Häälahjatoiveet, hävettää!

Pöyristynyt

Sukulaistytöltä tuli kutsu häihin. Kutsussa oli mukana toiveena rahaa häämatkakassaan tai netissä lahjalista. En meinannut uskoa lukemaani. Suorastaan häpesin serkkutyttöni puolesta. Eihän tuossa ole enää mitään häpyä. Mihin tämä maailma on mennyt. Itse jos menisin naimisiin en kehtaisi... en puhuisi lahjoista mitään. Ilmankin saa tulla, jos joku tuo, senkun tuo hyvää hyvyyttään. Lahjatoivelistan laittaminen on kuin pääsylippu juhlista.

Mielestäni juhlat pidetään hyvää hyvyyttään ystäville, eikä niistä peritä "pääsymaksua". Kyllä ei ole nykyään enää röyhkeydellä mitään rajaa!

178

14124

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ariannavz

      Juhlat pidetään hyvyyttä ystävälle,mutta hääjuhlat pariskunnan avioliittoon kunniaksi. Jos vieras on niin itsekäs ja miettii vaan omaa menoaan niin jättäköön tulematta. Monessa kulttuureissa juhlat pidetään juhlijan kunniaksi ja todellakin hän voi pyytää sellaista lahjaa kuin haluaa. Häät vietetään yleensä kerran elämässään ja se ei todellakaan ole juhla ystävälle vaan sulhaselle ja morsiaimelle. Sen takia monessa kutsussa vanhemmat, sukulaiset ja parhaimmat ystävät ovat mukana auttamassa juhlien järjestelyissä. Hääjuhlat ei ole mikään tupaantuliaiset, synttärijuhlat, joka vietetään monta kertaa elämässään.

      • -sussu-

        Lahjoja ei pyydetä, eikä edes vihjata niistä. Lahjat annetaan, muuten se ei ole mikään lahja.


      • ei kiitos

        Olen TÄYSIN eri mieltä kanssasi. Avioliittoon astumista halutaan juhlia ystävien kanssa, ilman että itsestään täytyy tehdä numeroa. On pikkutytön prinsessa-leikit mennyt hiukan överiksi jos päivästä kalastelee vain kuninkaallista itselleen. Häitä juhlitaan ilosta, ei lahjojen toivossa. Itse en kehtaisi koskaan esittää mitään vaateita lahjojen suhteen. Jos ei muuten ole varaa pitää hääjuhlaa kuin maksattamalla se vierailla, ei juhlia kannata mielestäni edes pitää.

        Paras houkutin hääjuhlille oli kälynikin mielestä se, että saa lahjoja?? Meinasin tukehtua nauruun. Hyvin oli arvot kohdillaan. Valitettavasti häätkin toisti tätä mauttomuutta, ilman aitiouden häivääkään.


      • oranssi2009

        Oletko koskaan seurannut avioerotilastoja ja uudelleen vihkimisiä? Etkö? Et silleen.


      • tepe,,..
        -sussu- kirjoitti:

        Lahjoja ei pyydetä, eikä edes vihjata niistä. Lahjat annetaan, muuten se ei ole mikään lahja.

        Olet niin oikeessa ku vaan voi olla, eipä tulis mieleenkään kerjätä lahjoja... rahaa... eih. minkä vuoksi naimisiin ku raha mielessä jo avioliiton solmimisessa? onx se rakkautta, jos raha vaan mielessä?


      • miiee
        -sussu- kirjoitti:

        Lahjoja ei pyydetä, eikä edes vihjata niistä. Lahjat annetaan, muuten se ei ole mikään lahja.

        niin suomalaista ajattelua. tolla logiikalla tulee niitä epämieluisia lahjoja, joista tulee sitten paha mieli kaikille.


      • wm895

        Olen samaa mieltä sinun kanssasi.

        Minun mielestä häälahjalista on käytännöllisesti katsottuna erittäin hyvä asia. Keikkea listalla esitetyistä tuotteista ei tarvitse ostaa ja jos listalla on esimerkiksi kalliimpia astioita tai tms. tuotteita niin nehän voi ostaa suuremman joukon turvin, jos haluaa. Me emme tarvinneet astioita, koska olemme asuneet yhdessä jo useamman vuoden, joten pyysimme lahjaksi sellaisia asioita, joita tarvitsimme. Hää foorumeita selaillessa, monet hääparit ovat tehneet häälahjalistan ja sen lisäksi avanneet pankkitilin, johon keräävät häämatka kassaa.

        Näin lahjan saajan näkökulmasta katsottuna, ei se ole mukavaa saada 7 samanlaista silitysrautaa, joiden kohtalona on kirpputorilla tai huutonetissä kauppaaminen. Olen itse mielissäni siitä, niin lahjan antajana kuin vastaanottajanakin, että hääparille annettu lahja on käytössä, eikä kaapissa pölyttymässä.

        Häät järjestetään kerran elämässä.


      • ehdottaja
        miiee kirjoitti:

        niin suomalaista ajattelua. tolla logiikalla tulee niitä epämieluisia lahjoja, joista tulee sitten paha mieli kaikille.

        kun kirjaa kutsuun, että kaikki huomionosoitukset http://www.toisenlainenlahja.fi/fi/

        Täsä mallissa antaa lahjan myös se hääpari "jolla on jo kaikkea" -----ja seuraa HYVÄ MIELI jokaiselle.


      • hmmmmmmmmmmm

        ....voihan sitä toivoa vaikka ja mitä, mutta itse en täyttäisi netin lahjalistasta ainuttakaan saraketta, vaan etsisin kiussallanikin jotain ihan muuta!!


      • ichigo-79

        perseesssä syntynyt,,kaiken aina saanut, kun noin materialisti olet...>:(

        Ja että kerran elämässä....heh jo oli vitsi...ehkäpä joskus muinoin vanhaan hyvään aikaan niin olikin !

        Muttta nykyään avioliitto taitaa enemmän olla trendi kuin todellinen sitoutuminen toiseen...


      • ichigo-79
        wm895 kirjoitti:

        Olen samaa mieltä sinun kanssasi.

        Minun mielestä häälahjalista on käytännöllisesti katsottuna erittäin hyvä asia. Keikkea listalla esitetyistä tuotteista ei tarvitse ostaa ja jos listalla on esimerkiksi kalliimpia astioita tai tms. tuotteita niin nehän voi ostaa suuremman joukon turvin, jos haluaa. Me emme tarvinneet astioita, koska olemme asuneet yhdessä jo useamman vuoden, joten pyysimme lahjaksi sellaisia asioita, joita tarvitsimme. Hää foorumeita selaillessa, monet hääparit ovat tehneet häälahjalistan ja sen lisäksi avanneet pankkitilin, johon keräävät häämatka kassaa.

        Näin lahjan saajan näkökulmasta katsottuna, ei se ole mukavaa saada 7 samanlaista silitysrautaa, joiden kohtalona on kirpputorilla tai huutonetissä kauppaaminen. Olen itse mielissäni siitä, niin lahjan antajana kuin vastaanottajanakin, että hääparille annettu lahja on käytössä, eikä kaapissa pölyttymässä.

        Häät järjestetään kerran elämässä.

        miten tämä toimii käytännössä, kun kaikki sukulaiset ei edes välttämättä tule toimeen, tai edes tunne toisiaan...ilmoitetaanko silloin morsiamelle mitä on listalta ostamassa jotta voi taas informoida muille sukulaisille ym....ystäville...???

        Ettei nyt vaan tule sitä samaa lahjaa kahdesti, kamalaa jos niitä moccamastereitakin tulis 3 >:(

        mulle ainakin tärkeintä on että edes tulevat, kun se päivä koittaa.


      • Ilkikurimus
        ichigo-79 kirjoitti:

        perseesssä syntynyt,,kaiken aina saanut, kun noin materialisti olet...>:(

        Ja että kerran elämässä....heh jo oli vitsi...ehkäpä joskus muinoin vanhaan hyvään aikaan niin olikin !

        Muttta nykyään avioliitto taitaa enemmän olla trendi kuin todellinen sitoutuminen toiseen...

        Yllättävän hyvin menee yksiin häät ja teatterikappale, näytelmä......avioliiton alku on osa pientä heteromatriisia, näytelmää, jossa on päätähtenä valkoisiin puettu nainen, joka kuvittelee olevansa prinsessa ja myöskin yleensä käyttäytyy sen mukaan - sekä yleisöään (=vieraita) että kanssa"näyttelijöitään" kohtaan.

        Nykyisin vielä "yleisö" ostaa paikan tähän spektaakkeliin. Näytelmä on etukäteen käsikirjoitettu ja roolijakokin on. Eihän teatteriinkaan pääse maksamatta.

        Heh.


      • prinsessajuhla
        ei kiitos kirjoitti:

        Olen TÄYSIN eri mieltä kanssasi. Avioliittoon astumista halutaan juhlia ystävien kanssa, ilman että itsestään täytyy tehdä numeroa. On pikkutytön prinsessa-leikit mennyt hiukan överiksi jos päivästä kalastelee vain kuninkaallista itselleen. Häitä juhlitaan ilosta, ei lahjojen toivossa. Itse en kehtaisi koskaan esittää mitään vaateita lahjojen suhteen. Jos ei muuten ole varaa pitää hääjuhlaa kuin maksattamalla se vierailla, ei juhlia kannata mielestäni edes pitää.

        Paras houkutin hääjuhlille oli kälynikin mielestä se, että saa lahjoja?? Meinasin tukehtua nauruun. Hyvin oli arvot kohdillaan. Valitettavasti häätkin toisti tätä mauttomuutta, ilman aitiouden häivääkään.

        Mutta jos joku oikeasti haluaa hienot prinsessahäät ja kaunista ja kaikkea, niin eivätkö he silloin ole sen arvoiset. HÄÄT PIDETÄÄN VAIN HÄÄPARIN TAKIA, EI VIERAIDEN. ja kaiken lisäksi lahjatoivelistaon oikein hyvä keksintö, kirjoitetaanhan joulupukillekkin lahjalista, josta sitten tiedetään, että mitä toinen haluaa. Tietty mukava lisäys olisi se, että lahjan tuonti ei ole pakollinen. mutta typerää jos taloudessa on jo esimerkiksi 30 iittalan kukkavaasia ja sitten joku toisi vielä yhden lisää, koska toiveita ei ole kerrottu. vähentää turhakkeiden kasaantumista erittäin paljon. itsekkin laatisin listan toivotuista asioista, näin turhat jää ostamatta ja ihmiset, jotka ei keksi mitään, voivat sieltä bongata hääparin toivoman tuotteen. Tietty itse en menisi suuriin naimisiin, koska se ei ole mun juttu, mutta halukkaille kuninkaalliset ja mahtipontiset ja lahjarikkaat häät suotakoot.


      • kasvaa aikuiseksi
        prinsessajuhla kirjoitti:

        Mutta jos joku oikeasti haluaa hienot prinsessahäät ja kaunista ja kaikkea, niin eivätkö he silloin ole sen arvoiset. HÄÄT PIDETÄÄN VAIN HÄÄPARIN TAKIA, EI VIERAIDEN. ja kaiken lisäksi lahjatoivelistaon oikein hyvä keksintö, kirjoitetaanhan joulupukillekkin lahjalista, josta sitten tiedetään, että mitä toinen haluaa. Tietty mukava lisäys olisi se, että lahjan tuonti ei ole pakollinen. mutta typerää jos taloudessa on jo esimerkiksi 30 iittalan kukkavaasia ja sitten joku toisi vielä yhden lisää, koska toiveita ei ole kerrottu. vähentää turhakkeiden kasaantumista erittäin paljon. itsekkin laatisin listan toivotuista asioista, näin turhat jää ostamatta ja ihmiset, jotka ei keksi mitään, voivat sieltä bongata hääparin toivoman tuotteen. Tietty itse en menisi suuriin naimisiin, koska se ei ole mun juttu, mutta halukkaille kuninkaalliset ja mahtipontiset ja lahjarikkaat häät suotakoot.

        Kirjoitetaanhan joulupukillekin lahjalista, jep jep, kun ollaan alle kymmenvuotiaita... HALOO!?


      • Liitoissa löytyy

        Ei todellakaan innosta tuo lahjan hankkiminen, kun esim. toista tai kolmatta kertaa samalle henkilölle
        pitäisi lahja osta. Jos se olisikin vain kerran elämässä.


      • plaaah
        ehdottaja kirjoitti:

        kun kirjaa kutsuun, että kaikki huomionosoitukset http://www.toisenlainenlahja.fi/fi/

        Täsä mallissa antaa lahjan myös se hääpari "jolla on jo kaikkea" -----ja seuraa HYVÄ MIELI jokaiselle.

        Joo ja köyhemmällä ei sitten asiaa naimisiin olekkaan jos vielä kaikki lahjat täytyy lähettää jonnekkin afrikkaan ja samalla vielä kustantaa juhlat muutamalle sadalle nyrpeänänäiselle sukulaiselle! Hiphei! tosin arempi se lähettää rahat vinkuintiaaneille kun saada kaapit täyteen jotain ruskeita ryijyjä suvun vanhuksilta.


      • Pienet häät
        plaaah kirjoitti:

        Joo ja köyhemmällä ei sitten asiaa naimisiin olekkaan jos vielä kaikki lahjat täytyy lähettää jonnekkin afrikkaan ja samalla vielä kustantaa juhlat muutamalle sadalle nyrpeänänäiselle sukulaiselle! Hiphei! tosin arempi se lähettää rahat vinkuintiaaneille kun saada kaapit täyteen jotain ruskeita ryijyjä suvun vanhuksilta.

        Mitä yleistystä! Monet pitää pienet häät, niinku esimerkiksi me aiotaan pitää. Juhlat on mökillä, mekkoni on äidin vanha hääpuku, ruuaksi kalakeittoa ja pullaa, vieraiksi n. 30 henkeä. Eli ei todellakaan kustanneta kenellekään nyrpeänaamaisille sukulaisille monensadan euron häitä. Lisäksi meinattiin laittaa kutsuihin: "ei lahjoja". Kyllä köyhätkin naimisiin saa mennä, kuka käskee pitää samanlaiset häät kuin "muutkin"???


      • rakastuneita
        tepe,,.. kirjoitti:

        Olet niin oikeessa ku vaan voi olla, eipä tulis mieleenkään kerjätä lahjoja... rahaa... eih. minkä vuoksi naimisiin ku raha mielessä jo avioliiton solmimisessa? onx se rakkautta, jos raha vaan mielessä?

        juu rakkauttahan se. Serkku meni toisen kerran naimisiin ja osasi jo tehdä sellaisen hienon lahjalistan erääseen kauppaan joka mainostaa tällaista mahdollisuutta, (ettei enää tule turhia lahjoja). Nyt vaan uskotaan siihen tosi rakkauteen. Eipä silti että itsekkään haluaisin sitä kaikkea rojua nurkkiin vaan jotain järkevää jos jotain haluaa antaa, ellei niin ymmärrän kyllä senkin.


      • tuonoinen
        ehdottaja kirjoitti:

        kun kirjaa kutsuun, että kaikki huomionosoitukset http://www.toisenlainenlahja.fi/fi/

        Täsä mallissa antaa lahjan myös se hääpari "jolla on jo kaikkea" -----ja seuraa HYVÄ MIELI jokaiselle.

        Tuossa on vaan se puoli, että kenellekäs tuo lahja oikein onkaan?

        Moi kulta, hyvää syntymäpäivää. Tiedätkös mitä, ostin sen kaulakorun josta olet haaveillut ja annoin sen naapurin Jarmolle, kun tiedäthän sinä miten huonosti hänellä on sen eron jälkeen mennyt. Hänelle siitä on paljon hyötyä, kun hän tykkää pukeutua ex-vaimonsa leninkeihin ja koru sopii aivan mainiosti yhteen sen kukkaleningin kanssa ja varmasti piristää Jarmoa. Ole hyvä. Onneksi olkoon!

        Jos haluat muistaa jotakuta lahjalla, niin ehkä kannattaa ajatella häntä, eikä mitään heimoa Afrikassa, vaikka heille apu ehkä onkin enemmän tarpeen, kuin merkkipäivän viettäjälle. Hyväntekeväisyyttä voi harjoittaa joka päivä ihan ilman mitään tekosyytä. Ei siihen tarvitse ns. toisen lahjaa tuhlata. Tuollaisessa tilanteessa on parasta olla aivan varma siitä, että se lahjan saaja osaa arvostaa tuollaista elettä. Minä satun tietämään, että kovin moni muu ei sitä tee, vaikka hyväntekeväisyyttä muuten arvostaisikin ja mahdollisesti lahjoittaa ja auttaa itsekin omalta osaltaan.

        Mieti nyt itsekin tilannetta, että sinua ajatellaan niin paljon, että lahjasikin annetaan sopivalle vastaantulijalle. Että onneksi olkoon vain. Lahjan saajahan ei saa edes sitä antamisen iloa, saati että saisi edes päättää kelle se annetaan, vaan päätös tehdään hänen puolestaan. Lähinnä tulee mieleen, että lahjan antaja lyö 2 kärpästä yhdellä iskulla. Eipähän tarvtse miettiä lahjaa ja samalla tulee se pitkään mietitty hyvä työkin hoidettua samalla. Hyvä minä.


      • pyrstö2
        ichigo-79 kirjoitti:

        miten tämä toimii käytännössä, kun kaikki sukulaiset ei edes välttämättä tule toimeen, tai edes tunne toisiaan...ilmoitetaanko silloin morsiamelle mitä on listalta ostamassa jotta voi taas informoida muille sukulaisille ym....ystäville...???

        Ettei nyt vaan tule sitä samaa lahjaa kahdesti, kamalaa jos niitä moccamastereitakin tulis 3 >:(

        mulle ainakin tärkeintä on että edes tulevat, kun se päivä koittaa.

        listoissa ainakin ostetut tuotteet merkitään siihen listaan eli vapaina olevista valitaan


      • HääJaLahja
        -sussu- kirjoitti:

        Lahjoja ei pyydetä, eikä edes vihjata niistä. Lahjat annetaan, muuten se ei ole mikään lahja.

        Kyllä minusta tuommoiset lähjavinkit ovat outoja,MINUN mielestäni tekevät tilaisuuden jotenkin "kaupalliseksi",minun mielipiteeeeni.Jos juhlat järjestetään lähiystäville ja LÄHIsukulaisille,niin keskustelut lahjasta OVAT mahdollisia.
        JK:justen Maija tekli madekeiton


      • Ilkikurimus
        tuonoinen kirjoitti:

        Tuossa on vaan se puoli, että kenellekäs tuo lahja oikein onkaan?

        Moi kulta, hyvää syntymäpäivää. Tiedätkös mitä, ostin sen kaulakorun josta olet haaveillut ja annoin sen naapurin Jarmolle, kun tiedäthän sinä miten huonosti hänellä on sen eron jälkeen mennyt. Hänelle siitä on paljon hyötyä, kun hän tykkää pukeutua ex-vaimonsa leninkeihin ja koru sopii aivan mainiosti yhteen sen kukkaleningin kanssa ja varmasti piristää Jarmoa. Ole hyvä. Onneksi olkoon!

        Jos haluat muistaa jotakuta lahjalla, niin ehkä kannattaa ajatella häntä, eikä mitään heimoa Afrikassa, vaikka heille apu ehkä onkin enemmän tarpeen, kuin merkkipäivän viettäjälle. Hyväntekeväisyyttä voi harjoittaa joka päivä ihan ilman mitään tekosyytä. Ei siihen tarvitse ns. toisen lahjaa tuhlata. Tuollaisessa tilanteessa on parasta olla aivan varma siitä, että se lahjan saaja osaa arvostaa tuollaista elettä. Minä satun tietämään, että kovin moni muu ei sitä tee, vaikka hyväntekeväisyyttä muuten arvostaisikin ja mahdollisesti lahjoittaa ja auttaa itsekin omalta osaltaan.

        Mieti nyt itsekin tilannetta, että sinua ajatellaan niin paljon, että lahjasikin annetaan sopivalle vastaantulijalle. Että onneksi olkoon vain. Lahjan saajahan ei saa edes sitä antamisen iloa, saati että saisi edes päättää kelle se annetaan, vaan päätös tehdään hänen puolestaan. Lähinnä tulee mieleen, että lahjan antaja lyö 2 kärpästä yhdellä iskulla. Eipähän tarvtse miettiä lahjaa ja samalla tulee se pitkään mietitty hyvä työkin hoidettua samalla. Hyvä minä.

        Etkö halunnut ymmärtää, vai eikö sinulla ole siihen tarvittavia välineitä?


      • onnellinen vaimo

        En puhu mitään. Muutoin komppaan sinua. Omista häistäni on lähes 4 vuosikymmentä aikaa. Vieläkin meillä on kodissamme esillä ja käytössä silloin saamiamme häälahjoja. Astiasto, peili, koriste esineitä, patoja j.n.e.
        Kannattaa panostaa laatuun ja mikäli tuntuu kalliilta mennä mukaan kimppa lahjoihin.


      • kyllä vaikka
        plaaah kirjoitti:

        Joo ja köyhemmällä ei sitten asiaa naimisiin olekkaan jos vielä kaikki lahjat täytyy lähettää jonnekkin afrikkaan ja samalla vielä kustantaa juhlat muutamalle sadalle nyrpeänänäiselle sukulaiselle! Hiphei! tosin arempi se lähettää rahat vinkuintiaaneille kun saada kaapit täyteen jotain ruskeita ryijyjä suvun vanhuksilta.

        ilmaiseksi. Juhlia ei kannata järjestää, jollei siihen ole varaa. Ja juhlia voi pienestikin, köyhän ei tosiaan ole mikään pakko pitää muutaman sadan vieraan mahtihäitä.

        Mutta on se jännää, kun ei kelpaa nyrpeiden sukulaisten tuomat lahjat, mutta ei sitten kelpaa sekään, että ei saa ainakaan mitään rumia ryijyjäkään kaappejaan täyteen. Parempi tosiaan onkin, ettei tuolla asenteella häitä järjestäkään. Voithan pyytää äidiltä ja iskältä lahjaksi vaikka hääbarbin ja pitää sille omat prinsessakemut...


      • hinku
        plaaah kirjoitti:

        Joo ja köyhemmällä ei sitten asiaa naimisiin olekkaan jos vielä kaikki lahjat täytyy lähettää jonnekkin afrikkaan ja samalla vielä kustantaa juhlat muutamalle sadalle nyrpeänänäiselle sukulaiselle! Hiphei! tosin arempi se lähettää rahat vinkuintiaaneille kun saada kaapit täyteen jotain ruskeita ryijyjä suvun vanhuksilta.

        missä asuu vinkuintiaaneja ja ketä he ovat. Ja onko heissä jotain kielteistä?


      • piparminttuli
        miiee kirjoitti:

        niin suomalaista ajattelua. tolla logiikalla tulee niitä epämieluisia lahjoja, joista tulee sitten paha mieli kaikille.

        Aivan suomalaista koska olemme suomalaisia emmekä apinoi jotain muuta ahneudessa. Noi listat on yleensä vielä kalleimmasta mahdollisesta kaupasta.

        Eihän lahjojen vuoksi mennä naimisiin.


      • piparminttuli
        ichigo-79 kirjoitti:

        perseesssä syntynyt,,kaiken aina saanut, kun noin materialisti olet...>:(

        Ja että kerran elämässä....heh jo oli vitsi...ehkäpä joskus muinoin vanhaan hyvään aikaan niin olikin !

        Muttta nykyään avioliitto taitaa enemmän olla trendi kuin todellinen sitoutuminen toiseen...

        Tuo pitää paikkansa. Hääliikkeissä nuoret tytöt ostavat hääpukua kun alkavat seurustella. Kihlauksesta ei ole edes ollut puhetta eikä poikaparka edes tiedä. Sitten niitä käyttämättömiä hääpukuja myydään netissä.

        Hääliikkeissä eivät oikein tiedä miten niihin pitäs suhtautua, mutta myytävähän se on kun kerran työttö haluaa hääpuvun.


      • piparminttuli
        onnellinen vaimo kirjoitti:

        En puhu mitään. Muutoin komppaan sinua. Omista häistäni on lähes 4 vuosikymmentä aikaa. Vieläkin meillä on kodissamme esillä ja käytössä silloin saamiamme häälahjoja. Astiasto, peili, koriste esineitä, patoja j.n.e.
        Kannattaa panostaa laatuun ja mikäli tuntuu kalliilta mennä mukaan kimppa lahjoihin.

        Niin kimppalahjat on eri asia kuin toivelistat kalliissa merkkikaupassa. Kimppalahjat on todella hyvä idea. Ja laatuunhan sitä yleensä pyritään panostamaan. Mutta nykyisin ihmisille ei tunnu kelpaavan mikään jos siinä ei ole tarpeeksi suuri hinta.

        No ajat muuttuvat taas joskus ja sitten ihmetellään tätä itseriittoista aikaa.


    • voisentäs

      Kyllä se on kautta aikojen ollut kohteliasta viedä hääparille lahja, Lahjatoiveet ja listat ovat vinkkinä, eikä niitä suinkaan ole pakko noudattaa. Juhlaetiketinkin mukaan (eikä ole mikään nykyajan hömpötysetiketti) lahjan arvon tulisi per hlö olla suurinpiirtein se, mitä arvioit yhden henkilön aterian juhlassa kustatavan.

      Kylläpä ihmiset vettä herneen nenään pienestä. Nykyään pariskunnilla kun normaalisti on oma koti ja tavarat siellä valmiina jo, niin lahjalistalla tai rahatoiveella koitetaan välttää se, ettei turhaa roinaa kertyisi lahjojen muodossa.

      Lahjatoivelista on nimenomaan toive, ei mikään ehdoton pakko. Hyviin tapoihin kuuluu kuitenkin lahja tuoda. Vain moukka ostaa tahallaan tarpeetonta pskaa tai ei tuo lahjaa ollenkaan.
      Kyllä ei ole nykyään piheydellä mitään rajaa...

      • juhlaetikettiä

        Ja aina vaan yritetään tuputtaa tätä lahjan arvo/tarjoilun hintaa,mutta semmoista juhlaetikettiä ei ole olemassakaan.Eihän monesti vieraat edes tiedä mitä on tarjolla. Tarjoilun kustantaa juhlan järjestäjä ja vieraat hankkivat haluamansa lahjan,eikös se näin ole aina ollut.


      • höps-höö

        Lahja annetaan sydämestä, mutta et sitten ymmärrä....

        Raha- ja lahjatoiveet ne vasta moukilta tuntuukin!


      • voisentäs
        höps-höö kirjoitti:

        Lahja annetaan sydämestä, mutta et sitten ymmärrä....

        Raha- ja lahjatoiveet ne vasta moukilta tuntuukin!

        Millä vuosisadalla oikein elätte? On se kumma, ettei mene perille, että lahjaa ei ole pakko viedä, jos hääparin täysin oikeutetut toiveet eivät miellytä... Lahjatoiveet ovat nimenomaan toiveita, ei mikään ehdoton pakko.
        Sen nyt vaan on moukkamaista ilmaantua ilman lahjaa tai piruuttaan tuoda tarpeetonta tavaraa. Teidän pitäisi muistaa ja huomioida hääparia, eikä toisinpäin. Voi sentäs, että on vaikeaa olla kohtelias ja sivistynyt (näköjään rajan puute saattaa vaikuttaa tähänkin seikkaan). Otan osaa.


      • -Asialinjalla
        voisentäs kirjoitti:

        Millä vuosisadalla oikein elätte? On se kumma, ettei mene perille, että lahjaa ei ole pakko viedä, jos hääparin täysin oikeutetut toiveet eivät miellytä... Lahjatoiveet ovat nimenomaan toiveita, ei mikään ehdoton pakko.
        Sen nyt vaan on moukkamaista ilmaantua ilman lahjaa tai piruuttaan tuoda tarpeetonta tavaraa. Teidän pitäisi muistaa ja huomioida hääparia, eikä toisinpäin. Voi sentäs, että on vaikeaa olla kohtelias ja sivistynyt (näköjään rajan puute saattaa vaikuttaa tähänkin seikkaan). Otan osaa.

        Anteeksi vain mutta eiköhän se mene niin päin, että epäkohteliasta ja sivistymätöntä juurikin on esittää se lahjatoivelista kutusutuille. Kaikilla ei vain näytä olevan kirjoittamattomat sivistyksen ja käytöstapojen alkeet hallussa.


      • NOLOttaa
        voisentäs kirjoitti:

        Millä vuosisadalla oikein elätte? On se kumma, ettei mene perille, että lahjaa ei ole pakko viedä, jos hääparin täysin oikeutetut toiveet eivät miellytä... Lahjatoiveet ovat nimenomaan toiveita, ei mikään ehdoton pakko.
        Sen nyt vaan on moukkamaista ilmaantua ilman lahjaa tai piruuttaan tuoda tarpeetonta tavaraa. Teidän pitäisi muistaa ja huomioida hääparia, eikä toisinpäin. Voi sentäs, että on vaikeaa olla kohtelias ja sivistynyt (näköjään rajan puute saattaa vaikuttaa tähänkin seikkaan). Otan osaa.

        Todella köyhää jos ei pysty rahoittamaan häitään muuten kuin saamalla itse jotain hintaa kattavaa vastineeksi. Aivan sama kun sitten suunnittelee ensin mitä tarvitsee ja haluu (mutkun MÄ haluun :( ) ja määrittelee vieraiden määrän vasta tämän jälkeen.

        Me saimme kymmenisen vuotta sitten naimisiin mennessämme häälahjaksi setäni tekemän taulun, johon oli maalannut minut ja mieheni veneen nokkaan istumaan ja lipumaan aamuaurinkoon päin. Kaunista, mutta tarpeetonta. Aivan täydellinen lahja! Eikä muuten ollut missään listassa :) Serkultani saimme pienen korin, jossa vaahtokarkkeja ja shampanjaa --aivan ihana, söpö yllätys :)

        Ihmiset ei käsitä nykyään hääjuhlasta mitään muuta kuin sen, mihin markettiin laittaa listaa siitä mitä PITÄÄ tuoda....


      • täh?
        NOLOttaa kirjoitti:

        Todella köyhää jos ei pysty rahoittamaan häitään muuten kuin saamalla itse jotain hintaa kattavaa vastineeksi. Aivan sama kun sitten suunnittelee ensin mitä tarvitsee ja haluu (mutkun MÄ haluun :( ) ja määrittelee vieraiden määrän vasta tämän jälkeen.

        Me saimme kymmenisen vuotta sitten naimisiin mennessämme häälahjaksi setäni tekemän taulun, johon oli maalannut minut ja mieheni veneen nokkaan istumaan ja lipumaan aamuaurinkoon päin. Kaunista, mutta tarpeetonta. Aivan täydellinen lahja! Eikä muuten ollut missään listassa :) Serkultani saimme pienen korin, jossa vaahtokarkkeja ja shampanjaa --aivan ihana, söpö yllätys :)

        Ihmiset ei käsitä nykyään hääjuhlasta mitään muuta kuin sen, mihin markettiin laittaa listaa siitä mitä PITÄÄ tuoda....

        ...sitten kun lahjaksi tuleekin 3 kpl kahvinkeittimiä, 5 kpl vedenkeittimiä, 5 paria peittoja ??
        lahjalistan tarkoitushan on helpottaa vieraiden jos ei keksi lahjaa!


      • oranssi2009

        Ompas kallis aterian hinta hääjuhlissa. En itse ainakaan muista maksaneeni pariasataa euroa ruuasta edes kalliimmassa ravintolassa. Kukaan ei kehtaa viedä viidenkympin lahjakorttia häälahjaksi, vaikka itselle olisikin suuri raha, kun toiveissa on vähintään satasen lahjat.


      • voisentäs
        oranssi2009 kirjoitti:

        Ompas kallis aterian hinta hääjuhlissa. En itse ainakaan muista maksaneeni pariasataa euroa ruuasta edes kalliimmassa ravintolassa. Kukaan ei kehtaa viedä viidenkympin lahjakorttia häälahjaksi, vaikka itselle olisikin suuri raha, kun toiveissa on vähintään satasen lahjat.

        ihan pakko kysyä, missä mainittiin , että aterian hinnaksi olisi arvoitu sata euroa per naama? Omassa tekstissäni ei ainakaan puhuttu mistään summasta yhtään mitään...

        Itse koen kohteliaaksi minimisummaksi (jos käteistä antaa) vaikka 50e per pariskunta, sen vähempää en kehtaisi viedä. Tällöin voisi siis olettaa, että yhden henkilön aterian hinta hääparille olisi noin 25 euroa. Todellisuudessa harvalla pitopalvelulla näinkään halpoja hintoja on tarjota. Lahjatavara voi toki olla edullisempikin, varsinkin, jos sillä on muutakin erityisarvoa.


      • Ilkikurimus
        voisentäs kirjoitti:

        ihan pakko kysyä, missä mainittiin , että aterian hinnaksi olisi arvoitu sata euroa per naama? Omassa tekstissäni ei ainakaan puhuttu mistään summasta yhtään mitään...

        Itse koen kohteliaaksi minimisummaksi (jos käteistä antaa) vaikka 50e per pariskunta, sen vähempää en kehtaisi viedä. Tällöin voisi siis olettaa, että yhden henkilön aterian hinta hääparille olisi noin 25 euroa. Todellisuudessa harvalla pitopalvelulla näinkään halpoja hintoja on tarjota. Lahjatavara voi toki olla edullisempikin, varsinkin, jos sillä on muutakin erityisarvoa.

        yksi ystävä oli tässä viime kesänä häissä, sellaisissa tyypillissä kerjuuhäissä. Rahaa piti tilille laittaa. Minä loistin tapani mukaan poissaolollani, vaikka kutsun sainkin ja vaikka ilmoittauduinkin.

        Ystäväni maksoi hääparin tilille 50 euroa. Sai kaalikeittoa, happaman makuista kermakakkua ja kärsi koko illan hirvittävästä janosta, koska kaalikeitto oli ollut hirmuisen suolaista. Mitään juomia ei ollut tarjolla. Olisivat kai olleet liian kallista.

        Väitän kyllä, että tuo menu ei ole edes kympin arvoinen. Ystäväni sanoikin, ettei enää mene hänkään yksiinkään häihin joissa on kutsun mukana tilinumero tai lahjalista. Ravintolasta hän olisi saanut illallisen oman valinnan mukaan, eikä olisi tarvinnyt tyytyä toisten huonoon makuun....

        Silloin kun vielä itse kävin hääjuhlissa, olin minäkin kerran sellaisissa, joissa ruokana oli perunasoppa - jauhelihasta tehtynä. Se olikin mielnekiintoista sikäli, että häät olivat elokuussa ja perunat olivat uusia....Enemmän kuin yhden lautaselta lensi peruna jos toinen syliin tai naapurin syliin, koska ne oli vielä jätetty julmetun suuriksi lohkoiksikin, että lusikalla piti yrittää halkaista...Myötähäpeän tunne oli silloin niin suuri, että muistan sen ikäni.


      • köyhä sukulainen
        oranssi2009 kirjoitti:

        Ompas kallis aterian hinta hääjuhlissa. En itse ainakaan muista maksaneeni pariasataa euroa ruuasta edes kalliimmassa ravintolassa. Kukaan ei kehtaa viedä viidenkympin lahjakorttia häälahjaksi, vaikka itselle olisikin suuri raha, kun toiveissa on vähintään satasen lahjat.

        Miksi häälahjaksi ei voisi viedä kahdenkympin tai viidenkympin lahjakorttia? Jos ei kehtaa antaa omaan budejtiin sopivaa lahjaa, kannattaa katsoa peiliin.


      • ........
        Ilkikurimus kirjoitti:

        yksi ystävä oli tässä viime kesänä häissä, sellaisissa tyypillissä kerjuuhäissä. Rahaa piti tilille laittaa. Minä loistin tapani mukaan poissaolollani, vaikka kutsun sainkin ja vaikka ilmoittauduinkin.

        Ystäväni maksoi hääparin tilille 50 euroa. Sai kaalikeittoa, happaman makuista kermakakkua ja kärsi koko illan hirvittävästä janosta, koska kaalikeitto oli ollut hirmuisen suolaista. Mitään juomia ei ollut tarjolla. Olisivat kai olleet liian kallista.

        Väitän kyllä, että tuo menu ei ole edes kympin arvoinen. Ystäväni sanoikin, ettei enää mene hänkään yksiinkään häihin joissa on kutsun mukana tilinumero tai lahjalista. Ravintolasta hän olisi saanut illallisen oman valinnan mukaan, eikä olisi tarvinnyt tyytyä toisten huonoon makuun....

        Silloin kun vielä itse kävin hääjuhlissa, olin minäkin kerran sellaisissa, joissa ruokana oli perunasoppa - jauhelihasta tehtynä. Se olikin mielnekiintoista sikäli, että häät olivat elokuussa ja perunat olivat uusia....Enemmän kuin yhden lautaselta lensi peruna jos toinen syliin tai naapurin syliin, koska ne oli vielä jätetty julmetun suuriksi lohkoiksikin, että lusikalla piti yrittää halkaista...Myötähäpeän tunne oli silloin niin suuri, että muistan sen ikäni.

        Ne olivat näköjään köyhien tai pihien juhlia ne... Meillä tarjottiin kunnon pöperöt ja juomaa enemmän kuin laki sallii... juomien hintaa en edes viitsi laskea, ateriat maksoivat muistaakseni 42e/hlö. Kyllä minäkin köyhäilyhäitä karsastan, jos on selkeää rahastuksen makua. Sen sijaan kunnon kemut tarjoamisineen ovat ansainneet kivan lahjankin. Köyhäilyhäillä, joihin toivotaan rahalahjaa, kieltämättä tulee persaukisten rahankerjuu mieleen, kun ei edes kunnon juhlia viitsi lahjan vastineeksi kustantaa.


      • Ilkikurimus
        ........ kirjoitti:

        Ne olivat näköjään köyhien tai pihien juhlia ne... Meillä tarjottiin kunnon pöperöt ja juomaa enemmän kuin laki sallii... juomien hintaa en edes viitsi laskea, ateriat maksoivat muistaakseni 42e/hlö. Kyllä minäkin köyhäilyhäitä karsastan, jos on selkeää rahastuksen makua. Sen sijaan kunnon kemut tarjoamisineen ovat ansainneet kivan lahjankin. Köyhäilyhäillä, joihin toivotaan rahalahjaa, kieltämättä tulee persaukisten rahankerjuu mieleen, kun ei edes kunnon juhlia viitsi lahjan vastineeksi kustantaa.

        näitä köyhäilyhäitä ei tunnista etukäteen mistään muusta kuin rahan kerjäämisestä...Siispä>>>>> en mene juhliin, jossa on kutsun mukana tilinumero TAI lahjalista.


      • Mie vain
        oranssi2009 kirjoitti:

        Ompas kallis aterian hinta hääjuhlissa. En itse ainakaan muista maksaneeni pariasataa euroa ruuasta edes kalliimmassa ravintolassa. Kukaan ei kehtaa viedä viidenkympin lahjakorttia häälahjaksi, vaikka itselle olisikin suuri raha, kun toiveissa on vähintään satasen lahjat.

        meillä on tapana viedä lahjaksi 50 euroa, ellei juhlittava hääpari ole ihan lähipiiriä, silloin summa tuplaantuu. Mutta lahjalistat toiveineen ovat minun mielestäni loistava asia. En halua juosta kaupasta kauppaan etsien sopivaa lahjaa, jonka tiedän päätyvän kirppikselle. Monelle itse saamalleni lahjalle on käynyt niin. Ellen pitä esineestä, tai minulla on sellainen jo ennestään kuskaan sen armotta kirppikselle myyntiin. Niinpä rahalahja tai lahjan ostaminen lahjalistasta ovat ehdottomia juttuja.


      • ylimääräiset
        täh? kirjoitti:

        ...sitten kun lahjaksi tuleekin 3 kpl kahvinkeittimiä, 5 kpl vedenkeittimiä, 5 paria peittoja ??
        lahjalistan tarkoitushan on helpottaa vieraiden jos ei keksi lahjaa!

        ja pidät sen suusi kiinni.


      • morsian 2010
        voisentäs kirjoitti:

        ihan pakko kysyä, missä mainittiin , että aterian hinnaksi olisi arvoitu sata euroa per naama? Omassa tekstissäni ei ainakaan puhuttu mistään summasta yhtään mitään...

        Itse koen kohteliaaksi minimisummaksi (jos käteistä antaa) vaikka 50e per pariskunta, sen vähempää en kehtaisi viedä. Tällöin voisi siis olettaa, että yhden henkilön aterian hinta hääparille olisi noin 25 euroa. Todellisuudessa harvalla pitopalvelulla näinkään halpoja hintoja on tarjota. Lahjatavara voi toki olla edullisempikin, varsinkin, jos sillä on muutakin erityisarvoa.

        Itsellä on häät ensi kesänä ja meillä on suoraviittaus rahaan kutsukortissa. Tämä ei sen takia, että jokaisen vieraan tulisi tuoda meille tukko rahaa vaan meillä on kolmelle henkilölle 80 neliöinen neliö joka on ihan täynnä tavraa. Kiitos ihanan anopin. Mutta suomalaisilla vaan tuntuu olevan paha tapa viedä niitä kuohari ja viinipulloja lahjaksi. Yleensä vielä valkoviinipulloja joihin ei kukaan meistä koske. Samaten rakkailla serkuillani joilla on kaikilla kolmella evokit ja kolme lasta eli kolme serkkuani on yhtäkkiä levinnyt 15 hengen seurueeksi, joka ei koskaan tuo yhdillekään kekkerille lahjaa vaan tulee serkkujeni eli tätini siivellä. Jos meille tulisi pitopalvelu jossa tyypillisesti 25e aikuiset ja lapset 18e tulee hintaa tälle 17 hengen seurueelle hyvin huomattava summa ja siihen viunat päälle. Kyllä se olen minä jota hävettää tällaisen seurueen puolesta. Ja tätini tyypillisesti satsaa lastensa vaatteisiin ja sitten vie parinkympin muistoesineen ruusun ja kuoharipullon.

        Mielestäni vieraiden ei tarvitse aterioitaan maksaa ja itse olen oikein tyytyväinen jos ihmiset toisi n.10e per naama sadalle hengelle se tekee 1000e ja on huomattava hengenveto hääparille. Meillä on kyllä käteisenä koko summa ja varaa häihin, mutta kyllä hirvittää jos vieraat tuhlaavat rahansa turhiin kukkiin ja viinipulloihin. Me juommekin niin harvoin että jos 50ltä seurueelta puolelta tulisi jonkinlainen viinipullo juotaisiin niitä vielä kymppihäiden aikaan. En itse ainakaan ylenkatso sellaista vierasta joka tuo "vain" 10e. Itse pidän rahaa sen verran suuremmassa arvossa kuin kukkia, pulloja ja krääsää. Tärkeintä mielestäni on, että hääparia kuunnellaan ja ettei ihan tyhjin käsin tulla. Se on vielä epäkohteliaampaa kuin esittää suora rahatoive. Ja siitä kun joku oli sanonut että pitäisi myydä ei miellyttävät asiat. Miksi ei avustaa hääparia, ettei sen tarvitse nähdä siitä vaivaa. Itselle kuitenkin valokuvat on ne kaikkein tärkein muisto hääpäivästä, ei niinkään ne muistoesineet.

        HÄÄT OVAT kuitenkin HÄÄPARINJUHLA.

        Menkää itse naimisiin niin tiedätte miten ahdistaa ottaa vastaa 20 korua 10 tehosekoitinta 20 muistoesinettä ja läjä pulloja


      • onnea vaan
        -Asialinjalla kirjoitti:

        Anteeksi vain mutta eiköhän se mene niin päin, että epäkohteliasta ja sivistymätöntä juurikin on esittää se lahjatoivelista kutusutuille. Kaikilla ei vain näytä olevan kirjoittamattomat sivistyksen ja käytöstapojen alkeet hallussa.

