Metropolia muotoilulinja

?

Miksei metropolian muotoilulinjalle ole tänävuonna ennakkotehtäviä? Olen ajatellut hakea sisustussuunnitelija linjalle. Osaisiko joku kertoa jotain kyseisestä linjasta ja pääsykokeista. Missä muualla kyseistä alaa voi opiskella?

84

11164

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Metropolian muotoilu

      Metropolian muotoilun taso on B-kategoriaa. Ehkä siksi sinne ei ole enää niin paljon hakijoita,e ttä pitäisi järjestää pääsykokeita.

      Varsinkin sisustusalalle aikovan kannattaa hakea muualle. Parasta oppia sisustussuunnittelun alalla saa pääkaupunkiseudulla Taideteollisesta korkeakoulusta http://www.taik.fi/osastot/muotoilu/opiskelu.html ja AJK-koulutuskeskuksesta http://www.ajk-jatkokoulutus.fi/ Ne eivät kumpikaan ole amk-tutkintoon johtavia koulutuksia, mutta TaiKissa voi kyllä tehdä myös alemman korkeakoulututkinnon, ei ole pakko tehdä ylempää. AJK-koulutus sopii parhaiten, jos sinulla on jo muualta virallinen tutkinto (muotoilija, artenomi, artesaani tms), koska sieltä ei tule tutkintoa.

      Jos päädyt kuitenkin amk-tasoiseen koulutukseen, niin Lahden LAMKista saat parempaa koulutusta kuin Metropoliasta. http://www.lamk.fi/muotoilu/haku.html?action=nayta&kurssiid=70
      LAMK on paras amk-tasoinen koulutus tällä alalla.

      Amk-tasoista sisustusalan koulutusta on LAMKin ja Metropolian lisäksi myös mm. Kouvolassa, Kuopiossa ja Tampereella.

      • ?

        Ei kai se metropolia voi oikeasti niin huono olla? Huono maine sillä kyllä tosiaan näyttäisi olevan. Olisko täällä ketään joka siellä kyseistä alaa oikeasti opiskelee? onhan siellä tosiaan pääsykoe mutta ei ennakkotehtäviä.
        Ajattelin kyllä hakea tuonne lahteenkin, Mutta tuo metropolia olisi vaan niin sopivasti tuossa vieressä. Ja tuo AJK:han on yksityinen ja maksaa ihan liikaa...


      • Rupusakin loukko
        ? kirjoitti:

        Ei kai se metropolia voi oikeasti niin huono olla? Huono maine sillä kyllä tosiaan näyttäisi olevan. Olisko täällä ketään joka siellä kyseistä alaa oikeasti opiskelee? onhan siellä tosiaan pääsykoe mutta ei ennakkotehtäviä.
        Ajattelin kyllä hakea tuonne lahteenkin, Mutta tuo metropolia olisi vaan niin sopivasti tuossa vieressä. Ja tuo AJK:han on yksityinen ja maksaa ihan liikaa...

        Ei tänne kannata tulla. Tämä on turhauttava ja huono paikka. Huono ilmapiiri ja riidat vaikuttavat, että opetusta on peruttu tosi paljon, opettajat on milloin pöpilässä, milloin muutan vaan sairaslomilla tai pitkillä vapailla. Korkeakoulumaisuudesta täällä ei ole tietoakaan, koulutuksen taso on korkeakoulun ja ammattikoulun väliltä, mutta ei niin hyvä kuin AJK. Työllistyminen on epävarmaa, sillä lähellä ei ole sisustusalalle sopivia yrityksiä, joihin pääsisi tekemään projekteja, tai ainakaan koulu ei tee yrityksiin päin yhteistyötä.

        Sijainti on Tikkurilassa, joka ei tosiaan tämäkään mikään unelmapaikka ole, vaan masentava ja betoninen tuppulähiö Itä-Vantaalla. Jos asut ja opiskelet Tikkurilassa, niin muualla et sitten ehdi käydäkään ja maailmasi kutistuu Tikkurina kusenhajuisen aseman ja harmaiden betoniseinien väliin. Tänne tulet aamun hämärissä ja täältä lähdet illan pimeyteen.

        Kannattaa hakea Lahteen, jonne pääsee junalla helposti. Nopeimmat junat menevät 25 minuutissa Tikkurilasta Lahteen. Lahdessa on hyvä taso ja tekemisen meininki. Pääkaupunkiseudulla TaiK vie parhaat opiskelijat, ja Metropolian muotoilulle jää vain rupusakki joka ei päässyt TaiKiin. En edes tiedä ketään, (todellakaan yhtäkään!) joka olisi päässyt jatkamaan Metropolian muotoilusta Taikiin, mutta Lamkista on useampiakin opiskelijoita päässyt jatkamaan opintojaan TaiKissa.


      • Tervemenoa vaan
        ? kirjoitti:

        Ei kai se metropolia voi oikeasti niin huono olla? Huono maine sillä kyllä tosiaan näyttäisi olevan. Olisko täällä ketään joka siellä kyseistä alaa oikeasti opiskelee? onhan siellä tosiaan pääsykoe mutta ei ennakkotehtäviä.
        Ajattelin kyllä hakea tuonne lahteenkin, Mutta tuo metropolia olisi vaan niin sopivasti tuossa vieressä. Ja tuo AJK:han on yksityinen ja maksaa ihan liikaa...

        Voithan tuota mennä itse kokeilemaan kuinka huono se voi olla. Pari kaveria on siellä kokeillut, mutta eivät ole enää siellä. Kertoivat kyllä aika järkyttäviä juttuja sieltä, joten minä en ainakaan sinne menisi.

        Jos ei päätä ole sen vertaa että tajuaisit mikä ero on oikealla Taideteollisella korkeakoululla ja Metropolian muotoilulla, niin mene sinne Metropoliaan vaan ja valmistu wannabe-muotoilijaksi. Älä sitten kuitenkaan tule tänne ihmettelemään miksei töitä löydy.


      • hautishomo
        Tervemenoa vaan kirjoitti:

        Voithan tuota mennä itse kokeilemaan kuinka huono se voi olla. Pari kaveria on siellä kokeillut, mutta eivät ole enää siellä. Kertoivat kyllä aika järkyttäviä juttuja sieltä, joten minä en ainakaan sinne menisi.

        Jos ei päätä ole sen vertaa että tajuaisit mikä ero on oikealla Taideteollisella korkeakoululla ja Metropolian muotoilulla, niin mene sinne Metropoliaan vaan ja valmistu wannabe-muotoilijaksi. Älä sitten kuitenkaan tule tänne ihmettelemään miksei töitä löydy.

        Voisiko joku täsmentää että mikä siellä on niin paskaa.


      • waanabemuotoilija
        hautishomo kirjoitti:

        Voisiko joku täsmentää että mikä siellä on niin paskaa.

        no kiinnostaisi kuulla millaiset valintakokeet metropoliaan on -sisustussuunnitteluun... mulla ei oo mahdollisuutta hakea lahteen ja Taik on niin turvoksissa itseään täynnä olevia 'taiteilijoita' vaikka itse koululla ei taiteen kanssa ole mitään tekemistä, että sinne en edes halua. paperi pitää kuitenkin saada jostain käteen -siitä yli mistä aita matalin...


      • lskijgf
        waanabemuotoilija kirjoitti:

        no kiinnostaisi kuulla millaiset valintakokeet metropoliaan on -sisustussuunnitteluun... mulla ei oo mahdollisuutta hakea lahteen ja Taik on niin turvoksissa itseään täynnä olevia 'taiteilijoita' vaikka itse koululla ei taiteen kanssa ole mitään tekemistä, että sinne en edes halua. paperi pitää kuitenkin saada jostain käteen -siitä yli mistä aita matalin...

        ihmeessä millaiset kokeet on sisustussuunnittelun kohdalla? Ens viikolla olis näytön paikka :D
        Kuulostaa vähän siltä, että nää jotka haukkuu Metropoliaa rupusakkien paskaloukoksi, on koulukiusattuja eivätkä ole itse tehneet mitään oman viihtymisensä puolesta. Olisi jotenkin oletettavaa, että JOTAIN hyvää pystyisi kaivamaan omasta oppilaitoksestaan, jos siellä kuitenkin näkee parhaaksi viettää aikaa.


      • krksolfkg
        lskijgf kirjoitti:

        ihmeessä millaiset kokeet on sisustussuunnittelun kohdalla? Ens viikolla olis näytön paikka :D
        Kuulostaa vähän siltä, että nää jotka haukkuu Metropoliaa rupusakkien paskaloukoksi, on koulukiusattuja eivätkä ole itse tehneet mitään oman viihtymisensä puolesta. Olisi jotenkin oletettavaa, että JOTAIN hyvää pystyisi kaivamaan omasta oppilaitoksestaan, jos siellä kuitenkin näkee parhaaksi viettää aikaa.

