Rikosseuraamusala

rikooos

Hei kaikki alaa opiskelevat.
Elikkä löytyisikö täältä ketään joka opiskelee rikosseuraamusalan sosionomiksi tikkurilan laureassa?
Olen itse hakemassa ja olen erittäin halukas tietämään vähän enemmän.
Minkälainen on materiaali pääsykokeisiin (siis onko kirja ostettavana jostakin).
Itse haen kyseiseen kouluun ja toivottavasti pääsisin edes pääsykokeisiin. Minä haen ammattikoulun keskiarvolla eli 1-5 asteikolla ja keskiarvoni on muistaakseni tasan 4. Ala kiinnostaa minua valtavasti joten toivottavasti alaa opiskelevat ihmiset lukisivat tämän ja antaisi vähän asimakuja mahdollisesta tulevasta! Kiitoksia etukäteen :)

23

17269

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • onneasinulle:)

      Itse pääsykokeissa olleena voin osaan sanoa että mitään ennakkomateriaalia ei ole. Pienimuotoinen kirjoitustehtävä ja haastattelu sielä oli, eipä mitään muuta. (sisään en päässyt joten muuta en voi kertoa :(()

      • riiiiikos

        Kiitos tästäkin avusta. Millä arvosanoilla sä pääsit pääsykokeisiin?


      • efsseg
        riiiiikos kirjoitti:

        Kiitos tästäkin avusta. Millä arvosanoilla sä pääsit pääsykokeisiin?

        kaikki hakijat kutsuttiin. Mut jos sillä jotain väliä on, niin 7,5 :)


      • (:)(:)(:)(:)

        Voitko kertoa, mikä pienimuotoisessa kirjoitustehtävässä kyse? Oliko se sellainen, jossa kerrottiin, miksi haluaa justinsa tälle alalle? T


      • samakaverigsegsregh
        (:)(:)(:)(:) kirjoitti:

        Voitko kertoa, mikä pienimuotoisessa kirjoitustehtävässä kyse? Oliko se sellainen, jossa kerrottiin, miksi haluaa justinsa tälle alalle? T

        Uskon et aiheet vaihtuvat maan ja taivaan välillä. Muistaakseni meidän piti pohtia mitä ongelmia syntyy jos maahanmuuttaja ei sopeudu suomen yhteiskuntaan


      • (:)(:)(:)
        (:)(:)(:)(:) kirjoitti:

        Voitko kertoa, mikä pienimuotoisessa kirjoitustehtävässä kyse? Oliko se sellainen, jossa kerrottiin, miksi haluaa justinsa tälle alalle? T

        Onko ketään rikosseuraamusalalle saanut kutsun pääsykokeisiin jo? Jossakin sanottiin, että vasta 25.5. lähetetään. Mutta jos nyt kuitenkin kysyisin, kun yleisesti kutsuja on monille muille tipahtanut.


      • rikoooosooso
        (:)(:)(:) kirjoitti:

        Onko ketään rikosseuraamusalalle saanut kutsun pääsykokeisiin jo? Jossakin sanottiin, että vasta 25.5. lähetetään. Mutta jos nyt kuitenkin kysyisin, kun yleisesti kutsuja on monille muille tipahtanut.

        Moikka
        Pääsin pääsykokeisiin ja kutsu tuli mulle 26.5 :))
        Toivotaan nyt että pääsee kouluun sisälle :)

        Katsoin juuri että ensisijaisia hakijoita oli 249 ja kaiken kaikkiaan 700.
        240 pääsi pääsykokeisiin (kymmenkertainen määrä)
        ja 24 sisään. JÄNNITTÄÄ!!


      • (:)(:)(:)
        rikoooosooso kirjoitti:

        Moikka
        Pääsin pääsykokeisiin ja kutsu tuli mulle 26.5 :))
        Toivotaan nyt että pääsee kouluun sisälle :)

        Katsoin juuri että ensisijaisia hakijoita oli 249 ja kaiken kaikkiaan 700.
        240 pääsi pääsykokeisiin (kymmenkertainen määrä)
        ja 24 sisään. JÄNNITTÄÄ!!

        YEAH! Niin minäkin pääsin pääsykokeisiin ja se on minulla 8.6. Nyt täytyy päästä 24 parhaan joukkoon olemalla aktiivinen. :D Oletko tehnyt ennakkotehtävän? Aloitin itse noin 2 viikkoa siten, vaikka en tiennyt pääsenkö. Jos sinne haluaa täysillä, niin täytyy valmistautua. Kyllä jännittää.


      • 123-.-.-.
        (:)(:)(:) kirjoitti:

        YEAH! Niin minäkin pääsin pääsykokeisiin ja se on minulla 8.6. Nyt täytyy päästä 24 parhaan joukkoon olemalla aktiivinen. :D Oletko tehnyt ennakkotehtävän? Aloitin itse noin 2 viikkoa siten, vaikka en tiennyt pääsenkö. Jos sinne haluaa täysillä, niin täytyy valmistautua. Kyllä jännittää.