        Lahjalista kuuluu ihan hääjärjestelyiden etikettiin siinä missä kutsukorttikin.
        Etikettiä ei tietysti tarvitse noudattaa ja voi jättää vaikka sormusten vaihdonkin halutessaan pois ja unohtaa vaikka ne kutsukorttienkin sivistyneet postitukset halutessaan olla typerä ihmisten silmissä. Lahjatoivelistoista kyllä saa halutessaan tietoja hääjuhlien järjestämisen ammattilaisilta miten homma toimii.
        Loppupeleissä hääpari ratkasee ketkä pääsee koko bailuihin! Ei ole mikään itsestään sevyys et kun serkkuja kerran ollaan niin tottakai osallistun.
        Jos pistää joku 50 - 100 tuhatta euroo koko lystiin haiseen niin noloo alkaa kantaa joku15 leivänpaahdinta nurkkiin pölyttymään, joten joku 100euroo per nenä osallistuja ihan ok. mun mielestä. eli 200e jos 2-5 henkee.

        http://www.naimisiin.info/html/haaopas.html


      • omg9
        onnea vaan kirjoitti:

        Lahjalista kuuluu ihan hääjärjestelyiden etikettiin siinä missä kutsukorttikin.
        Etikettiä ei tietysti tarvitse noudattaa ja voi jättää vaikka sormusten vaihdonkin halutessaan pois ja unohtaa vaikka ne kutsukorttienkin sivistyneet postitukset halutessaan olla typerä ihmisten silmissä. Lahjatoivelistoista kyllä saa halutessaan tietoja hääjuhlien järjestämisen ammattilaisilta miten homma toimii.
        Loppupeleissä hääpari ratkasee ketkä pääsee koko bailuihin! Ei ole mikään itsestään sevyys et kun serkkuja kerran ollaan niin tottakai osallistun.
        Jos pistää joku 50 - 100 tuhatta euroo koko lystiin haiseen niin noloo alkaa kantaa joku15 leivänpaahdinta nurkkiin pölyttymään, joten joku 100euroo per nenä osallistuja ihan ok. mun mielestä. eli 200e jos 2-5 henkee.

        http://www.naimisiin.info/html/haaopas.html

        Jos ei jaksa kantaa leivänpaahtimia, niin ei jaksa pitää 50-100 tuhatta euroa maksavia kemujakaan. Mauttomia nuo kerjäykset!
        Häävieraat tuo häälahjat, ei niitä kerjätä!!


      • ahneudelle raja

        Kysymys ei nyt tosiaan ole pihiydestä. Ennen vanhaan seurustelupari ainoastaan tapaili toisiaan, eivätkä huushollanneet keskenään. Morsian oli tietysti laitellut kapioita ja sulhanen ehkä hommannut tulevaa työpaikkaa ja asuntoa.
        SILLOIN oli aiheellista häävieraiden ostaa tyhjästä aloittavalle parille lakanoita, kattiloita, silitysrauta, ruokaserviisisi tms.
        Nykyisin tuleva aviopari on hankkinut aikanaan kodintavaroita ja monesti jopa asunut yhdessä.
        Siksipä toiveet ovat muuttuneet ahneiksi vaatimuksiksi: Hääpari toivoo että panisitte rahaa tilille se ja se tai ostaisitte Alvar Aallon sunniittelemia astioita tai rahaa häämatkaamme Balille varten. Siis ei mitään oikeasti tarpeellista.
        Mitä röyhkeyttä! Entä ne häävieraat, jotka elävät peruspäivärahalla tai ovat eläkkeellä?
        Olen saanut itse pari kertaa kutsun häihin tyyliin: tervetuloa juhlimaan kanssamme...toivomme lahjaksi sitä ja tätä.
        Jos menisin naimisiin, TOIVOISIN juhliini ihmisiä, en tavaroita. Tuollaiset lahjatoiveet(vaatimukset) ovat yhtä törkeitä kuin lastenjuhlien vieraslahjat!


    • kömmähdys

      Mitä jos unohtaisit vain koko jutun ja kunnioitat toivetta. Taustalla lienee nuorenparin hyvä ajatus siitä, ettei kaikkien tarvitse kysellä erikseen häälahjatoiveita. Eivätköhän he sisimmässään ole ajatelleet asian hyvällä, eivätkä ahneudella? Ihmiset tekevät virheitä ja niitä on jälkeenpäin vaikea korjata, mutta annetaan heille tämä pieni "moka" anteeksi ja naureskellaan vaan vähän, eikös juu?

    • vuosituhat

      Hohhoijaa. Itse ehdotin että laitetaan kutsuun ettemme halua mitään, mutta koska jokainen normaali ihminen jotain tuo kuitenkin, niin vinkiksi se lahjalista löytyy. Lista ei ole tehty pahalla vaan auttaakseen vieraita, jotka miettivät mitä ihmettä ostaisivat pariskunnalle jolla on jo kaikkea ja omakoti tavaroineen.Se ei ole raamattu jota on PAKKO noudattaa, omassa kutsussamme tämäkin kerrotaan, että omatekemä ja keksimä on aina IHANA yllätys.

      Tilinumeroa en kutsuun laittaisi, vaikka olen moista nähnyt minäkin. Jos rahan antaminen tuntuu pahalta niin lahjakortit toimii varmasti.

      Jos jotain erilaista haluaa antaa niin seuraava linkki on minusta oikein ihana häälahjaidea, ihmisille jotka ovat kiireisiä mutta omistavat kaikkea. http://www.delicard.fi/

      • HM

        viedään, mennäänpä syntymäpäiville tai häihin...haloo ystävät hyvät.
        Ennenvanhaan kun parit menivät suoraan kodeistaan naimisiin oli
        ihan se ja sama mitä heille ostettiin, (tosin 3 silitysrautaakin tuli) mutta nyt kun monilla on
        vuosien yhteiselo takana ja kaapit täynnä astioita, liinavaatteita, kodinkoneita
        niin mikään ei ole sen helpottavampaa kuin saada vinkkejä mitä voisi antaa
        lahjaksi...Kyllähän jokainen juhlan järjestäjä toivoo ensisijaisesti vieraita eikä
        lahjoja...mutta kun se vaan kuuluu hyviin käytöstapoihin muistaa...
        Meidän nuoret valitsivat mielestäni fiksun lauseen hääkutsun tiedotteeseen:
        "osallistumisesi on paras häälahja, mutta jos kuitenkin alut meitä muistaa niin
        vinkkejä löytyy www...jne"


    • kohtuus.

      häihin! Lahjapöytä on erikseen sitä varten, jonne saapi tuoda pataa, kattilaa ja kauhaa. Vie vaan sinäkin sinne kiltisti joku kattila, jos juhliin haluat mennä!

      Tietenkin, jos pyydetään älyttömyyksiä tyyliin 100 euroa tai sen hintaluokan tavaraa, sitten ollaan jo ahneuden puolella. Ei nykymaailmassa tarvitse sitä paitsi pitää mitään kuninkaallisia häitä, vaikka muilla sellaiset näyttäis olevankin.
      Mun vanhemmat olivat aikoinaan menneet ihan pienin menoin naimisiin. Morsiamen kotona hääkakkua eikä vieraita kovinkaan montaa, illalla sitten navetalle ja sitä rataa. Mitään hienoja häämatkoja eivät olleet tehneet.

      Mikäli on kohtuutoivomus, en päivittelisi ollenkaan. Mutta mikäli on tyyppiä: avoliitosta avioliittoon, niin varmaankin niillä on jo kaikkea.

    • toimii näin

      Kun on rahaton, mutta haluaa isot juhlat, on toimittava noin mauttomasti. Onneksi meidän ei tarvitse. Riittää kun kaikki saapuu paikalle. Olemme laittaneet kutsuun, että lahjoitta paras. Jos joku kuitenkin haluaa jotain tuoda, toki ajatusta arvostamme. Ja jos nyt lahjoissa on jotain todella epäkäytännöllistä (mitä epäilen), emme heitä sitä menemään vaan annamme lahjan sille joka sitä tarvitsee. Näin se hyvä kiertää.

    • 14+16

      ihan oikeasti vieraiden AVUKSI lahjalistan. Kaikki eivät halua etsiä ympäri kyliä sopivaa lahjaa. Muotoilimme asian niin, että HALUTESSAAN voi käyttää apuna lahjalistaa, joka löytyy sieltä ja sieltä. Rahatoiveita emme laittaneet. Halusimme keräillä tiettyä astiastoa, joten mitä järkeä siinä on, että saisimme kymmenestä eri astiastosta jokaisesta yhdet kahvikupit? Halvimmat jutut lahjalistallamme olivat hieman alle 10€ ja kallein oli 120€. Enimmäkseen paljon halvempia.

      Saimme lahjaksi tavaraa sekä listalta että sen ulkopuolelta ja osa antoi rahaa. Kaikkiin olimme yhtä tyytyväisiä ja kaikista kiitollisia.

      • :::::::::::::::

        Mitäs outoa tässä on? Lukekaapa hiukan häiden historiaa. Vielä sata vuotta sitten oli ihan tavallista suorasukaisestikin vaatia sitä ja tätä lahjaksi SEN LISÄKSI että vieraat usin toivat häihin ruokaakin tuliasisinaan. Aikoinaan on myös avoimesti kierrätetty kolehtia niin ettei vain kukaan tästä velvollisuudesta luista eikä ainakaan kehtaa antaa vähemmän kuin naapuri.

        Nykyään kuten edellisissäkin viesteissä on mainittu, kohteliaisiin tapoihin kuuluu jonkinlaisen lahjan vieminen. Ja koska monet ihmiset mieluummin toimivat nopeasti ja ostavat jotain mitä tietävät hääparin haluavan ja tarvitsevan kuin kiertelisivät viikkotolkulla kaupoissa tai soittelisivat läpi kaikki sukulaiset että mitäs te hankitte. Musta rahakin on ihan kiva, ja yleensähän sitä pyydetään nimenomaan häämatkaa tai jotain muuta yksilöityä kohdetta varten eikä vain tyylillä 'rahaa, kiitos'. Itse kyllä pistäisin lahjatoiveen hiukan erilleen itse kutsu tekstistä, mutta kukin tavallaan.


      • com.au

        Tällaiseen sanamuotoon olen minäkin omassa tuttavapiirissäni useimmiten törmännyt ja aina on lahjatoivelistalta löytynyt sopivan hintainen lahjavaihtoehto.

        Paljon enemmän minua ainakin ahdistavat hääkutsut, joissa ei ole mitään ilmoitusta lahjatoivelistasta, vaan pitää varta vasten alkaa selvittämään, mitä voisi antaa lahjaksi. Mitään turhaa en halua antaa kenellekään ja rahaakaan en haluaisi antaa, ellei sitä ole erikseen pyydetty. Jos en tiedä hääparin makua ja tarvetta, en kyllä lähtisi summissa arpomaan lahjaa. Lahjatoivelista on kaikkien osapuolten kannalta tänä päivänä paras vaihtoehto. En ymmärrä alkuunkaan näitä lahjalistoista kitisijöitä.


    • pieni huomio

      ... nämä lahjalistaa vastustavat henkilöt perustelevat aina että "Itse jos menisin naimisiin en kehtaisi..." tai "Itse en kehtaisi koskaan..." jne. Miksi kaikkien pitäisi hävetä tuota, koska TE niin tekisitte? Miksi te olette niin kapeakatseisia, ettette voi nähdä asioita muuten kuin oman napanne kautta?

      Oma mielipiteeni on, että tuollaiset hääparin arvostelijat ovat paljon törkeämpiä ja moukkamaisempia kuin lahjavinkit kutsun yhteyteen laittavat hääparit. Toki ne jotka oikeasti valitsevat vieraat tulojen ja "rikastumisen" toivossa ovat asia erikseen, mutta onneksi heitä on harvassa. :)

    • itselläni

      Kyllä haalahjalista on tarkoitettu ainoastaan apuvälineeksi juhlavieraille. Itselläni on nuoresta iästäni huolimatta ollut jo pitkään hyväpalkkainen työ, enkä todellakaan TARVITSE keneltäkään mitään lahjaksi. Lahjalista ei siis missään nimessä omalla tai vaimoni kohdalla ollut mikään vaatimuslista sukulaisille.

      Lahjalistalle yritimme laittaa lahjoja laidata laitaan, oli kalliimpaa ja edullisempaa. Meinasimme myös laittaa, että jos vieras haluaa, niin voi ohjata lahjarahansa suoraan valitsemallemme hyväntekeväisyyskohteelle. Sitä emme tosin laittaneet, koska ajattelimme että senkin asian joku kokee näin "vai on ne niin varakkaita, että rahatkin ohjataa suoraan afrikkaan". Tästä syystä päädyimme laittamaan tilinumeron häämatkaa varten, mikäli joku nimenomaan rahalahjan haluaa antaa.

      Mutta vaikka lahjalistalla oli myös edullista, niin tottakai siellä oli paljon arvokasta designia. Tämä ihan siitä syystä, että emme todellakaan halunneet tai TARVINNEET mitään halpahallin lautasia tai kattiloita. Mitä hyötyä on saada (anteeksi vain) romua nurkkiin pyörimään, kun sitä nytkin on jo liikaa. Jos ei halua antaa pyytämäämme merkkiä ja mallistoa, niin ihan rehellisesti voin sanoa, että parempi jättää ostamatta. Ostan sen kyllä ihan omilla rahoillani, en tarvitse siihen tätiä tai setää. Tämän sitten joku voi tulkita ylimieliseksi kerjäämiseksi, mutta näin sitä ei tarkoitettu.

      Meidän häihin kaikki kutsutut olivat erittäin lämpimästi tervetulleita täysin ilman lahjaa. Ja sinä iltana talo tarjoaa ja minä maksan :)

      • Needja

        Kuka nykypäivänä edes tarvitsee mitään lahjota? Länsimaissa hukutaan materiaan muutenkin. Minä laitoin omissa häissäni lista hyväntekeväisyysjärjestöistä joihin kukin voi lahjoittaa haluamansa summan. Tietenkään kenenkään ei tarvinnut ilmoittaa kuinka paljon laittoi tai laittoiko ollenkaan.


      • aksuv

        Kyllä lahjalista on ensisijaisesti apuväline vieraille, varsinkin, kun moni pari on jo pitkään ollut yhdessä ja tavaraa on jo kertynyt montaa sorttia. Minusta lista on vihje siitä, minkä tyylisestä ja värisestä lahjasta pari pitää, eikä mikään pakkolista. Itse kuitenkin mielelläni noudatan listaa, niin pari saa sitä mitä haluaa. Jos tavarat listalla ovat hintavia, niin sitten vain porukka kokoon ja yhteislahjan hankintaan! Eikä siellä listassa tarvitse pelkkiä tavaroita olla, vaan yksissä häissä lahjalistalla oli esimerkiksi "muuttoapu x tuntia morsiusparille", pari kun oli muuttamassa uuteen asuntoon. Lista ei todella ole häpeän asia ja jokainen sitten lopulta tekee valinnan, viekö lahjan vai ei.


      • oranssi2009
        Needja kirjoitti:

        Kuka nykypäivänä edes tarvitsee mitään lahjota? Länsimaissa hukutaan materiaan muutenkin. Minä laitoin omissa häissäni lista hyväntekeväisyysjärjestöistä joihin kukin voi lahjoittaa haluamansa summan. Tietenkään kenenkään ei tarvinnut ilmoittaa kuinka paljon laittoi tai laittoiko ollenkaan.

        Kerrankin joku, jolla on älliä lahjojen suhteen. Nykyisin tosiaankin hukutaan tavaraan. Suurimmalla osalla on jo ns. "kirjahyllyt" täynnä rihkamaa ja lisää pitäsi saada. On todella hyvä idea antaa lahjarahat hyväntekeväisyyteen ja nauttia häistä ja tulevasta avioliitosta omine juttuineen, eikä tavarankeruujuhlina.


    • kn ö

      on lahjalistaan tuo, niin onko sitten fiksua laittaa esim sanomalehteen kutsu 50-vuotispäiville kera maininnan tilinrosta "matkakassaan"..?
      Ihan asiallista on näinä aikoina, kun ihmisillä on kaikkea, helpottaa vieraiden lahjapähkäilyä ilmoittamalla, mikä on toivottavaa. Ehkä 30-40 vuotta sitten, kun ihmiset menivät naimisiin ennen kuin perustivat yhteisen kodin, asia oli toinen - eikä tavarapaljous muutenkaan ollut tämän päivän luokkaa.
      Jollei halua lahjaa viedä / rahaa laittaa tilille, se on jokaisen oma asia. En ole minkään juhlatalon ovella nähnyt "turvamiestä" tarkistamassa, että vieraat ovat varmasti tulossa lahjojen kanssa!

    • verottaja2

      Kyllä verottajan pitäisi tehdä loppu tällaisesta. Avioparihan hyötyy taloudellisesti häälahjoista, joiden arvo ylittää taatusti 3000 euroa (lahjaveron raja).

      • ......

        niin... yhdeltä vieraalta annettuna... Lahjojen yhteisarvohan saa olla mitä vaan, kunhan yhden erikseen annetun lahjan arvo ei sitä 300 ylitä. lisäksi vanhemmat voivat muistaakseni lahjoittaa 10 000 euroa lapselleen ilman veroja.

        oletteko nyt ihmiset oikeasti tosissanne? Järkyttävää pikkusieluisuutta! Ja huonoja tapoja kaiken lisäksi.


      • verottaja1

        Lahjaveroa maksetaan 4000 euron suuruisesta lahjasta, kolmen vuoden ajanjaksolla sama henkilö saa lahjoittaa ilman lahjaveron vaaraa yhdelle henkilölle siis 3999 euroa. Eli verottaja ei voi puuttua, koska tuskinpa yksi häävieras antaa 4000 euron suuruisen häälahjan sukulaiselleen.


      • nolo......
        verottaja1 kirjoitti:

        Lahjaveroa maksetaan 4000 euron suuruisesta lahjasta, kolmen vuoden ajanjaksolla sama henkilö saa lahjoittaa ilman lahjaveron vaaraa yhdelle henkilölle siis 3999 euroa. Eli verottaja ei voi puuttua, koska tuskinpa yksi häävieras antaa 4000 euron suuruisen häälahjan sukulaiselleen.

        kutsuissa on vaan matkalahjatilin tilinumero johon arvon vieras voi lahjoittaa itse
        parhaaksi katsomansa summan (vielä toistaiseksi)." Lahjoja kun ei tarvita kun kaikkea jo on kaapit
        ja komerot täynnä." Balille tai Mauritiukselle kun pitää päästä ainakin pariksi viikoksi.
        Tiliotteesta sitten nähdään kuinka pienen tai suuren sijoituksen kukin häävieras on tehnyt.
        Eikä yhtään hävetä kun on "autettu" häävieraita "lahjan"valinnassa.
        Ilmottaisivat vaan rehellisesti : Ei lahjoja ei kukkia,kyllä pelkkä raha riittää !!!


      • VissiinMoukkaSitten
        nolo...... kirjoitti:

        kutsuissa on vaan matkalahjatilin tilinumero johon arvon vieras voi lahjoittaa itse
        parhaaksi katsomansa summan (vielä toistaiseksi)." Lahjoja kun ei tarvita kun kaikkea jo on kaapit
        ja komerot täynnä." Balille tai Mauritiukselle kun pitää päästä ainakin pariksi viikoksi.
        Tiliotteesta sitten nähdään kuinka pienen tai suuren sijoituksen kukin häävieras on tehnyt.
        Eikä yhtään hävetä kun on "autettu" häävieraita "lahjan"valinnassa.
        Ilmottaisivat vaan rehellisesti : Ei lahjoja ei kukkia,kyllä pelkkä raha riittää !!!

        Toisilla voi olla tuollainenkin ajatus tautsalla, toisilla taas joku muu. Kun yhdessä on eletty jo monta vuotta ennen häitä ,on niitä astioita oikeasti kertynyt ihan tarpeeksi. Mutta kun naimisiin mennään, niin joku ehkä haluaisi jonakin päivänä oman asunnon, lapsia, hiukan remontoida pystyyn lahoavaa taloaan... Onko silloin niin NOLOA pyytää rahaa? Kyllä se raha lämmittää kummasti enemmän vaikka ihan laskujen maksussa kuin se kuudeskymmenes aaltomalja.

        Ja voihan asian kauniistikin muotoilla, niin että rivien välistä voi lukea "rahat menisivät oikeasti meille tärkeisiin asioihin, ei siihen vuoden maailmanympärimatkaan - eikä ole pakko rahaa antaa, voi antaa muutakin". Jos ei osaa muotoilla asiaansa niin voi vaikka kysäistä apua läheisen koulun äidinkielenopettajalta...

        Asiaa pitäisi ajatella hääparin näkökulmasta, ei siitä omastaan. Pakko ei ole mitään antaa, vaan pakko ei ole kutsua häihinkään..


      • sulhanen....
        VissiinMoukkaSitten kirjoitti:

        Toisilla voi olla tuollainenkin ajatus tautsalla, toisilla taas joku muu. Kun yhdessä on eletty jo monta vuotta ennen häitä ,on niitä astioita oikeasti kertynyt ihan tarpeeksi. Mutta kun naimisiin mennään, niin joku ehkä haluaisi jonakin päivänä oman asunnon, lapsia, hiukan remontoida pystyyn lahoavaa taloaan... Onko silloin niin NOLOA pyytää rahaa? Kyllä se raha lämmittää kummasti enemmän vaikka ihan laskujen maksussa kuin se kuudeskymmenes aaltomalja.

        Ja voihan asian kauniistikin muotoilla, niin että rivien välistä voi lukea "rahat menisivät oikeasti meille tärkeisiin asioihin, ei siihen vuoden maailmanympärimatkaan - eikä ole pakko rahaa antaa, voi antaa muutakin". Jos ei osaa muotoilla asiaansa niin voi vaikka kysäistä apua läheisen koulun äidinkielenopettajalta...

        Asiaa pitäisi ajatella hääparin näkökulmasta, ei siitä omastaan. Pakko ei ole mitään antaa, vaan pakko ei ole kutsua häihinkään..

        ole tuo häitten pitäminenkään mikään velvollisuus. Ja kun tyylistä ja fiksuudesta on
        kysymys niin jättäisin kyllä tuon lahjapuolen aivan täysin häävieraiden harkintaan.
        Mitä se lahjalistakaan auttaa kun kaikki nyt ei välttämättä tiedä muiden kutsuttujen lahjoista
        samaa tavaraa silti saattaa tulla. Koko hommassa on voimakas kerjuun maku.
        Miksi ylipäätään pitää jotain häitä jos niihin ei ole varaa.