        Oon kans menossa sinne pääsyskokeeseen tiistaina, mutta hukkasin muutossa sen kutsulapun, eli voisko joku (esim lskijgf) kertoa mitä sinne pääsykokeisiin tulis ottaa mukaan? Eiköhän se vähän jo pääsykokeiden tunnelmasta selviä että minkä oloinen paikka on.


      • Koita löytää lappusi
        krksolfkg kirjoitti:

        Oon kans menossa sinne pääsyskokeeseen tiistaina, mutta hukkasin muutossa sen kutsulapun, eli voisko joku (esim lskijgf) kertoa mitä sinne pääsykokeisiin tulis ottaa mukaan? Eiköhän se vähän jo pääsykokeiden tunnelmasta selviä että minkä oloinen paikka on.

        Metropolian muotoilussa meillä ei ole tapana auttaa muita. Kilpailu on kovaa ja paras selviää. Mitäs hukkasit lappusi :-)

        Jotku haukkuu meitä kiusaajiksi mutta ihan tavallista taiteilijoitten välistä kilpailua tämä vain on. Jos autat toista niin toinen voi saada paremmat pisteet tai työn, ja silloin voit itse menettää hyvän tilaisuuden. Paikkoja ei ole kuitenkaan kaikille.

        Sen verran tuossa arviostelussa on totta, että Metropolian muotoilusta valmituneet ei yleensä sijoitu kovin hyviin työpaikkoihin. Töitä yleensä saa, ainakin jostain ravintoloista jne. mutta ei kulttuurialalta kovin helposti, eikä varsinkaan muotoilun alalta. Parhaat paikat menee TaiKista (Aalto) ja Lahdesta valmistuneille muotoilijoille.


      • aivan järkyttävää
        Koita löytää lappusi kirjoitti:

        Metropolian muotoilussa meillä ei ole tapana auttaa muita. Kilpailu on kovaa ja paras selviää. Mitäs hukkasit lappusi :-)

        Jotku haukkuu meitä kiusaajiksi mutta ihan tavallista taiteilijoitten välistä kilpailua tämä vain on. Jos autat toista niin toinen voi saada paremmat pisteet tai työn, ja silloin voit itse menettää hyvän tilaisuuden. Paikkoja ei ole kuitenkaan kaikille.

        Sen verran tuossa arviostelussa on totta, että Metropolian muotoilusta valmituneet ei yleensä sijoitu kovin hyviin työpaikkoihin. Töitä yleensä saa, ainakin jostain ravintoloista jne. mutta ei kulttuurialalta kovin helposti, eikä varsinkaan muotoilun alalta. Parhaat paikat menee TaiKista (Aalto) ja Lahdesta valmistuneille muotoilijoille.

        Joku aiemmin kirjoitti, että TaiK on turvoksissa itseänsä täynnä olevia "taiteilijoita". Nyttäisi sama tauti vaivaavan Metropoliaakin, ja taiteen kanssa ei Metropoliallakaan ole mitään tekemistä.


      • krksolfkg
        aivan järkyttävää kirjoitti:

        Joku aiemmin kirjoitti, että TaiK on turvoksissa itseänsä täynnä olevia "taiteilijoita". Nyttäisi sama tauti vaivaavan Metropoliaakin, ja taiteen kanssa ei Metropoliallakaan ole mitään tekemistä.

        heh ihan mieletön vastaus, "koita löytää lappusi". :D Asiahan selviää joka tapauksessa Metropoliaan soittamalla, mutta ihan mahtavaa jos opiskelijoiden henki on tuollainen. On naivia sanoa tuota taiteilijoiden väliseksi kilpailuksi, hyvät pärjää kyllä aina taidoillaan eikä polttamalla siltoja kilpailijoilta. Lisäksi alalla kuin alalla tehdään yhteistyötä ja verkoistoidutaan toisten lahjakkaiden ja luovien ihmisten kanssa.


      • NeSKä
        krksolfkg kirjoitti:

        heh ihan mieletön vastaus, "koita löytää lappusi". :D Asiahan selviää joka tapauksessa Metropoliaan soittamalla, mutta ihan mahtavaa jos opiskelijoiden henki on tuollainen. On naivia sanoa tuota taiteilijoiden väliseksi kilpailuksi, hyvät pärjää kyllä aina taidoillaan eikä polttamalla siltoja kilpailijoilta. Lisäksi alalla kuin alalla tehdään yhteistyötä ja verkoistoidutaan toisten lahjakkaiden ja luovien ihmisten kanssa.

        Mäkin oon huomenna menossa tonne (, koska työkkäri pakottaa hakemaan jonneki ja tästä oon edes vähän kiinnostunu..) ja näitten vastausten perusteella ei todellakaan kiinnosta päästä sinne, jos ilmapiiri kerran on noin huono.. hermostuttaa jo muutenkin mennä tollaseen kokeeseen, kun ei yhtään tiedä mitä on vastassa ja kun se kestääki niin hemmetin kauan..


      • nymp
        krksolfkg kirjoitti:

        Oon kans menossa sinne pääsyskokeeseen tiistaina, mutta hukkasin muutossa sen kutsulapun, eli voisko joku (esim lskijgf) kertoa mitä sinne pääsykokeisiin tulis ottaa mukaan? Eiköhän se vähän jo pääsykokeiden tunnelmasta selviä että minkä oloinen paikka on.

        Ekaan vaiheeseen tarvitset lyijykyniä, puuvärikyniä ja A3 kokoisen piirustuslehtiön :)


      • lahjaton apina
        nymp kirjoitti:

        Ekaan vaiheeseen tarvitset lyijykyniä, puuvärikyniä ja A3 kokoisen piirustuslehtiön :)

        millaisilla töillä pääsi 2.vaiheeseen? mä tipahdin 1.vaiheessa, joten kilpailusta ei oo kysymys :)


      • purjevene_e
        lahjaton apina kirjoitti:

        millaisilla töillä pääsi 2.vaiheeseen? mä tipahdin 1.vaiheessa, joten kilpailusta ei oo kysymys :)

        Lahjaton apina: Millaisen työn sä teit, osaatko sanoa, miksi tipuit? :-)

        Hain tekstiilisuunnittelun puolelle ja voin sanoa, että 1. vaiheen kokeen jälkeen olin 99% varma, etten pääsisi 2. vaiheeseen. Tein molemmat työni huonosti(!), eka tehtävä jäi kesken koska aika loppu, toisen tein hutauksella. Ekassa tehtävässä yritin paniikissa suunnitella kankaiden kuvioita (tyyny, verhot, sohva, yms) ja toisessa tehtävässä tein jonkun ihme jalkareppulaukku-hökötyksen. Mietin, onko hakijoita niin vähän tekstiilisuunnitteluun, että pääsin läpi? Sisustussuunnittelu näyttäisi olevan suosituin...

        Hain opiskelemaan alaa, koska se vähän kiinnostaa ja muuten työkkäri pakottaisi mut jonnekin, minne en ikuna menisi. Ennen kuin kukaan raivostuu, en ole viemässä kenenkään paikkaa, aion mennä opiskelemaan, jos pääsen. >___>


      • Nymp
        lahjaton apina kirjoitti:

        millaisilla töillä pääsi 2.vaiheeseen? mä tipahdin 1.vaiheessa, joten kilpailusta ei oo kysymys :)

        Mä pääsin 2.vaiheeseen. En kauheesti panostanu, joten vähän yllätyin :D Nyt vois alkaa sit tosissaan kilpailemaan. Mun ekatyö oli semmonen aika perus huone, mutta aika huolella varjostettu ja haettu enempi sitä tunnelmaa. Toka työ oli semmonen aika kaaos. Suunnittelin ranteeseen laitettavan "vyölaukun" ja siihen piirtelin muutaman kuvan, missä kuvastettiin laukkua käytössä.


      • Nymp
        Nymp kirjoitti:

        Mä pääsin 2.vaiheeseen. En kauheesti panostanu, joten vähän yllätyin :D Nyt vois alkaa sit tosissaan kilpailemaan. Mun ekatyö oli semmonen aika perus huone, mutta aika huolella varjostettu ja haettu enempi sitä tunnelmaa. Toka työ oli semmonen aika kaaos. Suunnittelin ranteeseen laitettavan "vyölaukun" ja siihen piirtelin muutaman kuvan, missä kuvastettiin laukkua käytössä.

