1) Tallentamalla RAW:n osaavasta ohjelmasta JPG:si.
2) Canon ei ole softatalo, joten nuo mukana tulleet ohjelmat harvemmin ovat tarpeen. Ilmaiseksikin saa usein parempia.
3) Kaikki kannattaa kuvat yleensä vain RAW:ksi. Täytyy olla joku erityinen syy, että kuvaa JPG:ksi.
Siellä cd levyllä on Canon DPP (Digital Photo Professional) niminen ohjelma jolla RAW käännös onnistuu tallentamalla RAW jpegiksi. RAW kuvien valkotasapainon voi säätää jälkikäteen eli kannattaa kuvata RAWna jos ei viitsi/jaksa/osaa asettaa valkotasapainoa oikein, tai kamera itse arpoo sen väärin. Myös valotuksen korjailu on RAWista helpompaa, eli ainakin hankalammissa olosuhteissa kannattaa oikeastaan kuvata RAWina.
RAWn osalta. Mutta sen sijaan rompusssa oleva suomalainenkin PDF-ohje on, en nyt muista, missä se oli. Minä pistin sen tietokoneen c:\documents... kansioon nimellä "Digital Photo Navigator suomeksi" Löysin jopa uudestaan kun tarvitsin. Ja se kertoo niin hyvin kuin RoadWarrior sanoi.
Muutama
1) Tallentamalla RAW:n osaavasta ohjelmasta JPG:si.2) Canon ei ole softatalo, joten nuo mukana tulleet ohjelmat harvemmin ovat tarpeen. Ilmaiseksikin saa usein parempia.
3) Kaikki kannattaa kuvat yleensä vain RAW:ksi. Täytyy olla joku erityinen syy, että kuvaa JPG:ksi.
DPP
Siellä cd levyllä on Canon DPP (Digital Photo Professional) niminen ohjelma jolla RAW käännös onnistuu tallentamalla RAW jpegiksi. RAW kuvien valkotasapainon voi säätää jälkikäteen eli kannattaa kuvata RAWna jos ei viitsi/jaksa/osaa asettaa valkotasapainoa oikein, tai kamera itse arpoo sen väärin. Myös valotuksen korjailu on RAWista helpompaa, eli ainakin hankalammissa olosuhteissa kannattaa oikeastaan kuvata RAWina.RTFM
Romppujen lisäksi paketissa oli varmasti myös ohjekirja, jossa selostetaan ohjelmien toiminta aivan riittävän seikkaperäisesti.Ohjekirja ei ole erinomainen
RAWn osalta. Mutta sen sijaan rompusssa oleva suomalainenkin PDF-ohje on, en nyt muista, missä se oli. Minä pistin sen tietokoneen c:\documents... kansioon nimellä "Digital Photo Navigator suomeksi" Löysin jopa uudestaan kun tarvitsin. Ja se kertoo niin hyvin kuin RoadWarrior sanoi.ohje
ktshttp://fi.diplodocs.com/kayttoohje-kayttajan-kasikirja-ohjekirja/JVC/DIGITAL%20PHOTO%20NAVIGATOR%20-%20IMAGE%20MIXER%20WITH%20VC...