tyttö marsun kiima-aika.

Ansku?

en tiedä mitään tytöistä. munulla on nyt yksi uros ja sitä ennen minulla oli yksi uros. en siis tiedä mitään tyttömarsuista. voisiko joku kertoa kaiken tyttö marsuista? sori jos vaivaan :( mut haluun tietää mahdollisimman pian. -veine auta! kyl muutkin saa.

13

5370

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -veine

      Mullahan on täällä siis 3 naarasta ja 1 leikattu uros. Ihan ensimmäisenä, naaraan kiima kestää pari n. pari päivää, ja naaras on kiimassa 2-3vkon välein (about 14-17 pvää, mikäli oikein muistan).

      Naarashan siis VOI tulla tiineeksi vaikka sillä ei olisikaan sillä hetkellä kiima, joten uros ja naaras on tärkeää pitää 24/7 erossa toisistaan kunnes uros on leikattu. Vahinkoraskaus osaamattoman omistajan huostassa voi päätyä marsun kuolemaan (itselleni käynyt tyhmyyttäni näin).

      Tämmösessäkin laumassa kuin mulla niin naaraiden kiimat sattuu kaikki samalle ajalle (laumassa ihan yleistä), ja silloin meillä uros hurisee jokaisen tytön vieressä vähän väliä peppua keinutellen. Pahimmillaan täällä juoksee marsujuna; nuorin tyttö ensimmäisenä, keskimmäinen sen niskassa jyystämässä, vanhin naaras pomppii keskimmäisen selkään ja uros jahtaa näitä kolmea hurraten. Meno on melko vauhdikasta ja äänekästä vajaa 2 pvän ajan, kunnes taas rauhottuvat.
      Tuskinpa tästä mitään tämän kummempaa kerrottavaa on. Jotkut naaraat eivät näytä kiimojaan ollenkaan, toiset taas muuttuvat oikein kärttyisiksi akoiksi silloin, eli ihan marsukohtaista millaista meno silloin on...

      • Ansku?

        KIITOS !!!!

        mutta pitääkö tyttö marsuille laittaa sellaset housut? ja sitten että miten sitten tehdään kun on kiima ja vuotaa verta?


      • -veine
        Ansku? kirjoitti:

        KIITOS !!!!

        mutta pitääkö tyttö marsuille laittaa sellaset housut? ja sitten että miten sitten tehdään kun on kiima ja vuotaa verta?

        Naarasmarsuilla ei vuoda verta mistään kiiman aikaan, sitä kiimaa ei siis huomaa kuin ehkä naaraan käytöksesta, aloittelija tuskin huomaa marsussa mitään muutosta kiimassa ja normaalisti. Eli naarasmarsu siis ei sotke kiimassa, koska se ei vuoda verta kuten koirat.


      • Ansku?
        -veine kirjoitti:

        Naarasmarsuilla ei vuoda verta mistään kiiman aikaan, sitä kiimaa ei siis huomaa kuin ehkä naaraan käytöksesta, aloittelija tuskin huomaa marsussa mitään muutosta kiimassa ja normaalisti. Eli naarasmarsu siis ei sotke kiimassa, koska se ei vuoda verta kuten koirat.

        kiitos tosi paljon!


      • - kasvattaja -

        Marsun kiima-aika on n. 4pv välein!! Yleensä marsun kiima-aika on 4pv välein, mutta venyy joskus viikkoihin.
        Olen itse Suomen marsuyhdistyksen hyväksymä kasvattaja.


      • -veine
        - kasvattaja - kirjoitti:

        Marsun kiima-aika on n. 4pv välein!! Yleensä marsun kiima-aika on 4pv välein, mutta venyy joskus viikkoihin.
        Olen itse Suomen marsuyhdistyksen hyväksymä kasvattaja.

        Tässä lainaus marsut.netin foorumilta eräältä toiselta kasvattajalta:
        "Omista naaraistani olen laskeskellut (kun ovat olleet uroksella ja kiimat ovat silloin näkyneet erittäin selvästi, ja olen pitänyt astumispäivistä kirjaa) että yleisin kiimojen väli on 16 päivää."

        Kyllä se noin 2 viikkoa on se tavallinen terveiden naaraiden kiimojen väli. Eli jos naaras on kiimassa 4.:n päivän välein, kannattaa tarkistuttaa se, sillä voi olla kystia tmv jotka aiheuttavat jatkuvaa/pidempiaikasita/turhan usein toistuvaa kiimaa.

        Tämä Murmelin Marsulasta:
        "Leikkaamaton yhdessä asutettu sekapari on puolestaan riski naaraalle, koska tämä tulee kiimaan n. kahden viikon välein..."


      • marsuharrasrelija
        -veine kirjoitti:

        Tässä lainaus marsut.netin foorumilta eräältä toiselta kasvattajalta:
        "Omista naaraistani olen laskeskellut (kun ovat olleet uroksella ja kiimat ovat silloin näkyneet erittäin selvästi, ja olen pitänyt astumispäivistä kirjaa) että yleisin kiimojen väli on 16 päivää."

        Kyllä se noin 2 viikkoa on se tavallinen terveiden naaraiden kiimojen väli. Eli jos naaras on kiimassa 4.:n päivän välein, kannattaa tarkistuttaa se, sillä voi olla kystia tmv jotka aiheuttavat jatkuvaa/pidempiaikasita/turhan usein toistuvaa kiimaa.

        Tämä Murmelin Marsulasta:
        "Leikkaamaton yhdessä asutettu sekapari on puolestaan riski naaraalle, koska tämä tulee kiimaan n. kahden viikon välein..."

        kyllä se on sen noin kaks viikkoo. oon ihan harrastelija, mutta on 7 naarasta ja kaksi urosta ja olen seuraillut noiden kiimoja. siis naaraiden kiimoja.


      • marsurakastaja
        marsuharrasrelija kirjoitti:

        kyllä se on sen noin kaks viikkoo. oon ihan harrastelija, mutta on 7 naarasta ja kaksi urosta ja olen seuraillut noiden kiimoja. siis naaraiden kiimoja.

        mul on 2 tyttömarsuu ja toiselta tulee pimpistä valkosta haisevää mönjää. onks ne jotkus marsujen kuukautiset????


      • Sedä
        marsurakastaja kirjoitti:

        mul on 2 tyttömarsuu ja toiselta tulee pimpistä valkosta haisevää mönjää. onks ne jotkus marsujen kuukautiset????

        Ei kuuluisi vuotaa mitään. Soitapa lääkäriin, voi olla tulehdus.


    • marsuhullu

      Mulla on kaksi marsua. Toinen on tyttö toinen poika. tarkoitus olisi hankkia yksi poikue. Ovat siis samassa häkissä. Sain ne vasta vähän aikaa sitten. Tyttö on kolmivärinen ja poika maksan värinen. Pitävät toisistaan. Ovat eri poikueista.

      • Kylähullu

        "Jos haluat teettää poikasia niin sinun tulisi hallita eläimen hyvä perushoito, tiedot ruokinnasta ennen. tiineyttä, tiineyden aikana ja tiineyden jälkeen. Sinulla tulisi olla paperillinen, terve, hyväluontoinen, oikean kokoinen ja lajinomainen eläin. Ja sinun tulisi ehdottomasti keskustella kasvattajan kanssa jos aiot teettää poikasia.
        Sinun tulisi myös tietää lajin sairauksista, niiden ehkäisystä, heikkouksista, oikeasta ravinnosta, käsittelystä, ympäristöstä, käyttäytymisestä ja lajin ominaistarpeista. Genetiikka eli perinnöllisyystiede on myös yllättävän iso osa tarvittavasta tiedosta.
        Rahaa tulee olla riittävästi, kuten myös kokemusta, tietoa ja olisi hyvä käydä kasvattajan peruskurssi. Ikää tulisi olla vähintään 15 vuotta."

        Voin sanoa että todennäköisesti tapatit juuri marsusi, liian nuorena astutettu ei välttämättä saa niitä ulos, saa herkästi tiineysmyrkytyksen, ei osaa välttämättä huolehtia poikasista tai sitten vain luo ne (et taida edes tietää mitä se tarkoittaa).
        Ja annas kun arvaan, marsut ovat saman eläinkaupan eri poikueista joten ne ovat todennäköisesti läheistä sukua keskenään. Ja vielä kun et edes tunne marsusi luonteita ja terveyttä niin siitäpä se riemu repeää.
        Harvinaisen typerää leikkiä(varsinkin kun pelissä on emon ja poikasten henki) on tuo poikasten teettäminen vain sen vuoksi että saataisiin ihunia marsuvaaveja


    • Kiki

      Ostin syksyllä 2011 kaksi tyttömarsua (sanoittiin olevan n.8-12vkon ikäisiä, tulleen tutulta kasvattajalta) eläinkaupasta, joista toinen yllättäen menehtyi eräänä yönä vähän päälle 1kk hankinnasta. Yksinäiseksi jääneelle tytölle hankin kaverin (luovutusiässä oleva pikkuinen pirpana) joulukuussa ja hyvin ovat tulleet toimeen. Jonkin ajan kuluttua huomasin uuden kaverin mahan pömpöttävän hieman ja siitä säikähtäneenä annoin muutaman päivän ajan Disflatyl-nimistä lääkettä, jotta kaasuuntuminen saataisiin kuriin. Masu ei siitä huolimatta tuntunut laskevan, vaikka yritin sitä hieroskellakin. Viimeisenä lääkkeenantopäivänä tajusin koko homman olevan turhaa, sillä marsulla tuntui pientä möyrintää mahassa... Kolmoset syntyi sitten aamuyöllä tammikuussa 2012. Isukista ei tietystikään ole tietoa (luultavasti joku omista veljistä) enkä ole eläinkaupastakaan kysellyt perään (tuskinpa muistavat mistä marsusta on kyse ja olisiko tullut tiineeksi kaupassa vai kasvattajalla).

      Että tuli aika yllätyksenä tämä mummoutuminen tässä, vaikka useita marsun hoitokirjoja&nettitietoa lueskelin tarkkaan ennen hankintaa. Ihaniahan nuo pikkuiset marsut on, mutta yhteensä nuo viisi marsua syö todella paljon (joka päivä saa laittaa ison kasan heinää, tuoreruokaa, pellettejä ja kuivaruokaa). En ole vielä päättänyt myynkö poikaset (näyttävät kaikki olevan tyttöjä, ainakin vielä) vai pidänkö kaikki itsellä. Häkki on onneksi iso (P170cm, L75,K50), joten kaikki mahtuu olemaan sulassa sovussa.

      Joten näinkin voi käydä. Onneksi marsumamma ja poikaset selvisivät synnytyksestä hengissä eikä mitään raskausmyrkytyksiä tai muita komplikaatioita tullut. Poikaset ovat terveitä ja vikkeliä. Ainoa silmiinpistävä juttu on kahdella poikasella olevat takatassujen liikavarpaat, jotka eivät vikkelää menoa näytä haittaavan. Poikuetta haaveilevan kannattaa ottaa myös huomioon se, että jo kahdesta marsusta lähtee aikamoinen ääni, joten viidestä karvapallerosta se on jo melkoista huutoa.

      Lisäksi synnyttäneellä marsulla on tällä hetkellä menossa muistini mukaan jo _toinen_ viikko kiimaista vonkausta ja pyllyn pyörittelyä (eka kerta tältä marsulta). Välillä se on ihan normaalisti ja hiljempaa, kunnes taas aloittaa sen saman matalan kurinan (niin kuin yrittäisi käynnistää lämmittämätöntä autoa talvipakkasilla tuloksetta) ja kävelyn. Sen sijaan synnyttämättömällä marsulla kiimoja on ollut tähän mennessä vain 2-3 ja nekin vain yhden illan mittaisia. Liekö sitten marsumamma päässyt kerran sen uroksen makuun niin ei meinaa halut hellittää.

    • eläinhullu

      voiko uroksella olla kiima aika?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1495
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1301
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1282
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      30
      1227
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      29
      1204
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      14
      1106
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1087
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1076
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1074
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1052
    Aihe