Sydänsiirtopotilas

Väsynyt omainen

Onko kellään kokemuksia sydänsiirtopotilaan lähiomaisena? Lähiomaisellemme tehtiin sydänsiirto, joka onnistui hyvin, hylkimistä ei ole esiintynyt eikä muitakaan ongelmia, paitsi psyykkisiä. Lähiomaisemme ei halua sairaalasta pois, ei ainakaan omaan kotiinsa, ei halua aloittaa jumppaa eikä itse osallistua omaan kuntoutukseensa muuta kuin pakottamalla ja osoittaen kuinka vastenmielistä se on, saa kiukunpuuskia yllättäen mistä tahansa aiheesta, kuvittelee itselleen uusia sairauksia kuten maksan toiminnan loppuminen, hylkimisreaktio, syöpä. Lisäksi hän ei halua meidän olevan missään yhteydessä sairaalahenkilökuntaan, vaan hän "itse hoitaa omat asiansa" ja kertoo meille milloin minkäkin laista versiota asioistaan, jotka muuttuvat päivittäin. Hän haluaa että häntä käydään katsomassa päivittäin ja kun menemme hän kiukuttelee siitä ettemme ole hänen mielestään tarpeeksi kauan. Olemme kuitenkin työssäkäyviä perheellisiä ihmisiä, joillakin pieniäkin lapsia. Käydessämme hän pakotettaessa liikkuu hyvin vaikeasti apuvälineillä, tarvitsee apua nousuissa ja laskeutumisissa, portaita ei pysty kulkemaan laisinkaan ja sängyllä hänet on nostettava kaksipuoleisesti oikeaan asentoon. Poissaollessamme hoitajien mukaan liikkuu itsenäisesti ilman apuvälineitä ja ilman avustusta. Mitä tämä on? Mitä tulisi tehdä?

9

671

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jurpolukki

      kyllä meissä tapahtuu muutoksia myös pääkopassa. minä pelkäsin ennen rasvaisia ruokia ja sen sellaista. muka epäterveellistä. nytten olen lueskellut terveellisistä syömisistä ...on osoittautunut hyvin ristiriitaisiksi. ristiriitaiset opit aiheuttavat perhepiirissä känää. no nytten ruokavalikoimaan kuuluu eläinrasvat ja kasvisrasvat saa olla missä lystää. nyt on nämä rasvaopit muuttumassa ja paineita on myös kolesteroliopin suhteen. stentti kyllä voi hyvin minun pumpussa. niin tyttöystäväni pelkäsi notta minä alkaisin kiukuttelemaan ja äksyilemään. niin miksi? hänen edesmennyt miehensä muuttui hankalaksi sydän vaikeuksien myötä. enkä me muutumme muissakin sairastapauksissa. lääkitykset voivat aiheuttaa oireita. tämä statiini lääkitys jota en pidä lääkityksenä vaan myrkyttämisenä. alhaiset kolesteroli tasot aiheuttavat huonoa muistia, kiukuttelua ja itsetuho viettiä. olen jättänyt statiinit tykkänään pois.

    • Google .

      Meillä aikanaan meni paremmin psyykkisellä puolella , kait siinä jotain pelkoja oli mutta ei mitään suurta.
      Ehkä teilläkin helpottaa, koittakaa saada joku sairaalasta "välittäjäksi" niin ehkä se auttaa selvittämään tilannetta?

    • jälkeen....

      Olin sydänleikkauksessa useita vuosia sitten. Leikkauksen jälkeen olin alakuloinen, kiukkuisa ja ärtynyt. En itse oikein tajunnut syytä siihen. Elin pitkään sellaisessa olotilassa, eikä elämä ollut kohdallaan.
      Menin lääkäriin mielialani vuoksi, lääkärini ehdotti mielialalääkitystä. Hyväksyin tilanteen ja aloitin lääkityksen. Lääkärini selitti, että mielialahäiriöt ovat erittäin yleisiä vakavien leikkausten yhteydessä.

      Lääkitystä jatkettiin jonkin aikaa ja sain elämänilon ja toimintatarmon takaisin. Olen ollut nyt työssä ja voinut vuosikausia ihan hyvin.

      Vaikeassa leikkauksessa potilaan mieltä askarruttavat monet asiat. Huoli itsestään, perheestä ja tulevaisuudesta. Myös kuoleman pelko on läsnä. Nämä asiat ovat joskus ihmiselle liian raskaat ja masennus voi yllättää. Itselleen sitä on joskus vaikea tunnustaa, mutta kuitenkin sen itsekin vaistoaa.

