Pahin, julmin, ja ikimuistoisin krapula ikinä?

ViskiSiltiMaistuu

elikkä kertokaas te hilpeät juoppolallit tuskallisin krapula kokemuksenne?

itselläni on noin vuosi sitten tapahtunut, kun sain tyttöystävän kaverilta puolenlitran viski pullon, joka maultaan oli aivan saatanan hyvää ja prosentteja löytyi 40%.. no siinä tunnin sisään pullo olin pullon yksin vetässyt huiviin ja enkä ollut lantrannut mihinkään... noh siinä parin tunnin sisään huomasin, että känni oli erillainen kuin ennen, jotenkin panikoitunut ja pelottava. Vähän ajan päästä hoipertelin tyttöystävän kotiin, (silloin asui vielä vanhempiensa kanssa :D) ja sammuin, kunnes iltapäivästä alkoi helvetillinen krapula. Oksensin ilta kuudesta aamuyöhön, en pystynyt nousemaan ylös ja mikään, ei edes vedsi pysynyt alhaalla vaan tuli ulos kuin meksikon pikajuna... :D jopa kyljen kääntäminen teki tuskaa ja ajoittain toistin hiljaa mielessäni, että ''itse tämän olen aiheuttanut ja koitan kestää ja selvitä hengissä''.. aamuyöstä viimisten oksennusten joukossa tuli verta mukana...

Seuraavana päivänä oli reissu nokian keskustaan, jossa haisee ihan helvetin pahalle ilmeisesti sen rengas tehtaan vuoksi, ai että oli unohtumaton kokemus :)

olin viellä alaikäinen silloin, joten piti vältellä joutumasta juttelemaan krapulailtanani tyttöystävän äidin, joka ehdotti jopa sairaalaa :D että sellasta.

Kokemuksia ja vinkkejä miten tälliset voitaisiin välttää...

115

30445

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • KauhuKanuuna

      PAHIN krapula IKINÄ tuli kaverin pontikasta. Baarista mentiin jatkamaan kaverin kämpille ja siellä tintattiin ponua kunnes filmi katkesi.

      Aamulla herätessä tuntui pää siltä kuin se olisi ollut yön pakastimessa ja pudonnut sitten vahingossa lattialle. Kaiken huomion vei käsittämätön, säröytyneen kallon läpi aivorunkoon asti porautuva vihlova päänsärky, joka sai oikean silmän vuotamaan vettä. Nenäässä haisi pontikka. Suussa maistui pontikka. Kaikki haisi ja maistui sille prkeleen pontikalle. Jopa rööki. Oksennukset tulivat pitkin päivää varoittamatta iltaan asti ja yleisemmin olo kuin olisi vilustumassa kunnolla. Vitutti, itketti, täristi ja pelotti.

      Toinen näille samoille jatkoille mukaan tullut kaverini muuten heräsi samana aamuna parin kilomerin päässä pellolta lasillinen tätä pontikkaa kädessään. Miten sinne joutui ei tiedä kukaan.

      Tän jälkeen meni kuukausi ennenkuin maistoin edes olutta....

      • Huhhuh tonttu

        Senverran tuli kapakissa otettua, etten muista mitään. Aamulla heräsin lähikylästä, oudosta talosta oudon miehen vierestä. Molemmat ilkosillaan! Jätkä jäi nukkumaan kun hiippailin pihalle etsimään jotakin bussipysäkkiä. Nolotti. Onneksi mitään ei kadonnut laukustani enkä saanut seksitauteja.
        Krapulat loppui tuohon hölmöilyyn. Miestä en tunnistaisi enää vaikka näkisinkin!


      • isopahakankku

        Juu omatekosista keitoksista saa parhaat "sävärit". Oli eräs juhannus aikaa sitten ja koko ilta lipitettiin kotikemistien liemiä ja hieman muutakin. Joskus keskiyöllä sitten lamppu sammui. No kaverit oli raahannut sentään telttaan nukkumaan. Mutta se herätys öööööääääääää....ei voi oloa sanoin kuvata. Kumma kun olin edes hengisssä. Kaverit pyysi aamupalalle makkaraperunoille..ei ei tehnyt oikein mieli:( :( :D
        Se päivä meni maatessa sängyssä "kuoleman kielissä" ja siitä pari eteenpäin piti vielä kävellä kyyryssä ja koko viikko oli huono vointi. Opin kyllä siitä reissusta jotain..


      • saatananpalvojass2
        Huhhuh tonttu kirjoitti:

        Senverran tuli kapakissa otettua, etten muista mitään. Aamulla heräsin lähikylästä, oudosta talosta oudon miehen vierestä. Molemmat ilkosillaan! Jätkä jäi nukkumaan kun hiippailin pihalle etsimään jotakin bussipysäkkiä. Nolotti. Onneksi mitään ei kadonnut laukustani enkä saanut seksitauteja.
        Krapulat loppui tuohon hölmöilyyn. Miestä en tunnistaisi enää vaikka näkisinkin!

        Maailman pahin kanukka!! https://auctions.godaddy.com/trpItemListing.aspx?&miid=36134775


      • Kaljax

        Ollut huonoa tavaraa.


      • Anonyymi
        Huhhuh tonttu kirjoitti:

        Senverran tuli kapakissa otettua, etten muista mitään. Aamulla heräsin lähikylästä, oudosta talosta oudon miehen vierestä. Molemmat ilkosillaan! Jätkä jäi nukkumaan kun hiippailin pihalle etsimään jotakin bussipysäkkiä. Nolotti. Onneksi mitään ei kadonnut laukustani enkä saanut seksitauteja.
        Krapulat loppui tuohon hölmöilyyn. Miestä en tunnistaisi enää vaikka näkisinkin!

        minä se olin koska nussitaan uudestaan


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        isopahakankku kirjoitti:

        Juu omatekosista keitoksista saa parhaat "sävärit". Oli eräs juhannus aikaa sitten ja koko ilta lipitettiin kotikemistien liemiä ja hieman muutakin. Joskus keskiyöllä sitten lamppu sammui. No kaverit oli raahannut sentään telttaan nukkumaan. Mutta se herätys öööööääääääää....ei voi oloa sanoin kuvata. Kumma kun olin edes hengisssä. Kaverit pyysi aamupalalle makkaraperunoille..ei ei tehnyt oikein mieli:( :( :D
        Se päivä meni maatessa sängyssä "kuoleman kielissä" ja siitä pari eteenpäin piti vielä kävellä kyyryssä ja koko viikko oli huono vointi. Opin kyllä siitä reissusta jotain..

        Oli kotitekoinen tai ostettu niin se on alkoholin määrä joka tekee sen krapulan. Niin että ainoastaan alkoholi sen krapulan aiheuttaa


    • isdfughj

      Semmoisen saa vasta, kun olet juonut muutaman päivän. Sen jälkeen et uskalla edes nukahtaa. Kunnon krapulat alkaa vasta, kun oot tarpeeksi vanha, noin 30v. ja ylöspäin.

      • EiNäin!

        Ikimuistoisimmat rapula-aamut ovat olleet, kun olin sammunut suihkuun ja kas kas… Herään siihen kun yksiön lattia oli veden peitossa. Tuosta lienee muutama vuosi aikaa. Viivyin lämpimässä suihkussa vissiin vähän liian pitkään :D Toinen oli kun herättyäni huomasin kun olin laittanut jossain vaiheessa yötä lieden päälle, josta en tosin muista yhtään mitään, niin liesi oli vielä aamulla päällä ja tyhjä kattila sen päällä. Ei mitään käsitystä miksi näin on tapahtunut. Voi hyvinkin olla mahdollista että oon unissani menny laittaan sen päälle. Oon selvinpäinkin yöllä joskus unissani tehnyt jotain. Karmaisevaa :)


      • Joooohmm

        Totta. Nää tässä mainitut eivät krapulaa ole nähnytkään!!


      • krapulaa poteva
        Joooohmm kirjoitti:

        Totta. Nää tässä mainitut eivät krapulaa ole nähnytkään!!

        Olen vasta 20 v.likka ja jos juon vaikka 7 siiderii niin saan aina ne hirveimmat krapulat.Saatan oksentaa 4-5 kertaa ja vasta illalla 9 aikaan seuraavana paivana pystyn liikkumaan. ei voi olla kyljellään ollenkaan...


      • jazuu
        krapulaa poteva kirjoitti:

        Olen vasta 20 v.likka ja jos juon vaikka 7 siiderii niin saan aina ne hirveimmat krapulat.Saatan oksentaa 4-5 kertaa ja vasta illalla 9 aikaan seuraavana paivana pystyn liikkumaan. ei voi olla kyljellään ollenkaan...

        jäätävä darra tuli 10 päivän ryyppäämisen jälkeen kun rahat loppu ni oli pakko lopettaa se juominenki.nukkusin muutamia tunteja ja aamulla kun heräsin avasin uuden kaljan.lykkäsin krapulaa aina seuraavaan päivään.olo oli aivan jäätävä.oli lääkkeitäkin menny kurkusta alas ja paikat oli aivan saatanan jumissa.en kyennyt edes syömään enää muutamaan päivään.kaikki paikat tärisin ja kuulin kamalia ääniä,jopa kaverin yskäisyt sattui korvaan.sain kerran raahattua itteni tupakalle ja sinnekkin nukahdin tupakka suussa.ei hyvin mennny.ja krapula kestikin muutaman päivän enkä enää sen jälkeen oo tollasia ryyppy putkia ottanu.


      • dgbrtfht
        jazuu kirjoitti:

        jäätävä darra tuli 10 päivän ryyppäämisen jälkeen kun rahat loppu ni oli pakko lopettaa se juominenki.nukkusin muutamia tunteja ja aamulla kun heräsin avasin uuden kaljan.lykkäsin krapulaa aina seuraavaan päivään.olo oli aivan jäätävä.oli lääkkeitäkin menny kurkusta alas ja paikat oli aivan saatanan jumissa.en kyennyt edes syömään enää muutamaan päivään.kaikki paikat tärisin ja kuulin kamalia ääniä,jopa kaverin yskäisyt sattui korvaan.sain kerran raahattua itteni tupakalle ja sinnekkin nukahdin tupakka suussa.ei hyvin mennny.ja krapula kestikin muutaman päivän enkä enää sen jälkeen oo tollasia ryyppy putkia ottanu.

        Ryypätään kuin juoppo ja poltetaan keuhkot täyteen tervaa yms. Haluat vissiin kuolla nuorena?
        Älytöntä.


      • mk
        krapulaa poteva kirjoitti:

        Olen vasta 20 v.likka ja jos juon vaikka 7 siiderii niin saan aina ne hirveimmat krapulat.Saatan oksentaa 4-5 kertaa ja vasta illalla 9 aikaan seuraavana paivana pystyn liikkumaan. ei voi olla kyljellään ollenkaan...

        siideriä jos alkaa oksettaa vaan etsi sellainen juoma joka ei okseta ja siideri ei sinulle sovi. Itse en voi juodda lonkeroa missään muodossa joka on tehtaalla pullotettu kun siinä on jokin aine mikä ei sovi vatsalleni ollenkaan vaan heti tekee huonoa vaikka joisi vain yhden pullon. Jos halua kunnon krapulan niin ottakaa pari 3/4 litran pulloja vaikka vinettoa, karilloa, gampiinaa, sorpusta tai jotain muita valmiita sekoituksia alkosta niin krapula on taattu.


      • Kaikki on koettu.

        Tiedätkö mitä, "OIKEA KRAPULA",...... miksi vasta kolmenkympin jälkeen tulee krapula.
        No tietysti siksi, kun "pitää" juoda enemmän ja enemmän, ja enemmän.
        Kun aloittaa alkon juonnin, on kännissä jo pienestä.. eihän siitä krapulaa tule.
        Kun jatkaa juomista, se lisääntyy ja lisääntyy.. jopa alkaa tulla krapula.
        Sitten kun se menee siihen, että juominen kestää monta päivää.. niin voi herra jeesus siitä toipumista.


      • ei ikinä""""

        join jussina kolmena päivänä ja sitten vielä yhtenä lohdutukseksi.
        Illalla sydän alkoi lyödä vimmatusti, se on todella pelottavaa.
        Melkeinpä pahinta on pelätä terveyden menetttämistä tai jopa kuolemaa, eli morkkispuolelle heittää.