        Ai niin ja hain tosiaan sisustussuunnitteluun :)


      • Retropeikko
        Nymp kirjoitti:

        Mä pääsin 2.vaiheeseen. En kauheesti panostanu, joten vähän yllätyin :D Nyt vois alkaa sit tosissaan kilpailemaan. Mun ekatyö oli semmonen aika perus huone, mutta aika huolella varjostettu ja haettu enempi sitä tunnelmaa. Toka työ oli semmonen aika kaaos. Suunnittelin ranteeseen laitettavan "vyölaukun" ja siihen piirtelin muutaman kuvan, missä kuvastettiin laukkua käytössä.

        Todella luovaa ja omaperäistä. Seuraavassa vaiheesas voisit varmaan suunnitella sitten sellaisen kaulakotelon, jossa kannetaan puhelinta. Ja siihen sopivan avainnauhan. Niitähän ei käytä enää siis k u k a a n muu kuin joku retropeikko.


      • Nymp
        Retropeikko kirjoitti:

        Todella luovaa ja omaperäistä. Seuraavassa vaiheesas voisit varmaan suunnitella sitten sellaisen kaulakotelon, jossa kannetaan puhelinta. Ja siihen sopivan avainnauhan. Niitähän ei käytä enää siis k u k a a n muu kuin joku retropeikko.

        Tehtävänantohan siis oli suunnitella uuden ajan "vyölaukku" :p ja vyölaukuthan tunnetusti on mauttomia.


      • Tosi ällöä
        Nymp kirjoitti:

        Tehtävänantohan siis oli suunnitella uuden ajan "vyölaukku" :p ja vyölaukuthan tunnetusti on mauttomia.

        Suunnittele uuden ajan vyölaukku! No onpas sisustussuunnitteluun liittyvä tehtävä. En ikinä menis tuollaiseen paikkaan opiskelemaan.


      • Nymp
        Tosi ällöä kirjoitti:

        Suunnittele uuden ajan vyölaukku! No onpas sisustussuunnitteluun liittyvä tehtävä. En ikinä menis tuollaiseen paikkaan opiskelemaan.

        Melkeen en viitti edes vastata noin typerään kommenttiin, mutta vastaanpa kuitenkin. Kyseessä on muotoilun koulutusohjelma ja kylläpä hyvinkin tuotesuunnittelu muotoiluun kuuluu. Ota toki asioista selvää, ennen kuin auot päätäsi :)


      • Älä ole peikko
        Nymp kirjoitti:

        Tehtävänantohan siis oli suunnitella uuden ajan "vyölaukku" :p ja vyölaukuthan tunnetusti on mauttomia.

        On aika outoa ja vaikuttaa ammattitaidottomalta, että kaikille aloille on sama pääsykoe. Eihän se mitenkään mittaa sisustussuunnittelun kykyjä, että osaa suunnitella jotain vyölaukkuja. Tuolla tavalla ei kyllä saada parasta ainesta valikoiduksi oikeille aloille. Siitähän kertoo Metropolian muotoilun työllistymisluvutkin, jotka ovat pääkaupunkiseudun kaikkien amkien kaikista koulutusohejelmista kaikkein huonoimmat.


      • jepajeij
        Nymp kirjoitti:

        Mä pääsin 2.vaiheeseen. En kauheesti panostanu, joten vähän yllätyin :D Nyt vois alkaa sit tosissaan kilpailemaan. Mun ekatyö oli semmonen aika perus huone, mutta aika huolella varjostettu ja haettu enempi sitä tunnelmaa. Toka työ oli semmonen aika kaaos. Suunnittelin ranteeseen laitettavan "vyölaukun" ja siihen piirtelin muutaman kuvan, missä kuvastettiin laukkua käytössä.

        Hei, kertokaas uteliaalle millaiset ne valintakoetehtävät nyt loppujen lopuksi olivat? Siis mitä piti tehdä, yms? Ja onko kaikkiin muotoilun koulutusohjelmiin siis todella sama pääsykoe? Tuo sisustussuunnittelu on haaveissa joskus tulevaisuudessa, mutta saa nähdä miten käy kun en mikään järin lahjakas piirtäjä ole...


      • Viivaa
        jepajeij kirjoitti:

        Hei, kertokaas uteliaalle millaiset ne valintakoetehtävät nyt loppujen lopuksi olivat? Siis mitä piti tehdä, yms? Ja onko kaikkiin muotoilun koulutusohjelmiin siis todella sama pääsykoe? Tuo sisustussuunnittelu on haaveissa joskus tulevaisuudessa, mutta saa nähdä miten käy kun en mikään järin lahjakas piirtäjä ole...

        Siitä ekasta vaiheesta vielä. Tehtäväthän oli kaikilla samat, mutta toteutus ja lähestymistapa piti valita sen oman suuntautumisen mukaan.

        Ite hain teolliseen muotoiluun joten en osaa sanoa muista, mutta toisen vaiheen tehtävät olivat suunnilleen tälläiset:
        -Maalaa kollaasi lempikohteestasi, saa käyttää materiaalina jaettuja lehtiä.
        -Suunnittele lomakohteesi tapahtumaan ainakin sateelta ja auringolta (!) suojaava suoja.
        -Tee naruista 1kg appelsiineja vetävä kassi.
        -Tee haarniska VAIN vaaahtomuovia ja naruja käyttäen joka suojaa mielestäsi suurimmalta uhalta, joka koskee kaikkia ihmisiä maapallolla.


    • Lahti vai Helsinki?

      Hei! Oliskos täällä vielä ihmisiä jotka opiskelee sisustusta Metropoliassa? Olen tänä vuonna hakemassa sisustusalan kouluihin ja meinasin laittaa Metropolian ykköseksi mutta enää en olekaan ihan varma näitten mielipiteitten jälkeen. Onko Metropolia sitten oikeasti näin huono kun täällä sanotaan? Asun meinaan Lahdessa, enkä tahtoisi tänne jäädä opiskelemaan vaikka tiedänkin etta Muotoiluinstituutti on hyvä koulu, joten Metropolia tuntui hyvältä vaihtoehdolta kun en Taikiinkaan halua, mutta enää en olekaan ihan varma. Joten mielipiteitä niiltä jotka Metropoliassa opiskelee?:)

      • Susse G.

        Ilman muuta kannattaa hakea Lahteen opiskelemaan muotoilua, koska siellä on Suomen paras amk-tasoinen muotoilun opetus. En epäröisi hetkeäkään, jos olisin lahtelainen.

        Mutta jos et halua Lahteen tai Taikiin, hae sitten Metropoliaan. Mun mielestä Metropolia on muotoilun alalla toiseksi paras amk. Opetus on vaihtelevan tasoista - on ihan ok opettajia mutta osa on huonoja. Epäpätevät on päällikön kavereita, ja ne saa olla vaikka niistä valitetaan. Hyviä sen sijaan on lähtenyt pois. Tikkurilan ilmapiiri on heikko, on mielistelyä ja kilpailua ja selkään puukotusta, mutta päivä kerrallaan kun otetaan niin yritetään jaksaa.


      • Lahti ehdottomasti

        Vyölaukkua suunnittelemaan sitten vaan. Kyllä Metropolian kulttuurialalla on huono henki joka lähtee ihan johtajista ja opettajista asti ja Tikkurila on kauhee paikka, mutta onneksi opiskelut voi tehdä nopeamminkin kuin 4 vuodessa, jos ottaa paljon liiketaloutta vapaasti valittaviin ja tekee kesäyliopistossa kursseja. Muuten tää opiskelu on ihan huuhaata eikä täältä saa töitä.

        Tietääkseni kukaan ei ole Metropolian muotoilusta vielä päässyt edes TaiKiin, mutta Lahden AMKsta on moni päässyt tekemään TaiKiin jatko-opintoja. Hae mieluummin Lahteen opiskelemaan!


    • vähän epätoivosta?

      Mulla on vähän sama tilanne ku jepajeijllä, piirtäminen ei oo mikään mun vahvin ala.. Onkohan ihan mahdoton ajatus hakee sit tonne metropoliaan? ja jos sit sinne pääsis ni osko sieltä mahdollisuus n. vuoden kuluttuu ku on jo vähän oppinu ni hakee sit lahteen tai jotenki vaihtaa sinne?

      • Ei onnistu

        Tuskinpa vaan onnistuu siirto. Lahden muotoiluinstituutti on niin suosittu että paikat on täynnä. Et kyllä pääse Metropolian muotoiluunkaan, jos piirtäminen ei ole vahvin ala. Älä hae parhaisiin vaan johonkin mihin pääsee helposti, niinku vaikka Kuopioon tai Mikkeliin tai Seinäjoen amkiin.


