Sappitiehytsyöpä

Tytär

Osaako kukaan kertoa siitä?Äidilläni todettiin sappitiehyessä rosoinen 2 sentin pituinen ahtauma,jota lääkäri epäili suurella todennäköisyydellä pahanlaatuiseksi!

Hänen oireet olivat ihon keltaisuus ja kutina..nyttemmin ne ovat poissa,kun tiehyeen laitettiin stentti,että sappineste pääsee vapaasti virtaamaan.

Onko kenellä kokemuksia..saamme tietää koepalan tulokset keskiviikkona..mutta epäilen pahinta,koska hänen vatsansa on turvoksissa(askites nestettä?)..samoin jalat ajoittain.

67

51760

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sandra

      Surun murtamana kirjoitan nyt sinulle sappitiehytsyövästä , mikä kohtasi perheemme tammikuussa...
      Miehelläni diagnosoitiin tammikuun alkupuolella kolangiokarsinooma, tutummin sappitiehytsyöpä.
      Aiemmin täysin terve mies joutui nopeasti mukautumaan vakavaan sairauteen. Sappiteistä alkanut syöpä levittäytyi maksaan. Tuomio oli kova; ei voi operoida, sytostaattihoito aloitetaan. Ei keltaisuutta, ei kipuja(ajoittain kiputuntemuksia), paino vain oli laskenut.
      Olimme toiveikkaita ja sitkeitä taistelijoita heti alkujärkytyksestä toivuttuamme. Itkin kuitenkin paljon tulevaa ajatellen ja peläten...hoitoalan ihmisenä tiesin taudin vakavuuden ja rajoittuneet hoitokeinot, mutta en halunnut tai pystynyt uskomaan ettemmekö selviäisi ja valo löytyisi. Jumalan ihmeeseen uskoin - Jumala oli kuitenkin päättänyt toisin ja hiljaa itkien jouduimme hänen tahtoonsa tyytymään. Tasan kahden kuukauden taistelun jälkeen mieheni siunattiin eilen - raskaita viikkoja olemme nyt pojan kanssa eläneet; puolisoni, "meidän iskä" on nyt Taivaan kodissa.
      Enempää en nyt jaksa, mutta jos haluat vaihdan mielelläni ajatuksia kanssasi,kirjoituksesi kosketti niin syvältä. Sinulle ja äidillesi toivon sydämestäni voimia ja Taivaan Isän suojelusta - ette ole yksin.

      • tytär

      • YSTÄVYYDELLÄ
        tytär kirjoitti:

        ..laita kirje tulemaan osoitteeseen [email protected]

        sekä sinun, että äitisi puolesta. Paras ystäväni kuoli juuri tuohon syöpään 42 vuotiaana. Sitä ennen hän oli täysin terve, ilämänhaluinen, iloinen, ihana ihminen. Sairastuttuaan hän tiesi melko pian, että mikään hoito ei auta.

        Niin hän nukkui pois tietoisena kohtalostaan eräässä hoitokodissa. Ainoa, josta hän jaksoi olla iloinen, oli, että hänelle ei jäänyt lapsia.

        Kaikkea hyvää perheellesi ja voimia.


    • Aila

      Hei! Minulla todettiin vatsavaivojen tutkimuksissa v.2003/keväällä, että maksan sappitiehyissä on kasvain. Tiedän asioista aika paljon, olen joutunut itse aktiivisesti ottamaan selvää asioista. Minulta leikattiin 6/2003, n. 500 gr:n kokoinen kasvain, yhden etäispesäkkeen kanssa. N. puolisen vuotta näytti menevän hyvin, kunnes leikkaamattomaan puoleen ilmestyi kymmenisen etäispesäkettä. 1/2004 aloitin sytostaattitablettilääkityksen (Xeloda). Nyt olen menossa viidettä hoitojaksoa ja tutkimusten mukaan, tilanne on pysähtynyt, veriarvot laskeneet. Ole terveesti utelias, vaikka asia on erittäin vakava! Vaadi vastauksia, jos siltä tuntuu, älä anna periksi! Eivät minunkaan lapseni ole antaneet periksi! Taistele ja kannusta äitiäsi paranemaan! Syöpäsairaus on sen verran vakava, että kehon vastustuskyky heikkenee. Jos lisäksi tulee vielä sytostaatteja, nekin syövät immuunipuolustusta, joten lisävitamiineja ja äkkiä! Normaaleja vitamiineja, joita elimistössä kehittyy, niiden tuonti hidastuu ja vaikeutuu. Vastustuskyvyn ylläpitämiseen kannattaa satsata! Otin viime syksynä influenssarokotteen. Olisiko sillä jonkinlainen vaikutus, kun en ole saanut vielä yhtään flunssaa, tiedä häntä? Tosin, olen tietoisesti vältellyt henkilöitä, jotka ovat flunssassa. Minun tapauksessani, jos saisin sen, joutuisin sairaalahoitoon ja sinne en totta mooses halua joutua, muuta kuin äärimmäisessä hätätapauksessa! Joten, koettakaa jaksaa äitisi kanssa!Etsi Googlesta lisätietoja, jos haluat niitä, nimellä kolangiokarsinooma! t. äitisi kohtalotoveri

      • tytär

        Sinut on leikattu,äidilleni sanottiin,että leikkaus on turha??Missä kohdin sinun kasvaimesi sijaitsi..oliko se maksan ulkoisissa sappiteissä?Äidilläni kasvain sijaitsee siinä maksan ja ulkoisten sappiteiden rajalla.Voidaan leikata,mutta siitä ei ole kuulemma hyötyä..elinaika ei siitä pitene lääkärin mukaan?

        Olen tuolla kolangiokarsinooma nimellä googlesta jo katsonut..sen tietojen mukaan on aika huonoennusteinen tauti?Mutta on ihana kuulla,että sinunkaltaisia taistelijoita löytyy,jotka eivät anna periksi.

        Olemme sitä leikkausta miettineet..ensi torstaina menemme onkologian polille keskustelemaan jatkosta.Äitini on ihan sekaisin..ei tiedä,haluaako nyt leikkausta,kun lääkäri oli niin sanonut,ettei siitä ole hyötyä?Sinun tapauksessasi ainakin oli hyötyä..en ymmärrä,onko äitini sitten jo niin vanha (68v),ettei häntä sen takia enää niin välitetä hoitaa..vai mikä on?

        Olisin kiitollinen,jos viitsisit vastata..kaipaan niin tietoa äitini kohtalotovereilta.


      • tytär

        ..voisitko myös kertoa,mitä lisävitamiineja olet syönyt? Kiitos.


      • Aila
        tytär kirjoitti:

        ..voisitko myös kertoa,mitä lisävitamiineja olet syönyt? Kiitos.

        Hei Tytär! Se että meneekö leikkaukseen vai ei, se päätös on yksin potilaalla itsellään. Toki ymmärrän, paremmin kuin luuletkaan tilanteenne, mutta minulla oli ihana lääkäri Helsingin Kirurgisessa sairaalassa, jonka kanssa saatoin puhua ja pohtia asiaa. Hän kertoi hienovaraisesti ja varovasti tosiasioista, samoin kuin sen että he haluaisivat leikata ja tutkia tarkemmin tilannetta. Se että jälkeenpäin vasta tajusin, elämäni olleen hiuskarvan varassa, sillä hetkellä kun olin leikkauspöydällä. Minut leikannut lääkäri, ryhmänsä kanssa, ansaitsee takuuvarmasti tuhannet kiitokset ja isot halaukset! Sillä he joutuivat pohtimaan pitkään, kannattaako minut leikata! Jälkeenpäin sain kuulla, että ikä ratkaisi sen lisäksi, että oliko kasvain poistettavissa. Jos olisin ollut huomattavasti vanhempi, leikkausta ei olisi tehty, olisin joutunut elämään tuskaisen tietoisena siitä, ettei minua voida enää pelastaa. Jo pelkkä tieto siitä, että mikä päivä tahansa saattaa menehtyä, sairauteen johon ei ole muuta hoitoa, kuin leikkaus, jos sekään, se tuntui kamalalta! Sellaisessa tilanteessa koin tarvitsevani kriisiapua, jollaista yritin epätoivoisesti metsästää. Kriisiapua löytyy kyllä onnettomuuksien, raiskauksien, tms. kokemusten jälkeen, mutta tällaisessa tilanteessa olevalle ihmiselle, ei oikein tahdo kriisiapua löytyä. Ei ainakaan ole yleisessä tiedossa! Kunnes, hoitoa antavasta sairaalasta löytyi apu. Minun kasvaimeni sijaitsi maksassa olevien pääsappitiehyeiden, toisen niistä kohdalla ja painoi toista tiehyttä, tukkien sappinesteen poistumisreitin. Siitä johtui mieletön kutina, josta meinasin tulla hulluksi, lääkityksestä huolimatta. Perusvitamiinit, esim. Multitabs tms. Haluaisin kertoa sinulle tarkemmin ja yksityiskohtaisemmin, miten minua on hoidettu, samoin kuin miten itse hoidan itseäni, mutta aika loppuu. Olen menossa jumalanpalvelukseen, hiljentymään ja kuuntelemaan, ensimmäisen kerran pitkästä aikaa. Voin palata myöhemmin asiaan. Jaksamista! t. Aila


      • Tytär
        Aila kirjoitti:

