitten mukavat korvaukset.

        Jos lääkäri on mielestäsi toiminut asiattomasti, ilmoita ensin hänelle itselleen. Jos asia ei korjaannu, ota yhteyttä yksikön ylilääkäriin. Mutta älä hyvä ihminen käy täällä julkisesti haukkumaan nimellä ketään= voidaan tulkita kunnianloukkaukseksi.

        Minusta terveydenhuollon ammattilaisilla on ihan liikaa valtaa päättää potilaiden asioista. Välillä myös tämä itsevaltius astuu kehiin, kun itse ensin mokataan ihan kunnolla ja sitten aletaan sättiä potilaita sekä omaisia. Mitään vastuuta ei oteta hoitovirheistä eikä mistään muustakaan.


      • Anonyymi
        kishaan kirjoitti:

        ......kun haukut lääkäriäsi netissä julkisesti. Voi tulla kalliiksi. Olen nuori lääkäri ja minua haukuttiin pari vuotta sitten netissä nimelläni täysin asiattomasti. Asia ei ollut paljon isompi kuin tämä kommentti mutta levisi laajemmalle täältä. Sain asian tietooni ja siitä soppa syntyikin. Sainkin sitten mukavat korvaukset.

        Jos lääkäri on mielestäsi toiminut asiattomasti, ilmoita ensin hänelle itselleen. Jos asia ei korjaannu, ota yhteyttä yksikön ylilääkäriin. Mutta älä hyvä ihminen käy täällä julkisesti haukkumaan nimellä ketään= voidaan tulkita kunnianloukkaukseksi.

        Mitä jos lääkärillä ei ole kunniaa mitä loukata?


      • Anonyymi
        -kerberos- kirjoitti:

        Mistäs sinä sen enemmistön tiedät? Yleistät omia kokemuksiasi.

        Kumma juttu, kun olen saanut ihan asiallista palvelua niin Kelasta, sossusta kuin terveysasemiltakin. Ei ole vit*uiltu eikä muutakaan. Joskus joutuu odottamaan mutta sellaista elämä on.

        Kokoomushan haluaa leikata lisää julkiselta puolelta ja Helsinkiin ollaan luomassa Kalasataman jonotusasemaa, jonne menevät tulevan Kalasataman asukkaat ja ihmiset väliltä Herttoniemi-Vallila. Kyllä varmaan palvelutaso paranee mutta tämä on poliittisten päättäjien linjaus. Veronalennuksista kyllä pidetään huolta, kun se kilpailukyky ja varakkaiden maassa pysyminen on niin vit*n tärkeää.

        Et taida olla sairas. Etkä omaa päihteiden käyttäjän menneisyyttä.


      • Anonyymi
        kateeksi käy kirjoitti:

        kuten sinun tapauksessasi, mutta enimmäkseen juuri aivan tehottomia muut on. Minä olen saanut väärät lääkkeet, mutta olen oppinut katsomaan netistä ja tässä tapauksessa huomasin, että lääkärin määräämää lääkettä ei voi käyttää muiden lääkkeitteni kanssa. Joten en edes lunastanut niitä apteekista. Taisinpa sitten käydä yksityisellä.

        Jos saat väärät lääkkeet ja epäilee. Kannatta aina kysyä apteekista. Muutenkin kannattaa kysyä apteekista neuvoa .Todennäköisesti saa halvempi versio.


    • Harmillista

      Asiakaspalvelu ei kuulu ihan kaikkien repertuaariin. Tosi kurja juttu. Tuskin kovin moni huvikseen lähtee sairaalaan heilumaan, voin kuvitella mukavampiakin paikkoja viettää aikaa. :)

      • eda

        Itse kun kävin tänään tuolla Haartmanin Sairaalan päivystyksestä ja kun oli kiirrellinen hoito hammaslääkäriin nii sieltä Kieltäydyttiin ottamasta hoitoon minua kun ei kerta särje! Onko se oikein noilta lääkäreiltä kieltäytyy hoitamasta?

        Sekä Kun terävä hammas osuu kieleen nii se kipu on nii Helvetin tuskallista, ettei sitä kestä ollenkaan! :/
        Kuinka tyhmiä nuo hammaslääkärin päivystykset ovat kun ei hoida kiirrellistä potilasta vaan ottavat muut joilla ei ole ns. särkyäkään?


      • klemma
        eda kirjoitti:

        Itse kun kävin tänään tuolla Haartmanin Sairaalan päivystyksestä ja kun oli kiirrellinen hoito hammaslääkäriin nii sieltä Kieltäydyttiin ottamasta hoitoon minua kun ei kerta särje! Onko se oikein noilta lääkäreiltä kieltäytyy hoitamasta?

        Sekä Kun terävä hammas osuu kieleen nii se kipu on nii Helvetin tuskallista, ettei sitä kestä ollenkaan! :/
        Kuinka tyhmiä nuo hammaslääkärin päivystykset ovat kun ei hoida kiirrellistä potilasta vaan ottavat muut joilla ei ole ns. särkyäkään?

        Kyllä ne osaa ammattinsa. Lohjennut hammas ei ole kaikkein kiireisin vaikka kiusallinen vaiva. Jos jonot ovat pitkät ei millään ehdi hoitaa muita kuin kaikkein kiireisimmät.


    • just joo.

      näitten vieraskoreitten tyyppien käytöstavat: Mitenhän niihin tosi-tv-sarjoihin valikoituukin niin kauniisti hymyilevää ja käyttäytyvää väkeä?

      Ihan oikein. Tosin paha arvioida, jospa sinä kuitenkin olit siellä sinäkin käyttäytynyt huonosti.

      Ei voi tietää.

      Tiedän kyllä että niitten omat kohellukset hyväksytään täysin ja puolustellaan.

      Jos sulla kantti riittää, tee valvontaväelle valitus, eli entiseen lääninhallitukseen, mikä lie nimi nykyään.

      Paperirumba pyörimään vaan.

      Siis tuo terveydenhuollon oma käytös - hävytöntä - suoranaista heittelejättöä ja etenkin silloin kun niitten omat mokat on siinä alkutekijänä. Nooo, virka kun on: Tehtiin mitä laki velvoittaa, ei voi mitään, että tuli valittua väärä vaihtoehto, ja me ei sitten olla velvollisia korjaamaan mitään.

      Se on kuule melkeen näin, että ne voi vaikka amputoida terveen käden ja saavat päänsilitystä.

      Eikös ole muuten hyvä, ettei niitten nimiäkään voi tietää, vai tiedätkö sen miehen nimen.

      Ja nyt kun olet asian tehnyt näinkin julkiseksi, sulle kostetaan aina vaan. Seuraavan kerran kun istut jossain vastaanoton odotustilassa, sun kylkees tuppaa vartija jo valmiiksi ettet käy riehumaan, ja joku lääkärimies tulee ja takoo nyrkkiä kämmenpohjaansa että vittuakos tänne tulet enää..............

      • Anonyymi

        Tuo on varmasti juuri niin kuin saa lukea päivittäin. Nämä jumalasta seuraavat tyrijät ei kestä yhtään arvostelua vaikka tyrivät kuinka pahasti.


    • juttu on niin

      jos ambulanssi vei, vai kaappasitko sinä ja pakotit ne viemään nimenomaan sinne Hartmanniin pelleilemään?

      Olisi sitten raivonnut niille ambulanssipelleille!!!!!!

      • väärä osoite

        Seuraavalla kerralla kun ne katsoo että sä vaan pelleilet, ne vie sut suoraan Auroraan!


      • Pientä rajaa !

        Kyllä se niin on, että ambulanssihenkilökunta päättää, mihin asiakas viedään ! Heillehän se arviointi ja päätäntätaito koulutuksineen on. Mitenkäs se asiakas aina voi tietää, mikä sairaala hoitaa mitäkin asiaa ja tuskinpa "ambulanssiäijät" edes "ottaa asiakkaalta tilausta vastaan", mihin mennään.
        Ps. Ihan hävyttömän törkeätä käytöstä henkilökunnalta, jos näin on tosiaan käynyt.


    • demolition man

      se pelastustoimen demolition man?????? Se on kova poika pelleilemään se jätkä!

    • just joo

      ne moittivat pelleilijäksi. Kun joskus käy niinkin, että jos pelleilijöistä suuttuu niin ne terveys/pelastustoimen demolition men jättävät kyllä ne pelleilijät ihan kaikessa rauhassa pelleilemään. Että silleen. Ja sitten ne rupeavat vielä itsekin sitä pelleilyä harrastamaan, ihan demolition man -tyyliin! Ei mitään välii, hauskaa pitää olla, ja noille virkapelleille niillehän se on ihan vastuuvapautta vaan, että pelleilyä sallitaan ja pelleillään itsekin sen minkä keretään!

      Sillä on näetsen väliä kuka pelleilee ja kenen kustannuksella! Eräille se on sallittua ja jopa hyväksyttyä. Seurauksista viis!

    • juu, uskotaan

      sanoa, kun kukaan meistä ei tiedä mitä siellä itse asiassa on tapahtunu.

      Mutta: Se, että joku on hoitaja tai sairaanhoitaja tai lääkäri tai mitä lie ammatti, niin unohdetaan aina se, että nämä ovat ihmisiä joilla nyt on se ammattinimike, mutta se että on joku ammattinimike, sehän ei tarkoita että olisi kaikki siihen ammattinimikkeeseen kuuluvaksi mielletyt ammattitaidot tai muut ominaisuudet siinä ihmisessä!

      Että silleen. Että näin. Että mitäs varten se on aina se ammattinimikkeen omaava joka on sitten muka "oikeassa"??? Jo pelkkä titteli antaa vapauden?

      • juu, uskotaan

        terveydenhuollon väkeä.

        Vai mitäs, eikös jokainen miellä kuitenkin kirjanpitäjänkin ihmiseksi, eli hän voi tehdä virheitä. Mutta jostain ihmeen ja kumman syystä nämä terveydenhuollon tyypit ovat ihan eri lajinsa! Niitten arviointikyky on niin erinomainen, ettei moitteen sijaa?


      • ei vastuuta
        juu, uskotaan kirjoitti:

        terveydenhuollon väkeä.

        Vai mitäs, eikös jokainen miellä kuitenkin kirjanpitäjänkin ihmiseksi, eli hän voi tehdä virheitä. Mutta jostain ihmeen ja kumman syystä nämä terveydenhuollon tyypit ovat ihan eri lajinsa! Niitten arviointikyky on niin erinomainen, ettei moitteen sijaa?

        harkintakyky ja mahdollisuus tehdä päätöksiä toisten ihmisten suhteen - siinä on annettu joskus liian pienille aivoille liian isot valtuudet! Ja silloinkos se pelleily vastsa maistaakin, kun sen vallan pääsee toteuttamaan, ja tietää ettei voi siitä pelleilystä moittia. Se, että noilla terveydenhuollon pahimmilla pelleilijöillä, oli ne sitten lääkäreitä tai hoitajia tai mitä lie, se, ettei niillä ole mitään henkilökohtaista vastuuta, sehän se kaiken nautinnon antaakin! Ihan sama mitä ne tekee, ei vastuuta!

