1000€ sijoitus

E_tg

Eli olen aloitteleva sijoittaja joka ei tiedä juuri mitään vielä tässä vaiheessa pörssistä jne. Tarkoitus olisi kuitenkin aloittaa sijoittaminen parempaa tulevaisuutta toivoen :) Eli olen ajatellut avata Nordnetiin salkun johon tässä kevät-kesän aikana sijoittaisin 1000 euroa. Kysymys kuuluukin että mihin se pitäisi sijoittaa ? Olen katsellut erinlaisia vaihtoehtoja mutta en oikein tiedä miten homma pitäisi laittaa käyntiin. Osakkeet kiinnostaisivat mutta pääoma on ilmeisesti vähän liian pieni vielä sinne markkinoille vaikka jotkin tahot ovat sitä mieltä että 1000 euroa on riittävä pääoma osakemarkkinoille. Sitä ei voi hajauttaa kuin korkeintaan 2 paikkaan mutta siitä sitten pikku hiljaa lisämään. Rahastoja on haukuttu että kehuttu kuulemma niistä menee palkkiota liikaa välikäsille ilman kunnollista vastinetta mutta toisaalta taas riskit ovat pienempiä ja tuotto todennäköisempää. Jos kuitenkin aloittaisin osakesijoitamisella mitä mieltä olette näistä osakkeista tällä hetkellä Teliasonera, Kone, Fortum, Nordea, Aktia, Orion... ? Olisiko parempia sijoituskohteita ? Tarkoitus olisi siis lyödä tuo 1000 euroa kerralla johonkin noista ja sitten 6 - 12 kk jälkeen tehdä uusi 1000 lyönti johonkin muuhun osakkeeseen. Kannattaisiko korkorahasto kuitenkin näin aluksi paremmin ? Miten te jakaisitte sijoituksia ? Olen opiskelija joten tuo 1000 euroa vuodessa on ihan maksimaalinen sijoitus raha. Tarkoitus olisi että kun valmistun olisi minulla mukavan kokoinen salkku Nordnetissä josta olisi hyvä vielä jatkaa :) sijoitusaika pyörii siis 5-10 vuotta. Haluttu tuotto olisi jotain 5% luokkaa joka ei kai ole hirveän paljon ? Kun ajatellaan että jos sijoitan osakkeisiin niin osinkotuloina ei pitäisi olla mikään mahdottomuus tuo 5% ja siihen kun lisätään osakkeen arvon muutokset (jos ne nyt on plussalla) niin sijoitushan olisi tuottanut jo ihan mukavasti :)

12

1939

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aloittaa siitä

      että käyttäisit välillä enteriä (se on se isompi näppäin siinä oikella), niin joku vois vaikka jaksaa lukea sun tekstisi.

    • kooro

      Shorttaa jenkkien velkakirjoja tai osta kultaa. Jos ne rahat kuitenkin on ihan pakko tunkea osakkeisiin, niin odottele ensin rauhassa romahdusta ja sijoita sen jälkeen monikansalliseen >5% ja kasvavaa osinkoa yli 20 vuotta maksaneeseen monikansalliseen firmaan.

    • Hajautetusti.

      Samaa mietin minäkin, mutta panokseni on vähän isompi, olen ajatellut sijoittaa kerralla n 6000-9000e hajautetusti tai jopa yhteen yhtiöön.

    • keijo--

      Älä sijoita jos et siedä riskiä. Jos sijoitat ja rahaa on maksimissaan tonni, sijoita mieluummin 800e ja laita se 200e taskuun/määräaikaistalletukseen tai vaikka kurkusta alas niin tappio on viidenneksen vähemmän.

      Listastasi Fortum on ainoa mihin itse sijoittaisin, Telia ehkä varauksella.

      Pankit ei kiinnosta, Kone voi olla tasainen mutta koitan hakea mahdollisuutta suurempiin kasvuihin vaikka sitten riskilläkin, Orionin patentit ja niiden myötä kilpailukyky on kohta lopussa ja uusista ei ole tietoa.

      Jos välttämättä jotain toisen aika aloittelijan vinkkejä haluat niin Fortum, metsäyhtiöistä UPM tai Stora Enso tai sitten ihan vaan Nokia. Fortum on näistä ainoa, joka ei ole juuri nousuja hiljattain nähnyt ja jonka hyvä nousu on todennäköisesti edessä ensimmäisen osarin (huhtikuun lopulla) jälkeen näin pakkastalven jälkeen. Jos pelirahaa olisi ja kohteita tarjolla, pelaisin warranteilla niin että mikä tahansa näistä on noussut 10% vuoden loppuun mennessä.

      Seuraa Kauppalehden keskusteluja ensin pari viikkoa tunnin päivässä ja kun opit suodattamaan paskan pois, riittää 30 min.

    • noin pienellä rhalla on hajatus kannattavaa vain ostamalla jotain indeksirahasatoa tms joku muu etf. Tai sitten ottaa vähän riskiä ja ostaa vain yhden yhtiön osakkeita. Joku perusturvallinen osingonmaksaja. JOku lassila&tikanoja on näin heittona yksi noihin normeihin sopiva. Silti tuskin joku fiskars, tai wärtsiläkään huonoja on ilman hajautustakaan, jos vain aika-väli on riittävän pitkä. Itseltä löytyy kaikkia noita.

      • jepsus

        5-10 vuoden horisontti on sinänsä hyvä, mutta kassa tosiaan aika pieni. Nordnetin indekseistä OMXH25 on siitä hyvä, että kun rahasi ovat kiinni siinä, tulet luultavasti joka tapauksessa lukeneeksi päivän lehdistä miten Helsingin pörssissä noin yleisestiottaen menee ja se koskee aina myös omaa sijoitustasi etkä joudu käyttämään sen suuremmin päivittäin aikaa jonkun yksittäisen osakkeen kyttäämiseen. Tulos on tasan se mikä pörssin tilanne yleisesti on, ei enempää eikä vähempää. Pitkällä aikavälillä se voittaa kaikki saman markkinan rahastot ja luultavasti normaalisti mediaa seuraamalla tiedät mihin suuntaan arvo liikkuu.

        Jos aktiivisempi sijoittaminen kiinnostaa, laita ensimmäinen tonni indeksiin ja seuraava johonkin yhden yhtiön osakkeeseen johon uskot ja jota jaksat seurata.


      • analyytikko22
        jepsus kirjoitti:

        5-10 vuoden horisontti on sinänsä hyvä, mutta kassa tosiaan aika pieni. Nordnetin indekseistä OMXH25 on siitä hyvä, että kun rahasi ovat kiinni siinä, tulet luultavasti joka tapauksessa lukeneeksi päivän lehdistä miten Helsingin pörssissä noin yleisestiottaen menee ja se koskee aina myös omaa sijoitustasi etkä joudu käyttämään sen suuremmin päivittäin aikaa jonkun yksittäisen osakkeen kyttäämiseen. Tulos on tasan se mikä pörssin tilanne yleisesti on, ei enempää eikä vähempää. Pitkällä aikavälillä se voittaa kaikki saman markkinan rahastot ja luultavasti normaalisti mediaa seuraamalla tiedät mihin suuntaan arvo liikkuu.

        Jos aktiivisempi sijoittaminen kiinnostaa, laita ensimmäinen tonni indeksiin ja seuraava johonkin yhden yhtiön osakkeeseen johon uskot ja jota jaksat seurata.

        Pistä koko summa Talvivaaraan. Parin vuoden päästä olet ainakin kaksinkertaistanut tuon 1000e


    • 2000 euroa on pienin summa, joka kannattaa laittaa osakkeisiin. Sekin raha riittää vain 1 osakkeeseen, jos yhtään ajattelet mm. välityskuluja. Yhteen osakkeeseen sijoittaminen ei ole kovin järkevää ainakaan pidemmäksi ajaksi.

      Jos oikeasti sulla on vain 1 tonni, niin suosittelen sen sijoittamista indeksilainaan.. esim. joku Aasiaan tai kehittyville markkinoille sijoittava. Tämän sijoituksen voit sitten unohtaa esim. 5 vuodeksi ja jonka jälkeen kuittaat mahdolliset voittosi. Jos taas tarvit tätä rahaa ennen 5 vuotta, niin voit myydä lainaosuutesi jälkimarkkinoilla.

    • frank4

      Löysin tämän kun googlasin miten sijoittaa 1000€
      Jos 27.3.2010 olisi ostanut 1000€ Applen osakkeita niiden arvo olisi tänään 2500€

      Tuotto on silloin ollut n.30% vuodessa. Tosin en tiedä onko se vähän vai paljon, mutta helppoa rahaa se olisi ollut.

      Aika moni tuttu osti applea 2004-2005. Itse ostin muuta ja ei siitä sen enempää...

    • 292

      Tuhatlappunen kannattaisi siirtää rahaston hoiviin.
      Osakkeita sillä ei kannata ostaa ,koska tarvitset hajautusta ja välityspalkkiot syövät suuren osuuden noin pienestä rahasta.

      Itselläni on Handelsbanken Euro-Obligaatio A takonut tuottoa jo pidemmän aikaa, handelsbankin kulutkin ovat melko mitättömät tuottoon nähden.

    • miettikääppä vähä

      30% tuotto on ihan paperia osakemarkkinoilla.

      Tämäkin osake on noussut vuodessa yli 800% ja nousee vielä lisää.
      Kurssi ollut viimepäivinä kivassa nousussa.

      http://www.bloomberg.com/quote/SLTD:US

      Kannattaa hypätä mukaan ja nauttia noususta. Seuraavat 5-10 tämä nousee kuin raketti.

      Tässä firman kotisivu:
      http://www.solar3d.com/
      Tässä heidän keväällä ostaman tytäryhtiön sivu:
      http://www.visitsunworks.com/

      Tässä ketjussa jauhaa taas joku ns muka ammattisijoittaja joka ei tajua nousujen päälle mitään. Tämä mainitsemani osake on vähän aikaa sitten pompannut jopa 60% päivässä!

      • Heh heh...

        Sinä muuten vastaat sellaiselle kirjoittajalle, joka ON JO sijoittanut rahansa neljä vuotta sitten! :D


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      366
      4456
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      84
      1844
    3. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      65
      1580
    4. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1556
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1390
    6. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      209
      1369
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      59
      1351
    8. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      54
      1341
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1225
    10. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      8
      1218
    Aihe