        Joo kirjotin ennakkotehtävän kans jo silloin ku hain tohon kouluun, ja pitkin kevättä it parannellut ja muutellut :) Nyt en enää koske koko paperiin!

        Joo mä haluan tätä kanssa koko sydämestäni, ja tää tuntuu juuri siltä kutsumukselta!

        TSEMPPIÄ SULLE MYÖS!! :) Mulla itellä on ne sit perjantaina, toivottavsti nähdään luokassa elokuussa! =)


    • RISEEEEE

      Viime keväänä 2009 kaikki kutsuttiin pääsykokeisiin, hakijoita oli n.600 ja 22 pääsi sisään, eli noin äkkiä laskettuna n.3% sai paikan! Ja itsehän pääsin. Pääsykoe oli suorastaan joutava, itse naureskelin, että jos tästä seulasta tällä kokeella pitää parhaat valkata, niin aika jännä homma.. mutta jälkeenpäin ajateltuna, kyllähän siellä pääsykokeissa oli aistittavissa sisään pääsevät.

      Kirjotustehtävä taivaalta tipahtavasta aiheesta, ryhmätilanne ja yksilöhaastattelu. Pitää olla aktiivinen, erilainen ajattelultaan ja ajattelussa tulee korostua tahto auttaa heikompia, tahtoa työskennellä marginaalin marginaalissa. Pitää olla näkökulmaa alaan liittyen.. Intohimo vaikuttaa yhteiskuntaan ja syrjäytymisen ehkäisyyn.. Kyky johtaa tilannetta, kysellä muiden mielipiteitä, johtaa keskustelua, olla aktiivinen, ajatella ääneen..

      That's it.

      • rikorikooos

        Näistä alkaa olla jo paljon apua, toivottavasti pääsen sinne haastatteluun edes :)
        Koska sit on kyllä näytön paikka, tämä ala vetää mua puoleensa niin kovasti.

        Toivottavasti hakijoita ei sentään ole tänävuonna enää se 600 ;)

        Kiitoksi!! :)


      • Rikosseuraaja
        rikorikooos kirjoitti:

        Näistä alkaa olla jo paljon apua, toivottavasti pääsen sinne haastatteluun edes :)
        Koska sit on kyllä näytön paikka, tämä ala vetää mua puoleensa niin kovasti.

        Toivottavasti hakijoita ei sentään ole tänävuonna enää se 600 ;)

        Kiitoksi!! :)

        No mites meni?

        Itse löysin tämän alan vasta nyt ja aion ehdottomasti hakea ensi haussa. Harmi että meni tämän syksyn haku ohitse.


      • (:)(:)(:)
        Rikosseuraaja kirjoitti:

        No mites meni?

        Itse löysin tämän alan vasta nyt ja aion ehdottomasti hakea ensi haussa. Harmi että meni tämän syksyn haku ohitse.

        Se on vaikea sanoa, koska oli useita ryhmiä eri päivinä ja useita haastattelijoita ja eri ryhmä tehtävät ryhmillä. Itse en usko pääseväni sinne, mutta koulu saa kyllä hyviä opiskelijoita niistä, jotka pääsee. Sen täytyy sanoa.


      • rikseeee
        Rikosseuraaja kirjoitti:

        No mites meni?

        Itse löysin tämän alan vasta nyt ja aion ehdottomasti hakea ensi haussa. Harmi että meni tämän syksyn haku ohitse.

        Omasta mielestäni meni kohtalaisen hyvin ja tosiaan siellä oli uskomattoman ihnia ihmisiä kokeissa, ja kaikkien kanssa tuli hyvin juttuun!
        Itselläkin on sellanen olo että heidän oikeasti todella vaikea päättää ketkä pääsee sisään yms, mutta kai heillä on jokin tietty sunnitelma siinäkin :)

        Hae ihmeessä, ala avaa aika paljon ovia :)


    • limppu_90

      Hei mutta miksikä tuolta sitten valmstuu,tai että mitä tekee sitten työkseen? :o

      • thyjytrew

        Ymmärtääkseni rikosseuraamusalan sosionomi voi toimia mm. vankilassa rikosseuraamusesimiehenä (ehkä maanläheisemmältä nimeltään Ylivartijana), joka siis on vartijoiden esimiehenä toimimista. Alaa luultavasti helpottaisi jos olisi jonkinlaista kokemusta siitä vankilan vartijankin työstä, mutta niinhän se valitettavasti nykyään vain on että usein kirjaoppineet astuvat tutkinto kourassaan esimiehen virkaan tietämättä sen paremmin alaistensa työrutiineista jne. Toivotan kuitenkin alalle pyrkiville onnea ja mukavia virkavuosia.


      • ---correct---
        thyjytrew kirjoitti:

        Ymmärtääkseni rikosseuraamusalan sosionomi voi toimia mm. vankilassa rikosseuraamusesimiehenä (ehkä maanläheisemmältä nimeltään Ylivartijana), joka siis on vartijoiden esimiehenä toimimista. Alaa luultavasti helpottaisi jos olisi jonkinlaista kokemusta siitä vankilan vartijankin työstä, mutta niinhän se valitettavasti nykyään vain on että usein kirjaoppineet astuvat tutkinto kourassaan esimiehen virkaan tietämättä sen paremmin alaistensa työrutiineista jne. Toivotan kuitenkin alalle pyrkiville onnea ja mukavia virkavuosia.

        Rikosseuraamusalan sosionomilla on äärimmäisen laajat mahdollisuudet työkentällä, voi esim. toimia ehdonalaisvalvojana tai apulaisvankilanjohtajana, vetää kuntouttavia kursseja vangeille, työskennellä rikosseuraamuslaitoksella tai järjestöille (esim. rise) jne jne jne jne. Ollaan siis marginaalin marginaalissa :)


      • Turha koulu
        ---correct--- kirjoitti:

        Rikosseuraamusalan sosionomilla on äärimmäisen laajat mahdollisuudet työkentällä, voi esim. toimia ehdonalaisvalvojana tai apulaisvankilanjohtajana, vetää kuntouttavia kursseja vangeille, työskennellä rikosseuraamuslaitoksella tai järjestöille (esim. rise) jne jne jne jne. Ollaan siis marginaalin marginaalissa :)

        Rikosseuraamusalan sosionomi ei ole sen kummempi kuin muukaan sosionomi. Kaikki sosionomin voi toimia rikosseuraamusalalla. Normaali ja monipuolisesti työkokemusta omaava sosionomi on varmasti paremmassa asemassa vaikka ehdonalaisvalvojaksi. Apulaisjohtajaksi työkokemus ratkaisee siihenkin.


      • Tärkeä koulu
        Turha koulu kirjoitti:

        Rikosseuraamusalan sosionomi ei ole sen kummempi kuin muukaan sosionomi. Kaikki sosionomin voi toimia rikosseuraamusalalla. Normaali ja monipuolisesti työkokemusta omaava sosionomi on varmasti paremmassa asemassa vaikka ehdonalaisvalvojaksi. Apulaisjohtajaksi työkokemus ratkaisee siihenkin.

        Kyllä se on kummempi, ei sossu joka ei ole lukenut ollenkaan rikosseuraamuuksiin liittyviä aineita ja käynyt kursseja vain ole yksinkertaisesti kovinkaan validi toimimaan sellaisissa tehtävissä. Työkokemus tottakai ratkaisee, mutta miten perussossu sitä saisi kun ei pääse osaamistasolla 0 ollenkaan rikosseuraamusalan töihin. Mahdoton yhtälö käytännössä. Ei ehdonalaisvalvojalle ole tarkoituksenmukaista alkaa töissä opettamaan kädestä pitäen koko rangaistusjärjestelmää jne, kyllä se pitää osata jo sinne mennessä. Sama toisinpäin, jos luen vain kriminologisia aineita niin aika heikkoa voi olla mennä yhtäkkiä lastensuojeluun töihin jos ei tiedä edes perusasioita lastensuojelusta. "Turha koulu" ei nyt oikein tiedä mistä puhuu.

        Vankilan apulaisjohtajaksi tai johtajaksi et pääse sossun papereilla myöskään, pitää olla ylempi korkeakoulututkin eli käytännössä YAMK tai jatko-opinnot yliopistossa. Ja mitä tulee taas tuohon työkokemukseen niin ei perussossun peruskokemuksella mennä vankilan apulaisjohtajaksi todellakaan, jos niin luulet niin olet todella vieraantunut tästä sossutodellisuudesta.


    • Tinderella123

      Pääsin sisään nyt 2014 haussa eli opinnot alkaa nyt syksyllä 2014, hakijoita 825 ja sisäänpääsi 40. Mutta voi morjens mitä jengiä oli pääsykokeissa...pikkutyttöjä napapaidoissa ja minishortseissa gangstalippis vinossa. Naiiveja juttuja ja kotiin unohtuneita ennakkotehtäviä...ei ollut kauhean häävi taso siellä, kun näin sen porukan olin varma että pääsen sisään ja niinhän siinä sitten kävikin. Soveltuvuuskokeesta varmaan saa täydet pisteet jo kun tulee sinne asialliset vaatteet päällä, niin schaisse taso siellä suorastaan oli.

      • squashman

        Minä pääsin kans! Mutta taidettiin olla eri päivinä pääsykokeissa, ei näkyny napapaitoja sillon ku ite kävin. Ennen pääsykokeita olin aika varma että en pääsis, koska hirvee määrä hakijoita ja moni varmaan tosissaan haluskin kouluun. Mutta niin halusin minäkin ja luin ennakkomateriaalin kahesti ja rokkasin haastattelussa!
        Syksyllä nähää!


    • sadetuulimeri

      Hmmm kiinnostais toi ala kyl...

    • Anonyymi

      Minkälaista palkkaa rikosseuraamusalan sosionomi saa? Normaalisti sosionomien palkkahan on ihan älyttömän pieni. Saako rikosseuraamusalalla yhtään sen parempaa palkkaa?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6749
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      28
      4380
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      272
      2793
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2090
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1653
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1447
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1151
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1127
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1124
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1081
    Aihe