Narsistien toimintakaavat

henna001

Narsistit tuntuvat toimivan niin saman kaavan mukaan.
Kun narsistin kanssa puhutaan narsismista (tai muusta narsistille vaikeasta asiasta), niin narsisteilla tuntuu poikkeuksetta olevan tapana sellainen, että hän vie keskustelun johonkin sivuseikkaan mikä ei liity varsinaiseen asiaan ja siten sekoittaa keskustelun. Se on hyvin näkyvissä tälläkin palstalla.

45

473

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lottamari_1

Minkälaista asiaa mahdat tarkoittaa, minulle ei ihan avautunut? Selittäisitkö vielä tarkemmin

• henna001

Niin, jos nyt sit keskusteltais siitä, että minkälaisista asioista ei voi keskustella (vaikka senhän kerroin jo aloituksessani) narsistin kanssa ja sitten vaikka siitä miksi ilmaisen itseäni niin epäselvästi ettei asiat avaudu?! :)

• Ilkikurimus

Olen huomannut saman. Ja jo aiemmin sitä täällä kritisoinutkin - moneen kertaan.

• lottamari_1

Niiiiin, ja yhä pidätte sen salaisuutena? Jospa joku kertoisi minullekin....

• keskustella mistään?

Yritin aikoinani sanoa narsisti-miehelleni, että sähkölasku kannattaisi maksaa tässä kuussa, koska ensi kuussa tulee monta muuta laskua.

Ennenkuin sain lauseen loppuun, hän pudisteli päätään ja totesi "me ollaan niin erilaisia".

Ja mitenköhän tämä liittyi sähkölaskuun, se jäi arvoitukseksi, koska hän ei sen jälkeen sanonut sanaakaan.

• henna001

Juu, ei voi keskustella. Jossain aikaisemmin jo kirjoitin, että mielestäni narsistin kanssa ei voi keskustella vaan jos narsisti haluaa puhua jostain niin narsisti haluaa, että häntä KUUNNELLAAN, vuorovaikutteisesta keskustelusta ei tule mitään yleensä.

• henna001

Ei mene.

• lottamari_1
        henna001 kirjoitti:

Ei mene.

Miten sitten, mikset voi selittää, jos kerran heität jotain tuollaista??

• henna001

Juuri tuota tarkoitin: täällä aletaan keskustella siitä että yritän HUUTAA oman kantani ainoaksi OIKEAKSI kannaksi (joskus jonkun sanan isolla oon kirjoittanut kun olen halunnut sanaa korostaa, sorry siitä, kylläpäs nyt hävettää) ja live-elämässä se menisi niin että narsisti puuttuisi kuvittelemaansa ilmeeseeni, äänensävyyni, asentooni, johonkin yksittäiseen sanaan, minkä olen sen mielestä virheellisesti valinnut jne.

• henna001
        lottamari_1 kirjoitti:

Miten sitten, mikset voi selittää, jos kerran heität jotain tuollaista??

Mitäs mun selvää asiaa pitäis selittää, tarkoitin sitä mitä ensimmäisessä viestissäni kirjoitin ja se lienee ihan selvää suomenkieltä?!

• henna001
        henna001 kirjoitti:

Juuri tuota tarkoitin: täällä aletaan keskustella siitä että yritän HUUTAA oman kantani ainoaksi OIKEAKSI kannaksi (joskus jonkun sanan isolla oon kirjoittanut kun olen halunnut sanaa korostaa, sorry siitä, kylläpäs nyt hävettää) ja live-elämässä se menisi niin että narsisti puuttuisi kuvittelemaansa ilmeeseeni, äänensävyyni, asentooni, johonkin yksittäiseen sanaan, minkä olen sen mielestä virheellisesti valinnut jne.

Itse asiassa tämä tähän astinen "keskustelu" on aika hyvä esimerkki siitä, mitä tarkoitin :))

• lottamari_1
        henna001 kirjoitti:

Hmm...mahdoitko tarkoittaa tuota ollenkaan. Minusta sinä et nyt ole mitään huutanut, etkä omaa kantaasi ainoaksi oikeaksi kannaksi julistanut. Minusta kaikki sanomasi ovat olleet faktaa ja totta, niissä ei todellakaan ole mitään mikä olisi äryttänyt. Asiaa on ollut kaikki mitä olet sanonut.

• lottamari_1
        henna001 kirjoitti:

Itse asiassa tämä tähän astinen "keskustelu" on aika hyvä esimerkki siitä, mitä tarkoitin :))

Hitsi mä olen ihan pihalla ##

• zetory
        henna001 kirjoitti:

Olet aivan oikeassa tuon narsistin käytöksen suhteen. Se sivuseikkaan vieminen on samaa kuin asian vähätteleminen, itse asia on narsistille kiusallinen ja huomio täytyy saada muualle.

• lottamari_1
        henna001 kirjoitti:

Juu, ei voi keskustella. Jossain aikaisemmin jo kirjoitin, että mielestäni narsistin kanssa ei voi keskustella vaan jos narsisti haluaa puhua jostain niin narsisti haluaa, että häntä KUUNNELLAAN, vuorovaikutteisesta keskustelusta ei tule mitään yleensä.

Kyllähän tuo tuttua on jokaiselle, joka narsistin kanssa on elänyt että mistään ei voi keskustella vastavuoroisesti narsistin kanssa, mutta miten se näkyy tällä palstalla, sitä minä en ymmärrä??

• Mikä sinun mielestäsi on minun toimintakaavani ?

• j.o.k.u.1

Itse olen ainakin koittanut sinua vain saada ymmärtämään asioita toisesta (narsistisesta) näkökulmasta, tämän sitten koet sivuraiteille menona, koska et halua asoita tarkastella muusta kuin omasta perspektiivistä, mikä on aika valitettavaa...
      No, kyllähän jotkut saattavat asioita heitellä ihan vaan provona, ja katsoa tarttuuko joku syöttiin, mutta itse olen kyllä yrittänyt keskustella ihan asiallisesti, välillä mitä nyt olen ollut vähän hyökkäävä, mikä taas on johtunut toisen osapuolen jo valmiiksi vihamielisestä suhtautumisesta...
      Oletko varma, ettei oma asenteesi vedä näitä hyökkäyksiä puoleensa...? Kukaan meistä ei ole täydellinen, sinä vain pidät itseäsi monesti täydellisempänä kuin muita täällä olijoita...miksi näin?

"Mutta joka itsensä ylentää, se alennetaan; ja joka itsensä alentaa, se ylennetään."
      – Matteuksen evankeliumi 23:12

(olen ateisti, mutta tässä on viisautta...)

Seuraavaksi varmaan sanot, että narsisti ylentää itsensä, totta. Mutta se ei tule jatkuvasti ilmi tällä palstalla, joten niin ajatteleminen, on vain kaikkien asioiden pelkistämistä itselleen suotuisaan muotoon.

• henna001

j.o.k.u, olepa sitten minusta ja kirjoituksistani tuota mieltä ihan rauhassa. En ala vänkäämään vastaan ja puolustelemaan, koska sehän olisi loputon suo. Lukekoon ken tahtoo kirjoitukseni ja ajatelkoon niistä sitten mitä ajattelee.

• j.o.k.u.1
        henna001 kirjoitti:

j.o.k.u, olepa sitten minusta ja kirjoituksistani tuota mieltä ihan rauhassa. En ala vänkäämään vastaan ja puolustelemaan, koska sehän olisi loputon suo. Lukekoon ken tahtoo kirjoitukseni ja ajatelkoon niistä sitten mitä ajattelee.

Tottakai omia näkemyksiä kannattaa ja pitääkin puolustaa, mutta kannattaisi silti pitää ainakin se toinen korva auki muidenkin mielipiteille...Sitä vain.
        Joskus täällä tilanne menee melkoiseksi väittelyksi, kun kaksi osapuolta puolustaa omia näkemyksiään, mutta sekin vie vain tätä keskustelua eteenpäin...Oletan vain, että sinulla on kykyä eläytyä myös toisen asemaan ja katsoa tilannetta laajemmin. Minä en itse siihen ehkä kykene, vaikka yritystä olisi, puhun näin ollen omasta näkökulmastani.
        Tietenkin itse päätät, onko näissä jutuissa asiaa vai ei, kukaan ei niitä mielipiteitä voi väkisin päähäsi takoa, sehän selvä...Kuuntelu ei varmaankaan maksa paljon vaivaa, jos jollain on eriäviä mielipiteitä esitettävänään.

Itsensä ja mielipiteidensä puolustaminen on hyvä asia. Kunhan koitetaan olla heti teilaamatta muita, vai mitä. :)

• j.o.k.u.1

*viheltelee*

• j.o.k.u.1

ihan hyvä biisi. :)

• j.o.k.u.1

Hmph! Älä yritä, pakko mennä levähteleen välillä... :D
        Mutta kerrohan nyt ihmeessä kuitenkin..?

• lottamari_1

• Kerrostalokyttä

Temppuilija taitaa olla narsku---haahaa -paljastit ittes

• j.o.k.u.1

Poets:ia...Pahan pistit.
        Melkein "lift":in tai "carnival rust":in ois voinut laittaa, mutta ajattelin keksiä jotain omaperäisempää... :)

*Hmmm, hmmm....*

• temppu...
        j.o.k.u.1 kirjoitti:

Poets:ia...Pahan pistit.
        Melkein "lift":in tai "carnival rust":in ois voinut laittaa, mutta ajattelin keksiä jotain omaperäisempää... :)

*Hmmm, hmmm....*

No laita jotain .. pesin jo hampaat ...

• lottamari_1

• j.o.k.u.1

• j.o.k.u.1

• j.o.k.u.1

• lottamari_1
        Kerrostalokyttä kirjoitti:

Temppuilija taitaa olla narsku---haahaa -paljastit ittes

Koit sitten oikein ahaa- elämyksen vai?

• lottamari_1

Ei tuo viesti ollut tarkoitettu sinulle, vaan tuolle kerrostalokyttääjälle, joka luuli tekevänsä oikein oiva oivalluksen...

Ketjusta on poistettu 28 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kela tukee virallisesti Pride-liikettä

Iso kiitos Kansaneläkelaitokselle tuen osoittamisesta myös vähemmistöille. Näin toimii vastuullinen valtiollinen koko k
      Maailman menoa
      58
      3959
    2. Pride-liputus närästää monissa Suomen kunnissa

Suomen lipun nostamisesta on laki. Pride‑liputuksesta ei. Kieltäytyviin kuntiin kohdistuu poliittista painostusta kuin k
      Maailman menoa
      14
      2773
    3. Jorma Lind kuollut

Ylen uutisankkurina 40 vuotta toiminut Jorma Lind on kuollut 85-vuotiaana. https://yle.fi/a/74-20230265 ARVl on näet
      Maailman menoa
      55
      1966
    4. Mikä on kaunein

Ja hellyttävin hetki irl kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      72
      1426
    5. Mahdatko ymmärtää sitä

Mä en selviä jollei me jutella kunnolla. Tarvitsen sua siihen. Etkä sä voi sitä tietää kun en ole ilmaissut mutta olen
      Ikävä
      76
      1280
    6. Hitaille omat kassat

Kassoilla hidastelevat ärsyttävät. Menee heti loppupäivä pilalle, kun kauppareissu kestää hidastelijoiden takia. Näille
      Maailman menoa
      199
      1247
    7. Ensimmäisenä Helluntaina ei uudelleen kastettu KETÄÄN!

Raamattu kertoo, että Helluntaina kastettiin. Mutta vaikka Raamattu ei erikseen kerro tiedän VARMASTI Ettei
      Kaste
      691
      1081
    8. Kävisikö tällainen sopimus?

Olisitko valmis juttelemaan jo ensi viikolla kahden kesken?
      Ikävä
      90
      1079
    9. Mitä yhteistä sinulla

on kaivattusi kanssa? Sama musiikkimaku, tai huumorintaju, tai ehkä työpaikka? Vai ettekö tunne vielä niin hyvin?
      Ikävä
      55
      904
    10. Olisit ollut niin

Minunlaiseni. Ehkä se on helmpompi kun emme kohtaa. Kipeältä se tuntui ettet valinnut minua
      Ikävä
      41
      896
    Aihe