Naisten sosiaalitilat unohdettiin

rakennusvaiheessa

Työpaikkani siirtyy uusiin, avariin tiloihin (3xisommat tilat nykyiseen verrattuna). Kun muuttoon on enää pari päivää, huomattiin että naisille ei ole tehty ollenkaan sosiaalisia tiloja - siis pukukoppeja, wc:tä ja suihkuja! Työpaikka on miesvaltainen, vain kaksi naista töissä. Kai joku laki määrää, että nämä tilat on rakennettava, vaikka jälkikäteen?

Toiseksi; rakennuspiirustusten mukaan työhuoneeni piti olla isompi, koska todettiin että nykyisen kokoinen työtila on liian pieni. Mitoiksi sovittiin muutama neliö enemmän, mutta vastavalmistunut työhuone on vielä vanhaakin pienempi - vaikka uusissa tiloissa on totisesti varaa rakentaa isompikin huone. Todennäköisesti joudun esim. siirtämään työtuolin aina pois edestä saadakseni kaapin ovet aukeamaan kunnolla. Lisäksi koppero on ilmastoimaton ja matala (yletyn seistessä koskettamaan kattoa), siis kertakaikkiaan aivan surkea. Olen todella ahdistunut ajatuksesta, että joudun työskentelemään loppuikäni sellaisessa nakkikopissa, kun oletin saavani tilavamman huoneen alkuperäisten suunnitelmien mukaan. Mitä ihmettä teen? Pomo vaan totesi, että kyllähän siellä hyvin mahtuu työskentelemään ja että "siitä nyt vain tuli tällainen". Olen jopa vakavasti harkinnut työpaikan vaihtoa tämän vuoksi.

9

3034

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • __Nainen__

      Unohdit kirjoituksestasi oikeastaan kaikkein tärkeimmän asian: sen, mitä oikein teet työksesi, kun vaadit työnantajalta pukukoppeja ja suihkuja? Voin sanoa, että hyvin suuressa osassa yrityksiä, joiden toiminta tapahtuu toimistoympäristössä, ei ole pukukoppeja ja suihkuja, joten olennainen kysymys on, tarvitsetko varsinaisen työn puolesta pukukoppeja ja suihkuja?

      Sama koskee myös työtilojen kokoa: mitä teet työksesi ja minkä verran tilaa tarvitset kyseisen työn tekemiseen? Itse olen nähnyt todella pieniin huoneisiin sullottuna kolme-neljä työntekijää, mutta kun ko. henkilöiden työ on ollut tietokoneella istumista niin eipä siinä ole rutinat auttaneet, kun firma on ajan mittaan kasvanut ja tilojen koko käynyt senhetkiselle henkilöstömäärälle liian pieneksi. Vaihtoehto on joko hyväksyä tai lähteä, kun ei se neliöiden lisääminen oikein helposti rakennuksen seinien yli onnistu.

      Eli kerropa siis, mikä tämä työsi on mitä teet? Mikäli työtiloissasi on selkeästi työkykyä haittaavia tekijöitä, niin ota yhteyttä
      1) Oman työpaikkasi työsuojeluvastaavaan (tällaisen henkilön nimeämisestä määrää laki, joten selvitä kuka tämä henkilö sinun työpaikallasi on)
      2) Työterveyshuoltoon (tästä määrää myös laki)
      3) Työsuojelupiiriin
      4) Omaan ammattiliittoon

      Mikäli ette loppujen lopuksi pääse työnantajan kanssa asioista yhteisymmärrykseen, niin olet aivan vapaa vaihtamaan työpaikkaa. Näinä aikoina tulijoita riittää tilalle hommaan kuin hommaan ovista ja ikkunoista.

    • Byrokraatti

      Kannattaa tutustua työsuojeluhallinnon sivuihin, ainakaan sinulle osoitettu työtila ei kuulosta vaatimusten mukaiselta: http://www.tyosuojelu.fi/fi/tilavaatimukset

      Sitten tosiaan ottamaan yhteyttä edellisessä viestissä mainittuihin tahoihin.

