X-plane VS FSX

HighAces

Varmaan ikuisuusaihe ? :-)

Itse omistan FSX:n, olen satunnaisesti pelaillut aikasemminkin x-planea sekä aikaisempia FS:iä tajuamatta kummastakaan mitään, mutta nyt simukärpänen puri todella ja FSX:ää olen lentänyt ihan oikeasti. Mitä mieltä jengi on FSX ja X-planesta, kumpi parempi? Itse olen kokeillut vain X-planen demoa, mutta ensituntumalta summaisin asian näin:

X-planeen ei ainakaan grafiikan takia kannata vaihtaa, vaikka se kelpoa onkin ja osittain jopa parempaa. Itse peli on melkoinen sekasotku, mutta säädettävää varmasti piisaa. Käyttäjäystävällisyys on huonolla tolalla. Eniten mua kiinnosti lentomallinnuksen ero. Cessnalla ja 747:lla vertailu yllätti: koneethan lentää lähes identtisesti normaalilennossa. Vain kiitoradalla eroa on enemmän. Ropellikoneet kampeaa vasemmalle slipstreamin takia FSX:llä, x-planessa runwayllä tuntuu taas että kone ei oikein tiedä mitä tekee.

X-planessa kiehtoo aito ilman mallinnus; koneet lentää koska niissä on siivet, ei koska .AIR tiedosto niin sanoo. Silti lopputuloksessa ero ei ole suuren suuri, varsinkin jos lentää asiallisesti.

Aavistuksen tuli sellainen maku, että x-planen, joka yllättävän hyvä onkin, hehkutus perustuu enemmän taas siihen, että kaikki mikä on massamäsää, on epäcoolia (windows vs linux yms).

Mutta x-planessa on yksi asia mitä TODELLA kaipaan FSX:ään. Irtoavat siivet ja laskusiivekkeet yms, sekä linnut jotka rikkoo tuulilasin. Nam!

30

3106

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

      "Irtoavat siivet ja laskusiivekkeet yms,",, en tiedä mitä tarkoitat irtoavilla siivillä, mutta onhan fsx:ssä ainakin hienosti mallinnetut laskusiivekkeet. Flapsit. FSX vaatii kovan raudan, että näkymät ovat edes tyydyttävät, mutta hieno se on jos on suht hyvä kone. x-planesta ei ole kokemusta, kun demosta ja eipä vastaa fsx:ää minusta.

      • Jahvo

        Totta, FSX:ssä on hienosti mallinnetut laskusiivekkeet muuten, mutta ne voi ottaa ilman rangaistusta esiin vaikka 350 solmun vauhdissa -> oikeasti ja x-planessa siivekkeet tässä vauhdissa ottaisivat kipeätä tai jopa irtoaisivat ilmanvastuksesta.


      • wewewewe
        Jahvo kirjoitti:

        Totta, FSX:ssä on hienosti mallinnetut laskusiivekkeet muuten, mutta ne voi ottaa ilman rangaistusta esiin vaikka 350 solmun vauhdissa -> oikeasti ja x-planessa siivekkeet tässä vauhdissa ottaisivat kipeätä tai jopa irtoaisivat ilmanvastuksesta.

        Suosittelisin fsx, aloittelijalle helpompi, ja saatavilla paljon enemmän lisäosakoneita kuin x planeen. Ilmeisesti x planesta on saatavilla jokin parempi versio, joka on reilusti fsx:ää parempi, mutta se taas maksaa todella paljon, ja tää normiversio on omasta mielestäni ainakin fsx:ää huonompi.


      • aloittelija 10 v.
        wewewewe kirjoitti:

        Suosittelisin fsx, aloittelijalle helpompi, ja saatavilla paljon enemmän lisäosakoneita kuin x planeen. Ilmeisesti x planesta on saatavilla jokin parempi versio, joka on reilusti fsx:ää parempi, mutta se taas maksaa todella paljon, ja tää normiversio on omasta mielestäni ainakin fsx:ää huonompi.

        Mulla on fsx hopee versio.Onko siihen saatavilla lisää koneita ja jos on niin mistä.
        Olisin kiinnostunut esim...757 tai md-11 finnairin.


      • fsx player 99
        Jahvo kirjoitti:

        Totta, FSX:ssä on hienosti mallinnetut laskusiivekkeet muuten, mutta ne voi ottaa ilman rangaistusta esiin vaikka 350 solmun vauhdissa -> oikeasti ja x-planessa siivekkeet tässä vauhdissa ottaisivat kipeätä tai jopa irtoaisivat ilmanvastuksesta.

        tere ! mul on oma fsx accerlation , ja oon pelannu kaveril x-planee ja se ei ollu mikää paras peli koska boeing 747 lähti melkee heti ilmaa!!


      • petri nygård
        fsx player 99 kirjoitti:

        tere ! mul on oma fsx accerlation , ja oon pelannu kaveril x-planee ja se ei ollu mikää paras peli koska boeing 747 lähti melkee heti ilmaa!!

        tietääks kukaan mistä saa boeing 757-200 finnar lisäosan mul on itellä fsx deluxe edition vastatkaa


      • ei....
        fsx player 99 kirjoitti:

        tere ! mul on oma fsx accerlation , ja oon pelannu kaveril x-planee ja se ei ollu mikää paras peli koska boeing 747 lähti melkee heti ilmaa!!

        Penska lentosimulaattorissa.. Ei hyva


      • www.fsnordic.com
        ei.... kirjoitti:

        Penska lentosimulaattorissa.. Ei hyva

        en oo penska perkele mulla on nimikin vielä mut nyt muihin aiheisiin mulla on fsx deluxe edition kuinka pääsee matkustaja puolelle vai pääseekö sinne ollenkaan toivoisin et joku nyt lukis tän ja vähä äkkii mun perheellä lähtee kohta lento amerikkaan.


      • simviation
        aloittelija 10 v. kirjoitti:

        Mulla on fsx hopee versio.Onko siihen saatavilla lisää koneita ja jos on niin mistä.
        Olisin kiinnostunut esim...757 tai md-11 finnairin.

        koneita saa ladattuu esim simviationista kato youtubesta miten itte oon ladannu toimiva juttu :)


      • tosin tuo demo ei kyllä oikein vastaa täysversiota


      • fsxsim

      • fsxsim
        www.fsnordic.com kirjoitti:

        en oo penska perkele mulla on nimikin vielä mut nyt muihin aiheisiin mulla on fsx deluxe edition kuinka pääsee matkustaja puolelle vai pääseekö sinne ollenkaan toivoisin et joku nyt lukis tän ja vähä äkkii mun perheellä lähtee kohta lento amerikkaan.

        Vaa joissai koneissa pääsee matkustamoon. esim Captain sim 767


      • Hanki uus kone
        Jahvo kirjoitti:

        Totta, FSX:ssä on hienosti mallinnetut laskusiivekkeet muuten, mutta ne voi ottaa ilman rangaistusta esiin vaikka 350 solmun vauhdissa -> oikeasti ja x-planessa siivekkeet tässä vauhdissa ottaisivat kipeätä tai jopa irtoaisivat ilmanvastuksesta.

        Joo, kyllä pystyt ottaa laskutelineet alas milloin haluut jos sun tietokone on ihan paska, etkä voi sen takia laittaa grafiikkoja ja muita asetuksia täysille, niin kuin itse teen. Sitte ku laitat ne täysille, ni kyllä rupee telineet ja spoilerit irtoilmeaan


      • Hanki uus kone kirjoitti:

        Joo, kyllä pystyt ottaa laskutelineet alas milloin haluut jos sun tietokone on ihan paska, etkä voi sen takia laittaa grafiikkoja ja muita asetuksia täysille, niin kuin itse teen. Sitte ku laitat ne täysille, ni kyllä rupee telineet ja spoilerit irtoilmeaan

        No ei ole siitä kiinni. FSX:stä puuttuu vauriomallinnus, niin yksinkertasta se on.
        Modeilla voi saada joillekin koneille vauriomallinnuksen.


    • x-plane

      Itsellä ei kokemusta kummastakaan, FS - X ( sekä Falkon 4.0 F16 ) ovat edelleen hyllyssä, sillä PC:n päivitys hieman venähtänyt.

      Tuon X-Planen suhteen kulee sanottavan sen olevan lennon teknisiltä ominaisuuksiltaan lähepänä realiteettiä kuin Mickeyn simulaattorit. Toisaalta X-Planen grafiikan esteettisyyttä on aiemmin hieman moitittu, josko viimeisimmissä olisi hieman parempi (?).

      - http://www.x-plane.com/

      Ps. Eräs kamu jolla on yksityislentäjän lupakirja on taas aktiivinen Falcon F16 simulaattorilla lentäjä, joka kuulema on realistisuudeltaan aivan omaa luokkaansa. Sillä myöskin on ihan oma yhteisönsä, jossa paljon ammattilentäjiä ja ovat kuulema hioneet simusta todella realistisen paketin. Mutta se on sitten hyvin toisenlainen alue kuin siviilipuoli...toiset tykkää, toiset vähemmän...