      • mitenon?

        hain kans toisena metropoliaan sisustussuunnittelua ja toi valintakoe kyllä vähä pelottaa, koska en myöskään piirtäjälahjakkuus ole! :D jos piirrän piirrän tosi yksinkertaisesti... mutta innostusta tuonne kouluun tai lähinnä ammattiin olisi, ja taas uudelleen kysymys myös onkohan siis ne pääsykokeet sitten miten vaikeat tai millaiset?


      • paskempiLAMK
        Ei onnistu kirjoitti:

        Tuskinpa vaan onnistuu siirto. Lahden muotoiluinstituutti on niin suosittu että paikat on täynnä. Et kyllä pääse Metropolian muotoiluunkaan, jos piirtäminen ei ole vahvin ala. Älä hae parhaisiin vaan johonkin mihin pääsee helposti, niinku vaikka Kuopioon tai Mikkeliin tai Seinäjoen amkiin.

        Ei oo täyttä nykyin, hyvä jos saavat ryhmän täyteen edes varasijoilta sissareilla:P


    • Ihan täyttä kuraa

      Metropolian muotoilussa on ihan rupista. Kaduttaa että koskaan hain tänne.

      • outo258

        "Mun mielestä Metropolia on muotoilun alalla toiseksi paras amk" ja hah...
        Lahti on myös aivan liian yliarvostettu paikka. Lähellä Helsinkiä, kyllä sen on siksi pakko olla paras amk. Hakijoitakin kun on niiin paljon. Jos lähdetään vertaamaan niin kyllä esim Kuopio vetää vertoja Lahdelle opetuksen ja tilojen/mahdollisuuksien tasossa, itsestä se on loppujen lopuksi kuitenkin kiinni pärjääkö ja saako töitä. Kuopio voitti mm.”International Design Education Award 2007, first price europe" koulutuksen tasosta ja kehittämisestä. Lahdella tosin varmasti enemmän kontakteja niin Suomeen kuin myös ulkomaille.


      • Susirajan takana
        outo258 kirjoitti:

        "Mun mielestä Metropolia on muotoilun alalla toiseksi paras amk" ja hah...
        Lahti on myös aivan liian yliarvostettu paikka. Lähellä Helsinkiä, kyllä sen on siksi pakko olla paras amk. Hakijoitakin kun on niiin paljon. Jos lähdetään vertaamaan niin kyllä esim Kuopio vetää vertoja Lahdelle opetuksen ja tilojen/mahdollisuuksien tasossa, itsestä se on loppujen lopuksi kuitenkin kiinni pärjääkö ja saako töitä. Kuopio voitti mm.”International Design Education Award 2007, first price europe" koulutuksen tasosta ja kehittämisestä. Lahdella tosin varmasti enemmän kontakteja niin Suomeen kuin myös ulkomaille.

        On se Kuopio munkin mielestä sinänsä kouluna parempi kuin Metropolia, mutku se Kuopio on sielä Savossa, ei sinne kukaan hae Etelä-Suomesta, ja 2/3 suomalaisista asuu Etelä-Suomessa.


      • wiu1
        Susirajan takana kirjoitti:

        On se Kuopio munkin mielestä sinänsä kouluna parempi kuin Metropolia, mutku se Kuopio on sielä Savossa, ei sinne kukaan hae Etelä-Suomesta, ja 2/3 suomalaisista asuu Etelä-Suomessa.

        niin ja kyllähän se on vaan niin että kulttuuri ja taide ryhmittyy sinne missä on ihmisiä


    • outo258

      Joo ei kannatakaan hakea jos asenne on tuollainen. Et tule soveltumaan alalle tuolla asenteella. Vaihda alaa ja mene vaan kiltisti siihen lähimpään kouluun niin saat asua kotona ja syödä äidin lihapullia!

      Palavasti muotoilualalle haluavat menisivät vaikka kuuhun hyvän opiskelupaikan takia. Ei Aalto yliopiston muotoilu ole ainut tie alalle, lahjakkaita muotoilijoita opiskelee myös Lahdessa, Kuopiossa ja muuallakin... Pääsykokeetkin ovat osittain tuurikauppaa, joillekin osuvat ja joillekin eivät, vaikkakin toki lahjakkuutta tarvitaan sisään pääsemiseksi.

      • Kerrompa vaan

        siis oletko kuunnellut yhtään mitä täällä keskustellaan? minäpä kerron mistä on kyse.Miksi esim Lahteen on "hankala" päästä? siksi että sinne hakee hyvin paljon ihmisiä kaikkialta suomesta ja valitsijat nappaa sieltä parhaat päältä. Kyseisen asian yhteyteen kuuluu myös se että ihmiset hakee Lahteen koska tietää tason ja siis tasohan määritellään mm. opetuksen laadulla. Lahdessa ja Taikissa on mm. samoja professoreita ja lehtoreita. mutta kuinka moni niistä eksyy esim. Kuopioon? zero... On vain fakta että sinne minne on hakijoita siellä on myös tiukempi seula ja on varaa valita parempia opettajia. joten kaikin puolin taso pysyy kovempana.

        Jos ihmiset jonnekin haette niin miettikää onko yliopisto vai amk teidän paikkanne. Hakekaa sitten sen mukaan Lahteen tai Taikkiin. Piirustustaitoa voi harjoittaa mutta ei se ole pääasia tällä alalla todellakaan vaan hyvät ideat.


      • kerrompa vaan
        Kerrompa vaan kirjoitti:

        siis oletko kuunnellut yhtään mitä täällä keskustellaan? minäpä kerron mistä on kyse.Miksi esim Lahteen on "hankala" päästä? siksi että sinne hakee hyvin paljon ihmisiä kaikkialta suomesta ja valitsijat nappaa sieltä parhaat päältä. Kyseisen asian yhteyteen kuuluu myös se että ihmiset hakee Lahteen koska tietää tason ja siis tasohan määritellään mm. opetuksen laadulla. Lahdessa ja Taikissa on mm. samoja professoreita ja lehtoreita. mutta kuinka moni niistä eksyy esim. Kuopioon? zero... On vain fakta että sinne minne on hakijoita siellä on myös tiukempi seula ja on varaa valita parempia opettajia. joten kaikin puolin taso pysyy kovempana.

        Jos ihmiset jonnekin haette niin miettikää onko yliopisto vai amk teidän paikkanne. Hakekaa sitten sen mukaan Lahteen tai Taikkiin. Piirustustaitoa voi harjoittaa mutta ei se ole pääasia tällä alalla todellakaan vaan hyvät ideat.

        tarkennan vielä kohtaa: valitsijat nappaa parhaat päältä. Eli niiden valitsijoiden mielestä parhaat. silloin on kyse henkilökemiasta, onnesta, yrittämisestä, ei vain piirtämisestä... jos oikeasti jotain haluaa kyllä ne sen huomaa, ei välttämättä ekalla kerralla. Kannattaa vaan olla sinnikäs ja luottaa itseen. Vain itse tietää mitä haluaa mikä on tärkeintä ja mihin pystyy :) kokemusta on...


      • piippola1
        Kerrompa vaan kirjoitti:

        siis oletko kuunnellut yhtään mitä täällä keskustellaan? minäpä kerron mistä on kyse.Miksi esim Lahteen on "hankala" päästä? siksi että sinne hakee hyvin paljon ihmisiä kaikkialta suomesta ja valitsijat nappaa sieltä parhaat päältä. Kyseisen asian yhteyteen kuuluu myös se että ihmiset hakee Lahteen koska tietää tason ja siis tasohan määritellään mm. opetuksen laadulla. Lahdessa ja Taikissa on mm. samoja professoreita ja lehtoreita. mutta kuinka moni niistä eksyy esim. Kuopioon? zero... On vain fakta että sinne minne on hakijoita siellä on myös tiukempi seula ja on varaa valita parempia opettajia. joten kaikin puolin taso pysyy kovempana.

        Jos ihmiset jonnekin haette niin miettikää onko yliopisto vai amk teidän paikkanne. Hakekaa sitten sen mukaan Lahteen tai Taikkiin. Piirustustaitoa voi harjoittaa mutta ei se ole pääasia tällä alalla todellakaan vaan hyvät ideat.

        Niinpä niin... Kevään 2012 hakutilastoja lyhyesti:
        - Lahteen teollisen muotoilun linjalle haki kaikkiaan 46 henkilöä, sisään pääsi 14 (30%).
        - Aalto Yliopiston teollisen muotoilun ohjelmaan haki 83, pääsykokeisiin valitiin 43 ja koulutukseen valittiin 14 (16,8 % kaikista hakijoista, valintakoevaiheen hakijoista 32,6 %).
        - Metropolian teollisen muotoilun linjalle haki ensisijaisesti 690 henkilöä (kokonaishakijamäärä 1.327 henkilöä ko. ohjelmaan), valittiin 45 (kaikista hakijoista 3,4 %, ensisijaisista 6,5 %).

