Still 525

Still 525

Haluaisin kuulla käyttökokemuksia Still 535 veneestä, jollaista olen ajatellut hankkia
ekaksi veneeksi..

Kaatuuko herkästi, ja saako sen pystyyn kahdestaan ilman hinausta

mahdollisia tyyppivikoja, joita kannattaa tarkistaa hankittaessa, korjattaessa venettä

mistä uusia purjeita ja mitä maksaa

spinnuvarustus??

kuljetus trailerilla, mahtuuko masto samaan kärryyn

Kiitokset etukäteen

9

16678

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Purjehtija

      Olen jonkun verran purjehtinut ko. Stillillä
      Hyvä ensivene, riittävän helppo, ei liian monomutkainen riki.
      Ei se ole hirveän herkkä kaatumaan, mutta puuskaisella kelillä ja kokemattomalla miehistöjjä mahdollista.
      En ole koskaan kaatunut mutta lähellä on ollut useasti, eli hörppyjä on tullut. Olen nähnyt Stillin kaadetun monesti ja jos on taitava miehistö niin kyllä sen pystyyn saa samantien. Kaatoa ja nostoa kannattaa harjoitella. Mutta on niitä kilppareiksikin mennyt ja masto kiinni pohjaan, siitä ei ilman apujoukkoja selviä.
      Spinnua ei ko veneeseen kuulu.
      Trailerilla liikkuu kätevästi ja masto kulkee veneen päällä.
      Purjeita kannatta kysellä purjeneulomoista.

    • Antti

      Minulla oli Still 525 joitakin vuosia ensimmäisenä veneenä. Päiväpurjehduksiin oivallinen vene. Mahtuu myös tavaraa jonkin verran mukaan. Suosittelen jos haluaa suht. yksinkertaisen veneen, jolla pärjää tuulessa ja aallokossakin.

      Yhden kerran olen kaadoin tarkoituksella veneen puuskaisella säällä. Veneen saa kyllä ylös. Ei muuta kuin jalusköysi käteen kölin päälle roikkumaan. Sitten kun veneen sain oikeinpäin äyskäröin ämpärillä vettä pois ja ajoin myötäiseen boilerit auki, jolloin vesi virtasi pois.

    • RJR

      Tässä muutama kommenti:
      -525:n alumiininen köli on melko raskas ja mikäli vene kääntyy kokonaan ympäri vaarana on kölin putoaminen nostoköytensä varaan.
      -Kannattaa myös tarkistaa kölilatikon kunto.
      Vakiohelat kannattaa vaihtaa hieman järeämpiin.
      -Köli ylhäällä veneen saa kovalla tuuleella spinnulla plaaniin.
      -Still soveltuu myös retkiveneeksi ja peräpeiliin saa jopa kiinnitettyä pienen perämoottoritelineen ja koneen.

      RJR

      • AH55

        Etsin käytettyä Still 525-venettä rikeineen.
        Hinta max 3000,- Mistä vois löytyä?


    • Joo

      Itselläni on ollut still 525,ja olin veneeseen todella tyytyväinen. Oppii paljon purjehduksesta, sillä pienen säädön huomaa heti veneen kulussa, eli herkkä peli, en tarkoita,että herkkä kaatumaan. Itse en kaatunut kertaakaan.
      Spinnun hintaa en muista, melko halvalla sain jonkun "jämä" spinnun, tosin tuliterä ja still 525:n.
      Tein myös veneellä saariin "telttaretkiä" jolloin perässä oli 3 hv mariner, ja tämä ei yllättävää kyllä haitannut liiemmin veneen kulkua.

    • lai

      Eli olisi myynnissä kaksi Still 525:n sopivaa spinnua. 505:n spinnuja. Toinen radial 50€ ja lähes uusi triradial 100€ (purjehdittu 10 kertaa)
      Tomi
      puh. 040 552 6617

      • Stilli

        Onko paketissa puomikin mukana, vai vain pelkkä purje?


    • Stillaaja

      Moro!

      Itse (36 v mies ja paino 0,1 tn) ostin viime kesänä elämäni ensimmäiseksi purjepaatiksi Stillin vm. 82. Hyvä peli ja kulkee hienosti ja köydet löytävät melko helposti paikkansa. Säätömahdollisuudet kohtuulliset ja kuten joku mainitsikin niin pienet säädöt konkretisoituvat Stillissä hienosti.

      Purjeet itselläni ovat alkuperäiset, joten niiden pussikkuuden takia on rikissä välillä vähän liikaakin voimaa. Ison reivaaminen yksin järvellä on vähän turaamista, mutta onnistuu, ja harjoitus tekee mestarin.

      Vesillä olin veneen kanssa viime kesänä yhteensä 50 tuntia ja kertaakaan ei purjehdittaessa kaatunut, vaikka vettä partaan yli välillä tulikin. Manuaalisesti olen paatin kerran kipannut ja nousi todella helposti yksinkin pystyyn. Jos kaatumista pelkää niin maston kärkeen kannattaa laittaa joku pallo tms. kelluke, jotta vene ei kaatuessa mene kilpikonnaksi. Näyttää vähän hassulta, mutta koulutusveneissä niitä näkee paljon. Purje nimittäin vettyessään painaa äkkiä koko roskan ylösalaisin ja silloin kääntöoperaatio onkin vähän toisenlainen. Samoin vene kelluu kyljellään melko korkealla, joten skuutti käteen, jos kaatuu, muuten saattaa paatti karata turhan kauaksi.

      Moottoria mulla ei veneessä ole ja melominen sivulta on yksin vähän hankalaa ja suosittelenkin, että opettelet perästä melomisen, jolloin kulkee hyvin. Tyynellä Still tosin liikkuu melkein peräsintä heilauttelemalla ;-)

      T: Kalle

    • Jaska

      Tämän linkin varmasti tiedättekin:

      http://www.vene-bjorndahl.fi/still525.htm

      Venettä on valmistettu toki muuallakin kuin vene-björndahlilla Kokkolassa. Ainakin minun Stillissäni valmistajan kyltti on kölilaatikon takaosassa. Purjeita ym. voi saada muualta halvemmalla (ainakin käytettyjä).
      En ole nurin saanut, vaikka lähellä on ollut. Kovalla tuulella vaikea nostaa isoa, koska minulla ei ole konetta, jolla olisi helppo pitää vene vastatuulessa. Helppo nostaa kärryille, vaikka jokaisen purjehduksen jälkeen. Loistopeli!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5770
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      26
      3657
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      224
      1875
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1762
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      94
      1212
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1167
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      284
      939
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      937
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      74
      877
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      848
    Aihe