Paljon maksaa??

Kukkis

Moi!!!


Oon tässä ostamassa marsua, niin kiinnosta paljonko sellanen maksaa??
Meinasin ostaa jonkun sellasen sileäkarvaisen pet-marsun niin paljonko sellane maksaa??
Entäs kuin iso häkki sille pittää olla?? Kuinka paljon häkki maksaa??
Pitääks sillä olla kaveri??

82

19886

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lala

      Oletko käynyt Suomen marsuyhdistyksen sivuilla? En nyt muista osoitetta, mutta googlesta löytyy.Sieltä saat tietoa noista asioista. :)

      marsujen hinnat vaihtelevat sen mukaan, että mistä ostat ja kumpaa sukupuolta. Ainakin eläinkaupoissa urokset ovat naaraita halvempia, koska naaraista on enemmän kysyntää. Yleensä hinta on siinä 30 - 40 euron pintaan, mutta halvemmallakin voi saada. myös yksityisihmiset myyvät marsuja. Kannattaa käydä myös katsastamassa osoite http://www.lemmikkipalstat.net/apula siellä myydään marsuja ja häkkejä, aika edullisestikin. Itse löysin marsumme (naaras ja leikattu uros) juuri tuolta ja saimme vielä ilmaiseksi nämä ihastuttavat kaverit. Häkki ja muut tarvikkeet tietenkin maksavat ja pitää hommata ennen marsun hankintaa.
      Marsua ei kannata edes mielestäni hankkia, jos aikoo ostaa vain yhden. Marsut kaipaavat kovasti lajitoverin seuraa, eikä ihminen voi sitä marsulle korvata. Lajitoverista on 24 tuntia vuorokaudessa seuraa, kun taas ihmisestä muutaman tunnin. Lopun aikaa marsu kykkii yksin. Joten hanki ihmeessä heti kaksi marsua, se on paras (ja oikea) vaihtoehto. Kaksi naarasta tai naaras ja leikattu uros menevät samassa häkissä. Kaksi (ainakaan eri poikueista olevaa) urosta eivät voi olla samassa häkissä, vaan tappelevat.

      Marsujen häkin pitäisi olla mahdollisimman iso. Lisäksi tietenkin marsujen pitää päästä lattialle juoksentelemaan vähän väliä. Omilla marsuillani on häkki, joka on 120cm pitkä ja 60cm leveä, mielestäni se on ehdoton minimi. Mitä isompi, sen parempi. Tämä häkki maksoi eläinkaupassa uutena 99 euroa, mutta käytettynä näitä saa halvemmallakin. Kuitenkin häkki kuin häkki on kallis, mutta siinä ei kannata tinkiä koosta. Marsut eivät tarvitse häkkiinsä kantta, koska eivät kiipeile, mutta jos perheessä on muita lemmikeitä tai ihan pieniä lapsia, kannattaa häkki sulkea myös yläpuolelta. Meillä häkki on ylhäältä aina auki, kun olemme kotona, mutta pois lähtiessä laitamme sen kiinni, koska meillä on koira. Vaikka se ei marsuista välitäkkään, emme ota riskiä.

      • Viivifani

        No, ekaksi vastaan kamu kysmykseen. Ota mielummin kaksi marsua, koska ne ovat seurallisia. Mytta voit ottaa yhdenkin marsun, jos sinulla riittä aikaa sille.

        No, allergian takia yms. myytävät marsut maksavat yleensä vain 20-35 euroa. Eläinkaupasta noin 60-80 euroa. (Ainakin meillä päin.)

        Niin, joo häkin hinta on yleensä jotain 80-120euroa....Sekin vaihtelee paikkkunnan mukaan.


      • Kukkis

        Kiitos tiedoista lala...!!!!!


      • Hattara&ipa

        Moi! Minulla on 1 marsu joka on uros. Sillä on 80 cm pitkä häkki ja 60 cm leveä. se viihtyy tosi hyvin. se saa juoksennella valvonassa noin 2 tuntia Vapaana huoneessani.Se asuu häkkisään yksin mutta se on todellla iloinen. Hankkin sen eläin kauppasta jolloin se kyyhötti kaukana toisista.Ehkä se johtuu sen erakko luonteesta. :D


      • mmoooi
        Viivifani kirjoitti:

        No, ekaksi vastaan kamu kysmykseen. Ota mielummin kaksi marsua, koska ne ovat seurallisia. Mytta voit ottaa yhdenkin marsun, jos sinulla riittä aikaa sille.

        No, allergian takia yms. myytävät marsut maksavat yleensä vain 20-35 euroa. Eläinkaupasta noin 60-80 euroa. (Ainakin meillä päin.)

        Niin, joo häkin hinta on yleensä jotain 80-120euroa....Sekin vaihtelee paikkkunnan mukaan.

        Nyt tarvitsisi kiireeesti vastauksia ! Olen hankkimassa kahta marsua(tietenkin kahta..)Mulla on jo niille häkki, itsetehty kylläkin, mutta tosi iso. Tämä on varmasti kahdelle marsulle sopiva ja tilaa jää vielä muuhunkin, sen pituus on 173 cm ja leveys 75 cm. Eli on ainakin iso häkki ! :D Nyt vain mietin sitä, että saanko mikkelin reporangasta marsunpoikasta kappalehintaan 40e? Marsu saisi korkeintaan, olla tuon hintainen, sanoivat vanhemmat. En tiedä onko mahdollista saada noin "halvalla", mutta jos on jokin paikka Mikkelin tai Pertunmaan läheltä, niin kertokaa! Minusta olisi hienoa, jos tämä kyseinen paikka olisi eläinkauppa, eli ei yksityinen miel.


      • on marsut 70-75e
        mmoooi kirjoitti:

        Nyt tarvitsisi kiireeesti vastauksia ! Olen hankkimassa kahta marsua(tietenkin kahta..)Mulla on jo niille häkki, itsetehty kylläkin, mutta tosi iso. Tämä on varmasti kahdelle marsulle sopiva ja tilaa jää vielä muuhunkin, sen pituus on 173 cm ja leveys 75 cm. Eli on ainakin iso häkki ! :D Nyt vain mietin sitä, että saanko mikkelin reporangasta marsunpoikasta kappalehintaan 40e? Marsu saisi korkeintaan, olla tuon hintainen, sanoivat vanhemmat. En tiedä onko mahdollista saada noin "halvalla", mutta jos on jokin paikka Mikkelin tai Pertunmaan läheltä, niin kertokaa! Minusta olisi hienoa, jos tämä kyseinen paikka olisi eläinkauppa, eli ei yksityinen miel.

        ja mikkelin reporankaan tulee ne marsut suurimmaksi osaksi ruotsin tukusta,,,


      • gjngfjf
        Hattara&ipa kirjoitti:

        Moi! Minulla on 1 marsu joka on uros. Sillä on 80 cm pitkä häkki ja 60 cm leveä. se viihtyy tosi hyvin. se saa juoksennella valvonassa noin 2 tuntia Vapaana huoneessani.Se asuu häkkisään yksin mutta se on todellla iloinen. Hankkin sen eläin kauppasta jolloin se kyyhötti kaukana toisista.Ehkä se johtuu sen erakko luonteesta. :D

        Liian pieni häkki! Yhelle marsulle väh 100x50 ja kun yhtä marsua ei saa pitää niin hanki toinen ja niille 120x60 häkki
        Ja marsuilla ei oo erakkoluonnetta.


      • anna abbe
        on marsut 70-75e kirjoitti:

        ja mikkelin reporankaan tulee ne marsut suurimmaksi osaksi ruotsin tukusta,,,

        marsun mä haluisin mut en tiiä ollenkaa mitä se maksaa:( mut haluisin ehk mielummin kuitenki oman poni:D


      • Tyttö vaa x D
        mmoooi kirjoitti:

        Nyt tarvitsisi kiireeesti vastauksia ! Olen hankkimassa kahta marsua(tietenkin kahta..)Mulla on jo niille häkki, itsetehty kylläkin, mutta tosi iso. Tämä on varmasti kahdelle marsulle sopiva ja tilaa jää vielä muuhunkin, sen pituus on 173 cm ja leveys 75 cm. Eli on ainakin iso häkki ! :D Nyt vain mietin sitä, että saanko mikkelin reporangasta marsunpoikasta kappalehintaan 40e? Marsu saisi korkeintaan, olla tuon hintainen, sanoivat vanhemmat. En tiedä onko mahdollista saada noin "halvalla", mutta jos on jokin paikka Mikkelin tai Pertunmaan läheltä, niin kertokaa! Minusta olisi hienoa, jos tämä kyseinen paikka olisi eläinkauppa, eli ei yksityinen miel.

        No kiva et saan marsun tai kaks ilmatteeks! Kerran ne on yleens noi kalliit! : D


      • Anonyymi
        Hattara&ipa kirjoitti:

        Moi! Minulla on 1 marsu joka on uros. Sillä on 80 cm pitkä häkki ja 60 cm leveä. se viihtyy tosi hyvin. se saa juoksennella valvonassa noin 2 tuntia Vapaana huoneessani.Se asuu häkkisään yksin mutta se on todellla iloinen. Hankkin sen eläin kauppasta jolloin se kyyhötti kaukana toisista.Ehkä se johtuu sen erakko luonteesta. :D

        mulla on sama! ostin eläinkaupasta ja hän oli aivan yksin :d


    • Green

      Moi!!En tiiä paljonko häkit/marsut maksaa mutta 2marsua täytyisi olla jos marsun meinaa ostaa.Ja mää oon ostamas sellast karkeekarvast;D

      • e.lantta

        Mulla on ihana karkeakarvainen Rico poika.On kyllä suloinen tapaus.


    • martturi

      no se häkin koko riippuu siitä mis asut jos asut maatilalla se sais olla jotain 1-2 matriä siin pitää olla sateen kestävä katto muuten vaik kana verkkoo pohja upi tai verkko siin pitää olla semmonen kohta mikä kestää joka puolelt vettä
      vaik joku reuna no sen voi tehä ite , ite marsu maksaa eläin kaupois 15 - 30 euroo siin välil
      ja kaveri ei oo välttä mätön tiiän koska mul on oma
      kani ja marsu

      • Qui

        En suosittele kania marsun kaveriksi. Kani saattaa vahvoilla takajaloillaan jopa tappaa marsun, tai rampauttaa niin, että marsu joudutaan lopettamaan. Lisäksi monet kanit kantavat kaneille vaaratonta, mutta marsulle hengenvaarallista Pasteurella multocida -bakteeria.

        Panemalla kanin ja marsun samaan häkkiin siis riskeeraat marsun hengen.


    • tinpza

      voiko kahen uros marsun häkki olla 90x70 dm??

      • :DD

        Turkis kovin monella on 900x700cm kokoista häkkiä.

        Kahdelle marsulle 120x50cm on EHDOTON minimi. Jollet halua, että lemmikkisi tappelevat ja kenties tappavat toisensa, ostat isomman häkin.

        Ja kani ja marsu EIVÄT tule toimeen keskenään! (viittaan toiseen viestiin)


      • !""""""""2
        :DD kirjoitti:

        Turkis kovin monella on 900x700cm kokoista häkkiä.

        Kahdelle marsulle 120x50cm on EHDOTON minimi. Jollet halua, että lemmikkisi tappelevat ja kenties tappavat toisensa, ostat isomman häkin.

        Ja kani ja marsu EIVÄT tule toimeen keskenään! (viittaan toiseen viestiin)

        Ai 9m kertaa 7m???!


      • Kissa ja marsu raskas!
        :DD kirjoitti:

        Turkis kovin monella on 900x700cm kokoista häkkiä.

