Maanantai 13.2.2012
Nimipäivät: Sulo, Sulho ja Algot
Tekstikoko:
  loading...
liity jäseneksi!
 /   /  / Opettajan vaitiolovelvollisuus
15 Vastausta 2 314 Lukukertaa

Opettajan vaitiolovelvollisuus

Tuli tässä tavallaan ajankohtaiseksi pohtia opettajien vaitiolovelvollisuutta. Jos on puhunut opettajalle luottamuksellisesti kotiongelmista, saako opettaja puhua muille opettajille keskustelusta? Tai ottaa yhteyttä vanhempiin? Onko opettajan vaitiolo ainoastaan opettajan oman omantunnon varassa vai onko laki tälläisessa tilanteessa salassa pidon puolella? Onko syytä huoleen, että tieto leviäisi opettajanhuoneeseen tai vanhempieni korviin? Ja jos näin on, mitä voin tehdä asian hyväksi, kun tehtyä ei saa tekemättömäksi?
Ei ne saa juoruilla muille toisten asioista
Ei saisi mutta, meidän koulussa myös opettajat saavat tiedon korviinsa

Ehkä

Oppilaiden yksityisasioita ei saa levitellä, sen kieltää laki, mutta on eri asia toteutuuko se käytännössä. Helposti opettaja voi "vihjaista" kollegalle oppilaan elämästä tai jopa kysyä suoraan neuvoa, jos asiasi tarvitsee esimerkiksi yhteydenottoa lastensuojeluun. Opettajat eivät saisi puhua siis edes toisilleen, mutta lyön vetoa etteivät kaikki noudata tätä. Toivottavasti puhuit opettajalle, jonka etiikka pitää!

Suosittelen, että menet opettajalle vielä puhumaan: varmista ettei hän ole puhunut asiasta kenellekään ja vannota olemaan hiljaa. Uskon kuitenkin, vaikken sinua enkä opettajaasi tunne, ettei opettaja ole mennyt lörpöttelemään. Ja jos on mennyt, hän on tehnyt sen ainoastaan sen vuoski, että hän on huolissaan sinusta.
En tiennytkään että opettajalla on vaitiolovelvollisuus? Kuraattorilla ja terveydenhoitajalla nyt varmaan onkin, mutta eihän opettajan työhön kuulu kuulla yksityisasioita.

On, on!

No varmasti kuuluu open työhön kuulla yksityisasioita! Alakoulussa luokanopettaja viettää päivittäin monta tuntia lapsen kanssa. Kun ope huomaa, että lapsella on joku asia pielessä, hän puhuu lapsen kanssa ja soittaa tai meilaa kotiin. Jos kotona on ongelmia, niistä lähes poikkeuksetta kyllä kerrotaan. Jos taas ongelmat ovat esimerkiksi kaveripiirissä, yrittävät ope ja vanhemmat yhdessä selvitellä niitä parhaan kykynsä mukaan. Yläkoulussa luokanvalvoja on yleensä perheen kuvioista selvillä kahdesta syystä: erotilanteessa kouluun ilmoitetaan vanhempien uusia osoitteita sekä mahdollisia muutoksia huoltajuudessa ja toisaalta myös oppilas itse useimmiten kertoo kotiasioita, ainakin kysyttäessä, mikä häntä painaa. Vanhemmat eivät kyllä ole likimainkaan selvillä siitä, mitä kaikkea opettajille kerrotaan! Opettajalla on vaitiolovelvollisuus, mutta se ei tietenkään päde silloin, kun kollegojen on lapsen edun vuoksi tarpeen asioista tietää. Opettaja siis joutuu itse arvioimaan, mistä puhuu ja kenelle. Minun kokemukseni mukaan tästä tulee ongelmia vain harvoin. Eipä opeilla juurikaan ole tarvetta kenenkään yksityisasioita juoruilumielessä levitellä.

Uskomattoman paljon oppilaat myös kertovat toistensa asioita opettajille. Syynä on useimmiten huolestuminen kaverista ja tarve saada neuvoja tai se, että he näkevät asian niin vaikeaksi, että sen kuntoon saattamiseen tarvitaan aikuista. Tällaiset tilanteet ovat monta kertaa aika vaikeita, kun oppilaat yleensä haluavat, ettei kaveri saa tietää, keneltä opettaja on kuullut ongelmista. Opettajilla on kuitenkin olemassa työkalut, joilla asia voidaan ottaa puheeksi ongelmiin joutuneen oppilaan kanssa. Ensi ällistyksen jälkeen hän yleensä on helpottunut ja halukas puhumaan ongelmasta ja yrittämään sen ratkomista.

hmmm...