    • ...hehheh!!!

      Heh. Taisi ollakin niin, että alkuperäisen kirjoittajan työ ei sitten vaatinutkaan minkäänlaisia tiloja, suihkuja tai pukuhuoneita, kun ei raukka kehdannut vastata saamiinsa viesteihin, eikä kertoa mikä tämä salaperäinen työ on, jota hän tekee ja mihin hän näitä vaatimuksiaan esittää, joten kaikessa hiljaisuudessa työnsi sitten vaan päänsä pyllyyn! :D

      Tässä se taas nähdään millaisia huutelijoita tämäkin palsta on täynnä. Hohhoijaa. "Olen jopa vakavasti harkinnut työpaikan vaihtoa tämän vuoksi." Hoh! Hajoa, ihan oikeasti.

      • toimistorotta

        No oli työ mikä tahansa, niin kuka nainen haluaa/suostuu samoihin pukeutumis- ja suihkutiloihin miesten kanssa? Varsinkin, jos työaika on molemmilla sukupuolilla sama ja tiloissa oleskellaan samoihin aikoihin. Itse en työni puolesta tarvitse suihkua, mutta kuljen monesti pyörällä töihin n.15km matkan ja en totisesti haluaisi aloittaa työpäivääni hikisenä ja haisevana, vaan käyn suihkussa. Mitä siitä tulisi, jos äijiä pyörisi ympärillä pukeutumisvaiheessa? Toinen juttu on saniteettitilat; kukaan nainen ei halua käydä asioilla pytyllä, joka on kuorrutettu virtsasuihkulla - kyllä naisille ainakin kuuluu osoittaa selkeästi edes yksi wc-tila, johon miehillä ei olisi mielellään asiaa. Entä naisten kuukautissuojat? Todella hämmentävää, kun kaikki tietävät työpaikan naisten kuukautisten ajankohdan, kun rättejä alkaa ilmestyä vessojen roskapönttöihin...!

        Alkuperäinen kirjoittaja lienee pahoittanut mielensä, kun kyse on kuitenkin aivan uusista, suunnitelluista tiloista ja naiset on jätetty huomiotta. Luvattu yhtä ja tehty toisin. Itse en ehkä reagoisi noin voimakkaasti - tai mistä sen tietää, kun en tapausta tunne. Voihan sitä vielä kysäistä ylemmältä taholta, onnistuuko tilojen tekeminen jälkeenpäin? Lakia en tunne niin hyvin, että pitääkö ne sitten oikeasti rakentaa.


      • Terveystarkastaja
        toimistorotta kirjoitti:

        No oli työ mikä tahansa, niin kuka nainen haluaa/suostuu samoihin pukeutumis- ja suihkutiloihin miesten kanssa? Varsinkin, jos työaika on molemmilla sukupuolilla sama ja tiloissa oleskellaan samoihin aikoihin. Itse en työni puolesta tarvitse suihkua, mutta kuljen monesti pyörällä töihin n.15km matkan ja en totisesti haluaisi aloittaa työpäivääni hikisenä ja haisevana, vaan käyn suihkussa. Mitä siitä tulisi, jos äijiä pyörisi ympärillä pukeutumisvaiheessa? Toinen juttu on saniteettitilat; kukaan nainen ei halua käydä asioilla pytyllä, joka on kuorrutettu virtsasuihkulla - kyllä naisille ainakin kuuluu osoittaa selkeästi edes yksi wc-tila, johon miehillä ei olisi mielellään asiaa. Entä naisten kuukautissuojat? Todella hämmentävää, kun kaikki tietävät työpaikan naisten kuukautisten ajankohdan, kun rättejä alkaa ilmestyä vessojen roskapönttöihin...!

        Alkuperäinen kirjoittaja lienee pahoittanut mielensä, kun kyse on kuitenkin aivan uusista, suunnitelluista tiloista ja naiset on jätetty huomiotta. Luvattu yhtä ja tehty toisin. Itse en ehkä reagoisi noin voimakkaasti - tai mistä sen tietää, kun en tapausta tunne. Voihan sitä vielä kysäistä ylemmältä taholta, onnistuuko tilojen tekeminen jälkeenpäin? Lakia en tunne niin hyvin, että pitääkö ne sitten oikeasti rakentaa.

        Naisten wc tiloissa tulee olla kannellinen roskis ja sosiaalitilat tulee olla erilliset, kun työpaikalla työkentelee 5 henkilöä tai enemmän. Käytännöt ja valvonta vaihtelevat paikkakunnittain.


    • muutama viikko vielä

      Ei tarvitsisi suihkua, eikä pukuhuonetta, mutta olisipa edes se naisten WC! Tämä on naispuolisen työharjoittelijankin kannalta ikävä asia. Vaikka työharjoittelu on määräaikainen, on ikävää, että naisille ei ole järjestetty omaa WC:tä.
      Kotona on eri asia, kun jakaa WC:n yhden miehen kanssa. Mutta kun työpaikalla on viisi miestä, ja jokaisella omanlaisensa käsitys mm. hygieniasta, siisteyden ja viihtyvyydestä. Työharjoittelijan ei paljon auta rueta omaa WC:tä vaatimaan. Ei auta muu, kuin siivota ne virtsa-sotkut reunoilta, ennekö voi itse ajatellakaan WC:n käyttöä. No plussaa siitä, että saippuaa löytyy aina (eikö ne miehet käytä sitä vai?). Mutta wc-paperi on aina loppu, joten kuljetan omat mukana.

      Ne yhteiset astiat ja ruokailuvälineet ovatkin sitten jo toinen juttu. Ne pitää tiskata uudelleen, kun laittavat likaisia astioita takaisin kaappiin. No tässä voi sen verran joustaa, että ottaa mukaan omat välineet kotoa. Onneksi on kuitenkin jääkaappi ja mikro, että saa eväät syötyä.

      Toisinaan täällä käy naispuolisia asiakkaita... Mahtaa antaa hyvän kuvan yrityksestä, kun on niin... paikat miesten malliin.

    • hellhole

      no meillä ei "sosiaalitilassa" joka on varasto, ole tuoleja tarpeeksi istumista varten, ei pöytätilaa, jääkaappi on mutta ei toimi, hana ei toimi. Laukut ja vaatteet työnnetään johonkin hyllylle, vaatteet vaihdetaan kaikkien katsellessa (sentään naisia kaikki), wc sijaitsee kellarikerroksessa. aivan eri puolelle missä tämä sosiaalitila.
      Ei edes kahvia voi keittää kun hanaa ei voi käyttää, eipä voi oikein evästäkään ottaa kun pitäisi lämpimässä säilyttää.
      otan ihan just yhteyttä työsuojeluvaltuutettuun koska esimies ei tehnyt mitään vaikka esim. jääkaapista on sanottu.

    • good for u

      - Olen jopa vakavasti harkinnut työpaikan vaihtoa tämän vuoksi -

      Jos työpaikan vaihto on noin helppoa maassa jossa on 450 000 työtöntä, niin good luck, honey.

    • pysykää töissä

      Kunta-alalla työskentelevillä naisilla on enemmän terveysongelmia ja lähes 50 prosenttia enemmän lyhytaikaisia sairauspoissaoloja kuin miehillä. Tämä selviää Helsingin yliopiston kansanterveystieteen ja sosiologian laitosten yhteishankkeena tehdystä tutkimuksesta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      297
      3276
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1619
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1480
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      41
      1331
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1240
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1220
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1180
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      45
      1151
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1127
    10. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      157
      1034
    Aihe