      • morsmaikku 2012

        Mutta ei yhdeltä lahjan antajalta.
        Kyllä on ihana saada lahjoja. En minä ainakaan haluaisi mitään halpahalli krääsää vaan ihan merkkituotteita. Niitähän meillä on jo mutenkin hankittu.

        En ilkiäisi töissäkään kertoa moisista lahjoista. Ja lahjan laadulla ja arvolla kerrotaan missä arvossa lahjan saajaa pidetään.

        Ennenkin on morsian tiennyt arvonsa. Vihkisormuksen on pitänyt olla kolmekertaa sulhasen kuukausitulot. Miksi nykyisin pitäisi kelpuuttaa jotain halpahallikrääsää.


    • oranssi2009

      Olen samaa mieltä kanssasi. Nykyihminen on häitä viettäessään mennyt jo liian pitkälle lahjalistoineen kaikkineen. Mutta tämä käytäntö on ollut jo käytössä ainakin kymmenen vuotta, eli ei sinun sukulaistyttösi ja tuleva miehensä, mikään poikkeus ole. Nykyisin ei millään muulla ole väliä, kuin rahalla, rahalla ja rahalla ja sen vuoksi ja siksi ihmiset ovat koko ajan onnettomia. Surku. Mutta kukapa keksis alkaa erilaiseksi.

    • kaakamelli

      Aina kun tulee kutsu häihin, huokaisen helpotuksesta jos mukana tulee häälahjalista.

      Häälahjaksi "pitää" kuitenkin ostaa joku lahja ja helpompi on ostaa mieluinen lahja jos tietää mitä hääpari toivoo. Säästyy paljolta kaupassa juoksemiselta ja pohtimiselta kun saa listasta valita kivan ja sopivan hintaisen lahjan. Fiksu hääpari laittaakin listalleen kaikenhintaisia lahjoja.

      Minä ainakin arvostan häälahjalistasta syntyvää ajan ja vaivan säästöä.

    • häävieras

      Häät juhlii miehen ja naisen avioliittoa, lupautumista toisilleen ja vastuun ottamista koko yhteiskunnan edessä. Perinteisesti sillä alkoi nuoren parin yhteinen elämä ja häälahjat olivat koko yhteisön tuki sille alulle. On törkeä unohtaa tapahtuma sinänsä ja ottaa sitä yhtenä bileekutsuna toisten joukossa. Ei todellakaan ole näin, että taas yhdet BYOB (bring your own bottle) merkinällä kutsut. Hei, haloo, on kunnia olla

      Ei ehkä ole hyvä viestittää lahjalistasta kutsussa, koska/mutta fiksut vieraat osaavat RSVP-n yhteydessä tiedustella, onko toiveita, tai kysyä sitä vaikka äidiltä tai kaasolta. Jollei niin tekee, mikä tahansa lahja otetaan kiitollisuudella vastaan, mutta tyhjin käsin ei varmasti mennä. Teen työkseni cateringia ja joskus käy hääparia sääliksi,kun pöytä on täynnä täysin erilaisia yksittäisiä astian kappaleita, myös turhia lahjatavarakaupan "kivoja" juttuja. Hääpari on miettinyt pitkään ja hionnut oman täydellisen juhlan yksityiskohtia viikkoja. Palavereissa ennen häitä he ovat kuten me itse, arkea pyörittäviä vähän stressaantuneita taviksia.

    • Ilkikurimus

      En lukenut tässä edellä olleita vastauksia, mutta oletan niistä suurimman osan käsittelevän aihetta, että kuuluu hyviin tapoihin tuoda lahja. Oma näkemykseni on, että lahja aina ANNETAAN ja sen pitää olla antajansa "näköinen" ja valitsema. Mikä lahja on pyydetty lahja?
      Usein näkee myös perusteltavan rahalahjavaatimuksia kalliilla järjestelyillä...hyvänen aika sentään: jokainen laittakoon sellaiset juhlat, joihin heillä oikeasti on varaa! Ei ole vieraiden velvollisuus kustantaa kenellekään juhlia!

      Ja vielä yksi, joka usein tulee esille on tämä, kun vieraat jotain kuitenkin haluaa antaa....eikö sinne kutsukorttiin voi laittaa vaikka hyväntekeväisyystilin numeroita oman tilinumeron tilalle ja kertoa, että kaikki mahdolliset lahjoitukset vain sille tilille? Esim. http://www.parempilahja.fi/

      • djdjdgjdj

        mieti nyt vähän. nuori hääpari, yhteinen koti pitäis perustaa, opinnot ehkä vielä kesken, lainaa otettu yms. ja hääjuhlakin maksaa, siitä ei päästä mihinkään. hääjuhlassa pääasia ei tietenkään ole lahjat, mutta se on alku parin yhteiselle elämälle. minusta on oikeutettua pyytää rahaa, jos sille on oikea käyttötarkoitus, esim. juuri tuo häämatka. lahjalistan tekemisellä vältetään kaikille ikävät yllätykset. eiköhän siinä vieraskin pety jos oma lahja ei olekaan parille käyttökelpoinen kun saavat kymmenen samanlaista. häiden tarkoitus on kautta aikojen ollut antaa alku parin yhteiselle elämälle, ns. myötäjäiset kuuluvat siihen. itsekästä ajatella että menen sinne vaan vieraaksi syömään ja onnittelen hymyillen, kun kyseessä on kuitenkin parin suuri juhla. synttärit yms. on sitten eri asia.


      • Ilkikurimus
        djdjdgjdj kirjoitti:

        mieti nyt vähän. nuori hääpari, yhteinen koti pitäis perustaa, opinnot ehkä vielä kesken, lainaa otettu yms. ja hääjuhlakin maksaa, siitä ei päästä mihinkään. hääjuhlassa pääasia ei tietenkään ole lahjat, mutta se on alku parin yhteiselle elämälle. minusta on oikeutettua pyytää rahaa, jos sille on oikea käyttötarkoitus, esim. juuri tuo häämatka. lahjalistan tekemisellä vältetään kaikille ikävät yllätykset. eiköhän siinä vieraskin pety jos oma lahja ei olekaan parille käyttökelpoinen kun saavat kymmenen samanlaista. häiden tarkoitus on kautta aikojen ollut antaa alku parin yhteiselle elämälle, ns. myötäjäiset kuuluvat siihen. itsekästä ajatella että menen sinne vaan vieraaksi syömään ja onnittelen hymyillen, kun kyseessä on kuitenkin parin suuri juhla. synttärit yms. on sitten eri asia.

        Juhla on vapaaehtoinen. Siinä voi köyhä nuoripari heti säästää, kun jättää juhlan järjestämättä tai pitää vaikka nyyttärit.

        Häämatkaa turhempaa rahankerjuu-teemaa en tiedä.

        On itsekästä pyytää lahja. Erittäin itsekästä.


      • Pirkkopetteri
        Ilkikurimus kirjoitti:

        Juhla on vapaaehtoinen. Siinä voi köyhä nuoripari heti säästää, kun jättää juhlan järjestämättä tai pitää vaikka nyyttärit.

        Häämatkaa turhempaa rahankerjuu-teemaa en tiedä.

        On itsekästä pyytää lahja. Erittäin itsekästä.

        Voi juku, enkö mä enää voi kirjoittakaan joulupukille ja toivoa uutta pleikkaria?


      • vanhamuori
        Pirkkopetteri kirjoitti:

        Voi juku, enkö mä enää voi kirjoittakaan joulupukille ja toivoa uutta pleikkaria?

        miten saatas noi hääparit kans kirjoittamaan sille?


      • ja häävieraana ollut
        djdjdgjdj kirjoitti:

        mieti nyt vähän. nuori hääpari, yhteinen koti pitäis perustaa, opinnot ehkä vielä kesken, lainaa otettu yms. ja hääjuhlakin maksaa, siitä ei päästä mihinkään. hääjuhlassa pääasia ei tietenkään ole lahjat, mutta se on alku parin yhteiselle elämälle. minusta on oikeutettua pyytää rahaa, jos sille on oikea käyttötarkoitus, esim. juuri tuo häämatka. lahjalistan tekemisellä vältetään kaikille ikävät yllätykset. eiköhän siinä vieraskin pety jos oma lahja ei olekaan parille käyttökelpoinen kun saavat kymmenen samanlaista. häiden tarkoitus on kautta aikojen ollut antaa alku parin yhteiselle elämälle, ns. myötäjäiset kuuluvat siihen. itsekästä ajatella että menen sinne vaan vieraaksi syömään ja onnittelen hymyillen, kun kyseessä on kuitenkin parin suuri juhla. synttärit yms. on sitten eri asia.

        Oikea käyttötarkoitus? Voi herran tähden, jos ollaan köyhä nuori pari, miksi pitäisi päästä minnekään helkutin ulkomaille ja vielä toisten kustannuksella?? Itsekin olin viime kesänä häissä, joissa jo kutsussa ruinattiin rahaa häämatkaa varten. Tuli heti mieleen, että miksi minun pitäisi toisten matkaa kustantaa, kun ei ole varaa itsekään lähteä. Veimme siis ystävän kanssa lahjan, johon meillä oli varaa, kun ei mitään kymppiä tai kahta kehdannut tilille laittaa. No tästä hyvästä ei kummallekaan meistä lähetetty edes kiitoskorttia, että todella kiitollisia siitäkin vähästä tieten olivat.

        Menimme mieheni kanssa myös viime syksynä naimisiin, pienet juhlat perheiden ja ystävien kesken, ilman raha/matkahössötystä ja tunnelma oli loistava. Myöhemmin saimme usealta taholta kiitosta siitä, että vieraat saivat olla vieraina juhlassamme, ei maksumiehinä.

        Jokainen pitäkööt sellaiset häät ja häämatkat kuin ITSELLÄÄN on varaa.


      • Hääjuhlien järjestäj
        Ilkikurimus kirjoitti:

        Juhla on vapaaehtoinen. Siinä voi köyhä nuoripari heti säästää, kun jättää juhlan järjestämättä tai pitää vaikka nyyttärit.

        Häämatkaa turhempaa rahankerjuu-teemaa en tiedä.

        On itsekästä pyytää lahja. Erittäin itsekästä.

        juhliin tulo on vapaaehtoista. Voi säästää myös vieraaksi kutsuttu sillä, että ei mene sinne lahjojaan viemään. Sillä säästää samalla hääparinkin rahoja, sillä heidän kustannuksistaan säästyy sinun osuutesi. Kenties jopa olit muutenkin vain sellainen, joka kutsuttiin kohteliaisuudesta ja kaikki ovat tyytyväisempiä kun et sinne mene. Minun juhliini saa toki kaikki kutsutut tulla ilman lahjaa, mutta jos asenne niitä kohtaan on noin negatiivinen, niin toivoisin, että jättäisi tulematta. Juhlat pidetään ystävien ja sukulaistenkin vuoksi ja me satsaamme niihin paljon rahaa. Jos sitä ei arvosta, niin jääkää ihmeessä pois vain. Samoin kun sinä et halua lahjoittaa mitään hyödyllistä, mistä me voisimme ilahtua, niin en minäkään halua maksaa sinun osuuttasi hääjuhlista, joista sinä et ilahdu. Minun tarkoitukseni on ilahduttaa ystäviä, sinun ilmeisesti jotain aivan päinvastaista. Säästetään toisiamme ja toistemme rahoja puolin ja toisin. Pysy poissa.


      • siinä sulle.
        ja häävieraana ollut kirjoitti:

        Oikea käyttötarkoitus? Voi herran tähden, jos ollaan köyhä nuori pari, miksi pitäisi päästä minnekään helkutin ulkomaille ja vielä toisten kustannuksella?? Itsekin olin viime kesänä häissä, joissa jo kutsussa ruinattiin rahaa häämatkaa varten. Tuli heti mieleen, että miksi minun pitäisi toisten matkaa kustantaa, kun ei ole varaa itsekään lähteä. Veimme siis ystävän kanssa lahjan, johon meillä oli varaa, kun ei mitään kymppiä tai kahta kehdannut tilille laittaa. No tästä hyvästä ei kummallekaan meistä lähetetty edes kiitoskorttia, että todella kiitollisia siitäkin vähästä tieten olivat.

        Menimme mieheni kanssa myös viime syksynä naimisiin, pienet juhlat perheiden ja ystävien kesken, ilman raha/matkahössötystä ja tunnelma oli loistava. Myöhemmin saimme usealta taholta kiitosta siitä, että vieraat saivat olla vieraina juhlassamme, ei maksumiehinä.

        Jokainen pitäkööt sellaiset häät ja häämatkat kuin ITSELLÄÄN on varaa.

        ja jokainen pitäkööt sellaiset häät kuin haluaa. Ja esittäköön lahjatoiveensa, tai olkoon esittämättä. vittuako se teille kuuluu.


      • ahhhneet
        djdjdgjdj kirjoitti:

        mieti nyt vähän. nuori hääpari, yhteinen koti pitäis perustaa, opinnot ehkä vielä kesken, lainaa otettu yms. ja hääjuhlakin maksaa, siitä ei päästä mihinkään. hääjuhlassa pääasia ei tietenkään ole lahjat, mutta se on alku parin yhteiselle elämälle. minusta on oikeutettua pyytää rahaa, jos sille on oikea käyttötarkoitus, esim. juuri tuo häämatka. lahjalistan tekemisellä vältetään kaikille ikävät yllätykset. eiköhän siinä vieraskin pety jos oma lahja ei olekaan parille käyttökelpoinen kun saavat kymmenen samanlaista. häiden tarkoitus on kautta aikojen ollut antaa alku parin yhteiselle elämälle, ns. myötäjäiset kuuluvat siihen. itsekästä ajatella että menen sinne vaan vieraaksi syömään ja onnittelen hymyillen, kun kyseessä on kuitenkin parin suuri juhla. synttärit yms. on sitten eri asia.

        "oikeutettua pyytää rahaa...esim.häämatka" Mitähh? Luinko nyt oikein?
        Jospa sitten tuollainen rahanahne pari menisi sensijaan naimisiin maistraatissa ja siinäpä se. Ja jättäis sen häämatkan tekemättä. Luuleeko tollanen hääpari ihan todella, että kaikkien muiden pitäisi maksaa heidän häät ja häämatka!
        Vvvoi härreguuud. Ei pidä sitten mennä naimisiin, jos se on muiden ihmisten rahoista kiinni.


    • aina lahjalista

      Siis tuohan on ihan tavallista, ja ihan oikein että on lahjatoiveet! Itseäni ärsyttää jos sellaista ei ole, kun eihän sitä kaikista tiedä mitä heille ostaisi. Toivoisin että useampi tekisi synttäreilläänkin noin, esimerkiksi ystäväni ilmoitti 50v kutsussaan että kiitos ei tavaralle, jos haluatte muistaa niin tuossa on tilinumero, ja hän oli avannut erikseen tilin sitä varten. Ja silti saa mennä ilman lahjaa vaikka se lahjalista onkin! Eihän se mikään pakko ole ostaa mitään, tai ostaa juuri siltä listalta. Onpa hääparille tosi kivaa saada monta kappaletta, tai sellaista millä eivät tee yhtikäs mitään. Mikä ihme sua pöyristyttää tuossa?? Menetkö useinkin häihin/synttäreille ilman lahjaa? Se olisi mun mielestä pöyristyttävää!

    • miiee

      no hei haloo. joku menee naimisiin ja järjestää kalliin hääjuhlan, joten on ihan vaan kohteliasta viedä parille jotain. lahjalista on sen takia, että ihmiset osaisi valita häälahjat niin, ettei tule viittä leivänpaahdinta yms. epäkohteliasta on olla kertomatta toiveitaan, silloin ihmiset ovat pulassa kun miettivät että mitähän niillä jo on ja kuka tuo mitä, eikä kaikkia vieraita kukaan tunne ennestään niin että voisi kaikille soitella että mitä antavat lahjaksi.

      • silkkisukkapari

        hääjuhlan kuten muidenkin juhlien järjestäminen on VAPAAEHTOISTA. Jos ei ole rahaa järjestää, on syytä jättää väliin tai järjestää sellaiset joihin on varaa.

        Kun käytännössä nuo listat on vaan kauppoja varten. Ja joka ikinen kerta niissä on vain muutama halpa tuote ja ne luonnollisesti menee ensimmäisenä ja loput ihan sairaan kalliita. Osta siinä sitten esim. opiskelijabudjetilla iittalan vaaseja.

        Lopulta ne lahjalistan tavarat päätyy tuonne huutonetiin kaupattaviksi. Siellä saa merkkituotteista nihan hyvän hinnan ja pääsee vaikka sillä rahalla baariin.


      • miiee
        silkkisukkapari kirjoitti:

        hääjuhlan kuten muidenkin juhlien järjestäminen on VAPAAEHTOISTA. Jos ei ole rahaa järjestää, on syytä jättää väliin tai järjestää sellaiset joihin on varaa.

        Kun käytännössä nuo listat on vaan kauppoja varten. Ja joka ikinen kerta niissä on vain muutama halpa tuote ja ne luonnollisesti menee ensimmäisenä ja loput ihan sairaan kalliita. Osta siinä sitten esim. opiskelijabudjetilla iittalan vaaseja.

        Lopulta ne lahjalistan tavarat päätyy tuonne huutonetiin kaupattaviksi. Siellä saa merkkituotteista nihan hyvän hinnan ja pääsee vaikka sillä rahalla baariin.

        ei niillä tavaralahjoilla sitä juhlaa makseta. fiksu pari pyytää vain sitä mikä on tarpeellista, kyllähän ne sinne huuto.nettiin menee ne ylimääräiset tavarat jos ei ole tehty lahjalistaa ja sen takia saavat sitten neljä kahvinkeitintä. siinä olen samaa mieltä kanssasi että kalliita ei tarvitse ostaa jos ei ole varaa, mutta jos tietää voivansa ostaa jotain hieman arvokkaampaa, kannattaa katsoa lahjalistasta, ettei joku toinen ole ostanut samaa. oman budjetin rajoja ei tarvitse ylittää, mutta millähän se nuoripari saisi kaikki tarvitsemansa tavarat jos ei läheisten avustuksella?
        ja eihän ne lahjat siinä juhlassa ole pääasia, on vain realistista ajatella vieraita, jotka kuitenkin kysyvät, mitä pari haluaa. itsekkäitä ovat vasta sitten kun tekevät itse lahjalistan ja haukkuvat toisia pareja vastaavasta toiminnasta.


      • Bridesmaid
        silkkisukkapari kirjoitti:

        hääjuhlan kuten muidenkin juhlien järjestäminen on VAPAAEHTOISTA. Jos ei ole rahaa järjestää, on syytä jättää väliin tai järjestää sellaiset joihin on varaa.

        Kun käytännössä nuo listat on vaan kauppoja varten. Ja joka ikinen kerta niissä on vain muutama halpa tuote ja ne luonnollisesti menee ensimmäisenä ja loput ihan sairaan kalliita. Osta siinä sitten esim. opiskelijabudjetilla iittalan vaaseja.

        Lopulta ne lahjalistan tavarat päätyy tuonne huutonetiin kaupattaviksi. Siellä saa merkkituotteista nihan hyvän hinnan ja pääsee vaikka sillä rahalla baariin.

        Käsi ylös kuka täällä kehtaisi mennä häihin tai muihinkaan juhliin ilman lahjaa?? Minä en ainakaan, ja mielestäni on äärimmäisen junttimaista mennä. Mutta aiemmista kirjoituksista päätellen moni täällä menisi, valitettavasti.
        On kohteliasta ja hyvin suotavaa viedä lahja ja moni sen viekin, joten eikö ole vain ja ainoastaan hyvä asia jos on jo etukäteen annettu ainakin vinkkiä siitä mitä ostaa? Lahjalistaa ei ole pakko noudattaa, se on vain häävieraan avuksi ja sen avulla on tarkoitus kertoa mitä hääparille EI kannata ostaa (kymmenen silitysrautaa). Joten ne keitä tämä käytäntö pännii, ottakoot aivot narikasta ja alkakoot miettiä hääparille sitä omasta mielestään sopivaa lahjaa jota ei lahjalistalta löydy (eli voitte samantien viedä sen silitysraudan roskiin).
        Niin, ja lahjalistan tarkoitus ei myöskään ole rahoittaa häitä, vaan muistaa hääparia. Siskoni menee pian naimisiin, rahaa on varmasti tarpeeksi, mutta lahjalista on silti tehty, vieraitten avuksi! Joten ei ole kyse rahoittamisesta vaan asioiden helpommaksi tekemisestä. Ymmärtäkää nyt hyvät juntit!


      • ,,,,,,,,,,
        Bridesmaid kirjoitti:

        Käsi ylös kuka täällä kehtaisi mennä häihin tai muihinkaan juhliin ilman lahjaa?? Minä en ainakaan, ja mielestäni on äärimmäisen junttimaista mennä. Mutta aiemmista kirjoituksista päätellen moni täällä menisi, valitettavasti.
        On kohteliasta ja hyvin suotavaa viedä lahja ja moni sen viekin, joten eikö ole vain ja ainoastaan hyvä asia jos on jo etukäteen annettu ainakin vinkkiä siitä mitä ostaa? Lahjalistaa ei ole pakko noudattaa, se on vain häävieraan avuksi ja sen avulla on tarkoitus kertoa mitä hääparille EI kannata ostaa (kymmenen silitysrautaa). Joten ne keitä tämä käytäntö pännii, ottakoot aivot narikasta ja alkakoot miettiä hääparille sitä omasta mielestään sopivaa lahjaa jota ei lahjalistalta löydy (eli voitte samantien viedä sen silitysraudan roskiin).
        Niin, ja lahjalistan tarkoitus ei myöskään ole rahoittaa häitä, vaan muistaa hääparia. Siskoni menee pian naimisiin, rahaa on varmasti tarpeeksi, mutta lahjalista on silti tehty, vieraitten avuksi! Joten ei ole kyse rahoittamisesta vaan asioiden helpommaksi tekemisestä. Ymmärtäkää nyt hyvät juntit!

        näkyy olevan äärimmäisen vaikeaa pakkopullaa elämässä vaikkapa toisten muistaminen - junttiutta on just tuo asenne: miksi pitää?, pitääkö? onko pakko? voihan sinne juhliin mennä vaikka ilman lahjaa mutta pliis ilman tollasta kireää asennetta ainakin! tai voi olla tekosyyllä menemättä jos se on niin vaikeaa! syytä juhlaan (ainakin joidenki osalta) on elämässä aika harvoin ja hääjuhla ihmisellä on kerran elämässään, joten itse ainakin ihan ilomielellä voin ostaakin jotain kivaa tutulle hääparille ja vaikka olisi se lahjalista -mikä on tehty helpottamaan lahjan hankintaa - niin etikettivirhettä ei varmasti tee ostamalla listan ulkopuolelta, tietää ainakin mitä on jo ostettu. Itse en ole varma tekisinkö lahjalistaa. Jokainen tekee tyylillään.


      • ,,,,,,,,,,
        ,,,,,,,,,, kirjoitti:

        näkyy olevan äärimmäisen vaikeaa pakkopullaa elämässä vaikkapa toisten muistaminen - junttiutta on just tuo asenne: miksi pitää?, pitääkö? onko pakko? voihan sinne juhliin mennä vaikka ilman lahjaa mutta pliis ilman tollasta kireää asennetta ainakin! tai voi olla tekosyyllä menemättä jos se on niin vaikeaa! syytä juhlaan (ainakin joidenki osalta) on elämässä aika harvoin ja hääjuhla ihmisellä on kerran elämässään, joten itse ainakin ihan ilomielellä voin ostaakin jotain kivaa tutulle hääparille ja vaikka olisi se lahjalista -mikä on tehty helpottamaan lahjan hankintaa - niin etikettivirhettä ei varmasti tee ostamalla listan ulkopuolelta, tietää ainakin mitä on jo ostettu. Itse en ole varma tekisinkö lahjalistaa. Jokainen tekee tyylillään.

        et suomalainen tyyli on just, et älä näy, älä kuulu, älä pyydä mitään. Sitten kun omiin häihinsä tekee lahjalistan, niin sekin on liikaa -´kylläpäs on tytöllä otsaa ruveta oikein pyytämään´ eikö se nyt vähempikin välttäis, kun sillon entisaikaan kun ei saatu mitään, eikä ollut mitään´ Nyt on nykyaika ja tosiaan, toiset pitää isommat kekkerit ja toiset menee naimisiin pienellä porukalla ja salaakin, toiset tekee lahjalistan ja toiset ei.


      • -.-.-..-..-.
        ,,,,,,,,,, kirjoitti:

        et suomalainen tyyli on just, et älä näy, älä kuulu, älä pyydä mitään. Sitten kun omiin häihinsä tekee lahjalistan, niin sekin on liikaa -´kylläpäs on tytöllä otsaa ruveta oikein pyytämään´ eikö se nyt vähempikin välttäis, kun sillon entisaikaan kun ei saatu mitään, eikä ollut mitään´ Nyt on nykyaika ja tosiaan, toiset pitää isommat kekkerit ja toiset menee naimisiin pienellä porukalla ja salaakin, toiset tekee lahjalistan ja toiset ei.

        kuitenkin haluaisin lisätä, että kun on vaatimassa lahjoja ja rahaa niin täytyy myöskin olla kestää toiminnasta aiheutunut ja saatu kritiikki.

        Mielestäni lahjojen ja rahan kerjääminen itselleen millä tahansa juhlalla on ala-arvoista ja halveksittavaa.


      • ,,,,,,,,,,
        -.-.-..-..-. kirjoitti:

        kuitenkin haluaisin lisätä, että kun on vaatimassa lahjoja ja rahaa niin täytyy myöskin olla kestää toiminnasta aiheutunut ja saatu kritiikki.

        Mielestäni lahjojen ja rahan kerjääminen itselleen millä tahansa juhlalla on ala-arvoista ja halveksittavaa.

        asiallisella lahjalistalla ja kerjäämisellä on toki vissi ero. Olen samaa mieltä.


      • Ilkikurimus
        Bridesmaid kirjoitti:

        Käsi ylös kuka täällä kehtaisi mennä häihin tai muihinkaan juhliin ilman lahjaa?? Minä en ainakaan, ja mielestäni on äärimmäisen junttimaista mennä. Mutta aiemmista kirjoituksista päätellen moni täällä menisi, valitettavasti.
        On kohteliasta ja hyvin suotavaa viedä lahja ja moni sen viekin, joten eikö ole vain ja ainoastaan hyvä asia jos on jo etukäteen annettu ainakin vinkkiä siitä mitä ostaa? Lahjalistaa ei ole pakko noudattaa, se on vain häävieraan avuksi ja sen avulla on tarkoitus kertoa mitä hääparille EI kannata ostaa (kymmenen silitysrautaa). Joten ne keitä tämä käytäntö pännii, ottakoot aivot narikasta ja alkakoot miettiä hääparille sitä omasta mielestään sopivaa lahjaa jota ei lahjalistalta löydy (eli voitte samantien viedä sen silitysraudan roskiin).
        Niin, ja lahjalistan tarkoitus ei myöskään ole rahoittaa häitä, vaan muistaa hääparia. Siskoni menee pian naimisiin, rahaa on varmasti tarpeeksi, mutta lahjalista on silti tehty, vieraitten avuksi! Joten ei ole kyse rahoittamisesta vaan asioiden helpommaksi tekemisestä. Ymmärtäkää nyt hyvät juntit!

        Lahjojen ja rahan kerjääminen on ainakin yhtä junttimaista.
        Vakka siis kantta soimaa.

        Parasta kun ei mene lainkaan yksiinkään juhliin, joissa on etukäteen kiinnitetty lahjoihin huomiota - itse olen tätä neuvoa noudattanut jo kauan. Silti joka kerta olen niihin ilmoittaunut - vaikka en paikalle ole vaivautunutkaan. Onpa ainakin kuluja minusta tullut, vaikka tuloja eivät saaneetkaan.....:D
        Suosittelen tätä samaa kaikille muillekin lahjapakkoa kritisoiville.


      • voikamala
        ,,,,,,,,,, kirjoitti:

        asiallisella lahjalistalla ja kerjäämisellä on toki vissi ero. Olen samaa mieltä.

        jokainen lahjalista on täyttä kerjäämistä.
        Kummat on tärkeämpiä oikeat lahjat vai juhlat? Mitä juhlia edes on, jos ei ole vieraita?


      • Ilkikurimus
        ,,,,,,,,,, kirjoitti:

        asiallisella lahjalistalla ja kerjäämisellä on toki vissi ero. Olen samaa mieltä.

        Mikä ero niillä on?


      • cvbnmmnb
        ,,,,,,,,,, kirjoitti:

        et suomalainen tyyli on just, et älä näy, älä kuulu, älä pyydä mitään. Sitten kun omiin häihinsä tekee lahjalistan, niin sekin on liikaa -´kylläpäs on tytöllä otsaa ruveta oikein pyytämään´ eikö se nyt vähempikin välttäis, kun sillon entisaikaan kun ei saatu mitään, eikä ollut mitään´ Nyt on nykyaika ja tosiaan, toiset pitää isommat kekkerit ja toiset menee naimisiin pienellä porukalla ja salaakin, toiset tekee lahjalistan ja toiset ei.

        Varmasti epäilevät narsistiksi.


      • Naurattaa joo...
        Ilkikurimus kirjoitti:

        Lahjojen ja rahan kerjääminen on ainakin yhtä junttimaista.
        Vakka siis kantta soimaa.

        Parasta kun ei mene lainkaan yksiinkään juhliin, joissa on etukäteen kiinnitetty lahjoihin huomiota - itse olen tätä neuvoa noudattanut jo kauan. Silti joka kerta olen niihin ilmoittaunut - vaikka en paikalle ole vaivautunutkaan. Onpa ainakin kuluja minusta tullut, vaikka tuloja eivät saaneetkaan.....:D
        Suosittelen tätä samaa kaikille muillekin lahjapakkoa kritisoiville.

        Tuskin tuolla periaatteella elävän tarvitsee juhlista luistaa :)


      • ,,,,,,,,,
        Ilkikurimus kirjoitti:

        Mikä ero niillä on?

        oon kuullu tämmösistä esim. johonkin vaikka Sokokselle on lahjalista, niin mitä hirveän pahaa siinä on? Eihän sitä oo pakko noudattaa jos ei halua sieltä ostaa mitään vaan vie oman lahjan, jonka on hankkinut jostain muualta. Ei se lista pakota. Tää lahjalista on vaan nykypäivään tullut tapa näköjään, mikäs voit. Ni tällänen on ihan asiallinen, minusta. Mut tälläset tilinumeroiden laittamiset ja rahan suora pyytäminen vaikka matkaa varten tms. ni sellanen on jo mautonta ja kerjäämistä. Ei oo tullu kyllä vastaan itselle. Itse en ehkä laittaisi lahjalistaa, koska en odota keltään mitään ja saan sen itsekin hankittua mitä tarvitsen. Mutta lahjojen ostaminen hääparille on tietysti tapa, mut ajattelisin että jokainen joka haluaa, osaa sen lahjan tuoda jos jotain haluaa antaa, mut ei tarvi antaa mitään. Ehkä se lahjalista kuitenkin mielletään heti, et siitä on sitten ostettava, kyllä se varmaan vähän kuitenkin ´pakottaa´;)....mut nää listat on käytössä ja jotkut käyttää niitä.


      • Ihmettelevä minä
        Ilkikurimus kirjoitti:

        Lahjojen ja rahan kerjääminen on ainakin yhtä junttimaista.
        Vakka siis kantta soimaa.

        Parasta kun ei mene lainkaan yksiinkään juhliin, joissa on etukäteen kiinnitetty lahjoihin huomiota - itse olen tätä neuvoa noudattanut jo kauan. Silti joka kerta olen niihin ilmoittaunut - vaikka en paikalle ole vaivautunutkaan. Onpa ainakin kuluja minusta tullut, vaikka tuloja eivät saaneetkaan.....:D
        Suosittelen tätä samaa kaikille muillekin lahjapakkoa kritisoiville.

        on sitten jotenkin vähemmän kerjäämistä? Aivan sitä samaa. Vaadit toisen käyttämään itseesi rahaa ja vielä sellaiseen, mitä et edes halua tai tarvitse.


    • dsagasd

      No en mää kyllä kehtais mennä häihin tuomatta sinne mitään :D sehän on kahen ihmisen yhteisen elämän juhlistamista, ja eikö se oo yhtälailla hyvän tavan mukasta tuoda lahja, jos kerran he järjestävät juhlat ystävilleen? Meetkö synttäreilleki tuomatta mitään?

      Se minkä arvosista tavaroista puhutaan onki sitte ihan toinen juttu. En ite ainakaan kehtais mitään kallista pistää lahjalistalle.

      • Ilkikurimus

        lahjasi sinua tärkeämpi? Mitä luulet.....Jos koet, että lahjasi on sinua tärkeäpi, millainen olo siitä sinulle koituu?

        Minulle tulisi ainakin varsin ikävä fiilis jos minut kutsutaan juhliin vain siksi, että tuon lahjan, jota järjestäjä kiihkeästi minulta haluaa, vaikka itse olisin halunnut ostaa jotain aivan muuta.


    • Häähäähää

      Kyseessä ei ole sinun hääsi eikä sinun juhlasi jos lahjalista ahdistaa ole menemättä.
      Ihmisten kateudella ei sitten ole rajaa.

      • karjukainuusta

        Eikä ahneudella


    • naitu

      Hei Pahvit,

      Lahjalistan takana on idea ettei niitä helvetin silitysrautoja ja muuta kodin rekvisiittaa jota jo nykypäivänä nuorella parilla on jo olemassa tuotaisi kymmenittäin vaan jos jotain haluaa tuoda olisi se sellaista josta todella on iloa. Se että tuon listan julkaisee ei todellakaan tarkoita sitä että vieraiden olisi pakko tuoda lahjoja, vaikka hyvän tavan mukaista onkin viedä kylään mennessä aina jotain pientä kivaa olis se sitten kukkakimppu tai viinipullo tms. Nuo lahjalistat on olleet olemassa jo vuosikymmeniä jos nyt vasta niihin törmää niin on kyllä aika metikössä ollut.

      • Ilkikurimus

        silitysraudoista pääsee silläkin, että kirjoittaa kutsuun että ei mitään muistamisia! Miksi se huonompi tapa olisi?

        Luulenpa, että tässä on syy, miksi nykyisin ei enää "käydä kylässä". Jumatsuikka, jotkut odottaa kyläreissullakin saavansa lahjoja! Minulle on aina riittänyt juuri se henkilö joka on ollut tulossa luokseni.
        En ole tarvinnut kahvista ja muusta tarjoomisestasni mitään palkkaa tai hyvitystä!
        Tässä alkaa jo ihan miettiä, miten pitkälle nykyihminen voikaan itsekkyydessään mennä? Eikö ihmisten tapaaminen vain tapaamisen takia ole enää muodissa? Pitääkö kaikesta aina hyötyä?


    • joo-o....

      Minusta on ainakin mukava, jos kutsussa tulee lahjalista mukana, siitä kuitenkin yleensä riittää valinnanvaraa edullisesta kalliimpaan, josta sitten valita sen oman budjetin mukaan.

      Mukavaa siksi, että olen täysi vati mitä tulee lahjojen ostoon eikä minusta lahjalistan ilmoittaminen ole sen kummempaa kuin esimerkiksi se, että minä kiertelen lahjottaviksi ajatelluilta ihmisiltä joulun alla kyselemässä, että olisiko jotain lahjatoivetta.

      • Kohtelias vieras

        Suosittelen, että jätät kokonaan häät väliin, jos kerran lahjalista/rahatoive tuntuu niin vastenmieliseltä ja ahneelta. Oli kyse häistä, tai muista juhlista, niin lahjan antaja varmasti haluaa, että lahja on pidetty ja hyödyllinen. Viime kesänä olin kolmessa eri hääjuhlassa, kahdessa kutsussa oli hauskasti riimitelty runo, josta kävi kohteliaasti ilmi rahatoive (tilinumeron kera), yhdessä ei asiasta mainittu mitään. Annoimme kaikille kuitenkin rahaa, sillä tiedämme että nuoret ihmiset, jotka ovat juuri ostaneet oman asunnon tarvitsevat rahaa ja on mukavaa, että he voivat käyttää rahan juuri siihen mihin tarvitsevat. Yksi pareista kertoi hankkineensa mm. uuden pesukoneen saamillaan lahjarahoilla.

        Noh, toisaalta ilman lahjalistaahan saattaa saada lahjaksi kovin monet pyyhkeet ja lakanat, niin voihan käytetyt heittää sitten roskiin, mihin sitä nyt pesukonetta kukaan tarvitsee, kun on paljon uusia riemunkirjavia lakanoita ja muutamat kynttiläkipot ja pannunaluset..

        Lisäksi raha on ihanan helppo lahja, me olimme ainakin helpottuneita, kun ei tarvinut miettiä asiaa enempää ja tiesi lahjansa menevän hyödylliseen tarkoitukseen.


    • The_Evil_Of_Silence

      Hänen asemassaan minä kyllä haluaisin ottaa vastaa lahjasta, varsinkin netissä oleva lahjalista! XD

    • Itse ajattelisin näin, että kun häihin on tullut kutsu niin tärkeintä on se, että sinne menee paikalle et se läsnäolo on tärkein. Mut sit on niitäkin, jotka haluaa jollain tavalla muistaa muutenkin, ni päättää hankkia lahjoja. Ku sit ajatellaan sit hääparia, ni eihän sitä mitään turhaa, jonninjoutavaa haluais että menis vaa kaapinperälle ni lahjalistahan on sillon vaan kätevä, että pari sais mieleisiä lahjoja jolla olis todella käyttöä? Nehän on vaan toiveita, jos joku -haluaa- ostaa häälahjan. Tuskin hääkutsussa lukee, että jos et osta lahjaa, ei oo häihin asiaa?

    • lumitalvikki

      Kuka myöntää että kehtaa mennä isoihin juhliin ilman mitään lahjaa?

      Häät,ristiäiset,syntymäpäiväjuhlat,tupaantuliaiset nyt vaan sattuvat olemaan sellaisia juhlia että yleensä niihin tavataan joku lahja ostaa.

      Eikö ole silloin parempi että kun lahjoja kerran kuitenkin tuodaan niin ne olisivat edes mieleisiä ja tarpeellisia?
      Ajatushan ei välttämättä ole materiaalinen ja ahneus,vaan käytännöllisyys.

      Ja ainahan voi antaa lahjaksi vaikka omaa aikaansa,jonkun yhteisen hetken hääparin kanssa,tarjota lastenhoito,siivous ym,ym apua tekemällä itse jonkun lahjakortin.

      • hgfxdcfgvbn

        Muistaminen siinä lahjassa on se pääasia. Ei varmasti pidetä ihan normaalina, jos tyhjin käsin menee.


    • Yks mummo vaan

      Pöyristyneelle , häälahjatoive on ihan sallittua. Et kai ole itsekään menossa häihin ilman lahjaa. Se on kohteliaisuutta, toisen huomioimista ( kuten yleensäkin muistamme ystävää, tuttua pienellä lahjalla mennessämme vierailulle). Olisitko itse tyytyväinen, jos saisist häälahjaksi 10 silitysrautaa, 10 kahvinkeitintä , 20 kukkavaasia jne. Mielestäni on järkevää, jos esittää toiveen, mitä vielä puuttuu. Nykynuoret kun perustavat yhteisen kodin jo paljon ennen papin aamenta.
      Älä häpeile ollenkaan esittää toiveita, jos olet menossa naimisiin ( ellet olekin jo ).

      • .................

        paljon yksinkertaisempaa ostaa tarvittava ihan itse? Jättää häät järjestämättä kun ei niihin ole varaa ja ostaa säästyvällä rahalla se kaikki mitä vielä tarvitsee. Maistraattikin vihkii, eikä ole kallista.

        Jos taas haluaa vain juhlia ystäviensä kanssa, miten ihmeessä siihen liittyy lahjapakko?


      • 49 vuotta aviossa
        ................. kirjoitti:

        paljon yksinkertaisempaa ostaa tarvittava ihan itse? Jättää häät järjestämättä kun ei niihin ole varaa ja ostaa säästyvällä rahalla se kaikki mitä vielä tarvitsee. Maistraattikin vihkii, eikä ole kallista.

        Jos taas haluaa vain juhlia ystäviensä kanssa, miten ihmeessä siihen liittyy lahjapakko?

        On muistaakseni kotoisin amerikan mailta, siellähän mikään ei ole törkeätä käytöstä, paitsi kirkonmenojen väliin jättäminen ja pihanurmen hoidon laiminlyönti!
        Miksi me ylipäänsä matkimme noiden amerikkalaisten juhlimisia kuten halloweenia?
        Onhan meillä omiakin perinteitä, eivätkö ne ole tarpeeksi hienoja.
        Jos nyt haluaa välttämättä lahjoja saada,toivottakoon sitten hääparin taholta lahjakorttia jonka suuruuden saa antaja itse päättää!


      • jk
        ................. kirjoitti:

        paljon yksinkertaisempaa ostaa tarvittava ihan itse? Jättää häät järjestämättä kun ei niihin ole varaa ja ostaa säästyvällä rahalla se kaikki mitä vielä tarvitsee. Maistraattikin vihkii, eikä ole kallista.

        Jos taas haluaa vain juhlia ystäviensä kanssa, miten ihmeessä siihen liittyy lahjapakko?

        Itse näkisin myös lahjalistan apuvälineenä vieraita varten. En taatusti itse kehtaisi mennä yksiinkään häihin viemättä mitään. En silti kuitenkaan ole koskaan ostanut mitään 100 euron lahjojakaan, pienikin muistaminen riittää. Tapaamissani lahjalistoissa on ollut eri hintaisia lahjoja, 10 euroista useisiin satasiin. Aina on ollut myös maininta tyyliin "paras lahja on jos saavutte paikalle, mutta jos kuitenkin jotenkin haluatte meitä muistaa niin ..."Jos lahjatoiveena sattuu olemaan joku kymmenen euron pippurimylly niin onko se niin kamalaa hankkia sellainen lahjaksi ?? Vai kariutuuko siinä se ajatus, että päästään mässäämään ilmaiseen buffetpöytään?

        Toiseksi tulee mieleen tuo asia, että häitä juhlitaan ystävien kesken jne. Kuinkahan monet kuitenkin ikään kuin pakosta järjestävät valtavat sukulaishäät, kun ei haluta suututtaa sukulaisia jättämällä heidät kutsumatta. Sukulaishäiden hinnalla kustantaisi varmaan häät perheelle ja lähimmille ystäville vaikka karibialla.

        Ehkä tosiaan olisi viisainta juhlia häitä vain niiden lähimpien kanssa. Tällaisessa tilanteessa tuskin viestin alkuperäinen kirjoittajakaan olisi tapauksessaan kutsua saanut..


      • Päivänkakkara...

        Mua ihmetyttää tämä jauhaminen näistä 10 silitysraudasta ja 20 kahvinkeittimestä. Ikää mulla on jo 40 joten "muutamissa" häissä olen vuosien varrella ollut vieraana. En ole KOSKAAN nähnyt ensimmäistäkään kahvinkeitintä tai silitysrautaa lahjapöydässä. Aalto-vaasejakin on ollut maksimissaan yksi per lahjapöytä.

        Viiden viime vuoden aikana kaikissa häissä, joissa olen ollut, on ensisijaisena toiveena ollut raha ja matkakassa. Olen ihmetellyt, miksi pitää kalliit häät, jos sitten pitää pyytää rahaa häämatkaa varten. Itse jättäisin juhlat pitämättä ja käyttäisin säästyneen rahan unelmien matkaan. Ja sillä pääsisi kauaksi ja pitkäksi aikaa. Naimisiinhan mennään rakkaudesta, ei siksi, että saadaan hienot ja kalliit häät...


      • Ryöstetty
        Päivänkakkara... kirjoitti:

        Mua ihmetyttää tämä jauhaminen näistä 10 silitysraudasta ja 20 kahvinkeittimestä. Ikää mulla on jo 40 joten "muutamissa" häissä olen vuosien varrella ollut vieraana. En ole KOSKAAN nähnyt ensimmäistäkään kahvinkeitintä tai silitysrautaa lahjapöydässä. Aalto-vaasejakin on ollut maksimissaan yksi per lahjapöytä.

        Viiden viime vuoden aikana kaikissa häissä, joissa olen ollut, on ensisijaisena toiveena ollut raha ja matkakassa. Olen ihmetellyt, miksi pitää kalliit häät, jos sitten pitää pyytää rahaa häämatkaa varten. Itse jättäisin juhlat pitämättä ja käyttäisin säästyneen rahan unelmien matkaan. Ja sillä pääsisi kauaksi ja pitkäksi aikaa. Naimisiinhan mennään rakkaudesta, ei siksi, että saadaan hienot ja kalliit häät...

        Häihin kun kuuluu usein myös morsiamen ja sulhasen ryöstöt ym.ja aina käydään hääväen kukkarolla.
        Olin häissä, joissa morsianta ryöstettiin tämän tästä ja aina piti maksaa, että sai morsiamen takaisin. Eli lahjat eiriitä, vaan rahaakin kerjätään.Se on röyhkeää jos mikä.


      • Mie vain
        Päivänkakkara... kirjoitti:

        Mua ihmetyttää tämä jauhaminen näistä 10 silitysraudasta ja 20 kahvinkeittimestä. Ikää mulla on jo 40 joten "muutamissa" häissä olen vuosien varrella ollut vieraana. En ole KOSKAAN nähnyt ensimmäistäkään kahvinkeitintä tai silitysrautaa lahjapöydässä. Aalto-vaasejakin on ollut maksimissaan yksi per lahjapöytä.

        Viiden viime vuoden aikana kaikissa häissä, joissa olen ollut, on ensisijaisena toiveena ollut raha ja matkakassa. Olen ihmetellyt, miksi pitää kalliit häät, jos sitten pitää pyytää rahaa häämatkaa varten. Itse jättäisin juhlat pitämättä ja käyttäisin säästyneen rahan unelmien matkaan. Ja sillä pääsisi kauaksi ja pitkäksi aikaa. Naimisiinhan mennään rakkaudesta, ei siksi, että saadaan hienot ja kalliit häät...

        parhaimmillaan (pahimmillaan) 3 silitysrautaa, joista vain yksi oli kunnollinen, kaksi oli halpiksia. Samassa lahjapöydässä oli myös 4 kahvinkeitintä ja taas yksi laadukas, muut roskaa. Astioita oli useammastakin sarjasta, yksikään ei ollut laatua, ym sekalaista. Lahjapöydän kunkkuna kohosivat yleiskone ja mikroaaltouuni, jotka nuorella parilla oli jo ennestään, kuten silitysrauta ja kahvinkeitinkin. Nuorikko kun sattui olemaan erään ison kodinkonemerkin Suomen toimistossa töissä ja sai ostaa koneita henkilökuntahintaan. Ei ole vaikeaa arvata minne nuo ylimääräiset koneet päätyivät. Tässäkin tapauksessa lahjalista oli laadittu juuri siksi, ettei kävisi noin. Silti vieraissa oli sellaisia juntteja, jotka eivät olleet ottaneet huomioon morsiamen työpaikkaa ja lahjalistaa. Pieleen meni ja pahasti. Jos haluaa ostaa listan ulkopuolelta, olisi syytä soitella ja varmistella ennakkoon, ettei mene pieleen.

        Pari vuotta sitten olin häissä, joissa toivottiin lahjaksi vain rahaa. Vieraita oli yli 100. Vain viisi vierasta ei ollut noudattanut toivetta ja heidänkin lahjansa olivat lähinnä naurettavia. Jotain roinaa saunatarvikkeita myyvästä kaupasta, ilmeisesti heidän halvin valmiskorinsa jne.


    • Saahan sitä..

      Ehkä vielä joskus ymmärrät. Itse olit nyt hävytön.

    • Morsmaikku26

      Itse olen menossa tänä kesänä naimisiin ja en aijo laittaa lahjalistaa mihinkään koska se tuntuu kyllä jotenkin typerältä tai jotenkin tulee jo pelkästä ajatuksesta vaivaantunut olo..en ole ikinä tottunut pyytämään ylipäätään yhtään mitään saatika että rupeaisin oikee listaa kirjaamaan..mutta kyllä jotenkin sitten taas ymmärrän niitä ketkä listan laittaa koska jokainenhan haluaa tuoda jotain lahjaksi tai niin monet olettaa vaikka se ei se pääasia ole niin onhan se vieraille helpompaa kun ei tarvi pähkäillä että mitä sitä sitten ostais...itse inhoan turhaa krääsää mitä en tarvi,enkä tykkää kotiin sellasia tavaroita hamstrata niin ehkä listalla välttyy sitten siltä..mutta minulle kelpaa lahja kuin lahja tai ei lahjaa ollenkaan..pääasia että itse kutsuttu pääsee vaan paikalle juhlimaan :) Ei kannata ottaa moisesta stressiä..meitä on moneen junaan eikä meidän tarvi aina ymmärtää toisten ajatuksia ja tapoja mutta voi niitä kunnioittaa..

      • hmmm........

        Jep, jotenkin kyllä viel ymmärrän lahjalistan, siitä on ainakin vinkkiä vieraille, varsinkin jos painotus on vielä sillä että listalta ei ole pakko ostaa, vaan jos tahtoo. Mutta ne se rahan pyytäminen tilille on todella junttimaista. Itsekin olen pari kutsua saanut joissa toivotavaan rahaa tillle, ja tuntuihan se aivan hölmöltä ja loi pariskunnasta halpamaisen kuvan. Häät eivät ole keino maksatuttaa elämistään ja menojaan muiden kustannuksella.


    • Lissu P

      Maailman sivu on ollut tapana hääparille lahja viedä! Nykyään vain on jo usein asuttu yksin/yhdessä ja siten tarpeellista tavaraa kertynyt. Minusta on vain huomaavaista että hääpari esittää toiveensa. Ja varmaan juhliin lahjattakin kutsutut pääsevät, kuten aina ennenkin, et vedäpä "pääsymaksu" päähäs!

      • kiitos, ei - kiitos

        Mielestäni on kaikista paras, että ilmoittaa kutsussa: ei lahjoja, ei kukkia. Mikäli välttämättä haluatte jotain lahjoittaa, on hyväntekeväisyys, syöpäsairaiden ja mannerheimin lastesuojeluliiton tili tms.

        En todellakaan näe nykyisin mitään syytä tuoda lahjoja, kun kaikki paikat on tavaraa täynnä. Eikä se tavara määrä tee ketään onnelliseksi.

        Jos jotain tarvin, mielummin hankin sen itse. Meillekkin on tullut jotain kahvikuppeja ja ties mitä jälkiruokakulhoja mieletön määrä ja eripareja.

        Jokainen esine mikä huusholliin tuodaan tuppaa myös jäämään sinne, nuo lahjalistat on nyt siinä mielessä parempia että ne perustuvat usein johonkin tarpeeseen. Toisaalta kuten moni on todennut täälläkin, on se epäkohteliasta - siksi kaikista paras ei lahjoja.

        Tällä saadaan se ainainen kierrekkin katkaistua - turhanpäivästen lahjojen vienti puolin ja toisin.


      • Ei todellakaan
        kiitos, ei - kiitos kirjoitti:

        Mielestäni on kaikista paras, että ilmoittaa kutsussa: ei lahjoja, ei kukkia. Mikäli välttämättä haluatte jotain lahjoittaa, on hyväntekeväisyys, syöpäsairaiden ja mannerheimin lastesuojeluliiton tili tms.

        En todellakaan näe nykyisin mitään syytä tuoda lahjoja, kun kaikki paikat on tavaraa täynnä. Eikä se tavara määrä tee ketään onnelliseksi.

        Jos jotain tarvin, mielummin hankin sen itse. Meillekkin on tullut jotain kahvikuppeja ja ties mitä jälkiruokakulhoja mieletön määrä ja eripareja.

        Jokainen esine mikä huusholliin tuodaan tuppaa myös jäämään sinne, nuo lahjalistat on nyt siinä mielessä parempia että ne perustuvat usein johonkin tarpeeseen. Toisaalta kuten moni on todennut täälläkin, on se epäkohteliasta - siksi kaikista paras ei lahjoja.

        Tällä saadaan se ainainen kierrekkin katkaistua - turhanpäivästen lahjojen vienti puolin ja toisin.

        Ei todellakaan mikään yms. Pitää olla tosi tarkkana ettei rahaa anna pahantekeväisyyteen, kuten esim. kehitysmaihin. Sillä vain lisätään kurjuutta ja köyhyyttä. Sinne annetuilla rahoilla ei paranneta oloja vaan tehdään lisää lapsia, joka johtaa yhä syvempään köyhyyteen.


    • putte30

      nykyisen tapakultuurin mukaan on jo olemassa polterabend, vieläpä molemmille oma, sekä sulhaselle että morsiamelle. eikö siinä ole jo omaa juhlaa tarpeeksi. juhlinnan voisi jättää siihen. mitäpä sitä enää muuta. tulevat kaikenmaailman sukulaiset ja tuttavat häiritsemään. luulevat jopa saavansa jotain syödäkseen ja juodakseen ja vieläpä ilmaiseksi.eihän se sellainen ole sopivaa !! täytyy antaa sulhasen ja morsiamen olla rauhassa. sehän on heidän juhlansa.

    • Aviomies v.2006

      Ei olisi tullut mieleenkään esittää mitään lahjalistaa tuttavillemme, kun avioiduimme vaimoni kanssa muutama vuosi sitten. Mielestäni härskiyden huippu lähteä esittämään jotain lahjalistaa!

      Omat häämme halusimme järjestää tuttavillemme (sukulaisia ei ollut paikalla omia lapsiamme lukuunottamatta) ja itsellemme mukavaksi muistoksi. Emme halunneet mitään lahjapaljoutta, halusimme vain tuttavat juhlimaan kanssamme, vuokrasimme pienen sisävesilaivan ja juhlimme siellä kesäisessä Suomen suvessa. Ilahduttavaa, että tuttavat kunnioittivat toiveitamme ja saimme mukavat muistot.

      Vaimoni pikkusisko piti miehensä kanssa oikein kunnon kerjuut ja lahjalistan kera muka jotkut häät. Olimme toki näissä talkoissa mukana, että pääsivät sitten naimisiin ja muka häämatkalle. Ja viikset he mihinkään häämatkalle lähteneet, kusettivat koko sakin ja käyttivät rahat johonkin aivan muuhun!

    • oli häälahjasta

      Kutsussa ilmoitettiin, älä tuhlaa lahjoihin, juhlapaikalla on säästöpossu, johon voit halutessasi nimettömänä laittaa sopivaksi katsomasi summan häämatkakassaan. Morsian ehdottomasti kielsi kirjekuorin varustetut "lahjat", eikä halunnut tietää kuka, ja kuinka paljon, on possuun sujauttanut. Tää oli fiksu veto mielestäni. Kenellekään vieraista ei tullut noloa tilannetta tyyliin, kehtaako laittaa vaan kympin tms.

      • 48 v.naimisisssa

        Juttu mitä tässä ketjussa on esitetty! Fiksuja ihmisä jotka tuo ovatkeksineet, kunnioitukseni heille!


      • rautasormus

        kuullostaa kyllä aika fiksulta,ottaen huomioon mitä kaikkea tässä on ehtinyt vuosien saatossa nähdä...

        Aika lailla kahtiajakautunut tämä keskustelu näemmä.Itse olen aina vienyt lahjan,enkä milloinkaan lahjalistalta poimittua.Häälahjaperinne on hyvin ymmärrettävä ja perinteethän muuttuvat.Toki olemme kaikki montaa mieltä nykyperinteistä,mutta sitä en ymmärrä,miksi hääjuhlat ovat paisuneet niin kohtuuttoman suuriksi,että juhlijat eivät edes tunne hääparia enää henkilökohtaisesti.

        Onhan suurten juhlien kustannuksetkin suuret,varsinkin jos halutaan juhlia näyttävästi.Mutta jos kutsutut eivät sen vertaa tunne hääparia,että edes tietäisivät onko taloudessa silitysrautaa,kahvinkeitintä,pussilakanoita tai minkäväristä teemaa kerätään,niin miksi yleensä vaivautua kutsumaan näitä tuttavia/sukulaisia häihin?Mielestäni on kohtuutonta odottaa vastinetta järjestetyille juhlille.

        Lahjalistoja olen nähnyt monia ja monissa häissäkin olen vieraillut.Listoilta on löytynyt järkyttävän kalliita toiveita ja jos ensimmäinen toive on rahaa designsohvaan tai kahden viikon häämatkaan Thaimaahan,niin mielestäni mennään aika lailla metsään.Ymmärrän yleisiä toiveita,missä on valinnanvaraakin.Mutta jos toive yksilöidään tarkasti ja hankinnat ovat arvokkaita (subjektiivinen käsitys),niin sehän ei vastaa enää tarkoitustaan.

        Olen ollut viimeisten vuosien aikana häävieraana liki kymmenessä hääjuhlassa.Puolet on jo eronneita ja nopeimmat jo uusintakierroksella.Nyt olen liki kaikki ystäväni häät juhlinut,eikä tarvitse enää miettiä lahjojakaan.Omat "hääni" juhlin vaatimattomasti viimeisilläni raskaana,itseompelemassani puvussa,mieheni osti vain uuden solmion juhlan kunniaksi.Kävimme syömässä vihkmisen jälkeen kahden todistajan kanssa.Köyhyysrajalla elävä äitini uhrasi vaatimattomat säästönsä häälahjaan,joka on hyvin arvokas minulle.Saimme hopeakehykset,hääkuvaa ja vauvan kuvaa varten.Olin äärettömän liikuttunut tästä ainoasta,odottamattomasta lahjasta.Ne tavaravuoret mitä kertyy yleensä häihin,ne on aika lailla ilman ajatusta hankitut.Se surettaa.Lahja viedään tavan vuoksi,ei siksi että sitä oikeasti tarvittaisi,tai että se olisi muisto.Kuinkahan moni edes muistaa mitä on yleensäkään saanut häälahjaksi,tai edes keneltä?

        Mukava perinne,mutta liiallisuuksiin mennyttä.


      • ...häälahjasta
        rautasormus kirjoitti:

        kuullostaa kyllä aika fiksulta,ottaen huomioon mitä kaikkea tässä on ehtinyt vuosien saatossa nähdä...

        Aika lailla kahtiajakautunut tämä keskustelu näemmä.Itse olen aina vienyt lahjan,enkä milloinkaan lahjalistalta poimittua.Häälahjaperinne on hyvin ymmärrettävä ja perinteethän muuttuvat.Toki olemme kaikki montaa mieltä nykyperinteistä,mutta sitä en ymmärrä,miksi hääjuhlat ovat paisuneet niin kohtuuttoman suuriksi,että juhlijat eivät edes tunne hääparia enää henkilökohtaisesti.

        Onhan suurten juhlien kustannuksetkin suuret,varsinkin jos halutaan juhlia näyttävästi.Mutta jos kutsutut eivät sen vertaa tunne hääparia,että edes tietäisivät onko taloudessa silitysrautaa,kahvinkeitintä,pussilakanoita tai minkäväristä teemaa kerätään,niin miksi yleensä vaivautua kutsumaan näitä tuttavia/sukulaisia häihin?Mielestäni on kohtuutonta odottaa vastinetta järjestetyille juhlille.

        Lahjalistoja olen nähnyt monia ja monissa häissäkin olen vieraillut.Listoilta on löytynyt järkyttävän kalliita toiveita ja jos ensimmäinen toive on rahaa designsohvaan tai kahden viikon häämatkaan Thaimaahan,niin mielestäni mennään aika lailla metsään.Ymmärrän yleisiä toiveita,missä on valinnanvaraakin.Mutta jos toive yksilöidään tarkasti ja hankinnat ovat arvokkaita (subjektiivinen käsitys),niin sehän ei vastaa enää tarkoitustaan.

        Olen ollut viimeisten vuosien aikana häävieraana liki kymmenessä hääjuhlassa.Puolet on jo eronneita ja nopeimmat jo uusintakierroksella.Nyt olen liki kaikki ystäväni häät juhlinut,eikä tarvitse enää miettiä lahjojakaan.Omat "hääni" juhlin vaatimattomasti viimeisilläni raskaana,itseompelemassani puvussa,mieheni osti vain uuden solmion juhlan kunniaksi.Kävimme syömässä vihkmisen jälkeen kahden todistajan kanssa.Köyhyysrajalla elävä äitini uhrasi vaatimattomat säästönsä häälahjaan,joka on hyvin arvokas minulle.Saimme hopeakehykset,hääkuvaa ja vauvan kuvaa varten.Olin äärettömän liikuttunut tästä ainoasta,odottamattomasta lahjasta.Ne tavaravuoret mitä kertyy yleensä häihin,ne on aika lailla ilman ajatusta hankitut.Se surettaa.Lahja viedään tavan vuoksi,ei siksi että sitä oikeasti tarvittaisi,tai että se olisi muisto.Kuinkahan moni edes muistaa mitä on yleensäkään saanut häälahjaksi,tai edes keneltä?

        Mukava perinne,mutta liiallisuuksiin mennyttä.

        ja morsian oli kaikenlisäksi nuori, 25 vuotias, sulho vähän iäkkäämpi...


      • juujuu
        48 v.naimisisssa kirjoitti:

        Juttu mitä tässä ketjussa on esitetty! Fiksuja ihmisä jotka tuo ovatkeksineet, kunnioitukseni heille!

        Jos hääpari haluaa laittaa lahjalista tai toivoo rahaa häämatkatilille...niin sehän on heidän oikeutensa. Heidän päivästäänhän on kyse. Jos he sen niin haluavat niin fine. Lahjalista on sitä paitsi fiksu keksintö, saaja saa tavaraa mitä tarttee ja antajan ei tarvi miettiä että mitä ostais. Jonkun mielestä siis tosi fiksua ja toisen mielestä härskiä. Mitä sitten, jokaisella on oikeus mielipiteeseensä. Antaa jokaisen tehdä kuten itse haluaa. Ja kuten sanottu, ei noi listat sido ketään, jos joku kuten tuolla aiemmin kirjoitti, että vie tahallaan jotain muuta ( mikä on aika lapsellista ) mutta sekin on viejän oikeus.


      • fingfinh

        Joo tää oli hyvä! Tosin tässäkin ilmaistiin, että rahaa toivotaan. Entä jos halusikin muistaa jollain muulla tavalla...
        Eräässä kutsussa luki jotain tämän suuntaista, että lahja vapaaehtoinen, ei välttämätön, asu vapaa mutta pakollinen... Sopi huumorintajuiselle vieraalle, mutta entä tosikolle....


    • sdfsdf

      Et tainnut tajuta. Lahjalista on kuin kirje joulupukille: toivelista, jos joku ostaa kuitenkin lahjoja niin tässä olisi toiveet. Muutakin voi ostaa, tai antaa rahaa häämatkakassaan, tai olla antamatta.
      röyhkeydestä ei ole kyse, vaan yksinkertaisesti sinun omasta tyhmyydestä.

    • Oiskari

      Mekin laitoimme häälahjatoivelistan ja tilinumeron.

      Olimme asuneet pitkään jo pois kotoa keräten kaiken tarpeellisen huusholliimme ja tiedän, että meidän sukumme ei ole pihejä (toisin kuin näemmä teidän sukunne). Ja kun he toisivat sitten KUITENKIN niitä lahjoja niin olisi käynyt niin, että meillä olisi ollut kohta KOLMET kaikkea mitä perinteisesti nuorille pareille on tapana antaa. Ja näin kalliit lahjat olisivat menneet hukkaan.

      Sitä paitsi itse ainakin arvostin, kun kaverini meni naimisiin, että oli helppo napata lahja kun tiesi, mikä lahja sopii. Itse olen onneton lahjojen ostaja jos en tiedä.

      Tottakai ilman lahjaakin sai tulla, se luki hääsivustollamme :D

    • tirma

      Todellakin, käsittämätöntä nykyään kun kaikki pitää ikäänkuin määritellä ETUKÄTEEN!!!!!!
      Jos minä menisin naimisiin, niin en kyllä mitään lahjalistaa tekisi, tulkoon sitten vaikka kakskymmentä samanlaista leivänpaahdinta.....saahan niitä sitten antaa eteenpän, jos ei haluu joka päivä eri paahtimella paahtaa!!!!!!!! Ihmiset ovat tulleet todella itsekkäiksi ja oman edun tavoittelijoiksi, siksi ehkä olenkin jonkinlainen kummajainen, kun ajattelen melkeistä aina ensin asioita muitten kannalta (no tietty yksinhuoltajuus, kolme lasta, on tehny ajatusmallin hieman erilaiseksi, mutta ei mielestäni yhtään huonommaksi, pikemminkin päinvastoin). Ja "rahankeruulistat" ne vasta kummallisia on! Synttäreillekkin, huomionosoitukset matkatilille!!!!pah!!!! Jos ei haluu mitään, miks sit pitää juhlat? Käyttää sit ne rahat matkaan, mitkä menis "turhanpäiväisten lahjojen saantijuhliin".
      Jokaisella tietenkin on oikeus juhlia niinkuin parhaaksi näkee, mutta kyllä jonkinlainen ns. hyvän tavan noudattaminen olisi paikallaan. Minkähänlaisiksi tällaisten ihmisten lapset tulevat? Kai heidän kutsuissaan lukee sitten "Huomionosoitukset kuussakäynti-matkamme rahoittamiseksi"!!!!!!!!!!!!

    • Ninni 33

      Niiden häidenkin järjestäjä (sulhanen ja morsian) ihan kiitettävän summan maksaa niistä häistään. Etikettiin aiemmin kuului, että häihin tuodaan sellainen lahja joka kattaa kulut ennen aikaan 300 markkaa/ nuppi. Sillä laskekaapa paljonko maksaa pitopalvelu, tilan vuokra, orkesteri, juomat yms millä viihdytetään hääväkeä. Itse aion laittaa hää kutsuun että mahdolliset huomionosoitukset tilille nro..... ja perään, että kippoa, kuppia ja kappaa on kertynyt. Nopeasti se nousee 50 euroon ja ylikin nykypäivänä se mitä häiden järjestäminen maksaa. 100 hengen häät lyhyellä matikalla 5000 vähintään 10 000 egee jos pitää kunnon juhlat. Laskekaapa siitä kitupiikit. Itse olen saanut monenlaisia kutsuja häihin ja aina olen vienyt lahjalistalta/ antanut rahaa. ja näin teen jatkossakin. Ja alottajalle vielä, ei sun tartte mennä niihin häihin jos niin närästää!

