Miten saa menkkatahrat pois alusvaatteista?

134555

En tiennyt mihin olisin tämän keskustelun voinut laittaa joten laitoin tänne.
Eli itselläni on varmaan 4 pikkarit mihin on jäänyt ikävät menkkatahrat. Mitenköhän ne saisi pois? En kehtaa esiintyä poikaystäväni edessä pikkareissa, missä on epämääräisiä punaisia tahroja! Jotain neuvoja millä saisi pois? Pikkarit ovat muuten ihan hyvät ja ok,enkä kyllä niitä roskiinkaan heittää.

20

19794

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kuukautiskemisti

      liotus ja tahranpoisto.

      Veristä vaatetta ei saa koskaan pestä yli 40 asteessa, tai veren proteiinit jäävät kiinni vaatteeseen. Eli aina jos lakanoissa tai pikkareissa on veritahraa, laita saman tien likoamaan kylmään veteen vuorokaudeksi, sitten tahran päälle tahranpoistoa ja normaali pesu 30-40 asteessa koneessa. Jos olet jo pessyt kerrankin 60 asteessa, veri ei enää lähde, kloriitilla voi vaalentaa, mutta värillisestä vaatteesta lähtee sitten värikin.

      • Mmmumisija

        (En oo aiheen alottaja.) En olekaan koskaan kuullut tota, että yli 40 asteessa ei saa pestä veristä vaatetta. Hyvä tietää! Tosin yleensä käytän sellasta just 40 asteen "pikaohjelmaa" (se ei varmaan haittaa...?).

        Oon kuullut jostain, että suola auttaisi, mutta en tiiä, onko totta, enkä muista enää, miten kävi, kun kokeilin... ;S


      • kuukautiskemisti
        Mmmumisija kirjoitti:

        (En oo aiheen alottaja.) En olekaan koskaan kuullut tota, että yli 40 asteessa ei saa pestä veristä vaatetta. Hyvä tietää! Tosin yleensä käytän sellasta just 40 asteen "pikaohjelmaa" (se ei varmaan haittaa...?).

        Oon kuullut jostain, että suola auttaisi, mutta en tiiä, onko totta, enkä muista enää, miten kävi, kun kokeilin... ;S

        esim. punaviinitahraan, jossa siis kankaasta pitää saada imeytettyä värjäävää ainetta pois. Veren kanssa kemia ei toimi ihan samaan tapaan, koska veren värjäytymisen aiheuttaa punasolujen väriaine. Veren ensisijainen poistokeino on välitön liotus, jos veri ei ole ehtinyt kuivua, tulos on sitä parempi.

        Nämä eri aineiden poistokikat ovat ihan vuosikymmenten perimätietoja Martoilla yms, sääli, etteivät ne oikein kierrä nuoremmille sukupolville enää.


      • äidin neuvot
        Mmmumisija kirjoitti:

        (En oo aiheen alottaja.) En olekaan koskaan kuullut tota, että yli 40 asteessa ei saa pestä veristä vaatetta. Hyvä tietää! Tosin yleensä käytän sellasta just 40 asteen "pikaohjelmaa" (se ei varmaan haittaa...?).

        Oon kuullut jostain, että suola auttaisi, mutta en tiiä, onko totta, enkä muista enää, miten kävi, kun kokeilin... ;S

        Pyykkikone ottaa aina aluksi kylmää vettä mutta lämmittää sen sitten ohjelman vaatimaan lämpötilaan. Kannattaa liottaa aina verisiä vaatteita kylmässä vedessä. Valkoisen puuvillan voi valkaista vaikka kloritella mutta keinokuituihin sitä ei kannata käyttää, värit vain lähtevät ja tulos on ikävän harmaa tai muu suttuinen värisotku.
        Tyttärellä tuli muutama vuosi sitten usein verta nenästä ja sitä ehti usein valua puserolle yms. Kyllä niistä tahroista päästiin aina eroon. Voit kokeilla tahraan paikallisesti myös nestemäistä pyykinpesuainetta, anna vaikuttaa tunti-2 ja sitten konepesu sen mukaan, mitä vaatteen pesuohjeessa sanotaan.


    • Läski26

      Nuorempana tahrin lähes joka kerta housujani ja joskus lakanoitakin. Se oli tietysti nuorelle tytölle kova paikka. En tiedä, mitä on tapahtunut, mutta nyt aikuisiällä tahroja tulee paljon paljon harvemmin, eikä lakanoihin koskaan. Toisaalta nykyään vaihdan suojia useammin sekä myös käytän pidempiä suojia.

      Joka tapauksessa itse pyrin käyttämään menkkojen aikana huonoja käytössä kuluneita tai halpoja alushousuja, jotka voi sitten heittää pois, jos tarve niin vaatii. Nykyään toiminkin näin. Nuorena tyttönä puolestaan en edes yrittänyt pestä veritahroja pois esim. lakanoista, vaan käytin näitä huonoja lakanoita sitten seuraavien menkkojen aikana, jolloin uudet tahrat eivät haitanneet. Toisaalta lapsena kun sotkin enemmän minulla oli erillisiä "menkkavaatteita" juuri tästä johtuen. Nykyään käytän samoja vaatteita, vaikka tahroja joskus tuleekin.

      • tack

        Hei ei huolta , mene s-markettiin tai luotaistuotekauppaan ja osta sappisaippuaa on olemassa nestemäistä ja palana, kostuta läntti vedellä laita saippuaa hankaa ja anna vaikuttaa esim. 15 min huuhtele ja katso miltä vaikuttaa toista käsittely ja anna vaikuttaa vielä 15-30 min , sitten koneeseen normaaliin ohjelmaan, minä ainakin olen saanut läntit pois,mitä nopeammin teet tulos on täydellinen, itse en ollut kuullut koko saippuasta mutta tyttäreni kertoi sen toimivan, mummo 59v


    • minä.....