      - http://kuvaton.com/u/YmA

    • Phantom1980

      Itellä FSX lisä herkkuina mulla on siinä Pro flight emulator= Lennonjohto ohjalma.(kyllästyin FSX lennonjohdon ääniin), sitten Mytraffic 2010= lisää rutkasti lentokoneita peliin ja oikeille paikoille. siis esim Helsinki Vantaalla on paljon Finnairin koneita muiden yhtiöiden koneita, Real enviroment extreme= muuttaa pilviä ja ympäristöä aidomman näkösiksi tässä muutama kuva http://realenvironmentxtreme.com/forum/index.php?topic=8462.0.,,,, Fspassengers=Voi tehdä oman lentoyhtiön peliin miehistön ja matkustajat. Eli siis jos lennät päin persettä yhtiösi maine putoaa ja rahaa ei tule. Matkustajat myös reagoivat lentotyyliisi eli jos putoat tai teet muita virheitä matkustamosta kuuluu huutoa yms yms. Ground enviroment extreme Muokkaa maastot ja kaupungit oikeille paikoille ja muuttaa textuureja aidommiksi eli lisää silmä karkkia peliin. Sitten multa löytyy jotain ääni modeja mitkä muokkaa koneiden äänet paremmiksi. Mitä lentokoneisiin tulee FSX:ään löytyy paljone addon koneita esim: MD11 DC9 etc etc. Itse olen pelannut kumpaakin xplainiä ja FSXää ja itse tykkään FSX enemmän koska sen saa modaamalla todella nätiksi ja on muitakin ohjelmia kuten esim fspassengers jossa sinun täytyy hoitaa lentoyhtiötä. Joten lentäminen ei ole sitä paikas A paikkaan B lentämistä vaan hommalla on jotain merkitystäkin. Nää lisärit ei tietyst oo ilmasia mutta......

      • Köyhä paska

        Niin että sitä ollaan niinkuin rahamiehiä, saatana?


    • loordiukko12

      mikä toi peli on?

    • fs-freeware.net

      fsx lisäosa koneita ilmaseks ja maksulliseks:
      fs-freeware.net
      jos tulee .zip/.rar tiedosto; pura ja siirrä SimObjects->Airplanes kansioon

      jos tulee joku asennus ohjelma asenna se

    • Joo kyllä toi FSX on ehkä fiksumpi aloittelijalle, mutta X Plane on mahtava kun on vähän enemmän lentänyt. itselläni on X Plane 10 ja olen tosi tyytyväinen. suurin ero ehkä on käyttäjäystävällisyys ja sivujuttuna lennonjohto. käyttäjäystävällisyys ei niinkään X Planessa ole hyvää mutta kuin mainitsit X Planessa oikeat lento ominaisuudet tulevat esiin, kun FSX on vähän liian identtinen lennettävyys kaikissa koneissa.
      ja X Plane toimii juuri niin että kone lentää siivillä ja muilla lentopinnoilla, kun FSX on enemmänkin pelimäinen eli ei aina todellinen ( tietyissä asioissa). Mutta kun oikein tarkkaan katselee, niin huomaa että FSX on esim lentokoneidensa jousitukset mokannut, koska tultiin sitä tontti miten vain ei monissa koneissa laskutelineet reagoineet lähes millään tavalla.

    • x-plane

      Patentti-Trollit ovat käyneet nyt vuosrostaan X-Planen kimppuun, joka riskeeraa sen koko tulevaisuuden.

      Patentti-Trollit eivät omista tai myy mitään, vaan ovat erikoistuneet nostamaan jopa aivan mahdottomia ja spekulatiivisiä tekijänoikeuskaneita tehdäkseen niillä rahaa. Patentisota on kiihtynyt hyvin mittavaksi viimeaikoina talouden ja tekniikan eri alueilla ja toisinaan sitä käydään ei todellisin perustein.

      Valiettavasti X-Planen resurssit ovat rajalliset taistella oikeusituimissa voimakkaita patenttitroleja vastaan ja sen tulevaisuus on vaakalaudalla. Toivottavasti tilanne küitenkin käântyy X-Planen eduksi.


      "X-plane Developer Sued By Patent Troll; Ponders Shuttering Business Or Defending"

      - http://www.techdirt.com/articles/20120923/23002120494/x-plane-developer-sued-patent-troll-ponders-shuttering-business-defending.shtml


      ""Patent trolls": How some say they're hurting U.S. economy"

      - http://www.cbsnews.com/8301-505263_162-57560405/patent-trolls-how-some-say-theyre-hurting-u.s-economy/


      Ps. Palstalaiset. Älää puhko pelistä silloin kun on kyse lentosimulaatoreista. Se ei varsinaisesti ole peli, vaan koettaa simuloida oikeaa lentämistä kaikkine / monine tarvittavine lentämisen parametreineen. Parhaat onnistuvat siinä varsin hyvin.

      PsPs. Huomasin, että nuo aikaisemmin linkittämäni X-Plane9 kuvat eivät enää valitettavasti ole saatavailla.

      • Game is Game

        ""Ps. Palstalaiset. Älää puhko pelistä silloin kun on kyse lentosimulaatoreista. Se ei varsinaisesti ole peli, vaan koettaa simuloida oikeaa lentämistä kaikkine / monine tarvittavine lentämisen parametreineen. Parhaat onnistuvat siinä varsin hyvin.""

        Kyseessä on peli, vaikka mitä väittäisit. Microsoftinkin mielestä FSX on game, siis peli.
        Näin se menee. Peli mikä peli.


      • ...
        Game is Game kirjoitti:

        ""Ps. Palstalaiset. Älää puhko pelistä silloin kun on kyse lentosimulaatoreista. Se ei varsinaisesti ole peli, vaan koettaa simuloida oikeaa lentämistä kaikkine / monine tarvittavine lentämisen parametreineen. Parhaat onnistuvat siinä varsin hyvin.""

        Kyseessä on peli, vaikka mitä väittäisit. Microsoftinkin mielestä FSX on game, siis peli.
        Näin se menee. Peli mikä peli.

        Nämä PC:n simulaatiopelit ovat kyllä pelkkiä pelejä, sen sijaan esim. Finnairin koulutussimulaattori ei ole peli, vaan oikea lentosimulaattori DC-9:n ohjaamolla:
        http://yle.fi/ecepic/neon4/archive/00385/Finnairin_DC-9_simu_385268b.jpg


    • jännä että kaikki ketkä ovat siirtyneet fs x planeen sanoo että x plane on vaikea, vaikka on helpompi kuin fsx, reilusti. kaikki ei ole helppoa ensikerralla

    • bo 757

      miten saa boeing 757 lentokoneen fsx deluxeen

      • ffggggfffffffjjjvvvvnnc

        Ostamalla captainsimiltä. n 20 e


    • x-plane

      Patentti-Trollit ovat käyneet nyt vuosrostaan X-Planen kimppuun, joka riskeeraa sen koko tulevaisuuden.

      Koetin etsiä tietoa tuosta X-Planen patenttikiistan tilanteesta, joka on laittanut koko yrityksen talouden ja jatkon vaakalaudalle, mutta uutta infoa en löytänyt. Toivottavastia asia on ratkennut tai ratkeaa X-Palenen jatkon kannalta suotuisasti.

      Sitten heräsi kysymys X-Planen ja FSX kehityksen suhteen. Imeisesti X-palne jatkaa rauhalista kehittymistään, mutta mikä mahtanee olla FSX:n kohtalo, sillä MS on kuulema lopetanut sen kehittämisen ja uusimisen?

      "The first beta for 10.30 is coming up shortly! Austin has promised an extraordinary list of new features!"

      "He would also like to you check out this new helicopter for X-Plane!"

      - http://www.x-plane.com/news/

      Millainnekohan tuo X-Planen Pro-versio mahtaa olla verrattuna ns. suuren yleisön lentosimulaattoriin nähden?

      "X-Plane 10 Professional-Use USB Key ($750 shipping) - Requires X-Plane 10 Global DVDs"

      - http://www.x-plane.com/store/pro-use/

    • Jahvetus Kyyk

      Ranetan kohta Hennaa kunnes luiskahtaa ja FSX on ruma ja X-Plane kallis ja FlightGear on aivan paskaa jyttyä öö ää yy. Tekis mieli horsmia mutta asun Forssassa.

    • Patrik_Tanner

      X-Plane on realistisin lentosimulaattori jota on.
      Lento-ominaisuudet perusutuvat todelliseen kun taas FSX on peli.
      X-Planessa kone käyttäytyy kuten oikeasti eikä siinä ole mitään helppoja ohjeita tai mitään.
      FSX om tehty helpoksi peliksi jos tykkää, itse en.
      Mulla ei oo itellä ollu 5 v aikana yhtään ongelmia X-Planen kanssa kun sitä opetteli käyttämään.
      Joka päivä tietysti ooppii uutta!
      Itse preferaan molempia testanneita X-Planea.
      X-plane vaatii koneelta paljon enemmän tehoa.
      Katso tämä video:
      https://www.youtube.com/watch?v=c0LwQNxyIfE
      Tuo on vain suuntaa antavaa mutta huvä!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      52
      5066
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3327
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1472
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      182
      1307
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      1000
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      908
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      867
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      806
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      748
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe