Sunnuntai 12.2.2012
Nimipäivät: Elma ja Elmi
Tekstikoko:
  loading...
liity jäseneksi!
 /   /  / Työnteko Äitiys/Vanhempainvapaan aikana
7 Vastausta 888 Lukukertaa

Työnteko Äitiys/Vanhempainvapaan aikana

Minulla olisi mahdollisuus tehdä töitä sunnuntaisin äitiys- ja vanhempainvapaan aikana. Otin selvää, että sunnuntai työt eivät vaikuta äitiys- ja vanhempainrahaan. Millainen todistus minun on Kellalle toimitettava, jotta sunnuntaitöistä saamani palkka ei pienennä muita tukia? Työ on toimistotyötä, jota ei varsinaisesti tehdä sunnuntaisin..

Hakemus/ äitiys- ja vanhempainraha

Kiitos kysymyksestä!

Työnantaja voi täyttää ilmoituksessa työnantajan palkasta lisätietona, että työ tapahtuu ainoastaan pyhäpäivinä. Vaihtoehtoisesti voit hakemuksessa ilmoittaa työskentelystä vain pyhäpäivisin.
Hakemisohjeet:
http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/020608122107HL?OpenDocument

Vierailija

Hei, olen jäämässä äitiyslomalle ja harkitsen sunnuntaisin tekeväni pientä yrittäjyyttä ja toivottavasti hankkisinkin siitä jotain. Pitääkö nämä ilmoittaa Kelalle ja jos pitää niin millä lomakkeella ilmoitus tehdään. Minulla ei siis varsinaisesti ole työnantajaa vaan kyseessä olisi suoramarkkinointi.
Heipä hei!

Vanhempainpäivärahalla olevalla on velvollisuus ilmoittaa työpäivistään Kelaan. Äitiys- ja vanhempainraha maksetaan työskentelypäiviltä (= palkka- tai yrittäjätyö) minimipäivärahan suuruisena, 22,04 e/arkipäivä. Päiväraha maksetaan arkipäiviltä eli maanantaista lauantaihin, ei siis sunnuntailta eikä arkipyhiltä.

Edellämainitun mukaisesti sunnuntain tai arkipyhän osalta ei siis päivärahaa makseta, eikä työskentely näinä päivinä vaikuta päivärahan määrään.

Mukavaa vauvan odotusta!

terv Kela Kerttu

Vierailija

Hei, siis olen tällä hetkellä palkkatyössä työnantajalla. Tarkoitukseni olisi tehdä pientä yrittäjyyttä toiminimellä sunnuntaisin, tarvitseeko siis myös nämä sunnuntai työpäivät ilmoittaa kelalle, vaikka se ei näin ollen vaikuta minulle maksettavaan Äitiys- ja vanhempainrahaan?
Heipä hei!

Sunnuntaipäivien osalta ei työskentelystä tarvitse ilmoittaa.
Pahoitteluni epätarkasta vastauksesta.

terv Kela Kerttu
Jos tekisin töitä joka toinen lauantai miten se vaikuttaa vanhempainrahaan?
Tervehdys!

Äitiys- ja vanhempainrahapäivinä (maksupäiviä eivät ole punaiset kalenteripäivät eli sunnuntait ja arkipyhät) tekemäsi työ tulee ilmoittaa Kelaan ja näiltä päiviltä sinulle maksetaan minimipäiväraha (22,04 e /työskentelypäivä).

Mikäli nämä lauantaiset työskentelypäivät ovat sinulla jo ennakkoon tiedossa, kannattaa ne ilmoittaa samantien, niin käsittelijä laittaa työskentelypäiviltä maksuun tuon minimipäivärahan.

/Kela-Kerttu
 /   /  / Työnteko Äitiys/Vanhempainvapaan aikana