      • Aortta rohisee

        Kunnon rapulat alkaa tulee vähän vanhemmalla iällä ja muutaman päivän rännin jälkeen kun tosiaan pelkää et jos nukahtaa niin ei välttämättä herää! Pumppu muljahtelee pitkin päivää ja hengitys katkoilee kun pikkusen torkahtaa! Tietty moraaliset krapulat on eri sarjassa... tyyliin näyttänyt vehkeensä kaupungilla tai jotain mutta mukavaa:)


      • Totta...

        Näin päälle kolmekymppisenä voin sanoa, että jos itkee sängyssä peläten oman mielenterveyden romahtamista, ei uskalla nukahtaa eikä vesikään pysy sisällä niin on saanut aikaiseksi suhteellisen hyvän rapulan. Taidan jatkossa juoda vain olutta.


      • hmph perkele
        dgbrtfht kirjoitti:

        Ryypätään kuin juoppo ja poltetaan keuhkot täyteen tervaa yms. Haluat vissiin kuolla nuorena?
        Älytöntä.

        Ole sinä mursu hiljaa saaatana! Jokaisella on oikeus kuolla milloin tahtoo!


      • Loppusjo

        Se on täysin fakta että noin parikymppinen ei tiedä pätkääkään rapulasta.
        Sen ikäisenä yhden päivän juomisella ei ole mitään tekemistä kunnon daran kanssa.
        35 ikää ja yli 3kuukautta takana..


      • Anonyymi

        Komppaan. Silti kuitenkin itsellä hirrrrveitä krapuloita tulee ehkä 2 kertaa vuodessa. Ja otan siis viikossa1 tai 2 kunnon känniä. Ne ei ookkaan mitä tahansa kohmeloita vaan tuntuu että kuolema korjaa.. makaa vessan lattialla pystymättä liikkua ei yhtään energiaa ja välillä laatta lentää ja päätä jyskyttää.


      • Anonyymi
        dgbrtfht kirjoitti:

        Ryypätään kuin juoppo ja poltetaan keuhkot täyteen tervaa yms. Haluat vissiin kuolla nuorena?
        Älytöntä.

        Ei ole jos tosiaan sitä haluaa


      • Anonyymi
        Kaikki on koettu. kirjoitti:

        Tiedätkö mitä, "OIKEA KRAPULA",...... miksi vasta kolmenkympin jälkeen tulee krapula.
        No tietysti siksi, kun "pitää" juoda enemmän ja enemmän, ja enemmän.
        Kun aloittaa alkon juonnin, on kännissä jo pienestä.. eihän siitä krapulaa tule.
        Kun jatkaa juomista, se lisääntyy ja lisääntyy.. jopa alkaa tulla krapula.
        Sitten kun se menee siihen, että juominen kestää monta päivää.. niin voi herra jeesus siitä toipumista.

        Paskan marjat pitää juoda enemmän... ennen pysty juomaan litratolkulla kaikke ihanaa nyt itsellä ainakin on viinapää huonontunu t 33v


      • Anonyymi
        Totta... kirjoitti:

        Näin päälle kolmekymppisenä voin sanoa, että jos itkee sängyssä peläten oman mielenterveyden romahtamista, ei uskalla nukahtaa eikä vesikään pysy sisällä niin on saanut aikaiseksi suhteellisen hyvän rapulan. Taidan jatkossa juoda vain olutta.

        xd


      • Anonyymi
        Joooohmm kirjoitti:

        Totta. Nää tässä mainitut eivät krapulaa ole nähnytkään!!

        Tinttaa kolme viikkoa viinaa , niin saat hyvänkin kohelon aikaseks.

        Mukavin vaihe on kun on kylmä , kuuma ja kova horkka, triset paskapöntöllä ja edessä ämpäri johon yrjööt tuntitolkulla. Et muista mitään ja turpa on mustelmilla.
        Ja panettaa saatna!sti


      • Anonyymi
        krapulaa poteva kirjoitti:

        Olen vasta 20 v.likka ja jos juon vaikka 7 siiderii niin saan aina ne hirveimmat krapulat.Saatan oksentaa 4-5 kertaa ja vasta illalla 9 aikaan seuraavana paivana pystyn liikkumaan. ei voi olla kyljellään ollenkaan...

        Pöllö otappa selvää miten alkoholi vaikuttaa kehon eri osiin , se kun kehuskelet krapulalla.
        Oikein inhottaa kun ajattelee että nuoret ihmiset ovat vielä nykyaikana tietämättömiä asioista mitkä koskee omaa terveydentilaa.


      • Anonyymi
        jazuu kirjoitti:

        jäätävä darra tuli 10 päivän ryyppäämisen jälkeen kun rahat loppu ni oli pakko lopettaa se juominenki.nukkusin muutamia tunteja ja aamulla kun heräsin avasin uuden kaljan.lykkäsin krapulaa aina seuraavaan päivään.olo oli aivan jäätävä.oli lääkkeitäkin menny kurkusta alas ja paikat oli aivan saatanan jumissa.en kyennyt edes syömään enää muutamaan päivään.kaikki paikat tärisin ja kuulin kamalia ääniä,jopa kaverin yskäisyt sattui korvaan.sain kerran raahattua itteni tupakalle ja sinnekkin nukahdin tupakka suussa.ei hyvin mennny.ja krapula kestikin muutaman päivän enkä enää sen jälkeen oo tollasia ryyppy putkia ottanu.

        Kuumat aallot voi väristä kehon läpi vielä viikon ryyppäämisen jälkeen. Ja tietysti rapulahiki samalla kaatuu päälle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole jos tosiaan sitä haluaa

        Rapula kasvattaa luonnetta ja mulkkua!


    • Darra Krapulainen

      No, pitkän juopottelen jälkeen heräsin putkassa siihen tietoisuuteen, että kotini on palanut asuinkeliottomaks ja häätö on saletti. Ei vakuutusta. Tajusin olevani koditon vailla omaisuutta. Kädet olivat palaneet, kulmakarvat ja tukka. Jalassa naapurilta saadut liian pienet keltaiset naisten housut, ei kenkiä. Suussa maistu savu, mä haisin savulle. Ja se putki takana ja fyysinen olo sen mukainen. En mä pysty sitä henkistä puolta edes kuvailemaan. Mieti itse. Se oli varmasti (vielä siinä tilassa) pahinta, mitä mä olen kokenut. Kaks yötä ne piti. Kuulusteluja välillä. Vittu mikä olo kokoajan. Enpä nukkunu. Kun pääsin pois, oli sentään tilillä onneks rahaa. Kaverin luokse ja tasottelemaan ja miettimään, et mitähän vit-tua mä NYT teen.

      Vähän aikaa sit oli hauskempi tapaus (jälkeenpäin). Puolipitkä putki takana (9pv). Makasin himassa kuoleman kielissä, ei rahaa, ei unilääkkeitä tms. Kaljat loppu seinään. Pakko kestää raakana. Pierasin, haisi niin pahalle, että oksensin. Kroppa sätki niin ettei mikään tahtonut oiken pysyä käsissä. Pakkohan ne oli kuitenkin siivota. Konttasin polvillani, yökkäilin ja pyyhin rätillä. Meinas tulla itku. Pääsin vihdoin sänkyyn sikiöasentoon. Oksensin samantien seinään. Valui sängyn ja seinän väliin. Patjasta päälliset pois. Seinän pyyhkiminen, siivous, nyyhkytystä.

      Eipä unohdu kumpikaan ihan hetsillään. Pakko on ollu vähän rauhottua. Kaikesta sitä kuitenkin näköjään selviää. Eteenpäin, sano mummo lumessa.

      Toivottavasti helpotti muiden oloa ;) Ottakaa iisisti, kun otatte.

      • Änkyrä Känninen

        Aika perus.


      • viinamies100

        paskahousu olet


    • Noloo

      kyl mut yks kyllä oli aika tiukkaa kamaa,mitähän olin varsin jotain 15-16 vuotias ja mopolla ajeltiin kavereiden kanssa. Olimme kaveriporukalla ottamassa soppaa ja yhden heistä piti tulla meille yöksi, mutta toisin kävi,itse aika sumussa pääsin kotiin, kaveri ei. Hänen kamat olivat meillä kotona ja omassa huoneen lattialla olivat. Aamuyöllä johki aikaan heräsin järkyttävään oloon ja ajattelin heittää eskot, siinä sängyssä olin enkä kerenny mihinkään kun yhtäkkiä lenti ja tempasin siitä lattialta nopeesti jonki "esineen" mikä käteen sattu. Pimeetä oli ja kaikkee ni eihän siitä ottanu mitään selkoo. Aamulla kävikin ilmi että tämä esine olikin ollut kaverin mopokypärä. Ilme olikin sen jälkeen että ei perkele :/ hyvä hyvä just näin! noh äitihän sitä joutu pesu puuhiin kun en itse kyenny,ohohoh ja olikin sit selittämistä myöhemmin kaverille että mitäs nyt, pesunkin jälkeen haisi aika pahalle. Kaveri ei aluks meinannu huomata, mut sit kun rupes laittaa kypärää päähän niin vähän ihmetteli, itse pyörittelin päätä ja hävetti ihan simona.

      Kait olin luullut että tuo esine oli ollut oksennus sankko tai jotain. Noh..mut joo näin tällä kertaa.
      Ei sais nauraa mut vieläkin naurattaa kun muistelen tuota episodia ja tätä kirjotellessa..aijaiaiaia hyviä muistoja.

    • Kokemusta on

      Viskipullosta mitään krapulaa tule kuin pieni pintakänni mutta otappa litra viskiä ja siihen kyytipojaksi mäyräkoira olutta niin sen jälkeen aamulla voi olla heikko olo mutta se helpottuu kun ottaa pari olutta ja lepilee kunnolla niin helpottaa ja kunnon krapula panot naisen kanssa ja montakertaa niin hyvä tulee.

      • ALAT ja ASAT yli 100

        Jep,pahoja krapuloita on ollut kyllä kymmeniä.Top 3:sesta vois mainita yhden: heräminen putkasta,vaatteet kauttaaltaan veressä.Vartijat käskee vaatteet pois,valkoset haalarit päälle ja siirto lakanapuolelle.En muistanu koko illasta mitään.Koskista ja kaljaa vielä muistan juoneeni päivällä jossain oudossa kämpässä,jonne mentii rannalta puol tuttujen kanssa.Sitten filmi poikki...Joku herra oli illan aikana siinä kämpässä tapettu kuoliaaksi,ja nyt oltiin otettu epäiltyjä kiinni.Minut oli noudettu jo samana iltana järvenrannasta,kun olin siellä sammuneena.2 päivää podin jumalatonta krapulaa ja valvoin sellissä miettien mitä oli tapahtunu.Onsit meinaa hirvee tunne kun luulee tappanees jonku.Onneksi syyllinen tunnusti ja sitten selvisi et olin lähtenyt tuntia aikaisemmin hortoilee jonnekkin.Se veri mun vaatteista oli omaa,olin kaiketi lyöny jonku ikkunan tai pullon rikki jossakin,kun käsissä haavoja.Sekä myös pääni olin päissäni kaatunu auki.


      • Pstu

        huh huh... kuulostaa tutulta kyllä


    • Matti Viikate

      Tuo on aika ikavaa, mutta hyvaa siina on kuitenkin se etta tietaa mista johtuu ja etta menee ohi. Eli ei tarvitse sinallaan pelata mitaan. Paras tapa valttaa tuollaista on etta juo hiukan hitaammin, ja ei mene heti nukkumaan juomisen lopetettuaan. Itse en juuri alkoholia kayta, eika tule krapulaakaan jos kaytan http://mattiviikate.newsvine.com

      • yks ja kaks

        Ryyppäilly aika kovasti. Oksentanut ympäri kämppää ja samalla peräsuoli revenny irti peräaukosta=verta hirveesti. Toimittaneet sairaalaan ja harsineet suolen kinni.. Luulen että ei mitenkään mukava olotila ;D


    • Semmosta se on

      ei sellaista ihan ylitse muiden kauheata fyysistä oloa ole koskaan tullut paitsi ns. peruskanuuna joka kestänyt max. pari päivää eli ensimmäisenä päivänä ei ylös lainkaan ja mitään voi kuvitella suuhunsa laittavansa, toisena taas sitten varoen ruokaa ja elämä alkaa voittaa.. Nuokin jääneet kyllä ikähaarukkaan 14v - n. 20v tuonne välillä aika kosteaan nuoruuteen. Hauskaa oli ja metkoja muistoja, mutta uusiksi en ottaisi kun näin reilu kolmekymppisenä muistelee. Nyt kun jo tiedostaa vaaratkin, eli kun olet tarpeeksi nuori niin voit tintata viikon putkeen tuntien sairauksista korkeintaan maksakirroosin nimeltä ja senkin vanhojen happojen tautina. Ehkä ensimmäinen kaverin paha haimatulehdus oliko nyt 17-vuotias (tosin nyt uusinut jo toistakymmentä kertaa n.krt/vuosi... ihan vesilinjalle ei sitten jäänyt), hiukan herätti ensimmäisen kerran ettei ihan päälliköitä ja kuolemattomia ollakaan.

      Mutta ehkä se oma THE krapula-aamu oli herätys Viipurilaisesta narkkarikämpästä kainalossa daami jolla kädet varsin mielenkiintoisen näköiset elintapojen ansiosta. Ensimmäinen tunti ennen muiden heräämistä (ei uskaltanut ajatellakaan tuntemattomien Viipurilaisten nistien herättämistä luonnollisesti) muistelua, että mitähän hemmettiä on tapahtunut ja tutkimista sekä olon tunnustelua onko A) Itse ottanut jotain muuta kuin viinaa joko vahingossa tai peräti tahallaan... B) Muistelua, muistelua, muistelua ja jälleen muistelua että onko vieressä olevan daamin kanssa ollut jotain kanssa käymistä, C) Kauhulla miettimistä missä passi mahtaa olla D) Pohtimista olisiko jo henki tai vähintään munuainen viety jos niin olisi ollut tarkoitus... E) Ja miksi ihmeessä edes oli kyseisessä maassa. (Tosin muistikuvat palasivat sen verran, että muistui yhden porukassa saaneen neronleimauksen kuskin etsimisestä Viipurin reissua varten. Itselläkin tuolloin Lappeenrannan seudulla kun paljon pyöri, ns. kestoviisumi olemassa joka aika yleinen rajan lähellä asuvilla. En tiedä mikä käytäntö nykyään). F) Oksetti niin hemmetisti, mutta ennen huuruisessa mielessä jonkinlaisen sotasuunnitelman laatimista en uskaltanut edes yskiä. Saati lähteä hiipimään kämpästä ulos, näin sieluni silmin miten kuin susilauma käy porukka kimppuuni...

      Lopputulos oli kuitenkin kun porukka alkoi heräillä (En ollut päässyt mihinkään vielä): Daami oli vain nukahtanut kainaloon -no sex, eikä ilmeisesti ollut tarkoituksenikaan. Passi löytyi vessasta. Ei pöpöjä, eli hieman epäilyttävä yksi reikä reidessä jota epäilin jäljeksi joka tullut jonkun ruiskun päälle istumisesta tms. ei ollut tuonut mitään ylläreitä. Vajaa vuosi hieman jännittävää aikaa kun tiettyjen tautien varman tuloksen saaminen kesti aika kauan, lähinnä hepatiittien. Ja itse asiassa kyseinen lauma oli varsin leppoisaa porukkaa:) Olin kuulemma lyöttäytynyt yhden jutulle kun osasi Suomea jonkin verran, käynyt ostamassa koko porukalle juotavaa ja olimme siirtyneet sisätiloihin hukaten kaverit jonnekin. Löytyivät hekin sitten kun muistin minne olivat majoittuneet. kovin pyydeltiin tulemaan toistekin ja olin eri reilu kun jätin kaikki ed. päivänä ostamani viinaksetkin heille lähtiessäni horjumaan ulos päin. Ensimmäisen kerran lähtikin sitten laatta heti rapun pieleen mutta ei varmasti kyseistä aluetta enää pahentanut... Ja ihan viinalinjalla olin ollut itse.

      Tuo oli ehkä se, mikä sai toteamaan jotta josko tämä alkaisi olla tässä ja askel hieman terveempään elämään voisi olla suotavaa...

    • Aviomies

      Krapula? se on sitä ku poru kurkus kattot tuhottuu olohuonetta ja orotat taksii,et pääset pyytää sillä hetkellä helvetisti rakastamaasi muijaa takas turvakodista.

      • doku.

        Kiva etten ole ainoa jota kankkunen on purrurut! Mulla pahin (34v.mies) oli tänä jussina, lähdin reissuun jo ke. kun aurinko paistoi, otin mukaan kunnolla juotavaa että vois tarjota muillekin.
        Lopulta join itseni 3pv niin mukavaks että meni omat ja muidenkin tarjoamat ja makasin vuorokauden teltassa liikkumatta, olisin soittanut kyydin lasarettiin mutta akku oli loppu eikä voinut liikkua.

        Onneks kylmälaukussa oli mukana vesipulloja joista otin varovaisia hörppyjä, rintakivut oli perkeleellisiä ja muutenkin olo kuin pahemmista painajaisista. Lupasin itselleni aloittaa antabukset ja vaikka mitä jos selviän hengissä. Paripäivää myöhemmin lenkitin koiraa ja tuli poikettua lidliin, 10 lonkkua nassuun ja nythän on parempi olo kuin koskaan!

        Parhaan rusketuksen saa kun sammuu jo aamupäivästä aurinkoon!


    • -------------

      En ole koskaan ollut krapulassa.

      • swedsy

        Juot siis joka päivä.


      • Anonyymi

        Kun lukee näitä juttuja niin osaa arvostaa omaa elämäänsä , ettei tarvitse kärsiä mistään krapuloista, ja ei ole kukaan läheinenkään viinaan menevä .
        En koskaan edes olisi voinut ajatellakaan että ihmiset ovat vielä nykyaikana noin tietämättömiä asioista.
        Hetken sekavuus päässä ja sitten krapula, ei ole tarpeet suuria mitenkään.


      • Anonyymi

        Olen pitänyt tilastoon rapuloistani, 760 112 rapulaa toistaiseksi ja ikää on 71 vuotta.

        Pyrin rikkomaan 800 000 rajan, sitten lopetan... tilastoinnin nimittäin.

        Aikansa kuitenkin ottaa nää harrastukset, ja kohta lähtee äänikuvakin, kuten votelta.


    • Dremeli

      Pahimmat krapulani ovat tulleet 4-6 päivän putkista. Silloin tosissaan on yhtä hirveetä valveilla ja nukkuessa. Ei siis uskalla nukahtaa eikä sen enempää pysyä valveillakaan. Makaa vaan sängyssä, huitelee olemattomia kärpäsiä välillä, huutaa unissaan ja tärisee ja muutenkin näkee mitä sattuu. Aika monet krapulat o johtanu juoppohulluusasteelle. Ne o sellasia päiviä mitä en sois edes pahimmalle vihamiehelle.

      • Dremeli

        Edelliseen viestiini lisään sen verran, että nuo pahimmat liskot tullu nimenomaan siitä että ryypänny intensiivisesti monta päivää. Noihin aikoihin vetelin mäyräkoiran oikeastaan joka ilta ni niistä ei krapulaa sinänsä tullut.


      • sfgfgg
        Dremeli kirjoitti:

        Edelliseen viestiini lisään sen verran, että nuo pahimmat liskot tullu nimenomaan siitä että ryypänny intensiivisesti monta päivää. Noihin aikoihin vetelin mäyräkoiran oikeastaan joka ilta ni niistä ei krapulaa sinänsä tullut.

        Komppaan edellistä puhujaa. Juon sikspäkin päivässä ja viikonloppuisin kirkasta. Krapulaa en ole tuntenut sitten 1900-luvun. Sitä jotenkin tottuu siihen pääkipuun ja pöhnäntunteeseen.


      • jooo o
        sfgfgg kirjoitti:

        Komppaan edellistä puhujaa. Juon sikspäkin päivässä ja viikonloppuisin kirkasta. Krapulaa en ole tuntenut sitten 1900-luvun. Sitä jotenkin tottuu siihen pääkipuun ja pöhnäntunteeseen.

        ennen kuin lähdin baariin sisareni kanssa,alottelin meillä kotona no taisin vetästä pullollisen (21%)sitten kun pääsimme baariin..en paljoa sieltä muista mutta juomia joimme paljon sillä kun pilkku lähestyi molemmilla oli ainakin 3juomaa edessä..kotio taisimme läheteä taksilla,no lähellä kotia sain kännissä idean että kävelemme loppuun..siitä ei seurannut mitään hyvää sillä amulla kun heräsin olin tehoosastolla ja kun sieltä päivällä pääsin osastolle olo oli mitähirvein iski sellainen kaame krapula että!!tärisin ja oli tosi huono olo viellä seuraavaan päivään..lupasin itselleni että en juo enää(ainakaan niin) ihan hyvin on onnistunut mutta nyt viimeksi sitten vappuna oli kauhea kankkunen :D


      • emäntä 21v
        sfgfgg kirjoitti:

        Komppaan edellistä puhujaa. Juon sikspäkin päivässä ja viikonloppuisin kirkasta. Krapulaa en ole tuntenut sitten 1900-luvun. Sitä jotenkin tottuu siihen pääkipuun ja pöhnäntunteeseen.

        Hmmm. Pahin krapula oli silloin kun olin 17v ja ensimmäistä kertaa lonkeroa join. Illan aikana meni 10 tölkkiä lonkkua, fiilis oli mitä mahtavin ja meno jalkaa vipatti. Mutta sitten se seuraava aamu, aloitin oksentamaan aamulla 6 aikaan ja sitä kesti ilta 11 asti. Se oksentaminen ja pää kipu oli jotain aivan sanoin kuvaamattoman kauheaa, silkasta kivusta ja pahasta olosta itkin vain sen koko päivän. Vettäkään en pystynyt juomaan kun sekin sattui niin kauheasti sisuskaluihin. Olin aivan varma että seuraavaa aamua en enää nää tai jos nään niin alkoholinjuonti loppuu vähäksi aikaan. Noh, eipä siinä seuraava aamu koitti ja elävien kirjoissa oltiin, tosin vieläkin oli vähän krapulan rippeitä jäljellä mutta vettä ja ruokaa pystyi jo ottamaan.

        Saatattekin arvata että se oli viimeinen kerta kun lonkeroa join, nykyään ei tarvi kun haistaa lonkeroa niin tulee siitä jo pahaolo ja karmeat muistot valtaa mielen.

        Mukavaa kesää kaikille, älkää ottako liikaa jottei tule näitä karmeita olotiloja! :D


      • Dremeli
        emäntä 21v kirjoitti:

        Hmmm. Pahin krapula oli silloin kun olin 17v ja ensimmäistä kertaa lonkeroa join. Illan aikana meni 10 tölkkiä lonkkua, fiilis oli mitä mahtavin ja meno jalkaa vipatti. Mutta sitten se seuraava aamu, aloitin oksentamaan aamulla 6 aikaan ja sitä kesti ilta 11 asti. Se oksentaminen ja pää kipu oli jotain aivan sanoin kuvaamattoman kauheaa, silkasta kivusta ja pahasta olosta itkin vain sen koko päivän. Vettäkään en pystynyt juomaan kun sekin sattui niin kauheasti sisuskaluihin. Olin aivan varma että seuraavaa aamua en enää nää tai jos nään niin alkoholinjuonti loppuu vähäksi aikaan. Noh, eipä siinä seuraava aamu koitti ja elävien kirjoissa oltiin, tosin vieläkin oli vähän krapulan rippeitä jäljellä mutta vettä ja ruokaa pystyi jo ottamaan.

        Saatattekin arvata että se oli viimeinen kerta kun lonkeroa join, nykyään ei tarvi kun haistaa lonkeroa niin tulee siitä jo pahaolo ja karmeat muistot valtaa mielen.

        Mukavaa kesää kaikille, älkää ottako liikaa jottei tule näitä karmeita olotiloja! :D

        Noista yrjökankkusista sen verran, että itellä ei koskaan sellasta ollu, ehkä kerran satunnaisesti oksentanu mut ei semmosta että laatta lentää vähä väliä, näyttää siltä että silloset kaverini joutu kärsimää ne mun puolesta, heh. Mutta muuten kankkuset oli aika hirveitä välillä.


      • .

        Ihan normaalilta alkoholistin touhultahan tuo kuulostaa.


    • eurotettu

      Kun tax free kauppa vielä 'kukoisti' Ruotsin laívoilla, ostin litran pullon väkevää tanskalaista kirsikkaviiniä. Maissa sitten pullo kylmään ja myöhemmin korkki nirskahti auki, olihan helkutin hyvää ja raikasta janojuomaa kesä helteellä jääpalojen kera. Kunnon menokuntohan moisesta määrästä iski päälle. Aamuyöllä tosin alkoi uusi ankeampi vaihe ja olihan siinä 'varpusparvet' lennossa vähän väliä, kunnes jäljellä oli vain mahahapot... Ja sen jälkeen pelkkä kirsikkaviinin tuoksu palauttaa mieleen tuon ankean kokemuksen.

      • ehjempi nyt

        Krapuloita takana aivan hirveitä monta. Siis niitä oikeita, kunnes nyt olen lopettanut kokonaan juomisen, puolitoista vuotta kuivilla. Olen nainen 27-vuotias ja silti kokenut helvetin viinan kanssa.

        Pahimmat tulevat siis monia päiviä kestäneen tissuttelun kautta, muisti menee, ei osaa tehdä yksinkertaista asiaa, aivot ei siis toimi...kuten peseytyä suihkussa, kun raajat ei toimi kunnolla. Hysteria, hermostuneisuus, paniikki ja väsymys, pumppu rytkyttää, tärinä on kovaa ja menee tupakkaa, vaikka se ei auta...sanotaan nyt että tällainen silloin kun mennyt 6-10 päivää juoden, eikä mielestään edes mitenkään rajusti, kokeiltu vaan tasottaa oloa aina pahimmassa olossa. Tärinältä ei pysy sängyssä, jalat on lyijyä ja morkkis on hirmuinen. Rahan meno, sukulaissuhteet jn...joka asia painaa ja syyllisyys on hirmuinen. Pelkää laittaa silmiä kiinni, kun ei saa nukuttua tai unet on ihan järkyttäviä jos koiran uneen onnistuu vaipumaan, hyvin vaikea siis nukkua, vaikka ois miten väsynyt...

        Pienen kokoni ja naissukupuoleni vuoksi alkoholisoiduin hyvin nopeasti vain siksi, että koin avioeron nuorena 20-vuotiaana ja join iltaisin viattomasti alkoholia yksin suruuni. Alkoholi vei minut eroon miehestäni, vaikka itse en juonut silloin. Mutta kun erosin aloinkin itse haea lohtua pullosta. Ongelmaksi huomasin silloin, kun krapula oli muuttunut hirveäksi, juodessa suorituskyky ei noussutkaan enää kuten ennen(saatoin juosta nopeammin humalassa tai punnertaa väsymättä enemmän kuin koskaan olisin selvänä pystynyt) Tuli voiman tunne/ kuvitelma kaikkivoipaisuudesta jne...ei voinut uskoa että sitten romahtaa ja tuleekin aivan toisenlainen käyttökokemus, joka ei enää ikinä muutu, ei uskonut että se alkoholisoituminen tulee niin äkkiarvaamatta ja sama aine voikin tehdä olosta ihan helvetin!

        Kerran repsahdin vuoden raittiina olon jälkeen ja koin sen helvetin heti 2 3 päivää juonnin seurauksena. kaaduin lattiiaan ja hiki valui. Pelkäsin kuolevani, rukoilin, että pääsen taivaaseen. Käsistä ja jaloista oli mennyt lähes kyky liikkua. Olin hyvin masentunut ja ahdisti, hermot tuntui repivän pään ja viinan(siiderin ja kaljan) himo juoksutti ympäri huonetta, viinaa en juonut! Oli siis niin helvettiä, että en sitä ainetta juo. Sitä en suuhuni kaada, enkä aloita. Sen kanssa ei kannata leikkiä, se todella vie terveyden niin ettei pysty juomaan enää yhtään, koska aina joutuu samaan pisteeseen. Vaikka maksa-arvoni olivat todella alhaiset vuoden raittiina olon jälkeen, eivätkä koskaan hirmuiset oo olleet, ne eivät kerro juuri mitään siitä miten pää on alkoholille altis, ja alkoholi ongelma ei parane minnekkään, koskaan, se alkaa heti kun ottaa sen ryypyn...aivoissa tapahtuu heti se ettei ne siedä alkoholia, tätä ei itse huomaa juodessa, putki vaan venyy ja sitten krapula on järkyttävä! Asta ja alat jotain (6, 11) mulla. todella toivon ja rukoilen sydämen pohjasta, että kenenkään ei tarvitsisi kokea alkoholi-ongelmaa...ja jos se on niin ei kiduttaisi itseään enää juomalla yhtään ja ottamalla riskejä... Elämä on ihanaa! Elämä on raskasta ja elämä on mitä tahansa ilman viinaa, mutta sen kestää. Sitä ei kukaan kestä, että jatkaa juomalla, tuhoaa kaiken sitä kautta, korjaa hetkeksi ja menettää uudelleen ja uudelleen. Lopulta joko lopettaa täysin ja luopuu viinasta ja valitsee ihanan raittiin elämän ja korjaamisen, tai juo henkensä....
        Tsemppiä kaikille, jotka painivat tuon pirun kanssa juuri nyt. Itse en voi ikinä unohtaa miten paljon viina multa vei...niitä tarkemmin kertomatta, mutta vei niin paljon, että haulikko suussani yksi krapula-aamu vedin liipasimesta kun olin loukussa itseni kanssa(en hallinut viinan juontia, enkä kestänyt tekojani joita olin aiheuttanut itselleni ja lähimmilleni). Ase ei lauennut, ja henkeni säilyi. Ja miten helposti sen jälkeen se korjaaminen on onnistunutkin... itsetunto on kasvanut, olen saanut töitä, perhesuhteet on kunnossa ja arvostan elämää, itseäni ja toisia. En naura kenellekkään, kuten ennen tein, en myöskään altista itseäni juonnille enää koskaan. Nyt hallitsen juontini, muistamalla sen helvetin ja kertomalla siitä, näkemällä nyt ihanat pienet lapseni ja perheeni ja elämällä tätä onnea kiitollisena että olen nyt selvänä ja selvisin siitä....


      • s.t.k
        ehjempi nyt kirjoitti:

        Krapuloita takana aivan hirveitä monta. Siis niitä oikeita, kunnes nyt olen lopettanut kokonaan juomisen, puolitoista vuotta kuivilla. Olen nainen 27-vuotias ja silti kokenut helvetin viinan kanssa.

        Pahimmat tulevat siis monia päiviä kestäneen tissuttelun kautta, muisti menee, ei osaa tehdä yksinkertaista asiaa, aivot ei siis toimi...kuten peseytyä suihkussa, kun raajat ei toimi kunnolla. Hysteria, hermostuneisuus, paniikki ja väsymys, pumppu rytkyttää, tärinä on kovaa ja menee tupakkaa, vaikka se ei auta...sanotaan nyt että tällainen silloin kun mennyt 6-10 päivää juoden, eikä mielestään edes mitenkään rajusti, kokeiltu vaan tasottaa oloa aina pahimmassa olossa. Tärinältä ei pysy sängyssä, jalat on lyijyä ja morkkis on hirmuinen. Rahan meno, sukulaissuhteet jn...joka asia painaa ja syyllisyys on hirmuinen. Pelkää laittaa silmiä kiinni, kun ei saa nukuttua tai unet on ihan järkyttäviä jos koiran uneen onnistuu vaipumaan, hyvin vaikea siis nukkua, vaikka ois miten väsynyt...

        Pienen kokoni ja naissukupuoleni vuoksi alkoholisoiduin hyvin nopeasti vain siksi, että koin avioeron nuorena 20-vuotiaana ja join iltaisin viattomasti alkoholia yksin suruuni. Alkoholi vei minut eroon miehestäni, vaikka itse en juonut silloin. Mutta kun erosin aloinkin itse haea lohtua pullosta. Ongelmaksi huomasin silloin, kun krapula oli muuttunut hirveäksi, juodessa suorituskyky ei noussutkaan enää kuten ennen(saatoin juosta nopeammin humalassa tai punnertaa väsymättä enemmän kuin koskaan olisin selvänä pystynyt) Tuli voiman tunne/ kuvitelma kaikkivoipaisuudesta jne...ei voinut uskoa että sitten romahtaa ja tuleekin aivan toisenlainen käyttökokemus, joka ei enää ikinä muutu, ei uskonut että se alkoholisoituminen tulee niin äkkiarvaamatta ja sama aine voikin tehdä olosta ihan helvetin!

        Kerran repsahdin vuoden raittiina olon jälkeen ja koin sen helvetin heti 2 3 päivää juonnin seurauksena. kaaduin lattiiaan ja hiki valui. Pelkäsin kuolevani, rukoilin, että pääsen taivaaseen. Käsistä ja jaloista oli mennyt lähes kyky liikkua. Olin hyvin masentunut ja ahdisti, hermot tuntui repivän pään ja viinan(siiderin ja kaljan) himo juoksutti ympäri huonetta, viinaa en juonut! Oli siis niin helvettiä, että en sitä ainetta juo. Sitä en suuhuni kaada, enkä aloita. Sen kanssa ei kannata leikkiä, se todella vie terveyden niin ettei pysty juomaan enää yhtään, koska aina joutuu samaan pisteeseen. Vaikka maksa-arvoni olivat todella alhaiset vuoden raittiina olon jälkeen, eivätkä koskaan hirmuiset oo olleet, ne eivät kerro juuri mitään siitä miten pää on alkoholille altis, ja alkoholi ongelma ei parane minnekkään, koskaan, se alkaa heti kun ottaa sen ryypyn...aivoissa tapahtuu heti se ettei ne siedä alkoholia, tätä ei itse huomaa juodessa, putki vaan venyy ja sitten krapula on järkyttävä! Asta ja alat jotain (6, 11) mulla. todella toivon ja rukoilen sydämen pohjasta, että kenenkään ei tarvitsisi kokea alkoholi-ongelmaa...ja jos se on niin ei kiduttaisi itseään enää juomalla yhtään ja ottamalla riskejä... Elämä on ihanaa! Elämä on raskasta ja elämä on mitä tahansa ilman viinaa, mutta sen kestää. Sitä ei kukaan kestä, että jatkaa juomalla, tuhoaa kaiken sitä kautta, korjaa hetkeksi ja menettää uudelleen ja uudelleen. Lopulta joko lopettaa täysin ja luopuu viinasta ja valitsee ihanan raittiin elämän ja korjaamisen, tai juo henkensä....
        Tsemppiä kaikille, jotka painivat tuon pirun kanssa juuri nyt. Itse en voi ikinä unohtaa miten paljon viina multa vei...niitä tarkemmin kertomatta, mutta vei niin paljon, että haulikko suussani yksi krapula-aamu vedin liipasimesta kun olin loukussa itseni kanssa(en hallinut viinan juontia, enkä kestänyt tekojani joita olin aiheuttanut itselleni ja lähimmilleni). Ase ei lauennut, ja henkeni säilyi. Ja miten helposti sen jälkeen se korjaaminen on onnistunutkin... itsetunto on kasvanut, olen saanut töitä, perhesuhteet on kunnossa ja arvostan elämää, itseäni ja toisia. En naura kenellekkään, kuten ennen tein, en myöskään altista itseäni juonnille enää koskaan. Nyt hallitsen juontini, muistamalla sen helvetin ja kertomalla siitä, näkemällä nyt ihanat pienet lapseni ja perheeni ja elämällä tätä onnea kiitollisena että olen nyt selvänä ja selvisin siitä....

        samanlaisia kokemuksia, tosin olen mies sukupuoleltani. Alkoholi on ihan kauheaa myrkkyä, suosittelen pysymään siitä erossa. Nykyään polttelen kannabista silloin tällöin rentoutuakseni, ah niitä krapulattomia aamuja ilman minkäänlaista morkkista.


      • Anonyymi
        ehjempi nyt kirjoitti:

        Krapuloita takana aivan hirveitä monta. Siis niitä oikeita, kunnes nyt olen lopettanut kokonaan juomisen, puolitoista vuotta kuivilla. Olen nainen 27-vuotias ja silti kokenut helvetin viinan kanssa.

        Pahimmat tulevat siis monia päiviä kestäneen tissuttelun kautta, muisti menee, ei osaa tehdä yksinkertaista asiaa, aivot ei siis toimi...kuten peseytyä suihkussa, kun raajat ei toimi kunnolla. Hysteria, hermostuneisuus, paniikki ja väsymys, pumppu rytkyttää, tärinä on kovaa ja menee tupakkaa, vaikka se ei auta...sanotaan nyt että tällainen silloin kun mennyt 6-10 päivää juoden, eikä mielestään edes mitenkään rajusti, kokeiltu vaan tasottaa oloa aina pahimmassa olossa. Tärinältä ei pysy sängyssä, jalat on lyijyä ja morkkis on hirmuinen. Rahan meno, sukulaissuhteet jn...joka asia painaa ja syyllisyys on hirmuinen. Pelkää laittaa silmiä kiinni, kun ei saa nukuttua tai unet on ihan järkyttäviä jos koiran uneen onnistuu vaipumaan, hyvin vaikea siis nukkua, vaikka ois miten väsynyt...

        Pienen kokoni ja naissukupuoleni vuoksi alkoholisoiduin hyvin nopeasti vain siksi, että koin avioeron nuorena 20-vuotiaana ja join iltaisin viattomasti alkoholia yksin suruuni. Alkoholi vei minut eroon miehestäni, vaikka itse en juonut silloin. Mutta kun erosin aloinkin itse haea lohtua pullosta. Ongelmaksi huomasin silloin, kun krapula oli muuttunut hirveäksi, juodessa suorituskyky ei noussutkaan enää kuten ennen(saatoin juosta nopeammin humalassa tai punnertaa väsymättä enemmän kuin koskaan olisin selvänä pystynyt) Tuli voiman tunne/ kuvitelma kaikkivoipaisuudesta jne...ei voinut uskoa että sitten romahtaa ja tuleekin aivan toisenlainen käyttökokemus, joka ei enää ikinä muutu, ei uskonut että se alkoholisoituminen tulee niin äkkiarvaamatta ja sama aine voikin tehdä olosta ihan helvetin!

        Kerran repsahdin vuoden raittiina olon jälkeen ja koin sen helvetin heti 2 3 päivää juonnin seurauksena. kaaduin lattiiaan ja hiki valui. Pelkäsin kuolevani, rukoilin, että pääsen taivaaseen. Käsistä ja jaloista oli mennyt lähes kyky liikkua. Olin hyvin masentunut ja ahdisti, hermot tuntui repivän pään ja viinan(siiderin ja kaljan) himo juoksutti ympäri huonetta, viinaa en juonut! Oli siis niin helvettiä, että en sitä ainetta juo. Sitä en suuhuni kaada, enkä aloita. Sen kanssa ei kannata leikkiä, se todella vie terveyden niin ettei pysty juomaan enää yhtään, koska aina joutuu samaan pisteeseen. Vaikka maksa-arvoni olivat todella alhaiset vuoden raittiina olon jälkeen, eivätkä koskaan hirmuiset oo olleet, ne eivät kerro juuri mitään siitä miten pää on alkoholille altis, ja alkoholi ongelma ei parane minnekkään, koskaan, se alkaa heti kun ottaa sen ryypyn...aivoissa tapahtuu heti se ettei ne siedä alkoholia, tätä ei itse huomaa juodessa, putki vaan venyy ja sitten krapula on järkyttävä! Asta ja alat jotain (6, 11) mulla. todella toivon ja rukoilen sydämen pohjasta, että kenenkään ei tarvitsisi kokea alkoholi-ongelmaa...ja jos se on niin ei kiduttaisi itseään enää juomalla yhtään ja ottamalla riskejä... Elämä on ihanaa! Elämä on raskasta ja elämä on mitä tahansa ilman viinaa, mutta sen kestää. Sitä ei kukaan kestä, että jatkaa juomalla, tuhoaa kaiken sitä kautta, korjaa hetkeksi ja menettää uudelleen ja uudelleen. Lopulta joko lopettaa täysin ja luopuu viinasta ja valitsee ihanan raittiin elämän ja korjaamisen, tai juo henkensä....
        Tsemppiä kaikille, jotka painivat tuon pirun kanssa juuri nyt. Itse en voi ikinä unohtaa miten paljon viina multa vei...niitä tarkemmin kertomatta, mutta vei niin paljon, että haulikko suussani yksi krapula-aamu vedin liipasimesta kun olin loukussa itseni kanssa(en hallinut viinan juontia, enkä kestänyt tekojani joita olin aiheuttanut itselleni ja lähimmilleni). Ase ei lauennut, ja henkeni säilyi. Ja miten helposti sen jälkeen se korjaaminen on onnistunutkin... itsetunto on kasvanut, olen saanut töitä, perhesuhteet on kunnossa ja arvostan elämää, itseäni ja toisia. En naura kenellekkään, kuten ennen tein, en myöskään altista itseäni juonnille enää koskaan. Nyt hallitsen juontini, muistamalla sen helvetin ja kertomalla siitä, näkemällä nyt ihanat pienet lapseni ja perheeni ja elämällä tätä onnea kiitollisena että olen nyt selvänä ja selvisin siitä....

        kiitos. painin parhaillani alkoholismin kanssa, eksyn 2vk-3kk välein aina juomaan. toivottavasti pääsisin tuosta myrkystä eroon.

        nyt itken morkkiksissa ja tokan päivän krapulassa yön valvoneena.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        kiitos. painin parhaillani alkoholismin kanssa, eksyn 2vk-3kk välein aina juomaan. toivottavasti pääsisin tuosta myrkystä eroon.

        nyt itken morkkiksissa ja tokan päivän krapulassa yön valvoneena.

        Muuta maalle, ei ole pupeja eikä viinakauppaa. Kaupunki synnyttää alkoholismia lukuisine baareineen.


    • .

      noh... joo

      krapula tulee vieroitusoireista. Kolme päivää alkoholia ja lopetus kuin seinään... Sitten voi puhua krapulasta... vapinaa oksennusta, unoettomuutta jne jne... loiventavilla saa hyvin himmattua...

      Juu alkoholisti olen juu. Krapula on oikeastaan aika helppo hallita. Olen yrittäjä ja joka aamu olen ollut ajokunnossa! Ylpeä en ole, mutta tämän alkoholismin kanssa elän joka saatanan päivä! joka saatanan päivä.

      Itsemurhaa olen hautonut välillä, mutta jaksan kyllä eteenoäin. Vaimo vierellä ja muu porukka. Alkoholi saatta ajoittain viedä, mutta minä en täältä sen takia lähde!!!!!!! ANTAA TULLA VAAN!!! MINÄ taistelen..


      oho... vuodatus meni aiheen vierestä... Jos verta oksensit ekan kerran krapualssa niin ei kai paniikkia. Itse en ole ikinä paskantanut enkä oksentanut verta tämä 12v alkoholismin aikana.
      Käy toki lääkärissä jos epäilyttäää

    • kankkusaamut

      joo itsellänihän oli pahin krapula koskaan olisikohan nyt ollut 16-vuotiaana. Ennen oltiin juotu vain 3-4 lonkeroa kun lähettiin "ryyppäämään" mutta sitten kerran sanoin että nyt ostan 12-pack Gin lonkeroa. Eihän siitä mitään hyvää seurannut, meininki oli hyvä ilotulituksissa Helsingissä, mutta se aamu.... sängystä ei pääse ylös, pääkipu on aivan järkyttävä, älytön hiki nousee heti pintaan kun sängystä nousee raahautumaan vessaan, edes vessassa ei voi kunnolla istua ja sydän jyskyttää tuhatta ja sataa. Kun vessasta pääsee makaamaan sänkyyn niin yhtäkkiä hiki häviää johkin ja tulee kylmä. Tästä lähtien en ole tainnut lonkeroon koskeakkaan tosin nyt olen kuitenkin vain 19-vuotias mutta jos minulta kysytään niin en koske siihen jatkossakaan...

      • paskahousuxz

        Pahin olo koskaan tuli ylppäripäivän jälkeen. Alkuilta otettiin vaniljalikööriä, olutta ja jekkua. Kun päästiin baariin tilasin varmaan 6 erilaista drinkkiä ja kaveri tarjosi monta tequilashottia. Pilkun jälkeen mentiin vielä meille juomaan yhdet jekkupaukut. Aamuyöstä tuli yrjö kylään ja sammuin. Aamulla olo oli ihan kamala, sydän muljahteli ja istuin koomassa koneella.


      • Anonyymi
        paskahousuxz kirjoitti:

        Pahin olo koskaan tuli ylppäripäivän jälkeen. Alkuilta otettiin vaniljalikööriä, olutta ja jekkua. Kun päästiin baariin tilasin varmaan 6 erilaista drinkkiä ja kaveri tarjosi monta tequilashottia. Pilkun jälkeen mentiin vielä meille juomaan yhdet jekkupaukut. Aamuyöstä tuli yrjö kylään ja sammuin. Aamulla olo oli ihan kamala, sydän muljahteli ja istuin koomassa koneella.

        salmiakkikossuleka kirsikkaviinilekalla peräkkäin antoi aamulla mahtavan rappiksen, tärisi jokaista pienintä lihasta myöten ja hikoilin sikana. unet tietysti painajaisia , varmistin unilääkkeellä unensaannin.
        en kuitenkaan yrjönnyt enkä paskonut alle ja tulin omin jaloin hoiperellen jostain vitun metsästä johon meinasin pimeessä eksyä, kotiin.
        darra kesti kolme päivää, mutta kuitenkin jo loivaa hölkkää ja kastautuminen järveen jelppi vähän.


    • poika 2001

      minulla ei koskaan ole ollut krapulaa

      • Anonyymi

        jokaisen velvollisuus on elämässään ryypätä edes kerran ja saatava rapula, jotta tietää mistä on kyse. kyseessä on yleissivistys!!


    • 184

      ei 13 vuotiaalla pitäis ollakkaa krapulaa

    • xlmkv

      pahin krapulani oli kun kaverini kanssa lähettiin käymään extempore ulkomailla..no siinä sitten juotiin koko päivä kaljaa ym.. ja illalla kun kaikki muut oli sammuneet löysimme vielä pullon viinaa asunnosta jossa olimme vieraina. juotiin se puoliksi siltä seisomalta.. puoli tuntia siitä eteenpäin harhailin vieraassa maassa vesisateessa jossain metsikössä ja jostain aivojen perukoilta löytyi järkeä lähteä takaisin talolle jossa olin ollut. sitten juotiin lisää ja kuunneltiin musaa täysillä ja päätettiin alkaa painimaan, no ei se paini kauaa riittänyt vaan hakattiin lopulta paljain nyrkein toisiamme niin lujaa kun kädestä lähti.

      aamulla heräsin silmä mustana ja molemmat täynnä ruhjeita ihan järkyttävään krapulaan. lähdettin vähin äänin sieltä kämpästä pois juna-asemalle jossa krapulan todellinen luonne alkoi paljastua vasta.. veikkaan että promilleja oli reilusti yli 2 seuraavana päivänä vielä. kaveri uhkaili päissään jotain nakkikioskimyyjää ja muutenkin olemuksemme muistutti lähinnä surkeita sekakäyttäjiä. sitten lentokentälle jossa todellinen inferno iski sieluun...helvetillinen ahdistuneisuus ja hermostuneisuus tuli päälle kun alkoholi alkoi vihdoin poistua elimistöstä kunnolla. check-inniin jonottaminen oli jotain käsittämättömän kauheaa, kuten myös matka suomeen takaisin.

      kaikki näki ihan selvästi että noi jätkät on ihan vitun huonossa kunnossa..
      hyvä että olin lennonkaan jälkeen ajokunnossa, en pystynyt nukkumaan sekuntiakaan siellä koneessa. lopulta myöhään illalla nappasin pari rauhottavaa naamaan kotona ja kävin katselemaan silmäluomia. siellä näkyi kaikenlaista hallusinaatiota, välähdyksiä, villieläimiä, viikatemiestä ym.. psykoottista tajunnanvirtaa ylirasitetun hermoston syövereistä.

      kello soi 5.05 aamulla töihin lähdön merkiksi, ja ei muutakun työpaikalle silmä mustana naama valkoisena. ja siitä seuraavat 4 päivää oli todella masentunut ja huonovointinen olo jatkuvasti.

      nykyään en juokaan enää tälläisten kokemuksien johdosta.

    • Tyhmää rankaistaan

      No, mulla pahin oli tämä:

      Illanvietto kavereiden kanssa; kului ainakin pullo tummaa rommia, rutkasti vahvaa boolia ja pari bisseä. Sitten kotiin sammumaan.

      Aamulla herätessä eka asia mitä tein oli se että menin laattaamaan, aika paljon sitä lensikin ja ripulia tuli toisesta päästä. Ihan helvetinmoinen päänsärky, tuntui kun joku olisi murskannut kallon. Sitten yhtäkkiä, kaikki vaan pimeni. Ilmeisesti epilepsiakohtaus. Heräsin sitten sairaalassa puoliksi kaljuna, tiputuksessa ja pää täynnä tikkejä. Kämppis oli huomannut tilanteen ja soittanut onneksi ambulanssin, olin kolauttanut kohtauksen aikana pään johonkin ja lattia oli ihan veressä.

      En tuon jälkeen juonut pariin viikkoon, mutta nyt sitä ollaan taas perjantaina lähdössä radalle! Tyhmä ei opi vaan ikinä!

    • suuri juomari

      täällä on amatöörejä.. juokaapa viiikko putkeen ja katotaan sitte mikä on krapula .. tärinää hikoilua vapinaa kuuma ja kylmä yhtä aikaa hikoilua ja mikää ei pysy mahassa... pelkotiloja ja haamiuja näkyy... tuo kestaa 2-5 päivää ja unettomia öitä. koettakaapa tulla tuon jälkee sanomaa mikä on krapula

      • Toi on jo vierotusoireyhtymä, eikä mikää yksittäine krapula.


      • Anonyymi

        Tiedoksi että jos haamuja näkyy on kyseessä delirium tremens. Hoitamattomana kuolleisuus on 10-20%! Itse olen kokenut 6 deliriumia. Niille on tunnusomaista että ei itse tiedosta harhoja harhoiksi vaan ne ovat täyttä totta. Ne alkavat kuuloharhoista ja pahenevat jatkuvasti niin että pian uskot että koko maailma on salaliitossa sinua vastaan.

        Näet lehtimiehiä jotka yrittävät ottaa sinusta kuvia, kuulet miten ne pilkkaavat miten olet pilannut elämäsi ikuisiksi ajoiksi eikä mitään pako paikkaa ole. Edes poliisi ei voi auttaa koska sinut luovutetaan ulkomaille kidutettavaksi hirmutekojesi vuoksi....

        Tila pahenee ja näköharha pahenee niin että todellisuus muuttuu täysin etkä enää tunnista mitään paikkaa kotonasi. Kirkuva haamu seisoo vierelläsi mutta olet niin
        peloissasi että käännät katseen pois ja toivot että se häipyisi...

        Tällainen on delikka: se todellakin on hengenvaarallinen tila koska aivot ja sydän käy niin pahasti ylikierroksilla että joka hetki vaanii lähellä sydäri/kramppi tai muu kohtaus.

        Itse jostain löysin älliä soittaa lanssi ja lääkityksen alkaessa vaikuttaa aloin palata realiteetteihin. Mutta olihan kauhea kokemus.


      • Anonyymi

        Ai että näissäkin asioissa ovat amatöörit ja ammattilaiset vastakkain.
        Kehuskellaan kehon myrkytystilalla , ei ole pahemmasti tietoa asioista joita alkoholi aiheuttaa sisäelimissä , kun saa vaan viinalla turruttaa aivonsa näyttää olevan jotenkin elämän tarkoitus monella. Sitä saa olla kiitollinen kun ei itse ole tarvetta juomiseen ja pystyy nauttimaan elämästä selvinpäin


    • suuri juomari

      no pahimman muistan.. viikon ollu tiettömällä tiellä.. no sitte maanantaina töihin.. aamu oli ihan kamala olo ja saarnat tuli nais immeiseltä ku se on mun pomo vieläki. no sitte paheni ja paheni. ekaksi hallusinaatiiot vapina tärinä ja hiki virtas ku sauna olis.. no sitte laatta lentää loppu paivan 12 eteenpäin no siitä pahemmaksi ei enää voi mennä olo.. no opin siitä ja olin vuoden selvänä kunnes se viinaa pikku hiljaa onn taas hiipiny mun elämään takaasi mutta en juokkaa enää ku 3 päivää putkeen ja olot kamalia aina.. suosittelen kokemuksista että älkää juoko

    • Kauhea kankkunen II

      Jos nyt lauantaina ottaa normaalisti alkoholia sillain että kuitenkin pystyssä pysyy niin oireet ovat seuraavat itselläni:
      -Sunnuntai, menee chillaillessa iltäpäivä kun heräilee, joskus pää kipee, välillä ei. Limppari ja roskaruoka myös maittaa. Illalla tai kun menee nukkumaan yöllä iskee usein munuaiskivut jotka eivät lähde 400 buranalla kovinkaan helposti pois. Pari 500 Paramaxia on tehonnut ihan ok. Kerran ei ollut särkylääkkeitä niin hikoilin munuaiskivuistani koko yön aamuun asti nukkumatta. Tätä edelsi 3 päivän putki.
      -Maanantaina aamulla (töihin) kun heräilee niin munuaiskivut ovat vielä edelleen voimassa, hieman kuitenkin rauhoittuneet. Kahvi ja kaikki muukin maistuu paskalta, ei kiinnosta yhtikäs mitään, puheargulaatio totaalisesti kateissa ja vituttaa varsinkin olla asiakaspalvelutehtävissä.
      -Tiistaina yleensä krapula on jo ohi, jos on ollut 2 tai enemmän päivän putki niin sitten se ei todellakaan vielä ole totaalisesti ohitse. Samat oireet kuin maanantaina mutta lievemmät.
      Myös oireita:
      -Rytmihäiriöitä on ilmennyt "miss beattejä"
      -Närästystä maanantaisin aina!
      -Pelottaa ja vituttaa, muutenkin masentaa

      -Keskiviikkona sitten mietitäänkin jo että mitä pe tai la iltana voisi tehdä ja ottaa :)

    • hfewhwrw

      tää oli pahin.. heräsin palo vammoissa sairaalasta.. oma koti palanu ja naapuri pelastanu.. ja hitto kuinka paska olo.. kaikki menettäny hetkessä.. ja huomaat että oot koditon... siinä sitte mietit että tä?? mitä teen.. ainaki loppu siihen mun juominen

    • tottidoo

      Kyllä kun kolme päivääkin melkein samoilla silmillä juo nii tämä päivä ja eilinen on kyllä ollut aivamnhelvettiä.... ei oikeesti uskalla nukkua ja musa pauhas yöllä vielä korvissa täysiä ja kuulu kun kaveri pölöttäis vieressä ja sätkii kun sätkynukke... Joka paikka jumalattoman kipeä ja pääkipu järkyttävää. Vois lopettaa koko juomistouhun kun ei kohtuudella osaa ottaa.

    • 13v.

      Joo tota, ikää oli tosiaan 13 ja kaverilta ostin kaks 40% puol litrasta ja 3 bissee... viski ja konu. bisset tempasin himassa melkeinpä putkeen ja konu nyt meni alas puolessa tunnissa kun lähdettiin 3 kaverin kanssa kaupungille. viskistä meni alle puolet kun sammuin lumihankeen. kaverit soittivat ambulanssin ja meikä poikaa vietiinkin seuraavaksi helsinkiin teholle. sain jälkeen päin kuulla että kaveri oli juonut loput viskit ja menny kotiin umpi kännissä. sen mutsi ei ollu oikein sen jälkeen paljon musta tykänny :D

    • ihan karseeta on kyl se kun siinä muutenkin karseessa olossa alkaa soimaan päässä edellis iltana kuultu paskin ja ärsyttävin biisi, ja kuulostaa ihan oikeesti että se musiiki soisi siellä pään sisällä eikä sitä vaan saa hiljaseksi. Onko täällä muuten muita joilla ei ole mitään krapulaa herätessä vaan iskee vasta siellä illalla 20-21 aikoihin? itse aamulla herään ihan hyvässä olossa ja nälkäsenä, viimeksikin söin laatikollisen kananjalkoja ja lähdin vielä uloskin. päivällä miettii, et ai että ku selvisin helpolla, mut illalla onki sit sillain "voi perse!"

      • Shoitaja

        Monesti runsaan juomisen seurauksena. johtuu siitä, että aamulla on vielä promileita 2-3.. rapula iskee vasta illalla romileiden laskiessa nollaan tai lähelle.


    • Turkujuoppo

      VITUN MUKAMAS KRAPULA-AMATÖÖRIT Jokseenkin paha krapula on sit ku on juonu 6kk putkeen: Ambulanssi hälytetään, mut ne ei uskalla käydä kiinni -näkee pikkuukkoja jne - kytät tulee ja vievät raudoissa hullujen huoneelle, koska esim. katko ei uskallla ottaa vastaan, jos sinne vaikka kuolis. Tavallinen krapula on se että ei pysty liikkumaan kuuteen päivään. Nipnap pääsee hakemaan vettä, jota sitten käy paskantamassa pois vähän väliä (tai sit sänkyyn jollei ehdi). 4 päivänä jaksaa jo laitta vedenkeittimen päälle ja juoda hieman lihalientä. Nukkuu 2-20 min. kerrallaan, ottaa 30 pamia päivässä plus b-vitskuu jos sattuu olemaan. Herää henkiin sit viikon päästä ja pääsee ulos postilaatikolle käymään. Ja sellaisen reissun jälkeen kaatuu sänkyyn hiestä märkänä, huohottaen ku 300 sata vuotias ukko. Voi vittu, ÄLKÄÄ VALITTAKO jos on päänsärky ja jano. Se ei ole mitään.

    • Hirveä Kanuuna

      Ne on juuri pahimpia ne 3-4 päivän putket ja sit 5 päivänä heräilet ja ittestäs sängystä keräilet.Kello on ehkä 16.000...pari tuntia olet maannut sängyssä ja sitten on pakko saada ittensä ylös ku on vaa jotenki niin levoton olo et ei enää viitti maata sängyssäkään.Aurinko kimaltelee mukavasti ulkona tai sitten vesi on ropissu ikkunaan ja aivan harmaa ilma ja niin on mielikin. 3 - jotain päivää menny sumussa.kaljatölkkejä ympäri asuntoa ja voi PRKL ei yhtää krapulakaljaa ja rahat loppu.Toinen asia mitä alkaa ettimään on tupakka ehkä jokunen jämä löytyy tuhkakupist.3 asia Kahvia=olo vaan pahenee hiki lentää.EI pätkääkään haittaa mikään päänsärky jne vaan se tuskasuus mikä on.syödä ei tosissaa pysty ei edes maistu.Minuutit tuntuu tunneilta.Kämppä siivottu jne ja aikaa saatu kulumaan peräti ehkä 1 h viel on monta edessä.Kaikista pahin on se seuraava yö kun tietää että ei nuku minuuttiakaan.2 päivä ihan yhtä tuskanen unettoman yön jälkeen.. jne jne näit on aikanaan koettu ihan tarpeeks ja päätin lopettaa juomisen.KIITOS :)

    • Ei_Enää_Sitä

      Noh, tuli tässä vietettyä juhannus pidemmän kaavan kautta: 5 päivää rankkaa dokaamista. En harrasta darraryyppyjä, joten homma laitettiin kerrasta poikki. Aamulla oli vielä ihan ok olo, mitä nyt maha sekaisin.

      Iltapäivällä tuli päänsärky, oksentelu ja hikoilu. Ei siinä mitään onhan tätä koettu. Oireet vain pahenivat iltaa myöten ja tässä vaiheessa jo tiesi, ettei unesta tule mitään. Valvoin johnkin kolmeen asti ja aikaa tappaakseni katselin läppäriltä dokumentteja toisen maailmansodan ajan taisteluista Pohjois-Afrikassa. Noh, kun tuli aika mennä nukkumaan, niin siellä silmienen takana ne samat sotafilmit lähtivät pyörimään saman tien. Vajosin jonkilaiseen horteeseen hetkeksi, en ole varma nukuinko lainkaan.

      Havahduin kuitenkin siihen, että makuuhuoneessa hoilataan Rommelin hautajaislaulua (Ich hatt' einen Kameraden) saatoin itse laulaa sitä ääneen, en ole ihan varma. Avasin silmät, sänky märkänä hiestä, hirveä pääkipu ja ahdistus päällä. Ensimmäisenä huomasi, että lattia on täynnä natseja, jotka käyvät niitä perkeleen panssaritaisteluitaan. Likaiset sukat muuttuivat panssareiksi ja takaisin silmieni edessä. Jalkojani pisteli ikävästi (itikoita mökillä oli riittänyt) huomasin, että sänkyni laidalla britit tökkivät jalkojani, yrittivät kai miinoitetta purkaa tai jotain. Äkkiä vedin jalkani pioneerien ulottuvilta. Silti olin senverran järjissäni, että tajusin näkeväni omiani. Tässä vaiheessa säikähdys herätti minut vähän paremmin, mutta kaikki sekoilu ei lakannut. Heitin hikisen peittoni lattian natsien päälle, jotka siitä tokenivat. Likaisten sukkien, kalsareiden ja muun roinan peittäminen peitolla auttoi. Laitoin tyynyn pään päälle ja silmät kiinni. Britit jatkoivat puuhiaan siellä sängyn pimeissä nurkissa, jos silmät avasi, mutta muuten oli rauhallisempaa. Siinä sitten valvottiin elämäni pisin yö hikoillen, tuskaillen, pää särkien ja mielenterveytensä puolesta peläten. Seuraava päivä oli sitten sellainen normaali krapula oksenteluineen ja sitä seuraavana darra yhä kesti iltaan asti.

      En ole ennen oikeen koskaan ottanut vakavasti noita juttuja ryyppäämisen aiheuttamista harhoista, mutta nyt otan. Nyt ollaan oltu jussista asti selvänä.

      • kankkunen1

        Ota vaan ne jutut ihan tosissaan.Ne harhat on tosia :)


    • 87k

      Oikee krapula on semmonen, että on vetäny benejä kolme vuotta. Päättää tämän touhun jumalattomaan kännäämiseen ja huomaa krapulassa että benet on loppu. Liskodisko jatkuu vaan päivästä toiseen!

    • 33v mies

      vai krapula? itsellä pahin krapula tuli kun noin puolen vuoden putki päättyi sydänkohtaukseen,promilleja oli sairaalaan tuotaessa 8,93 ja kun heräsin promillet edelleen 5,9 siinä sit olin viikon sairaalassa,sain viikon verran diapamia 400mg/päivä tärinä,harhaisuus ja veren oksentaminen jatkui viikon enen kuin alkoi vesi pysymään sisällä en saanut viikkoon sekuntiakaan unta ja kun pääsin kotiin meni kuukausi ennen kuin sain nukuttua normaalisti

    • Hadulka14

      Ensimmäinen kalja krapula olin 18.v opiskelin Helsingissä, asuntolan pikkujoulut. Nykyään en juo 8 vuotta absolutistina.

      • Anonyymi

        Aika poika oot! 18-vuotiaana otat kaljakrapulan ja sitten vedät 8 vuotta Absolutia. Respect!


    • Opiskelumuistoja

      Muistissa on monta todella pahaa darraa, mutta yksi saattaa mennä yli muiden:

      Aloitettiin opiskelijavappu hyvissä ajoin kaljoittelemalla jo puolen päivän aikaan. Sitä sitten jatkettiin kellon ympäri ja muutama tunti ylikin. Kaljaa meni varmaan parin mäyräkoiran verran, lisäksi pieniä pulloja salmaria, vahvaa siideriä, skumppaa ja loppuillasta fiksusti shotteja ja kaiken maailman drinkkejä joiden vahvuudesta ei ollut mitään käsitystä.

      Lopulta olin aivan vitun sekaisin ja filmi alkoi katkeilla. Luojan kiitos kaveri lähti saattamaan mua kotiin. Laatta alkoi lentää HETI kun päästiin bussista ulos ja sitä riitti niin kadulle, haalarin päälle kuin kämpälläkin pesuvatiin.

      Seuraavana iltapäivänä heräilin eteisen matolta kurkku käheänä ja paskan maku suussa. Pystyin vain riisuutumaan, juomaan tilkan mehua ja ryömimään sänkyyn. Joka paikkaa särki ja vapisutti, päässä pyöri ja ahdisti ja masensi kiitettävästi. Pystyin syömään vasta illalla. Epätasapainoinen olo kesti kaikkiaan kolmisen päivää. Tämän jälkeen en juonut tippaakaan alkoholia kolmeen viikkoon.
      Morkkis jäi melko olemattomaksi, tuo kerta keskittyi puhtaasti fyysiseen pahoinvointiin.

      Kokemus opetti ainakin sen ettei noin pitkistä ryyppysessioista seuraa mitään hyvää. Niissä unohtaa syödä tarpeeksi ja kerta kaikkiaan liikaa promilleja on liikaa. (juu, tiedän että mulla on huono viinapää. Ei tulisi mieleenkään juoda montaa iltaa putkeen).

      Ja sanoo tiede mitä tahansa niin kyllä mun kokemus on että pahimmat darrat tulee siitä kun juo Paljon Kaikkea Sekaisin. On ihan eri asia juoda kymmenen olutta vs kolme olutta, kaksi lonkeroa, kaksi lasia viiniä, kaksi shottia ja yksi siideri (jos siis lasketaan ravintola-annoksina).

      • amatööriolet

        Pitkistä? Hahaaaaaa.. Koitappas uudestaan, sitten kun olet tolla linjalla juonut kuukauden, olet juonut pitkään ja alat oppia mitä on oikea krapula.


      • hnhj
        amatööriolet kirjoitti:

        Pitkistä? Hahaaaaaa.. Koitappas uudestaan, sitten kun olet tolla linjalla juonut kuukauden, olet juonut pitkään ja alat oppia mitä on oikea krapula.

        Tosimies juo vain raakaa pirtua.


      • Opiskelumuistoja

        Kuten sanoin, mulla on huono viinapää ja siksi kellon ympäri dokaaminen riittää saamaan aikaan helvetillisen krapulan. Kaikki on suhteellista.


      • Anonyymi
        hnhj kirjoitti:

        Tosimies juo vain raakaa pirtua.

        Tosimies ei juo alkoholia ollenkaan, sillä hän tietää sen haitat kehossa ja aivoissa.
        Tosimies on terveydellään niin hyvinvoiva ettei tarvitse päihteitä ja voi pitää hauskaa ihan selvin päin.
        Nämä alkkikset menettävät potenssiinsa jo aika nuorena, saavat sairauksia milloin mitäkin joita sitten hoidellaan yhteiskunnan varoilla . Ja ihme kyllä ainakin vielä yhteiskunta hoitaa näitä, mutta kuka haluaa maksella veroja siihenhoitoon, aillä sehän on itse valittu sairaus ihmisellä


      • Anonyymi
        amatööriolet kirjoitti:

        Pitkistä? Hahaaaaaa.. Koitappas uudestaan, sitten kun olet tolla linjalla juonut kuukauden, olet juonut pitkään ja alat oppia mitä on oikea krapula.

        Respectiä itselleen, kännissä/rapulassa ajanut autoa tuhansia kertoja, ilman kolareita ja kärähdyksiä.
        Ollut töissä tuhansia kertoja kännissä/ krapuloissa.
        Hololle on tavaroita ja puhelinosakkeita pantattu satoja kertoja.
        Kaikesta olen selvinnyt tuurilla ja sisulla.
        Vieläkin korkkaan silloin tällöin, ei enää pakonomaisesti.


    • Pahin kankkunen oli varmaankin silloin kun Breivik teki joukkoteurastuksen. Olin juonut jonkun 10 päivää ja kiertänyt Suomea ristiinrastiin. Aloin sit mökillä selviämään just niitä aikoja kun Breivikistä alkoi tulla uutisia. Järki ei meinannut ottaa millään vastaan sitä tapahtumaa, ja se ahdistus ku yritti ajatella mitä on tapahtunut se oli jotain ihan uskomatonta.

    • fxvdf

      Mulla kävi aikoinaan silleen että töistä oli pidempi vapaa ja jotenki tuli oltua seitsemän päivää umpitukkeessa. No...pomo sitte soitti ja sano että aamul töihi aletaankin käynnistelemään koneita aiaisemmin. Lopetin ottamisen siihen ja aamul seittemältä olin töissä. Kaveri heitti kun en ihan varmasti ollut ajokunnossa. Oli se vaikea päivä ja näin kaiken jonkun ihmeen vaaleanpunaisen sumun läpi. Kait silmät veresti niin paljon. Meni muuten 3 yötä ennenkuin sai nukuttua ilman liskojen yötä. Sen jälkeen ei tommosta putkee ole tullu otettua. Nykyään max 10 olutta viikonloppuna. Kantapään kautta näköjään oppii.

      • Anonyymi

        Hah hah! Siinä taas yksi "tyämiäs" joka ottaa pomoltaan varmaan suihinki jos se vain pyytää. Jos sulle on annettu vapaata johonkin tiettyyn päivämäärään saakka niin ei pomo voi mielivaltaisesti vain käskeä sua takaisin töihin sovittua aikaisemmin. Nössöpelle olet.


    • jessus1

      Uv, kaikkia juomia sekasi, viskiä siidereitä kaljaa viinaa ja kahepäivän putki. Eka rapulapäivä aivan kankaalla kokopäivä nukkuessa 20h, toisena päivänä vapinat ja morkkis sekä ahistus levoton olo. Oksettaa mutta ei pysty oksentaa. Joskus oli paripv putken jälkee jotai pelkotiloja varjot pelotti ja kaikki ahisti.

    • 15.vdarranen

      Siis pahin darra nyt tähän mennessä on tää viimesin darra tuli juotuu kossuu pullo ja pari lonkkuu ja sit alko kännissä jo huimaa ja sit menin kaverille nukkumaan (en muista illasta mitään) ja ai saatana ku heräsin aamulla tuskan hiki tärisin en pystyny kävelee kunnolla pyörryin melkee lattialle rintaan pisti ja oksennus lens päätä särki hyi saatana mikä tunne

    • Diarhea

      Mulla tuli kerran krapulassa ripulit housuun. Täydessä linja-autossa.

    • Kokenutuj

      Työkaveri täytti 50 keskiviikkona muutama kesä sitten. Työpäivän jälkeen meillä oli majoitus jossain leirintäalueella kun tosiaan asfalttihommia tehdään ympäri suomea. Kauheella kiireellä työpäivän jälkeen ehdittiin kuin ehdittiinkiin hakemaan kaljat ja viinat kaupasta. Ilta meni ja meni koko yökin siinä samassa, pöydän ääressä sitten katottiin kelloa että ei perkele täytyy lähteä töihin. Ja siis minuuttiakaan nukkumatta kaljatölkistä viimiset lirut kurkkuun ja autolla vitullisen sekoilun ja pakittelun jälkeen asuntoautojen välistä töihin. Siinä sitten helteessä 16h lapioilun jälkeen 160 asteinen massa jalkojen alla tärisin ja vapisin koko päivän, väsymys oli aivan järkyttävä, oksentelua ja aivotoiminta täysi nolla. Sinä päivänä ajattelin että jos nyt en kuole tähän paikkaan tänään niin mä en todennäkösesti kuole sitten ikinä mihinkään. Tässä sitä ollaan ja kun muistelee tuota kokemusta niin ei kyllä vieläkään naurata

      • minä-olen-kokenut

        Eli koko porukka oli siis kännissä töissä ja osa syllistyi vieläpä rattijuoppouteen. Ei ole ihmekään, että Suomessa tiet ovat koko ajan huonossa kunnossa koska "tyämiähet" säheltävät ja sekoilevat kännissä päivästä toiseen.


    • viinamies100

      se joka krapulassa nukkuu krapulaa kokenutkaan. mulla tuli kuukauden putkesta sellaset olo tilat että voi voi.. oksennus lenti yhden päivän reisilihaksia särki niin että hyvä ku vessaan pääsi ja melkeen 3 vuorokautta valvoin putkeen kun uni ei tullut onneksi oon nyt siitä jo toipunut

      • karu_totuus

        Niin surkeasti kirjoitettua tekstiä, että et varmasti ole vielä toipunut.


    • viinankestäjä

      no tämä oli pahin migreeni iski darrassa ja oksennus lenti kakspäivää ja paskat tuli housuu. olin kuolla olut silti maistuu

    • muovimaksa

      Pahin. Noin kymmene vuotta sitten, työmatkalla Tunisiassa jossa oli ramadan, eli ei saanut luvallista alkoholia. Ostetiin sitten lentokoneesta vissiin koko viskivarasto tyhjäksi. Koneessa tietenkin alotettiin ja hotellissa jatkettiin niin kauan kun juomista riitti. Veden kanssa . Vesihän vaan lisää tehoa siihen. Työkaveri sammuu kentälle ja saadaan hänet bussiin ja hotelliin
      Työpäivä seillä seuraavana päivänä, mun huonekaveri oli kadonnut jonnekkin keskustaan YKSIN, minä herään parin miespuolisen kolleegan keskeltä sängystä.. tosin vaatteet kaikilla päällä.
      Bussilla lähettiin hotellikierrokselle, tuntui että taju lähtee ja sähköiskuja menee läpi kropan.
      Ei mitään loiventavaa kellään oli pakko kestää iltaan asti ja saatiin lahjottua hotellin tarjoilija tuomaan salaa jotain helpottavaa.
      Koko viikko kierrettiin maata ja joka ilta joku edestustilaisuus eli aina viinaa. Tunisialaista bukhaa-pää siis ei selvinnyt kunnolla koko viikkoon, mutta sama meillä kaikilla.
      Kun sen jälkeen seisoin Helsingin rautatieasemalla ja yöjunalla kotiin toivoin armomurhaa.
      Aamulla avaamaan toimistoa ja varmasti haisin sille reissulle reippaasti ja tuntui ihan kamalalta
      ja se darra piti otteessaan koko viikon..

    • Putket2017

      Tyomatka Roomassa reilu vuosi sitten. Olin ryypannyt rankasti viikonlopun ja tiistaina oli lento Roomaan Manchesterista missa asun. Lennosta ja ekasta illasta en muista mitaan. Aamulla yriyksemme toimistoon meno edessa. Hotellihuoneessa onneksi oli viinia joten silla sain pahimmat vapinat pois. Toimistolla lyhyt esittelykierros ja sitten omaan tyohuineeseen hommia tekemaan. Aina valilla huikkaa naamaan ja sillain meni loppuviikko. Sain jotenkin hommat tehtya ja viiniakului . Pe-iltana takaisin Brittilaan ja koneessa tayskanni paalle. La aamuna herasin 6 aamulla ja yritin loiventaa oluella joka lensi kaaressa television paalle ja tv epakuntoo n. Vapinaa kesti kolme paivaa ja paniikkikohtauksia iski seuraavan vkon tyomatkalla espanjaan. Meinasin pyortya Madridin lentokentalla. Otin ekana iktana nelja olutta jotka auttoivat nukkumaan. Kadet tarisuvat seuraavana paivana mutta jotenkin selvisin. Pari seuraavaa tyomatkaa samanlaisia, kunnes jouduin sairaalaan Brasiliassa pahan huimauksen takia. Verenpaine 200/120 ja siihen loppuivat putket.

    • Anonyymi

      Pahin oli kesällä 2008, viikon ryyppäillyt helvetin rankasti. Kun heräsi niin syke oli varmaan 200/min. Yritin juoda vettä mut lasi tärisi liikaa vaikka pidin kaksin käsin kiinni. Oksensin heti kun sain vähänkin hörpättyä sitä.

      Lyhyesti kerrottuna:
      En saanut nukuttua enkä syötyä n. 5päivään.
      Aloin hallusinoida aika rankasti joten hakeuduin hoitoon. Jossain vaiheessa en enää edes tiennyt oliko näkö/kuuloharhat todellisia.

      No, nestemäistä pamia mielisairaalassa 4pv.

      Olo oli normaali ehkä n. kolmen viikon kuluttua.

    • Anonyymi

      Mulla ei oo kännissä einä rapulassa ikinä oksennus tullu vaikka juonu aika hyvin. Kaveriha sitte kännissä meillä oksens muitten kanssa pihalle tallin eteen ja muut ei vissii sen jälke oksentanukkaa enää mutta kaveri oksens tallin lavuaariin, tallin vessan lavuaariin, mun rappusiin, mun vessanpönttöön, vessan lavuaariin, mun ikkunasta ulos nii että osu hyvin seinällekki ja sit vielä löylyastiaan oksenteli. Kun aamu koitti ni jatko samaa rataa mutta onneks pysy oksennukset vessan pöntön alueella siellä reijässä mutta sitte se sai alkaa siivoomaa niitä oksennuksiaa ja kysy multa apua mutta sai iha keskenää siivota kaikkialta paitsi seinästä se kulu iha iteksee ja nätti koriste oli kuiteski muille jotka siitä ohi käveli. Kaiken ton jälkeen ku läks kotii päi ni se oksentaa bussin lattialle. Jelzin vodkaa siis juotiin eikäse sopinu sille vissii...

    • Anonyymi

      olen nyt yli 30v mutta muistan elävästi sen kun heräsin kaverini vessan lattialta 19v..
      (tjsp)

      Maailma pyöri kovasti ja kovaa..
      *Ding* *Ding*

      potki minut pihalle ja menin läheiselle leikkikentälle oksentamaan sisuskaluni ulos.

      Se ei auttanut jotenka nukahdin vähksi aikaa hankeen... ennenkuin poliisit saapuvat menin kotiin nukkumaan.

      Moni ei ole noin onnekas.
      Ja jos multi-dimensionaali teoria pitää paikkaansa... en ollut minäkään.
      kuolin hankeen. Haluaisin vielä lähettää terveisiä kaikille...

      "Anteeksi".

    • Anonyymi

      pahin oli toissa kesänä. olin juonu viikon putkeen ja sunnuntaina aloin selviämään. en pystyny olemaan paikallaan kävelin 2 päivää ympäri kämppää jonka jälkeen päivystykseen mansikkapamikuurille yöksi

      oli jotain aivan hirveää, en nukkunu ollenkaan enkä saanu syötyä. siitä alkoi AA kerhoilu. vaikka vielä en oo onnistunu jättämään alkoholia kokonaan, haluaisin kyllä mutta viinapiru välillä kuiskuttelee

      nytkin krapulassa :(

    • Anonyymi

      Ai että. Tää tapahtu kun olin 18-19v enkä ollut vetänyt kunnon kännejä koskaan aikaisemmin. Oli koululauisten päättärit eräässä rannassa mikä on ihan vuosittainen tapahtuma. (Nuori väki ja alaikäisetkin kittaa alkoholia ihan huolella.) Itse olin siellä vaan ns. kuokkimassa muutaman kaverin kanssa. Siellä tuli juotua ties mitä sokeripaskaa, juomasekoituksia, siideriä tms.

      Jossain vaiheessa iltaa päätettiin kaverin kanssa mennä vielä mun lähikuppilaan ja käytiin välissä kaupassa. Ostin muutaman juoman mitkä kitattiin bussipysäkillä ennen baariin lähtöä. Saatiin yks kaljakin joltain minkä myös kittasin huiviin. Olin siinä vaiheessa jo aika tukevassa humalassa joten kaljakin maistui.

      Baarissa juotiin shottia, perusjuomia ja muutama tarjottu kalja ja ei kun kotia nukkumaan. Kaveri sammui heti sohvalle ja itse könysin sänkyyn ja pistin varuilta oksennusämpärin sängyn viereen.

      Heräsin aamu kymmeneltä siihen että nyt lentää yrjö ja paineella. Rupesin huuto oksentamaan siihen ämpäriin, samalla putosin sängystä ja paskoin alleni peitolle. Kun olo antoi myöden kipitin äkkiä vessaan jossa molempien päiden painepesurit jatkoivat toimintaansa. Kun pääsin pöntöltä menin suihkuun, makasin lattiakaivon vieressä ja olin ihan varma, että kuolen nyt. Jouduimpas siinä jäätävissä oloissani myös pesemään kaikki sotkut. Heitin peiton lakanan roskiin ja vein itse peiton suihkuun mukaan ja esipesin sen ennenkuin survasin pyykkikoneeseen. Sain myös pyyhkiä pikku kakkavanaa lattialta ja itkin. Kaikki tämä tapahtui kun kaveri nukkui onnellisena sohvalla. Loppupäivän yökin enkä meinannut päästä ylös ja olo oli kuin hakatulla.

      Tuon jälkeen en ole ikinä vetänyt niit överisti. Kerrasta opin vaikkakin krapuloita on paljon koettu.

      Toinen melkein yhtä hyvä oli kun blendasin väkevää kirsikkaviiniä ja valkoista rommia sekasin. Saatoin juoda myös mansikkakossua. En ollut mitenkään edes kännissä ja maailmassa kaikki hyvin kunnes maaginen aamu 10 iski ja oksensin ja makasin vessassa 6 tuntia putkeen. Oli vatsalihakset kipiänä 3 päivää sen jälkeen. Mut hei, ainakaan en paskonut alleni

    • Anonyymi

      No mitäs nää Suomi24 juoppomestarit, jotka tuumaa että parikymppisenä ei tiedetä kunnon krapulaa tuumaa siittä, että minä 20V Mies olin esimerkiksi melkein pari kuukautta Harjavallan mielisairaalassa alkoholista. Oli joitakin kuukausia tenuttanut joka ilta/töiden jälkeen ja kamelin selkä katkes kun tilasin Saksasta tiukkoja viinoja ja Viking olutta mitä join reilun viikon. Tällöin olin vasta 18-19.

    • Anonyymi

      2 Juoppuhulluus kohtausta on ollut sitä psykoosia aikaisemminkin. Ja pitänyt joskus turvautua korvike alkoholeihin kun on "oikea" juotava tai rahat loppu. Terveisin Nuori Alkoholisti.

    • Anonyymi

      Rrotuleirin perästä ei niin kaduta kun ovat niin omaan viisastuneisuuteensa tykästyneet.

    • Anonyymi

      Ja noin 4-vuotta ollut suurimman osan päivistä päihtynyt. Että harvassa on ollut selvät päivät. Ja ryyppyputket ovat alkaneet menemään aamusta iltaan tai kunnes sammuu juomiseen. Ja tietenkin jatkuu taas heti kun vaan herää.

    • Anonyymi

      Ikimuistoisin tapahtui aikanaan, kun nykyisen vaimoni kanssa olimme menossa kaveripariskunnan häihin. Olin ollut edellisiltana isosti viihteellä ja jotenkin selvinnyt nykyisen vaimoni, silloisen tyttöystäväni, vanhempien luo yöksi. Oli helteinen kesäaamu, hirveä tuskanhiki ja kävin oksentamassa pari kolme kertaa. Tyttöystäväni herttainen äiti lämmitti saunan ihan vain minua varten ennen kuin lähti jonnekin. Muistan kun istuin lattialla suihkun alla pää hautautuneena polvien väliin. Lempeät löylyt helpotti oloa hieman. Pukuhuoneessa istuessa kurkkasin, onko viereisessä jääkaapissa jotain juotavaa ja löysin pari puolen litran appelsiinilonkeroa. Sihautin yhden auki ja takaisin saunaan. Join myös toisen ennen kuin kuivattelin itseni ja tuntui siltä, että ehkä tästä selvitään. Tyttöystäväni oli jo valmistautumassa häihin ja löysin hänet meikkaamasta. Hänellä oli uusi kaunis kesämekko, joka sai tietysti aistit hereille. Suutelin häntä kaulasta ja kysyin, että tiedätkö mikä helpottaisi oloa. Tyttöystävä kysyi, onko kondomeja mukana ja samalla tajusin, että eipä tietenkään. Ehdotin peppuseksiä, tyttöystävä epäröi, kun ei ollut koskaan aiemmin kokeillut, mutta suostui. Hoidettiin homma tyttöystävän vanhempien sängyllä ja kun lopulta laukesin, kävin makaamaan hengästyneenä ja helpottuneena. Siitä sitten puku päälle, kravatti kaulaan ja kirkkoon. Loppuilta menikin mukavasti.

      • Anonyymi

        Pääsitkö panee morsianta kirkon sakastissa vai paskahuusissa?


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6183
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      3966
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      255
      2349
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1920
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1383
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1306
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1077
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1040
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      986
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      951
    Aihe