        Kahdelle marsulle 120x50cm on EHDOTON minimi. Jollet halua, että lemmikkisi tappelevat ja kenties tappavat toisensa, ostat isomman häkin.

        Ja kani ja marsu EIVÄT tule toimeen keskenään! (viittaan toiseen viestiin)

        Kyllä sopii tiiän sen siitä että kaverillani on kaksi marsua ja kani samassa häkissä eikä niillä ole mitään ongelmaa!


      • Qui
        Kissa ja marsu raskas! kirjoitti:

        Kyllä sopii tiiän sen siitä että kaverillani on kaksi marsua ja kani samassa häkissä eikä niillä ole mitään ongelmaa!

        Joskus kani saattaa olla niin kiltti, ettei tapa marsua. Sama koskee kissaa. Mutta et voi tietää sitä, onko kani niin kiltti ettei tapa marsua ennen kuin marsu on kuollut. Sama juttu kissan kanssa. Ehkä joku naaraskissa voi adoptoida pienen marsun, pitää sitä pentunsa korvikkeena ja nuolla sitä puhtaaksi, mutta voi käydäkin niin, että kissa syö marsun.

        Lisäksi marsu voi saada kanilta kaneille vaarattoman, mutta marsuille hengenvaarallisen Pasteurella multocida -bakteerin.


    • iuukkuu

      no tohon ekaks vastaisin et marsut maksaa paikkakunnittain n. 30-60 € ja häkit noin 60-120€ riippuu tietenki häkin koosta.. ja sit tuoho et kaveri sil pitäs olla... huomasin oman marsuni kohdalla et siit tuli semmone ressukka joka oli vaan yhes kohas ja kokoaja halus et sen luona oli joku.. mutta hetikun hommasin hänelle kaverin niiin heti hän muuttui eloisammaksi ja muutenkin oli "liikkuvampi" :)
      t.iiinu

    • marsu fani

      marsun poikaset maksaa yleensä 20€-30€ Marsut tarvitsevat EHDOTTOMASTI seurakseen toisen marsun varsinkin tyttö marsut!!!!!häkin tulisi olla vähintään 50 cm leveä ja 100 cm pitkä! Sen kokoinen häkki maksaa noin 70-90€

    • ´kassu

      SIleäkarvainen marsu se meneee tuonne kolmenkympin lähelle riippuu sen rodusta! Kerron nyt että häkin tulee olla tilava.. EI sillä kaveria tarvitse olla jos ostat niillä pitää olla erihäkki! Marsua/hamsteria ei pitkäksi aikaa kannata jättää yksin häkki riippuu sen koosta siis paljon se maksaa saattaa olla jitain 40 kolmekymppiä olen itse ostamassa Hamsteria onnea Marsun ostamiseen.!

    • henu-kka

      se riippuu vähän josus 20- yli 100 euroa näyttely marsu mutta semmoista et varmasti halua vaan koti marsu muista myös hoito !!!! mekin olemme ostamassa.... mutta sileäkarvanen maksaa enemmän kuin tavalliset kun se on hienompi semmoinen kannatta vielä harkkia tavallinenkin on hyvä :) häkki on ihan hyvä pienin mutta siinä marsunkin pitää olla pieni mutta paremipi on aina että panostaisit isompaan häkkiin.... ja häkki maksaa noin 100-200 euroa se vaihtelee joskus alle ja yli mutta osoitteesta www.huuto.net saa hyvin halvalla käytettyjä häkkejä joskus huonoja ja joskus hyviä häkkejä.... sitä parempi sen on olla että sillä on kaveri sillä tulee olla yksinäistä jos sillä ei ole kave ria eli paremi on että ostat kaverin!!! t:henu-kka

    • aurinko79

      Marsulla ensinkin pitää olla aina kaveri ihminen ei korvaa lajitoverin seuraa. " marsun häkin tulee olla min 120cm mitä isompi sitä parempi muista paljon liikuntaa ja virikkeitä!! Marsut ei ole lasten lemmikki vaan ne vaatii vastuuntuntoisen ihmisen hoitamaan niitä!!!!!! marsu voi elää jopa 10 vuotta eli mieti mitä olet hankkimassa

      • Kuikus

        Paljon täällä on keskustelua tuosta häkin koosta. Mielestäni nuo sentit nyt ei niin tärkeitä ole. Lähinnä huolehtiminen on tärkeämpää. Se myöskin että marsuja olis vähintään kaksi, olisi suotavaa.
        Ei häkin koko tee marsua onnelliseks, vaan huolenpito ja lajitoveri. Sekä oikeanlainen ravinto.


      • subway
        Kuikus kirjoitti:

        Paljon täällä on keskustelua tuosta häkin koosta. Mielestäni nuo sentit nyt ei niin tärkeitä ole. Lähinnä huolehtiminen on tärkeämpää. Se myöskin että marsuja olis vähintään kaksi, olisi suotavaa.
        Ei häkin koko tee marsua onnelliseks, vaan huolenpito ja lajitoveri. Sekä oikeanlainen ravinto.

        kyllä sillä häkilläkin on väliä, sillä mitä enempi tilaa sitä onnellisempi marsu on mulla on 4 marsua ja niillä on tilaa yli 2mwtriö ja leveyttä 55 centtiä et voi väittää jos on monta marsua niin tilaa tarvii ite en laittais 150 cm pienempää ees 3 marsua saatikka 4:ää eli kyllä liikunta kaverit ja ruoka ja tila ratkaisee.... tod.näk ajattelet vaib tilan säästöä etkä marsuasi/MARSUJASI, mutta tee mitä teet on sääli jos et hyväksy muiden mielipteitä. Huomaa et olet sellasita gategoriaa kuka kuvittelee olevansa aina oikeassa eikä kunnioita muiden mielipiteitä. Mun marsut on super onnellisia ja terveitä.. ja vaikka on iso häkki ne jaloittelee min 1h30min päivässä yleensä enemmäkin

        Ps. tervetuloa tosi elämään pikkuinen


      • -Kami-
        Kuikus kirjoitti:

        Paljon täällä on keskustelua tuosta häkin koosta. Mielestäni nuo sentit nyt ei niin tärkeitä ole. Lähinnä huolehtiminen on tärkeämpää. Se myöskin että marsuja olis vähintään kaksi, olisi suotavaa.
        Ei häkin koko tee marsua onnelliseks, vaan huolenpito ja lajitoveri. Sekä oikeanlainen ravinto.

        Moi,
        Totta ravinto, lajitoverit, huolenpito, virikkeet ja päivittäinen jaloittelu ovat toki tärkeitä asioita, mutta häkin koko on myös tärkeä seikka, sillä mikäli häkki on liian ahdas saattaa esim. marsuille syntyä herkästi ristiriitaa. Tästä syystä olen kahdelle urokselleni hankkinutkin 140 cm häkin. Yhdellä yksin elävällä uroksellani on 120 cm häkki (yksin sillä ei tule toimeen muiden urosten kanssa ja tulee kastroida että yhteiselo naaraan kanssa onnistuisi).

        Ensinnäkin lakisäänteinen minimi yhdelle marsulle on 80 cm pituinen häkki (muita mittoja en muista). Ja kahdellekin marsulle 100 cm häkitkin ovat ahtaita. 120 cm on suositeltava minimi kahdelle, mutta suurempi on aina parempi. Marsujen tulee häkin koosta huolimatta päästä ulkoilemaan päivittäin häkin ulkopuolella. Mutta liian ahdas häkki rajoittaa paljon marsun puuhasteluja häkissä ollessaan, mikä voi johtaa apaattisuuteen.

        Marsun hyvinvointi on riippuvainen monista eri tekijöistä ja häkin koko on yksi tekijä. Muut ovatkin ruokavalio, huolenpito, hygienia, lajitoverit, virikkeet, turvallinen stressitön ympäristö ja mahd. tarvittava terveydenhoito.

        Ei marsuja liian ahtaalle.


      • Kuikus
        subway kirjoitti:

        kyllä sillä häkilläkin on väliä, sillä mitä enempi tilaa sitä onnellisempi marsu on mulla on 4 marsua ja niillä on tilaa yli 2mwtriö ja leveyttä 55 centtiä et voi väittää jos on monta marsua niin tilaa tarvii ite en laittais 150 cm pienempää ees 3 marsua saatikka 4:ää eli kyllä liikunta kaverit ja ruoka ja tila ratkaisee.... tod.näk ajattelet vaib tilan säästöä etkä marsuasi/MARSUJASI, mutta tee mitä teet on sääli jos et hyväksy muiden mielipteitä. Huomaa et olet sellasita gategoriaa kuka kuvittelee olevansa aina oikeassa eikä kunnioita muiden mielipiteitä. Mun marsut on super onnellisia ja terveitä.. ja vaikka on iso häkki ne jaloittelee min 1h30min päivässä yleensä enemmäkin

        Ps. tervetuloa tosi elämään pikkuinen

        Siis toki niillä on minimikokonsa tietylle määrälle marsuja, mutta kun nuo mielipiteet niin vaihtelee ja hyvä niinkin. Miksen siis saisi sanoa omaa mielipidettäni.
        Kukahan tässä nyt tiesi taas kaiken. Sinänsä huvittavaa kuinka agressiiviseen sävyyn reagoit ;)


    • m.u marsu

      mä kin olen otta massa marsua ja tiedän että sille pitää olla aika iso häkki ja ei oo pakko olla kaveri jos käsittelet sitä joka päivä ainakiin 2-5 kertaaa ja eläin kaupasta voi ostaa pienen häkin joka maksaa jotain 30e ja iso jotain 55e

      • Helinä-73

        Marsujen luonteissa on aina eroja mutta kaksin aina parempi !!!

        Ja suomenkin eläinsuojelulaissa marsu on laumaeläin joten niitä pitäisi hankkia se kaksi vähintään !

        Jos marsuja ei voi pitää samassa häkissä asumassa niin sekin on parempi vaihtoehto pitää marsut asumassa eri häkeissä kunhan ovat kuulo/näkö etäisyydellä toisistaan kuin vain se yksi marsu sillä valitettavasti me ihmiset ei pystytä tarjoamaan sille marsulle sitä mitä sen oma lajitoveri vaikka marsun kanssa seurusteltaisiin kellon ympäri !!!

        Samaa voisi sanoa että kun marsunpoikanen lähtee maailmalle omasta synnyinkodistaan jossa pikkuinen on saanut emon ja sisarustensa seurassa oleilla joutuukin ihan yksin. Tietysti marsu hakee seuraa ihmisistä kun marsut ovat todella seurallisia eikä seurallisia marsuja ole tarkoitettu yksin asujiksi ja kun muuta seuraa ei ole tarjolla mutta tässä tilanteessa voisi kaikki ajatella niin päin että mitäs jos meidät ihmiset laitettaisiin vain seurustelemaan marsujen kanssa eikä koskaan enää nähtäisi tai saataisi seurustella omien kavereiden eli toisten ihmisten kanssa ? Ei taitaisi sekään olla omasta mielestä mukavaa. =( ja marsuillakin on ne tunteet.

        Kaksi naarasta ja kaksi urostakin menee yleensä hyvin kavereina eikä niiden pakosta tarvitse olla sisarukset ! Kaksi nuorta urostakin voivat ystävystyä ja elää elämänsä onnellisena isommitta tappeluitta ja yleensä aikuinen uros hyväksyy nuoren pojan kaverikseen mutta jokainen marsu on oma persoonansa joten kaikkia ei ole veistetty samasta muotista joten marsujenkin luonteissa on paljon eroja eikä kahta pomoa kannata yleensä koettaa samaan häkkiin asumaan.


      • Marsu

        Mäkin olen ostamassa marsua ja tiedän paljon ne maksaa. Marsut maksaa noin 20€- jopa 70€. Marsulle kannattaa olla kaveri mutta jos olet marsusi kanssa monta kertaa päivässä niin marsusi ei tarvi toveria. Hinta voi riippua ottaako naaraan vai uroksen. :)


      • hahahahaha
        Marsu kirjoitti:

        Mäkin olen ostamassa marsua ja tiedän paljon ne maksaa. Marsut maksaa noin 20€- jopa 70€. Marsulle kannattaa olla kaveri mutta jos olet marsusi kanssa monta kertaa päivässä niin marsusi ei tarvi toveria. Hinta voi riippua ottaako naaraan vai uroksen. :)

        siis tyttömarsun hinta on kyllä eläinkaupoissa jotakin 70 euroa.


      • hahahahaha
        hahahahaha kirjoitti:

        siis tyttömarsun hinta on kyllä eläinkaupoissa jotakin 70 euroa.

        häkin hinta on varmaan jotain. 40-95 euroa =)


      • hahahahaha
        hahahahaha kirjoitti:

        häkin hinta on varmaan jotain. 40-95 euroa =)

        marsulle kannattaa ostaa kaveri vaikka oliskin paljon marsun kanssa.


      • Minni&Mimosa
        hahahahaha kirjoitti:

        marsulle kannattaa ostaa kaveri vaikka oliskin paljon marsun kanssa.

        Itselläni on 2 marsua joiden häkin pituus on 100x50.Häkki maksoi 60€ ja se oli alennuksessa oikea hinta oli joku 100€.Käytettynä saattaa saaha häkin halvemalla.Meillä päin marsut maksaa 30-60€ eläin kaupasta.Jos on mahdollista niin voi rakentaa pihalle kesäksi ulkohäkin, jossa marsut saavat syödä heinää ja jalotella.Marsun pitokaan ei ole kovinkaan kallista.


      • asiassa
        Minni&Mimosa kirjoitti:

        Itselläni on 2 marsua joiden häkin pituus on 100x50.Häkki maksoi 60€ ja se oli alennuksessa oikea hinta oli joku 100€.Käytettynä saattaa saaha häkin halvemalla.Meillä päin marsut maksaa 30-60€ eläin kaupasta.Jos on mahdollista niin voi rakentaa pihalle kesäksi ulkohäkin, jossa marsut saavat syödä heinää ja jalotella.Marsun pitokaan ei ole kovinkaan kallista.

        marsujen pito on aika kallista, kun ottaa huomioon, että ne voivat tarvita eläinlääkärikäyntejä joihin menee helposti yli 100e sekä pelletit maksavat (ainakin oxbow on kallista)


      • Minni&Mimosa
        asiassa kirjoitti:

        marsujen pito on aika kallista, kun ottaa huomioon, että ne voivat tarvita eläinlääkärikäyntejä joihin menee helposti yli 100e sekä pelletit maksavat (ainakin oxbow on kallista)

        No onhan se aika kallista periaatteessa jos joutuu käyttämään eläinlääkärillä.Itse käytin marsua eläinlääkärillä kun se laahasi takajalkojaan,mutta eipä ollut muuta vikaa kuin kynsi murtunnut joka itsekseen parani ja se kerta makso jotain 90€kun piti ottaa röntgenkuvat niin periaatteessa se on aika kallista.


    • ne

      on 40-75 ja kasvattajalta kannattaa ottaa, koska tulee mukana paperit ja eläimestä tietää enemmän. Eläinkaupassa ei ikinä tiedä kauanko se siellä on ollut tms.

      • vielä,

        älä hanki marsuja ennen kun tiedät niistä paljon. Ne vaativat suht pahjon tietämystä.
        Ihan sopiva häkki kahdelle olisi 120x60 ja se maksaisi luultavasti n. 100e hinnat vähän vaihtelevat. 100x50 häkki on liian pieni!
        Marsut pitää aina laittaa kahdestaan tai laumaan, ne ovat laumaeläimiä ja tarvitsevat lajitoverin seuraa. 2 naarasta olisi parempi kuin urokset koska ne tulevat paremmin toimeen.
        Mistä olit ostamassa marsua? Kannattaa ostaa marsut samasta poikueesta kasvattajalta, koska kasvattajalta saa enemmän tietoa niistä.


    • marsuilija__

      kahen marsun häkki pitää olla ainakin metrin pitunen mutta mitä isompi sen parempi.ja aina kannattaa ostaa 2 marsua.itse maksoin pojasta 30e ja tyttö marsusta 60 ja nytte niilä on söpöt pikku poikaset.ja oata mieluiten kasvattajalta älä eläin kaupasta.2 marsua on paljon iloisempia kuin yksi.ja riippuu mistä ostat häkin ja minkä kokosen esim voi saaha käytetyn 20e ja uusi voi maksaa eläinkaupasta jopa 70e jos ei enemmänkin.

    • Marsuhullu

      Muistutuksena kaikille että marsuja pitäisi AINA olla vähintään kaksi. Minimikoko häkille lain mukaan on 100x50cm, mutta se ei ole suositeltava koko. Mitä isompi sen parempi. Ja marsut maksavat n. 0-80e. Kannattaa katsoa petsie.fi:stä, apulasta, marsut.netistä ja kaikkialta missä myydään lemmikkejä,jotkut antavat vaikka ilmaiseksi. Häkit maksavat aika paljon, n. 100cm häkki jopa 60-70e.

      • dddeertys

      • qwertyuiopasdfghjk

        marsuja ei ole pakko olla kaksi, mutta niitä olisi hyvä olla kaksi.Meillä pojat ei ainakaan viihtyneet keskenään...


      • Marsuilija

        Tuosta marsu asiasta. Minulla on nyt ollut jo n. 20v. marsuja. Ensimmäiset marsuni ohjeet sain aivan kasvattajalta. Marsun häkki tulee olla väh. 88x30, tai myös käy hyvin tuo keskikokoinen duna marsulle asumukseksi. Marsulla voi kuitenkin olla erakko luonne. Minulla oli samasta poikueesat 3 marsua ne olivat naaraita ja yksi ei tullut toimeen muitten kanssa. Nyt tämä neitotnen asuu omassa dunassaan ja vihtyy siellä aivan hyvin. Erakkoluonne voi siis olla!


    • Miksupossu

      kannattaskohan kattoo kirjasta, että millanen häkki NIILLE pitää olla! ja ne on laumaeläimiä, joten TIETYSTI KAVERI!!! et oo valmis hankkimaan omia marsuja jos et tollasia tiedä...

      • "Hurrr"

        Miksupossu, valitettavasti suurin osa marsukirjoista, joita löytyy esim. kirjastoista, sisältää väärää tai vanhentunutta tietoa. Häkeistä saattaa olla ihan oikeaa tietoa, mutta esim. ruokinnassa on yleensä mitä sattuu.

        Parasta tietoa saa marsut.netin keskustelupalstalta muilta marsuharrastajilta ja -kasvattajilta, osoite on http://www.marsut.net/keskustelut/ :)


      • tupsuonihaninmarsu<3
        "Hurrr" kirjoitti:

        Miksupossu, valitettavasti suurin osa marsukirjoista, joita löytyy esim. kirjastoista, sisältää väärää tai vanhentunutta tietoa. Häkeistä saattaa olla ihan oikeaa tietoa, mutta esim. ruokinnassa on yleensä mitä sattuu.

        Parasta tietoa saa marsut.netin keskustelupalstalta muilta marsuharrastajilta ja -kasvattajilta, osoite on http://www.marsut.net/keskustelut/ :)

        Itselläni on yksi urosmarsu. Hän maksoi 49 euroa eläinkaupasta ostettuna. Häkki on aika pieni (80x40), mutta marsun luukun ovi on auki aina päivisin (vaikka en olisi kotona) marsu pääsee aina pois häkistään ja takaisin häkkiin. Hän saa tallustella koko huoneessa melkeimpä aina. Leikin marsuni kanssa n.2 tuntia per. päivä.


      • August<3

        Joo, marsu on lauma eläin, mutta on poikkeuksia!! Mullakin oli marsu jolle koitin hankkia kaveria, mutta se ei tullut toimeen toisten marsujen kanssa. Se sterssaantui vaan toisista marsuista. No, marsuni eli yksin ja vietti kaikki päivät kanssani. Marsu eli 11v.


      • emmadiu
        August<3 kirjoitti:

        Joo, marsu on lauma eläin, mutta on poikkeuksia!! Mullakin oli marsu jolle koitin hankkia kaveria, mutta se ei tullut toimeen toisten marsujen kanssa. Se sterssaantui vaan toisista marsuista. No, marsuni eli yksin ja vietti kaikki päivät kanssani. Marsu eli 11v.

        Tässä on minun mielipteeni:
        mielestäni voi olla 1 marsu , monen marsut ova iloisia yksinkin, jos ihmisen seuraa on riittävästi.
        Marsun häkin täytyy olla suht.koht. iso , koska se tarvitsee tilaa.. mutta marsujen juoksentelu paikka ei ole häkki, vaan lattia. mutta jos on todella iso häkki , siellä kyllä voi juosta. marsu ei häkissä tarvitse juosta , vaan lattialla , eli jos ostat pienen häkin , nii anna silloin marsusi juosta lattialla joka päivä n. 1-2 h. marsusi on yksin onnellinen jos :
        - pidät sylissä paljon
        - hellit paljon
        - juoksee häkin ulkopuolella paljon
        - kesyyntyy ääneesi ja kosketukseesi
        - saa ruokaa , silloin kun pitää.
        - häkissä virikkeitä jonkunverran
        - nukkumapaikka luksus
        - häkin ulkopuolella kaikkea mielenkiintoista.
        siinä oli kaikki hyvät jutut yhdelle marsulle , mitä mieleen tuli.. Älkää valittako että jollain on yksi marsu,
        se on oma valinta (:


    • marsutyyppi :)

      Moro!
      Sellanen marsu voi maksaa 40-60 euroo... Niiden häkin koko pitäis olla n.100x50 cm. Sellanen voi maksaa jotain 100 euroo. Marsuille kyllä tarttis olla väh.yks kaveri koska se on laumaeläin, sitäpaitsi monikaan marsukasvattaja ei myy marsuja yksineläjiksi,ellei sitten ole kotona jo valmiiksi toista marsua.

    • qerie

      Hei, järjen käyttö sallittu. Hieman mielikuvitusta (ja vaikka joku kätevä sukulainen avuksi jos et itse osaa) niin voit tehdä marsuillesi todella tilavan kodin edullisesti.

      Omani elävät rakentamassani (tällä hetkellä) kolmikerroksisessa "rakennuksessa", pohjana päällekkäiset puiset kirjahyllyt ja lasivitriini (jonka lasiovi käännetty avautuvaksi sivusuuntaan). Asunto on helppo siivota kahden suuren saranoidun oven takia (toinen kanaverkkoa ja toinen lasia, samalla marsut näkevät ulos ja paikka on valoisa ja ilmava). Vitriinistä ne näkevät ulos tietenkin sen koko pituudelta koska etusivu on lasia. Koko kompleksi on ollut halpa rakentaa ja helppo purkaa (ruuveilla ja kulmaraudoilla kasattu).

      Marsuillani (6 kpl) on monta paikkaa olla myös omassa rauhassaan tarpeensa mukaan ja saavat samalla monipuolista liikuntaa liikkuessaan eri kerroksia yhdistävillä rampeilla. Osa tilasta on myös helppo eristää jos siihen on tarvetta.