        Ymmärtääkseni esim. Britanniassa, vaikka onkin julkisen puolen hommissa, on kuitenkin jollain tavalla vastuussa henkilökohtaisesti ratkaisuistaan! Vaan meillähän ei tällaista ole, niinpä.............. Pelleilijöitä riittää siellä terveydenhuollon puolella. Ja valittaessa ei luoteta muuhun kuin sen ammattinimikkeen omaavan kertomuksiin! Outoa!


      • Anonyymi
        ei vastuuta kirjoitti:

        harkintakyky ja mahdollisuus tehdä päätöksiä toisten ihmisten suhteen - siinä on annettu joskus liian pienille aivoille liian isot valtuudet! Ja silloinkos se pelleily vastsa maistaakin, kun sen vallan pääsee toteuttamaan, ja tietää ettei voi siitä pelleilystä moittia. Se, että noilla terveydenhuollon pahimmilla pelleilijöillä, oli ne sitten lääkäreitä tai hoitajia tai mitä lie, se, ettei niillä ole mitään henkilökohtaista vastuuta, sehän se kaiken nautinnon antaakin! Ihan sama mitä ne tekee, ei vastuuta!

        Ymmärtääkseni esim. Britanniassa, vaikka onkin julkisen puolen hommissa, on kuitenkin jollain tavalla vastuussa henkilökohtaisesti ratkaisuistaan! Vaan meillähän ei tällaista ole, niinpä.............. Pelleilijöitä riittää siellä terveydenhuollon puolella. Ja valittaessa ei luoteta muuhun kuin sen ammattinimikkeen omaavan kertomuksiin! Outoa!

        Hoitovirheistä vastaa aina virheen tehnyt lääkäri.
        Päätökset tekee Valvira. Rangaistuksina on huomautus, varoitus ja lääkärin oikeuksien rajoitukset tai peruuttaminen.
        Hoitovirheestä tie Valviraan kulkee pääsääntöisesti potilasasiamiehen kautta. Googlaamalla löytää miten pitää tehdä.
        Käyttäytymisestä ja muusta sellaisesta vastaa esimies, yleensä ylilääkäri.
        Rikokset menee aina poliisin kautta oikeuslaitokseen.
        Epäonnistunut hoito ei ole rikos, ellei se ole tahallaan tehty. Työnantaja tai lääninlääkäri voi rajoittaa lääkäriä olemaan tekemättä tiettyjä hoitoja tai määrätä hakeutumaan täydennyskoulutukseen.
        Jos on toisen palveluksessa, niin taloudelliset korvaukset menee työnantajan piikkiin. Yksityisillä ammatinharjoittajilla on lakisääteinen vakuutus.


    • Kyllästynnyt

      -Touhu jatkuu samanlaisena kuin ennenvanhaan Mariansairaalassa.Ja mitä ylilääkäriin tulee
      -on minunkin tapauksessa lähtennyt myös hänen toimivallastaan valitus,hoitovirheen ohella
      -jonka vuosi meinasin kuolla 2009,ylilääkäri pitää itseään ilmeisesti suurenakin valtiaana
      -ei ole luovuttannut potilaalle epikriisejä vaikka ne on useaan kertaan pyydetty
      -suullisesti sekä kirjallisesti,hassuinta tässä on se että potilasasiavahinko keskus saa kaikki
      -paperit,labra-tulokset, ym..
      -Nyt juuri tätä kirjoittaessani ystäväni on haartmaninsairaalassa jossa lääkäri on
      -hetkisitten todennut potilaalla vuotavan vatsahaavan ja todennut että potilas voi lähteä
      -turvallisesti kotiin??!!!
      -Sanoin ystävälleni ettei poistu sairaalasta ennenkuin on saannut lähetteen meilahteen.
      -Tämä naislääkäri on ilmeisesti opiskellut huonosti sisätautiopin,jos epäillään vuotavaa tai puhkeavaa
      -vatsahaavaa on potilas otettava välittömästi sisään ja tutkittava,ystävälläni oli hb pudonnut 112
      -ja silti lääkäri totesi että kotiin vain.Mistä ihmeestä nämä lääkärit löytävät haartmaninsairaalaan
      -töihin??Tai sitten on kaupungilla paljon rahaa minukin hoitovirhe jos menee kaikkineen läpi
      -vaadin 35.000 ja se on suuri raha.Valittakaa hyvät ihmiset jos koette että hoitonne on
      -puutteellista tai siinä on tehty virheitä.Potilasasiavahinkokeskus lähettää kaavakkeet kotiin
      -ja sinulla on 3 vuotta aikaa tehdä valitus.Tosin minun kohdallani jos hoitajia olisi uskottu
      -en olisi missäänvaiheessa joutunnut hengenvaaraan mutta hoitajahan ei saa tehdä diaknosia ja
      -lääkärin varpaille ei astuta..Lääkäri lähetti potilaan turvallisesti kotiin sillä seurauksella että
      -potilaalla todettiin molemminpuolinen keuhkoembolia.Hoitajille suuri kiitos toivon jaksamista työssänne
      -joskus lääkärin olisi oikeasti hyvä kuunnella hoitajaa joka on huomattavasti enemmän potilaan kanssa
      -tekemisissä kuin kiireinen "lääkäri".

    • Foobikko tapaus

      Hammaslääkärin ajanvaurauksesta tuli mieleeni oma soittoni kyseiseen palveluun. Siellä ei yleensä itse hoitohenkilökunta ole paikalla, ja näin ollen ongelmia syntyy. Sanoin siellä sitten, että hampaat tipuuvat kohta suusta. Silloin luulisi että sanomattakin selvää että hampaat kipeät.. Vaan ei. Väitti että ensimmäinen tarkistusaika lokakuussa ja että akuuteissa tapauksissa jos on särkyä niin silloin pääsee ehkä hoitoon.

      Seuraavana aamuna pääsin päivystykseen, jossa sain fobioihin erikoistuneen aivan UPEAN hammaslääkärin - Pia Mikkola - Jos hänet saatte niin voin luvata hyvän ja ammattitaitoisen hoidon. Näin hammaslääkärifoobikkona oli ihana päästä hamppidoctorille joka oli rauhallinen ja kertoi koko ajan mitä tapahtuu ja antoi kerätä itsensä jos siltä tuntui, kehotti rentoutumaan ja kyseli asoita, että sattuuko ja näin. Laittoivat vielä extra puudutustakin kaiken varalta vain.

      Hoitajakin oli loistava. Ei mitään hosumista missään vaiheessa, ja kauhean ammattitaitoista menoa oli muutenkin. Myös respan työntekijä oikein mukava ja ammattitaitoinen ja palvelualtis. Huomas jo heti päivystykseen kun astu sisään että siel oli ihan ilosta porukkaa vastaanotolta tulossa.

      Näin siis Ruskeasuon päivystyksessä (4 kerros.) Eli jos hammaslääkäriin aioitte niin menkää sinne akuuteissa tapauksissa, ja jos saatte Pia Mikkolan niin olkaa tyytyväisiä, Harvoin näkee yhtä ammattitaitoista lekuria :)

      Jäi älyttömän hyvä kuva koko hammaslääkäristä ja hoidosta ja muutenkin. Jopa fobia hieman lieveni. Olen erittäin tyytyväinen lopputulokseen :)

    • 1/2-Haartmanilainen

      Olen itse Haartmanissa töissä parissa tehtävässä. Tuo hoitaja varmaankin johon törmäsit oli päivystyksen triage-hoitaja joka luokittelee potilaan huonokuntoisuuden perusteella missä hoidetaan vai siirretäänkö suoraan Meilahteen. Tuskin kuitenkaan tuossa vaiheessa voida potilasta käännyttää jos ambulanssi on tullut tuomaan. Toivosen mielipiteet ja kannanotot on ennenkin kyseenalaistettu, hyvä että laitoit valituksen.

      Näkökantani näihin liian aikaisiin kotiutuksiin on se että osastolla potilaita hoitavat lääkärit ovat juuri valmistuneita lääkäreita erikoistumassa. Mitä voisi itse sanoa niin liian usein lääkäreitä saa hoputtaa hoitamaan sairasta potilasta tai tulemaan akuuttitilanteessa päivystykseen.

      Näin puoli-maallikkona sanoisin : jos pystytte välttämään, älkää tulko Haartmaniin ellei ole tosi kyseessä!

      • Wallstreet- Vuosaari

        Julkisen terveydenhuollon alasajo ja kalliiden yksityislääkärikeskusten lisääntyminen on todella todella hyvin vakava ongelma.

        Miksi? On todella paljon ihmisiä joilla ei ole varaa maksaa niistä. Pyöriitteli asiaa miten vain niin tämä on tosiasia.

        Siksi aivan liian monet jäävät ilman asiallista hoitoa joka valitettavasti voi olla hyvin kohtalokasta niille jotka apua eivät ajoissa saa.

        Liian usein pienituloisena lapsiperheen huoltajana kohtaa tämän. Sama koskee myös läheisiä vanhuksia joille julkiselta puolelta usein jää luu käteen kun sinne rollaattorilla nilkuttaa.

        Tulevaisuus pelottaa - ihmisten perusturvaa- ja palveluja romutetaan vauhdilla.

        Yhteiskunta ei milloinkaan tule toimimaan niin että jos peruspalveluja/ terveydenhuoltoa joutuu ostamaan isolla rahalla, siten että niillä tehdään bisnestä- kaikki saisivat apua. Raha silloin rulettaa - ja määrittää ihmisen arvon.

        Tämä yhteiskuntamalli on vaan totaalisen persiistä. Julman elämän laki jossa vain onnekkaimmat ja vahvimmat selviytyvät elossa- heikommat jäävät hankeen.

        Ja sitten se elämänkaaren kulku...koskaan ei elämästä tiedä..vaikka olisi asiat hyvinkin nyt tasapainossa ja pätäkkää millä maksaa yksityislekureille...niin tilanne saattaa muuttua siten että joutuukin sinne apua tarvitsevien jonoon...

        Elämähän ei koskaan seuraa pörssikursseja tai talouskasvua.


    • VÄLTÄ HAARTMANIA

      Menin turvonnutta polvea näyttämään. Kävely onnistui jotenkin, mutta jalka ei taivu kuin vähän.
      3,5 tuntia sai odottaa ja vihdoin tuli minun vuoro.

      Ensimmäinen kysymys: suoristuuko jalka, kai se nyt suoristuu kun kävelin sisään enkä hyppinyt yhdellä jalalla.
      Toinen kysymys: voiko jalalla astua, kantaako jalka. Edelleen sama juttu. Kai sillä voi astua kun kävelin sisään.

      Lääkäri katselee koneelta. "Mikäköhän näistä diagnooseista sopisi? Laitetaan vaikka toi tosta." Yksi päivä sairaslomaa. Ota särkylääkettä jos sattuu. Se oli siinä koko homma, ei edes vilkaissut polvea. Lääkäri hätisti ulos samalla huutaen seuraavaa sisälle.

      • AngrryStudent

        Kuten itsekin sanoit, huusi heti seuraavaa sisään. Ja jos ei olisi tätä tehnyt, se olisi johtunut vain lääkäreiden mahdottomasta byrokratiataakasta, pitää pariin eri sekavaan ohjelmaan tehdä kirjaukset jokaisesta potilaskäynnistä.

        Eli oikea valitusosoite lienee Helsingin kaupunki, joka hoidon kustantaa, vai mitä?


      • ghjjkjhk
        AngrryStudent kirjoitti:

        Kuten itsekin sanoit, huusi heti seuraavaa sisään. Ja jos ei olisi tätä tehnyt, se olisi johtunut vain lääkäreiden mahdottomasta byrokratiataakasta, pitää pariin eri sekavaan ohjelmaan tehdä kirjaukset jokaisesta potilaskäynnistä.

        Eli oikea valitusosoite lienee Helsingin kaupunki, joka hoidon kustantaa, vai mitä?

        lääninhallitukseen. Tosin valitan että sielläkään ei olla kovin kiinnostuneita asioista.


      • pete62
        ghjjkjhk kirjoitti:

        lääninhallitukseen. Tosin valitan että sielläkään ei olla kovin kiinnostuneita asioista.

        Hieman yllättyneenä näitä viestejä olen lukenut, sillä ensimmäinen kokemukseni Haartamanin sairaalasta (jonka olemassaolosta en sitä ennen edes tiennyt) oli niin positiviinen, että päädyin siksi googlaamaan lisää tietoja. Toisaalta on ihan normaalia, että juuri ne, joilla negatiivisia kokemuksia on ollut, kovaäänisimmin niistä kertovat netissä. Hyvistä kokemuksista harva palaa raportoimaan.
        Lääkärien tasosta ja toiminnasta on vaikea mennä sanomaan juuta tai jaata ilman sen kummempaa kokemusta, mutta itse koin sairaalan fyysisenä miljöönä erittäin viiihtyisänä - viihtyisämpänä, kuin mikään muu sairaala, missä olen koskaan aiemmin vieraillut. Hoitohenkilökunta oli todella, todella ystävällistä, niin potilaille kuin omaisillekin. Tunnelma oli rauhaisa ja seesteinen ja mitään monen tunnin jonoja en havainnut missään. Itselleni ainakin jäi sellainen fiilis, että wau, onko tämä tosiaan julkinen sairaala. Kyllä Suomessa vain on asiat käsittämättömän hyvin. Monessa muussa maassa olisin automaattisesti olettanut, että kyseessä on yksityinen sairaala jo pelkästään ulkoisen habituksen puolesta.
        Odotusajoista valittavilla suosittelisin visiittiä ulkomaille melkeinpä minkä tahansa muun maan julkisen sairaanhoidon piiriin. 3-5 tuntia odotusta ei-kiireellisenä potilaana on todella tavallista, jollei jopa vähäistä. (Ja pari päivää jatkuneet selkäkivut eivät valitettavasti ole mielestäni kiireellistä sairaanhoitoa tarvitseva asia. Kokemusta on.)

        Minulla ei siis ole kuin pelkkää positiivista sanottavaa Haartmanin sairaalasta. Muistakaa ihmiset, että ette muodosta mielipiteitänne ainostaan negatiivisia asioita korostavan nettikirjoittelun varaan.


      • --------------------
        pete62 kirjoitti:

        Hieman yllättyneenä näitä viestejä olen lukenut, sillä ensimmäinen kokemukseni Haartamanin sairaalasta (jonka olemassaolosta en sitä ennen edes tiennyt) oli niin positiviinen, että päädyin siksi googlaamaan lisää tietoja. Toisaalta on ihan normaalia, että juuri ne, joilla negatiivisia kokemuksia on ollut, kovaäänisimmin niistä kertovat netissä. Hyvistä kokemuksista harva palaa raportoimaan.
        Lääkärien tasosta ja toiminnasta on vaikea mennä sanomaan juuta tai jaata ilman sen kummempaa kokemusta, mutta itse koin sairaalan fyysisenä miljöönä erittäin viiihtyisänä - viihtyisämpänä, kuin mikään muu sairaala, missä olen koskaan aiemmin vieraillut. Hoitohenkilökunta oli todella, todella ystävällistä, niin potilaille kuin omaisillekin. Tunnelma oli rauhaisa ja seesteinen ja mitään monen tunnin jonoja en havainnut missään. Itselleni ainakin jäi sellainen fiilis, että wau, onko tämä tosiaan julkinen sairaala. Kyllä Suomessa vain on asiat käsittämättömän hyvin. Monessa muussa maassa olisin automaattisesti olettanut, että kyseessä on yksityinen sairaala jo pelkästään ulkoisen habituksen puolesta.
        Odotusajoista valittavilla suosittelisin visiittiä ulkomaille melkeinpä minkä tahansa muun maan julkisen sairaanhoidon piiriin. 3-5 tuntia odotusta ei-kiireellisenä potilaana on todella tavallista, jollei jopa vähäistä. (Ja pari päivää jatkuneet selkäkivut eivät valitettavasti ole mielestäni kiireellistä sairaanhoitoa tarvitseva asia. Kokemusta on.)

        Minulla ei siis ole kuin pelkkää positiivista sanottavaa Haartmanin sairaalasta. Muistakaa ihmiset, että ette muodosta mielipiteitänne ainostaan negatiivisia asioita korostavan nettikirjoittelun varaan.

        ennenkuin menen sinne enää, niin avutonta ja holtitonta touhua siellä.
        Oma diagnoosini oli täysin väärä, vaikka yritin selittää, että näin ja näin, lääkäri tuskin ymmärsi puhettani enkä minä juuri hänen, koska suomenkieli oli erittäin huonoa, eikä hän välittänyt niin kovin edes yrittää tulla ymmärretyksi tai ymmärtää puhettani.
        Sitten menin yksityiselle, sain oikeat lääkkeet ja ensiavun ja 2viikkoa sairaslomaa, haartmanista 1päivä.
        Mitä ihmeen virkaa on terveyskeskuslääkäreillä, kun sieltä ei oikeastikaan saa apua kuin yhdessä kerrassa kymmenestä???
        Siinähän vain tuhlataan kaikkien aikaa, rahaa ja energiaa.
        Tiedän niin monia tapauksia, joissa ensin käydään tuntien odotusten kanssa julkisella puolella ja sitten kun apua ei saada, niin sen jälkeen PAKKO mennä yksityiselle ja avun saat heti.
        Ja vielä sekin, että vaiva/sairaus ehtii pahentua noiden terveysasema seikkailujen aikana, joten sitten kun epätoivossasi hakeudut yksityiselle, tilanne on ehtinyt pahentua entisestään.
        Itse en mene lääkäriin kuin pakon edessä, ja olenkin monesti joutunut sanomaan, "en tänne huvikseni tule, minulla on parempaakin tekemistä", koska joskus saa sellaista kohtelua että "mitä tänne tulet valittamaan, ei sua mikään vaivaa"
        Vielä yksi juttu; mitä ovat ne lukuisat hoitajat siellä kopissaan, ei heillä mitään kiirettä tunnu olevan.....ja niitäkin saa odotellessa seurata ne 4-5tuntia... ihan rauhassa:)


      • yksi hoitajista
        -------------------- kirjoitti:

        ennenkuin menen sinne enää, niin avutonta ja holtitonta touhua siellä.
        Oma diagnoosini oli täysin väärä, vaikka yritin selittää, että näin ja näin, lääkäri tuskin ymmärsi puhettani enkä minä juuri hänen, koska suomenkieli oli erittäin huonoa, eikä hän välittänyt niin kovin edes yrittää tulla ymmärretyksi tai ymmärtää puhettani.
        Sitten menin yksityiselle, sain oikeat lääkkeet ja ensiavun ja 2viikkoa sairaslomaa, haartmanista 1päivä.
        Mitä ihmeen virkaa on terveyskeskuslääkäreillä, kun sieltä ei oikeastikaan saa apua kuin yhdessä kerrassa kymmenestä???
        Siinähän vain tuhlataan kaikkien aikaa, rahaa ja energiaa.
        Tiedän niin monia tapauksia, joissa ensin käydään tuntien odotusten kanssa julkisella puolella ja sitten kun apua ei saada, niin sen jälkeen PAKKO mennä yksityiselle ja avun saat heti.
        Ja vielä sekin, että vaiva/sairaus ehtii pahentua noiden terveysasema seikkailujen aikana, joten sitten kun epätoivossasi hakeudut yksityiselle, tilanne on ehtinyt pahentua entisestään.
        Itse en mene lääkäriin kuin pakon edessä, ja olenkin monesti joutunut sanomaan, "en tänne huvikseni tule, minulla on parempaakin tekemistä", koska joskus saa sellaista kohtelua että "mitä tänne tulet valittamaan, ei sua mikään vaivaa"
        Vielä yksi juttu; mitä ovat ne lukuisat hoitajat siellä kopissaan, ei heillä mitään kiirettä tunnu olevan.....ja niitäkin saa odotellessa seurata ne 4-5tuntia... ihan rauhassa:)

        Nyt on pakko vastata ja kertoa muutama fakta.

        Itseäni ärsyttää suunnattomasti myös, että hoitajat "vaan istuvat ja juoruavat kopissa" kun hakeudun hoitoon. Mutta mutta.. esim. Haartmanin sairaalassa on tarkat työpisteet jossa työskennellään. Luukulla on yleensä kaksi ja takaosassa vielä yksi hoitaja. Heidän tehtävä on vain ottaa potilaita vastaan ja tehdä kiireellisyysarviointia, johon on melko paljonkin koulutusta.

        Jonot yleensä muodostuvat siitä, että mm. traumapäivystyksessä on vain yksi lääkäri, jonka pitää tutkia jokainen potilas ja kirjata, täällä jo mainittuihinkin, kahteen sekavaan ohjelmaan teksti jokaisesta potilaasta, joskus myös lääkitys- ja muita ohjeita hoitajille. Hoitajat joutuvat usein "vaan istuskelemaan" myös huonehoitajina, koska lääkäri ei ehdi tutkimaan potilaita ja antamaan jatkohoito-ohjeita.

        Huonosta suomenkielestä vielä. Myös hoitajat tekevät valituksia lääkäreistä, joilla ei ole kielitaitoa työskennellä päivystyksessä mutta sillä hetkellä on vain mentävä sillä mitä on saatu. Pyydän anteeksi.


      • fhgdh
        -------------------- kirjoitti:

        ennenkuin menen sinne enää, niin avutonta ja holtitonta touhua siellä.
        Oma diagnoosini oli täysin väärä, vaikka yritin selittää, että näin ja näin, lääkäri tuskin ymmärsi puhettani enkä minä juuri hänen, koska suomenkieli oli erittäin huonoa, eikä hän välittänyt niin kovin edes yrittää tulla ymmärretyksi tai ymmärtää puhettani.
        Sitten menin yksityiselle, sain oikeat lääkkeet ja ensiavun ja 2viikkoa sairaslomaa, haartmanista 1päivä.
        Mitä ihmeen virkaa on terveyskeskuslääkäreillä, kun sieltä ei oikeastikaan saa apua kuin yhdessä kerrassa kymmenestä???
        Siinähän vain tuhlataan kaikkien aikaa, rahaa ja energiaa.
        Tiedän niin monia tapauksia, joissa ensin käydään tuntien odotusten kanssa julkisella puolella ja sitten kun apua ei saada, niin sen jälkeen PAKKO mennä yksityiselle ja avun saat heti.
        Ja vielä sekin, että vaiva/sairaus ehtii pahentua noiden terveysasema seikkailujen aikana, joten sitten kun epätoivossasi hakeudut yksityiselle, tilanne on ehtinyt pahentua entisestään.
        Itse en mene lääkäriin kuin pakon edessä, ja olenkin monesti joutunut sanomaan, "en tänne huvikseni tule, minulla on parempaakin tekemistä", koska joskus saa sellaista kohtelua että "mitä tänne tulet valittamaan, ei sua mikään vaivaa"
        Vielä yksi juttu; mitä ovat ne lukuisat hoitajat siellä kopissaan, ei heillä mitään kiirettä tunnu olevan.....ja niitäkin saa odotellessa seurata ne 4-5tuntia... ihan rauhassa:)

        26.11.2010 01:29 kirjoittaneelle vapaaehtoisesti kuolevalle.
        Yksityiseltä saa avun johonkin pitkäaikaiseen vaivaan tai sairaslomaa flunssaan!
        Siihenhän se perustuu, annetaan särkylääkettä ja tolkuttoman pitkä sairasloma, asiakas on tyytyväinen vaikkei mitään ihmeitä ole tehtykään!


      • johan on
        -------------------- kirjoitti:

        ennenkuin menen sinne enää, niin avutonta ja holtitonta touhua siellä.
        Oma diagnoosini oli täysin väärä, vaikka yritin selittää, että näin ja näin, lääkäri tuskin ymmärsi puhettani enkä minä juuri hänen, koska suomenkieli oli erittäin huonoa, eikä hän välittänyt niin kovin edes yrittää tulla ymmärretyksi tai ymmärtää puhettani.
        Sitten menin yksityiselle, sain oikeat lääkkeet ja ensiavun ja 2viikkoa sairaslomaa, haartmanista 1päivä.
        Mitä ihmeen virkaa on terveyskeskuslääkäreillä, kun sieltä ei oikeastikaan saa apua kuin yhdessä kerrassa kymmenestä???
        Siinähän vain tuhlataan kaikkien aikaa, rahaa ja energiaa.
        Tiedän niin monia tapauksia, joissa ensin käydään tuntien odotusten kanssa julkisella puolella ja sitten kun apua ei saada, niin sen jälkeen PAKKO mennä yksityiselle ja avun saat heti.
        Ja vielä sekin, että vaiva/sairaus ehtii pahentua noiden terveysasema seikkailujen aikana, joten sitten kun epätoivossasi hakeudut yksityiselle, tilanne on ehtinyt pahentua entisestään.
        Itse en mene lääkäriin kuin pakon edessä, ja olenkin monesti joutunut sanomaan, "en tänne huvikseni tule, minulla on parempaakin tekemistä", koska joskus saa sellaista kohtelua että "mitä tänne tulet valittamaan, ei sua mikään vaivaa"
        Vielä yksi juttu; mitä ovat ne lukuisat hoitajat siellä kopissaan, ei heillä mitään kiirettä tunnu olevan.....ja niitäkin saa odotellessa seurata ne 4-5tuntia... ihan rauhassa:)

        HEPHeP.. Maallikko ei ymmärrä lainkaan sairaala maailman käyntäntöä, eli sairaalassa on eri "pisteitä" mihin potilaita vaivansa mukaan sijoitetaan, kaikki eivät pääse vaivansa vuoksi sairaalaan, vaan odottavat terveyskeskuksen tavoin terveyskeskuslääkärille, vaikkakin on viikonloppu tai yö.. ne sairaanhoitajat tekevät kuitenkin hommansa kuten heille on määrätty, eli istuvat kopissa, ja ottavat mm. ambulanssit vastaan tai sisälle kävelevät potilaat.. luokittelu mihin potilaat kuuluvat vai kuuluvatko lainkaan päivystyshoitoon. Päivystyspoliklinikan tarkoitus on hoitaa potilaat, joilla alle h sitten tapahtunut vamma, tai sairaus joka ei voi odottaäa seuraavan päivän terkkariaikaa, tai henkeä uhkaava tila.. ei siis buranalla ohimenevä pääkipu..
        ja monetko omalla työpaikallaan kuuntelevat vittuilua ja päänaukomista.. ja ikävä kyllä teitä pellejä riittää sairaalamaailmassa!

        -anna-


    • kipuinen

      Ensimmäinen lääkäri ei oikeastaan edes kuunnellut minkä tähden lääkäriin menin, määräsi kiireesti labrat, sydänfilmin. Nämä otettiin hienosti ajallaan, labrassa sanottiin, että tunti puolitoista niin tulokset ovat valmiit ja lääkäri ottaa uudestaan vastaan. Lääkäri joka nämä määräsi, hänen työpäivänsä päättyi ja jotenkin minut unohdettiin sinne päivystyksen odotustilaan. Istuin 3-4 tuntia hiljaa. Siinä vaiheessa kun kivut alkoivat häiritä liikaa, päädyin itkemään, en jaksanut huutaakaan ja varovasti kysyin sairaanhoitajalta, johokohan labratulokset ovat tulleet. Kyllä oli. Sairaanhoitajat keskenäänkin miettivät, että mitenhän tuo yksi istuu näin pitkään. Lopulta minut otti vastaan lääkäri, joka ei tiennyt edes sitä, mitä tuloksia hänen pitäisi minulle kertoa. Siinä vaiheessa olinkin jo niin kipujen pökerryttämä, että olin varmasti se huonosti käyttäytyvä ihminen. Kuivumisen ja kipujen vuoksi sinne menin, näin ei olisi kannattanut tehdä. Kyllä tiedän ilman lääkärin sanomistakin, että juoda täytyy, (eikä kyllä ihan pelkkä vesi tässä vaiheessa riitä). Mutta kun se juominen ei ole auttanut, vaan kunto menee alaspäin kovaa kyytiä. 5 tuntia Haartmanin sairaalassa yhteensä eilen ja lääkäri kuittaa "juo vettä". Nyt vielä huonommassa kunnossa.

      Menin tuonne päivystykseen kun näin kehoitettiin tekemään. Nyt en enää näe kunnolla, päänsärky, huimaus ja tinnitus on tullut yön aikana. Silmäluomet ovat turvonneet, ei mitään tietoa miksi.

      Virhehän tuo oli mennä päivystykseen kun on krooninen kipupotilas. Minnehän sitä pitäisi sitten mennä kun alkaa voimat olla sitä luokkaa, että jaksaa kävellä kolme metriä ja sitten hyytyy.

      Jonotusaika sinänsä ei minua haittaa, en vain pysty istumaan, hermo on pinnetilassa ja mm. se istuminen käy vähän kipeätä. Ai niin, lääkärihän sanoi eilen, että tuo on jo vanha juttu, "minkäs takia sinä täällä olet". Antoiko hän kertoa? Ei. Kuunteliko hän minua? Ei.

      Minne kuuluu kroonikon mennä, jos ei ole arkipäivä?

      • hoitsu

        Mikäli kivut yltyvät niin onhan se lähdettävä päivystykseen. Usein on vain niin, että päivystyksessä pyritään hoitamaan äkillisesti sairastuneet ja näistä potilaista on tietotaitoa enemmän. Kroonikot ovat vaikeita ja aikaavieviä potilaita, valitettavasti. Jos vaan terveydenhuoltoa voitaisiin kehittää niin, että myös kroonikot, hermokipu- tai syöpäpotilaat voisi ottaa yhteyttä heidän asioistaan tietävään laitokseen mihin vuorokaudenaikaan tahansa.


    • havaitsija

      Mä näin tuolla yhesti hyvin vanhan rouvan jonottamassa/odottamassa useita tunteja. Se mummo oli melkein satavuotias ja istui odotusaulassa. Siinä siltä käytiin ottamassa verikokeet ja muutenkin hänen asioita puhuttiin isoon ääneen odotustilassa kaikkien muiden kuullen, yök miten nöyryyttävää. Tämä mummo sanoi monen tunnin jälkeen, että hän kyllä kuolee mieluummin kotiin kuin toiste haartmanniin tulee. Häntä kohdeltiin kuin aivotonta olentoa, vaikkä järki hällä oli aivan kohillaan. Pahaa teki kattoa sivusta. Itekin kyllä siellä kärsin, ei sen puoleen. Mutta se on selvä, että vain hätätilanteessa tuonne. Tarkoitan, että on esim. vaikka pelko siitä, että päästä on katkennu verisuoni tai jalka on poikki jne.

      • ärsyjä

        Kun kaikki sängyt päivystyksessä ovat käytössä, kerro toki, mihin laitamme sen satavuotiaan rouvan makaamaan. Lattialle? Kerro toki, missä muualla haastattelemme potilasta kuin käytävällä kun toimenpidehuoneemme ovat täynnä, välillä humalassa kaatuilevista herroista, joilla on uhkaavasti vuotavia haavoja tai mielenterveysogelmallisista nuorista jotka haluavat tappaa itsensä, pitäisikö vanhaa rouvaa kävelytyttää kulman taakse seisomaan ja kertomaan vaivoistaan, ettei vaan kukaan saa tietää, että hän on sairas? Jopa pissanäytteitä kehtaamme pyytää keskellä käytävää, toisten ihmisten kuullen.


    • Kerran kokenut kovia

      Just noin...ihan sikamaista touhua...menin kavereiden kantamana Haartmanin Päivystyspoliklinikalle taxilla, ja pääsin melkein heti tiskille...virkailija kysyi mikä hätänä? Sanoin olleeni sydänlääkärin vastaanotoilla ja jos tulee jotain oireita HETI ensiapuun. Minulla oli valtavia kipuja oikealla puolen päätä...virkailija tökkäsi, että tänne ei tulla noin vain...tarvitsee olla LÄHETE. Mistä minä sitä lähetettä menen hakemaan kun en pysy pystyssä? Hän mittasi verenpaineet siinä ilmoitus-luukulla...ne olivat 102/60/42...oho..onhan noi hieman alhaalla..kutsun päivystävän "lääkärin". Joku nainen tuli sihen ja kyseli vointia...olo oli aika tukala, päähän koski todella kovasti...ja en pysynyt kunnolla pystyssä. Minulla oli 2 saattajaa. Hetken päästä tämä "päivystävä Lääkäri" tokaisi, että tuollaisiin pääkipuihin kannattaa mennä lähimpään Apteekkiin ja ostaa MOBILAT- voidetta. Että mitä? Kaverini joka seisoi takanani tuli viereeni, ja sanoi...nosti ensin minut tuolista: "lähdetään täältä heti pois, ne tappaa sinut tähän"...kävelimme suoraan Meilahden Neurologiselle osastolle ja siellä tuli HETI päivystävä Lääkäri joka aloitti VÄLITTÖMÄSTI tutkimukset joita kesti vuodeosastolla 8 päivää ja syy selvisi: oikeanpuolinen aivoverisuonitukos. Että Sillälailla.

      • ettäsillälailla

        Ja ihan itse menit sinne neurolle ilman lähetettä ja eteesi heitettiin ruusun terälehtiä, poltettiin suitsukkeita ja enkelikuoro lauloi harppujen säestämänä. Kunnes heräsit.


    • Kuka välittää

      Etsiydyin minäkin tänne ns."valittamaan". Jonotin eilen Haartmannin päivystykseen terveyskeskuslääkärin lähettämänä. Olen diapeetikko ja aamusokeri oli vähän yli 20, ketoaineet olivat koholla, oli heikko ja huono-olo, lisäksi verenpaine oli korkealla ja päätäni särki. Edellisenä yönä minulla oli koko yön hengenahdistusta ja valtavan kuuma ihan kuin kroppani olisi tulessa, mutta kuumetta ei ollut, Hetkeksi tuli rintaan paineentunne ,mutta se meni aika nopeasti ohi, aamulla tuli toinen rintatuntemus ja sekin meni ohi. Labraan pääsinkin Haarmannissa aika pian ja sitten seurasinkin 5 tuntia kun ihmisiä tuli ja meni. Ajattelin että ei kai minulla mitään vakavaa voi olla kun jättivät odottamaan näin pitkäksi aikaa. Siellä istuin syömättä ja juomatta ja kieltämättä oloni oli aika hutera ja päätäsärki niin pirusti, mutta sitkeästi jonotin kuin aikoinaan venäläiset. Sitten alkoi pahoinvointi ja ajattelin että mieluummin oksentelen kotonani kuin sairaalan odotusaulassa ja soitin mieheni hakemaan minut pois odottamasta tyhjää. Kotiin päästyäni söin vähän suolaista ja join vettä ainakin litran kerralla ja pitkällään oltuani oloni koheni, joten turhaan siellä jonotin vieden toisten aikaa. Tosin jos olisikin ollut kyse ketoasidoosista tai sydän infraktista, niin olisin varmaan menehtynyt odotusaulaan. Verensokeri on tosin vieläkin aika korkealla ja olo on heikko, mutta eiköhän tästä maanantaihin töihin selviä. Haartmannin päivystykseen tarvittaisiin PALJON lisää henkilökuntaa, jotka huolehtisivat myös sairaista odottavista potilaista siellä odotusaulassa. Ei sinne varmasti kukaan huvikseen tule tuntikausiksi jonottamaan. Minä menen seuraavan kerran yksityiselle tai jään mieluummin kotiin.

      • yks sivusta seuraaja

        Lisähenkilökunta ei aina ole hyvästä. Mitä enemmän porukkaa sitä sekaisemmaksi menee asiat. Aulasta olisi toki sinulle löytynyt vesiautomaatti sekä välipala-automaatti, mitä, jos olisit pyytänyt miestäsi tuomaan syömistä? Syöminen ja juominen ovat oikeastaan viimeisiä asioita mitä päivystyshenkilökunnan päässä pyörii, varsinkin kun kyseessä on kävelevä potilas. Henkilökunta joutuu tekemään paljon "näkymätöntä työtä", tilaamaan laboratoriokokeita, pitämään silmällä valmistuvia tuloksia, kirjaamaan jokaikisestä potilaasta kankeaan potilastietojärjestelmään tietoja, kirjaamaan sisään ja ulos potilaita, ohjeistamaan lääkäriä ohjelmien käytössä tai vaan ohjeistamaan potilasohjauksen mukaisista hoitopaikoista. Hoitajat joutuvat myös soittelemaan omaisille, kotihoitoon, kotisairaalaan, osastoille raporttia ja selvittelemään muistamattomien potilaitten kotioloja. Työhön toki kuuluu jotain sairaanhoidollistakin kuten potilaitten vastaanottamista ja heidän lääkitsemistä, lääkärille raportointia potilaitten voinnista. Ja kaiken tämän lisäksi: hoitajankin pitää käydä pissalla ja syömässä vuoron aikana.


    • ???

      "..kävelimme suoraan Meilahden Neurologiselle osastolle ja siellä tuli HETI päivystävä Lääkäri.."

      Haluaisinpa tietää, miten tämä pari viestiä ylempänä ollut juttu oikeasti meni. Meilahden sairaalaan (siinä Haartmannin vieressä) tarvitaan lähete, ei siellä lääkäri tule luukulta hakemaan, saati sitten että heti pääsisi lääkärin juttusille.

      Joko puhut paskaa tai erehtdyit sairaalasta.

    • Stadin Peteq

      Mixi kituutatte ja valitatte?
      Viekää veroeuronne Kelankin kautta ulkomaiselle yhtiölle. Kyllä Herhiläinen hoitaa - ja vie osingot ulkomaille - ja maksaa veroja kymmenykset, jos sitäkään Suomeen.

      MINÄ olin Haartmannissa potilaana kolme viikkoa (ja kerran päivystyksessä). Pitääkö minun tehdä valitus: henkilökunta oli mahti-ihanaa ja palvelevaista; todellista anti-heitteillejättöä - sydänultrassani oli mukana vain kolme lääkäriä. Haittaakse?

      Terkkarimaksun poisto, mixi? Herhi£äi$e$$äkin mak$aa.

    • 24

      Kävin Haartmanin päivystyksessä äskettäin ja olin aika tyytyväinen palveluun. Joitakin heikkouksia kuitenkin huomasin, jos joku tulee ovesta sisään, eikä pysy pystyssä, niin ehkäpä jonkun kannattaisi kysyä, onko paha tilanne päällä vai muuten vaan huimausta. Voin hyvin kuvitella jonkun rintakivuliaan ihmisen odottavan kiltisti jonotuslippu kädessä hamaan loppuun.

      Toisekseen ne toisen huoneen odotuspenkit on penteleen kovia, ei kaikilla ole läskipersettä pehmukkeena...

      Aika tehdas se tietysti on, katsotaan onko potilas hengenvaarassa vai ei. Itselläni oli lapulla tulostettuna oireet, joten ei tarvinut sössöttää mitään kellekkään.

      • Walkan kundi

        Nykyään nämä juopot ja sekakäyttäjät työllistävät niin paljon terveydenhoitoa ja sosiaalitointa ettei se voi olla näkymättä työmotivaatiossa ja palvelutasossa.

        Mutta alennetaanpa alkoholin hintaa lisää, koska ryyppääminenhän kuuluu perusoikeuksiin ja sitten täytyisi heti päästä pikahuoltoon ilman jonoa, että jaksaa taas aamulla lähteä pitkäripaisen ja porttikongin kautta lähijuottolaan darraa jeesaamaan.


    • Stadin PeteQ

      Huh! ja poistaa tukimiksen tarpeen?
      PanadolTilapäisen säryn ja kuumeen hoitoon ilman reseptiä. Lue lisää!

    • exasiakas

      minkä takia haarmanissa on huono maine? tuntuu jotain pohjaa olevan.

    • kymysys.

      No kerro myös mitä tapahtui ennen, kuion hoitaja sanoi mainitsemasi sanat. Käyttäydyitkö itse asiallisesti? Olitko kännissä tai muissa sekoaineissa?

    • Hengissä silti

      Lohjalla kaikki toimii paljon paremmin. Minulle sanottiin että lääkärille ei nyt pääse mutta tule sitten seuraavalla kerralla ambulansilla

    • Lähilääkärit +++++

      http://www.lahilaakarit.fi ainakin palvellut hyvin lääkäripäivystyksen tiimoilta meitä.

      Plussana lastenlääkäri jonka saa tarvittaessa vaikka kotiin.. Oli suuri apu kun pienokainen oli niin kipeänä ettei häntä viitsinyt alkaa raahaamaan läpi päivystyksen jonojen.

      Suosittelen!

    • Hoitaja minäkin

      Miettikää nyt hyvät ihmiset mikä on oikeasti päivystyksen perustarkoitus? Päivystyksen tarkoitus on hoitaa VAKAVASTI SAIRAITA sekä HENKEÄ UHKAAVAT TILANTEET. Itse näen asian näin, että nykypäivänä pks ihmisillä kyky hoitaa itseään , kynnys sairaalaan hakeutumisessa sairauden vuoksi on alentunut. Lisäksi ihmiset eivät ole tietoisia / eivät hoida itseään kuten pitäisi vaan hakeutuvat välittömästi vaivan alettua sairaalaan.

      Aina puhutaan hoitohenkilökunnan vastuusta ja huonosta käyttäytymisestä taikka hoidon huonosta laadusta. Mikä on potilaan oma vastuu? Ja taas palaamme alkuperäiseen kysymykseen MIkä on päivystyksen perustarkoitus?

      • 18

        Tiedotuksessa on vakavia puutteita, pitäisi paremmin kertoa, ettei Haartmaniin ole mitään asiaa jos on vielä jotenkin tajuissaan ja varsinkaan jos kykenee itse kävelemään/hoipertelemaan taksista ulos.

        Onneksi Helsingissä on esim Mehiläisen 24 päivystys, jos on rikas.


      • Hyi Haartammi taas..

        Kirjoitin jo kokemuksistani tuonne alas-

        päivystys on valitettavasti se paikka, jonne joutuu lauantaina/sunnuntaina menemään, esimerkiksi jos työnantaja lähettää työpaikalta oireilevan henkilön kotiin, niin jos päivän palkan haluaa niin täytyy mennä päivystykseen.

        Ja kuten toisessa esimerkissä, potilas herää yöllä eikä saa happea.

        Jotenkin inhottavan näsäviisasteleva kommentti sinulta, lienet ahdistunut alipalkattu sairaanhoitaja ja vihaat työtäsi, kun eihän kukaan voi olla noin katkera ihmisille jotka hakeutuvat syystä hoitoon.


      • Aurorasta lomalla?
        Hyi Haartammi taas.. kirjoitti:

        Kirjoitin jo kokemuksistani tuonne alas-

        päivystys on valitettavasti se paikka, jonne joutuu lauantaina/sunnuntaina menemään, esimerkiksi jos työnantaja lähettää työpaikalta oireilevan henkilön kotiin, niin jos päivän palkan haluaa niin täytyy mennä päivystykseen.

        Ja kuten toisessa esimerkissä, potilas herää yöllä eikä saa happea.

        Jotenkin inhottavan näsäviisasteleva kommentti sinulta, lienet ahdistunut alipalkattu sairaanhoitaja ja vihaat työtäsi, kun eihän kukaan voi olla noin katkera ihmisille jotka hakeutuvat syystä hoitoon.

        Oletko avohoidossa vai lomalla jostain laitoksesta?


    • terveksi

      kyllä varmasti on ollut ammattilaisella tilannesilmää siinä enemmän kuin aloituspostittajalla

    • välilevynpullistuma

      Itse koettua: Kärsin pahoista kivuista yläselässä jotka säteilivät oikeaan käteen niin etten pystynyt olemaan missään muussa asennossa pystyssä kuin käsi ylhäällä pään päällä. Olin jo käynyt kerran terveyskeskuslääkärillä jossa sain reseptillä buranaa ja relaksanttia sekä parin päivän sairasloman. Kipu ei kuitenkaan laantunut vaan päinvastoin, paheni koko ajan. Menin Haartmanniin sillä en saanut enää terveyskeskukseeni aikaa, en ikinä ole kokenut moista kipua. Tunnin odotettuani yksin, oloni oli niin tukala että kävin kysymässä että meneekö vielä kauan ja pääsisinkö edes vaakatasoon odottamaan. Sain vain tympeitä mulkaisuja sekä toteamuksen että vuodepaikat on varattu traumapotilaille. Menin takaisin odotustilaan todella tuskaisena ja katselin ympärilleni, hymyileviä ihmisiä tupatteli iloisesti keskenään, pääsi lääkäriin ja tuli hymyillen ovesta ulos. Tuskani paheni niin että istuin penkillä kaksin kerroin ja vaikka hävetti niin itkin. Näin meni tunti ja kukaan, ei yksikään ihminen edes kysynyt miten voin. Vielä puoli tuntia niin olin jo niin hysteerinen kivusta että kävelin odotustilassa ympyrää käsi ylhäällä ja itkin hysteerisesti. Edelleenkään kukaan ei edes kysynyt miten voin, hoitajia kyllä kulki tilassa tämän tästä. Lähes kolme tuntia meni ja pääsin lääkärille, en saanut mitään järkevää diagnoosia, pitivät varmaan hysteerisenä hulluna. Sain kipupiikit ja pystyin menemään kotiin niiden voimalla. Seuraavana päivänä sama tila jatkui ja taas terveyskeskukseen. Diagnoosina taas epämääräinen "tenniskyynärpää". Asiallinen kohtelu kuitenkin. Pyysin lähetteen fysioterapiaan, oma järkeni sanoi että tällainen kipu ei voi olla normaalia lihasjännitystä tms. Menin Selkäcenteriin jälleen kättä pään päällä pitäen, ja fysioterapeutti sanoi välittömästi että minulla on välilevynpullistama niskassa ja määräsi asianmukaisen hoidon ja treeniohjelman. Kk:n päästä olin jälleen työkykyinen (fyysinen työ) ja olen ikuisesti kiitollinen fysioterapeutille ja sille että jaksoin itse infernaalisista hermokivuista riippumatta olla uskomati kipujeni vähättelyä.

      Traumat sain kuitenkin Haartmanin tylytyksestä. Itselläni loppu hyvin kaikki hyvin mutta kauhistuttaa ajatellakin niitä jotka ei tuolla puoliaan osaa pitää ja on joku vakava tilanne. Ja itse jos ei ole lääketieteen koulutuksen saanut, ei voi tietää mistä kipu johtuu ja huoli on kova. Ongelma on varmaankin siinä että esim jos sattuu niin paljon ettei pysty olemaan missään asennossa eikä kipulääkkeet auta eikä tiedä mistä kivut johtuu niin minne sitä menee jos ei päivystykseen? Jos joku tietää niin kertokoon. Itselleni kokemus oli hyvin traumaattinen ja toivon että en vastaavaa joutuisi kokemaan. Kynnys mennä lääkärille on aina ollut korkea ja tuon kokemuksen jälkeen kynnys sen kuin nousi. Toivon että se ei joku päivä koidu kohtalokseni mutta enpä yhtään ihmettele jos niinkin kävisi.

    • Hyi Haartmanni

      Itselläni on vain huonoja kokemuksia Haartmannista, pari muistissa olevaa esimerkkiä voin kertoa;

      Avopuolisollani oli paise kurkussa, nielun paikkeilla. Paise kasvoi koko ajan, oli erittäin kipeä- ei kuitenkaan vuotanut/märkinyt, mutta syöminen koski kipeää ja hengitys meni vaikeammaksi sitä mukaa kun paise kasvoi. Yöllä sitten herättiin hengitysvaikeuksiin ja ei kun päivystykseen.. Olimme valehtelematta ainoita päivystysaulassa- hoitajat näkivät että tulimme, olimme ilmoittautuneet- mutta kahvitaukoahan ei sovi siirtää, porukka lähti taukotiloihin ja tupakalle. Mielestäni outoa ettei potilaan tilan vakavuutta edes arvioitu ennen tätä- tiedossa oli kyllä että hengittäminen vaikeaa. 20min kuluttua meidät otettiin vastaan- lääkäri ei aikonut tehdä mitään asialle, sanoi ettei vaikuta lähteä puhkomaan. Kuumeen viitsi mitata ja se oli korkea (muistaakseni 39, ei 40 kuitenkaan). Minä pyysin että otettaisiin edes pika-serp, että tiedettäisiin onko kehossa tulehdus yms kun paise vain kasvaa. Lääkäri ilmeisesti närkästyi neuvomisesta eikä suostunut aluksi verinäytettä ottamaan eikä ollut halukas kirjoittamaan edes seuraavaa päivää sairaslomaksi. Loukkaannuin ja vaadin näytettä- joka sitten otettiin. Lääkäri tuli toisesta huoneesta antibioottireseptin ja sairaslomapaperin kanssa, kysyin että mitä tulehdusarvot näyttivät niin tiuskaisi vain että mitä se sulle kuuluu, ei sillä ole mitään merkitystä.

      Toinen esimerkki on viimeisimmästä ja ehdottomasti VIIMEISESTÄ Haartmannin päivystyskäynnistä- aioin kovasti tehdä asiasta valituksen mutta kun otin ensin asiasta selvää- selvisi että Haartmannista on valitettu useasti eikä asiat muutu niin jätin asian sikseen, päätin vain että heidän kiusattavaksi en enään mene.
      Menin lauantaina päivystykseen hakemaan sairaslomaa kyseiselle päivälle, odotin kauan mutta paikka olikin tupaten täynnä, lääkäri kutsui huoneeseen ja ennen kuin edes ovea sulki kysyi asiaa- oli selkeästi kiire. Vastasin että on jo pidemmän aikaan ollut tosi nuutunut olo, mutten saanut lausetta loppuun kun lääkäri tiuskaisi että "mitkä ovat oireet nyt!?", kerkesin vastata että olen aamulla aivastellut ja olin kertomassa kaikkia oireita niin lääkäri keskeytti ivallisesti "ai sun oireet on aivastelu vai??!", menin aivan mykäksi- käytös oli aivan asiatonta ja hyökkäävää. Lääkäri katsoi minua hetken ja totesi että näytän terveelle että minun tulisi mennä töihin. Kohautin olkiani ja menin itkuiseksi, niin lääkäri hätääntyi ja kysyi onko minulla kuumetta- sanoin etten tiedä. No, mitattiin ja 38 se mittari näytti. Lääkärin äänen sävy muuttui, kirjoitti yhden päivän sairaslomaa syyllä flunssa ja hyvä ettei työntänyt huoneesta ulos. Menin maanantaina YKSITYISELLE Mehiläiseen, minulla oli poskiontelontulehdus, nielutulehdus, korvatulehdus ja alkava keuhkokuume (keuhkoputken tulehdus) ja sain viikon sairaslomaa ja oikeat lääkkeet jotta sain hoidettua itseni työkuntoon. TIES MILLAINEN JÄLKITAUTI OLISI TULLUT JOS OLISIN TYYTYNYT HAARTMANNIN KOHTELUUN JA JÄTTÄNYT TUTKITUTTAMATTA MIKÄ MINUA VAIVASI.

      En suosittele tätä päivystystä kenellekään- toki siellä hyviäkin tyyppejä voi olla, en kehtaa vain mainita hoitajien/lääkärien nimiä täällä keihin olen törmännyt, mutta aina todella ala-arvoista palvelua olen saanut. Parit tuttavani ovat vieneet omat asiansa valitettavaksi ylemmälle tasolle kun ovat saaneet oikeasti kamalampaa kohtelua entä minä, entinen tuttava sairastui pitkäjaksoisesti hoitovirheen vuoksi.

      • AsioistaOikeastiTiet

        Jos päivystyksessä on satoja potilaita päivässä niin ei sinne tarvita mitään nuutuneita aivasteljoita valittamaan.

        Sellaiset voivat aivan hyvin jäädä kotiin.

        Päivystys on tarkoitettu oikeasti sairastuneita varten.

        Tekosairaat ja muut valittajat voivat mennä yksityiselle.

        Sinunkin kohdallasi flunssa olisi parantanut lepäämällä ja juomalla lämmintä mehua.


      • Kullervo Pellinen

        Jälkitauti selvästi vaivaa vieläkin.


    • lääkäri

      Haartman..Helsingin kaupungin ylläpitämä mätäpaise-sairaala..

    • tuntematon potilas

      Haartmannin sairaala on pelkkä vitsi. Joskus sain käteeni haavan, joka piti tikata. Mulla ei ollut voimassa olevaa tetanusta, mutta hupsista, sairaalassa ei ollut varastossa yhtään tetanus-rokotetta. Neuvottiin menemään seuraavana päivänä omalle terveysasemalle ottamaan ko. rokote... Olen kolme kertaa joutunut käymään Haartmanin päivystyksessä. Lääkärit ovat olleet joko hoono soomi puhuvia tai 17-vuotiaita kloppeja. Täys pellekoulu koko lasaretti!!

