Olemme vain ihmisiä

Psykologian emeritus

ja kuten sanonta menee: homo homini lupus eli ihminen on ihmiselle susi

Mitä mahdan siis tällä tarkoittaa?
No tietenkin sitä, että persoonallisuushäiriöt ovat vain ihmisten keksimiä termejä joilla käytetään valtaa sosiaalisissa hierarkioissa. Leimaamalla jokin ihminen narsistiksi tai psykopaatiksi saamme hänen arvoaan tilanteesta riippuen nostettua tai laskettua.

Oikeastaan väittäisin, että normaali tavallinen ihminen on vaarallisin persoonallisuustyyppi, koska hän tekee mitä vain kunhan hän saa pidettyä "perusturvallisen" elämänsä käynnissä. Tästä todistavat mm.milgramin koe, natsi-Saksa ja jokainen sosiaalinen vuorovaikutusryhmä.

Täten on absurdia keskustella narsismista ikään kuin se olisi ongelma.
Mitään narsismia ei näet ole olemassa. Ongelma on omassa päässämme, kulttuurissamme tai siinä että avataan tällainen palsta. Palsta siis suljettakoon!

9

126

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lottamari_1

Ihminen, joka ei hyväksy itseänsä ja haluaisi olla parempi tai jotain muuta, siirtää omat negatiiviset kateuden ja vihan tunteensa toisiin. Sellainen ihminen on toiselle ihmiselle susi. Persoonallisuushäiriöinen on hyvä esimerkki siitä, miten huonon itsetunnon omaava luonnehäiriöinen voi saada terveenkin ihmisen itsetunnon hajotettua palasiksi jatkuvilla vaatimuksillaan ja "mikään ei kelpaa ja riitä"-ajattelullaan. Perusturvallista elämää ei narsistin kanssa ole, se on aina vaatimuksia, kontrollia ja kilpailua. Narsisti kadehtii toisen onnellisuutta ja tyytyväisyyttä nauttia pienistä asioista ja hänen ongelmakseen muodostuukin jatkuva tyytymättömyys ja riittämättömyyden tunne. Ongelma on omassa päässää joo, mutta kenen päässä ja kuka siitä vastaa? narsisti itse vai muut?

• Narsismin ilmenemiseen tarvitaan aina kaksi ihmistä? =)

• Psykologian proffa
        yxex kirjoitti:

Narsismin ilmenemiseen tarvitaan aina kaksi ihmistä? =)

Kyllä!

kun ihmisten määrä
        >2
        alkaa jaottelu "persooniin"
        ja eräs ihmisen keksimä persoonallisuuspiirre on narsismi

• Psykologian proffa

Narsisti itse tietenkin.
        Jokainen on vastuussa itsestään ja näin ollen jokainen ihminen on susi toiselle.

• Psykologian proffa kirjoitti:

Kyllä!

kun ihmisten määrä
        >2
        alkaa jaottelu "persooniin"
        ja eräs ihmisen keksimä persoonallisuuspiirre on narsismi

Kyseessä on siis "kanssakäymis"-ongelma. "Narsisti" ja "uhri" pärjäävät loistavasti jonkun muun/muitten seurassa?

• Psykologian proffa
        yxex kirjoitti:

Kyseessä on siis "kanssakäymis"-ongelma. "Narsisti" ja "uhri" pärjäävät loistavasti jonkun muun/muitten seurassa?

Kyllä

• Psykologian proffa kirjoitti:

Kyllä

Oivalsin juuri yhden asian; kaikki oppimani tieto saattaa olla toisen ihmisen harhaluuloa!
        Kannattaa kyseenalaistaa asioita ja miettiä monelta kantilta, ennen kuin niistä tekee oman viisautensa!

*kiitoksena tarjoaa mukin kaffea proffalle* :)

• Vatipää proffa
        yxex kirjoitti:

Oivalsin juuri yhden asian; kaikki oppimani tieto saattaa olla toisen ihmisen harhaluuloa!
        Kannattaa kyseenalaistaa asioita ja miettiä monelta kantilta, ennen kuin niistä tekee oman viisautensa!

*kiitoksena tarjoaa mukin kaffea proffalle* :)

Koskaan ei ole liian myöhäistä:)

Mutta te vatipäät ette enää kiehdo minua.
        Minun täytyy kadota. (*proffa katoaa*)
        Pitäkää hauskaa.

http://www.youtube.com/watch?v=lfldLLadNWk

• Vatipää proffa kirjoitti:

Koskaan ei ole liian myöhäistä:)

Mutta te vatipäät ette enää kiehdo minua.
        Minun täytyy kadota. (*proffa katoaa*)
        Pitäkää hauskaa.

http://www.youtube.com/watch?v=lfldLLadNWk

Mun lempibiisi!

Oot siitä kiva katoaja, että ilmestyt aina uudestaan

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kela tukee virallisesti Pride-liikettä

Iso kiitos Kansaneläkelaitokselle tuen osoittamisesta myös vähemmistöille. Näin toimii vastuullinen valtiollinen koko k
      Maailman menoa
      58
      3979
    2. Pride-liputus närästää monissa Suomen kunnissa

Suomen lipun nostamisesta on laki. Pride‑liputuksesta ei. Kieltäytyviin kuntiin kohdistuu poliittista painostusta kuin k
      Maailman menoa
      14
      2793
    3. Jorma Lind kuollut

Ylen uutisankkurina 40 vuotta toiminut Jorma Lind on kuollut 85-vuotiaana. https://yle.fi/a/74-20230265 ARVl on näet
      Maailman menoa
      55
      2006
    4. Hitaille omat kassat

Kassoilla hidastelevat ärsyttävät. Menee heti loppupäivä pilalle, kun kauppareissu kestää hidastelijoiden takia. Näille
      Maailman menoa
      207
      1655
    5. Mikä on kaunein

Ja hellyttävin hetki irl kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      72
      1436
    6. Mahdatko ymmärtää sitä

Mä en selviä jollei me jutella kunnolla. Tarvitsen sua siihen. Etkä sä voi sitä tietää kun en ole ilmaissut mutta olen
      Ikävä
      76
      1290
    7. Ensimmäisenä Helluntaina ei uudelleen kastettu KETÄÄN!

Raamattu kertoo, että Helluntaina kastettiin. Mutta vaikka Raamattu ei erikseen kerro tiedän VARMASTI Ettei
      Kaste
      691
      1091
    8. Kävisikö tällainen sopimus?

Olisitko valmis juttelemaan jo ensi viikolla kahden kesken?
      Ikävä
      90
      1089
    9. Olisit ollut niin

Minunlaiseni. Ehkä se on helmpompi kun emme kohtaa. Kipeältä se tuntui ettet valinnut minua
      Ikävä
      41
      906
    10. Mitä yhteistä sinulla

on kaivattusi kanssa? Sama musiikkimaku, tai huumorintaju, tai ehkä työpaikka? Vai ettekö tunne vielä niin hyvin?
      Ikävä
      55
      904
    Aihe