      Koko rakennelma vie tilaa noin 180 cm *100 cm lattialta, korkeus on noin 150 cm, tosin korkeutta nostaa alla oleva säilytystila. Rakennelma on myös varsin nätti, koristeltu eri tavoin ja toimii luonnollisena osana muuta kalustusta.

      Toisin sanoen, kun marsut eivät tarvitse kattoa häkkiinsä (jos ne eivät asu koira- tai lapsiperheessä), niin se helpottaa melkoisesti asuinpaikan rakentamista, mutta laitojen pitää olla silti varsin korkeat (osaavat hypätä/kiivetä korkealle jos niin haluavat). Muutenkin oltava tukeva ja helppohoitoinen (pinnat pestävissä, puun voi päälystää eri materiaaleilla tms.). Pienemmät kopit ja kantolaukut taas sopivat matkustamiseen ja esim. muualla lomaillessa olon ajaksi.

      Marsuja on oltava vähintään kaksi, mielellään enemmän. Jos haluaa perinteisen häkin niin voihan niitäkin olla useampia yhdistettynä. Eläimet tarvitsevat tilaa ja virikkeitä, jos se ei ole mahdollista/ liian vaivalloista/ kallista järjestää niin hommatkaa vaikka jokin pehmoeläin...?

      Marsut kun eivät AIKUISTEN OIKEASTI(!!!!!) ole mitään lasten leikkikaluja, menevät niin kovin helposti rikki.

    • Marsuliini <3

      Marsulla tarvii olla aina kaveri..muut en tiiä.

    • CherryYoko

      Mistä saisi halvalla kaksi marsun poikasta? Olen katsonut vaikka mistä, mutta en ole löytänyt.. Häkki minulla ei ole vielä mutta aijon ostaa häkin sitten kun olen löytänyt mistä saisi halvalla (:

    • ...,,,

      Meillä ei ole mitään 9 x 7 metristä häkkiä mun kahelle marsulle, niinku joku tuolla väitti että pitäis olla.

      Ja kania ja marsua ei saa pitää samassa häkissä , enkä suosittele edes samaan talouteen koska 1) Erilaiset elämäntavat, saattavat tapella ja kani saattaa jopa tappaa marsun. ja 2) koska kaneista yli 80 % kantaa pastereulla-nimistä bakteeria, joka niille itselleen on oireeton mutta se on marsuille hengenvaarallinen. !

    • ...,,,

      Ja niin , vielä sen verran että marsut maksaa n. 60 e , mutta allergian tai elämäntilanteen muutoksen takia myynnissä olevat marsut voivat olla n. 20-30 e hintasia. Ja myös marsun rotu voi vaikuttaa hintaan.

    • ponifani33333

      moi kaikki halusin kysyä olisiko hyvä häkki neljälle marsulle koska mun häkki on 185 ja leveys 68 mun äiti sanoo että oletko varmaa että toi on sopiva häkki kysy joltain kamuilta tai jostain koska häkkiä mutta en iie mahtuuko sinne 4 marsua voiteko vastata :) T:ponifani

    • hellokitty121

      hello mitä voisin tehä häkille en oikeen tiie kellee mä myyn ja mitä voisin tehä vastakaa niin teen

    • Hyviä puolia kaipaav

      Onko marsuja pakko olla kaks? Tunnen yhen jolla on vaan yks. Pärjääkö se ilman lajitoveria jos silittelee ja muutenkin viettää sen kaa aikaa?? Lisäks: tarvisin sellasia hyviä puolia, jotka peittää huonot puolet marsussa, että saa vanhemmat suostuteltua. Ja vaivaako ne teillä jotenkin yöunia?

      • Sedä

        Pitää olla ainakin kaksi. Näin sanoo myös Suomen eläinsuojelulaki. Kukaan ei kykene olemaan marsun kanssa kaiken aikaa toisin kuin toinen marsu, eikä ihminen kunnolla ymmärrä marsua.


      • Vastaileva17v

        Meidän marsu häiritsee yöllä . Se työntää ruoka-astiaansa päin seinää.
        Ja onkai se hyvä että marsuja olisi kaksi mutta jos ei ole mahdollisuuksia saada kahta marsua niin kannattaa sitä yksinäistä pitää joka päivä sylissä , silitellä ja juoksuttaa ettei se kuole tylsyyteen. Aina sanotaan että eläimiä pitäisi olla kaksi yhdelle kaverilleni sanottiin:" kannattaa ottaa kaksi marsua etteivät ne kuole tylsyyteen." mutta kun marsut olivat olleet n.vuoden yhdessä toinen hyökkäili toisen kimppuun vaikka ne olivat siskoksia.
        ja ei kannata peitellä marsun huonoja puolia koska vanhemmat saavat ne joskus selville ja siitä voi seurata --> lopetus.
        Ja vielä sen verran ettei marsuja kannata pitää pöydällä häkissä meillä on siis oli niin ja marsu sai sen jotenkin tiputettua melkeen lattialle mutta onneksi huomasin sen juuri sopivasti, eikä kannata ottaa marsua taloon missä on koira (kissa mielummin voi olla) nimittäin jos ei ole mahdollisuuksia päästää marsua lattialle juoksemaan koska koira on samassa taloudessa, marsu voi kuolla tylsyyteen. Ei kissakaan ole hyväksi marsuille koska meillä oli Miirun niminen kissa ja se koitti aina saalistaa meidän marsua.
        Ja marsuthan ovat yö eläimiä eli ovat yöllä hereillä ja koittavat saada omistajan huomion typerillä tavoilla esim. kilkuttamalla ruoka-astiaa, syömällä kaltereita (kuuluu kova ääni vanhemmat voivat suuttua) tai vinkumalla vain .


      • Minä vaan
        Vastaileva17v kirjoitti:

        Meidän marsu häiritsee yöllä . Se työntää ruoka-astiaansa päin seinää.
        Ja onkai se hyvä että marsuja olisi kaksi mutta jos ei ole mahdollisuuksia saada kahta marsua niin kannattaa sitä yksinäistä pitää joka päivä sylissä , silitellä ja juoksuttaa ettei se kuole tylsyyteen. Aina sanotaan että eläimiä pitäisi olla kaksi yhdelle kaverilleni sanottiin:" kannattaa ottaa kaksi marsua etteivät ne kuole tylsyyteen." mutta kun marsut olivat olleet n.vuoden yhdessä toinen hyökkäili toisen kimppuun vaikka ne olivat siskoksia.
        ja ei kannata peitellä marsun huonoja puolia koska vanhemmat saavat ne joskus selville ja siitä voi seurata --> lopetus.
        Ja vielä sen verran ettei marsuja kannata pitää pöydällä häkissä meillä on siis oli niin ja marsu sai sen jotenkin tiputettua melkeen lattialle mutta onneksi huomasin sen juuri sopivasti, eikä kannata ottaa marsua taloon missä on koira (kissa mielummin voi olla) nimittäin jos ei ole mahdollisuuksia päästää marsua lattialle juoksemaan koska koira on samassa taloudessa, marsu voi kuolla tylsyyteen. Ei kissakaan ole hyväksi marsuille koska meillä oli Miirun niminen kissa ja se koitti aina saalistaa meidän marsua.
        Ja marsuthan ovat yö eläimiä eli ovat yöllä hereillä ja koittavat saada omistajan huomion typerillä tavoilla esim. kilkuttamalla ruoka-astiaa, syömällä kaltereita (kuuluu kova ääni vanhemmat voivat suuttua) tai vinkumalla vain .

        Mitä minä oon lukenut, niin sanotaan, että marsut on päiväeläimiä?!


    • kaisa

      moi olen ostamassa marsua en tiedä mitä pitää tehdä mun sen tiiän marsuista niille tarttee syöttää heinää ja antaa vettä ja siivota häkki 2kertaa viikos

    • suositus !

      Jos ei tiedä mitään marsun hoidosta, sen elintavoista , häkin siivouksesta tai ruoka-valiosta en suosittele sille henkilölle marsua,
      ainakaan jos talossa on muitakin lemmikkejä esim. kissa tai koira.

    • Minä vain

      Olen (jos nyt luvan saan) hankkimassa marsuja. Ensin yhtä, mutta luettuani enemmän, niin kahta. Ajattelin kahta tyttömarsua, mahd. siskoksia. Mtä nämä kaksi marsua sitten mahtavat maksaa yhteensä? Meillä on kissa, joka pääsee ulos (asumme maalla) ja se hiirestää aina pellollamme. Onko mahdollista hankkia marsuja, jos on kissa? Kissaa ei päästettäisi marsujen huoneeseen ikinä. Mutta jos niin käy, että kissa pääsee huoneeseen, niin voiko marsut kuolla pelosta?? Entäs onko se niin justiinsa se häkki, eli voiko se olla esim. 110 cm pitkä? Haittaako se? Vai tarvitseeko se olla juurikin 120cm? Mites arvioisitte, paljonko tulee maksamaan kahden marsun häkki, 2 marsua ja hoitotarvikkeet? (älkää mukaan laskeko ruokia)
      Kiitos ja näkemiin (:

    • mopili

      Hinta riipuu mistä ostat. Kasvattajalta saat marsun ehkä 10-20 eurolla, eläinkaupassa se voi maksaa 40-70 euroa.

      Mutta tarvitset marsun lisäksi joka tapauksessa häkin varusteineen, joistain kaupoista saa marsun häkkeineen ja varusteineen esimerkiksi n. 150 eurolla. Sitten tulee jatkuvia vähäisempiä kustannuksia heinistä, ruoasta ja kuivikkeista.

      • mopili

        Jos asut Helsingissä, käy vaikka Keskustan Eläinkaupassa kyselemässä ja katsomassa marsuja. Mutta jos olet alaikäinen, tarvitset vanhemmat mukaasi kun olet ostamassa marsua.


    • tozze27

      saaks mä kuvan siit itsetehdyst häkist????

      • Hei muute

        Hei muute faunattares maksaa naaras marsu 85€.


    • Anonyymi

      Niillä pitää aina olla kaveri, koska muuten se ois vähän niikun eläinrääkkäystä!

    • Anonyymi

      Moi haluisin marsun mutta en tiedä mitä ne maksaa plus niitten häkit ja pitääkö nyt hankkia yks vai kaks marsua voitteko auttaa.Ja mitä ne syö?

    • Anonyymi

      Pitääkö marsuja olla 2

      • Anonyymi

        Pitää, marsu on laumaeläin


    • Anonyymi

      Sillä pitää olla kaveri ja aika iso häkki

    • Anonyymi

      no jos oot ostamassa marsua niin kyllä sun nyt pitäis se tietää🤨

    • Anonyymi

      Hyvä vinkki

    • Anonyymi

      Varmaa 50-200 ja tarvii sillä olla kaveri

    • Anonyymi

      Mä tiedän mulla on kolme marsua ja häkki makso noin 100

    • Anonyymi

      Oon ostamassa marsua mut en tiiä mitä se maksaa osaisko joku sanoo?

    • Anonyymi

      Se voi maksaa jotain 20€ en oo ite varma😅

    • Anonyymi

      Meillä marsut makso 50€/kpl, ja kun katoin faunattaren sivuja niin marsut (Ja kanit) makso 99€/kpl. Että halvemmalla pääsee kun ostaa kasvattajalta.

    • Anonyymi

      Moi kuinka paljon marsut maksaa?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5700
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3607
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      212
      1765
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1722
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      93
      1188
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      29
      1145
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      927
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      876
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      72
      849
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      838
    Aihe