    • tsemppiä sinne

      no johan on. Kyllä ihmisen pitää saada inhimillinen kohtelu, vaikka ei hoitaa ehdittäisikään. Se on niin, että aina sinne uusi töihin tuleva ottaa mallin muilta. Eli täällä siis saa ja kuulu v....a potilaille. Eipä hääviltä kuulosta.

      Niin, ja asiaan. Lääkäriin ei varmasti turhaan kukaan pääkaupunkiseudulla mene (julkiseen päivystykseen). Teillä kuitenkin on sentään yksityiseen mahdollisuus. Ajaltelkaapa meitä pohjoisen ihmisiä. Päivystys saattaa olla yli 100 km päässä vaikka viikonloppuiltana. Ei kuulkaa varmasti huvita lähteä päivystykseen vaikka kuume huitelisi mitä ja poskiontelot huutaa hoosiannaa. Sitä vaan odotetaan että oma terveysasema aukee. Eli kun täällä lähdetään päivystykseen, silloin kyllä yleensä ollaan jo tosi sairaita ja kokeiltu jo kaikki keinot kotona mitä vaan voi olla. Ja sitä on ihmiset oppineet varautumaan jo ennalta. Jos oot selkäkipuinen niin pitää olla hyvät lääkkeet kotona , että pärjää pari päivää tarvittaessa jos kipu iskee. Tai sit flunssalääkkeet .

    • niinpä juu ja joo

      Tänne voi kuka tahansa kirjoitella mitä mieleen juolahtaa. Enemmän uskon päivystyksen ammattitaitoon, kuin tänne kirjoitteleviin valittajiin.

      • kkkkk ????

        miksi muuten Marian päivystykseen en saa mennä ? Olisi lähempänä kuin haartman.


    • Sakke18

      saat mennä. Voit valita itse oman tk-päivystyksesi.

    • Hätä

      Haartmanin sairaalaan viety jo useita kertoja sydänkohtauksen vuoksi. Nyt alkanut sydän laajenemaan, kohtauksien takia (todettu magneetissa)? Arkea on mennyt paljon. Ei ole passitettu meilahden sydänpuolelle ei mitään hoitoa annettu. Osastolla on makuutettu tyhjän panttina.
      Missä vika, minne ottaa yhteyttä?

      Olen 33v. nainen.
      Harrastan liikuntaa ja kaikin puolin terveet elämän tavat. Asun yksin.
      Nää kohtaukset tekee todella huonon olon, arjessa vaikea selvitä.
      Menetin työpaikkatarjouksenkin tämän vuoksi.

      300 euron lasku tuli jo kaikista käynneistä ja osasto makuuttamisesta, mutta mitään vastinetta eli sitä hoitoa en ole saanut.

      • RAHAT VAIN HUGGELIIN

        Yritän näin maallikkona antaa jotakin neuvoa?
        Mene yksityiselle, vaikka Diacoriin ( tietysti maksaa) , mutta sieltä, heiltä voisit saada
        lähetteen Meikkuun?
        Näin minä, tosin 13:ta vuotta sitten sain sieltä lähetteen valtimotukkolaajennukseen,siis pallolaajennukseen?
        Voisithan soittaa ensin Diacoriin, ja kysyä onko mahdollista saada lähete, ettet turhaan maksa tyhjästä. Tietysti ajanvarauksessa sanotaan, etteivät voi tietää mitä lääkäri sanoo, tekee tai antaako lähetteen, mutta pidä vain asiallisesti kiinni siitä,
        mikä on sinun tilasi. Hulluahan se on jos käynti yksityisellä onkin turha etkä saakkaan lähetettä.
        Pidä vaan pääsi ja puolesi ei täällä muuten hoitoja saa!


      • Nyt apua hänelle äkk

        Voi pieni, nyt kun luen uudestaan viestisi tuntuu tosi pahalta. Itselläni on lähes samanikäisen tytär kuin sinä, joten jotenkin sinua pitäisi nyt jonkun auttaa.
        Soitappa Sairaanhoidon neuvontaan no: 09-10023, siellä on asiantuntevia ihmisiä
        neuvomassa. Kerrot juuri kaiken mitä tähänkin ketjuun, pakkohan sinun on hoitoon
        päästävä !
        Kun olet nämä edellämainitut asiat soittanut ja apua jälleen kerran hakenut, niin jos
        et sitä apua ole saanut, niin kirjoita uudelleen tähän ketjuun.
        Yritä vielä jaksaa, kyllä se apu tulee, ole sinnikäs ja pidä puolesi! Kyllä täältä vielä hyväntahtoisia ihmisiä löytyy, jotka ymmärtävät ja auttavat sinua.
        Hyvää yötä pikkanen!


      • Hätä
        RAHAT VAIN HUGGELIIN kirjoitti:

        Yritän näin maallikkona antaa jotakin neuvoa?
        Mene yksityiselle, vaikka Diacoriin ( tietysti maksaa) , mutta sieltä, heiltä voisit saada
        lähetteen Meikkuun?
        Näin minä, tosin 13:ta vuotta sitten sain sieltä lähetteen valtimotukkolaajennukseen,siis pallolaajennukseen?
        Voisithan soittaa ensin Diacoriin, ja kysyä onko mahdollista saada lähete, ettet turhaan maksa tyhjästä. Tietysti ajanvarauksessa sanotaan, etteivät voi tietää mitä lääkäri sanoo, tekee tai antaako lähetteen, mutta pidä vain asiallisesti kiinni siitä,
        mikä on sinun tilasi. Hulluahan se on jos käynti yksityisellä onkin turha etkä saakkaan lähetettä.
        Pidä vaan pääsi ja puolesi ei täällä muuten hoitoja saa!

        Olisin valinnut jo aikoja sitten yksityisen josse olisi mahdollista. Nytkin jo kalliit maksut julkiselta.

        Kysymys koski julkista puolta, että mitä tässä heidän kanssaan tehdä?
        Aivot on kärsineet myös, hapenpuutteesta näiden tajuttomuuteen johtaneitten kohtausten vuoksi ja siitä on monenlaista ylimääräistä vaivaa.

        Tarvitsisi jotain nopeaa keksiä, tilanne on paha.
        Päivittäin soitettu eri suuntiin, kaikkialla lykätään vastuu yksikköön ja sen lääkäriin joka ei ota ja aloita mitään hoitoa tähän.


      • Hätä
        Nyt apua hänelle äkk kirjoitti:

        Voi pieni, nyt kun luen uudestaan viestisi tuntuu tosi pahalta. Itselläni on lähes samanikäisen tytär kuin sinä, joten jotenkin sinua pitäisi nyt jonkun auttaa.
        Soitappa Sairaanhoidon neuvontaan no: 09-10023, siellä on asiantuntevia ihmisiä
        neuvomassa. Kerrot juuri kaiken mitä tähänkin ketjuun, pakkohan sinun on hoitoon
        päästävä !
        Kun olet nämä edellämainitut asiat soittanut ja apua jälleen kerran hakenut, niin jos
        et sitä apua ole saanut, niin kirjoita uudelleen tähän ketjuun.
        Yritä vielä jaksaa, kyllä se apu tulee, ole sinnikäs ja pidä puolesi! Kyllä täältä vielä hyväntahtoisia ihmisiä löytyy, jotka ymmärtävät ja auttavat sinua.
        Hyvää yötä pikkanen!

        Soitin eilen juurikin tuohon neuvontaan, heidänkin ohjeet olivat samat kuin muualla; soita yksikköön eli Haartmaniin.

        Nyt ei yksityistäkään voi kun tienanta mahdollisuus vietiin tämän vuoksi.

        Pitänyt puoleni jo viikkokaupalla. Voimat alkaa mennä.


    • keke4

      Minä suosin Lääkärikeskus Medfinia, hoitoon pääsee nopeasti ja hinnat ovat aisoissa.

    • pettynyt potilas

      Marian päivystyksessä lääkäri ei tullut edes samaan huoneeseen kun facebook oli hänelle tärkeämpi, kysyi vain miksi tähän aikaan keksittiin tulla (todella voimakas vatsakipu, joka jatkunut pidempään ja kipulääkkeet eivät auta). Kävi sitten nopeasti tekemässä alaikäisen lapsen diagnoosin, painoi vatsaa navan kohdalta, mutta ei oikeastaan tehnyt kyllä mitään ja pakko hakeutua nyt hoitoon muuta kautta, sillä tuo lääkäri ei todellakaan halunnut auttaa.

    • Tajuttomana on hyvä

      Oli pakko lähteä päivystykseen, kun ohjeistettiin "päivystysnumerossa". Syynä oli viikon jatkunut keuhkokipu (flunssa), ja tajunnanmenetukset (useita) yskiessä, sekä verisen mönjän tulo keuhkoista. Mariassa ensin tutki nuori likka, joka teki kyllä pätevän tarkastuksen, määräsi verikokeita, sydänfilmin, röntgenin, verikoe sormesta ja suonesta ???. Kun tytölle tuli kotiinlähdön aika, hän keksi vielä, että voisi olla veritulppa, konsultoi ulkomaalaisvahvistuskollegaltaan, ja minut siirrettiin viimeisenä potilaana toisen nuoren lääkärin vastaanotolle. Hänen mielestään on normaalia, että puolitoista viikkoa kun yskii, alkaa jo tulla veriviiruja (vaikka ei ollut viiruja, vaan ihan reilusti kämmenellinen veristä räkää) ja tajukin saa lähteä ajoittain. Sydänfilmi oli hyvä, röntgen hyvä, vaikka hän ensimmäiseksi sanoi, että ei osaa lukea röntgeneitä, punaista ei ollut verikokeessa kuin neljässä kohdassa ja happisaturaatio oli 10 % liian alhaalla, koska olen nuorena tupakoinut. Epäily viruksesta. Ja lääkärin mielestä olen siis terve. Ei määrätty muuta kuin Burana 400 reseptillä. Apteekissa sanottiin, että jos ostan ilman reseptiä, tulee halvemmaksi. Ja tauti jatkuu, ja taju on taas lähtenyt tänäänkin. Kunnon valelääkäri on parempi, kuin nuoret opiskelijalääkärit. Voisi edes määrätä kunnon droppia, että olo paranee. Kun tajuttomana on mukava sylkeä verta...

      • valvira 999

        Kylä se on upeaa,että jotkut sanoo tänne totuuksia,kiitos siitä ! Niin monia
        tapauksia on tiedossa,jotka ovat saaneet tosi huonoa kohtelua Haartmanisa,
        4 tunnin odottaminen keuhkoputkentulehuksessa ei ole kivaa.Samaisessa
        paikas oli erääl ystävälläni semmone hoono soomi puhuva lääkäri,joka ei ei erottanut
        vasenta oikeasta,eikä osannu erottaa punaista väriä keltasesta,näin kertoi
        minun ystäväni,joka on toiminut itse sairaalassa vuosia !!
        Ystäväni aikoo tehdä hoitovirhesyytteen tätä "valelääkäriä" vastaan,ja kyllä
        voi hyvinkin johtaa tosi tarkkoihin tutkimuksiin,ja sitten potkuihin.
        Kylä pitää sanoa,että ei ne hoitajat ja lääkärit AINA ole huonoja, se iso mätä-
        paise on se,että rahoja ei jaeta oikeudenmukaisesti ! Suomen kansalaisetko
        ovat maksajia köyhille maille ja omia ei saada hoidettua !! Isorikkaat saisivat
        maksaa enemmän julkiselle terv.huollolle,eikä vaa kasvattamaan omia
        pääomatuloja.Äänestäkää oikein,ni saadaan parannusta!Pikkusen tätäkin
        asiaa,mutta niin ne asiat menee.Te hoitajat teette arvokasta työtä,kiitos,
        älkää valittako täällä,vaan suoraan pomoille, JA; OLKAA VÄHÄN
        YSTÄVÄLLISEMPIÄ POTILAILLE ! EI SINNE TURHAAN MENNÄ !!!!


      • voi kiessus sentään

        Viikon keukokipu, verisiä ysköksiä. Et sitten päässyt aikaisemmin tai seuraavana päivänä tk lääkärille vaan piti viikon kuluttua mennä päivystykseen ihan akuuttia hoitoa saamaan.


    • Sobo

      Minä ainakin kiitän saamastani hyvästä hoidosta!♡

      ISOKiitos Päivi sekä kaikki muut minua hoitaneet päiivystyksessä ja osastolla 3 !!!!! Olette sankareita jokainen!!!
      terv. 1-11 (1.4.16 kotiuttu)

      • Sobo

        = KOTIUTETTU


    • TtM1212

      Valitettavan huonotasoinen päivystys, aika monen työntekijän käytös on todella ala-arvoista erityisesti vanhuspotilaita kohtaan. Ystävällisyys ei maksaisi mitään.

    • Dub

      Heih. Olen itse törmännyt täysin vastaavaanlaisiin tilanteisiin. Olen ollut ihan pihalla, ja saanut melkein kramppeja, olen epileptikko. Mutta jos minulla on ollut vähänkään promilleja, niin tuomio on: kakkosluokan kansalainen. Ja ne psykiatriset päivystäjät ovat mielestäni suorastaan naurettavia. Ennen muinoin hesperian päivystyksessä sai vielä tavata lääkärinkin. Mutta nyt nuo yleispätevät sairaanhoitajat tekevät omat tulkintansa ja ehkä saan lääkäriä tapaamatta niin sanottuja hullun lääkkeitä, millä ne nykyään tahtovat myrkyttää ihmisen, jopa avuttomia vanhuksia myöden. Ja, ikävä kyllä se on totta. Minulla on sydän. Se on totta.t scratch. Dub.m.j

    • Tikkis

      Sekä päivystyksenhuoneet ,jos niin pitkällepääsee,hoitajat niin kiireisiä ettei pääse kysymään yhtäkään lyhyttä pikakysymystä kun tiuskitaan että tullaan kohdallenne kun on vuoronne.Osastolle pääsy ei paranna tilannetta.Siellä häviää omaisuuttakin.Tuttavani äiti pääsi just osastolta 5.Häneltä katosi 3 timanttisormusta,hoitajat eivät uskoneet omaisia.Vakuutus ei korvaa,kun osastolta ei tule varmistusta.Tiedetään hoitaja joka puhui itsensä pussiin ,tekijäksi.Olisi samalla varoitettu työkavereita.

    • pahaksimennyt

      Erittäin välinpitämätöntä kohtelua sairaille ihmisille!! Vanha veljeni käännytettiin kotiin, kuumeisena ja sekavana. Käskettiin vaan ottaa Panadolia ja yskänlääkettä. Ei välitetty, osaako potilas yksin mennä edes kotiinsa. Onneksi tuttava osui paikalle ja vei toiseen paikkaan, mistä veli joutukin sairaalaan keuhkokuumeessa. USKOMATONTA!!!

    • ettäsilleenjuu

      Eräs tuttuni putosi rapuista, satuttaen otsansa ja peukalonsa. Lääkäriltä tarvittiin todistusta työtapaturmailmoitukseen. Todistus lopulta tuli, ja siinä todettiin vamman olleen oikeassa sääressä!!!??

    • Pysykääterveenä

      Hoidon taso hyvin alhainen. Huonotuuliset hoitajat tiuskivat minkä kerkeävät ja kohtelevat kuin katukoiraa. Ei mitään myötätuntua ikäihmiselle joka on hakeutunut sydänvaivojen takia päivystykseen, ja on vielä vointinsa takia niin huonossa kunnossa ettei kykene edes juuri puhumaan , vaan kyyneleet silmissä joutuu niellä kaiken läksytyksen. Hoitajan käytöksestä on kyllä tehty valitus, mutta tuskin muuttaa tämän paikan toimintatapoja vähääkään. KIERTÄKÄÄ PAIKKA KAUKAA JOS VAIN SUINKIN MAHDOLLISTA.

      • Anonyymi

        Satasairaalassa hoitajat sumuttivat jotain pahoinpitelysumutetta leikkeukseen menossa olevaan asiakkaaseen selän takaa. Syynä aiemmin satasairaalan lääkäristä tehty rikosilmoitus ja hänen vaatimisensa oikeuteen, ja viralta pois rikoksen törkeyden vuoksi.
        Syytteeseen vaaditun lääkärin puoliso on myös ylilääkärinä kyseisessä Satasairaalassa, joten kyseessä henkilökunnan kosto. Ei ollut edes ensimmäinen kerta.


    • Maailmanparasta

      Tässäpä perusteita maailman parhaaksi terveydenhoidoksi, josta meitä on viimeaikoina informoitu!

    • pikkugee

      Tietääkö kukaan kuka mies ihminen laittaa kipsii ihmisten käsiin Meilahdessa joka pelaa ikariamii eli merirosvopeliä vähän välii myös töissäkin vaikkakin kun mie tiedän että oikeasti Meilahdessa jos olet töissä sairaalassa niin sillä aikaa ei saisi pelata HUS:n koneella tai omalla kännyllä paljon mitään

    • VV5_

      On tosiaan tullut huomattua yhteiskunnan karuus.

      Onko mitään enää tehtävissä vai onko päiviensä päättäminen ainoa konkreettinen ja lopulta toimiva ratkaisu jolla tämä kaikki loppuu ainakin yksilötasolla? Tässä yhtälössä jossa hallitus ja kaupunginvaltuustot sun muut päättää heikennyksiä kuin liukuhihnalta itse omista eduistaan tinkimättä. Kansa nähdään vain erilaisten palvelujen rahoittajina, palvelumaksujen maksajina sekä verojen maksajina muuten niille on sama yksilö tasolla kuoletko vai et. Eipä olisi tainneet viime vuonna tehtyjen päätöksien jälkeen ansaita kansan maksamia linnanjuhlia joita saat katsoa ja
      vaikka et katsoisikaan maksat silti niiden juhlat.

      Mihin menet rakas isänmaa Suomi-Finlandia, vv5.

    • Anonyymi

      julkinen terveydenhuolto on pelkkä vitsi siis perusterveys,koskee hammashoitoa sekä normaali terveydenhoitoa

      tehohoito toimii melko hyvin kun pitää pelastaa henkiä mutta kai sekin ajan mittaan ajetaan alas

      tulee sama systeemi kuin Aasiassa...jos ei ole vakuutusta niin ambulanssi ei edes ota kyytiin:)

    • Joo, mulla oli 3 kylkiluuta poikki ja ilmarinta. Tuotiin sisään illalla. Makuutti aamun minun isohkon äijän valittaessa tuskasta. Buranaa tarjottiin. Kysyin onko tämä joku vitsi. Senverran jaksoin. Aamulla diagnoosi 1 kylkiluu murtunut voidaan kotiuttaa. Mutta miksi potilas niin heikkona? No konsultoidaan töölöön. Sieltä käsky välittömästi äijä tänne. Samalla se oikea diagnoosi. Ihmettelen vain eikö sairaalassa edes tuommoista huomata. Ilmarinta ritiseekin kivasti kun sitä painaa.

    • Anonyymi

      olin joku 4-5v ja olin haartmannissa hammaskivun vuoksi ja sitten mulle annettiin paljon erillaisia rauhottavia ja kipulääkkeitä ja siitten ku se hammas olis pitäny ottaa pois niin ne helvetin lääkkeitten vaikutus loppui ja sitten multa REVITTIIN hammas ilman mitään kipulääkkeitä yms vaikka hammas ei edes ollut kuollut vaan siinä oli reikä

    • Anonyymi

      Hmhh, mikään ei muutu.

    • Anonyymi

      joo mitä kiirettä siellä muk on? kaveri kävi eile kattelemas ni vartija oli paikalla ja 1 potilas😄😄 lehdet kirjotteli 60h jonotusajoista yma wtf?

    • Anonyymi

      No huh, huh... Kannattaa koittaa pysytellä terveenä siellä Helsingissä. Olen aina kuvitellut, että siellä, missä on isot yliopistosairaalat, olisi laadukastakin kaikin puolin.

      Hoitaja saa palkan, olipa ystävällinen tai epäystävällinen. Mikäs siinä siis huudellessa. Näyttää hoitaja itsekin sen asian tietävän.

      Mutta tulee se sairaus ja vanhuus kerran sille huutaja-hoitajallekin. Toivottavasti silloin osuu kohdalle ne ystävällisemmät hoitajat. Mutta useinkaan ei kyllä osu. Silloin viimeistään saa maistaa omaa lääkettään.

    • Anonyymi

      On aina ollut samanlaista.

    • Anonyymi

      SAMAA KOETTU PARI KERTAA. UNOHTUU HETI KUN TAAS SAA KOHDATA
      IHAN IHANIA, LÄMPIMIÄ HOITAJIA.- AIKAISEMMIN PUHUTTIIN "KUTSUMUSAMMATISTA"!ONKO SE IHAN ANTIIKKINEN SANA,KUN SIITÄ EI KUULE MISSÄÄN?ANTOI VOIMAA TEHDÄ TÖITÄ,BURN OUT TUNTEMATON

    Ketjusta on poistettu 13 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      376
      3411
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      173
      1449
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      62
      1228
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      144
      1112
    5. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      843
    6. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      164
      795
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      115
      782
    8. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      46
      772
    9. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      23
      757
    10. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      41
      739
    Aihe