Loppujen lopuksi siis opettaja kuulee ja näkee enemmän yksityisaisoita kuin vaikka kuraattori.

On muuten mielenkiintoista tuo lastensuojelujuttu. Periaatteessa opettaja ei saa puhua asioista, joista vaikka Laura C. on puhunut. Mutta jos lastensuojeluun on tarvetta, opettajalla on velvollisuus tehdä ilmoitus. Opettaja joutuu tosi ikävään välikäteen.

Näin juuri

Opettajalla on vaitiolovelvollisuss MUTTA myös ilmoitusvelvollisuus. Eli jos opettaja kokee että nämä asiat joita on kuultu vaativat muita toimenpiteitä (pahoinpitely, insesti ym.) hänellä on velvollisuus tehdä tästä ilmoitus. Tämä siis tottakai lapsen hyvinvoinnin takia.

Et kerro viestissäsi mitä asiasi koski, mutta kannattaa mennä puhumann opettajan kanssa!

Mun mielestä

opettajilla ei ole vaitiolovelvollisuutta. Niiden duunninhan kuuluu oppilaiden oppilaiden opettaminen - ja silloinhan opettajien kesken, tai jonkun muun kasvatusalan ihmisen kanssa, tai vanhempien kanssa täytyy pystyä kommunikoimaan jos on aihetta. Keskustella siitä että Maija ei nyt oikein viihdy koulussa ja matikka menee perseelleen ja eilen se saatiin kiinni tupan poltosta ja kantsis varmaan kattoo minkälaisissa porukoissa se pyörii... Kaikki siis normaalia kasvatuksellista asiaa josta täytyy keskustella niiden henkilöiden kanssa jotka ko. oppilaan opetukseen ja elämään osallistuvat ja kuuluvat.

Terkkareilla ja kuraattoreilla on vaitiolovelvollisuus. Opettaja saa soittaa vanhemmille ja kertoa kaiken mtä minkä katsoo tarpeelliseksi. Tietysti opettajalta edellytetään hyviä tapoja ja sen verran arviointikykyä ettei mene kylän juoruakoille kertoon kuinka se Virtasen poika oli kussu housuun jumppatunnilla...

kyllä

Niinpä. Jo kun ajattelen itseäni, niin hemmetti mä mitään terkkareille ole kertonut.
Opettajille sen sijaan... voi luooja.
Seiskan äikän ope on vieläkin mun kaveri, tosin ei olla nähty aikoihin, mut sähköposti on keksitty. Ja joistain asioista (yleensä koulu-), tää tietää kyllä enemmän ku vaikka mun äitini... :---o

Okei on mulla muitakin opettajia kavereina, mut ei yhtä läheistä.

Mut kyllä opettajilla TODELLAKIN on vaitiolovelvollisuus! tietenkin. Harvinaisen monissa ammateissa on.
yhtä lailla opettajal on tietty vaitiolo velvollisuus, mutta jos kyseessä on lapsen terveyttä tai henkeä vaarantava asia niin siitä pitää raportoida etiäpäin..
Niin munkin mielestä jos asia on sellane, että jonku täytyy tietää niin sitte, mutta ei muuten. Mulla on kyllä kokemusta tosta opettajien lörpöttelystä, asia ei nyt varsinaisesti haittaa, mutta silti. Mun piti kysyä mun luokanvalvojalta, että voinko olla yhtenä aamuna koulusta myöhässä noin kymmenen minuuttia, kun mulla on harkat. No luokanvalvoja sano, et joo kyl se käy. Parin viikon päästä meijän liikunnan opettaja (ei oo siis mun luokanvalvoja) tuli kysyy jotai mun aamuharkoista. OLin vähän niin ku että eiks teillä oo parempaa puheen aihetta!! Meijän terkkari ja kuraattori on kyllä varmaan pahempia kuin opet, ne kävi joskus seiskan alussa kävi kertomassa jotai itestää ja sano että niillä on vaitiolovelvollisuus, sitten vähän ajan päästä se selittää jostai pojasta joka oli tullu puhumaan sille kun sen kultakala kuoli ja... ETTÄ TOSI HYVIN OSAA PITÄÄ SUUNSA KIINNI, ihme ettei sanonu vielä sen pojan nimee. Tiesin siitä, että toi juttu on totta kun se poika on mun kaverin veli!!

Yleensä käyttää harkintaa

Tiedän tapauksia mitkä opettajat ovat saaneet hoidettua ilman sen suurempaa hälyä. Sehän se on että opettajiin pitää voida luottaa.

Vaitiolovelvollisuudesta

Laki on yleensä aina salassapidon puolella. Opettajan salassapitovelvollisuutta ohjaavat useat eri lait. Lähtökohtana koulumaailmassa on perusopetuslaki, jonka mukaan salassapito koskettaa oppilaan henkilökohtaisia oloja (POL 40 §). Ilman lupaasi luottamuksellisesti puhumiasi asioita ei voi kertoa eteenpäin, ei myöskään huoltajillesi. Salassapitovelvollisuuteen tekee poikkeuksen lastensuojelulain (LL40 §) määrittelemä ilmoitusvelvollisuus: silloin jos viranomainen (opettaja) saa tiedon, jonka perusteella ilmenee lapsen edun mukainen lastensuojelutarve, hän on velvollinen ilmoittamaan asiasta lastensuojeluviranomaisille. Eli jos kotiongelmat ovat sellaisia, että vaativat lastensuojeluilmoituksen tekemisen, opettajan velvollisuus on tehdä se. Ilmoituksen voi tehdä lasta tai huoltajia kuulematta.

Voivatko opettajat sitten keskustella opettajan huoneessa lasten henkilökohtaisista luottamuksellisista asioista. Eivät, se on tehtävä oppilashuoltotyöryhmässä, johon osallistuvat lain mukaan vain ne opetuksen ja oppilashuollon järjestämiseen osallistuvat, joiden tehtäviin oppilaan asioiden käsittely välittömästi kuuluu. Perusopetuslaissa on lisäksi kerrottu, että oppilashuoltoryhmässä oppilaan asioista voidaan keskustella ainoastaan huoltajan / oppilaan suostumuksella. Poikkeuksena ovat sellaiset asiat, jotka ovat oppilaan opetuksen asianmukaisen järjestämisen edellyttämiä välttämättömiä tietoja. Tällaisia välttämättömiä tietoja ovat mm. oppilaan terveydentila, joka vaikuttaa opetuksen järjestämiseen. Jokainen tällainen asia on kuitenkin käsiteltävä asiakohtaisesti.

Opettajia koskee myös laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (23 §), jossa myös näkökulmia salassapitoon liittyen. Periaatteessa viranomaiset voivat siis lain mukaan vaihtaa vain sellaisia tietoja, jotka ovat oppilaan opetuksen asianmukaisen järjestämisen edellyttämiä välttämättömiä tietoja. On hyvä muistaa, että laissa on määritelty esimerkiksi kouluterveydenhoitoa ja koulupsykologeja koskeva salassapitovelvollisuus siten, että alaikäinen voi kieltää tietojensa luovuttamisen myös huoltajilleen (laki potilaan asemasta ja oikeuksista 9 §, 13 §). Salassapitovelvollisuuteen löytyy otteita myös henkilötietolaista.

Rabbuuni

Opettajat Suomen kotiolosuhteissa ja lapset sekä nuoret....presidentti Suomessa myös valvoo ylimpänä viranomaisena, että laki toteutuu kotonakin...kymmenen käskyä, älä vanno väärää valaa, äläkä todista lähimmäisesi puolesta väärin...unohtakaa "lapsihössötys" ja miettikää puolisoitanne...onko heistäkään lastenne saatika yhteiskunnassa muidenkaan "aikuisten opettajaksi"...

Opettajalla on vaitiolovelvollisuus, laki sanoo näin.

Opettajasi ei saa puhua muille opettajille asiostasi. Hänellä on kuitenkin lastensuojeluvelvollisuus eli jos perheessäsi on esim. väkivaltaa, ahdistelua tms. opettajalla on VELVOLLISUUS puhua lastensuojeluviranomaisille tapauksesta. Sinut voidaan myös huostaanottaa. Opettaja rikkoo vaitiolovelvollisuutta kertomalla muille asiaasi ja siitä voidaan tehdä oikeusjuttu.
 /   /  / Opettajan vaitiolovelvollisuus

Keskusteluhaku

Laaja haku
EXIT-hanke

Onko aikuinen yrittänyt ostaa sinulta tai kaveriltasi seksipalveluita?

Katso video

Facebookissa suositeltua