        Tilastojen perusteella Metropoliaan on kaikkein vaikein päästä opiskelemaan. Toivottavasti se korreloi myös opetuksen tasossa. Hakijamäärien perusteella Lahti on jossain kansanopistojen kastissa...


      • ei lahteen
        piippola1 kirjoitti:

        Niinpä niin... Kevään 2012 hakutilastoja lyhyesti:
        - Lahteen teollisen muotoilun linjalle haki kaikkiaan 46 henkilöä, sisään pääsi 14 (30%).
        - Aalto Yliopiston teollisen muotoilun ohjelmaan haki 83, pääsykokeisiin valitiin 43 ja koulutukseen valittiin 14 (16,8 % kaikista hakijoista, valintakoevaiheen hakijoista 32,6 %).
        - Metropolian teollisen muotoilun linjalle haki ensisijaisesti 690 henkilöä (kokonaishakijamäärä 1.327 henkilöä ko. ohjelmaan), valittiin 45 (kaikista hakijoista 3,4 %, ensisijaisista 6,5 %).

        Tilastojen perusteella Metropoliaan on kaikkein vaikein päästä opiskelemaan. Toivottavasti se korreloi myös opetuksen tasossa. Hakijamäärien perusteella Lahti on jossain kansanopistojen kastissa...

        Lahti ei ole edes kaupunki, joku pieni rupukylä. Isoimmat kaupungit minä valitsisin kuten Helsinki, Turku tai Kuopio.


      • muotsikkaRIP
        Kerrompa vaan kirjoitti:

        siis oletko kuunnellut yhtään mitä täällä keskustellaan? minäpä kerron mistä on kyse.Miksi esim Lahteen on "hankala" päästä? siksi että sinne hakee hyvin paljon ihmisiä kaikkialta suomesta ja valitsijat nappaa sieltä parhaat päältä. Kyseisen asian yhteyteen kuuluu myös se että ihmiset hakee Lahteen koska tietää tason ja siis tasohan määritellään mm. opetuksen laadulla. Lahdessa ja Taikissa on mm. samoja professoreita ja lehtoreita. mutta kuinka moni niistä eksyy esim. Kuopioon? zero... On vain fakta että sinne minne on hakijoita siellä on myös tiukempi seula ja on varaa valita parempia opettajia. joten kaikin puolin taso pysyy kovempana.

        Jos ihmiset jonnekin haette niin miettikää onko yliopisto vai amk teidän paikkanne. Hakekaa sitten sen mukaan Lahteen tai Taikkiin. Piirustustaitoa voi harjoittaa mutta ei se ole pääasia tällä alalla todellakaan vaan hyvät ideat.

        Melkein itkettää lukee tätä Lahden ylistystä melki 10 vuoden takaa, nykysin parhaat proffat on potkittu ulos ja tilalle palkattu AMK-organisaatiolle uskollisimmat, ei niinkään mertitoituneimmat. Muotsikan taso on laskenut tasaisesti koko LAMKin omistajuuden aikana, yritysyhteistöitä ei edes viitsitä lähteä järjestämään, tehdään vaan samoja konseptikursseja kuin missä tahansa muualla. Hakijoiden määrä on myös ollut tasaisessa laskussa, voi olla tosin ikäluokkien pienentymisen syytä, mikä tarkoittaa sitä että kannattaa hakea Aaltoon. Muotsikkahan on koko historiansa ollut TAIKin/ARTSin de facto varaventtiili ja Lahti pitkälti syö Aallon kuormasta, se siis on selittänyt tason, koska kovatasoisimpienkin osaajien keskuudessa on ollut niin kovaa kunkua TAIKiin että siitä on jäännyt yli myös Lahdelle.

        Tää syöksykierre on vain kiihtynyt opetussuunnitelma uudistuksen myötä, jonka seurauksena voi hakea vain mediapuolelle (valokuvaus, grasu) ja teolliseen muotoiluun (pakkaus, teollinen, ajoneuvo, puettava), ennen oli sentään 10 selkeää hakukohdetta nyt ne on supistettu 2een joiden sisällä noi 10 jatkaa vain suuntautumisvaihtoehtoina... Niin ja kerroinko vielä, että vaatesuunnittelu ja korumuotoilu lopetettiin samalla? eli kaksi vähemmän.
        Tämä laskeva kehitys tulee vain kiihtymään muotsikan muuttaessa syrjäiseen rumaan entiseen huonekalutehtaaseen Mukkulankatu 19, 3km päähän keskustassa, ahdettuna yhdessä liiketalousen, tekniikan ja sosterkan opiskelijoiden kanssa, joiden kanssa olis tarkoitus tehdä jonkinlaista "poikkialaista yhteistyötä". Muotsikan yhteishenki ja identiteetti kuolee kyllä siihen harmaaseen massaan. Mieti siinä haluutko jatkoa yläasteen ja lukion kaltaiselle ilmapiirille, vai vahvistaa omaa luovaa identiteettiäsi jossain muuaalla, Aalto Yliopiston muotoilu saa sentään oman erillisen rakennuksen Otaniemen kampukselle. En tiedä miten tää on Metropolian Myllypuron uudella kampukselle, mutta se on selvää että tulevaisuudessa Metropolia voi hyvinkin hakata LAMKin, tässä uudessa asetelmassa.


      • Muodollinen123
        muotsikkaRIP kirjoitti:

        Melkein itkettää lukee tätä Lahden ylistystä melki 10 vuoden takaa, nykysin parhaat proffat on potkittu ulos ja tilalle palkattu AMK-organisaatiolle uskollisimmat, ei niinkään mertitoituneimmat. Muotsikan taso on laskenut tasaisesti koko LAMKin omistajuuden aikana, yritysyhteistöitä ei edes viitsitä lähteä järjestämään, tehdään vaan samoja konseptikursseja kuin missä tahansa muualla. Hakijoiden määrä on myös ollut tasaisessa laskussa, voi olla tosin ikäluokkien pienentymisen syytä, mikä tarkoittaa sitä että kannattaa hakea Aaltoon. Muotsikkahan on koko historiansa ollut TAIKin/ARTSin de facto varaventtiili ja Lahti pitkälti syö Aallon kuormasta, se siis on selittänyt tason, koska kovatasoisimpienkin osaajien keskuudessa on ollut niin kovaa kunkua TAIKiin että siitä on jäännyt yli myös Lahdelle.

        Tää syöksykierre on vain kiihtynyt opetussuunnitelma uudistuksen myötä, jonka seurauksena voi hakea vain mediapuolelle (valokuvaus, grasu) ja teolliseen muotoiluun (pakkaus, teollinen, ajoneuvo, puettava), ennen oli sentään 10 selkeää hakukohdetta nyt ne on supistettu 2een joiden sisällä noi 10 jatkaa vain suuntautumisvaihtoehtoina... Niin ja kerroinko vielä, että vaatesuunnittelu ja korumuotoilu lopetettiin samalla? eli kaksi vähemmän.
        Tämä laskeva kehitys tulee vain kiihtymään muotsikan muuttaessa syrjäiseen rumaan entiseen huonekalutehtaaseen Mukkulankatu 19, 3km päähän keskustassa, ahdettuna yhdessä liiketalousen, tekniikan ja sosterkan opiskelijoiden kanssa, joiden kanssa olis tarkoitus tehdä jonkinlaista "poikkialaista yhteistyötä". Muotsikan yhteishenki ja identiteetti kuolee kyllä siihen harmaaseen massaan. Mieti siinä haluutko jatkoa yläasteen ja lukion kaltaiselle ilmapiirille, vai vahvistaa omaa luovaa identiteettiäsi jossain muuaalla, Aalto Yliopiston muotoilu saa sentään oman erillisen rakennuksen Otaniemen kampukselle. En tiedä miten tää on Metropolian Myllypuron uudella kampukselle, mutta se on selvää että tulevaisuudessa Metropolia voi hyvinkin hakata LAMKin, tässä uudessa asetelmassa.

        Metropolia muuttaa arabianrantaan AAlto-yliopiston tiloihin


    • Syö itse lihapullasi

      Jos ei opiskelupaikkaa irtoa pääkaupunkiseudulta, niin -ehkä- Lahteen tai Hämeenlinnaan voisin lähteä, mutta ei kauemmas. Mieluummin sitten kohti etelää tai länttä, eli pois Suomesta, kuin itään tai pohjoiseen keskelle kurjuutta.

      Kuopio nyt ei kerta kaikkiaan houkuttele asuinpaikkana, eikä se koulu nyt sentään niin hyvä ole etteikö Euroopasta löytyisi vstaavia kouluja mielenkiintoisemmistakin kaupungeista.

      • kerrompa vaan

        Jos kiinnostaa niin esim. Italiassa Milanossa on koulu. En nyt ole ihan varma muistaakseni sijaitsee novate milanesessa niin että koulu taitaa olla samalla nimellä? (ei ole IED) tiedän sieltä ihmisiä, osa tykännyt. Jos ei paikka irtoa suomesta niin voihan lähteä vaikka sinne. Oppis Italiaa ja muutenkin kaikenlaista.


      • Kiitti vinkistä!!
        kerrompa vaan kirjoitti:

        Jos kiinnostaa niin esim. Italiassa Milanossa on koulu. En nyt ole ihan varma muistaakseni sijaitsee novate milanesessa niin että koulu taitaa olla samalla nimellä? (ei ole IED) tiedän sieltä ihmisiä, osa tykännyt. Jos ei paikka irtoa suomesta niin voihan lähteä vaikka sinne. Oppis Italiaa ja muutenkin kaikenlaista.

        Heei, kerrompa vaan: Kiitos hyvästä vinkistä! Accademia Italiana ... sehän olis .... wow!!!


      • kerrompa vaan
        kerrompa vaan kirjoitti:

        Jos kiinnostaa niin esim. Italiassa Milanossa on koulu. En nyt ole ihan varma muistaakseni sijaitsee novate milanesessa niin että koulu taitaa olla samalla nimellä? (ei ole IED) tiedän sieltä ihmisiä, osa tykännyt. Jos ei paikka irtoa suomesta niin voihan lähteä vaikka sinne. Oppis Italiaa ja muutenkin kaikenlaista.

        Se olikin Bovisassa sorry :)


    • abababa

      Oonko mä ainoa joka on vähän ulalla tosta että kutsutaanko siihen ekaan valintakokeeseen erikseen vai meneekö kaikki hakijat sinne? Missään ei kai mainita asiasta.. Hain kahteen eri koulutusohjelmaan.

      • prii

        Sinne kutsutaan, tai siis kutsuttiin. Ja ihme meininkiä täällä, toivottavasti kaikki ihmiset ei esim. metropoliassa ole yhtä lapsellisia kuin tällä palstalla :P Niitä omia patoumiaan voinee purkaa muuallakin...


    • niin?

      Toivottavasti metropolia ei ole sentään niin huono koulu, kuten sanotte.. Kun hain ite sinne. Millaisia pääsykoetehtäviä on ollut sisustus- ja graafisessa suunnittelussa? Onko niitä monta?

      • Saara C

        No ei todellakaan oo huono koulu kun täähän on ihan paras. Tuo haukkumakirjoittelu nyt vaan kiihtyy aina hakuaikaan kun jotkut onnettomat toivoo pääsevänsä helpommin sisään jos kaikki ei hae samaan. Hakijoita suhteessa sisäänotettuihin on aina moninkertainen määrä. Muistaakseni tehtäviä oli muutama. En paljasta enempää ... Tsemiä kokeisiin!


    • niin?

      Ok, kauan ne pääsykokeet kestää? Kumpaa alaa siellä itse sitten opiskelet? Onhan ne pääsykokeet siis piirtämistä, ettei tarvii mitään rupee rakentelee? Kun oon siinä huono. Kiitos tsempeistä!

    • abababa

      Sain itekin kutsun kokeisiin! Hain sisustus- ja tekstiilisuunnitteluun mutta en ilmesesti pysty hakemaan molempiin samalla kertaa koska ne kokeet on samaan aikaan :/ Nyt vielä mietityttää että laitoinko oikeen ykköseksi kun ehkä tekis enemmän mieli noita tekstiilihommia..

      Ja näistä viesteistä täällä en kyllä kauheesti huolestu, suomi24:ssa on muutenki aina ihan lahopäistä jengiä seassa :D

    • Työllisyysnäkymät

      Sisustussuunnittelijoille on enemmän töitä. Vaikka sisustussuunittelijan työ on suhdanneherkkää ja noudattaa rakennusalan suhdanteita, niin yleensä töitä kuitenkin on noususuhdanteen aikana tosi hyvin.

      Tekstiilisuunnittelijat sen sijaan toimivat supistuvilla markkinoilla ja tekstiilialan suunnittelijan töitä on Suomessa koko ajan vähemmän. Tekstiilitaiteilijana voi elättää itsensä jos tekee samaan aikaan opettajan töitä ja kouluttaa samalla alalle lisää työttömiä tekstiilisuunnittelijoita. AMK-tutkinnolla et kuitenkaan pääse opettajaksi.

    • -

      Kauan se pääsykoe kestää? Onhan siis varmasti vaan jotain piirtämistehtäviä siinä sisustusuunnittelijassa?

      • Pelkkää piirtämistä

        Mitä itse arvelet? Pärjääkö sisustussuunnittelija pelkällä piirtämistaidolla vai pitäisikö osata hahmottaa myös 3-ulotteista tilaa? Pitäisikö myös osata keskustella asiakkaan kanssa ja tehdä töitä tiimissä? Mitä muuta sisutussuunnittelijan pitäisi osata? Eiköhän tuo koe mittaa niitä kykyjä ja ominaisuuksia mitä työssä tarvitaan.


      • -
        Pelkkää piirtämistä kirjoitti:

        Mitä itse arvelet? Pärjääkö sisustussuunnittelija pelkällä piirtämistaidolla vai pitäisikö osata hahmottaa myös 3-ulotteista tilaa? Pitäisikö myös osata keskustella asiakkaan kanssa ja tehdä töitä tiimissä? Mitä muuta sisutussuunnittelijan pitäisi osata? Eiköhän tuo koe mittaa niitä kykyjä ja ominaisuuksia mitä työssä tarvitaan.

        Näköjään se pääsykoe on vaan sit piirtämistä, kun käskettiin ottaa mukaan kaikenlaisia piirustusvälineitä. Monta tehtävää on pääsykokeessa, kun se koe kestää noin kauan?


      • +
        - kirjoitti:

        Näköjään se pääsykoe on vaan sit piirtämistä, kun käskettiin ottaa mukaan kaikenlaisia piirustusvälineitä. Monta tehtävää on pääsykokeessa, kun se koe kestää noin kauan?

        Kutsussahan se tehtävien määrä on ilmoitettu, kohdassa "Valintakokeen sisältö".


      • outoa...
        - kirjoitti:

        Näköjään se pääsykoe on vaan sit piirtämistä, kun käskettiin ottaa mukaan kaikenlaisia piirustusvälineitä. Monta tehtävää on pääsykokeessa, kun se koe kestää noin kauan?

        Miksi pitää osata käsin piirtää jos kaikki tehdään tietokoneella mit tarvii piirtää
        ei se nyt mikään taidemaalarin ammatti ole vaan enemmän käsityötä lähellä..???!!


    • Sisustussuunnittelu

      Kaksi päivää piirrettiin 8 tuntia. Yhdessä tehtävässä piti tehdä rautalangasta huvilakatos 1:5..materiaalit annettiin.. mutta musta teippi olisi siistinyt rautalangan päät ja leikkurit oli tosi tarpeen ja tietysti suhdeviivain..Tsemppiä kaikille! Ei todellakaan ole helppo päästä sisään..sopii kaikkien epäilijöiden yrittää itse. Piirtämistaito ehdoton

    • Martti Italiaano

      Hei kuulkaas,

      missä tuo pääsykoe tänä vuonna pidetään, ja monelta pitäis olla paikalla? Itse kun olen näemmä pääsykoekutsuni hukannut, eikä toimistoonkaan enää tähän aikaan paljon soitella.

    • -

      No voi itku, en oo mikään näpertelijä ihminen, tykkään ja haluisin vaan piirtää. Onks toi vasta kakkosvaiheessa, toi rakentelu siis? Koska kutsussa pyydettiin ottamaan vaan mukaan eri vahvuisia lyijykyniä, A3-lehtiö ja puuvärejä. Onko muuten niillä paksuuksilla tarkempia väliä tai kokoja? Kunhan vaan 2 perus lyijäriä, toisesta ohuempaa, toisesta paksumpaa jälkeä? Ja voi vaikka käyttää kokonaan vaan toista lyijäriä tai muuten vaan niitä vapaasti eri piirroksien kohdissa? Voiko kokeesta lähteä muuten kesken, jos se tuntuu vaikealta, esim. sillä ruokatauolla. Tarviiko sanoa mitään ja voi ottaa vaan ne jo tekemät luonnokset mukaan?

    • just_joo

      Hyvähän se on huudella että "hae taikkiin" ja "hae lahteen" jos ite on jo siellä! Ei kaikilla ole niin sairaita ja utopistisia ideoita ennakkotehtäviin ku teillä. Taikki hakee vaan valmiiks graaffikkolasit päässä heiluvia hippejä ja jos sä et sovi siihen modiin ni siinähän yrität vuosi vuoden perään päästä sisään. Ja lahti on AMK siinä missä metropoliakin. Toki Lahti on saanut repästyä ittellensä jostain hyvän maineen, jotta taikki sai kilpailijan. Koulutuksen saa metropoliastakin ja eiköhän se oo jokaisesta itestä kiinni miten niitä töitä hakee ja mistä! Sama pätee kauppatieteiden maisteriin ku tradenomeihin, kummatki tyypit tekee samaa hommaa mut kauppislainen voi vaan pyytää 1000e enemmän alotuspalkkaa. Työnhakijasta se on kiinni, ei siitä koulusta! Mun mielestä kaikki jotka ootte päässy pääsykokeisii ni tsemppiä vaan unohtakaa nää kaikki jengien typerät kommentit metropoliasta tai mistä tahansa koulusta! Pääasia on et ootte päässy askeleen lähemmäs opiskelupaikkaa ja täysillä vaan eteenpäi!

      • minä vaan

        tuli vaan mieleen. ihmiset kun haette aloille jotka on pitkälle intohimoaloja, mietittekö yhtään mihin tähtäätte? kannattaisi varmaankin. kouluun pääseminen itsessään on vasta kaiken alku. kannattaa perehtyä siihen ketkä ovat suomen tämän hetken parhaita alalla samoin kuin koko maailmalla. katsokaa mistä ne on pääasiassa valmistunu.
        tutustukaa myös koulujen historiaan. näiden perusteella voitte päätellä jo aivan itse minne kannattaa mennä ja miksi.

        ennenkaikkea miettikää omia tavoitteita


    • Leroyyy

      Miten teil toi kakkosvaihe, nähdäänkö siellä?

      Mitä sinne pitää ottaa mukaan??

    • -

      Muita ketkä ei päässy ykkösvaiheesta kakkosvaiheeseen sisustussuunnittelussa? Oletteko hyviä piirtää vai mistä luuletteko, että johtui? Mikä on teidän suunnitelma B, kun ette pääsy?

    • pönttinen

      itse en viime vuonna päässy, johtu varmaan heikosta perspektiivin hallinnasta. tänä vuonna samasta syystä en varmaan pääse kouluun sisään, vaikka kakkosvaiheessa olinkin, ja osa tehtävistä meni ihan hyvin. viimeisen päivän tärkein tehtävä vaan meni ajankäytön, ja piirustuksen kannalta tosi huonosti, kauhee tunne tuijottaa piirrustustaan ja tietää, että jotain on nyt pahasti vialla, muttei vaan saa sitä korjattu :D no, ens vuonna.
      oma varasuunnitelma on edelleen tehdä ees vähän sinnepäin alan töitä. onhan tässä jo pari vuotta sisustusliikkeessä oltu töissä.

    • Tyytyväinen!

      Valmistuin Metropoliasta muotoilija (AMK) keväällä 2011 sisustussuunnittelusta. Sain opiskeluvuosien aikana erinomaista opetusta asiantuntevilta ja alalla tunnetuilta nimiltä. Sain välittömästi valmituttuani vakituisen sisustusarkkitehdin työn ja muotoilualalle erittäin hyvän palkankin vielä. Olen hyvin tyytyväinen Metropoliaan :) Ja tämä ei ole mainospuhe, vaan ihan faktaa tavallisen ihmisen suusta!

      • Minä-minä ...

        Naistä tämän palstan kommenteista päätellen siellä vois olla kyllä enemmän tota yhteistyö- ja kommunikaatiotaitojen opetusta, ja tiimityötä mitaavaa juttua sais olla jo pääsykokeessakin.

        Metropolian muotoilualalta työllistyy tilastojen mukaan ensimmäisen vuoden akana 98% valmistuneista. Näistä 45% työllistyy omalle alalleen koulutustaan vastaaviin tehtäviin. Onneksi kuitenkin Helsingin seudulla riittää muita töitä. Työllistymisessä Metropolian tilanne on muotoilulinjoista paras, parempi kuin Lahdessa tai Taikissa.


    • Deesign

      Piti ihan itsekinin kommentoida tänne Metropolian muotoilupuolen opintojen tasoa, vaikka en itse opiskelekaan siellä sisustussuunnittelua vaan toista muotoilun alaa. Itselläni on kuitenkin semmoinen mielikuva, että Metropoliassa on hyvä opetuksen taso, enkä ole huomannut mitenkään huonoa ilmapiiriä. Suurin osa opettajista on ammattitaitoisia ja moni tuntiopettajista opettaa myös TAIKissa vastaavia kursseja. Metropolialla on pääkaupunkiseudulla se etu, että se on TAIKin lisäksi ainoa muotoilua-alan oppilaitos, josta voi saada alan tutkinnon, joten moni pääkaupunkiseudun ammattitaitoinen muotoilualan opettaja tulee mieluusti opettamaan myös Metropoliaan. Näin heidän ei tarvitse matkustaa kauas opetustöihin. Jotkut Metropolian opettajista kyllä opettavat myös Lahden muotoiluinstituutissakin. Monet opettajista ovat olleet myös pitkään työelämässä ja tehneet itse kyseisen alan töitä ja ovat verkottuneet ja hankkineet kontakteja eri yrityksistä. Opiskelu on melko käytännönläheistä, eli paljon tehdään suunnittelutyötä ja tehdään käsin. Teoriaa ei ole liikaa, vaan se tukee opintoja. Ainoa miinus on se, että työtilat/välineet voisivat olla paremmat.

      Nuoren muotoilualalle hakevan kannattaa lähteä opiskelemaan avoimin mielin ja kannattaa pyrkiä löytämään motivaatio opiskella siinä opintopaikassa mihin pääsee sisään. Kun on valmistunut, esimerkiksi Metropolian AMK:sta, muotoilupuolelta voi hakea jatko-opiskelemaan vaikka ulkomaille johonkin yliopistoon. Kaikkien ei tarvitse hakea TAIKiin vain sen maineen vuoksi. Uramahdollisuudet paranevat, kun jo opiskeluaikoina osallistuu erilaisiin muotoilukilpailuihin ja saa täten kilpailutöitä ja suunnitelmia osaksi omaa portfoliota. TAIK/Lahden muotoiluinstituutti ei ole tie onneen vaan kaikki on kiinni opiskelijan motivaatiosta. CV ja ura kehittyy pikkuaskelista, eikä yhdessä rytäkässä kun valmistuu koulusta. Muotoiluala on myös siitä omituinen, että koulutuksen omaava voi tehdä hyvin laajasti erilaisia töitä eikä ainoastaan sitä yhtä designerin työtä jossakin muodikkaassa muotoilutoimistossa.

    • miettikää

      Pitäisköhän täällä kirjoittajien pitää mielessä, että työssäollessa oman työpaikan mustamaalaaminen netissä on rikos - olisikohan tämä asia hyvä oppia jo opiskeluaikana - pitää mölyt mahassaan. Joskus se pahin kritiikki tulee niiltä, jotka eivät oikein pärjää niissä haasteissa joita opiskelu asettaa. nimim. 15 v. yliopistonopettajana toiminut

      • Pidä itse mölysi

        Aika heikosti Metropolian pääsykoe toimii, jos opiskelijat "eivät pärjää niissä haasteissa, joita opiskelu asettaa". Mieti: jos vain 3,4 % hakijoista pääsee sisään (niin kuin tuossa ylempänä ketjussa väitettiin) niin valittujen joukko pitäisi pärjätä erittäin hyvin.

        Taitaa siis olla totta että sisään pääsijät valitaan enemmän pärstäkertoimella kuin osaamisella. Tai olisikohan valituksissa sittenkin jotain aihetta?

        Kertoo myös aika paljon koulun ilmapiiristä, että kokenut opettaja vähättelee kritiikkiä leimaamalla kriittisesti suhtautuvat vain niiksi, jotka eivät pärjää ja väittää että on muka rikos arvostella omaa opiskelu- tai työpaikkaa. Missä kohtaa rikoslakia se lukee? Ei lmissän! Vai lukeeko se Metropolian järjestyssäännöissä - ei! Lukeeko se ehkä teidän maikkojen työsopimuksissa??Työsopimus on teille varmaan sama kuin laki, voi voi!


      • ope sivusta
        Pidä itse mölysi kirjoitti:

        Aika heikosti Metropolian pääsykoe toimii, jos opiskelijat "eivät pärjää niissä haasteissa, joita opiskelu asettaa". Mieti: jos vain 3,4 % hakijoista pääsee sisään (niin kuin tuossa ylempänä ketjussa väitettiin) niin valittujen joukko pitäisi pärjätä erittäin hyvin.

        Taitaa siis olla totta että sisään pääsijät valitaan enemmän pärstäkertoimella kuin osaamisella. Tai olisikohan valituksissa sittenkin jotain aihetta?

        Kertoo myös aika paljon koulun ilmapiiristä, että kokenut opettaja vähättelee kritiikkiä leimaamalla kriittisesti suhtautuvat vain niiksi, jotka eivät pärjää ja väittää että on muka rikos arvostella omaa opiskelu- tai työpaikkaa. Missä kohtaa rikoslakia se lukee? Ei lmissän! Vai lukeeko se Metropolian järjestyssäännöissä - ei! Lukeeko se ehkä teidän maikkojen työsopimuksissa??Työsopimus on teille varmaan sama kuin laki, voi voi!

        Se ettei opettaja kestä kritiikkiä kertoo ettei ole persoonaltaan sopiva opettajan ammattii, ei sovi tosikoille tai itsekkäille narsisteille, se on ihmissuhdeammatti.


      • Hauhauvalivali
        ope sivusta kirjoitti:

        Se ettei opettaja kestä kritiikkiä kertoo ettei ole persoonaltaan sopiva opettajan ammattii, ei sovi tosikoille tai itsekkäille narsisteille, se on ihmissuhdeammatti.

        Muotoilun opettajat on semmosia mitä kulttuurialalla yleensäkin. Jotkut on taiteilijoita ja ne on narsisteja ja jotkut on kaavapuolen ihmisiä ja ne on tosikkoja. Muita ei oo.


    • metropolia-parempi

      Lahteen ei kannata hakea, opetuksen taso on laskenut tasaisesti LAMKiin liittymisen jälkeen, jolloin vastaan hanganneet pätevät opettajat korvattiin epäpätevillä.

      Lisäksi tilat siirtyy keskustasta 3,5 km päähän rautatieasemasta, mieti haluatko matkata sinne 2018 syksystä alkaen ahtautua vanhaan ISKUn tehtaaseen tekniikan, sosiaali ja kaupanalan kanssa.

      ..Niin ja LAHTI itsessään, kestätkö siellä 4 vuotta, opetus on aika pitkäveteistä 2 ekaa vuotta ja 'tekemisen meininki kaukana'

      • OjastaAallikkoon

        Jos pitää valita Vantaa tai Lahti, niin tottakai Lahti. Metropolian muotoilu ei ole Helsingissä vaan Vantaalla radanvarren lähiössä 15 km:n päässä Helsingin keskustasta. Lahdessa uusi paikka Iskun tehtaalla 3,5 km:n päässä keskustasta kuullostaa sen rinnalla unelmalta. Yhteistyö tekniikan, sosiaali- ja kaupan alan kanssa voi olla hyvä juttu.

        Myös Metropolian opetuksen taso on laskenut tasaisesti. Vain viestintä toimii hyvin, mutta todellisuus viestien takana on karmaiseva. Nyt koko henkilöstöä koskevat YT:t päällä. Parhaat opettajat on lähteneet jo aikaa sitten parempiin töihin. Jäljelllä ovathuonoimmat ja laiskimmat, joita ei ole muualle huolittu tai eivät ole edes viitsineet hakea kun odottavat eläkeikää.


      • enoomuotoilija
        OjastaAallikkoon kirjoitti:

        Jos pitää valita Vantaa tai Lahti, niin tottakai Lahti. Metropolian muotoilu ei ole Helsingissä vaan Vantaalla radanvarren lähiössä 15 km:n päässä Helsingin keskustasta. Lahdessa uusi paikka Iskun tehtaalla 3,5 km:n päässä keskustasta kuullostaa sen rinnalla unelmalta. Yhteistyö tekniikan, sosiaali- ja kaupan alan kanssa voi olla hyvä juttu.

        Myös Metropolian opetuksen taso on laskenut tasaisesti. Vain viestintä toimii hyvin, mutta todellisuus viestien takana on karmaiseva. Nyt koko henkilöstöä koskevat YT:t päällä. Parhaat opettajat on lähteneet jo aikaa sitten parempiin töihin. Jäljelllä ovathuonoimmat ja laiskimmat, joita ei ole muualle huolittu tai eivät ole edes viitsineet hakea kun odottavat eläkeikää.

        Nojoo, mieluummin mä opiskelisin 15 km:n päässä Helsingin keskustasta kun 3,5 km:n päässä Lahden keskustasta, mutta tää on toki makuasia. Ja eio oma lehmä ojassa, en opiskele kummassakaan lafkassa.

        _____________________________________________

        Muutenkin vähän luulen, että taitaa muotoilualalla portfolio, osaamis-/lahjakkuustaso, oma kiinnostus alaa kohtaan ja suhteiden luominen alalla toimiviin entiteetteihin olla tärkeämpää, kuin se mistä puljusta on paperit kouraansa nyhtäissyt. En ole muotoilija, vaan toimin toisella luovalla alalla, eli puolimutulla mennään.

        Ite opiskelin taikissa ja kyllä sielläkin aika oman onnensa nojassa sai opinnot suorittaa, opetuksen taso vaihteli välillä hyvä (ehkä satunnainen erinomainenkin joukossa) - ihan jäätävän paska. Taitaa olla yleistä näillä luovemmilla aloilla, lahjakkaat tekijät kun eivät jostain syystä tunnu olevan kovin hyviä opettajia. Liekö tottuneet työelämässä kilpailemaan jobeista kynsin hampain, eivätkä osaa päästää irti siitä roolista opettaessaan mahdollisia tulevia kilpailijoita.

        Jokaisen millään lailla luovalle alalle suuntaavan kannattaa myös miettiä, onko oma luonne tarpeeksi kova ja osaako olla välillä suhteettomankin häikäilemätön ja raadollinen yrittäessään tyrkätä jalkaansa työelämän oven väliin. Mitä itseeni tulee, koen jatkuvan itseni mainostamisen ja siinä sivussa muiden ylenkatsomisen (siis oikeasti en ajattele näin, mutta alalla pärjätäkseen on pakko esittää olevansa se top turd in a shitpile) niin hirveäksi tavaksi elää, että opiskelen tällä hetkellä luovan alan duunini ohessa itselleni uutta, aivan toisenlaista ammattia AMK:ssa (jossa voin kuitenkin käyttää hyväkseni myös luovaa osaamistani, ei siis mennyt taikki hukkaan).

        Jos kuitenkin palo alalle on kova, niin siitä vaan kokeilemaan. Luova työ antaa tosi paljon ja on mahtavaa nähdä kättensä jälki. Täytyy vaan pystyä handlaamaan kaikki muu siinä sivussa tuleva oheisshitti.


    • Alexmilner
    • pettynyt17

      Metropoliassa opettajien motivaatio on ihan nollassa. YT:iden myötä monet hyvät opettajat ovat saaneet lähteä ja jäljelle jääneet eivät mitenkään pysty pitämään pakkaa kasassa. Paljon on myös odottelua ja tehotonta opiskelua. En tiedä kannattaako välttämättä tännekään tulla jos Lahti tai Aalto on millään tavalla vaihtoehtona. Lahdesta nyt ainakin pääsisi helpommin jatko-opiskelemaan ja työelämään. Joku ylempänä sanoi, että sissareiden puolelta Metropoliasta olisi työelämään päässyt 45 % omalle alalle, mikä on aika huono, alle puolet! Toivon itse saavani töitä, yritän tosin siirtoa muualle jo opintojen aikana.

      • kortistoonvaan

        Joo, no se on kyllä totta, että työllistymisnäkymät OVAT OLLEET hyviä, mutta ei se koulun leima tuo mitään itsessään, voit hyvinkin hävitä työnsaannissa vaikka olisit kyseisen 'paremman koulun' käynyt. Nykyisin tämä taso on muotsikassa ollut sen verran keskivertovoittoista, että kannustavimmatkin opettajat pyörittelee silmiään. Et sinä sillä erotu uutena työntekijänä, että teet samaa tasapaksua kuin muut.


    • sannaoksanen
    • dfdff

      Kellekään tullut vielä kutsua pääsykokeisiin?

      • Khjh

        15 päivä tuli metropoliaan sisustusarkkitehtuuriin. Jännittää kyllä, kuinka kova taso on vastassa. :/


    • Hnngh

      Miten teillä meni ensimmäinen vaihe tänä vuonna?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      137
      1906
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1898
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1848
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1630
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1150
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe