Peugeot 206 ja talvi

Tunkki82

Ostin tuossa keväällä Peugeot 206 SW 1.4 litraisen koneen ja auto toimi erittäin hyvin kesällä ja syksyllä mut nyt talvella homma on ollut jotain ihan muuta. Auto ollut tolpassa monta tuntia kiinni lämpenemässä mut ei kuitenkaan meinaa käynnistyä sit millään! Onko mun autossa jotain häikkää tai onko asia tosiaan niin että Peugeot 206 malliset autot on noin surkeita käynnistymään talvella. Pakkasta ollut nyt reilu 20 astetta! Eli mielelläni kuulisi toisten kokemuksia Peugeotista talviautona!

32

4214

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • joop jop

      Jos auto on asianmukaisesti huollettu, ei ongelmia pitäisi olla. Ainahan kaikki on mahdollista, mutta jotenkin minusta tuntuu, että tarinasi...

      • yhksänkymmentä

        Tojota pojilla paniikkia , tällä palstalla vain tuota samaa,,, niikuin 270 taaksepäin ,,,,,,Kuunnelkaa uutisia ,,?


      • Alottaja
        yhksänkymmentä kirjoitti:

        Tojota pojilla paniikkia , tällä palstalla vain tuota samaa,,, niikuin 270 taaksepäin ,,,,,,Kuunnelkaa uutisia ,,?

        Kiitän asiallisista vastauksista...


    • 607

      ole tietoinen mutta ainakin 607 lähtee paremmin käyntiin kylmänä, muuten on erittäin hyvä talviautonakin, lämmin, tilava, isoilla renkailla hyvä eteneminen, varsinkin paino auttaa paljon, erittäin hyvä ajettavuus, senhän kyllä kaikki jo tietää, ja sitten se luotettavuus. Huippuluokkaa, ikinä ei ole jättänyt tielle niinkuin edellinen S 80 teki monta kertaa. Minä en noista corilloista tiedä enkä välitä kun eivät ole minun arvomaailmaan kuuluvia kotteroita. Haluan ajaa oikealla autolla, ja minulla sattuu nyt sellainen olemaan.

    • Hah hah haa psaaa

      muutkin pösömallit on surkeita talvella ja myös kesällä, eli valioyksilön olet löytänyt jos kuiten kesällä on pelittänyt ok

      • apulaisseriffi

        Sulla ei varmaan vielä ole edes ajokorttia, ehkä olet joskus päässy kaverin karvanoppa sierran kyytiin!!


      • IHRAhim rasvimus
        apulaisseriffi kirjoitti:

        Sulla ei varmaan vielä ole edes ajokorttia, ehkä olet joskus päässy kaverin karvanoppa sierran kyytiin!!

        sierra, ku öljyinen ja karvainen pösö..: oikea turkkilainen taidon näyte!, mikä on ku ei onnistu...


      • --------
        IHRAhim rasvimus kirjoitti:

        sierra, ku öljyinen ja karvainen pösö..: oikea turkkilainen taidon näyte!, mikä on ku ei onnistu...

        Pösilö!

        Etkös sitäkään tiennyt?


      • Ford Transu
        -------- kirjoitti:

        Pösilö!

        Etkös sitäkään tiennyt?

        Myöskin Fordilla on autotehdas Turkissa.


    • neuvoksi

      Osta ensimmäiseksi uusi akku ja kokeile onko sillä vaikutusta asiaan. Vanha akku on mulle aiheuttanut eniten talviautoiluongelmia 35 vuoden aikana.

      • Aloittaja

        Kiitos tuosta, ensimmäinen asiallinen vastaus. Näköjään täällä foorumilla enemmän kiinnostaa tuo automerkkien dissaus kun mikään muu asia! Pitääpä tuota testata. Auto vm 2005 enkä tiedä jos siinä akkua koskaan vaihdettu. Tietoa siitä että mitä uusi akku suurinpiirtein maksaa Pösöölle?


      • 206 SW.
        Aloittaja kirjoitti:

        Kiitos tuosta, ensimmäinen asiallinen vastaus. Näköjään täällä foorumilla enemmän kiinnostaa tuo automerkkien dissaus kun mikään muu asia! Pitääpä tuota testata. Auto vm 2005 enkä tiedä jos siinä akkua koskaan vaihdettu. Tietoa siitä että mitä uusi akku suurinpiirtein maksaa Pösöölle?

        Minulla 206 SW 1,4 vuosimallia 2005.

        Seisoo pihalla parkkipaikalla ja on narunjatkeena sen 2 tuntia ennen töihin lähtöä. Ja lähtee mukavasti käyntiin.

        On myös kokemuksia, että lähden vasta illalla liikkeelle ja auto on täysin kylmä. Silloinkin lähtee hyvin käyntiin, mutta on tietenkin kohmeessa kaikin tavoin.

        Lämmöt nousee nopeammin, kun laittaa sisäilman kierrätyksen joksikinaikaa päälle.

        Mitään viimasuojia en ole asentanut.


      • C5 hdi.
        Aloittaja kirjoitti:

        Kiitos tuosta, ensimmäinen asiallinen vastaus. Näköjään täällä foorumilla enemmän kiinnostaa tuo automerkkien dissaus kun mikään muu asia! Pitääpä tuota testata. Auto vm 2005 enkä tiedä jos siinä akkua koskaan vaihdettu. Tietoa siitä että mitä uusi akku suurinpiirtein maksaa Pösöölle?

        noin 5vuotta tai pidepään ja lataus voi joskus olla tarpeen jos ajelee vähän ja nykyisin autoa pitää ladata muutenkin ne syö sähkö, Siksi uudet autot monesti autokaupoissa laturissa. No akun saa varaosa liikkeestä n.50-300 euroa. Itse olen super tyytyväinen omaan ostokseeni Vartan AMG-akkuun, omistan webaston loppui akun hyytyminen.

        http://www.varta-automotive.fi/index.php?id=70&L=20


    • huono-akku

      Ite hommasin kesällä juuri 206 1.4 koneella. Kesällä niinikään toimi toitteettomasti, mutta kun ilmat viileni, aloin ekana epäilemään että starttimoottori sökönä kun ei pihahtanutkaan startatessa, sitten kokeiltiin apuvirralla ja hyrähti ongelmitta käyntiin.. Eli nyt on myös mulla akun vaihto. ( yllätyin kun vanhassa akussa oli merkintä xx.xx.1999 eli vanha kuin taivas.
      Vai miten oli sulla, miten ratkasit?

      • Antti Autoilija

        Vanha akku voi toimia vielä talven ja seuraavan kesänkin täysin ilman minkäänlaisia oireita vanhuudestaan. Syksyllä sitten, kun ulkona lämpötila laskee ensimmisen kerran nollan kieppeille, vanha akku ikään kuin "kuolee". On, kuin olisit jättänyt valot päälle, kun yrität startata. Lähtee kyllä apukaapeleilla käyntiin, mutta seuraavana päivänä voi olla sama juttu, ei jaksa startata. Vanhassa akussa, miksei uudehkossakin, voi aika jättää nopeasti, jos kennoista karisee massat akun pohjalle. Jo yhden kennon variseminen aiheuttaa akunsisäisen oikosulun, ja sitä kautta kuusikennoisen akun jännitteestä lähtee 2V pois. Vastaavasti virrananto putoaa, ja 12V tarvitsevat laitteet toimivat miten sattuu alijännitteellä. Lisäksi akun jännite starttikuormalla suorastaan romahtaa. Siksi vanha akku ei saa autoa käyntiin, vaikka vielä hieman jaksaa pyörittää. Vanhalle akulle käynnistysvirta vastaa suuruusluokaltaan oikosulkua, toisin kuin uudella akulla. Toivottavasti tämä selvensi, kuinka tärkeä osa kunnollinen akku on autonkäytön arjessa.


    • pösötyttö

      Tänään vaihdettiin akku pikkupösöön...

      Mulle neuvottiin, että jos pitkään seisoo auto (niinkuin minulla joskus useita viikkojakin), kannattaisi ottaa akun piuha irti. Siinä on semmoinen nipsusysteemi...

      Onko näin?

      Pösö on kiva ja nätti kesällä, mutta on tämä talviaika jännittävää kuin ranskalainen rakkausdraama...

      • 206 sw

        niinhän se on "ranskalainen rakkausdraama.." pösö aina pettää..teknisesti


      • Pösön omistaja
        206 sw kirjoitti:

        niinhän se on "ranskalainen rakkausdraama.." pösö aina pettää..teknisesti

        Mulla on 406 farmari pösö. Pakkasta meillä on nyt tänä talvena tähänmennessä enimmillään ollut -16 ja kerta startista on lähtenyt pösö käyntiin. Mulla ei ole ollu edes piuhassa. Oon sit hetken lämmitelly autoo (kunnes alkaa puhaltaa lämmintä (5-10min) ja hyvin on kestäny tienpäällä. 0:ssa jos lämpötila, niin silloin saattaa alkuun vähän yskiä ennenko käynnistyy, mut kesällä ja pakkasilla ihan hyvin...tähän mennessä.. Vuosimalli on -98 muistaakseni.

        On hyvä ajaa ja on tilava ja kaikin puolin hyvä ollut auto.


      • sammakko de la
        Pösön omistaja kirjoitti:

        Mulla on 406 farmari pösö. Pakkasta meillä on nyt tänä talvena tähänmennessä enimmillään ollut -16 ja kerta startista on lähtenyt pösö käyntiin. Mulla ei ole ollu edes piuhassa. Oon sit hetken lämmitelly autoo (kunnes alkaa puhaltaa lämmintä (5-10min) ja hyvin on kestäny tienpäällä. 0:ssa jos lämpötila, niin silloin saattaa alkuun vähän yskiä ennenko käynnistyy, mut kesällä ja pakkasilla ihan hyvin...tähän mennessä.. Vuosimalli on -98 muistaakseni.

        On hyvä ajaa ja on tilava ja kaikin puolin hyvä ollut auto.

        Ranskan rapeat on tehty sisäkäyttöön !!! ei ulos jos vettä sataa tai aurinko menee pilveen: XU, EW koneet roiskaisee öljyt pihalle, VTI, THP murheenkryyneistä ei kannata edes puhua...volkkarin tsi dsg on niittänyt mainetta...THP: jakoketju venyy..imusarja tukossa alle 30tkm...THP : turbo hajoo pian...


      • psa4ever

        On kait kyseisestä tarkistettu että moottorin lämmitin pelaa?
        En kyllä ottaisi akkua irti, vaikka seisoisi viikkoja. "saat" kaikki asetukset naputella uudestaan joka kerta..
        Laitata paremmin pakkasta kestävät öljyt.

        Itsellä on 206 1.6 16v moottorissa long life 0W-30, on todella ohuen oloista niin kylmänä kuin lämpimänä.

        Peugeotin (ranskan ei suomen) suositus on käyttää TOTAL merkkistä öljyä esim. Quartz Energy 0W-30..

        Hyvin lähtee käyntiin vaikka runttaa -30 plus pakkasilla kylmänä käyntiin, tosin mieluummin lämmitän jos lähtöaika tiedossa..

        Pösöistä kokemusta 14 vuotta, ei ole ollut yhdessäkään ongelmia pakkasilla.


      • menee eikä meinaa
        206 sw kirjoitti:

        niinhän se on "ranskalainen rakkausdraama.." pösö aina pettää..teknisesti

        höpö höpö juttuja, kyllä 206 on nykyautojen yksi niitä varmimpia ikiliikujia,tosiaan jos akku vaan pelittää. Ihana kauppakassi.


    • puolesta 433

      206 on parhaimmillaan 1,9 diesel koneella. Viime yönä -20 ja siinä ja siinä lähti käyntiin ilman lämmityksiä . Eikä ole sitten minkäänlaisia käyntihäiriöitä ollut.

      Naftasuodin on koneen yläosassa joten tämähän on kuin tehty tähän ilmastoon.
      Siinä se lämpenee koneen lämmönnousun mukana.

      Nuoriso havainnut hyvät puolet koska vähän tarjolla nettiautossa. Ja mikä ettei - hyviä ruosteettomia dieseleitä jonka saa muutettua pikkuvaivalla pakettiautoksi.

      Eivätkä maksa maltaita.

      Naftavero putoaa 1/7 osaan henkilöautooon verraten.

    • Aggu

      Itsellä oli viime talvena sellainen oire että saattoi hörähtää käyntiin mutta sammui heti sen jälkeen. ja sitten joutui startaamaan vähän pidempään kuin normaalisti jotta käynnistyi.
      Syyksi paljastui akku.
      Kun sen vaihtoi uuteen ongelmat loppui.

      • sitroen.

        Ei akkuvika tee tuollaista.


    • pösökuski97

      mulla pösön 206 1.4 ja vuosimallia -02. lähtee säässä kun säässä käyntiin ja mitään vikaa ei oo koskaan ollu. (pösö ollu mulla kohta vuoden) katsastuksesta meni syksyllä kepeesti läpi, akkua ei oo tarvinnu vaihtaa, koiranluut tottakai vaihdettu ja termostaatti. toimii kun unelma. mahtava kauppakassi :) suosittelen ensimmäiseksi autoksi! suht edullinen ajaa jne.

    • Ollil2

      Auto kuin auto lähtee kovimmallakin pakkasella käyntiin vaikka ilman lämmitystä, jos se on asiallisesti huollettu! Ite asennutin ensitöikseni autooni ylläpitolaturin, säteilylämppärin ja sisälämppärin sekä tietysti vien sen määräaikaishuoltoon ajallaan. Ekasta lähtee AINA vaikka ei ollu tolpassakaan -28 pakkasessa.

      • Ollil2

        Se vielä että ei niitä akkuja pidä tappiin asti käyttää. Huolto kyllä tietää milloin on akun uuteen vaihdon aika.


      • Vanha.autosähkäri
        Ollil2 kirjoitti:

        Se vielä että ei niitä akkuja pidä tappiin asti käyttää. Huolto kyllä tietää milloin on akun uuteen vaihdon aika.

        Ja mistähän se huolto tietää?
        Kerro minullekin, että minäkin tietäisin! Olen vain 6 vuotta käynyt autoalan kouluja, kolme vuotta korjannut isolla merkkikorjaamolla ja sen jälkeen 48 vuotta huoltanut perheeni autoja enkä tiedä milloin se akku pitää vaihtaa. Paitsi sitten, kun se akku ei enää toimi, en siis etukäteen.
        Anna nyt sen viisautesi loistaa!


      • Ollil2

        Se akku mitataan ja kyllä nähdään jo mittaamatta akusta sen ikä. Koulunkäyntisi on tainnut mennä johonki muuhun kuin opiskeluun.


    • Taaraman

      Satkun ajettu pösö on yleensä aina ongelma talvikäynnistyksen suhteen. Huollot eivät merkkaa tässä kohtaa kuin puolet korkeintaan. Pösön erikoiset ja haavoittuvat järjestelmät on suunniteltu etelä-Euroopan oloihin ja se pitää huomioida talvisessa Suomessa.

      • Ollil2

        Höpöhöpö, ranskalaiset ovat parempia talviautoja kuin saksalaiset, ne oli parempia jo 80- luvulla. Kokemusta on sakupremiumeista ja etenki baijerilaisen huohotin jäätyy helposti. Käynnistämisen suhteen Kilometrit ei merkitse mitään vaan KAIKKI on kiinni ratin ja penkin välistä, siitä miten on viitsinyt pitää autosta huolta. Me suomalaiset vaan tavataan olla sellaisia että enemmin ns.koputellaan puuta kehnosti huolletun moottorin käynnistyessä kovassa pakkasessa sen sijaan että oltaisiin siitä varmoja, minä olen varma.


      • OlaviKa

        Tämä ei nyt 206.een liity mutta komppaan täysin edellistä. On ihmisiä jotka eivät viitsi edes bensikselle ajaa vaikka mittari näyttää tyhjää, kokeilevat sen sijaan että jos vielä pääsis tämän reissun. Näitä autoriepuja sitten näkyy tienposkessa ja niiden omistajat, sen sijaan että ne katsois peiliin niin syyttävät autoa. Autot jotka jää parinkympin pakkasella pihaan ovat samanlaisten ihmisten omistamia.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1779
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      20
      1694
    3. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      104
      1525
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      69
      1521
    5. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      72
      1508
    6. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      58
      1395
    7. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      16
      1371
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1202
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1150
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1135
    Aihe