AA
A A A
Opastus ja palaute
liity jäseneksi!

/   /  /  / Miltä ne menkat tuntuu?? ://

Miltä ne menkat tuntuu?? ://

185 Vastausta 6 194 Lukukertaa
Siis olen 11.v tyttö ja on ollut jo valkovuodot aika pitkään. Ja terkkarikin on sanonut että menkat pitäis alkaa jo pian. sillä oon jo murrosiässä. Muutamalla mun kamulla on alkanut ja ne sanoo että se ei oo kauheen kivaa. Mut en oikein tajuu että tunnenko sitkun ne menkat tulee?? Siis jos istun vaikka koulupenkillä tunnenko että nyt ne tulee?? Vai onko se niinkun niinkun kävis vessassa vai enkö tunne yhtään niin kun valkovuodot??? Vastatkaa ne kokeneet:///

No tokihan sitä

tuntee jos housut kastuvat, verestä. Ja joillakin on koviakin alavatsakipuja.
Miten niin pian pitäisi alkaa menkat? Olet 11 v. Ei terkkari voi tietää milloin kenenkin menkat alkavat, outo hänen kommenttinsa.
No vähän outo mut siis mun äidillä on alkanut jo 9v mut ei se kyll tarkota sitä. Mut luulen kans et pitäis alkaa aika pian kun on ollut valkovuodot jo muutaman vvuoden ja muutenkin rinnat kasvaneet mut kummiskin kiitti vastauksesta!!! :)))

joo

kyllä outoa. o.o nimittäin mulla alkoi menkat vasta vähän aikaa sitten ja oon vasta 14. Munki äidil alkoi jo 10v joten sen ei pitäsi vaikuttaa asiaan. Munki kavereilla alkoi kaikilla menkat ennen mua :D mutta eihän se häiritse elämää. Menkattomana on hyvä olla, nauti siitä vielä kun voit. Älä usko terkkaria.
menkat alkaa useimmiten kun tyttö/nainen saavuttaa yli 45 kilon painon. jos olet todella laiha, niin sekin voi kyllä vaikuttaa asiaan.
:)

NO

Itse asiassa en ole mikään kukkakeppi. niinkun painan jo sen 47kg. =))
Jos sun äidillä kerta alko 9v nii on todennäköstä että sullakin alkaa tosi nuorena.

tyt23v.

Öö.. Kyllä se terkkari voi hyvinkin tietää koska menkkojesi suurinpiirtein pitäisi alkaa. Ei ole kuulkaas mitenkään kummallista. Eikä 45 kiloo ole mikään maaginen raja jonka jälkeen menkat automaattisesti alkavat.
Ei niiden alkamista aina tunne eikä ne housut aina verestäkään kastu. Itselläni menkat alkaa aina hyvin "pienesti" eli käytännössä sen huomaa vessakäyntien yhteydessä kun paperiin tulee verta pyyhkiessä. Siitä ne sitten runsastuvat ja kohta taas loppuvat.

Ensimmäiset menkat on muutenkin yleensä paljon niukemmat kuin sitten ne muut. Itselläni ensimmäiset menkat kestivät päivän ja olivat hyvin niukat. Sitten oli noin vuoden tauko kunnes kierrot käynnistyivät säännöllisesti.

Tällaiset kaikki ovat yksilöllisiä juttuja. Äidiltäsi saattaisit saada tietoa millaiset hänen ensimmäiset menkkansa olivat.
Minä taas tiedän siitä kun alavatsaan koskee tietyllä tapaa, sen kyllä erottaa muusta vatsakivusta. Sellaista lievää "jomotusta" joka ei varsinaisesti haittaa mtenkään normaalia elämää. Tuntuu vajaa vrk ennen vuodon alkua. Vuoto alkaa tiputellen.
itellä huomasin vessas, oli vaa vähä vuotoo enkä tiiä mitä jatkos, alko vast tänää :,D
Apua!!! Oon 11v ja mun äitillä alko 13v kuukautiset ja epäilen et mulla alkaa 12v koska sit on ollu valkovuoto jo yli 2 vuotta! Mua pelottaa kuukautisten alku koska mun äidillä alko heti RUNSAANA se vuoto!!!! HELI! !!!!

Menkoista :)

Moikka!

Mä oon 25-vuotias nainen ja mun menkat alko 12-vuotiaana, kuudennella luokalla. Sillon oli mullakin ollu jo jonkin aikaa valkovuotoa ja rinnat oli muistaakseni jo jonkin verran kasvaneet.

Ekat menkat alkoivat mulla niin, että tulin kotiin koulusta, menin vessaan ja huomasin pikkareissa pari ruskehtavaa tahraa. Ei vielä varsinaista verta, mutta arvasin kyllä että nyt ne menkat varmaan alko.. :) En huomannut alkamista millään muulla tavalla, en siis siellä koulussa. Ekat menkat tais olla aika niukat vaikka ihan vereksihän se vuoto siitä muuttui, mutta taisin pärjätä ihan pikkuhousunsuojilla ne ekat.

Eikä mulla alkuun, varmaankaan ekaan vuoteen, ollu mitään kipujakaan, vasta sitten myöhemmin, ehkä 13-14-vuotiaana alko menkkojen yhteydessä ilmaantua välillä aika koviakin alavatsakipuja, mutta älä huoli, niihin aika hyvin kyllä burana auttaa. Mulla menkat oli alusta saakka aika säännölliset eikä jääneet koskaan välistä, mutta on ihan normaalia että sitten kun sun kuukautiset lopulta alkaa, voi ekojen menkkojen jälkeen tulla pitkäkin tauko tai menkat voi muuten tulla vähän epäsäännöllisesti tai "miten sattuu", mutta noikin kaikki jutut tasoittuu sitten kun sun kroppa löytää oman, itselleen sopivan kuukausittaisen rytminsä.

Nykyään mä huomaan ennen menkkoja olevani vähän turvoksissa kaikkialta, äkäinen ja normaalia lyhytpinnaisempi ja ehkä itkenkin helpommin kuin muulloin, mutta sitten kun ne menkat alkaa, helpottaa kaikki noi oireetkin. Ja parina ekana päivänä alavatsassa ja -selässä huomaan sellasta ihan tietynlaista kipua millasta ei ole koskaan muulloin (johtuu siitä siis, että kohtu on iso lihas joka supistelee saadakseen sen kuukauden aikana paksuuntuneen limakalvon ulos verisenä vuotona ja se tuntuu sitten kipuna), mutta tosiaan pari buranaa heti kun huomaa että menkat alkaa ja kivut katoaa kyllä.

Kuukautiset on merkki siitä että naisen keho toimii niinkuin sen pitää ja onneksi nykyään menkkojen kanssa oleminen on tehty niin helpoksi ja mukavaksi kuin mahdollista; on hyviä särkylääkkeitä jos sattuu ja mukavia kuukautissuojia - jos käytät tamponeita niin koko menkkoja ei edes huomaa kun vaan tamponia vaihtaessa (ne eivät siis tunnu mitenkään).

Tsemppiä, kysele äidiltä tai vanhemmilta kavereilta lisää jos vielä askarruttaa!

Alkoi pienellä tiputtelulla

Olin 12-vuotias, kun omat menkkani alkoivat. Minullakin alkoi sillä tavalla, että se eka vuotokerta alkoi todella niukasti: aamulla kun kävin vessassa, huomasin, että paperiin oli pyyhkimisen yhteydessä tullut pieni ruskehtavanpunainen läntti. Pärjäsin sen päivän koulussa ihan hyvin pienellä pikkuhousunsuojalla, vaikka taisinkin juosta vessassa suunilleen joka välitunti tarkistamassa, ettei vaan vuoda yli. ;)

Muuten ne menkat eivät tuntuneet oikein miltään ja ne loppuivat parissa päivässä. Ei ollut mitään alavataskipuja, ja koska se vuoto oli niin niukkaa, ei se muistaakseni tuntunut edes valkovuodolta.

Yleensä nuo menkat tosiaan alkavat niin niukasti, että harvoin sitä housut ehtii kastua verestä ollenkaan. Ei siis pitäisi olla kovin isoa riskiä sille, että ehtisi vuotaa läpi vaikka koulussa, joten ainakaan siitä ei kannata murehtia. Mutta kun näyttää siltä, että sinulle voisi tuossa minä hetkenä hyvänsä ne menkat alkaa, suosittelen kuljettamaan sidettä tai ainakin pikkarinsuojaa vaikka koulurepussa mukana.

Sekin on aika yleistä, että ekan vuodon jälkeen joutuu odottamaan pitkäänkin, ennen kuin seuraavat menkat tulevat. Itselläni oli noiden ekojen menkkojen jälkeen puolen vuoden tauko, ennen kuin seuraavat alkoivat. Sen jälkeen menkat tulivat säännöllisen epäsäännöllisesti suunnilleen kuukauden välein.

Myöhemmin, kun se vuoto alkoi olla runsaampaa, saatoin kyllä selkeästi tuntea, kun sitä valuu siteeseen. Näin on varsinkin aamuisin: kun nousen sängystä, voin joskus tuntea, miten sitä hulahtaa siteeseen. Vähän ällöä se on, juu, mutta siihenkin tottuu.

Aika pian alkoi sitten tulla niitä menkkakipuja. Yleensä ne kivut alkoi hiukan ennen itse menkkojen alkua, yleensä edellisenä päivänä sellaisena nipistelynä alaselässä. Ekana menkkapäivänä kivut olivat niin kovat mahassa ja alaselässä, että särkylääkettä piti napsia, muuten ne oli sietämättömät. Särkylääke kyllä auttoi, mutta jos sitä ei ollut saatavilla, saatoin oksentaa kivusta. Ei hauskaa. Ainoa hyvä puoli niissä kivuissa oli se, että tiesipähän sitten, että menkat alkaa.

20-vuotiaana aloin syödä e-pillereitä, ja ne veivät kivut mennessään. Kuusi vuotta myöhemmin lopetin pillerit, mutta nykyään menkkakivut ovat niin pieniä, että en yleensä tarvitse mitään buranaa niiden lievittämiseen. Nykyään osaan jo muutenkin tunnistaa kuukautiskierron eri vaiheet: ovulaation eli munasolun irtoamisen, joka tapahtuu yleensä noin puolivälissä kuukautiskiertoa, huomaan siitä että valkovuoto on runsasta, naamaan ilmestyy finnejä ja kroppaan hiukan turvotusta. Joskus voi rintojakin vähän aristaa. Nämä "oireet" menevät muutamassa päivässä ohi, mutta niiden perusteella osaan laskea, että siitä ovulaatiosta noin 2 viikon päästä alkaa sitten menkat.

Noin viikkoa ennen menkkojen alkua olen vähän tavallista temperamenttisempi, voin suuttua tai alkaa itkeä paljon helpommin kuin yleensä. Se pieni nipistely alaselässä tuntuu nykyään yleensä siinä vaiheessa, kun menkat ovat juuri alkaneet. Ja tosiaan, vuodon runsaus vaihtelee: menkat alkavat yleensä aika niukkoina, sitten pari seuraavaa päivää tulee runsasta vuotoa, minkä jälkeen se vuoto taas vähitellen vähenee. Kuukautissuojia kannattaa siis olla eri imutehoisia menkkojen eri päiville.

Nämä kaikki "oireet" ovat toki yksilöllisiä, mutta aika monella naisella on samanlaisia ilmiöitä kierron aikana. Nämä muutokset ovat normaaleja, ja helpottaa ehkä hiukan elämää, kun osaa niistä päätellä, missä mennään. Kun sitten jossakin vaiheessa omat menkkasi ovat alkaneet ja kiertosi on vakiintunut (siihen voi mennä vuosi tai useampikin) kannattaa ruveta tarkkailemaan vaikka kalenterin kanssa näitä pieniä oman kropan antamia merkkejä. Toki suosittelen, että heti kun menkkasi alkavat, alat vaikka merkitä kalenteriin niiden alkamispäivän, niin osaat hiukan ennustaa, milloin seuraavat ovat tulossa.

Moi!

Oon miettiny vähän samaa. Itselläni alkoi tänään. Olen 12v tyttö. Mullakin on ollu valkovuotoa pitkään ja huomasin vaan vessassa, että pikkareis oli verta. Huusin äidille ja se auttoi. Mä itkin, koska tää ei oo kivaa!! En haluu pelottaa, mut ei oo kiva!!

.

Minullakin alkoi menkat muutama päivä sitten. Se oli kauheeta!:( En tiedä mitä teen..kerroin toki äidilleni mutta en haluisi menkkoja. Inhottavaa käyttää pikkuhousun suojia! Siis alushousuissa en voi enää kulkea ja nolottavaa kun kuuluu siteen ääni iha kunnolla vessan ulkopuolelle. Siis kuinka kauan menkat kestää ja milloin ne loppuu?! APUA!
Tottakai sä voit alushousuissa kulkea ! eihän ne menkat kestä kun 2-7pv.
ei ihmiset ajattele mitään siteiden "äänistä", se on luonnollinen asia!

menkat loppuu vaihdevuosien tullessa, eli noin 50 vuoden iässä, toisille ennen, toisilla jälkeen.
Olipas lohdullista, on tohon ikään aikaa vielä 37 vuotta... -.-

Minulla

ensimmäiset menkat alkoivat parin päivän niukalla ruskehtavalla vuodolla (ruskehtavaa koska veri muuttuu ruskeaksi niin sanotusti vanhentuessaan). 13 tai 14 vuotias varmaankin olin silloin ja tosiaan ensimmäiset menkat tuskin alkavat mitenkään mielettömällä verivuodolla vaan enemmänkin hiljalleen. Voithan pitää pikkuhousunsuojia jos pelottaa, että tulee housuista menkat läpi :) Itse käytän yleensä muutenkin ensimmäisenä ja viimeisinä niukkoina vuotopäivinä pelkästään pikkuhous.suojia suojana.

Ensimmäisiä menkkoja en myöskään muista tunteneeni mitenkään, kipuja tms ei ollut eikä vuotoakaan tuntenut kun tuli niin niukasti. Kun menkat tulee kunnolla, niin tuntee kyllä valumisen tunnetta alapäässä, samoin tuntee märän tunnetta alkkareissa jos esim yöllä alkanut menkat. Itse käytän tosin tamponeja suojana joten en tätä valumisen tunnetta koskaan tunne. Rinnat aristavat päivää/paria aikaisemmin ja koko menkkojen ajan, jomottavaa alavatsakipua pari ensimmäistä vuotopäivää..
Itselläni menkat alkoivat yön aikana. Aamulla heräsin ja huomasin, että housut veressä ja lakanat kanssa.
Mutta siis jos päiväsaikaan alkavat niin ei sitä välttämättä tiedosta, että no nyt ne tulee. Varsinkaan sillon kun ne tulee ihan ensimmäistä kertaa. Toki sitten kun on jo pidemmän aikaa menkat olleet ja on tottunut niihin niin ajan myötä myös oppii tunnistamaan itsestään merkkejä kuukautisten lähestymisestä: esim. alavatsakivut mahdollisesti, viikkoa paria ennen alkamista runsaampaa valkovuotoa kuin normaalisti jne.
Ja tosiaan nauti vielä kun voit, ei nämä kuukautiset niin mukavat ole, mutta ei ne elämääkään kaada. Niiden kanssa pitää vain oppia elämään! :)

Hellouu..

Oon 11v. eikä mulla oo vielä alkanu kuukautiset. Pelottaa vaan aika paljooooooonn!!
Kun mitä jos ne tulee koulussa, vaikka liikka tunnilla eikä oo osannu laittaa sitä suojaa vielä?
Niin jos oon kuitenkin varannu reppuun sellasen, niin se varmaan kannattaa laittaa sittenn kun ne ekat on tullu..? Mun isosiskolla on alkanu, mutta ei se puhu niistä enkä oo puhunu äitin tai terkkarinkaan kanssa niistä, kun ei se sillee oo noloo, mutten vaan osaa ja se on jotenkin tosi arka puheen aihe..
Niin oon ihan sekasiinnn!!! Ja kannattaako se side vaihtaa joka kuukautis vuodon jälkeen uuteen, vai riittääkö jos vaihtaa vaan vaikka illalla ja on yhen päivän sillä samalla?
Voiko joku vähän kertoo tietoo..?
Valkovuotoa mulla on ollu jo aika kauan, mutten muista millon ne alko kun en ollu sillon vielä varma, mitä se "mömmö" jota ilmaantuu alapäähän on.

tietoa

Kuukautisten aikanahan sitä verta tulee oikeastaan jatkuvasti. Sen takia myös sidettä pitää vaihtaa monta kertaa päivän aikana. Helpointa on aina vessassa käymisen yhteydessä vaihtaa side uuteen. Samaa sidettä ei saisikaan mielellään pitää neljää tuntia kauempaa, koska side voi alkaa haista ja se hautoo bakteereita, joten on syytä välillä vaihtaa ihan uusi side, ei tule sitten haavaumia ja tulehduksia niin helposti.

Yleensä kuukautiset alkavat hyvin pienellä vuodolla ja huomaat sen kyllä vessassa käynnin yhteydessä. Sitten vaan otat siteen esille ja laitat sen pikkuhousuihin. Ei ole ollenkaan todennäköistä, että verta alkaisi heti tulla ihan hirveästi. Suurimmalla osalla vuoto on todella vähäistä ihan kuukautisten alussa.
Kuten tuossa edellä onkin jo vastattu niin yhdellä ja samalla siteellä et oikeastaan mitenkään voi olla koko päivää, ainakaan parina ensimmäisenä päivänä. Mulle on aina sanottu, että hyvä vaihtoväli on kahden tai kolmen tunnin välein, koska sitä vuotoa juurikin tulee lähes koko ajan. Ja tosiaan kuten jo todettua side voi alkaa haista, jos on liian kauan sama joten jo ihan senkin takia sitä melkeinpä täytyy vaihtaa.
ymmärrän että menkoista puhuminen äitisi kanssa saattaa olla epämiellyttävää, mutta usko pois, vaikka emme sitä aina tiedäkkään, niin äidit ymmärtävät yleensä aika hyvin. ovathan he kokeneet sen saman! itselläni meni hetki ennen kuin aloin huomata että iskä ihmettelee miksi en mene uimaan kun muut menee ja miksi en tahdo mennä juoksemaan ulos tai paljon liikkumaan. ja koska isäni on tosi ymmärtäväinen eikä yhtään ilkeä tai muutenkaan outo, niin kerroin hänellekkin. (kerroin tottakai äidille ensin) minulla ja isälläni on aina ollut hyvä isä tytär suhde niin että se ei ollut vaikeaa :) usko pois, se tuntuu hyvältä kun joku itkee kanssasi tai iloitsee kun ne loppuu :D ja kyllä teidän äiti alkaa huomata kun kaapista katoaa siteitä kahden tytön edestä. parempi kertoa itse kuin nolostua siitä että joku huomaa itse (vaikkei se olekaan kovin "noloa")

sitä paitsi minun äiti ainakin opetti mua käyttämään siteitä. hän myös näytti että tamponi paketin reunassa on ohjeet niiden käyttöön, koska eihän hän sitä mulle voinut laittaa (hyi :DD ) parempi kertoa, niin kyllä hän auttaa, tai terkkari!
jos minä uskalsin kertoa isälleni, niin kyllä sinä uskallat äidillesi!
tämä viesti on muuten eksyksissä 98:lle :D
Mulla on melkein sama juttu. Tosin olen 13v ja mulla ei ole vieläkään alkanu menkat. Mun alushousuissa on ollut välillä jotain valkosta juttua mutta en tajua onko se jotain valkovuotoa ja sitten kun sitä ei ole aina? Oon muuten kehittynyt mutta menkat ei oo alkanu ja enkä oo puhunu jostain syystä näistä äidin kanssa kun se on niin arka aihe ja tälleen... Mua pelottaa mitä jos ne alkaa en uskalla sanoo äitille ja sitten pitääkö mun mennä ostaan niitä siteitä lähikaupasta kun kaikki kattoo... Sitten mitä jos ne alkaa koulussa ja mulla on vaik vaaleet farkut ja sit ne menee läpi se ois ihan kauheeta.

Sitten tää on kaikkein suurin ihmetyksen aihe mulla: miten mun pitää varautua tokiin menkkoihin, koska niistähän ei tiedä millon ne tulee, pitääkö mun pitää joka päivä suojaa???

Joku auttakaa muakin :(( en haluu et ne alkaa kauheeta en siis haluu olla tyttö :(
oon 10v ja mun ala vatsa on tosi kipee välil ja mun äiti sanoo et se tarkotta jotai kuukautisii liittyvää... vast
help !
Ite oon 14 v mulla on ollu valkovuotoo 2 vuotta . . Menkat ei oo viell alkanu mut mua pelottaa ihan liikaa et ne alkaa koulussa . . En kehtaa pyytää äidiltä siteitä. Mitä teen ? Ja sattuuko ku laitetaa tamppooni ?
Kiitos TOSI PALJON vastauksesta :)
Ostat niitä siteitä seuraavan kerran kun menet yksin kauppaan, ja jemmaat niitä sitten koululaukkuusi ja huoneeseesi. Kyllä sä selviit. En ole itse koskaan käyttänyt tampoonia, mutta jos sormetus ei satu ainakaan mulla niin en usko tampooninkaan sattuvan.

Ei kivaa

Mun menkat alko 13 -vuotiaana, koko sen ... päivän sai kestää kauheeta kipua niin että itketti, ja lopulta piti mennä terveyskeskukseen ja menkathan ne siellä.

Ole onnellinen jos saat niukat menkat. Runsaat ja kivuliaat on pahin yhdistelmä. Ajasta ennen menkkoja kannattaa todella nauttia. Mitä myöhemmin sen parempi. :)

helpp

mull on jo valkovuotoo ollu runsas 2 ja puolvuotta eikä oo ollu menkkoi ja rinnat iha normin kokoset ja mua alkaa pelottaa et millo ja miten ne tulee ..
Mulla alko menkat 12vuotiaana ja todella kannattaa nauttia siitä ajata ennen menkkoja...
No tunnet. Märän ja lämpimän kostean kuvottavan lorahduksen, sitten siinä mietit, uskallatko nousta penkistä ylös ja pyytää päästä vessaan, vai lorahtaako verta lisää ja housut punaisena. Ole onnellinen että menkkasi eivät ole alkaneet, ne ovat täyttä helvettiä, eivät todellakaan mikään ylpeyden aihe ja naiseuden tunne, kuten side ja tamponi valmistajat hehkuttavat... Taitavat olla niukka vuotoisia 50 vuotiaita naisia, tai miehiä, ketkä kirjoittavat nuokin tekstit... Huoh. Menkoista en ole 5 vuoden aikana keksinyt mitään hyvää. Eikun olenhan, sen, että tiuskimiset ja muut voi laittaa aina PMS piikkiin, tosin, sinun iässäsi silläkään tekosyyllä ei tee vielä mitään, koska ikäisesi pojat (ehkä tytötkin) eivät tiedä yhtään mitään PMS oireista...
todellakin: menkat ovat täyttä helvettiä. niiden siteiden kanssa on niin helvetin paljon ongelmia ja menkat pilaavat ihanan loman kun saa pelätä että jos menee esim.uimaan. Ne siteet ovat ärsyttäviä kun aina satun laittamaan ne liian alas taikka liian ylös ja ne rapisevat niin hävettää kun jotain tekee niin kaikki tietää että mullon side. Haluaisin aloittaa joidenkin pillereiden syönnin ettei tarviis pelätä et menkat alkaa eikä koskaan tarviis huolehtia siteistä tai muuta. Oisimpa poika :((

Voi alkaa

Mulla alko menkat ku täytin 10 ja terkkari siihen aikaan nauro ku kyseli minkä ikäisenä menkat alko.
Kannattaa kokeilla tamppooneja, jos ne olis paremmin sun juttus! :) jotkut käyttää pelkästää tamppooneja, mut yöllä kannattaa käyttää siteitä, jotta alapää saa ilmaa.

Ja sori ny vaa tämä totuus, mutta menkat on osa sun elämää nyt, ja pillereitä saa syödä korkeintaan 14pv ja seuraavaan kertaan pitää olla vähintään kuukausi eroa. kun pillerit loppuu paketista, vuoto tulee parin päivän sisällä, ja kestää vähän kauemmin kuin yleensä ja on runsaammat, joten sanoisin ainaki ite, et kannattaa jättää pillerit mahdollisimman vähälle...
ite syön pillerit, jos menkat osuu esim leirille. leirin aikana syön pillereitä, ja leirin jälkeen lopetan syönnin, ja vuoto tulee parin päivän päästä.
Siten kun mul alkaa menkat en vaan uskalla edes ajatella että käytäsin tamponia. Jotenkin pelotava ajatus. :(
:D
Tamppoonia ei kannata vielä käyttää ennen ku on ollu seksuaalisessa kanssa käymisessB-)
moi! oon nyt 13v ja mulla alko menkat muutama kuukaus sitte.. en tuntenu mitään mut sit aamul heräsin ja menkat oli alkanu. aluks vuoto oli vähän rusehtavaa ja niukkaa.. ja mulla oli valkovuotoo yli 2 vuotta enne ku ne menkat sit alko.. en oikeesti osannu yhtään oottaa et nyt tulee nyt mul on jo ihan normit menkat ja uskon et sulla alkaa kohta menkat et onnee vaan siihen:D en haluis pelotella mut ei ne oo kauheen kivoja:/ mulla on aina enne menkkoja nyt vähän mahakipee ja päätä särkee ja se jatkuu niin kaun ku vuodotkin..

Sama vaiva sinun kanssa.

Siis olen 11.v tyttö ja on ollut jo valkovuodot aika pitkään. Ja terkkarikin on sanonut että menkat pitäis alkaa jo pian. sillä oon jo murrosiässä. Muutamalla mun kamulla on alkanut ja ne sanoo että se ei oo kauheen kivaa. Mut en oikein tajuu että tunnenko sitkun ne menkat tulee?? Siis jos istun vaikka koulupenkillä tunnenko että nyt ne tulee?? Vai onko se niinkun niinkun kävis vessassa vai enkö tunne yhtään niin kun valkovuodot??? Vastatkaa ne kokeneet:/// <<<<<<<<<<<< Juu minäki oon 11.v ja on ollu valkovuotoo jo joku 1,5 vuotta.. Tänää mulla alko tulee verta aika paljo ja mulla on alavatsa kipuja .. olen n.44 kg painonen 155cm pitkä. Mun terkkari ei oo sanonu mtn et millo alkaa tai semmosta, eikä kellään mun luokkalaisellakaa oo alkanu :o eli oon ainut .. miten esim. voi uida??

Kokenut

Ei se menkkojen alku tunnu oikein miltään :) Tai ei se ainakaan satu ehhkä ennen menkkojen alkua voi olla vähän kipuja ;)

Menkat alko

Mullaki alko just tnä menkat ekaa kertaa.mul on ollu ainaki 2 vuotta aika runsasta valkovuotoo. ja ny ne menkat sitte tuli. Oon 13 v ja oon oottanu niitä vaikka kuinka kauan ja mullekki on kaikki sanonu että menkat ei oo yhtään kivat että nauti siitä vielä kun sull ei oo niitä... ja ne alko tnä varmaan yön aikana koska ku heräsin aamulla säikähdin ja katsoin että se olikin kakkaa xD kun se oli ruskeaa ja sitä oli paljon... päivällä huomasin sitä olevan vieläkin enemmän... joten näytin sitä äidilleni ja hän sanoi että se on verta... Joten en mä ainakaa oo huomannu mitää vaikka oonki viime päivinä tuntenu tosi kovaa vatsakipua...

Auttakaa!!!

Hei auttakaa! Täytän syksyllä 15 ja menkat ei oo vieläkään alkanu. Onks se normaalia. Mua pelottaa et ne ei ala. Mut toisaalta pelottaa, et sit ku ne alkaa. Miten sanon äitille? Entä jos ne alkaa kolus eikä oo kuukaustissuojaa mukana? Mulla on ollu valkovuotoo jo pari vuotta eli varmaan koht pitäis alkaa. Vastatkaa pliis! :)

heippa

Itselläni alkoi 15-16 vuotiaana, ysillä siis. Olin siitä itse, samanlailla kuin sinä, kauhean huolissani. Sitä ei helpottanut yhtään se, että terkkarini sanoi että minut pistetään labrakokeisiin läheiseen kaupunkiin (pienessä kotikunnassani niitä ei olisi voitu ottaa). Minulla oli murrosikä ihan täydessä vauhdissa joten tämä tuntui jotenkin ihan järkyttävälle. Uskaltauduin sitten äidille sanomaan ja äiti sanoi viisaasti, että älä pelkää, se on vaan hyvä mitä vähemmän niitä joutuu kestämään.

Minulla kävi onni. Minulle varattiin aika koululääkärille jonka piti tehdä lähete niihin labrakokeisiin. Pari päivää ennen lääkäriaikaa menkkani kuitenkin alkoivat ihan normaalisti. Se onni oli ihan valtava ja sen jälkeen minä olen suntautunut menkkoihin valtavalla kiitollisuudella. Ainakin ne kertoo että olen terve.
Siitä huolimatta olen tyytyväinen että ne alkoivat myöhemmin ja säästyin monelta harmilta yläasteella :)

Tsemppiä sinulle, menkat on tosi luonnollinen juttu. Pärjäät ihan varmasti ja kyllä ne jossain vaiheessa alkaa :)
vau. oispa mullakin alkanu noin myöhään. ymmärrän kyllä et pelotti et ne ei ala. :D
Itselläni alkoi kun olin 12v Enkä huomannut mitään ennen kuin Menin vessaan :) Eivätkä Ole tuntuneet Muilloinkaan
Mulla on ollu nyt jotain päivän mahakipee ja oon 13 vuotias ja pari vuotta on ollu valkovuotoo.Auttaako kipuun mikä lääke?Aika karseeta kipua on.Kuka tietää milloin alkaa vuotaa sit ihan kunnolla verta kun kivut alkaa mahassa? voisko joku vastata.
Selostan nyt kaikki mitä tiedän....Oon sit 13v, ei menkkoja....kai (:

Eli totta on, et menkat alkaa pari vuotta valkovuodon alkamisen ja rintojen kehittymisen jälkeen. Terkkahan ei voi varmuudella tietää asiaa, sillä alkaminen on yksilöllistä, mutta saattaa hyvin olla että menkkasi alkavat, kun valkovuotoa on ollut jo pitkään ja rinnat alkaneet kehittyä. Joidenkin tyttöjen mielestä kuukautiset saattavat olla iloinen juttu, koska silloin tuntee olonsa naiseksi ja aikuiseksi, toisten mielestä se on taas ärsyttävää ja inhottavaa, ei kivaa. Mutta kannattaa kuitenkin olla onnellinen menkoista, sillä tietää että oma keho toimii normaalisti !
Ei sitä tunne, jos verta tulee. Ja jos istut koulunpenkillä ja ne tulee, niin tuskin tunnet sitä. Viimeistään vessassa huomaat veren housuissasi. Tai sitten tunnet että housusi ovat märät. Jotenkin näin kai....
Ja ei valkovuotoakaan tunne, ainakaan minä (:
Ja vielä siitä, että jotkut ovat sanoneet että menkat ei oo kiva juttu.
Joillakin saattaa olla alavatsa- ja selkäkipuja ennen kuukautisia ja niiden aikana, muita kuukautiskipuja. Yleensä vatsakipua. Siitä jotkut tietävät että kuukautiset alkaa ja osaavat varautua. Särkylääkkeet useimmiten auttavat kuukautiskipuihin, vaikka buranat, niitä muut ovat käyttäneet (=
Ja olen lukenut, että jos siltä tuntuu, ja ihan muutenkin varmuuden vuoksi, kannattaa pitää laukussa tai kassissa aina pari sidettä varalla ! Että saa sitten heti siteen jos alkaa (=
Minulta tuli menkat vasta puoli 15-vuotiaana eli aika myöhään iässä.Huomasin silloin ja sitten tajusin mitä se tarkoittanut eli tullut naiseksi.Miten selittäisin..Yritän tässä paremminkin asiassa,että aluksi kai runsaat valkovuodot sitten ehkä vähän myöhemmin alkaa menkat kun jos jatkuvassa tuntua vuodot niin se tarkoittaa varmasti tulee.Olin itse silloin ihmettellyt miksi tuntua paljon vuotoja ja loput ymmärsin miksi.On se epämukava tuntua menkkojen aikana:/ koska vatsankipuja saattaa tulla joko lievää tai kohtalaisesti.Sain itse kovia vatsankivuja jota kestin sen.Suositelisin silti burana-caps vatsakivun kanssa hellittää ainakin minulla tepsii.Se kivut menee aina ohi 30min-tunnista kuten muistakseni.Burana on parhaiten vatsalle kuin panadolia koska ei se minulle käy panadolia.Ikävä kyllä silloin valitin ensimmäiset menkat kivujen takia,mutta jossakin vaiheessa rauhoittaa kyllä ja vähemmän:).Älä hätäile vaikak jos tunnillasi tulisi niin en oikein usko että vuoto olisi iso tulla kuin tipata alussa.Annan vinkin eli jos huomaat ruskeahkon väri niin se tarkoittaa kuukautisten vaihdessa kohta muuttuu viininpunaiseksi.Minusta kannatta varaa reppuun vaikka neljä kuukautissuojaa kyllä.En tykännyt merkistä X-traa,koska hieman epämiellyttävä.minusta paras onkin sitten merkki always joka tuntuu miellyttävältä ja kai lähes huomaamaton.
Ei ne menkat maailmanloppu oo. nehän on vaan about kerran kuussa. Eikä niitä pidä hävetä. Esim liikkaope ymmärtää jos et halua mennä uimaan menkkojen aikana. mulla alko 13 vuotiaana 10 vuotta sitten eikä kyllä todellakaan ole sellanen olo että "ilman olisi parempi". Kipuja mulla ei hirveesti ole. ennen vuotoa pientä pistoa alavatsassa mutta siihenkin auttaa kun lähtee vaikka pienelle juoksulenkille. jos on kipuja niihin auttaa yleensä paremmin liikkuminen kun särkylääkkeiden napsiminen.
Näkeekö muut kun käyttää pikkuhousunsuojia??ja riittääkö jos käyttää vaan pikkuhousunsuojia vai pitääks käyttää sidettä?? Enkä mä tiedä edes miten siteet laitetaan
Ei pitäisi näkyä, kun ne laittaa oikein. Kysy äidiltäsi neuvoa siteiden käyttöön! :) Hän auttaa mielellään!
mull o just nyt menkat ja siiiiiiiis ihan kauheet kivut ei siihen oikee mikää auta tuntuu ku ois kauheen turvoksis ja koko ajan nälkä ahmin ku joku pikku porsas ja sit oksettaa hohoijaa mä enjaksa menkkoi enää saispa pojat kokeilla minkälaista tää on. ja sitku mun tuuril ne tulee AINA huompaa aikaan, voihan.....
En halua pelotella, menkat on luonnollinen juttu. Mutta itselläni kävi huono tuuri, runsaat menkat ja kohtaiset kivut. EI hyvä yhdistelmä.

Mutta kuukautiset ovat kaikilla tosi yksilöllinen juttu, ei sitä voi tietää miten ne tulee ja paljon tulee ym.

Mutta nauti vielä,kun sinulle ei ole vielä menkat tullu !
mulla alkoi kuukautiset tänään ei oo mitenkään kivaa ....mulla on ollu jo nyt runsaasti vuotoa onkohan se normaalia ?? helpp<3 oon 14v
normaalia on! :) älä hätäile! äitisi on tukena, puhu hänelle, ja tiedät paljon enemmän! :)
meiän luokan pojat on oikeesti tyhmiä, ku yks tyttö oli möläyttäny et sillä oli alkanu menkat, nii pojat vaa "ai mitkä oli alkanu (ku eivät tienneet et mitkä ne on)" voi herrajumala miten tyhmii ne on, tosin eipä niitten tarviis tietää, ku nehän ei ikinä koe menkkoja...
kyllä kuule miesten tarttee tietää naisten menkoista!

mä ainaki puran menkkojen aiheuttaman agression poikaystävälle valittamalla, ja se mielellään ottaa vastaan mun valitukset huonosta päivästä, kun se tietää, että mulla on huono päivä kun menkat alkaa. :) se on parasta poikaystävässä, kun se ymmärtää <3
no oliks sen pakko kertoo sen menkoist nii kovaa äänee? :D::D
Ei vitsi, toi nimimerkin "kokenut nuori" teksti näyttää suoraan google-kääntäjästä kopioidulta... ihan päätöntä.
Anteeksi mitä?En ole mitään kopioidulta google-kääntäjästä!Oletko joku netin valvoja tai vakooja?Vain kuvittelet liikaa minusta,että "suoraan google-kääntäjästä".Ei sentään..
Et siis osaa kirjoittaa suomen kieltä...?
Ennenku ekat menkat tuli niin olin kattonu jonku puol vuotta tästä "tietoa" Niin sillonko katoin niin ei tässä ollu kauheesti ekoista menkoista vaan niistä sairaiksista niin kauhistelin ja olin silleen et en haluu mennkkoja :D . Mut ne jotka ajattelee et ei halua niin menkkoja niin ajatelkaa silleen sitku ne alkaa nii tietää et on terve ainaki sieltä suunnasta ettei mihinkään lääkäriin tartte sit ainkaan vielä lähtee. =)
mitä mun pitäis tehä mulla tulee joka päivä valkovuotoo ja menkat on myöhästynyt iha hirveesti..... Pelottaa iha sikana
Mulla alko ekat menkat näin:

Koulussa liikkatunnin jälkeen kävin vessassa ja huomasin verisen läntin. Siinä kohtaa pari sydämenlyöntiä tais jäädä välistä ja aloin tärisemään, koska mua pelotti ihan sairaasti. No, sitten ei enää tullutkaan puoleen vuoteen.
Sitten kun seuraavaks puole vuode jälkeen tuli, niin sitten tuli vain VÄHÄN runsaampina, kesti 3pv. Niiden jälkeen se alko vähän runsastumaan ja kesti aina viikon, kipuja ei onneks ollut, eikä oikeastaan ollut ihan järin runsaatkaan, yöllä tuli oikeastaan eniten. Nyt mulla on ollut säännölliset jo aika pitkään, MUTTA tänään ne tuli kaks viikkoo ajoissa ;o:o Jos joku tietää, mistä vois johtua, ni pliis haluun tietää!
Joo, mut siis haluun sanoo, et mul on nyt ollu about 5-6 kertaa KUNNOLLISET menkat, eikä mitään pikku tahraa vaan pikkareissa. Jos nuo "tahrajututki" lasketaan, ni sit on ollu 7-8krt. Eikä mulla oo missään vaiheessa ollu pätkääkään kipuja :) + melko niukkaa, joten ei ne menkat kaikilla niin pahat oo ollenkaan. Mun äidillä oli ihan järkyttävät kivut, mutta mulla ei ainakaan vielä oo ollu, joten vaiks sun äidilläs ois ollu kivuliaat, se ei tarkoita et sul olis ;) Eli joillain menkat voi olla ihan kivat. Siltikin mua aina harmittaa kun menkat alkaa, sillä vihaan käyttää siteitä...

Ja loderia: Alussa voi myöhästyy joillain, mullakin välillä myöhästyy viikon, mutta joillain voi alussa myöhästyä jopa puolikin vuotta käsittääkseni. Eli jos sulla on menkat vasta hetki sitten alkanu, ni en varmaan huolestus jos oot syöny ja eläny normaalisti ja muuteki sulla on kaikki okei (: Ettet siis oo laihduttanu, urheillu liikaa tms.
Mulla alko 14-vuotiaana. Heräsin aamulla enkä tuntenut mitään vielä, mutta kun menin vessaan ja pyyhin niin paperi veressä. Arvasin heti, että nyt ne alko. Ekat oli mul tosi runsaat ne kesti varmaan 10 pv. Ei mitään kipuja tai muutakaan, runsaus vaan ärsyttävää kun nukkuessakin piti ja pitää nykyäänkin olla tietyssä asennossa ettei tulisi yli. Siitä eteenpäin joka kuukausi, on ollut kipuja ja arkuutta alavatsassa ja selässä. Särkylääkkeet ei aluksi auttaneet lähes yhtään ennenkuin rupesin kokeilee buranan nestekapseleita jotka helpottivat tehokkaasti ja nopeasti. Mikään muu ei auttanut. Ne särkylääkkeet on tosiaan ehdoton must, viimeks itsenäisyyspäivänä kun menkat tuli tavallista aikaisemmin niin tietenkään mulla ei ollut särkylääkkeitä ja heräsin keskellä yötä aivan jumalattoman helvetilliseen kipuun, kierin sängyssä ja itkin ja valitin ja pitelin vatsaani. Olin lähdössä jo apteekkiin yöllä kun en kerta kaikkiaan pystynyt enää olemaan. Tietystikkään bussit ei kulkenu ja tulin pysäkiltä takasin kotiin. Olin iha paniikissa et mitä nyt teen ku eihän tässä tilassa pysty ees hengittämään. Tuntu ihan ku olis synnyttämään lähdössä, jotenki sellanen fiilis et tolta se varmaan ees vähän tuntuu. Yritin sit mennä nukkumaan ja onneks nukahdin sitten uudestaan ja kun heräsin seuraavan kerran niin oli jo paljon parempi olo. Mut joo, inhoan tosissani menkkoja ja haluaisin ne kokonaan pois. Inhottaa ja vituttaa kun naiset joutuu kärsimään tästä paskasta ja vielä raskaudet ja synnytykset päälle. Kun en kersojakaan halua ni miks vitus mul pitäs olla menkat? Olkaa tosissaan onnellisia keillä ei oo vielä menkkoja ja eläkää elämäänne täysillä ennenkuin ne tulee. Alkamisen jälkeen kaikki muuttuu aivan vitun hirveeks
Mulla alko paripäivää sitte menkat ja oli IHAN hirveät vatsakivut tulin koulusta aikaisemmin kotiin ku kivut oli sietämättömät ja ekana päivänä tuli vaan pari tahraa vuotoa ja seuraavana oli sitten niin runsasta että oli jokatoinen tunti käytävä vaihtamassa side. Että ei todellakaan oo mikään ylpeyden aihe ne kuukautiset ku pitää koko ajan vessassa juosta ja sieltäki kuuluu sitten kauhea rapina!
Mul on ollu valkovuotoo jo pari vuotta, ja kerran huomasin alushousuissani punertavan tahran, mutta sen jälkee ei oo ollu mitää.... (siiitä on jo ainkii 3 kuukautta) ja mietin jo nyt miten kerron asiasta äidille.....
Kerro vaan heti äiteelles, nii se tietää ostaa sulle valmiiksi sidepaketin kouluun mukaan! :)

P.S. Jos koulussa käy niin, että repustasi tippuu siteet poikien eteen, tai joku poika heittää siteet koulun käytävälle ja alkavat nauraa, sano, että se on ihan normaalia, kun tytöt kuljettaa siteitä tai tamppooneja koulussa mukana. Sano vielä vaikka että menkkojen alku on merkki siitä, että kypsyn nopeasti, ja jopa nopeammin kuin pojat! :D vähä kato dissaat siin poikien älyä nii johan on hiljaa... ;DD (itellä toimi ainaki hyvin, kun pientä sanaharkkaa tuli poikien kans, aiheesta tyttöjen ja poikien kehittyminen...)
Voi rakkaat menkkoja pelkäävät, ei niitä menkkoja oikeesti tartte pelätä! :)

Itellä alko menkat kun olin 15v 4pv vanha, kasvupyrähdys oli loppusuoralla, ja rinnat olivat jo hieman kehittyneemmät (rinnat suurenivat ajan myötä, ja voivat olla parin vuoden päästä vieläkin suuremmat).
Minulla on ollut menkat tasan 3vuotta, ja tuntuu jo siltä, että ne on ollu koko iän! Ei sitä tahdo enää muistaa, millaista oli ilman tasaista kuukautiskiertoa. :D Kyllä joskus toivoisi, ettei menkkoja tulisi, jos on jotain tärkeää juuri silloin, kuten leiri tai juhlat, on se vähä inhottavaa kyllä, mutta SII-HEN TOT-TUU! :)

Perjantai, 25.1.2009. Aamulla vessassa käydessä pikkuhousuissani oli ruskea tahra, hain äiteeltä siteen, ja lähdin kouluun. Koulussa, puolen päivän aikaan, kävin vessassa ja siteessä oli hieman punaisempi läiskä, mitä aamulla oli. Ajattelin vaa et, jaa, no tästä se teinielämä sit alkaa, ja matka kohti aikuisuutta! :)
Meillä päin tytöt pitää menkkojen alkua mahtavana asiana, niin kuin oltais yhtäkkiä kypsiä aikuisia. :D Menkkojen alku todellakin on merkki siitä, että olet kasvamassa aikuiseksi (mutta et kuitenkaan ole heti silloin kypsä aikuinen), ja voit vanhempana saada lapsia.

Kun ensimmäiset menkkani tuli, ne kesti about 4päivää. Seuraavan kerran menkat tuli kuukauden päästä, ja sitä seuraavat toki heitteli viikko sinne tänne, mutta noin vuoden jälkeen ne rupes tulee tasaisin välin.

Ekat kivut tuli kolmannella kerralla. Se oli hieman epämiellyttävää, mutta siihen tottui äkkiä, tai sitten ne katosi parissa tunnissa. Nykyään kivut alkaa kolme päivää ennen menkkojen alkua, joten tiedän varautua sitein joka paikkaan, minne menen.

KIPUUN JA MENKKOJEN TULOON TOTTUU AJAN MYÖTÄ! Pian se onkin jo osa joka päiväistä naisen elämää. :)

Jos huomaat että menkkasi ovat alkamassa, kannattaa sanoa äidille, esim itse sanoin tyyliin näin: äiti, mä kävin aamulla vessas ja mulla oli ruskee tahra pikkuhousuis. Ja äiti tiesi heti, että mulla alkaa menkat, ja antoi pari sidettä vessaan.

SE EI OLE HÄVETTÄVÄ ASIA KERTOA ÄIDILLE MENKKOJEN ALKAMISESTA! Äitisikin on ollut joskus samassa tilanteessa, joten hänkin tietää, miltä ekat menkat tuntuu. :) Äiti on se tuki ja turva, näissä naisten tarpeissa. ;) Rohkeasti vaan avaamaan suuta! :)

P.S. Pidä pari sidettä mukana, menit sitten minne tahansa, se tuo turvallista oloa, kun olet varautunut menkkojen alkuun. :)
Samaa mieltä kuin nimimerkki "_Nuori_ nainen, 18v". Kyllä äidille (myös ns. tiukkistapaukselle) pitäisi voida kertoa asiasta. Jos se suuttuu tai muuten käyttäytyy oudosti, niin sitten se ei kyllä ihan ymmärrä asiaa... Mutta luulisin, että tavalliset äidit osaa suhtautua asiallisesti, auttaa tytärtä ja ovat ehkä jopa iloisia, että tyttö uskaltaa kertoa heille.
No pitäis ja pitäis... aina se ei vaan toimi. :(

Esim mun äiti ei ole koskaan puhunut mitään kuukautisiin tai "naisten vaivoihin" liittyvää (enkä muista että olisin lapsena nähnyt side/tamponipaketteja missään kaapissakaan). Kuulin ekan kerran menkoista koulun terveystiedontunnilla 11v vanhana, eli olis voinu vaikka alkaa jo, enkä olis tienny mistä on kyse. Samana päivänä ton tunnin jälkeen sanoin äitille ohimennen, että meillä oli koulussa terkan pitämä tunti ja kerto kuukautisista. Totes vaan jotain tyyliin "ok". Sit samalla viikolla myöhemmin, kauppareissun jälkeen sano että vessan kaapissa on sidepaketti.

Ei SANAAKAAN muuta aiheesta, koskaan. No voitte arvata, että empä kertonut kun alko. Kyllä mä sit pakon edessä niitä kaapissa olevia siteitä käytin, mutta yritin toimia siten ettei tietäis koska on ja jos näytti että loppuu kesken, niin hyvin säästeliäästi käytin ja paperia lisäks. :( Aika nuorena, yläasteikäsenä kävin ite ostamassa ekat, että oli edes jotain hätävaraa, samoin särkylääkkeitä.

Inhottava oli myös lomareissujen (etelän rantaloma), kylpyläkäyntien ym kanssa, kun runsaampi vuoto (ihan oikeasti, eikä kuviteltua), kesti viikon tai ylikin ja kipujakin oli. Ei kehdannut sanoa äitille ja jos sille olis sanonu niin toki olis sit pitäny kertoa myös isälle (miksei se kylpyläkäynti onnistu just nyt). :( Siis väkisin, hammastapurren tamponit käyttöön (omilla viikkorahoilla ostettuna), vaikken olis halunnut ja tuntui inhottavalta ja sattukin välillä.

Tämän perusteella sanon, että kertokaa jos vaan mitenkään voitte, se oikeasti helpottaa elämää. Itsekin olisin kertonut, jos äitin vastaanotto olis alunperin ollut yhtään avoimempi, mutta kun ei voinut sanoa yhtään useampaa sanaa aiheesta, kun mikä oli pakko.

Nyt ikää jo reilusti yli 20v, ja mieluisimmat suojat käytössä itseostettuna, ja elämä muutenkin jo helpompi kun tottunut menkkoihin.
Varmaan tosi raskasta, voin kuvitella! :( Itse en ainakaan kestäisi, jos kuukautisista puhuminen kotona olisi noin vaikeaa... enkä kyllä olisi hyväksynyt sitäkään, että omilla rahoilla joutuu ostamaan suojia.
Oon nyt 12vuotta (kohta 13) mulla on ollu tasan vuoden kuukautiset... voin sanoa että ne on MAAILMAN INHOTTAVIN ASIA! ja mulla on muutenki endometrioosi,eli se on sairaus . sen syitä on esim kova mahakipu. joudun käyttään e-pillereitä sen vuoksi etteivät ne olisi niin kamalan kipeät. En voi saada aikuisena lapsia. Mun siskon luokalla olevat tytöt (11 vuotiaat) haluavat ja esittävät että heillä on muka menkat, menin yhesti niitten luo ja sanoin mitkä ne on ja miltä tuntuu,sen jälkeen ei oo palio lesotellu menkoillaan!
Joo mullakin o alkanu joskus puoli vuotta sitten ja valitettavasti runsahat :( ja joskus esiintyy kipua, mutta toisaalta tietää et on terve.
Ärsyttävää on kun siteet rapisee ja muut ihmettelee mikä siellä kestää... javarsinkin se kun silloin kun on runsaimmilaan niin jotuu ravaamaan vessassa joka tunnnin jälkeen.
Sen kyllä tuntee kuun vuoto tulee lämmin lorahdus... varsinkin kuin nousee ylös.
Ohivuodot on kans ärsyttäviä... kerran koulun penkille sit yritin vaan peitellä sitä. Mut oikeesti se ei ookovin hauskaa..
itselläni alkoi ihan vasta ,, vähän oli ollu omituiesta kohdasta maha kipeä mutta koska olin ollut jo viikon sairaana en huomioinut asiaa, koko juttua en edes tuntenut vaan huomasin vasta vessassa ku normi suojaan oli sitten ne tullut :D
eihän siinä mitään sen jälkee vähän selkä ja maha kipuu muuten ihan normi olo,,
valkovuotoa ehti olla 2.5v noin ? ja rinnatki alko kasvaa yli 2 vuotta sitte,, oon siis nyt 14,, elkää pelätkö menkkoja ei ne niin kauheet oo ,, ainakaa itel + jos pelkäätte et ne tulee läpi tai jotain niin käyttäkää ihmees joka päivä tavallisii alldays suojia, semmosia ihan ohuija jotka on tarkotettu pienelle vuodolle & valkovuodolle , itse oon käyttäny joka pv 2 vuojen aja eikä niit suojia ees tunne & jos ne menkat sit alkaakin niin ei tuu läpi ( : + ei muutenkaa alkkarit sotkeennu valkovuodosta

joo sori raamattu
kyllä sen yleensä tuntee, mut ei välttämättä. Ja ei oo kivaa, itellä on just menkat ja on nii runsaat et parin tunnin välein pitää pomppia vessaan..
Moi!
Kun menin tänään koulussa vessaan katsoin pikkuhousuihin ja niissä ei näkynyt mitään,mutta kun koitin alapuolelta ne olivat ihan KOSTEAT,minulla on ollut monta kertaa tuolla lailla!
Enkä minä kehtaa kysyä äitiltäkään!
ps: pojat ei tiedä mitään menkoista/kuukautisista!
+housut olivat märkänä(olivat kellertävänä)
Se oli vaan valkovuotoa, merkki murrosiän alkamisesta (:
Menkat alkaa varmaan sulla siis tässä parin vuoden sisällä...
Ok,kiitos todella paljon tiedosta:).
Mulla täs nyt on käynyt näinkin oudosti..

1. Päivä.. Huomasin tossa kaverin kans uimassa et hemmetti, mulle oli kasvanu kainalokarvat, nolona sit keräsin kamppeeni ja mentiin takasin kaverille.. Siellä sitten vähän lainasin kaverin äitin teriä ja ajoin kipin kapin viidakon pois.. Nolotti kamalasti.. Ainaki 10 sellasta mustaa kahen sentin pitusta riesaa..

2. Päivä.. Tajusin kun olin vessassa kaverilla vähä paremmassa valossa nii puskakin alkanu kasvaa.. Sitä en kyllä sit leikkaa mut bikinirajat tottakai (; Ei mut tää on tavallaa iha positiivistä..

3. Päivä.. Pari viikkoo tos olin ettiny mun vanhoja pillifarkkuja.. Sit löysinki mun vanhat tiukat mustat farkut ja sovitin niitä, pituus oli hyvä, mutta lahkeet (jo vanhastaan todella kapeat) ja vyötärö olivat minulle jo pienet! Muistin kyllä että ne olivat sopivat lantiolta. Lantio levenee..

Mua ihan kauhistuttaa että mitäs sit tapahtuu ); Oisko täs viel jotai mitä mitäis ilmaantua.. Sit varmaanki kuukautiset? :DD En tiiä voi olla sattumaaki ja joo ehkä onkin mut aika outoo sattumaa et päiväpäivältä huomaan muuttuneeni.. En saa unta ku jännitän mitä huomenna si tapahtuu :(
Mulla oli toinen kuukautiskierto vasta tässä kuussa. Eikä mul ollu mitään kipuja menkkojen aikana ainakaan koulussa ; )
itelläni alkoi menkat 14-vuotiaana ja eipä ne oikeastaan miltään tuntuneet, paitsi että luulin alkuun pissanneeni housuuni ku tunsin niiden olevan märät :D aluksi tosiaan vuoto oli lähinnä rusehtavaa eikä punaista. Vielä nykyäänkin vuoto on ensimmäisten päivien aikana rusehtavaa, mutta muuttuu sitten punaiseksi.
Kipuja mulla ilmeni vasta 18-vuotiaana ja nykyään aina menkkojen aikaan ilmeneekin kovia alavatsa-kipuja, jotka onneksi kestävät vain ne pari ekaa päivää, olen siis nyt 22v. ;)
Kun minulla alkoi 10vuotiaana, aamulla kun heräsin alkkareissa oli verta pistin siteen ja lähdin kouluun.. Koulu päivän aikana olin unohtanut koko jutun mutta myöhemmin tuli järkyttävät kivut ja tuntui että pyörtyisin(kipunsa kullakin). Ja ainakun nuosee seisomaan tai kävelee tuntee kun verta valuu(jos ei käytä tampponia, nykyään käytän)
Millasii oireita on enneku ekat menkat alkaa
Ite muistan et maha oli sekasin olin tuolloin sairaana
vessas huomasin et housuissa oli punertavaa vuotoa. Mainitsin aidillekin siita ja han oli innoissaan mina taaas kauhuissani. Oireta en muista ku olin ollu niin huonovointinen. oireet on yleensa heikotus,huono olo joskus migreenikin voi iskea ei kuitenkaan vaarallista,krampit alavatsassa, tisssit on myos kipeet
Samaa minäkin ihmettelen
nyt kellertävää ainette ei ole tullut 3viikkoon...
Niin häh?
Kahdelle viimeisimmälle:

Itsellä menkat alkoi melko myöhään, vasta n. 14-vuotiaana. Alkoivat vähän nolossa paikassa, mutta kukaan ei onneksi huomannut. Lähdin nopeasti pois ja kotiin suoraan. Olin niitä jo jonkin aikaa pelännyt, kaikkea valkovuotoa tms. vähääkin kosteutta pikkareissa tarkistellut, ettei vaan olis alkanut. Silloin vaan tuli sellainen todella vahva tunne, että nyt ne sitten on siinä. Mutta ei mennyt ollenkaan läpi, ekat ja tähänastiset kaikki muutkin menkat olleet todella niukkoja ja huomaamattomia. Yleensä menee siteiden maksimiaika, ikinä ei ole mennyt läpi ja joskus olen ilmankin jokusen tuntia sinnitellyt kun ei ole ollut siteitä mukana.

Yleensähän oireita ovat lähinnä kivut alavatsassa, mutta niitäkään ei kaikille tule. Kuten ei minullekaan. Olen ollut kyllä onnekas :)

Ja aluksi vuotohan on sellaista rusehtavaa, ainakin yleensä. Ja kertokaa äideille! Sitä ei todellakaan kannata ujostella, sillä hekin ovat olleet nuoria. jos äitisi on todella estynyt ja ei tykkää puhua tällaisista asioista, lähetä sähköpostiviesti tai tekstari, tai kirjoita kirje. Tai sitten voit tietysti käydä itse ostamassa suojia :) Kaupan täditkään eivät ihmettele, vaikka sille tuntuisikin, hekin ovat naisia, eivätkä kyllä kaupan sedätkään. Rohkeutta!
itelläni alkoi kun olin 12v, nyt olen 13. olin just silloin äidin kaverin perheellä kylässä ja kun menin vessaan niin huomasin punaisen läntin pikkareissa. koska olen aika "draamaQueen", aloin itkeä ja kerroin sinä sekuntina äidille. lainattiin sitten sen perheen äidiltä suojaa, ja hyvinhän se meni. ja illalla sainkin kuulla ettei tää ookkaan joka päivä! eikä ne suojat nyt niinpaljon tunnu. se ei oo niin kamalaa jos sen ei anna häiritä! pitää vain hauskaa niin se unohtuu! älä ole kauhuissasi tulevasta, koska kaikkihan sen läpikäyvät, ja sanon vaan, se on miljoona kertaa helpompaa jos kerrot heti jollekkin aikuiselle, se on kuin pieni tukipilari jos masentaa (niinkuin mua joskus)
tsemppiä! :)
Kiitos tiedoista<3
mulla eioo alanu menkat ja oon 15?. normaalia... ja liittyykö tupakin poltto tähän jotenki? äiti ehotti viiä mua lääkärille mutta en haluais
Älä vielä hätää,mutta minähän tulin vasta puoli 15-vuotiaana menkat.Siis jos 17-vuotias yli ei ole menkat niin mentävä lääkäriin.Ei ole vaara jos vasta 16 ihan ok.Joskus naisilla osa jopa liian aikaisin tai myöhään iän myötä.Tupakin polttoa?tuskin se syystä kuin muu jotakin.
Ite täytin kuukaus sitten 16 eikä kuukautisia näy? huolestuttaa hirveesti sillä oon normaalipainoinen eikä mulla oo yhtään tissejä ja todella vähä häpykarvoja! valkovuotoakaa en oo ikinä huomannut!pitäisi mennä lääkäriin mutta tiiän että ne passittaa verikokeisii ja mulla on mailman pahin neula ja verikammo :o onkoha mitää muuta vaihtoehtoa??
Heti lääkäriin siitä D:
hei nelli123!
Mulla sama, täytän ihan pian 15, kaikilla kavereilla menkat mulla ei! Ei edes kainalokarvoja, häpykarvaa vähän, rinnat melko pienet. Pituus jtn 152 cm, paino 41-42. Mullakin neulakammo mutta verikokeeseen autto semmonen puudutus voide joka laitettiin kotona ennen labraa, ei sattunu yhtään! En enää edes jaksa ajatella kuukautisia mutta kyllä pelottaa kun ei tiedä millon alkaa, toivottavasti ei vaan koulussa! :D onko okei jos otan pari sidettä äidiltä varalta kouluun jos vaan sattuis alkamaan? :)
Ööööööm....sä taidat olla raskaana
Kannattaisi mennä lääkäärille mutta luulisin että ei tupakan poltto liity...
Mutta kannattaisi lopettaa(ehdotus)voit saada syövän ja muita pahoja sairauksia tupakan poltosta!
Hohhoijjaa.... Meikä on niin onnellinen ku olen nyt 14 wee. Meikällä alkoi menkat kaks vuottaa sitte. Ja tässä kuukautiskiertoni: yks päivä menkkoja(todellaki runsaat ovat) ja 32 päivää taukoo. Kaikki mun kaverit joilla on alkanu ne on ihan sairaalaan kateellisia kuulemma. Älkääpä vaan ottako tota loukkauksena.
Hohhoijjaa.... Meikä on niin onnellinen ku olen nyt 14 wee. Meikällä alkoi menkat kaks vuottaa sitte. Ja tässä kuukautiskiertoni: yks päivä menkkoja(todellaki runsaat ovat) ja 32 päivää taukoo. Kaikki mun kaverit joilla on alkanu ne on ihan sairaalaan kateellisia kuulemma. Älkääpä vaan ottako tota loukkauksena.
Osaat kirjottaa ihan 'sairaalaan' hyvin !!
Joo, meikä on semmonen pulpätipalpati tyyppi, joka puhhuu kokoo ajan jotai ja aina vähän epäselevällä siansaksalla.
ite oon 14 eikä Menkat oo viell alkanu . Pelottaa iha vittusti !
Mä onn 14 .w tyttö ja mulla on ollu jo 1 vuoden menkat. mulla ne on joka kerta runsaat ja pitää vaihtaa side n. 2-3 h välein :/ koulussa pitää kokoajan kokeilla ettei ole tullut läpi... yritän välttää kylässä käymistä menkkojen aikana. ja mulla on tosi kovat kuutautiskivut alamahassa ;/ ei kivat! mut nyt rupee niukentumaan :))
jaaha...mun tekemään kessaa kukaa ei viittiny vastata mitää ku tarviin apuu
Mihin olis pitäny vastata?
heippa!! tarvisin apua, heti! mulla on ollut valkovuotoa jo noin 2.5 vuotta, ja menkkoja ei näy missään....... oon 14 vuotias.. Olenko olllenkaan normaali ? ? ?
Se oli hyvä se ko joku mies kysy et miks naiset on niin häpeissään tai no ei välttämöttö häipeissään mutta niin kuukautisten takia. Koska melkein kaikki miehet tietää että kuukautiskierto on monilla naisilla 28 päivää ja niin edespäin. JOku oli laittanu vastaukseks et ei kukkaan varmaan miehistä halua pissata tien vieressä et kaikki näkee. Ja sit siinä kans joku toinen mies sano/kysyi että eihän ne oikeesti oo niin kauheet niin siinä tuli hyvä neuvo miten mies voi kokeilla! Laittaa housuihinsa vaipan ja kaataa sinne puoli litraa tomaatti keittoa ja on ne jalassa koko päivän :DD Ja onpahan ainaki terve sen tietää menkkojen alkamisesta
Olen 12-vuotias, ja mulla alkoi tämän vuoden maaliskuussa menkat. Ne oli pari kertaa vaan sellasta pientä ruskehtavaa tiputtelua. Mutta heinäkuussa (eli viime kuussa) alkoi tulla oikeesti verta, ja aika paljonkin. Mä vähän järkytyin siitä että verta tuli niin paljon ja koko ajan piti rampata vessassa, ja kun olin tottunu siihen pikku tiputteluun. Mun mielestä se ei oo kauheen kivaa, koko ajan sellanen märkä ja tahmee olo...

Ja mulla ittellä valkovuoto alko 10-vuotiaana. 11-vuotiaana ootin hirveesti että "alkaispa jo menkat", mutta sitten ne tuli aivan yllättäen. Joten sanotaan niin, että ehkä sun menkat alkaa sillon ku niitä vähiten oottaa ;) Mutta jos pelottaa että tulevat yllättäen, niin pidä vaikka sidettä repussa varulta.
itse aloin ihmettelemään noin viikko ennen kuukautisteni alkamista,että miksi valkovuoto on nyt ollut lähiaikoina näin runsasta,ja se häiritsi mua..Yhtenä yönä heräsin selkäkipuun ja aamulla herätessäni tunsin alavatsassa kipua,mutta ajattelin,että johtuu ihan jostain muusta.esim nälästä. Söin,mutta kipu ei helpottanut...kävin vessassa ja kun pyyhin paperiin niin siinä oli verta..Lisäksi kun katsoin pikkuhousuihini,huomasin siinäkin melko suurenhkon veriläiskän..Menkat oli alussa aika niukat mutta ainakin kun mulla ne tuli säännöllisemmäksi,niin vuoto runsastui ja on nyt ihan "normaalia". Menkkani alkoivat kun olin 13 vuotias ja ei sitä menkkojen alkua pidä mitenkään kuin "kuutanousevaa" odottaa jos kavereilla on alkanut,jokainen on erilainen ja menkat saattaa alkaa ihan hyvin vasta 16 vuotiaanakin. Se,että jos on valkovuodot alkanut,ei tarkoita ,että olisi heti viikon päästä menkat. Siihen menee oma aikansa (:
moi... Öööh.. Mie oon 14 v. Ja mulla on noi kuukautiset alkanu jo , mutta ongelma on siinä kun ne on jo kestäny YLI 3 viikkoa. Miten pitkää ne pitäis kestää??? Verta tulee aika normaalisti mutta joskus aivan paljon. Apuaa
Herran jumala kauan sul o kestäny!! eiköhä menkkoje kuuluis kestää noi 2-10 päivää? korjakkaa meinaa mietin samaa kysymystä! mulla alko eile! käytän ohuita siteitä. vuoto ei ole kovin runsasta ja se on siteessä sitä vaihtaessani ruskeeta ja vä´hän punertavaa, normaalia?? ja mulla on kaverin synttärit jossa mennään uimaan! pitääkö laittaa tamppooni? sattuuko ja auttaako se?
eli joo ite oon 13v mulla alko just tänään menkat. en ollu tienny hirveestin menkoista tätä ennen. itellänikin on ollut valkovuotoa noin vuoden aj mullekkin on hoettu että kohta ne allkaa ja tätä rataa. olin tänään liikkatunnilla kun kävi ilkeesti tuntuu märältä housuisssa menin veessaan ja kurkkasin housuihini. säpsähdin hiukan että verta mutta tajusin löpulta että mulla on menkat. eli joo eipä mulla sillon just ollu siteitä mukana joten tungim pöksyihini pukon vc paperia ja palasin liikkatunnille kun ei siinä muutakaan voinut. oikeestaan siis menkat ei tunnumiltään mutta siis verta vaan vuotaa alapäästä. ei siinä kyllä mitään pelättävää oo pakko sanoo niin vaikka ite säikähinkin. niin ja siis kotiin tultuani menin heti vessaan vaihdoin likaiset pikkuhuosut poies ja vaihoin uudet tilalle tietenkin mä sujautin siskon siteen pikkuhousuihin. aluks en meinannu saada mitenkään sidettä oikeale paikalleen mutta kyllä se lopulta onnistu. suoraan sen jälkeen marssin äidin luo ja ilmotin et ne on alkanu, oli kyl vähän jännää mennä noin vaan sanoo et alko , muo ainakin pelotti sen reagtio kun paasaaja tyyppii se on. mut joo ei siinä mitään häpeen viel vähän tät mut se on normii... ainu vaan että ärsyttää et piti mennä uimaan mut se nyt peruuntui. mut kaikki jotka odottaa menkkoja tai joilla on just alkanu niin älkää huoliko ei se kauheeta oo vaikka ei nyt mitään mukavaakaan (siteet on ärsyttäviä mutta kun niihin tottuu ne ei juurkaa tunnu missään) eli ihan rauhassa vaan ja ne joilla on jo menkat niinkun mulla varokaapas sitä ettette tuu raskaaks :D sitä mä pelkään ny eniten mut päivä kerrallaan ja viikko kerrallaan.
Eli mul alko menkat just äsken ... en oo varma et miten toi side laitetaan! Kaupat on kiinni viel 2 pv ja meil on vaan semmosia jättimäisiä siteitä .. Luulin et ne olis ollu paljon pienempiä :O Et näkyykö se side jos vaik lähen se pääl pihalle? x) kun se oikeesti näyttää niin isolta
oon 9v (Tänä vuonna täytän 10, älkää kysykö miksi näin pieni tyttö on täällä) ja mulla on alkanu jo pikkusen rinnat kehittymään ja pelkään että mun valkovuoto alkaa kohta. Karvojakin on ilmestyny... Mut mitä teen kun valkovuoto alkaa? Pitäiskö kertoo äidille vai antaa olla? Koska ei me olla tällasist asioist puhuttu ennen...Oon stressannu ihan hirveesti tän takia. Mun kamuilla eikä kenelläkään mun luokalla ole vielä valkovuotoo! :/
no, valkovuoto on kuules niin pieni juttu ettei siitä välttämättä tartte sannoo kellekkää. toki sä saat kertoo mut mä en ainakaa pidä sitä hirveen tärkeenä.
ei sun kannata stressata siitä valkovuodosta. =)
Ei se niin pahemmin tunnu kun ne menkat tulee. Mut sen nyt ainakin tuntee jos housut on veressä... se alkaminen ei satu paljon, maha voi olla pikkusen kipee mut ei sen kummempaa. =)
Mul alko 14v menkat toki ne aluks häiritsi, mut kyl niihin tottuu ajan myötä:) ja menkat nyt vaa kuuluu tähä naisellisuutee :)
mun hanurissa on kikkeli..
tääl on paljon näit "ok kaikki meni ihan hyvi alko niukalla vuodolla ja huomasin vasta vessassa" mut näinkin voi käydä: olin tunnilla, siin oli kaikenlaista toimintaa ja aika paljon seisoskelua ja semmosta.. mulla sitte alko menkat siinä tunnilla.. tuli oikeen runsaana ja olin sotkenut paikkoja verellä huomaamattani koska minulla oli mustat housut.. kun tajusin sen itse tunnin lopulla, istuin paikallani itku silmässä ja kun se viimein loppui odotin että kaikki muut poistuivat ja hiippailin äkkiä lähimpään vessaan...
itselläni alko erittäin myöhään, vasta paria kuukautta ennenkuin täytin 17 vuotta. Olihan se pelottavaa ja stressaavaa, kun äidillä ja isosiskolla oli alkanut jo 12 vuotiaana. Alkohan ne sitte loppujenlopuksi ja oli tosi helpottavaa. Olen nyt 21 vuotias ja onnellinen että alkoi myöhään ;)
Mun menkat alko 11 vuotiaana (äidillä oli alkanu suunnilleen saman ikäsenä). Ne alko koulussa seurakunnan aamunavauksen aikana. Päätä särki, mahaan sattu, oksetti ja pyörrytti. Kotona kävin vessassa ja tattatadaa! menkat oli alkanu. Soitin sitten äitille, jonka kanssa oltiin just puhuttu asiasta, koska valkovuotoa oli ollut jo parikin vuotta. Vuoto oli tosi runsasta ottaen huomioon että olivat ekat kuukautiset. Illalla sitten oksensinkin, mikä tosin johtu osittain liiasta herkkujen syönnistä. :P

Mun kuukautiset on aina olleet epäsäännölliset, erittäin kivuliaat ja runsaat. Pahimpina päivinä vaan makaan itkemässä sängyllä, kun edes burana ei auta. Useimmiten kuitenkin kevyt liikunta (venyttely, kävely), lämmin suihku, lämmin tai kylmä haudevatsalla tai jopa lämpimän ruuan (mun tapauksessa puuron) syöminen auttaa. Ja tietysti vanha kunnon burana. Ihan muuten vinkkinä burana caps auttaa nopeemmin. Tietty herkut ja sohvan nurkkaan käpertyminenkään eivät ole huono vaihtoehto. ;3

Viime lokakuussa sain e-pillereitä kovan kivun takia. Ja ne auttaa. Rytmi on säännöllinen, ja kipu ja vuoto ovat vähentyneet. Kannattaa oikeesti mennä puhuun terkalle tai äidille jos on kovat kivut tai erityisen runsas vuoto. Trust me it will help! <3

Sori että sanon tän näin suoraan, mutta oikeesti vaikka useimmilla näin ei oo, menkat voi olla tosi kivuliaat ja ikävät. Mutta ei ne tapa. Tai ei ne ainakaan mua oo tappanut. ;) Ja oon kohta kuustoista (eli melkein viis vuotta menkkojen kanssa).

Joskus sitä vaan miettii miksei luontoäiti vaan voi tekstata: "Sori et oo raskaana, pidä kiva päivä, palataan ens kuussa." x3
Niin juu ja jos pelottaa, että ne alkaa koulussa, niin pyytäkää äidiltä (tai terkalta) side ja pitäkää sitä repussa vaikka jossain pussissa niin on varmempi olo. Eikä se side näy vaatteiden läpi se vaan tuntuu ittestä siltä. :)
No mullahan ne alko viime heinäkuussa..
Tai, noh, miten sen nyt sanoo että ne ''alkoi'' , koska tosiaan mulla on ollut menkat vasta kolmesti, heinäkuussa, syyskuussa ja joulukuussa, nyt tein libressen sivustoille jonkinlaisen oman kuukautiskalenterin, jonka mukaan mun menkkojen pitäis noin epäsäännöllisyyksien mukaan alkaa 10 päivä enskuuta, sitä ootellessa, vaikka en oikeestaan koskaan luotakkaan noihin, mutta katotaan!
Ja kun mulla tulee kuukautiset, sattuu aivan törkeesti alavatsaan (myös kuukautisia edeltävänä päivänä) Se on aivan tuskaa, usein makaan sängyllä tai kävelen edestakasin kämpässä, riippuu kuinka kivuliaat ne sillä kertaa on, välillä tuntuu että huutokin helpottaa, mutta se huuto tulee vaan lievempinä kipuaikoina, sillä vahvempien kipujen aikana ei vain keskity muuhun kun kipuun. Joo muakin voisitte vähän jelppiä että onko se normaalia jos on näin epäsäännölliset kuukautiset? t. 15v
Tuntuvat tasan siltä kuin tulisi verta pimpasta. Sitä lystiä sitten kerran kuussa seuraavat 40 - 50 vuotta.
Onko kaverini ylipainoinen hän painaa 58 kg on 13 w ja suunilleen 156 cm pitkä ??? menkatki sill on jo alkanu !
Mulla alkoi menkat ku olin 13 ja olen tasan tarkkaan sitä mieltä, että menkat on jotain niin kamalaa mulla on menkat niin runsaat ja kivuliaat että joka kerta ku menkat alkaa niin on niin hirvee olo ja yöllä varsinki ku mulla on menkat nii saatan pahimmassa tapauksessa oksentaa sen takia että sattuu niin paljon. Mitkään särkylääkkeetkään ei auta..
Tuntee sen, vähän samanlainen tunne ku pissais housuun, mutta ei niin kovalla paineella ja tulee eri paikasta.
Mulla ei oo lainkaan menkkakipuja, mutta joillakin on hyvin kivuliaita.
Side täytyy vaan muistaa vaihtaa tarpeaksi usein, ei niissä muuten mitään vaivaa ole.
Onko normaalia ku mulla on valkovuoto Ollu 3 - 4 vuotta ja rinnat on Kokoo D70 eikä oo menkkoi. Oon 12 v.
Mulla on tullut nyt kaksi päivää alushousujen siteisiin rusehtavaa verta, taino en tiedä onko se verta koska aika ruskeaa. kumminkin vessapaperiin kertynyt vertakin. Onko menkat alkanut? olen 12v ja valkovuotoa ollut jo sen 2 vuotta. Olen pelännyt menkkoja ja nyt vain huolestuttaa että alkoivatko ne. Yhdellä kaverillanikin on alkanut jo menkat joten se ei mua vaivaa. Käytän siteitä sillon tällöin valkovuodon takia mutta nyt olen käyttänyt muutaman päivän putkeen sen '' luultavasti veren'' takia. Osaako kukaan sanoa että oiskohan tiedossa menkat? Häiritsee vain suuresti koska jos menkat alkavat ja koulussa liikunnat ja kaikki. Kun en koulussakaan ikinä käy vessassa.
Miten asiasta voi kertoa rauhassa äidille? Ilman että äiti alkaa hössäämään tms? Varsinkin oon aika arkapuhumaan kaikesta.
Mulla on alkanu kellertävä vuoto, mutta ekaa vuotoa ei vaan tule. Vatsakipuja ollut ihan hitosti, siitä lähtien kun alushousuissa oli viime lauantaina jotain veren ja limansekaista töhnää. Siitä lähtien, myös kellertävää vuotoa (niin kuin jo sanoinkin) tullut aika paljon, ja pari buranaa tullut jo popsittua.. Mainitsin vaan äidille silloin siitä töhnästä, selitteli vaan jotai joka meni ohi. Eilen kävin uimassa kaverien kanssa, en siis käyttänyt tamponia, kun ei vuotoa ole vielä tullut. Valkovuodosta en ole varma, ja sehän tässä ongelma onkin. Kun koulut tänä vuonna alkoivat, tuntui tunnilla, kun jotain limasta olisi ollut alushousuissa, mutta ei siellä ollut mitään. Luin paljon menkoista, kun netissä surffailin yhtenä päivänä. Haluaisin tietää, että missä kohtaa eka vuoto alkaisi, kun jo tullut kellettävääkin?
ite oon 13-vuotias ja valkovuotoo ollu jo noin 3-4 vuot ja rinnatki on kasvanu jo jonkin verran. onks tä ees normaalii ettei menkat oo viel alkanu ? äitil alko ku se oli 11-vuotias. meen viikon pääst yläasteel ja ois tosi noloo jos ne alkais siellä..! kamul alko pari päivää sit.
Täysin normaalia ja tuskin pystyt välttymään siltä. ettei ne alkaisi siellä tuon kolmen vuoden aikana. Nolompaa jos ei alkaisi. Pidä siteitä varuiksi valmiina mukana sen verran, että päivän pärjäät niin ei ole mitään huolta tai jos et ole muistanut huolehtia niiden mukana olosta terkkarilta saat siteitä, että huoli pois se on jokaisen naisen elämää. Tulet vielä iloitsemaan siitä, että saat vielä olla ilman niitä! Ei ne mikään ihanuus ole kaikkea muuta!!
Luuleeks 11veet et ne on MURROSIÄSSÄ? ei varmaan oo! 13-16 vuotiaat on. Eikä 11veel yleensä ala menkat. Kasva Viel pari vuotta ni kato uusiks sit
Niitäkin 11 v on joilla menkat alkaa sen ikäisenä, itselläni alkoi jopa aiemmin. Ihmiset kehittyy erilailla ja jotkut valitettavasti ovat murkkuiässä toisia huomattavasti aiemmin.

Mutta noin yleisesti ottaen ei kyllä turhaan kannata kärsimättömänä odotella menkkojen alkua kovinkaan nuorena kyllä sitä ehtii vielä kärsiä vuosikymmeniä niiden vuoksi.
Mulla sitte alko tänää menkat.olin just lähdös partioretkelle ja huomaan et housuissa on aika paljonki verta... Ihmettelen vähä ku kaikki on sillee et vuotoo tulee vähä. Mul tuli kyl aika paljo... Normaalii?

Ja menkathan ei oo säännölliset alussa, mut tuleeks ne sit iha millon vaa, ettei sitä pysty oikei laskee?

Ja alottajalle tiedoks et ei se ainakaa mulla sattunu, tuntu vaa normi valkovuodolta jota mul on ollu jo monta vuotta, mut sit oliki verta.. No, kai mä tästä selviin :)
"Kaikki on sillee et vuotoo tulee vähä" mitäs h*lvettiä... Vuodat ainaki sellaset 3-5 päivää.

"Ja menkathan ei oo säännölliset alussa"
Ei ole mikään varma asia. Monilla on säännölliset alusta alkaen. Yleensä 28 päivän välein alkaa uudet menkat.

Maha voi tulla todella kipeäksi, että särkylääkettä kannattaa varata mukaan jos on lähdössä jonnekin.

Alottaja on tämän keskustelun aloittanut 3 vuotta sitten, eiköhän ole jo kyseiselle henkilölle selvinnyt miltä ne menkat oikeen tuntuu.
Moi! Ite oon 11w tyttö ja valkovuotoo ollu noin 1 ja puol vuotta. Menkat ei oo viel alkanu. Äitillä alko kylläkin 11 vuotiaana. Ja täytän alle kuukauden päästä 12... Mulla siis valkovuoto tuntuu kun valuu ja alavatsaan koskee.. ja päähän särkylääkkeitäkin pari kertaa viikossa joudun ottaa. Niin pelottaa et jos valkovuotoki näin kivuliasta ja huono olo nii entäs sitte menkat... en haluu ees ajatella. Toisaalta olis ihan kiva jos alkais koska suurimmalla osalla kavereista jo alkanu. Mut kipujen takia no thanks!
Kun kuukautiset ensimmäisen kerran alkaa niin sitä ei voi oikein tunnustaa ....mulla itsellä alkoi kuukautiset 12 vuotiaana ei ne nuorempana tuntunut niin pahalta ja ei ollut minkäälaisia kipuja ...mutta kun olen tullut vanhemmaksi niin alavatsa kivut ovat tulleet voimakkaaksi ja pääsärkee ja vuodot tulee runsaammiksi.
Musta jotenkin tuntuu et alkaa tänä yönnä.. Tai sit huomenna
Mut tota ei se sit vrm nii paha voi olla. Ja aiemmin
illalla ilmotin nukkuvani iskän
ja äiskän välissä.. ja siks muute aattelin ko
tänää WC tuli paperiin verta.. ja 3 kertaa oon tänä iltana rampannu WC .. Et semmosta..

Faktat minusta:
9v
27cm
21,4kg

ENKÄ OO ALIPAINONEN!>.<
tänää WC tuli paperiin verta.. ja 3 kertaa oon tänä iltana rampannu WC .. Et semmosta..

Faktat minusta:
9v
27cm
21,4kg

ENKÄ OO ALIPAINONEN!>.<
Vitsi mä oon 10 ja mä painan 57kiloo ja pituuutta huimat 146.8 eli menkat pitäisi alkaaa

Faktat minusta:
9v
27cm
21,4kg

ENKÄ OO ALIPAINONEN!>.<
Tota tota.. Mul ei oo alkanu viel, oon 13v. Mutsil alko seiskalla.. Itekki nyt seiskal ja jännittää pikkasen.. (: oon n. 150cm pitkä ja painan n.36kg! Häpykarvoist noin kolmasosa tummii.. Kainalost ei muuta havaintoi, ku vähän 'karheet' ja 2-4 näppyy kummassaki. Rinnat mul on 65AA kuppii ja oon aika laiha.. Osaisko kukaan kertoo tai oikeestaan ennustaa jtn mun menkoista??
Niin tota joo ja siis valkovuodot on ollu noin 3vuotta.. Finnejä ollu jonkin verran.. Kiinnostus pojissa SUURI!!!!!!!! XD mut seksinhaluuki on..... ;)
Vitut joku ruma finni naama pääse pojan pöksyihin. Pojat saa valita ne on kingejä!
No mulla alko kai tänään tai n. kk sitten sillä n. kk sitten tuli parin päivän ajan vähän verta/tahroja housuihini, mutta en ollu silloin varma ja ajattelin et joko nyt ne alko tai sit jotenki pesuaine on ollu liian vahvaa tai jotain. :D Pari päivää sit mul oli kylki kipee ja vatsa vähän, mut aattelin että se johtuis ilmavaivoista tai jostain kun olin juonut paljon glögiä (edelleenkin luulen näin). Nyt jouluaattona jiphei :/ (mut ei tuntunu miltään onneksi) Huomasin taas veskissä että pikkuhousuissa oli tahroja ei ollu mitään runsasta et niukkaa oli muttei ollu myöskään ruskeeta.
Mulla ei oo ollu mitään kipuja eikä eikä mielialan vaihteluita. Tarkottaako tää nyt et mul alko virallisesti menkan? :D Näköjään.
Kuinka kauan n. menee että vuodot runsaantuu vai onko se täysin yksilöllistä?

Terkkari olikin vähän ihmetellyt, että pitäisi kohta tulla kasvupyrähdystä (ne oli kai huolissaan mun pituudesta emt oon 156cm o.o ) ja menkat. Ku olin kasvanu vaan 2cm puolesvuodes tai vähän yli (mikä musta nyt ei ollut edes hirveän vähän ees) Eli mul on ollut nyt 3v valkovuotoa ja nyt nää tais alkaa.
Mä en tiiä, kun en haluu ottaa asiaa puheeksi äitille kai se jossain vaiheessa huomaa ehkä emt.
ja viel sanon et oon siis 14 v.
hei!
kaikki tuntuu olevan niin huolissaan että milloin ne menkat alkaa, niin itse voin kertoa että omat menkkani alkoivat vasta täytettyäni 17 vuotta. Ihan normaalisti alkoivat, olen aina ollut kehityksessä vähän muita jäljessä, näytän paria vuotta muista ikäisiäni nuoremmalta yms. Lääkräriin kannattaa kuitenkin rohkeasti mennä, että saa selvyyden onko esim, jonkin hormonin puutos, vikaa sukupuolielimissä yms. Itsekkin kävin lääkärissä, jossa sain selvyyden, että kaikki oli hyvin, vaikka kehitys vähän hidasta olikin. Ja lääkäriin kannattaa mennä ennen kaikkea itsensä takia, minäkin menin, koska olin niin epävarma ja minua pelotti, että alkavatkohan ollenkaan. Paljon auttoi tieto "normaaliudesta".
en oo varma onko mun menkat alkanu...viime syksyn huomasin vessassa k'yty'ni ett' pikkareissa oli v'h'n (pari tippaa) jotain punaista. My;hemmin t'n syksyn marraskuussa vessassa k'yty'ni pikkarini oli t'ynn' jotain tummanpunaista. Pel'styin kauhesti ett' mit'k;h'n oli, en uskonut olevan hiivatulehdus tai muukaan kun ei ollut mit''n oireita..no se sitten l'hti onneksi. Mutta eilen kun kun olin vessassa, pyyhkiess'ni paperiin tuli jotain punaista..onko mulla kuukautiset? 'itille en oo kehdannu puhua, sanon sitte ku oon varma t'st'. Oon 14, pian 15 ja 160cm\50kg. en kuulemma kasva en'' kauhesti ja rinnatkin jo kehittynyt aika hyvin. valkovuotoakin ollu jo 6lk asti. Sori muuten, '' kirjain ei toiminut
jaa a
Mun menkat alko pari pv sitte ja pulla oli hirveet vatsakivutvsekä todella runsas vuoto saan vaihtaa suojan monesti mutta pelkään mennä kouluun jos se tuleekib läpi...
Tarkístahan onko sinulla vuotoosi nähden tarpeeksi imukykyinen side.
Mun menkat alko ku olin 11..
Ekat menkat kesti 2 viikkoo ja aik runsaat oli..
vituttaa et niite piti jo alkaa ku kellää mun luokkalaisel ei oo.. koht vrm on ku tytöt on 12-14 vuotiat.. nii kyl on ihme jos kellää niil ei ala :/
Mää en tykkää siit ku koulus pitää käyä veskis joka välkkää melkee,
Menkat alkavat 9-16 vuoden iässä! Harvoin ne alkavat 9vuotiaana mutta se on mahdollista! Menkat alkavat joillakin suunilleen silloin milloin äitilläsi alkoi! Joillain voi olla vatsakipuja toisilla pään särkyä toisilla ei ole kipuja ollenkaan!
Mua pelottaa tosi paljon! Oon 13v ja mulla alkoi menkat jo joskus 2011 syksyllä, ei koskaan oo ollu mitkää kauhean säännölliset. No en muista kunnolla milloin mulla oli viimeks menkat, suunilleen ennen joulua, silloin painoin jtn 47kg. Nyt oon laihtunut ja ei kuukautisia näy, pelottaa että ne ei enää tule :(. Oon 163-164cm pitkä, kaduttaa että aloin tarkkailla painoani ja syömisiäni tässä muutama kuukausi sitten, vielä kun painoin sen n.50kg! Haluan lihoa ja saada kuukautiset takaisin! En halua puhua tästä äidilleni, koska hän vain alkaisi valittamaan että 'miksi olet laihduttanut'.. Sanokaa mitä teen, ja saanko enää kuukautisiani takaisin, pelottaa!!!
Lopetat stressaamisen ja elät terveellisesti niin eiköhän ne aikanaan tule. Stressi vain pitää huolen, että alkaminen siirtyy.

Ja jos äidille ei voi puhua niin terkkarille voi aina mennä juttelemaan jos se on luontevampaa.
Itellä on et kun ne kk:t on niin tuntuu et sä et muista elämääs millasta se oli ilman niitä. Mut sit kun ne loppuu niin on ihan juhlafiilis samaan aikaan. :D
Oon koht 12v ja mul ei oo viel alkanu menkat, mut vv:t on jo.
Pelottaa vähän ku en tiiä milt kk:t tuntuu :|
En varmaankaan käytä tamponeja, koska epäilyttää vähän niiden laitto jos laittaakin väärin!
Jos käyt vaikkapa puntarilla niin jos painosi on esim. yli 47kg sinulla on enää väjän aikaa menkkojesi alkuun. Olen itse 45kg.
Sain terkkarilta tietoa.
Yks hyvä nettisivu murrosiän pulmiin on esim. Www.väestöliitto.fi
Oon 12-13 vuotias tyttö ja harrastan ratsastusta. Menkkoja ei ole vielä näkynyt. Paitsi oli jotenkin oudosti välissä yhdet kun olin 9. Varmuutta siitä että olivatko ne menkat ei ole. Äiti vaan mainitsi asiasta ohimennen että; Ne olivat ehkä kuukautiset. En edes silloin tiennyt mitä kuukautiset ovat.

Valkovuotoa on ollut noin 2 ja puoli vuotta. Laihduin pari viikkoa sitten rajusti. 50:stä kilosta lähti noin 5 kiloa. Vaikuttaako se? Kaikilla kavereillani on menkat, mutta minulla ei. :( Inhoan sitä, kun pojat sanovat, että; HÖHÖÖ tuo *nimi* on ainot, jolla ei ole menkkoja. Ei vitsi se on päjö! Siitä lähtien olen stressannut menkkoja. Tai oikeastaan sitä milloin omani alkavat. Haluaisin että ne alkavat koska en halua olla pilkkauksen kohde, vaan sen takia että minulla ei ole menkkoja. Ja tiedän että menkkojen alkamiseen voi vaikuttaa, vaan siten että ei stressaa niitä ,:D mitä siis pitää tehdä?
Oon 13 v eik menkoista oo kuulunut mitää. En myöskää oo kuullu mitää valkovuodost. O.o Olen myös luokan isorintaisin joka häiritsee samalla tavalla kuin että valkovuodosta ja menkoista ei ole kuulunut mitään.
oon 12 vuotias ja mulla alkoi tänään menkat. mua ei sattunut ollenkaan mahaan tai mitään. kävin vessassa, pyyhin ja kappas paperissani oli verta.
Aika normaalia alussa!
Moi! Onko ok, jos valkovuodon yhteydessä tulee verta? Kiitos jo etukäteen:) (jos siis vastaatte)
Olen 12 vuotias tyttö ja haluisin tietää et miten voisin vaihtaa siteeni (sitten kun kuukautiseni alkava) vessassa kun kaikki kaverit menee ain kattoo ne roskikset ku ne haluu tietää et onks kuukautiset alkanu vai ei.. Joo se on tosi lapsellista niiltä mut en tiiä mitä mun pitäis tehä kun kaikki kaverit tekee sitä ja sit pelottaa et mul ei oo enää kavereit jos ne saa tietää enkä haluis et ne puhuis siitä sit mun seläntakana... AUTTAKAAA!
Moi ! Oon 10 v ja mul tuli valkovuotoo viimex varmaa vuos sitte, onx se normaalii? Ja tänää illalla mun pikkarit oli hiukan märät mut koska ne oli tumman siniset nii em erottanu minkä minkä väristä se oli, tai oliko siinä ylipäätään väriä. Mulla ain välillä pistelee ihan ihan ala vatsaa, mitäs se mahtaa tarkottaa? Oon puhunu menkoista yms äitin kanssa ja näin mutten oo kertonu et pikkarit on kastunu jonki verran välillä enkä oo kertonu siitä pistelystäkää, rinnat mulla on vielä aiak siklee "pienet" tai näi... En tiiä yhtää mitä teen !!!!!! Apua !!
Kuulosta erittäin oudolta.

Laita vessapaperia tms siteen päälle roskiin? Tai sitten vaan pidät jtn roskapussii repussa ja laitat sinne... Tai isoa roskaa jonka sisälle voit laittaa siteen -> iso roska roskikseen.
Jos vastasit minulle nii en käytä viel siteitä.... Ja ku yleensö sanotaa et menkat alkaa suurin piirtein samaan aikaa ku omalla äidillä niin ku mun äidin menkat alko vast 14v enkä haluis et omatki alkaa vast sillee niinku "myöhää" ja sit viä et ku mun BFF lläkin alko menkat tai siis on alkamassa tai sillee nii sit oon sil vähä niinku kateelline ku haluisin et omatki alkais jo.. :( Ja mul on naama ihan täynnä finnejä! Kukaa poikakaan ei oo kiinnostunu musta sen takia ;( Ja oonko liian lihava jos oon 10v, painan 45 - 47 kiloo (vaihtelee) ja oon 155 - 160 cm välistä pitkä.... Kaikki meiän luokkalaiset tytöt on niin hoikkii ja sporttisii toisinku mä :( Tarviin nyt oikeesti apuu!
Ja sit vielä et ku mua pelottaa iha sikana et jos mun menkat alkais tänä vuonna viel nii et mitä mun pitää tehä jos ei oo sidettä mukana? Jos ne alkaa koulussa?! Mitä teen?! Meil tulee mies ope tänä vuonna! Apuvaaa!
Vastasin edelliselle.

Ei kaikilla ala saman ikäisenä kuin äidille / siskoilla tms sukulaisilla. Menkkojen alkaminen 14-vuotiaana ei ole mitenkään myöhään. Menkoissa ei ole mitään mistä olla kateellinen. Esim apteekista löytää hyviä lääkkeitä finnejen hoitoon. Painosi on ihan sopiva.

Menkat eivät ala niin että verta yhtäkkiä ryöpsähtää desi housuun. Vuoto alkaa hiljalleen ja sen kyllä ehtii huomaamaan ennen kuin housut ehtivät likastumaan kunnolla. Jos sinulla ei ole sidettä mukana niin hae terkkarilta.
Hei olen 11.v tyttö ja en ole oikein varma miltä valkovuoto näyttää?? Haluaisin tietää, sillä jos se näyttää siltä mitä mä luulen nii sit mul on alkanu jo ehk ja kuinka usein yleens valkovuotoo tulee?? Jeplatkaa jooko!!
Valkosta töhnää. Saattaa olla välillä läpinäkyvää ja klimppistä. Valkovuodon ulkonäkö voi tosin vaihdella jos on jokin tulehdus tms.
Vaikea sanoa kuinka usein valkovuotoa tulee, kyllä sen välillä tuntee.
Itselläni tulee milloin sattuu kuukautiset. En tykkää. Herää aamulla siihen, kun sun perhe on ihan veressä ja tietenkin housut. Hankala nukkua.
*perse siis eikä perhe xD
Olen 15v ja minulla ei ole alkanut kuukautiset.
Joka ei kyllä edes haittaa. Rintani ovat kehittyneet ihan vähän.
Mutta en käytä mitään liivejä. Kokoni on varmaan 65aa?
En tiedä kun en ole käynyt koskaan rintsikoita sovittelemassa.
Kasvupyrändystäkään minulla ei ole tullut eikä vissiin tulekkaa.
Olen nyt 163cm ja painan 39kg suurinpiirtein.
Että älkää te 12v mitään huoliko. Kummallista että mun äidillä alko 13v mutta oon itse kohta 16v :o
Sinulla melko varmasti vaikuttaa tuo alipaino siihen, ettei ne ole vielä alkaneet. Joten siihen ei äidin alkamiset paljon vaikuta.
Moi, oon 11 tyttö, valkovuotoja on tullut vähän joten emt ei niitten kai vielä pidä alkaa, mut en uskalla kertoo äitille sit kun ne alkaa, tai saati isälle sitte. Mua nolottaa jos ne alkaa tyylii jossain kesken tunnin:((((
Anteeksi et kysyn uudestaan, mut on ihan ok, jos valkovuodon yhteydessä tulee verta? Kiitos jo etukäteen:)
Mulla alko menkat tänään miten kertoo äidille? Ehdotuksia?
mulla alko eilen ja en menny sen takii kouluu... äiti sano et se on normaalii ku oon 12 vuotta. miks muute pissaaminen sattuu ku on menkat??? TELL MEE
oon siis 14 vuotias ja oon nyt varsinki tänä iltana huomannu rt maha vähän on "turvonnut" et niinku vähän paisunu. oon siis tosi hoikka ja yleensä jos jäykistän vastalihakset nii katon et siis okei tollanen mun masu on ja se on tosi littee mut nyt ku jäykistän nii on kyllä vähän turvonnu. aika paljonkin.

ja on ollu kyl lähiaikoina huomattavasti alavatsa kipui niinku että ei mitään et maha sekasin yms vaan ihan nii ku kouristuksii ja tällasta. joku muutama päivä sitte tuli pariks sekunniks sillee et piti oikee pysähtyy ja pitää vatsasta kiinni ku sattu nii paljon. ei niin mukavaa :D.

ja siis valkovuotoo on tullu jo pari vuotta. rinnat on kasvanu jonki verran ja karvojaki jo tulee aika paljonki. et mun äidil alko 15 vuotiaana et kyl mä nyt luulen et ne saattais koht tulla. tervetuloa ikuinen kärsimys...
Oon 16v tyttö ja mulla ei oo vieläkään menkat alkanu ja valkovuotoa on ollu varmaan jo pari kolme vuotta ja rinnat ja kaikki muu on kehittyny jo aikojasitten äidilläni alkoi kai jo 12 vuotiaana help miks ne ei tule! Pelottaa et ne eivät ala ikinä!
 /   /  /  / Miltä ne menkat tuntuu?? ://

Asiantuntijat

• SincityNaisille ja pariskunnille sunnattu intiimituotteiden erik...

Keskusteluhaku

Laaja haku

Lisää keskusteluja aiheesta

Tietoa mainosten kohdentamisesta