      • ystävyydellä .

        Myös minulle on tehty sydämensiirto. Hyljinnänestolääkkeissä on sekä fyysisiä että psyykkisiä haittavaikutuksia. Siirtoleikkaus itsessään on potilaalle iso juttu. Pitää hyväksyä se tosiasia, että toisaalta mikään ei ole niinkuin ennen (kuoleman pelko, hyjinnänpelko, ei ehkä saa enää tehdä ammattiaan vastaavaa työtä jne.). Tälläisessa muutosprosessissa ihminen läy läpi monia tuntemuksia. Välillä tuntuu, ettei ns. " "normaali" ihminen ymmärrä ja voi pitää tungetteluna tms, paremmuutena ns. asioihin puuttumista. Siirtopotilas kyllä pystyy huolehtimaan omista asioistaan. Häntä ei tarvi "holhota" tms. jos kaikki on mennnyt hyvin. Mulla oli kotiintulon jälkeen tosi vaikea alku, olin varmaan ihan hirveä lähimmäisiäni kohtaan. Mutta kun aikaa on jo tovi kulunut, niin elän taas normaalia, tasaista elämää!

        Mukavaa kevättä ja jaksamista!


      • AP
        ystävyydellä . kirjoitti:

        Myös minulle on tehty sydämensiirto. Hyljinnänestolääkkeissä on sekä fyysisiä että psyykkisiä haittavaikutuksia. Siirtoleikkaus itsessään on potilaalle iso juttu. Pitää hyväksyä se tosiasia, että toisaalta mikään ei ole niinkuin ennen (kuoleman pelko, hyjinnänpelko, ei ehkä saa enää tehdä ammattiaan vastaavaa työtä jne.). Tälläisessa muutosprosessissa ihminen läy läpi monia tuntemuksia. Välillä tuntuu, ettei ns. " "normaali" ihminen ymmärrä ja voi pitää tungetteluna tms, paremmuutena ns. asioihin puuttumista. Siirtopotilas kyllä pystyy huolehtimaan omista asioistaan. Häntä ei tarvi "holhota" tms. jos kaikki on mennnyt hyvin. Mulla oli kotiintulon jälkeen tosi vaikea alku, olin varmaan ihan hirveä lähimmäisiäni kohtaan. Mutta kun aikaa on jo tovi kulunut, niin elän taas normaalia, tasaista elämää!

        Mukavaa kevättä ja jaksamista!

        Tilanne pahenee. Omaisemme on omastamielestään "lähes väkisin" viety sairaalasta kotiin, viivytteli siellä juuri niin pitkään kun pystyivät häntä pitämään, täysin toipuneen kotiin, alunperin olisi halunnut jäädä vielä viikoiksi sukulaisten hoiviin, mutta kun kaikki ovat työssäkäyviä, eikä kellään ollut mahdollisuutta jäädä viikoiksi töistä pois häntä "hoitamaan", menikin sitten hyvin pitkin hampain kotiinsa. Ei kuulema pärjää yksin, muttei halua ulkopuolista apua suvun ulkopuolelta. Edellyttää että hänelle käydään kaupassa, siivoamassa, maksamassa laskut, viemässä roskat, siis lähiomaiset, muut eivät tähän käy. Eristäytyy kotiinsa, ei halua nähdä eikä pitää ystäviin yhteyttä, mutta haluaa että lähisukulaista että siellä käydään jatkuvasti häntä tarkistamassa. Jos ei käydä, hän soittaa itselleen taksin ja menee takaisin sairaalaan, jossa pidetään maksimissaan pari päivää ja laitetaan takaisin kotiin. Mitään fyysistä ongelmaa ei ole ilmennyt, mutta psyykkinen puoli on täysin retuperällä, samoin sukulaisten omat perhe-elämät. Mitä tässä enää jaksaa tehdä?


      • SINTTU3
        AP kirjoitti:

        Tilanne pahenee. Omaisemme on omastamielestään "lähes väkisin" viety sairaalasta kotiin, viivytteli siellä juuri niin pitkään kun pystyivät häntä pitämään, täysin toipuneen kotiin, alunperin olisi halunnut jäädä vielä viikoiksi sukulaisten hoiviin, mutta kun kaikki ovat työssäkäyviä, eikä kellään ollut mahdollisuutta jäädä viikoiksi töistä pois häntä "hoitamaan", menikin sitten hyvin pitkin hampain kotiinsa. Ei kuulema pärjää yksin, muttei halua ulkopuolista apua suvun ulkopuolelta. Edellyttää että hänelle käydään kaupassa, siivoamassa, maksamassa laskut, viemässä roskat, siis lähiomaiset, muut eivät tähän käy. Eristäytyy kotiinsa, ei halua nähdä eikä pitää ystäviin yhteyttä, mutta haluaa että lähisukulaista että siellä käydään jatkuvasti häntä tarkistamassa. Jos ei käydä, hän soittaa itselleen taksin ja menee takaisin sairaalaan, jossa pidetään maksimissaan pari päivää ja laitetaan takaisin kotiin. Mitään fyysistä ongelmaa ei ole ilmennyt, mutta psyykkinen puoli on täysin retuperällä, samoin sukulaisten omat perhe-elämät. Mitä tässä enää jaksaa tehdä?

        No onpa hankala tilanne...voisitteko ottaa yhteyttä sinne polille,missä häntä hoidetaan,jos ne sieltä ohjaisi johonkin mielenterveystoimistoon,selkeästi kuulostaa että on psyykkinen puoli huonossa jamassa,enkä ihmettele,onhan takana suuri elämänmuutos.Mutta jotenkin pitäisi kuitenkin alkaa itse huolehtia itsestään...ei missään nimessä pidä ruveta passaamaan häntä niinkuin vaatii.Nyt kun sydän on vaihdettu,pitäisi alkaa kuntoilla,pienin askelin,sillä nyt pitäisi taas jaksaa jos kaikki on ok.Tuntee ilmeisesti riippuvaisuutta ja turvallisuutta sairaalaa kohtaan,kotona pelottaa...olisiko joku hoitokoti parempi vaihtoehto hänelle,tai tuettu asumisen muoto...ehkä sosiaalitoimi voisi auttaa....jos tuntuu että vaatii teiltä liikaa,että ette jaksa huolehtia hänestä.akauulostaa hyvin läheisriippuvaiselta ihmiseltä.


      • sintututtaa
        SINTTU3 kirjoitti:

        No onpa hankala tilanne...voisitteko ottaa yhteyttä sinne polille,missä häntä hoidetaan,jos ne sieltä ohjaisi johonkin mielenterveystoimistoon,selkeästi kuulostaa että on psyykkinen puoli huonossa jamassa,enkä ihmettele,onhan takana suuri elämänmuutos.Mutta jotenkin pitäisi kuitenkin alkaa itse huolehtia itsestään...ei missään nimessä pidä ruveta passaamaan häntä niinkuin vaatii.Nyt kun sydän on vaihdettu,pitäisi alkaa kuntoilla,pienin askelin,sillä nyt pitäisi taas jaksaa jos kaikki on ok.Tuntee ilmeisesti riippuvaisuutta ja turvallisuutta sairaalaa kohtaan,kotona pelottaa...olisiko joku hoitokoti parempi vaihtoehto hänelle,tai tuettu asumisen muoto...ehkä sosiaalitoimi voisi auttaa....jos tuntuu että vaatii teiltä liikaa,että ette jaksa huolehtia hänestä.akauulostaa hyvin läheisriippuvaiselta ihmiseltä.

        Onhan tuosta jo 4 vuotta..vähän hidas sytytys on sinttu3 oisko sun myös mentävä mielenterveys polille...


      • Sinttu3
        sintututtaa kirjoitti:

        Onhan tuosta jo 4 vuotta..vähän hidas sytytys on sinttu3 oisko sun myös mentävä mielenterveys polille...

        SORI!!!!En tosiaankaan huomannu,että oli niin vanha ketju!Mulla ei ole tarvetta mielenterveyspalveluille,eikä sytytyskään ole mitenkään hidas,erehdyksiä sattuu,varmaan joskus sullekkin?


    • EI liene totta siirt

      Eräs oululainen väitti että hänelle vaihdetaan kauneussyistä sydän, kun rinnassa oli sähköisen anturin pieni patti. Teki kyllä raskaita töitä, eikä huono sydän näyttänyt vaivaavan. Minä kun en usko, että kenellekkään kauneussyistä sydäntä vaihdetaan. Että näitäkin mielikuvituksellisia vaihtopuheita epäillysti on. Hänelle ehkä on tehty jotakin muuta , ehkä korjattu läppiä tai muuta sellaisat. Eikö ne sydänsiirtopotilaat odota sydäöntä aivan heikkokuntoisena. Eivät ainakaan raskaita töitä pysty tekemään ennen eikä jälkeen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      16
      1429
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1285
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1192
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1072
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1026
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1015
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      1003
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      989
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      981
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe