Pasuunankukka

Marita

Oletteko kokeilleet kasvattaa pasuunankukkaa? Onko helppohoitoinen ja kasvaako nopeasti?

11

13033

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • enkeli

      Tässä kaikki mitä tiedän pasuunakukasta.

      PASUUNAKUKKA
      TIETEELLINEN NIMI: Brugmansia arborea

      KÄYTTÖTARKOITUS: Pasuunakukka on alkuperältään pensas/ runkopuu, jonka varsi kasvaa ranteen vahvuisesksi. Pasuunakukka sopii hyvin myös ruukkukasviksi. Se sijoitetaan parvekkeelle, terassille tai suojaisille paikoille puutarhaan. Pasuunakukan voi istuttaa myös kukkapenkkiin, tällöin kasvi kaivetaan syksyllä ylös ja talvetetaan sisätiloissa. Pasuunakukka on erittäin nopeakasvuinen ja suurilehtinen. Kukat ilmestyvät nuorten latvojen lehtihankoihin. Värit: oranssinpunainen, vaaleanpunainen, valkoinen ja keltainen.

      ESIKASVATUS: sisällä valoisalla paikalla, siirretään ulos vasta yöpakkasten mentyä

      KESTÄVYYS: Monivuotinen, oikeastaan pensas/runkopuu. Talvetetaan sisätiloissa.

      KASVUPAIKKA: aurinkoinen-puolivarjoinen (ei paahteinen). Lämmin ja valoisa paikka.

      KUKINTA-AIKA: kukkii usein jo ensimmäisenä vuonna heinä-elokuussa kasvuolosuhteista ja esikasvatuksen pituudesta riippuen. Kukat ovat suuria, noin 20-35 cm pitkiä ja torvimaisia. Pasuunakukan kukinnot tuosuvat hyvälle ja nuokkuvat alaspäin.


      KORKEUS: 1,5 - 2,5 m.

      KASVUALUSTA: Multava, ravinnepitoinen kukkamulta.


      ISTUTUSSYVYYS JA -ETÄISYYS: taimipaakun yläreuna mullan tasalle, aluksi n.20 cm ruukku, myöhemmin istutetaan suurempaan, noin 35-40 cm astiaan

      TALVISUOJAUS: Pasuunakukka ruukut talvetetaan viileässä (5 - 10 C) ja valoisassa paikassa. Kastellaan tarvittaessa varovasti puhtaalla vedellä, ei lannoite lainkaan. Syksyllä leikataan 1/3 kasvin versoista poi, jotta talvisäilytys olisi helpompi suorittaa.

      MUU HOITO: Vaatii kasvukauden aikana päivittäistä kastelua, isolle kasville lähes ämpärillinen vettä helteisinä päivinä. Lannoitus kerran viikossa kalium-pitoisella lannoitteella edistää kukintaa. Pasuunakukka tekee uudet lehdet ja kukat joka vuosi. Talven jälkeen aikaisin keväällä kasvukauden alussa leikataan vielä noin 1/3 oksista pois. Näin leikkaamalla kasvia voi myös muotoilla halutunlaiseksi. Vanhat lehdet putoavat pois joko syksyllä tai keväällä uusien lehtien tieltä. Kun uusia lehtiä on runsaasti näkyvissä, voi lannoituksen aloittaa miedoilla liuoksilla.


      ERITYISPIIRTEET: Suosittu piha-, parveke- ja terassikukka Keski-Euroopassa.

      HUOM! PASUUNAKUKKA ON MYRKYLLINEN

      • Datura

        Kiitos enkeli ohjeestasi. Minä nimittäin tulin juuri kotiin ostamani Daturan l. Pasuunakukan kanssa. Kaupassa ei kukaan tiennyt kuinka sitä olisi hoidettava, niinpä luotin netti-neroihin.
        Tää on tosi söpö vaalea kerrannainen lajike. Luettuni ohjeesi tajusin miksi kauppias sanoi tästä n. 35 cm korkeasta kukastani, että sehän onkin vielä ihan taimi. - Gulps - täytynee pian ostaa korkeampi asunto.
        - :-) Iloista kesänjatkoa sinulle -


      • dahlia

        ohjeista. Mutta, kysyisin vielä, että minun pasuunankukka on vasta noin 40 cm pitkä, ehtiikö vielä tänä kesänä kukkia? Ja voiko sille antaa kanankakkaa?


      • Inqwi

        Minulla on ollut pasuuna kukka jo ainakin 3 vuotta eikä se ole kukkinut kertaakaan. Se on isossa ruukussa ja saattaa saada välillä liikaa vettä ja tiputtaa lehtensä. Ja viikko sitten sen varsi muuttui kuivaksi ryppyiseksi tikuksi joten luulen sen kuolleen mutta sitten huomasin että juuresta tunkee uusi verso täysillä kohti kattoa. Miten ihmeessä ko.kukkaa hoidetaan kun olen kesällä lannoittanut ja antanut vettä. Pitänyt puolivarjoisella terassilla jonne ei tuuli pääse ja terassilla se tykkäsi olla mutta ei sisätiloissa. Apua!


      • supermummi

        minun pasuunakukkani on noin20cm korkea,tämän kevään taimi.Leikkaanko sitä kuin "aikuista"?Miten talvetan kerrostalossa mikä maximi lämpö?voinko pitää parvekkeella kuinka pitkään mikä alin lämpö?Kiitos vastauksesta nimm.supermummi


      • kokeilen kaikkea
        supermummi kirjoitti:

        minun pasuunakukkani on noin20cm korkea,tämän kevään taimi.Leikkaanko sitä kuin "aikuista"?Miten talvetan kerrostalossa mikä maximi lämpö?voinko pitää parvekkeella kuinka pitkään mikä alin lämpö?Kiitos vastauksesta nimm.supermummi

        moikka!!

        Mulla on kolmatta kesää pasuuna ja komeesti kukkii. Täytyy se tuoda pois ei kestä syksyn tuulia sitten millään, vien sen varastoon ja leikkaan olen aina leikannut niinkuin aikuista vaikka olihan se pieni, mutta nyt komea ja tuuhea täynnä kukkia. Hieno kukka mitä tiedän!
        Hoito on kyllä vaikea tälläsinä kesinä kun paahtaa joka puolelta , mutta viilein paikka mitä pihasta löytyi ja runsaasti vettä. Hyvin voi!
        Tänään ajattelin sen leikata. Niin että komea ja paksu runko osa jää.
        onnea ja menestystä kokeiluun...


      • METSÄMESTARI/TEKNIKKO

        SE HOITOOHJE MIKÄ ON PASUUNA KUKALLE OLEMAS TOIMII JA TOIMII VIELÄ PAREMMIN KUN NIIN KUIN ENEN VANHAAN ( KUSTIIN KUKILLE KENENKÄÄN NÄKEMÄTTÄ ) TOIMII VIELÄ PAREMMIN . REIPPAASTI PUOLI VARJOA JA ANTAA SATEEN KASTELLA JA VÄLILLÄ VARJOON SUOJAAN SATEELTA JOTTEI TULVA YLLÄTÄ


    • Virpi

      Ostin kesällä pasuunankukan alun kirppikseltä ja istutin sen seinän viereen takapihalle.Nyt se on kukkinut monta kukkaa..tiputtaa aina kukkansa pois ja uusi kasvaa tilalle.Lisäksi se on versonu. Meinaan nostaa sen talveksi pois maasta,laitan esim.sankoon,meinaa on sen verta suuri.

    • peukalo vihertää

      KYLLÄ!!!!molempiin kysymyksiin.

    • Kirsi

      Pasuunankukka rakastaa vettä ja kunnon kanankakka -lannoitusta heti kasvukauden alussa. Loppukesästä, kun kanankakan paukut alkaa hiipumaan, voi kasteluveden yhteydessä antaa nestemäistä lannoitetta. Helppo kasvattaa, menestyy tosiaan parhaiten paikassa, jossa ainakin osan päivästä saa olla varjossa. Mutta aivan hirvittävä "juoppo": Ruukun koossa säästely kostautuu kukinnasssa. Itselläni ollut sama pasuunankukka 10 vuotta. Ja siitä on otettu monet alut. Tänään juuri leikkasin ensimmäiset uudet alut juurtumaan.

    • jassut

      mitä nyt syksyllä tehdään kukalle? otin sisälle ja lehdet rapisi, mitä nyt? leikataanko runkoa tai missä vaiheessa?Mitä sitten keväällä ja mihin aikaan?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      19
      1661
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      29
      1319
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      64
      1224
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1132
    5. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      28
      1066
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1046
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      10
      1045
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      1009
    9. Paske perse pillu

      Kulli seksi hiv
      Ikävä
      6
      1003
    10. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      1001
    Aihe