      • hjalmari

        Miksi et aseta samantien sisäänpääsymaksua häihisi?Mahdoitkohan ensinkään oikolukea kirjoitustasi?Ajatuksesi ilmeisesti on saada ns täysi korvaus vierailtasi järjestämistäsi juhlasta?Onhan se hyvä,että sinulla on selkeä ajatus kuinka itse toimit.Oletko tullut lainkaan ajatelleeksi,että kaikilla vieraillasi ehkei ole varaa "kunnon juhliisi"?Aika rumasti kirjoitat "kitupiikki",ymmärtämättä nähtävästi että joillain aikuisilla ihmisillä saattaa olla vähemmän materialistisia arvoja kuin sinulla.Luultavasti moni häävieras tuntisi olonsa kodikkaammaksi pienemmänkin budjetin häissä...


      • kittenkat

        miksi mennä koko juhliin jos nii ahdistaa?!? Ihmiset valittaa kyl ihan turhista, pitäs ymmärtää mikä on minkäkin asian pointti , pitäs kaivaa joku käytöksen kultainen kirja ja kattoo sieltä mitä Hääjuhlat tarkottaa. Kitisisin mieluummin vaikka koirankakasta lenkkipolun varrella.....ei ne toiveet velvoita ketään mihinkään,mua ei kiusaa yhtään vaikka minkälainen lahjalista esitettäs kun ymmärrän et mun ei tarvi ostaa siitä jos en haluu tai ei o varaa, voin tuoda tai olla tuomatta, veisin vaikka kukkia veisin jotain kuitenkin;) eikä mua murhattas varmaan sittenkään....


      • ei olla ahneita
        kittenkat kirjoitti:

        miksi mennä koko juhliin jos nii ahdistaa?!? Ihmiset valittaa kyl ihan turhista, pitäs ymmärtää mikä on minkäkin asian pointti , pitäs kaivaa joku käytöksen kultainen kirja ja kattoo sieltä mitä Hääjuhlat tarkottaa. Kitisisin mieluummin vaikka koirankakasta lenkkipolun varrella.....ei ne toiveet velvoita ketään mihinkään,mua ei kiusaa yhtään vaikka minkälainen lahjalista esitettäs kun ymmärrän et mun ei tarvi ostaa siitä jos en haluu tai ei o varaa, voin tuoda tai olla tuomatta, veisin vaikka kukkia veisin jotain kuitenkin;) eikä mua murhattas varmaan sittenkään....

        että jos haluaa sukunsa ja lukunsa häitänsä todistamaan, niin kaffekupposen vieressä on kirje jossa ilmoitetahan että raha joka olisi mennyt tarjottavihin on köyhille lahjoitettu. Tervetulua vaan ihan sieltä toiselta puolelta Isänmaatakin se Heinosten sukuhaara - mukavahan sitä on suvulle uusi morsio esitellä! Näissä häissä riittää kaffea ja raikasta hanavettä...


    • Nessa

      jos toinen on ystävällisesti halunnut auttaa ja kertonut mitä tarvitsisi/haluaisi/toivoisi lahjaksi, niin miksi se on ongelma?
      Itse inhoan pakolla ostettuja lahjoja. Jos et keksi mitä tuoda lahjaksi, niin jätä mieluummin tuomatta, on mottoni. Meidän perheessä on kautta aikojen varmisteltu mitä toinen haluaa, varsinkin jos on kyse kalliimmasta lahjasta. Jos joku haluaa ostaa minulle lahjan, niin mitä väärää on siinä että kerron mitä haluaisin. En kuitenkaan odota saavani sitä minkä olen ilmoittanut haluavani, mutta lahjan antajalla on ainakin mielikuva siitä mistä tykkäisin.
      Sitten kun menen naimisiin, niin aion liittää lahjatoivelistan mukaan. En sen takia että saisimme tiettyjä lahjoja, vaan sen takia että kutsuttujen ei tarvitse pähkäillä mitä haluaisimme tai tarvitsisimme. Jos lahjaa ei tuo tai halua hankkia, niin vielä parempi. Ehkä laitamme sukulaisten kauhuksi listaan jotain tosi kallista ja mautonta.

      • saavi

        sain kutsun ja tilinumeron lahjanmaksua varten. en ole ollut k.o. henkilöiden (kaukaista sukua) kanssa missään tekemisissä pariinkymmeneen vuoteen, mutta lahjanantajaksi kelpaisin kyllä. varmaan ajattelivat, että pieniruokaisena ihmisenä tuottaisin voittoa, koska tilille ei kehtaa pariakymppiä laittaa. Kiinan-matkaa maksamaan minut kutsuttiin, ei häihin. Jätin menemättä ja jätin lahjankin ostamatta.

        vanhanaikainen tai uudenaikainen tyyli, en pidä sitä lainkaan korrektina.


    • :)

      "Kun on rahaton, mutta haluaa isot juhlat, on toimittava noin mauttomasti. "

      Mites ne lahjat tuohon liittyy? Eihän niillä lahjoilla niitä häitä kustanneta. :D Kaikki maksetaan ja hoidetaan kuntoon jo ennen häitä. Lahjat tietääkseni annetaan vasta paikan päällä. Vai alkaako morsian kannella niitä kattiloita sun muita pitopalvelun järjestäjälle kiitoksena??

      Itse olen saanut kutsuja, joissa on lukenut mitä voisi HALUTESSAAN hankkia. Minusta tämä oli hieno asia. Aion käyttää samaa tyyliä myös omissa häissäni.

    • mastercrom

      Ei ihmiselle ole pakko viedä mitään vaikka pyytäisikin. Ethän sinä anna kymppiä puliukolle viina pulloon vaikka tulisi pyytämään. Ja mistä tiedät että rahat menee matkaan? Jos tuntuu että on pakko antaa jotain niin viekää lahjakortti matkatoimistoon.

    • hepsanheikka

      siis todellakin häälahjalistan mukaan minä ostan hääparille lahjan aina kun lista vaan kutsussa on!!! on sitten mieluinen ja heidän tyyliin sopiva, kuin se että itse ostan jotain mistä tykkään ja heille se joutuu kellariin. ja jos häämatkakassa on vaihtoehtona niin hyvä on tämäkin... ei mene lahjarahat hukkaan. itse jos joskus menen naimisiin niin häälahjalista on kutsun mukana ehdottomasti, en halua nurkkiini 10 samanlaista kahvinkeitintä...

      enkä ole ollut häissä, jotka on pidetty hyvää hyvyyttään ystäville... minusta hääjuhla ei ole semmoinen juhla... minä ainkin lähden häihin juhlistamaan hääpärin onnea ja rakkautta enkä ajattele, että minua varten ne on järjestetty vaan HÄÄPARIN KUNNIAKSI!!! hehän myös kaikki tarjottavat, ohjelman sun muun sinne hankkivat ja maksavat ja kauniin juhlan järhestävät niin kohtuullista antaa heille myös jotain mukavaa ja mistä he pitävät! vieraana ajattelen siis hääparia en itseäni.

      lisäisin vielä että vaikka häälahjalista on laitettu niin ei se sitä tarkoita, että pakko ostaa lahja ennen kuin voi häihin osallistua. kyllä jokainen itse tietää salliiko budjetti ostaa hääparille lahjaa vai ei ja tärkeintä on tulla itse paikalle kuin olla tulematta, jos kerran kutsun on saanut. ajatus kuitenkin se tärkein!!!

    • lahjalahja

      Lahjalista on erinomainen idea. Sehän on vain ehdotus, ei sitä ole pakko nouidattaa, mutta hyvä esimerkiksi niille vieraille, jotka todella haluavat antaa jotakin tarpeellista, eikä sellaista, mikä menisi heti kiertoon tai varastoon.

      Itselleni tuli KYMMENEN kattilaa, jotka olivat vielä kaikki samankokoisia, liian pieniäkin vielä. Kyllä tuollainen lahjalista olisi ollut hyvä minunkin aikaa.

      • ei pakkoa

        Tässä tulee minusta lahjalistan tarkoitus, josta tulisi myös mainita listan yhteydessä eli mieluiten vaikkapa tyyliin: "Jos muistaa haluat, älä osta sikaa säkissä vaan jotain näistä". Sama vapaaehtoisuus rahankin suhteen ja mieluiten niin, ettei mitään tilinumeroa vaan vaikkapa lipas, johon voi pudottaa sen kolikkonsa tai setelinsä ilman, että missään näkyy annettu summa.


      • darkfaerie
        ei pakkoa kirjoitti:

        Tässä tulee minusta lahjalistan tarkoitus, josta tulisi myös mainita listan yhteydessä eli mieluiten vaikkapa tyyliin: "Jos muistaa haluat, älä osta sikaa säkissä vaan jotain näistä". Sama vapaaehtoisuus rahankin suhteen ja mieluiten niin, ettei mitään tilinumeroa vaan vaikkapa lipas, johon voi pudottaa sen kolikkonsa tai setelinsä ilman, että missään näkyy annettu summa.

        Niinhän se yleensä on.Hääpari laatii yleensä lahjalistan sellasista asioista joita tarvitsevat ja kirjoittavat usein ettei lahjoja tarvitse tuoda mutta mikäli haluavat muistaa niin joko rahaa tai joku noista asioista. sitten on niitä jotka muuttavat yhteen vasta häiden jälkeen eikä niillä ole melkein mitään ja sen takia kirjoittavat häälahjatoivelista...mitä väärää siinä on??eipä tule ainakaan turhia ostoksia jos tietää mitä pari haluaa tai tarvitsee......
        "Pöyristynyt" voi vaan sitten jättää menemättä kun olet noin kapeakatseinen. häpeämin on jo hieman turhan ankaraa..sillä ei ole mitään tekemistä "pääsylipun" kanssa. tottakai juhliin pääsee jos on kutsuttu myös ilman lahjaa..ja voi jopa ostaa jotain muuta jos haluaa..niin mekin tehtiin kun serkkuni meni häihin eivätkä ne halunneet mitään lahjoja.rahaa häämatkakassaa varten jos on pakko antaa...annettiin hieman rahaa ja ostettiin jotain ihan pientä.


    • 6915

      Jos saisin kutsun ystäväni häihin ja mukana tulisi tilinumero jolle laittaa rahaa niin haistattaisin paskat koko tyypille ja poistaisin hänet mun elämästäni. Ärsyttää tuollaiset ahneet pihit pummit.

    • vieraana häissä

      moiii olen ollut jo viimevuonna kahdessa häissä missä oli toi lahjajuttuna raha se on yleistymässä jos kerta on muuten kaikkee niin mitä niilllä turhilla tekis ja vielä tohon raha juttuun et voi laittaa oman mielen mukaan ite laitoin vaan 30ekee..

    • Maike

      Mun mielestä lahjatoivelistat on varsin käteviä. Ei siinäkään ole mitään järkeä, että lahjaksi saa kaikkea sellaista, mitä ei tarvitse. Häihin on aina viety lahjoja, se ei ole mitään uutta. Nykyajan kulutusyhteiskunnassa vaan ehkä kannattaa jo miettiä sitä, ettei turhaa rojua nurkkiinsa haali. Lahjatoivelista on monelle suuri apua. Lahjojen valinta on hankalaa, jollei tiedä, mitä ihminen/peri todella haluaa tai tarvitsee. On juhla mikä tahansa, kyllä minä ainakin kysyn sankarilta, mitä olisi toiveissa.

      Mikä siinä niin kummaa on, että toivoo jotain.. Ei kaikkea toivomaansa koskaan saa. Lahjatoivelistat on vain hyödyksi. Ystäväni menee naimisiin lokakuussa, ja todellakin aion kaasona hänelle ehdottaa lahjatoivelistan tekoa ym. Ystäväni menee naimisiin täysin rakkaudesta, ei hän järjestä häitä lahjojen tai rahan toivossa, mutta kyllä järkikin voidaan asiassa silti mukana pitää. Olisihan se toki mukava häiden jälkeen katsella, kun on viisi leivänpaahdinta, kolme imuria, kaksi sauvasekoitinta ja kymmenen vaasia vailla käyttöa.

    • Etikettivirhe

      Täältä näyttää puuttuvan yksi olennainen juttu lahjan pyytämisestä ja antamisesta.
      Jos saa kutsun häihin, valmistujaisiin ym. vastaaviin juhliin, on käsittääkseni kohteliasta antaa lahja kutsujalle saapui juhlaan tai ei itse paikanpäälle. Toisaalta ed. asiassa pitää ottaa huomioon se et miten läheisiä ollaan kutsujan kanssa. Jos ollaan jotain serkun kaimoja, kaukaisii sukuhaisuja, uuden / vanhan työpaikan muka kavereita tai muuten vastavii, on kutsujan hyvä olla odottamatta lahjaa kutsutulta, joka ei saavu paikalle.

      • et silleen

        Etikettivirheelle. Mikään etiketti ei edellytä lahjan antamista vaikka olet kutsun saanut, mutta et osallistu. Johan se nyt ois typeryyden huippu, että ihmiset toimittaisivat lahjoja häihin ja synttärijuhliin joihin saavat kutsun, mutta eivät kuitenkaan osallistu. Outa ajatuksen juoksu sulla.


    • Sulhasen äiti34

      Mielestäni nuoret tekee järkevästi laittaessaan kauppaan listan tarvitsemistaan tavaroista..siellä saa kurkata listaa ja näkee samalla mitä on ostettu ja mitä ostamatta..Vanhin poikani vietti juuri noin hääjuhlijaan, ei tarvinut kenenkään miettiä, mitä ostaa, eikä ainoatakaan samaa tavaraa tullut.Toiveena suurinlahja pesukone ja kuivuri, ostimme me vanhemmat, olimme siitäkin vihjeestä mielissämme, ettemme laittaneet turhuuksiin rahojamme:-)

      Kyllä tuo tapa on maailmalla ollut jo kauan, ei ainostaan suomessa, ehkä vasta tulossa , hieno juttu.
      Ei tänäpäivänä kullitettui ruusulusikoita ja kakkulapioo enään ostella rakkaat häävieraat, ihan muuta käytännöllistä, jolla todella on käyttöä pitkään ..Oppikaa vaan ihmiset, huomaatte miten kätevää.

    • Naimisissa.

      Lahjoja ei ole pakko antaa.

      • ?

        jos toiveeksi heti alkuun paukautetaan lomamatka, jonka hinta olis sellaiset kevyet muutama tuhatta euroa.
        Hieman tulee painetta miettia minkä verran sitä itse tarvitsee kukkaroaan aukoa lahjan eteen, kun matkarahasto on se ainut vaihtoehto!


    • saituri:83

      Musta taas sun asenne on "minä minä minä" asennetta. Kyllä häihin on aina viety lahojoja, kehtasitko aikaihminen mennä ilman? ja lahjatoivelista on hyvä idea, sukulaistytöltäsi puuttuu yhtä ja toista tarpeellista. Nyt ostat lahajan sukulaistytöllesi listalta tai laita 60 euroa kirjekuoreen, tuskin olet jouluna ja syntymäpäivänäkään häntä muistanut, joten valitsepa kaliimmasta päästä. Ja kiität kutsusta. Iloitset sukulaistyttösi puolesta, ja jos ero joskus tulee tuet häntä ja juhlit yhtä onnellisena jos löytää uuden.

      Mitään reilukauppa vinkuintiaanilhajaa et lähetä, voit hoitaa hyväntekeväisyyden myöhemmin, vaikka tuskin tuollainen saituri hyväntekeväisyyttä nimeksikään harrastaa.

      • voi kerjäläisiä

        härski kerjuutapa on levinnyt synttäreitä viettävien ryhmäänkin. Härskisti synttärien juhlien kutsun lopusdsa mainitaan että voit sit laittaa rahaa mun tilille ikäänkuin lahjana. Jestas kuinka törkeetä. Itse olen jättänyt moiset juhlat tylysti väliin.


      • unelmahäät
        voi kerjäläisiä kirjoitti:

        härski kerjuutapa on levinnyt synttäreitä viettävien ryhmäänkin. Härskisti synttärien juhlien kutsun lopusdsa mainitaan että voit sit laittaa rahaa mun tilille ikäänkuin lahjana. Jestas kuinka törkeetä. Itse olen jättänyt moiset juhlat tylysti väliin.

        mä en ymmärrä tästä viestiketjusta kuin sen lahjalistan häissä ihan käytännöllisenä ja fiksuna juttuna. Kaikki säästöpossut ja kolehdit häissä ja synttäreillä- niin huhhuijaa, niissä haiskahtaa vähän rahankeruu vaikka häissä voisin ymmärtää jos se kuuluu siihen morsiamen ryöstö-leikkiin.....


    • morsian ja vieras

      Itse en lahjalistaa tehnyt, koska häämme olivat aika pienet ja kaikki kutsutut sen verran läheisiä, että tiesivät mitä esim. kodistamme jo löytyy, ja jos olivat epävarmoja lahjatoiveista niin soittivat ja kysyivä mikä olisi tarpeellista, olihan meillä kuitenkin jo yhteiseloa saman katon alla 6v. takana ja kaksi lastakin.

      Mutta ymmärrän silti nuo lahjalistat, itsekkin olen ollut muutamissa häissä, joissa tuo lahjalista on ollut käytössä, ja se on mielestäni helpottanut sitä lahjan ostamista, koska tietää mitä hääpari toivoo, yleensä siellä lahjalistassa on tavaroita hinnaltaan laidasta laitaan, on niitä edullisempia ja sitten hiukan arvokkaampia, jotka sopivat hyvin esimerkiksi kimppalahjaksi.
      Ja kenenkään ei ole pakko siltä lahjalistalta sitä lahjaa ostaa, itse poikkesin juuri viime kesänä lhjalistalta ystäväni häistä, koska olin jo suunnitellut sellaisen korin mihin tuli kaikkea sisustustilpehööriä, kuohujuomaa, juustoja, lahjakortti kylpylään ym. ja morsiuspari tykkäsi lahjasta todella paljon, toki tunsin morsiamen ja sulhasen vuosien takaa ja tiesin mistä asioista he pitävät ja mitä tyyliä heidän yhteisestä kodistaan löytyy.

      Eli uskon lahjalistan helpottavan niitä henkilöitä, jotka ovat hiukan kaukaisempaa sukua tai ei niin paljon tekemisissä parin kanssa, että tietäisi näiden mieltymyksistä.
      Ja helpottaahan se morsiuspariakin, kun ei tarvitse häiden kynnyksellä vastata kymmeniin puheluihin joissa tiedustellaan mahdollisia toiveita ja tarpeita, koska moni vieras kuitenkin tahtoo hääparille viedä jotakin sellaista, josta he pitävät.

    • broom

      ja nyt on nyt...
      Ennen mentiin naimisiin nuorempina ja muutettiin yhteen "suoraan", eli tarvetta oli kaikenlaiselle tavaroille ja kupeille. Nykyään asutaan jo yhdessä monta vuotta ja kaikenlaista kippoa on jo omasta takaa. Eli mielestäni on oikein hyvä, että vieras saa antaa sellaisen lahjan jolla on myös käyttöä ja josta hääpari ilahtuu (esim astioita jotka sopivat jo olemassa oleviin), eikä sellaista joka lojuu vintillä tai annetaan mahdollisimman nopeasti eteenpäin.

    • Robust

      Minusta häälahjatoivelista on PALVELUS hääväelle koska:

      - He ostavat kuitenkin lahjoja

      - Moni miettii, mitä kehtaisi antaa lahjaksi

      - nuorilla pareilla nykyään ON JO KAIKKEA, joten se kolmas kahvinkeitin ja sadas kahvikuppipari saattaisi olla turhaa rahantuhlausta myös vieraille!!! Häälahjalistaan laitetaan, jos jotain tärkeää puuttuu vielä! Häälahjat perinteisesti ovat nuoren parin alkuun auttamiseen myös.

      - Häälahjalistat onvat INTERAKTIIVISIA. Näin ollen häävieraat näkevät jo, mitä hääparille ollaan jo hankkimassa toisten vieraiden toimesta. Ei tule samoja lahjoja!

      - Häälahja ei ole pakollinen eikä se ole pääsymaksu. Yleensä kutsuissa tai nettisivulla lukeekin tyyliin "lahja ei ole pakollinen mutta meitä voi halutessaan muistaa esimerkiksi seuraavin..."

      • juupajuu..

        Oletteko te jotka täällä vedätte herneen nenään tästä lahja- ja rahakritiikistä kenties itse niitä, jotka ovat pyytäneet tilille rahaa tai kallista kamaa lahjalistalle? Se lehmä älähtää johon kalikka kalahtaa...


      • Anonyymi
        juupajuu.. kirjoitti:

        Oletteko te jotka täällä vedätte herneen nenään tästä lahja- ja rahakritiikistä kenties itse niitä, jotka ovat pyytäneet tilille rahaa tai kallista kamaa lahjalistalle? Se lehmä älähtää johon kalikka kalahtaa...

        Hyvä sanonta, sopii erityisen hyvin sinuun ja esim. aloituksen kitisijään! Nämä muiden häistä marmattajat ovat yleensä elämäänsä katkeroituneita nirppanokkia, joilta on omat häät jääneet järjestämättä tai puoliso lähtenyt lätkimään (kuka tuollaisen pikkusielun kanssa haluaisi elääkään). :D

        Lahjalista on kätevä, sillä säästetään vieraiden aikaa ja vaivaa, kun ei tarvitse ruveta erikseen kyselemään toiveiden perään. Sitähän ei ole mikään tarve noudattaa, mutta miksi on niin hirveää, jos muiden vieraiden elämää helpotetaan (arvon omaan napaan tuijottajat: häihin on tulossa muitakin vieraita)?

        Lahjatoiveessa on näköjään sekin hyvä puoli, että pääsee pikkusieluisista nirppanokkavieraista eroon, kun ymmärtävät pysyä poissa. Täytyykin vinkata häiden järjestäjille ;) Varmaan esim. poisjäännillään elvistelevän nm. ilkikurisen kutsujat aina huokaisvat helpotuksesta, kun eivät joudu häntä katselemaan häissään.

        Tuo kynttilätoive oli aivan ihana, tosin sekin on lahjatoive siinä missä muutkin. On tekopyhää kehuskella, että "enpäs pyytänyt rahaa, pyysin kynttilän" :D Ihan yhtä lailla esitit toiveen, ja hyvä niin. Annoitte vieraillenne mahdollisuuden muistaa teitä kauniilla tavalla, kuten muutkin lahjatoiveen esittäjät.


    • vieraammille

      Olen osittain samaa mieltä. Monissa juhlissa on hauskuus kaukana ja ne tuntuvat pelkältä suorittamiselta ja itsekkäältä menolta, ei suinkaan rakkauden juhlalta. Onneksi on niitäkin juhlia, joissa pari on selvästi sydämellään mukana! Kiitos heille siitä.

      Ne ihmiset, jotka suuttuvat, kun kutsuttu kieltäytyy kutsusta, ovat varsin pinnallisia ja itsekkäitä. Jokaisella on oikeus olla menemättä juhliin niin halutessaan, silä kutsu ei ole mikään käsky. Jos Sinua ei huvita mennä, niin kieltäydy kutsusta määräaikaan mennessä ja lähetä hääparille onnittelukortti. Se riittää ihan mainiosti!

      Lahjalistat kyllä sinänsä käsitän. Varsinkin isommissa häissä on hyvä olla lista, joka auttaa sellaisia, jotka haluavat mennä juhliin ja antaa lahjan, mutta eivät keksi lahjaa itse tai eivät ole tarpeeksi läheisiä, että tietäisivät hääparin maun tai kehtaisivat kysyä suoraan.

    • kaikilla kivaa

      Me vältettiin kalliit lahjatoiveet sillä, että pyydettiin lahjaksi kynttilä. Jokaiselta oman näköisensä. Vieraita oli 200, mutta saimme noin 380 kynttilää! Viimeisiä varmasti poltellaan hyviä kemuja muistellen vielä 8-kymppisinä.

      Raha ja lahjalista tuntui ainakin meistä todella karulta tavalta ottaa vieraat vastaan. Kukaan ei kuitenkaan tuonut meille mitään ylimääräistä "krääsää", kun jokainen sai personoida lahjaksi antamansa kynttilän. Jotkut oli jopa kaivertaneet kynttilään joko meidän tai itsensä nimet. Kaunista :)

      • pseee

        Vain tilinumeron, jos joku haluaa muistaa ja häämatkakassaa kartuttaa. Tosin on varaa tehdä matka ilman avustuksiakin. Juhlat maksetaan itse.


      • vuosijuhlat

        Minusta todella kaunis idea tuo kynttiläidea. Me emme miehen kanssa pitäneet häitä lainkaan. Päätimme että juhlimme sukulaisten kanssa vasta kun olemme olleet naimisissa 10 vuotta. Emmekä siis pidä perinteisiä häitä vaan historiateemaiset juhlat vain ja aiomme toivoa ettei kukaan toisi lahjaa. Se ei ole syy miksi juhlimme vaan rakkautemme kestävyys. Mutta jos nyt joku väkisin haluaa tuoda jotain niin se voisi olla yksi ainoa kukka, antajansa näköinen ja vaikka omalta pihalta. Kukka siksi että pidämme kesäjuhlat. Niistä kukista voisin sitten kerätä kimpun koristeeksi pöydälle. Mutta haluamme että kenellekään ei tule paineita vaan ihmiset saavat vain pitää hauskaa ja syödä ja juoda kyllikseen. Itseäni kummastuttaa tämä tavarapaljouden pakko. Jos pari ei edes haluaisi lahjoja niin silti jotkut niitä aina vievät. Mutta olen havainnut erään ilmiön nykypäivänä että mitä trendikkäämmät ja näyttävämmät häät, sitä todennäköisemmin erotaan vuoden parin kuluttua.


    • Laura-Sofia

      Ohhohhoijaa... Empä ole näin katkeran kuuloista avautumista kuullut pitkään aikaan :)

      Toivon hääparien puolesta, että te parin puolesta häpeilevät, ihmettelevät, kauhistelevat ym. pysytte kaukana heidän elämänsä suurena päivänä! Mistä kumpuaa tuollainen inho naimisiin meneviä kohtaan? Mä olen sitä mieltä, että tähän ongelmaan on yksi, hyvin helppo vastaus: Jääkää kotiin! Eiks je? Pysyy teidän oma mielenne parempana ja ihan varmasti hääparin mieli myös! ;)

      Itse lähden viikon päästä juhlimaan kaverin häitä, ja lahjalistan ansiosta tiedän, että ostamani lahja on heille mieleinen ja tarpeellinen. Siitä tulee mulle kiva mieli, sillä tiedän ilahduttavani kaveria :)

      • tuuliviemä

        Rahalahja
        Kun morsiusparilla on jo kaikkea eikä nurkkiin kaivata enää mitään uutta – tai ainakaan mitään häälahjabudjetin puitteissa sopivaa - on rahalahjatoive paikallaan. Rahalahjasta voidaan ilmoittaa jo kutsun yhteydessä lisäämällä mukaan tilinumero kauniin lauseen kera tai ohjaamalla lahjatiedustelut vanhemmille, kaasolle tai bestmanille, jotka kysyttäessä kertovat parin toiveen..

        Jotta lahja ei jää persoonattomaksi voi pelkän rahalahjatoiveen sijaan pari voi nimetä jonkin yksittäisen kohteen, jota varten rahaa kerätään. Vaihtoehtoisesti pari voi antaa vinkkejä siitä, mihin he suunnittelevat käyttävänsä rahat, joka on toivottavasti jotakin muuta kuin asuntolainan korkojen lyhentäminen. Rahaa voidaan toivoa esimerkiksi häämatkakassaa varten tai kuten eräs tuore aviopari, joka ilmoitti asiasta seuraavasti:

        ”Meillä on jo kaikkea riittämiin kotona ja sekä häät että häämatka on maksettu, mikäli haluatte meitä muistaa, ilahdumme kovasti avusta häämatkamme ohjelman toteuttamiseksi – alla muutamia vinkkejä
        Romanttinen illallinen kahdelle 1 x 60eur
        Ratsastusta auringon laskuun 1 x 50eur
        Sukellustunteja kahdelle 4 x 40eur
        Shampanjaa hotellihuoneeseen ensimmäiselle illalle 1 x 40eur
        Safariajelupäivä 4 x 30eur
        Matkaopas kohteeseen 1 x 25eur
        Matkarokotukset 2 x 40eur.” jne. jne.

        Vaihtoehtoisesti kohde voi olla vaikka retkipyörät parille, kanootti, golfmailat tai jokin muu parin yhteiseen harrastukseen liittyvä asia. Kun rahalahjalla on konkreettinen kohde, voi pari ottaa kuvia tapahtumasta ja kiittää lahjanantajaa henkilökohtaisesti vieläpä kuvan kera. Vaikka lahjasta ei jää ikimuistoista esinettä avioliiton ajaksi, jää lahjasta kuitenkin kauniit muistot. Lahjanantajallakin on parempi olo, kun he tietävät mihin rahaa suunnitellaan käytettävän.

        Kun toiveena on vain rahalahjoitus ilman selkeämpää suuntaa, vieraat usein tuskailevat sopivan summan löytämisessä. Monet ovat sitä mieltä, että rahalahjan tulisi kustantaa ainakin oman illallisen osuus, vaikka tämä ei mikään virallinen sääntö olekaan. Rahalahjoitus on jokaisen vieraan päätettävissä, toiselle sopiva summa on 20 euroa, toiselle 100 euroa. Lahjan suuruuteen vaikuttaa usein miten läheiseksi pari koetaan. Summan suuruuteen saattaa vaikuttaa myös miten paljon on jo käytetty parin polttarikustannuksiin. Jos polttarit ovat verottaneet kukkaron nyörejä monilla kympeillä tai satasilla, ei suuri summa rahalahjana tunnu enää kohtuulliselta.

        Parille jolla on jo kaikkea
        Yhä useampi morsiuspari on sitä mieltä, etteivät he tarvitse häälahjoja, sillä heillä on jo kaikkea ja säästöjäkin tilillä riittävästi. Tärkeintä heille hääpäivässä on, että perhe ja ystävät ovat kaikki yhdessä juhlimassa heidän kanssaan. Koska vieraat kuitenkin usein haluavat jotenkin parin päivää kunnioittaa, sopivat tässä tapauksessa lahjatoiveeksi hyväntekeväisyyslahjoitukset. Pari voi miettiä yhden tai useamman heidän sydäntään lähellä olevan kohteen ja pyytää vieraita osoittamaan rahalahjoitukset heidän valitsemaansa hyväntekeväisyyskohteeseen. Lahjoitukset voidaan kerätä joko parin pankkitilin kautta, suoraan hyväntekeväisyysjärjestön tilille tai juhlapaikalla. Mikäli rahat kerätään parin kautta tai juhlapaikalla, voi pari myöhemmin kiittää ja kertoa vieraille yhteensä kerätyn kokonaissumman.


    • Tanja010

      Mun mielestä lahjalista on oikein hyvä keksintö näin pari saa jotain tarpeellista eikä lahjanantajan tarvitse pähkäillä mitä antaisi. Häät ei ole hyvä keino tienata rahaa niissä kun tuppaa jäämään miinuksen puolelle.

    • morsmaikkuli.

      Se on kuulkaa ihan sama asia, pistääkö sen lahjatoiveluettelon nettiin kaikkien katseltavaksi ja valittavaksi vai antaako anopille, joka sitten vastaa ainakin 150 kertaa puhelimeen, kun vieraat tiedustelevat, että mitäköhän sille parille nyt voisi antaa lahjaksi, kun ei millään keksi ja oliko niillä sitä Iittalan sarjaa vai oliko se ny Pentikkiä vai pitäskö ostaa kottikärryt vai rautalapio?

    • celeb

      Voi apua! Itse olen menossa tänä kesänä naimisiin ja kutsuissa lukee lahjavinkkinä osoite nettisivulle, josta löytyy lahjatoivelista ja myös tilinumeromme, jos joku haluaa antaa rahaa lahjaksi. MUTTA vaikka olemme molemmat vielä opiskelijoita emmekä mitenkään rikkaita, emme todellakaan järjestä häitä saadaksemme rahaa tai lahjoja! Minulle on aivan sama, tuoko vieras mukanaan lahjan tai laittaako tilillemme 5 tai 500 euroa vai eikö anna lahjaa ollenkaan, kunhan hän tulee juhliimme. Kaikki vieraamme ovat läheisiä ja rakkaita meille ja tahdomme jakaa tuon meille tärkeän päivän heidän kanssaan. Itse omasta kukkarostamme maksamme häät (sulhasen isä lupasi tosin maksaa ruokajuomat, tarjoutui itse tekemään niin ja toki otamme tarjouksen mielellämme vastaan). Haluamme nimenomaan tarjota vieraille mukavan päivän ja illan hyvän seuran ja ruoan parissa; kenenkään ei tarvitse laskeskella, paljonko heidän kestittämiseensä menee rahaa, ja tuoda sitä summaa "pääsymaksuksi". Tiedämme kuitenkin, että monet varmasti haluavat antaa lahjan, ja heitä helpottaaksemme lahjalistan teimme. Suuri osa ihmisistä haluaa kunnioittaa hääparin toiveita ja lahjoittaa jotain, joka tulee tarpeeseen ja käyttöön, eikä kaapin pohjalle tai kirpparille myytäväksi. Toki mielikuvitustaankin saa käyttää, emmekä todellakaan suutu tai pahoita mieltämme, jos joku niin tekee ja antaa lahjaksi jotain listan ulkopuolelta. Lahjalistamme sisältää nimenomaan toiveita ja vinkkejä, ei vaatimuksia. Lahja on lahja ja aina vapaaehtoinen, vaikka lahjansaaja olisikin vinkannut tarvitsevansa sellaista. Meidän häävieraamme onneksi tietävät kaikki olevansa meille tärkeitä ihan itsensä takia, eikä kukaan varmasti jätä tulematta häihimme siksi, että kehtaamme kertoa, mitä olisi kiva saada lahjaksi.

      • hhuomasin

        Laitoittepas silti lahjatoiveet ja tilinron. Häpeä olkoon päälläsi. Sympaattinen tekstisi ei pelastanut mitään.


    • Oma mielipiteeni

      Ei kai tässäkään asiassa voi yksiselitteisesti sanoa, mikä tapa toimia on oikein ja mikä väärin. Meillä kaikilla kun on oikeus kokea asia omalla tavallamme.

      Itse haluan häihin vieraaksi mennessäni ehdottomasti viedä hääparille lahjan, koska se mielestäni kuuluu asiaan ja hyviin tapoihin. Haluan myös viedä jotain sellaista, jolle hääparilla on käyttöä ja josta he pitävät. Näin ollen toivon aina, että hääparilla olisi lahjalista (tai tilinumero), jotta osaan antaa jotain sellaista, mitä he oikeasti tarvitsevat/haluavat. Tämä myös säästää itseltäni päänvaivaa, kun ei tarvitse miettiä ja arvailla, että mistähän lahjasta hääpari nyt pitäisi.

      Lahjalistaa kannatan myös sen takia, että itsestäni ainakin olisi ikävää, jos antamani lahja olisi epämieluinen hääparille ja menisi kierrätykseen/roskiin/kaapin perukoille. Kokisin että rahani ja lahjan keksimiseen ja hankkimiseen käytetty vaiva menisi tässä tapauksessa täysin hukkaan. Koen että lahjalistan (tai tilinumeron) ilmoittaminen on vain ja ainoastaan ajattelevaista ja kohteliasta vieraita kohtaan. Silloinhan päästään tilanteeseen, jossa kaikki voittavat. Lahjan antajalle tulee hyvä mieli siitä, että on antanut lahjaksi jotain tarpeellista, ja lahjan saajalle siitä, kun sai jotain sellaista, jolle on käyttöä. :)

      Ongelma tässä on mielestäni se, että ihmisillä usein on se mielikuva, että häälahjan pitäisi olla joku kallis. Mielestäni lahja-asia ei missään tapauksessa saisi aiheuttaa kenellekään sellaista tunnetta, ettei kehtaisi mennä juhliin, jos ei anna hääparille tarpeeksi kallista lahjaa. Ajattelen niin, että jonkin lahjan antaminen kuuluu hyviin tapoihin, mutta kukin antaa sen mukaan, mikä itsestä tuntuu sopivalta ja mikä omaan rahatilanteeseen sopii.

      Olemme itse menossa tänä kesänä naimisiin ja laitoimme kutsuun sekä häälahjalistan nettiosoitteen että tilinumeron. Emme kuitenkaan ajattele, että lahjan pitäisi välttämättä olla kallis, ja siksi pyrimmekin laittamaan listalle hyvin eri hintaisia tavaroita. Edullisin on 12 euroa. Ja vertailun vuoksi sanottakoon, että häissä tarjoamamme ruoan hinta vierasta kohden on lähes 50 euroa ja tähän kaikki juomat päälle. Joten emme todellakaan odota, että vieraat toisivat suunnilleen saman arvoisen lahjan kuin mitä itse käytämme heille tarjottaviin ruokiin ja juomiin. Tärkeintä on ehdottomasti se, että häiden tunnelma on iloinen, välitön ja rento, ja että itsemme lisäksi myös vieraat viihtyisivät hyvin.

      Ja kyllä, kehtaan myöntää, että toivon vieraiden tuovan jonkun lahjan, koska tämä mielestäni on hyvien tapojen mukaista. Mutta en toki voi väittää, että tämä olisi ainoa oikea ajattelutapa tässä asiassa.

      • Äippä betalar

        Tuttavani tytär avioituu loppukesästä. Morsian ja sulhanen molemmat opiskelijoita. Vanhemmat kuulema maksavat häät koknaisuudessaan. Hääkutsussa pari toivoo rahaa häämatkakassaan. Aivan uskomatonta röyhkeyttä! Koska kutsussa sanottiin sana *toivoo*.....niin aion tehdä niin että menen häihin, juhlin mutta en laita rahaa tai annan sen mieluummin tuttavalleni joka häät kustantaakin. Reilua, eikös vaan!
        Ja ei kyseessä edes kirkkohäät, maistraatti vihkiminen. Taitaa kyseessä olla vaan biletysjuhlat kavereille..........


    • piparminttuli

      Olen samaa mieltä. Ahneudella ei ole rajaa. En voisi kuvitellakkaan että laittasin lahjalistaa. Mutta ihmisistä on tullut röyhkeitä ja itsekkäitä, ja se jopa yleisesti hyväksytään.

      Mutta minusta se ei ole oikein. Ja en koskaan osta lahjaa listalta. vaan sen mitä olin itse ajatellut. On eri asia jos suku kerää jotain isoa lahjaa johon saa lähteä mukaan.

      • 1111111111111

        Mitä vikaa listassa?
        Itse mielummin menisin juhliin, joissa on annettu jo valmis lahjalista, josta tietää mitä pariskunta tarvitsee ja sellaisen voi heille ostaa, josta on heille käyttöä. Kyllähän sitä voi ostaa lahjan myös lahjalistan ulkopuolelta.

        Eikö perus muutenkin ole ollut, että hääparille annetaan lahjat uuden yhteisen kodin avustamiseksi? Mitä väärää siinä on, että pari kertoo mitä he tarvitsevat, sen sijaan, että saavat kasan lahjoja joista ei ole mitään hyötyä?


      • Lista p***eestä
        1111111111111 kirjoitti:

        Mitä vikaa listassa?
        Itse mielummin menisin juhliin, joissa on annettu jo valmis lahjalista, josta tietää mitä pariskunta tarvitsee ja sellaisen voi heille ostaa, josta on heille käyttöä. Kyllähän sitä voi ostaa lahjan myös lahjalistan ulkopuolelta.

        Eikö perus muutenkin ole ollut, että hääparille annetaan lahjat uuden yhteisen kodin avustamiseksi? Mitä väärää siinä on, että pari kertoo mitä he tarvitsevat, sen sijaan, että saavat kasan lahjoja joista ei ole mitään hyötyä?

        Minä ainakin olen tuntenut itseni iirikseen lirutetuksi näiden lahjalistojen vuoksi muutaman kerran. Serkkutytön häät olivat parisen vuotta sitten ja osoittautui, että pari olikin käynnyt jo aikaa sitten maistraatissa sanomassa toisilleen tahdon ja nyt pidettiin vain feikkihäät rahan ja lahjojen keräämiseksi. Oli muuten kirkossa monenlaista ilmettä, kun pappi siinä vihkitoimituksen yhteydessä ilmoitti, että "tehän olettekin jo sanoneet toisillenne tahdon aikaisemmin..."
        Toinen kerta oli, kun tuttu pariskunta oltuaan avoliitossa vuosikaudet ja lapsetkin jo valmiina, lahjalistan kera avioitui ja mukamas häämatkalle. Mihinkään häämatkalle menneet, velkoja makselivat ja lahjoillekin tuntui olevan tarvetta... rahaksi nekin.
        Viime kesänä oli paras juttu, suku jo näihin lirutuksiin kyllästyneenä järjesti sellaisen lahjan lahjalistan laatijoille, että kyllä tietävät kerjänneensä. Lahjan luovutuksesta oli tehty oikein ohjelmanumero, niin jaloa v***lua en ole aivan äsken nähnyt, että tyhmimmät eivät tajua varmaan vieläkään ja älykkäimmät taputtivat heti tuoreeltaan ihan muusta syystä...
        En usko, että enään tarvitsee osallistua kerjäläishäihin!


    • Köyhämorsian

      Jos joku vetää herneen nenään siitä että haluan häälahjoja niin jääkööt tulematta. Nyrpeänaamaisille sukulaisille ei tartte avioitumisesta kertoakkaan, kutsutaan vaan ne ihmiset keillä on väliä. Ite en kyllä toki tykännyt kun entisen koulukaverin häälahjalistalla ei ollu mitään mikä olisi maksanut alle 50euroa, kyllä mun listalle pääsee aika halpojakin tarpeellisia asioita, kun aika köyhää porukkaa ollaan. Mä aion mennä naimisiin vain kerran ja on kaikenlaista mitä tarvitaan, mm. ihan perus lakanoita ja pussilakanoita ja jotain keittiötarvikkeita ja semmoista, ja miksei myös jotain kirjallisuutta. Rahaa en kehtais ikinä pyytää enkä ikinä myisi saamiani lahjoja.

      Häistä ei päästä yhteisymmärrykseen, kummankaan kaverit ei oikein oo semmoisia että niitä voisi vanhusten kanssa pyytää samoihin juhliin. Ite oon sitä mieltä että sukulaisille ja lähimmille, tärkeimmille kavereille kunnon illallinen ja hyvää musiikkia ja jotain hauskaa häppeningiä, äijän kavereille omat bileet ja mun kavereiden kanssa juhlittaisiin festareilla perseet olalla.

      • Köyhä sulhanen 2006

        Älkää vaan alkako munaamaan itseänne millää lahjalistoilla, vieraat tuovat mitä tuovat ja kyselevät toisiltaan, jos eivät tiedä mitä voivat antaa lahjaksi. Lahjalista on niin OUT, kuin vain voi olla ja sillä saa vain pilluilua, kuulee lopun elämää.

        Mitä tulee vieraisiin, niin voitte heivata sukulaiset kokonaan vieraiden joukosta ja pidätte vain kavereiden kanssa häät. Niin mekin tehtiin, pidettiin kavereiden kanssa häät, ainoat sukulaiset oli meidän omat lapset. Lahjalistaa ei tietenkään ollut ja muutenkaan ei oltu lahjojen perään, vaan riitti, kun saatiin kutsutut kaverit mukaan häihin.


    • Anonyymi

      Mieluummin häälahjalista, kuin tilinumero. Tilinumero on niin kerjuuta, ja niiden rahojen käytöstä ei ole mitään tietoa. Lahjalistakin menee vähän samaan suuntaan, mutta monet haluaa kuitenkin tuoda jotain.. saman tien sitten laittaa listaa, että mille olisi tarvetta.

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      69
      6826
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      28
      4430
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      272
      2863
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      27
      2111
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1673
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      99
      1465
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1161
    8. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1144
    9. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      306
      1143
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1101
    Aihe