      Astianpesu ainetta kylmää vettä. Niillä kun hankaa tarpeeks kauan nii lähtee

      • hassua

        outo juttu. Itselläni on tullut monta kertaa verta alkkareihin. Mustista alkkareista en oo koittanu pestä pois. Oon vaan heittäny ne pyykkikoriin, koska ei kukaan erota sitä pientä veri tahraa niistä ja aina on lähteny pois tai sitten se ei vaan näy. Vaaleammissa oon huuhdellut vedessä, mutta ei se niin pelkästään lähtenyt ja pesukoneessa lähti kokonaan. Kerran kun oltiin lomareissulla ja valkoisiin alkkareihin oli tullut jäätävän paljon verta ei ollut huuhtelu mahdollisuutta. Samat valkoset on vielläkin käytössä, eikä oo minkäänlaista punertavaa läikkää niissä.


      • öljhohlhk

        Kiitokset oikein paljon tästä neuvosta! Katsellessani telkkaria ajatuksissani aloin raapia haavaa joka tietysti alkoi sitten vuotaa uudestaan suoraan valkoiselle sohvalleni. Hirveellä kiireellä googlettamaan "veren poisto kankaasta" ja päädyin tänne. Päätin koittaa tätä kikkaa ja kastelin rätin kylmällä vedellä ja laitoin siihen astianpesuainetta ja veritahra lähti sohvasta todella helposti. ELI SUURI KIITOS! :)


      • Anonyymi
        öljhohlhk kirjoitti:

        Kiitokset oikein paljon tästä neuvosta! Katsellessani telkkaria ajatuksissani aloin raapia haavaa joka tietysti alkoi sitten vuotaa uudestaan suoraan valkoiselle sohvalleni. Hirveellä kiireellä googlettamaan "veren poisto kankaasta" ja päädyin tänne. Päätin koittaa tätä kikkaa ja kastelin rätin kylmällä vedellä ja laitoin siihen astianpesuainetta ja veritahra lähti sohvasta todella helposti. ELI SUURI KIITOS! :)

        Mulla just aukes haava ja lakanalle meni verta tulinpahan tänne kattelee et mitä tekis ettei vanhemmat sekoo. Kaikki sano jotain pyykikonetta ja muuta kunnes näin tän kommentin ja nyt lakanassa ei oo mitään tahraa. kiitos :)


    • Susa 28

      Hyvä, käytän melkein aina valkoisia pikkuhousuja ja vaikka tamponi tai side, niin menkkatahroja tulee välillä ja heti kun liottaa kylmällä vedellä ja astiksella niin lähtee.
      Kiusallista on joskus kun aluvaatteisillaan ja näkyy pikkareissa tahra, tai tyttöporukassa vaikka saunoessa kun tampoonin naru näkyy, mua ainakin hävettää.

    • jfklsöa

      Mulla on aina riittänyt, että laitan siihen pesuainetta ennen pesua. Eli pikkarit ovat voineet olla pyykkikopassa jo jonkun aikaa.

      Taitaa olla Ariel Active jotain, tuo pesuaine. Nestemäistä. Laitan sitä noin teelusikallisen verran suoraan tahralle ja levitän vähän. Sitten pyykki koneeseen ja 60 asteessa yleensä pesen. Omistan vain mustia ja valkoisia alushousuja ja pyrin käyttämään mustia menkkojen aikaan.

    • sipsu6

      Just testasin kylmää vettä ja fairia niin lähti veritahrat.

    • hiy9um

      Jos on valkoisista tai vaaleista piikkareista kyse voi liotuksen ja pesun jälkeen antaa niiden kuivua ikkunan lähettyvillä ja antaa auringon auttaa vaalentamisessa.

      Itse käytän ainoastaan vanhoja, huonoloaatuisia lakanoita, pyyhkeitä, alus- ja päällysvaatteita kuukausten aikana koska minun verenvuotoni on niin runsasta, että tahroista ei voi mitenkään välttyä.

    • omgtäätoimiioikeesti

      Tää toimii oikeesti!! Hinkkaat ekaks sappisaippualla, sitte viel päälle vanishin sellasttahranpoistojuttuu ja si pesukoneesee! Sain tällee yli puolvuotta vanhan veritahran pois!

    • saippua on jees

      Ihme monimutkaset sappisaippuat teillä.
      Ite en oo ikinä muuta tarvinnu ku kylmää vettä ja palasaippuaa, ja sitten vaan sivuja hankaa vastakkain niin lähtee, vaikka olisi sen pari tuntia housuissa ollutkin tahra.

    • iikg

      toimiiko toi kylmävesi ja astianpesuaine jos tahrat on ollu jo viikon??

    • Kylmä vesi ->

      Itse olen yön aikana lakanoihin tulleita tahroja hinkannut ensiavuksi vaan kylmään veteen kastetulla paperilla tai rätillä ja oon saanu ihan hyvää jälkeä. Olen myös heittänyt ppykkikoneeseen sellaisenaan tahraisia vaatteita, ja vaikka minkä väriset vaatteet olisivat kuinka kauan korissa olleet ja millä tahansa ohjelmalla olen pessyt, niin aina ovat veritahrat lähteneet.

    • tytsy15

      Minulla on lähtenyt ihan vaan silleen että ensin liotan kylmässä vedessä ja sitten vaan pesukoneeseen.
      Käytän kuukautisten aikana tummia alushousuja (esim. mustia), niin veritahrat ei sitten niin pahasti näy.

    • Anonyymi

      Enpäs tiiå

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      138
      1945
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1908
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1858
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1640
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1160
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1137
    Aihe