        Hei Tytär! Se että meneekö leikkaukseen vai ei, se päätös on yksin potilaalla itsellään. Toki ymmärrän, paremmin kuin luuletkaan tilanteenne, mutta minulla oli ihana lääkäri Helsingin Kirurgisessa sairaalassa, jonka kanssa saatoin puhua ja pohtia asiaa. Hän kertoi hienovaraisesti ja varovasti tosiasioista, samoin kuin sen että he haluaisivat leikata ja tutkia tarkemmin tilannetta. Se että jälkeenpäin vasta tajusin, elämäni olleen hiuskarvan varassa, sillä hetkellä kun olin leikkauspöydällä. Minut leikannut lääkäri, ryhmänsä kanssa, ansaitsee takuuvarmasti tuhannet kiitokset ja isot halaukset! Sillä he joutuivat pohtimaan pitkään, kannattaako minut leikata! Jälkeenpäin sain kuulla, että ikä ratkaisi sen lisäksi, että oliko kasvain poistettavissa. Jos olisin ollut huomattavasti vanhempi, leikkausta ei olisi tehty, olisin joutunut elämään tuskaisen tietoisena siitä, ettei minua voida enää pelastaa. Jo pelkkä tieto siitä, että mikä päivä tahansa saattaa menehtyä, sairauteen johon ei ole muuta hoitoa, kuin leikkaus, jos sekään, se tuntui kamalalta! Sellaisessa tilanteessa koin tarvitsevani kriisiapua, jollaista yritin epätoivoisesti metsästää. Kriisiapua löytyy kyllä onnettomuuksien, raiskauksien, tms. kokemusten jälkeen, mutta tällaisessa tilanteessa olevalle ihmiselle, ei oikein tahdo kriisiapua löytyä. Ei ainakaan ole yleisessä tiedossa! Kunnes, hoitoa antavasta sairaalasta löytyi apu. Minun kasvaimeni sijaitsi maksassa olevien pääsappitiehyeiden, toisen niistä kohdalla ja painoi toista tiehyttä, tukkien sappinesteen poistumisreitin. Siitä johtui mieletön kutina, josta meinasin tulla hulluksi, lääkityksestä huolimatta. Perusvitamiinit, esim. Multitabs tms. Haluaisin kertoa sinulle tarkemmin ja yksityiskohtaisemmin, miten minua on hoidettu, samoin kuin miten itse hoidan itseäni, mutta aika loppuu. Olen menossa jumalanpalvelukseen, hiljentymään ja kuuntelemaan, ensimmäisen kerran pitkästä aikaa. Voin palata myöhemmin asiaan. Jaksamista! t. Aila

        Kiitos kun vastasit.Jos sinusta tuntuu,ettet tahdo tänne yleisesti kaikkien luettavaksi laittaa omaa sairaskertomusta ja muutenkin tuntemuksiasi,voit kirjoittaa minulle osoitteeseen [email protected]

        Tuo osoite on tuollainen salainen siksi,etten halua oikeaa nimeäni tänne kaikkien nähtäväksi laittaa.

        Olisin kiitollinen,jos kirjoittaisit.Voisimme vaihtaa numeroitakin,jos sinulle vaan sopii.Otan kaiken tiedon kiitollisuudella vastaan.


      • kohtalotoveri

        Minulla todettiin maaliskuussa myös sappiteiden syöpä. Olen aivan sekaisin. Sytostaattihoito alkaisi ensi viikolla. En tiedä, lähdenkö siihen.Minkälaista se hoito sulle oli? Mulle määrätyt sytostaatit ovat erinimiset. Miten sulle päätettiin antaa juuri sitä kertomaasi sytostaattia? Äiti50v


      • Aila
        kohtalotoveri kirjoitti:

        Minulla todettiin maaliskuussa myös sappiteiden syöpä. Olen aivan sekaisin. Sytostaattihoito alkaisi ensi viikolla. En tiedä, lähdenkö siihen.Minkälaista se hoito sulle oli? Mulle määrätyt sytostaatit ovat erinimiset. Miten sulle päätettiin antaa juuri sitä kertomaasi sytostaattia? Äiti50v

        Ymmärrän tunteesi ja mielialasi! Minulla on tammikuussa/2004 aloitettu Xeloda- tablettihoito. Itse asiassa, minun olisi pitänyt aloittaa hoito melko pian leikkauksen jälkeen 6/2003, mutta en halunnut. Sairaala jossa minut leikattiin, pyysi Syöpäklinikalta konsultointia, lääkehoidosta. Kys. klinikan professori kertoi asian suoraan, kun tivasin ja kyselin. Kyseinen syöpä on niin harvinainen, ettei siitä ole tutkittua tietoa, eikä kirjallisuuttakaan.Joten kys. professori ehdotti joko gemsitabiinia tai Xelodaa. Kuitenkin hän kertoi, että päätös on potilaalla, haluaako aloittaa kyseisen hoidon. Tilanteeni näytti turhan hyvältä siinä vaiheessa kun kävin kys. lääk. vastaanotolla ja elämäntilanteeni oli kriisissä, sairauteni vuoksi ja kaikki epävarmaa. Mikään ei ole kamalampaa kuin elää epätietoisuudessa! Onneksi sain tietää että Syöpäklinikalta löytyy myös kriisiapua. Riippuen siitä, missä asut, ole aktiivinen ja ota asioista selvää, vaikka pääsi olisi täynnä kaikkea muuta! Minä en olisi selvinnyt, ilman kys. kriisiapua. Käyn siellä vieläkin. Tällä Xeloda- tablettihoidolla, on viim.tutkimusten muk. syövän kehittyminen pysähtynyt. Xelodassa on omat haittavaikutuksensa, mutta hiukset ei ainakaan ole minulla lähtenyt, kenties haiven sieltä toinen täältä. Xelodassa, on mm. iho-oireita, ripulia,käsi ja jalkaoireyhtymä; eli nahka saattaa lähteä. Iho kuivuu, minulla on vasta alkanut sormenpäät halkeilemaan. Osansa on varmasti silläkin, etten osaa olla iskemättä käsiäni veteen, joka myöskin kuivattaa. Käsiä pitää rasvata usein, samoin jalkoja, puuvillahansikkaat yöksi käteen, aina parempi kun käyttäisi käsineitä koko päivän, jotta muistaisi, etten voi kastella käsiäni tarpeettomasti. Ja kotitöissä, käyttää kumihanskoja tai pistää lapset siivoamaan, tekemään sellaiset työt,missä joutuu käsittelemään vettä ja erilaisia pesuaineita. Valitsin itse lääkitykseni, koska koin olevani sen verran "hyvässä" kunnossa, että halusin olla liikkeellä ja muiden ihmisten kanssa tekemisissä. Päätöksen sytostaattihoidosta, tekee potilas itse. Oletko saanut minkäänlaista kriisiapua? Se olisi tällaisessa tilanteessa paikallaan. Itse koin niin! Sai puhua alan ammattilaisen kanssa asioista, jotka vaivasivat mieltä. Sitäkin kannattaa pohtia, mitä lääkärit ovat kertoneet sinulle, mahdollisuuksista leikkaukseen! Minulta onnistuttiin leikkaamaan syöpäkasvain pois, yhden etäispesäkkeen kanssa! Mutta loppuvuodesta oli ilmestynyt leikkaamattomalle puolelle kymmenisen etäispesäkettä. Tämän hetkinen tilanne on, että kys. syöpä on pysähtynyt ja veriarvot ovat laskeneet. Tiedä sitten, kuinka kauan Xeloda vaikuttaa? Kaikki on vielä alussa.Tilanteeni on kuitenkin melko hyvä, että Terhokodin lääkäri oli ensimmäinen lääkäri,joka kertoi minulle, että tilanteeni on suht hyvä ja että otetaan tavoitteeksi, että saan lähihoitajatutkintotodistuksen kouraani! Se jos mikä oli upea tunne! Vielä Xelodasta, se myös väsyttää! Nyt minua hieman pelottaa, miten pärjään työharjoittelussa päiväkodissa ja meneekö näyttöviikko läpi. Olen kuitenkin toiveikas ja yritän parhaani! Joten, tilanteestasi huolimatta, yritä pitää lippu korkealla ja taistelutahto mukana! Äläkä unohda, että syöpäkasvain ja hoidot, oli se sitten mitä hyvänsä, tuhoaa terveitä soluja, jotka kehittyy luuytimessä (Tromb-veriarvo).Joten pidä huoli vastustuskyvystäsi, vitamiinien ja hivenaineiden muodossa. Sairas elimistö tarvitsee elimistössä esiintyviä kys. aineita, mutta se ei pysty niitä tuottamaan yhtä hyvin, kuin jos kyseessä olisi "terve" ihminen. Vakavasti sairas, tarvitsee vastustuskyvyn ylläpitämiseksi, normaalia suuremman määrän vit. ja muita elimistössä kehittyviä aineita, jotta elimistö kykenisi taistelemaan kys. sairautta ja lääkkeitä vastaan, samoin kuin muita bakteeri- ja virustauteja vastaan. Eli se vastustuskyky!! Ymmärrän kyllä että olet aivan "kuutamolla", aivan kuten itsekin olin, mutta nykypäivänä ei kriisiapua tahdo saada, ellei itse pidä meteliä ja ota asioista selvää, vaikka olisi kuinka turta ja väsynyt! Mutta nyt lähden nukkumaan, opiskelupaikkaan tutustuminen alkaa huomenna! Koeta jaksaa ottaa asioista selvää! Älä pidä mitään itsestään selvänä, vaan kyseenalaista ja kysy, niin monta kertaa, että ymmärrät mistä on kyse! Ainakin minua helpottaa jo pelkkä tieto, missä mennään! Ole tarkkana ja pidä itsestäsi huolta! Kaikki elämänarvot menevät täysin uusiksi,kun saa tietää yllättäen, sairastavansa kuoleman vakavaa tautia! Sellaisessa tilanteessa tarvitaan läheisten tukea ja kannustusta! Taistele, älä anna sille syövälle tilaisuutta! Vaan anna ennenkaikkea itsellesi uusi tilaisuus! Mikäli haluat tarkemmin kirjoitella ja jutella, lähetä sähköpostiosoite, niin meilaillaan! Viestiäsi odotellen! t. Aila


      • kohtalotoveri
        Aila kirjoitti:

        Ymmärrän tunteesi ja mielialasi! Minulla on tammikuussa/2004 aloitettu Xeloda- tablettihoito. Itse asiassa, minun olisi pitänyt aloittaa hoito melko pian leikkauksen jälkeen 6/2003, mutta en halunnut. Sairaala jossa minut leikattiin, pyysi Syöpäklinikalta konsultointia, lääkehoidosta. Kys. klinikan professori kertoi asian suoraan, kun tivasin ja kyselin. Kyseinen syöpä on niin harvinainen, ettei siitä ole tutkittua tietoa, eikä kirjallisuuttakaan.Joten kys. professori ehdotti joko gemsitabiinia tai Xelodaa. Kuitenkin hän kertoi, että päätös on potilaalla, haluaako aloittaa kyseisen hoidon. Tilanteeni näytti turhan hyvältä siinä vaiheessa kun kävin kys. lääk. vastaanotolla ja elämäntilanteeni oli kriisissä, sairauteni vuoksi ja kaikki epävarmaa. Mikään ei ole kamalampaa kuin elää epätietoisuudessa! Onneksi sain tietää että Syöpäklinikalta löytyy myös kriisiapua. Riippuen siitä, missä asut, ole aktiivinen ja ota asioista selvää, vaikka pääsi olisi täynnä kaikkea muuta! Minä en olisi selvinnyt, ilman kys. kriisiapua. Käyn siellä vieläkin. Tällä Xeloda- tablettihoidolla, on viim.tutkimusten muk. syövän kehittyminen pysähtynyt. Xelodassa on omat haittavaikutuksensa, mutta hiukset ei ainakaan ole minulla lähtenyt, kenties haiven sieltä toinen täältä. Xelodassa, on mm. iho-oireita, ripulia,käsi ja jalkaoireyhtymä; eli nahka saattaa lähteä. Iho kuivuu, minulla on vasta alkanut sormenpäät halkeilemaan. Osansa on varmasti silläkin, etten osaa olla iskemättä käsiäni veteen, joka myöskin kuivattaa. Käsiä pitää rasvata usein, samoin jalkoja, puuvillahansikkaat yöksi käteen, aina parempi kun käyttäisi käsineitä koko päivän, jotta muistaisi, etten voi kastella käsiäni tarpeettomasti. Ja kotitöissä, käyttää kumihanskoja tai pistää lapset siivoamaan, tekemään sellaiset työt,missä joutuu käsittelemään vettä ja erilaisia pesuaineita. Valitsin itse lääkitykseni, koska koin olevani sen verran "hyvässä" kunnossa, että halusin olla liikkeellä ja muiden ihmisten kanssa tekemisissä. Päätöksen sytostaattihoidosta, tekee potilas itse. Oletko saanut minkäänlaista kriisiapua? Se olisi tällaisessa tilanteessa paikallaan. Itse koin niin! Sai puhua alan ammattilaisen kanssa asioista, jotka vaivasivat mieltä. Sitäkin kannattaa pohtia, mitä lääkärit ovat kertoneet sinulle, mahdollisuuksista leikkaukseen! Minulta onnistuttiin leikkaamaan syöpäkasvain pois, yhden etäispesäkkeen kanssa! Mutta loppuvuodesta oli ilmestynyt leikkaamattomalle puolelle kymmenisen etäispesäkettä. Tämän hetkinen tilanne on, että kys. syöpä on pysähtynyt ja veriarvot ovat laskeneet. Tiedä sitten, kuinka kauan Xeloda vaikuttaa? Kaikki on vielä alussa.Tilanteeni on kuitenkin melko hyvä, että Terhokodin lääkäri oli ensimmäinen lääkäri,joka kertoi minulle, että tilanteeni on suht hyvä ja että otetaan tavoitteeksi, että saan lähihoitajatutkintotodistuksen kouraani! Se jos mikä oli upea tunne! Vielä Xelodasta, se myös väsyttää! Nyt minua hieman pelottaa, miten pärjään työharjoittelussa päiväkodissa ja meneekö näyttöviikko läpi. Olen kuitenkin toiveikas ja yritän parhaani! Joten, tilanteestasi huolimatta, yritä pitää lippu korkealla ja taistelutahto mukana! Äläkä unohda, että syöpäkasvain ja hoidot, oli se sitten mitä hyvänsä, tuhoaa terveitä soluja, jotka kehittyy luuytimessä (Tromb-veriarvo).Joten pidä huoli vastustuskyvystäsi, vitamiinien ja hivenaineiden muodossa. Sairas elimistö tarvitsee elimistössä esiintyviä kys. aineita, mutta se ei pysty niitä tuottamaan yhtä hyvin, kuin jos kyseessä olisi "terve" ihminen. Vakavasti sairas, tarvitsee vastustuskyvyn ylläpitämiseksi, normaalia suuremman määrän vit. ja muita elimistössä kehittyviä aineita, jotta elimistö kykenisi taistelemaan kys. sairautta ja lääkkeitä vastaan, samoin kuin muita bakteeri- ja virustauteja vastaan. Eli se vastustuskyky!! Ymmärrän kyllä että olet aivan "kuutamolla", aivan kuten itsekin olin, mutta nykypäivänä ei kriisiapua tahdo saada, ellei itse pidä meteliä ja ota asioista selvää, vaikka olisi kuinka turta ja väsynyt! Mutta nyt lähden nukkumaan, opiskelupaikkaan tutustuminen alkaa huomenna! Koeta jaksaa ottaa asioista selvää! Älä pidä mitään itsestään selvänä, vaan kyseenalaista ja kysy, niin monta kertaa, että ymmärrät mistä on kyse! Ainakin minua helpottaa jo pelkkä tieto, missä mennään! Ole tarkkana ja pidä itsestäsi huolta! Kaikki elämänarvot menevät täysin uusiksi,kun saa tietää yllättäen, sairastavansa kuoleman vakavaa tautia! Sellaisessa tilanteessa tarvitaan läheisten tukea ja kannustusta! Taistele, älä anna sille syövälle tilaisuutta! Vaan anna ennenkaikkea itsellesi uusi tilaisuus! Mikäli haluat tarkemmin kirjoitella ja jutella, lähetä sähköpostiosoite, niin meilaillaan! Viestiäsi odotellen! t. Aila

        Aila!
        Kiitos Aila,kun vastasit.Anna tietosi Sähköpostiosoitteeseen [email protected],niin kirjoitan sulle.Kohtalotoveri


      • Otin selvää
        tytär kirjoitti:

        Sinut on leikattu,äidilleni sanottiin,että leikkaus on turha??Missä kohdin sinun kasvaimesi sijaitsi..oliko se maksan ulkoisissa sappiteissä?Äidilläni kasvain sijaitsee siinä maksan ja ulkoisten sappiteiden rajalla.Voidaan leikata,mutta siitä ei ole kuulemma hyötyä..elinaika ei siitä pitene lääkärin mukaan?

        Olen tuolla kolangiokarsinooma nimellä googlesta jo katsonut..sen tietojen mukaan on aika huonoennusteinen tauti?Mutta on ihana kuulla,että sinunkaltaisia taistelijoita löytyy,jotka eivät anna periksi.

        Olemme sitä leikkausta miettineet..ensi torstaina menemme onkologian polille keskustelemaan jatkosta.Äitini on ihan sekaisin..ei tiedä,haluaako nyt leikkausta,kun lääkäri oli niin sanonut,ettei siitä ole hyötyä?Sinun tapauksessasi ainakin oli hyötyä..en ymmärrä,onko äitini sitten jo niin vanha (68v),ettei häntä sen takia enää niin välitetä hoitaa..vai mikä on?

        Olisin kiitollinen,jos viitsisit vastata..kaipaan niin tietoa äitini kohtalotovereilta.

        Tämä tieto tulee myöhässä sinulle ja perheellesi, mutta ehkä tämä jotakuta muuta auttaa: Kolangiokarsinoomaa ei voi leikata, jos se sijaitsee maksan sisässä tai on levinnyt. Ikä ei ole este, vain potilaan yleisvointi ja syövän sijainti. Kuolemanriski leikkaukseen ja sen komplikaatioihin kasvaa nopeasti iän myötä. Leikkaus on valtava, kestää jopa 9-10 tuntia ja siinä poistetaan osa suolistoa, osa vatsalaukkua, osa haimaa, sappirakko tiehyeineen ja osa maksaa ja osa imusolmukkeista. Vain hyväkuntoinen selviää moisesta.

        Jos syöpäkasvain on maksan sisällä, voidaan tehdä maksansiirto. Kuten tiedätkin, on siirtomaksoista huutava pula. Kaikki nuoret ja muutoin terveetkään eivät siirtomaksaa ajoissa saa, ja maksan saajat järjestetään jonoon nimenomaan ennusteen mukaisessa järjestyksessä huomioiden saajan ikä ja perusterveydentila. Suurin hyöty saavutetaan tehtäessä maksansiirto nuorelle ja muuten terveelle.

        Hoitaminen ei kannata, jos siitä on potilaalle vain kipua ja pelkoa ja jos leikkaukseen kuolee nopeammin kuin leikkaamattomana. Kolangiokarsinooman hoito on pitkälti terminaalihoitoa ja oireenmukaista, sillä leikkaamalla sitä on hyvin huono pysäyttää ja leikatuistakin on viiden vuoden päästä hengissä enää 14% miehistä ja 10% naisista.

        Kolangiokarsinooman riskitekijöistä on Suomen olosuhteissa yleisin haavainen suolistotulehdus (colitis ulcerosa), joka kannattaisikin todeta ja hoitaa mahdollisimman nopeasti. Oireita ovat limaiset ja veriset ulosteet, kivut ennen ulostamista, ilma suolistossa ja ripuli. Colitis ulcerosaa voidaan hoitaa poistamalla tulehtunut suoliston osa. Myös ruokavaliolla ja lääkityksellä hoidetaan onnistuneesti. Trooppiset parasiitit aiheuttavat myös kolangiokarsinoomaa, joten kannattanee välttää keittämätöntä juomavettä tropiikissa.


      • Shokissa2
        Otin selvää kirjoitti:

        Tämä tieto tulee myöhässä sinulle ja perheellesi, mutta ehkä tämä jotakuta muuta auttaa: Kolangiokarsinoomaa ei voi leikata, jos se sijaitsee maksan sisässä tai on levinnyt. Ikä ei ole este, vain potilaan yleisvointi ja syövän sijainti. Kuolemanriski leikkaukseen ja sen komplikaatioihin kasvaa nopeasti iän myötä. Leikkaus on valtava, kestää jopa 9-10 tuntia ja siinä poistetaan osa suolistoa, osa vatsalaukkua, osa haimaa, sappirakko tiehyeineen ja osa maksaa ja osa imusolmukkeista. Vain hyväkuntoinen selviää moisesta.

        Jos syöpäkasvain on maksan sisällä, voidaan tehdä maksansiirto. Kuten tiedätkin, on siirtomaksoista huutava pula. Kaikki nuoret ja muutoin terveetkään eivät siirtomaksaa ajoissa saa, ja maksan saajat järjestetään jonoon nimenomaan ennusteen mukaisessa järjestyksessä huomioiden saajan ikä ja perusterveydentila. Suurin hyöty saavutetaan tehtäessä maksansiirto nuorelle ja muuten terveelle.

        Hoitaminen ei kannata, jos siitä on potilaalle vain kipua ja pelkoa ja jos leikkaukseen kuolee nopeammin kuin leikkaamattomana. Kolangiokarsinooman hoito on pitkälti terminaalihoitoa ja oireenmukaista, sillä leikkaamalla sitä on hyvin huono pysäyttää ja leikatuistakin on viiden vuoden päästä hengissä enää 14% miehistä ja 10% naisista.

        Kolangiokarsinooman riskitekijöistä on Suomen olosuhteissa yleisin haavainen suolistotulehdus (colitis ulcerosa), joka kannattaisikin todeta ja hoitaa mahdollisimman nopeasti. Oireita ovat limaiset ja veriset ulosteet, kivut ennen ulostamista, ilma suolistossa ja ripuli. Colitis ulcerosaa voidaan hoitaa poistamalla tulehtunut suoliston osa. Myös ruokavaliolla ja lääkityksellä hoidetaan onnistuneesti. Trooppiset parasiitit aiheuttavat myös kolangiokarsinoomaa, joten kannattanee välttää keittämätöntä juomavettä tropiikissa.

        Hyvää sunnuntai kaikille kohtalotovereille! Haluan toivottaa koko sydämestäni voimia,paranemista ja jaksamisia!
        Minulla todettiin syyskuun 2014 maksasyöpä - "ensisijaisesti kolangiokarsinooma" -sappitiestä lähtevä syöpäsairaus - kiireinen resectio ( pois leikkaaminen, osapoisto) Maksan vasemmän puolella segmentti II ja III pahanlaatuinen 2cm. pesäke 200gr. Olen etsinnässä googlesta vuonna 2013 lähtien kohtalokas hammas juurihoidosta.
        Olitko hammas juurihoidossa? "Ajanpuuten" takia lääkäri ei kysynyt maksan toiminnasta tai allergiat - hammasjuuri on avattu "puhdistettu", mutta ei paikattu uudelleen? Seurauksiin takia joudut montakerta TA:n käynti - sait lähete Mri, CT ja ultraääni kuvauksin - loppu tulos oli diagnoosi "karsinooma" ja kiireinen leikkaus!
        Jos sinulla on maksatulehdus - syy voi olla synnynnäinen sairaus, monet lääkeaineet, virukset sekä alkoholi.
        Olitko hammas juurihoidossa? "Ajanpuuten" takia lääkäri ei kysynyt maksan toiminnasta tai allergiat - hammasjuuri on avattu "puhdistettu", mutta ei paikattu uudelleen? Seurauksiin takia joudut montakerta TA:n käynti - sait lähete Mri, CT ja ultraääni kuvauksin - loppu tulos oli diagnoosi "karsinooma" ja kiireinen leikkaus!
        Jos sinulla on maksatulehdus - syy voi olla synnynnäinen sairaus, monet lääkeaineet, virukset sekä alkoholi. Olitko hammas juurihoidossa? "Ajanpuuten" takia lääkäri ei kysynyt maksan toiminnasta tai allergiat - hammasjuuri on avattu "puhdistettu", mutta ei paikattu uudelleen? Seurauksiin takia joudut montakerta TA:n käynti - sait lähete Mri, CT ja ultraääni kuvauksin - loppu tulos oli diagnoosi "karsinooma" ja kiireinen leikkaus!
        Jos sinulla on maksatulehdus - syy voi olla synnynnäinen sairaus, monet lääkeaineet, virukset sekä alkoholi. Olitko hammas juurihoidossa? "Ajanpuuten" takia lääkäri ei kysynyt maksan toiminnasta tai allergiat - hammasjuuri on avattu "puhdistettu", mutta ei paikattu uudelleen? Seurauksiin takia joudut montakerta TA:n käynti - sait lähete Mri, CT ja ultraääni kuvauksin - loppu tulos oli diagnoosi "karsinooma" ja kiireinen leikkaus!
        Jos sinulla on maksatulehdus - syy voi olla synnynnäinen sairaus, monet lääkeaineet, virukset sekä alkoholi.


      • Shokissa2
        Shokissa2 kirjoitti:

        Hyvää sunnuntai kaikille kohtalotovereille! Haluan toivottaa koko sydämestäni voimia,paranemista ja jaksamisia!
        Minulla todettiin syyskuun 2014 maksasyöpä - "ensisijaisesti kolangiokarsinooma" -sappitiestä lähtevä syöpäsairaus - kiireinen resectio ( pois leikkaaminen, osapoisto) Maksan vasemmän puolella segmentti II ja III pahanlaatuinen 2cm. pesäke 200gr. Olen etsinnässä googlesta vuonna 2013 lähtien kohtalokas hammas juurihoidosta.
        Olitko hammas juurihoidossa? "Ajanpuuten" takia lääkäri ei kysynyt maksan toiminnasta tai allergiat - hammasjuuri on avattu "puhdistettu", mutta ei paikattu uudelleen? Seurauksiin takia joudut montakerta TA:n käynti - sait lähete Mri, CT ja ultraääni kuvauksin - loppu tulos oli diagnoosi "karsinooma" ja kiireinen leikkaus!
        Jos sinulla on maksatulehdus - syy voi olla synnynnäinen sairaus, monet lääkeaineet, virukset sekä alkoholi.
        Olitko hammas juurihoidossa? "Ajanpuuten" takia lääkäri ei kysynyt maksan toiminnasta tai allergiat - hammasjuuri on avattu "puhdistettu", mutta ei paikattu uudelleen? Seurauksiin takia joudut montakerta TA:n käynti - sait lähete Mri, CT ja ultraääni kuvauksin - loppu tulos oli diagnoosi "karsinooma" ja kiireinen leikkaus!
        Jos sinulla on maksatulehdus - syy voi olla synnynnäinen sairaus, monet lääkeaineet, virukset sekä alkoholi. Olitko hammas juurihoidossa? "Ajanpuuten" takia lääkäri ei kysynyt maksan toiminnasta tai allergiat - hammasjuuri on avattu "puhdistettu", mutta ei paikattu uudelleen? Seurauksiin takia joudut montakerta TA:n käynti - sait lähete Mri, CT ja ultraääni kuvauksin - loppu tulos oli diagnoosi "karsinooma" ja kiireinen leikkaus!
        Jos sinulla on maksatulehdus - syy voi olla synnynnäinen sairaus, monet lääkeaineet, virukset sekä alkoholi. Olitko hammas juurihoidossa? "Ajanpuuten" takia lääkäri ei kysynyt maksan toiminnasta tai allergiat - hammasjuuri on avattu "puhdistettu", mutta ei paikattu uudelleen? Seurauksiin takia joudut montakerta TA:n käynti - sait lähete Mri, CT ja ultraääni kuvauksin - loppu tulos oli diagnoosi "karsinooma" ja kiireinen leikkaus!
        Jos sinulla on maksatulehdus - syy voi olla synnynnäinen sairaus, monet lääkeaineet, virukset sekä alkoholi.

        Anteeksi, poistettin 200gr. maksasta.
        Jos on karsinooma oleteko myös gastroenterologian lääkärin yhteydessä? Minä olin.
        Sain eräs ulkomaan web sivusta tiedot myrkytetystä plasmasta - minulla oli maksatulehdus - hammas puudutusaineesta Ubistesin - sain melkein 90% sivuvaikutukset. koska segmenttissa 2 ja 3 todettin tulehdus ja samassa paikassa oli 2cm. pesäke.
        Tiedän, että hammaslääkäri ei ollut, vaan hammashoitaja - mikä satuma, molempien nimi ja sukunimi oli sama. hammashoitola kielsi minulta camera tiedot jne.
        Ketä suoja lääkärit antaamalla väärä diagnoosi? Onko oikeus hammashoitajan hoitaa hammasjuuri? EI!
        Pyydän kohtalotovereilta, jos sinulla on semmonen tapaus kirjoitaa tarinasi, koska täällä hetkellä niin sanottu"tappelen"yksin valtion vastaan.
        Edes murhaaja, raiskaaja kavaltaja jne. on asianajaja, mutta jos on kysymys oikeuden todistaminen - ne ei tavanut semmonen tapaus tai ne ei voi hoitaa asian , antamani tiedot ei riita, koska lääkäri on kirjoittanut "diagnoosin" ei voi muutta lausuntoa.
        Kun selittin gastroenterologin lääkärin , että tämä on väärä diagnoosi ja näyttin tiedot hän vain sanoi, että tiedänkö monta ihmiset halua häneltä lausuntot, hän ei antanut kenelekään ja varoitti minut , että kutsu vartiaa jos en poistu! Olen vain näyttänyt tiedot väärästä diagnoosista en ole pyytänyt mitään!
        Mikä on loppu tulos: Lääkäri tuhoa ihmis elämä ja asianajaja laki!
        JAKAA MIELIPITEESI KOHTALOTOVERI!


      • Shokissa2
        Shokissa2 kirjoitti:

        Anteeksi, poistettin 200gr. maksasta.
        Jos on karsinooma oleteko myös gastroenterologian lääkärin yhteydessä? Minä olin.
        Sain eräs ulkomaan web sivusta tiedot myrkytetystä plasmasta - minulla oli maksatulehdus - hammas puudutusaineesta Ubistesin - sain melkein 90% sivuvaikutukset. koska segmenttissa 2 ja 3 todettin tulehdus ja samassa paikassa oli 2cm. pesäke.
        Tiedän, että hammaslääkäri ei ollut, vaan hammashoitaja - mikä satuma, molempien nimi ja sukunimi oli sama. hammashoitola kielsi minulta camera tiedot jne.
        Ketä suoja lääkärit antaamalla väärä diagnoosi? Onko oikeus hammashoitajan hoitaa hammasjuuri? EI!
        Pyydän kohtalotovereilta, jos sinulla on semmonen tapaus kirjoitaa tarinasi, koska täällä hetkellä niin sanottu"tappelen"yksin valtion vastaan.
        Edes murhaaja, raiskaaja kavaltaja jne. on asianajaja, mutta jos on kysymys oikeuden todistaminen - ne ei tavanut semmonen tapaus tai ne ei voi hoitaa asian , antamani tiedot ei riita, koska lääkäri on kirjoittanut "diagnoosin" ei voi muutta lausuntoa.
        Kun selittin gastroenterologin lääkärin , että tämä on väärä diagnoosi ja näyttin tiedot hän vain sanoi, että tiedänkö monta ihmiset halua häneltä lausuntot, hän ei antanut kenelekään ja varoitti minut , että kutsu vartiaa jos en poistu! Olen vain näyttänyt tiedot väärästä diagnoosista en ole pyytänyt mitään!
        Mikä on loppu tulos: Lääkäri tuhoa ihmis elämä ja asianajaja laki!
        JAKAA MIELIPITEESI KOHTALOTOVERI!

        Meillä ei ole enää mitään menetettävää - oli yksi elämä - tarkoituksena oli hymyillä , olla onnellinen lapsen lasten halauksista, hymyistä, ystävän lohdutuksista, mielipiteesta - se tuhoutuu tulevasta hammas tai muu lääkäristä. Onko niin halpaa ihmis elämä? Eikö omatunto kärsi?


    • olli

      Olen itse 41 vuotias mies.
      Helmi maaliskuulla kuluvaa vuotta hakeuduin
      tutkimuksiin samoista oireista.
      Todettiin ahtauma eli ns Klazkin tuumori
      sappitiehyeissä.
      Oireet katosivat stentin asentamisen jälkeen.
      Tarkemmissa tutkimuksissa HYKS:ssä otettin
      biobsianäyte maksasta joka osoittautui olevan
      pelkkää tuumorisolukkoa.
      Joten mikään operatiivinen hoito ei tule kysymykseen.
      Ennuste on tosi huono.Max 2 vuotta.

      • muuan mimmuli

        ...


      • Tytär...

        Äitini eli hyvää elämää melkein 2 vuotta tuon taudin toteamisen jälkeen.Pari kertaa jouduttiin stentti vaihtamaan..ja niistä tuli pikkasia komplikaatioita,mutta antibiootilla niistäkin selvittiin.

        Zeloda lääke sopi äidilleni erinomaisesti,helppo hoitomuoto,kun on pillerimuodossa.

        Voimia sulle.muista elää niin täysillä,kuin pystyt.Nauti jokaisesta hetkestä..niin teki äitikin.Oikeastaan vasta sairautensa puhkeamisen jälkeen hän osasi elää kaikesta nauttien..ja oikealla asenteella.


      • Tumma_kisu

        Voimia Ollille, ja myös kaikille tämän sairauden kohdanneille.

        Miespuolisella ystävälläni on tämä sama sairaus. Heinäkuussa tulee vuosi täyteen, kun se ystävälläni diagnosoitiin. Ensin hoidettiin vain epämääräisiä kipu- ja keltaisuusoireita ja tutkittiin 9 kk, välillä luultiin olevan kyseessä sklerosoiva kolangiitti. Leikkaus antoi lopullisen varmuuden: Klatskin tuumori.

        Ystäväni on 40-vuotias mies pääkaupunkiseudulta. Tämä on ollut raskas vuosi, ja niin tulee kesästäkin. Jos jaksat kirjoitella, Olli, niin vastaan mielelläni. Ajattelin nimittäin, että näin harvinaisen sairauden kohdalla samanikäiseen, vastaavaa kokevaan saattaisi haluta tutustua. Ystäväni ei itse ole juurikaan harrastanut keskustelupalstoille kirjoittelua, joten ei ikinä huomaisi tätä viestiketjua. Jos haluat kirjoittaa minulle, niin meilaa [email protected]. Sitä kautta saat yhteyden ystävääni.

        Terveisin Kisu


      • ook
        Tumma_kisu kirjoitti:

        Voimia Ollille, ja myös kaikille tämän sairauden kohdanneille.

        Miespuolisella ystävälläni on tämä sama sairaus. Heinäkuussa tulee vuosi täyteen, kun se ystävälläni diagnosoitiin. Ensin hoidettiin vain epämääräisiä kipu- ja keltaisuusoireita ja tutkittiin 9 kk, välillä luultiin olevan kyseessä sklerosoiva kolangiitti. Leikkaus antoi lopullisen varmuuden: Klatskin tuumori.

        Ystäväni on 40-vuotias mies pääkaupunkiseudulta. Tämä on ollut raskas vuosi, ja niin tulee kesästäkin. Jos jaksat kirjoitella, Olli, niin vastaan mielelläni. Ajattelin nimittäin, että näin harvinaisen sairauden kohdalla samanikäiseen, vastaavaa kokevaan saattaisi haluta tutustua. Ystäväni ei itse ole juurikaan harrastanut keskustelupalstoille kirjoittelua, joten ei ikinä huomaisi tätä viestiketjua. Jos haluat kirjoittaa minulle, niin meilaa [email protected]. Sitä kautta saat yhteyden ystävääni.

        Terveisin Kisu

        Kiitos kaikille jotka ootte kirjotellu.
        Kävin tässä ihan sattumalta katsomas oisko
        tullu jotain vastauksia.
        Kävin tänään Seinäjoen keskussairaalassa
        syöpätautien polilla lääkärin vastaanotolla.
        2 viikon päästä aloitetaan sytostaatti hoitojakso.
        Kokeilevat jotain uusia lääkkeitä.
        Hoitsu sitten vielä kertoili sytostaateista ym.
        asiaan liittyvää.
        Tää on ollu raskasta aikaa mulle.
        Vaimo jätti mut marraskuulla 16 yhteisen vuoden jälkeen.Ollaan nyt sit asumuserossa.
        Asuntovelat jäi kaikki mun harteille.
        Sairastuin ensin keskivaikeaan depressioon ja sit
        todettiin tää syöpä.
        Pistän meiliä niille jotka haluaa.

        Ps.Olen siis toi nimimerkki olli.En vain ollu rekisteröitynyt joten nyt ko. käyttäjätunnus oli varattu siksi toi ook.


      • tytär...
        ook kirjoitti:

        Kiitos kaikille jotka ootte kirjotellu.
        Kävin tässä ihan sattumalta katsomas oisko
        tullu jotain vastauksia.
        Kävin tänään Seinäjoen keskussairaalassa
        syöpätautien polilla lääkärin vastaanotolla.
        2 viikon päästä aloitetaan sytostaatti hoitojakso.
        Kokeilevat jotain uusia lääkkeitä.
        Hoitsu sitten vielä kertoili sytostaateista ym.
        asiaan liittyvää.
        Tää on ollu raskasta aikaa mulle.
        Vaimo jätti mut marraskuulla 16 yhteisen vuoden jälkeen.Ollaan nyt sit asumuserossa.
        Asuntovelat jäi kaikki mun harteille.
        Sairastuin ensin keskivaikeaan depressioon ja sit
        todettiin tää syöpä.
        Pistän meiliä niille jotka haluaa.

        Ps.Olen siis toi nimimerkki olli.En vain ollu rekisteröitynyt joten nyt ko. käyttäjätunnus oli varattu siksi toi ook.

        Laittele vaan viestiä mulle..osoitteeseen [email protected]

        Äitini sairasti samaa syöpää,kuin sinäkin ja mulla on jonkinverran tietoa sulle tästä sairaudesta.

        terveisin tytär


      • vastuu
        ook kirjoitti:

        Kiitos kaikille jotka ootte kirjotellu.
        Kävin tässä ihan sattumalta katsomas oisko
        tullu jotain vastauksia.
        Kävin tänään Seinäjoen keskussairaalassa
        syöpätautien polilla lääkärin vastaanotolla.
        2 viikon päästä aloitetaan sytostaatti hoitojakso.
        Kokeilevat jotain uusia lääkkeitä.
        Hoitsu sitten vielä kertoili sytostaateista ym.
        asiaan liittyvää.
        Tää on ollu raskasta aikaa mulle.
        Vaimo jätti mut marraskuulla 16 yhteisen vuoden jälkeen.Ollaan nyt sit asumuserossa.
        Asuntovelat jäi kaikki mun harteille.
        Sairastuin ensin keskivaikeaan depressioon ja sit
        todettiin tää syöpä.
        Pistän meiliä niille jotka haluaa.

        Ps.Olen siis toi nimimerkki olli.En vain ollu rekisteröitynyt joten nyt ko. käyttäjätunnus oli varattu siksi toi ook.

        Hej,ajattelin kirjoittaa sinulle ja kysyä tästä kolangiokarsinoomasta! Minun äitini kohta 79v on todettu sedmentissä 4 3 cm ison (vasemmalla puolella) tumör,hän on saanu yhen kerran sytostaatti hoidon kesäkuun alussa,syöpä oli niin lähellä sydämmen verisuonia ettei voitu "kuolettaa" koko tumöriä,nyt hänellä on aika 1/9:ttä uuteen sytostaatti hoitoon jolloin "kuoletetaan" loput.Äitini ei halua meille lapsille kertoo totuutta prognoosista ja voi olla ettei itekkään tiedä.Eikä haluu ketään meitä mukaan lääkärin vastaanottoon,ikävä kyllä.Ite asun Tukholmassa,ja olen yrittäny soittaa hänen syöpäosastolle mutta,he ei saa kertoo minulle mitään vaitiolovelvollisuuden takia! minun kysymykseni on:jos sinä tiedät jotain tän laatusesta syövästä ja toimeenpiteistä,kuinka kauan hällä on elinaikaa?? Äitini on erittäin pirtee ja terve ollu koko ajan,ainoastaan hällä on diabeetes mihin on lääkkeet jo vuosikymmeniä.Haluaisin tietää tulevaisuuden,että oikella tavalla voisin tukea häntä! Kiitän sinua etukäteen,jos jaksat vastata minulle tai antaa tietoja. Sähköposti osoitteeni on :[email protected]
        Kiittäen Tuula


      • HuoliTytär
        vastuu kirjoitti:

        Hej,ajattelin kirjoittaa sinulle ja kysyä tästä kolangiokarsinoomasta! Minun äitini kohta 79v on todettu sedmentissä 4 3 cm ison (vasemmalla puolella) tumör,hän on saanu yhen kerran sytostaatti hoidon kesäkuun alussa,syöpä oli niin lähellä sydämmen verisuonia ettei voitu "kuolettaa" koko tumöriä,nyt hänellä on aika 1/9:ttä uuteen sytostaatti hoitoon jolloin "kuoletetaan" loput.Äitini ei halua meille lapsille kertoo totuutta prognoosista ja voi olla ettei itekkään tiedä.Eikä haluu ketään meitä mukaan lääkärin vastaanottoon,ikävä kyllä.Ite asun Tukholmassa,ja olen yrittäny soittaa hänen syöpäosastolle mutta,he ei saa kertoo minulle mitään vaitiolovelvollisuuden takia! minun kysymykseni on:jos sinä tiedät jotain tän laatusesta syövästä ja toimeenpiteistä,kuinka kauan hällä on elinaikaa?? Äitini on erittäin pirtee ja terve ollu koko ajan,ainoastaan hällä on diabeetes mihin on lääkkeet jo vuosikymmeniä.Haluaisin tietää tulevaisuuden,että oikella tavalla voisin tukea häntä! Kiitän sinua etukäteen,jos jaksat vastata minulle tai antaa tietoja. Sähköposti osoitteeni on :[email protected]
        Kiittäen Tuula

        Onko linjoilla ketään, joka/ tai jonka läheinen joutuu taistelemaan tämän hirveyden kanssa? Äidilläni on sappitiehytsyöpä-epäily. Vajaa kuukausi sitten huomasin äidin muuttuneen keltaiseksi ja monen, monen vastamäen jälkeen ollaan nyt tässä tilanteessa, että ylihuomenna äidille asennetaan stentti ja otetaan koepalat, jotta saamme varmistuksen tästä hirveydestä. Olen kyllä jo asennoitunut niin, että sitä se on... ei lääkärit ihan turhasta moisia epäilyjä aseta. Mutta olisihan se ihme, jos lääkärit olisivat tässä erehtyväisiä. Mutta siis ihan kamalaahan tämä on. Itse olen 3 pienen lapsen äiti ja elämä on tällä hetkellä kestämättömän raskasta. Pahiten tällä hetkellä pelottaa, kuinka äiti romahtaa, kun kamalia faktoja aletaan iskeä pöytään. Olen ajatellut käyttää äidin homeopatiaan erikoistuneella lääkärillä (ihan normi-yleislääkäri samalla hän on) -jos sieltä saisi edes henkistä tsemppiä. Varovasti olen äidille jotain kertonut, ettei kaikki tulisi ihan pommina lääkärin vast.otolla (tai kirjeenä kotiin). Olen viimeiset pari viikkoa vaan itkenyt ja ollut ihan lamautunut, nyt pari päivää mennyt "turtana". Välillä saatan jopa nauraa ja olla hetken iloinen lasten kanssa. Esikoinen 6v. kärsii varmasti äidin surkeudesta ja on myös huolissaan mummosta, joka on meille niin läheinen ja harva se päivä ollaan nähty ennen tätä. Mutta joo, tämä tällä kertaa...


      • mini kyynel
        HuoliTytär kirjoitti:

        Onko linjoilla ketään, joka/ tai jonka läheinen joutuu taistelemaan tämän hirveyden kanssa? Äidilläni on sappitiehytsyöpä-epäily. Vajaa kuukausi sitten huomasin äidin muuttuneen keltaiseksi ja monen, monen vastamäen jälkeen ollaan nyt tässä tilanteessa, että ylihuomenna äidille asennetaan stentti ja otetaan koepalat, jotta saamme varmistuksen tästä hirveydestä. Olen kyllä jo asennoitunut niin, että sitä se on... ei lääkärit ihan turhasta moisia epäilyjä aseta. Mutta olisihan se ihme, jos lääkärit olisivat tässä erehtyväisiä. Mutta siis ihan kamalaahan tämä on. Itse olen 3 pienen lapsen äiti ja elämä on tällä hetkellä kestämättömän raskasta. Pahiten tällä hetkellä pelottaa, kuinka äiti romahtaa, kun kamalia faktoja aletaan iskeä pöytään. Olen ajatellut käyttää äidin homeopatiaan erikoistuneella lääkärillä (ihan normi-yleislääkäri samalla hän on) -jos sieltä saisi edes henkistä tsemppiä. Varovasti olen äidille jotain kertonut, ettei kaikki tulisi ihan pommina lääkärin vast.otolla (tai kirjeenä kotiin). Olen viimeiset pari viikkoa vaan itkenyt ja ollut ihan lamautunut, nyt pari päivää mennyt "turtana". Välillä saatan jopa nauraa ja olla hetken iloinen lasten kanssa. Esikoinen 6v. kärsii varmasti äidin surkeudesta ja on myös huolissaan mummosta, joka on meille niin läheinen ja harva se päivä ollaan nähty ennen tätä. Mutta joo, tämä tällä kertaa...

        Haluaisin tietää miten äidillesi kävi vai saako onnellisesti vielä viettää aikaa sinuja lasten lastesi parissa? Huomaan että täsät on jo useita vuosia mutta äidilläni todettiin sama syöpä ja nyt pelottaa että miten tässä käy ja monet itkut olen itkenyt.


      • Surullinen leski
        mini kyynel kirjoitti:

        Haluaisin tietää miten äidillesi kävi vai saako onnellisesti vielä viettää aikaa sinuja lasten lastesi parissa? Huomaan että täsät on jo useita vuosia mutta äidilläni todettiin sama syöpä ja nyt pelottaa että miten tässä käy ja monet itkut olen itkenyt.

        Kyllä tuntuu tutulta teidän kaikkien ahdistus tämän syövän kanssa! Mieheni kuoli alkuvuodesta tähän samaiseen syöpään tasan kaksi kuukautta diagnoosista. Mitään hoitoja ei enää ollut annettavissa, ainoastaan saattohoito jota sitten kesti n. puolitosita kuukautta. Ihon keltaisuus huomattiin lokakuussa ja siitä heti työterveyden kautta sairaalan päivystykseen. Tutkimukset kestivät marraskuun loppuun, maksasta otetun koepalankin tulos lähes 3 viikkoa. Syöpä todettiin erittäin aggessiiviseksi ja nopeasti se etenikin. Hyvin pian maksassa oli jo useita syöpäpesäkkeitä, joten mikään ei auttanut. Syvästi järkyttyneinä osallistuimme saattohoitoon tk,lla. Paikalla olimme myös kunnes kuolema meidät erotti!!


      • Tuore Leski
        Surullinen leski kirjoitti:

        Kyllä tuntuu tutulta teidän kaikkien ahdistus tämän syövän kanssa! Mieheni kuoli alkuvuodesta tähän samaiseen syöpään tasan kaksi kuukautta diagnoosista. Mitään hoitoja ei enää ollut annettavissa, ainoastaan saattohoito jota sitten kesti n. puolitosita kuukautta. Ihon keltaisuus huomattiin lokakuussa ja siitä heti työterveyden kautta sairaalan päivystykseen. Tutkimukset kestivät marraskuun loppuun, maksasta otetun koepalankin tulos lähes 3 viikkoa. Syöpä todettiin erittäin aggessiiviseksi ja nopeasti se etenikin. Hyvin pian maksassa oli jo useita syöpäpesäkkeitä, joten mikään ei auttanut. Syvästi järkyttyneinä osallistuimme saattohoitoon tk,lla. Paikalla olimme myös kunnes kuolema meidät erotti!!

        Hei. Mieheni sairaus(sappitiesyöpä) antoi oireitaan juhannuksena 2013. Huomasin eräänä iltana, että hänen silmämunansa olivat epänormaalin keltaiset. Juhannuspyhien aikana myös iho kauttaaltaan muuttui keltaiseksi. Arki kun tuli sain hänet puhuttua lääkäriin. Ensin ajateltiin sappikiviä, mutta pian jouduimme hyväksymään, että pahimmasta oli kyse. Leikkaustakin ajateltiin, mutta kasvain siaitsi niin hankalassa paikassa ettei se sitten tullut kysymykseen. Olimme juuri aloittaneet kesäloman, ja hankkineet kanoja mökillemme. Miehelleni asennettiin suntti sappiteihin, ja keltaisuus sekä kutina alkoivat asettua. mieheni oli koko talven ja kevään tehnyt raskasta fyysistä työtä, joten oli hyvässä kunnossa sairauden alkuajat. kesäloma meni alku järkytyksen merkeissä. Yritimme tosin elää normaalia elämää, koska meillä on 6-vuotias tytär. syksyllä aloitettiin suonensisäiset sytostaatit. lääkäri tahtoi vielä tähystää keuhkoputket, jolloin mieheltäni löytyi vielä toinen syöpä, eli omansa eri lajia oleva keuhkosyöpä. alku näytti lupaavalta. Elimme hetkessä, ja uskoimme parempaan. mieheni painokin nousi 7 kiloa hyvän ruokahalun ansiosta, joka kaiketi johtui kortisoonista. Loppuvuosi eleltiin aika hyvissä merkeissä, mutta kivut tuntuivat lisääntyneen, ja näin ollet lääkitystä nostettiin pikkuhiljaa. lopulta miehelläni oli niin mittava annos tabletteina, että siirryttiin laastariin. vuoden vahteessa alkoi selkea kunnon laskeminen. tammikuussa olimme vielä kylpylässä, ja mieheni teki raskaan huoneisto remontin. Maaliskuun alussa alkoi kertyä askitesta, jota punkteerattiin 3 eri kertaa. mieheni laihtui silmissä, ja kivut olivat helvetilliset maalis-huhtikuun vahteessa hänellä ei enää pysynyt ruoka, eikä juomakaan sisällä. Apteekin proteiini juomilla hän sinnitteli melkein kolme viikkoa. Olimme ajatelleet toteuttaa saattohoidon kotona, mieheni toiveesta, mutta jouduin toimittamaan hänet eräänä huhtikuun sunnuntaina sairaalaan kunnon mentyä niin huonoksi etten olisi voinut hänen oloaan kotona helpottaa. Lähtiessään kanssani sairaalaan, hän laittoi avaimensa pöydälle, ja sanoi ettei näitä enään tarvitse. seuraavana päivänä hän sai kipupumpun, jonka kautta morfiini alkoi lievittää hänen tuskiaa. ravinto tippa lopetettiin, lisäksi myös nesteytys. keskiviikkona rakkaani vaipui tajuttomuuteen. perjantai, ja lauantai välisenä yönä hän kuoli. En ollut sillä hetkellä paikalla, koska lapsi tarvitsi minua kotona. sain puhelun hoitajalta klo. 02.30. Lähdin hyvästelemään rakastani. hän näytti levolliselta, ja tuskattomalta. kiitin häntä yhteisestä ajasta. mieheni oli 52 voutias kuolessaan.


      • minikyynel
        Tuore Leski kirjoitti:

        Hei. Mieheni sairaus(sappitiesyöpä) antoi oireitaan juhannuksena 2013. Huomasin eräänä iltana, että hänen silmämunansa olivat epänormaalin keltaiset. Juhannuspyhien aikana myös iho kauttaaltaan muuttui keltaiseksi. Arki kun tuli sain hänet puhuttua lääkäriin. Ensin ajateltiin sappikiviä, mutta pian jouduimme hyväksymään, että pahimmasta oli kyse. Leikkaustakin ajateltiin, mutta kasvain siaitsi niin hankalassa paikassa ettei se sitten tullut kysymykseen. Olimme juuri aloittaneet kesäloman, ja hankkineet kanoja mökillemme. Miehelleni asennettiin suntti sappiteihin, ja keltaisuus sekä kutina alkoivat asettua. mieheni oli koko talven ja kevään tehnyt raskasta fyysistä työtä, joten oli hyvässä kunnossa sairauden alkuajat. kesäloma meni alku järkytyksen merkeissä. Yritimme tosin elää normaalia elämää, koska meillä on 6-vuotias tytär. syksyllä aloitettiin suonensisäiset sytostaatit. lääkäri tahtoi vielä tähystää keuhkoputket, jolloin mieheltäni löytyi vielä toinen syöpä, eli omansa eri lajia oleva keuhkosyöpä. alku näytti lupaavalta. Elimme hetkessä, ja uskoimme parempaan. mieheni painokin nousi 7 kiloa hyvän ruokahalun ansiosta, joka kaiketi johtui kortisoonista. Loppuvuosi eleltiin aika hyvissä merkeissä, mutta kivut tuntuivat lisääntyneen, ja näin ollet lääkitystä nostettiin pikkuhiljaa. lopulta miehelläni oli niin mittava annos tabletteina, että siirryttiin laastariin. vuoden vahteessa alkoi selkea kunnon laskeminen. tammikuussa olimme vielä kylpylässä, ja mieheni teki raskaan huoneisto remontin. Maaliskuun alussa alkoi kertyä askitesta, jota punkteerattiin 3 eri kertaa. mieheni laihtui silmissä, ja kivut olivat helvetilliset maalis-huhtikuun vahteessa hänellä ei enää pysynyt ruoka, eikä juomakaan sisällä. Apteekin proteiini juomilla hän sinnitteli melkein kolme viikkoa. Olimme ajatelleet toteuttaa saattohoidon kotona, mieheni toiveesta, mutta jouduin toimittamaan hänet eräänä huhtikuun sunnuntaina sairaalaan kunnon mentyä niin huonoksi etten olisi voinut hänen oloaan kotona helpottaa. Lähtiessään kanssani sairaalaan, hän laittoi avaimensa pöydälle, ja sanoi ettei näitä enään tarvitse. seuraavana päivänä hän sai kipupumpun, jonka kautta morfiini alkoi lievittää hänen tuskiaa. ravinto tippa lopetettiin, lisäksi myös nesteytys. keskiviikkona rakkaani vaipui tajuttomuuteen. perjantai, ja lauantai välisenä yönä hän kuoli. En ollut sillä hetkellä paikalla, koska lapsi tarvitsi minua kotona. sain puhelun hoitajalta klo. 02.30. Lähdin hyvästelemään rakastani. hän näytti levolliselta, ja tuskattomalta. kiitin häntä yhteisestä ajasta. mieheni oli 52 voutias kuolessaan.

        Kun luin tarinasi miehestä ja hänen sairauden kulusta niin tuli mieleeni äitini ja hänellä oli aivan samanlainen kohtalo. Oli karmeaa katsoa sivusta sitä kipua ja tuskaa kun sylkikin tuli oksennuksena ulos. Sappitiehytsyöpä on yksi kamalimmista syövistä ja ennuste on todella huono. Voimia kaikille läheisille, omaisille ja eritoten sairastuneille jotka tämän kaiken joutuu kestämään. Nyt on äitini hyvä olla ei enää tuskaa eikä kipua mutta kauhea ikävä vieläkin vaikka hänen kuolemastaan on kohta vuosi.


      • Mart 52 v

        Moikka Olli!
        Minulla kanssa Klazkin tuumori. Hoito viivästyi monta kuukautta kun hoitava lääkäri "unohti ilmoittaa minulle" tästä tappavasta sairaudesta. Minulle luvattiin tammikuussa 2014 vajaa vuosi elinaikaa.

        Jokainen voi kuvitella mielessään minkä shokin se aiheuttaa. Minullakin on sentään kolme tytärtä ja huoli heistä oli todella suuri.

        Tällä hetkellä hoitavaa lääkäriä vastaan menossa oikeusprosessi erittäin törkeästä virkavirheestä ja potilaan saattamisesta hengen vaaralliseen tilaan, bilirubiiniarvoni olivat silloin lähes 400.

        Minun kohdalla kävi siten, että olin todella lähellä kuolemaa, mutta "nähtävästi aikani ei ollut vielä lähteä". Jouduin kuitenkin sairaalaan yli seitsemäksi viikoksi täysin vuodepotilaaksi ja voin kertoa, että kivut olivat todella järkyttävät....

        Sairaalasta päästyäni jouduin opettelemaan esim kävelemisen uudestaan, niin oli voimat voimakkaista raajoistani hävinneet. Sain sytostaattilääkkeeksi Zeloda -nimisen lääkkeen. Syön lääkkeitä aina kaksi viikkoa aamuin ja illoin ja sitten on viikon tauko, jonka aikana käyn labrassa. Veri- ja maksa-arvojani seurataan todella tarkkaan koko ajan.

        Tällä hetkellä tilanne on se, että suurikokoinen kasvain on hävinnyt lääkkeiden ja ruokavalioni ansiosta. Myöhemmin kuitenkin Meilahdessa ilmoitettiin, että sappitiehyen päällä on vielä syöpäsoluja ja nyt myös lääkityksen ja oikean ravinnon tarkoitus on "tappaa" ne loput syöpäsolut pois. Toivon vaan, että etäispesäkkeitä ei pääse tehokkaan lääkityksen vuoksi lainkaan liikkeelle.

        Aika on todella henkisesti rasittavaa, mutta onneksi olen saanut käyttööni aivan loistavan ja mukavan kotisairaanhoitajan, joka säännöllisesti vierailee luonani tarkastamassa vointiani jne. Näiden lisäksi minulla on vielä hyviä ystäviä ja omat aikuiset tyttäreni joiden kanssa voin asioista ja tuntemuksista keskustella.

        Monet itkut on väännetty, mutta elämänhalu, myönteinen ajattelutapa ja positiivius elämään ovat pitäneet minut järjissä ja tahdon lujana kohti parempia päiviä. Olen kiitollinen jokaisena aamuna kun vielä herään ja elämänarvoni ovat muuttuneet täysin. Maallinen mammona ja raha eivät enää merkitse minulle mitään. Minulle riittää se, että saan laskuni ja lääkkeeni maksettua sekä tyttärieni tukeminen kaikin mahdollisin keinoin.

        Mainittakoon tiedoksi, että olen 52 vuotias mieshenkilö ja tällä hetkellä täysin palvelleena vietän ansaittuja eläkepäiviä.

        Tsemppiä Ollille!

        t: mart (sähköpostini on [email protected])

        Ps: muista aina pyytää itsellesi kaikki sinua koskevat (kopiot siis) epikriisit, lausunnut ja laboratiotulokset. Perehdy kaikkeen huolella jos voimat sen sallii ja valmistaudu kyselemään sinua hoitavilta lääkäreiltä mahdollisimman paljon sinua vaivaavia lääkäritermejä ja hoitoa koskevia asioita. Myös Internettiä kannattaa käyttää asioiden selvittämiseksi.

        PS: suosittelen kaikkia katsomaan you tubessa esitettyyn kahteen dokumenttiin nimeltä Forks and Knives (www.youtube.com/user/ForksOverKnives). Yllätytte ja järkytytte siitä mitä kaikkea meille tänä päivänä syötetään ja miten ne meihin vaikuttaa.


    • Haiduli1

      Hei, kuinka uskomattomalta nämä tarinat tästä sappiteiden syövästä kuulostaa mutta on aivan totta että tämä on todella kavala ja vaikea syöpämuoto. Minä menetin äitini tähän kamalaan sairauteen 6.1.2013. N. 5 kk:ssa äitini menehtyi tähän sairauteen, joka oli siis tehnyt valtavan etäpesäkkeen myös maksaan. Vielä tähän kaiken päälle myös vanhempi veljeni sairastui viime vuoden marraskuussa kurkkusyöpään ja hän menehtyi 7.3.2013. En voi käsittää vieläkään tätä kaikkea - elämä tuntuu niiiiiiiin väärältä. Miksi ei syöpäsairauksia voida parantaa paremmin ????? Elämä on todella raskasta tällä hetkellä....

      • Mini kyynel

        Mun äiti elää vieläkin, noin 8kk siitä kun surullinen tieto tuli. Maksa ei pysty enää toimimaan ja mikään ei pysy enää sisällä. Raskasta on ollut ja raskaaksi tämä kaikki vielä menee kun joudumme sanomaan äidillenme hyvästit.


      • Potilaan tytär

        Otan osaa suruusi. Äidilläni on kolangiokarsinooma ja viimeisiään vetelee.

        Ihmisen osa on sellainen, että jokainen ensin syntyy, sitten kuolee. Siinä välissä voi vain yrittää elää mahdollisimman hyvin, mitä se kenenkin kohdalla tarkoittaakin.

        En osaa pitää syöpää sen kummempana tautina kuin muitakaan, sillä useimmat meistä lopulta taipuvat jonkin sairauden alle, ellei muuhun niin tappavaan tulehdukseen, josta nuori ja vankka selviäisi antibioottikuurilla ja muutaman päivän kuumeella.

        Elämä ei ole reilua, sillä mitään universaalia oikeudenmukaisuutta ei ole nähdäkseni olemassa. Miksi muuten hyville ja kilteille kävisi huonosti? Miksi pieni lapsi jäisi suojatiellä auton alle? Miksi maanvyörymä hautaisi kokonaisen köyhien kylän?

        Colitis ulcerosa on tärkein riskitekijä sappiteiden syövälle. Kannattaisikin tutkituttaa itsensä, jos potee kroonisia suolistovaivoja ilman, kipujen ja veristen ulosteiden tai toistuvan ripulin/ummetuksen muodossa. Colitis ulcerosaa voidaan hoitaa, siitä johtuvan sappiteiden syövän hoitaminen kuitenkin on lähes mahdotonta. Viidessä vuodessa diagnoosin jälkeen tämä syöpä tappaa 86% miehistä ja 90% naisista, leikattiin tai ei.


    • kolangiokarsinooma

      Lohdutukseksi voin sanoa että oma äitini diagnisoitiin vuosi sitten ja hän voi yllättävän hyvin. Syöpää ei voi leikata, kasvaimia peräti neljä kappaletta joista yksi on todella iso.. Hän pystyy vielä elämään suunnilleen niinkuin ennenkin, väsyneempi tietty.... raskas on vuosi ollut kun pahinta odotettiin, nyt pitää vaan nauttia tästä ajasta kun kaikki on vielä 'hyvin'.

    • Haiduli1

      Toivon kaikkea hyvää teille joiden kohdalle vastaavaa sattunut. Syöpä on ikävä kyllä hitaasti / nopeasti tappava tauti JOS sitä ei huomata tarpeeksi (!) ajoissa ja saada poistettua... Niin syvälle sydämmeen sattuu.... :(

      • Omainen

        Sattuuhan se, mutta läheisen kuolema ja kärsimys sattuu aina. Syöpää on turha pelätä, on todennäköisempää kuolla tapaturmaisesti kuin sappiteiden syöpään, jota todetaan Suomessa 250 kpl vuodessa (todennäköisyys siis 0,005 %). Monet muut syövät ovat yleisempiä, mutta myös ajoissa todettavissa ja täysin hoidettavissa.

        Ei ole kiva, että oma äitini osui tämän kyseenalaisen lottoarvonnan voittajaksi, mutta jokainen meistä kuolee, eikä tiedä edes, missä järjestyksessä. Minä voin kuolla matkalla katsomaan häntä, sillä liikennetapaturmia sattuu satoja joka päivä, vaikka yritänkin ajella kieli keskellä suuta ja rauhallisesti ja sääntöjen mukaan. Kuoleman ajatukseen sopeutuminen on raskasta, siksi harjoittelen sitä itse päivittäin.

        Tsemppiä sairastuneille ja omaisille ja yrittäkää muistaa elää hyvin ne päivät/viikot/kuukaudet/vuodet, jotka jäljellä ovat. Suorittaminen ei ole tarpeen, rakastaminen on.


      • Haiduli
        Omainen kirjoitti:

        Sattuuhan se, mutta läheisen kuolema ja kärsimys sattuu aina. Syöpää on turha pelätä, on todennäköisempää kuolla tapaturmaisesti kuin sappiteiden syöpään, jota todetaan Suomessa 250 kpl vuodessa (todennäköisyys siis 0,005 %). Monet muut syövät ovat yleisempiä, mutta myös ajoissa todettavissa ja täysin hoidettavissa.

        Ei ole kiva, että oma äitini osui tämän kyseenalaisen lottoarvonnan voittajaksi, mutta jokainen meistä kuolee, eikä tiedä edes, missä järjestyksessä. Minä voin kuolla matkalla katsomaan häntä, sillä liikennetapaturmia sattuu satoja joka päivä, vaikka yritänkin ajella kieli keskellä suuta ja rauhallisesti ja sääntöjen mukaan. Kuoleman ajatukseen sopeutuminen on raskasta, siksi harjoittelen sitä itse päivittäin.

        Tsemppiä sairastuneille ja omaisille ja yrittäkää muistaa elää hyvin ne päivät/viikot/kuukaudet/vuodet, jotka jäljellä ovat. Suorittaminen ei ole tarpeen, rakastaminen on.

        Vähän yli vuosi kulunut äitini kuolemasta ja kohta toinen mokoma veljeni kuolemasta. Kipu sydämessä ei ole helpottanut, päinvastoin. Sitä vain täs pohtinut että kun äiti juoksi vuosikaudet jatkuvasti lääkärissä ja mitään ei ikinä löydetty... ennen kuin oli myöhäistä :(


    • Mariaaaaaaa

      Tämä on vanha ketju, mutta jos joku metsästää tietoa tästä kamalasta sairaudesta, tämä on yksi kokemus muiden joukossa.

      Minulle läheineni ihminen sairastui kolangiokarsinoomaan eli sappitiehytsyöpään, joka oli levinnyt jo laajalle maksaan tuhoten sen.
      Diagnoosin jälkeen aloitettiin solumyrkkyhoidot tuloksettomina. Syöpä levisi kulovalkean tavoin ja loppupeleissä edes stenttiä ei saatu kunnolla asetettua koska koko elimistö oli täynnä syöpää. Ylä- ja alamäkiä siis koettiin.

      Minulle rakas ihminen muuttui vain haamuksi vanhasta itsestään.
      Noin neljä kuukautta diagnoosin jälkeen hoidot lopetettiin ja hän nukkui pois. Hän ei kerennyt edes saattohoitoon.

      Paljon voimia kaikille jotka jotain kautta joutuvat tekemisiin tämän kamalan sairauden kanssa.

      • Minni4

        Hei Mariaaa, olen kokemassa tätä samaa läheiseni kohdalla. Mennään päivä kerrallaan. Tietoa on vaikea löytää. Jos haluat vaihtaa ajatuksia, ota yhteyttä meilitse [email protected]


      • Haiduli

        Marjaana, aivan kuin olisin lukenut äitini tapauksen , hänelle kävi juurikin noin kun kirjoitit... Toivon sydämestäni kaikille voimia tämän kauhean syöpämuodon kohtaamisessa. On se vain uskomatonta että tänä päivänä ei voida todeta tätä syöpämuotoa tarpeeksi ajoissa !?!?


    • o mainen

      Hei, läheiseni on saanut diagnoosin sappitiehytsyöpä, leikkaus olisi liian vaikea järjestää, korkean iän vuoksi ja olisi myös niin iso. Onko teillä kokemusta luontaistuotteiden avusta, jos ei itse syöpään niin sytostaattihoidoista selviämiseen?
      Syöpä on huonoennusteinen, sen kamalan tiedon saatuaan elää tuntuu kultaakin arvokkaammalta. Voimia kaikille.

      • olenpahoillani3

        Vanhemmalle ihmiselle sytostaattihoidotkin ovat liikaa, kuten oman rakkaani kanssa kävi. Ei kerennyt saamaan edes yhtä kokonaista kuuria sytoja...en jaksa uskoa että luontaistuotteet auttavat.


    • Hennis88

      Myös isäni 49v. menehtyi tähän kavalaan sairauteen.. Sappikivien takia meni tutkimuksiin, jossa sitten huomattiinkin, että on vakavemmasta kyse. Toiveita herättelivät kiireellisestä leikkauksesta, mutta syöpä olikin levinnyt jo ympäri maksaa ja muuallekin..Muistan vieläkin viiltävästi sen päivän kun lääkäri kertoi meille uutiset, että toivoa ei enää ole. En koskaan ollut nähnyt isääni itkevän.Hänelle asennettiin suntti , mutta se meni kokoajan tukkoon.. Isäni muuttui hetkessä vuosia vanhemmaksi ja laihtui luurangoksi.. Puoli vuotta meni diagnoosista kun isäni nukkui pois :( Olihan niitä oireitakin mutta niitä ei tietenkään osattu ajatella vakavaksi..väsymys,"liian hyvät" kolesterolitasot sekä vatsavaivat/kivut.

    • Haiduli10

      Hennis88, aivan kuin olisin lukenut äitini diagnoosia - täysin samalta kuulostaa kuinka äitini menehtyi tähän salakavalaan sairauteen. Sitä olen vain miettinyt äidin kuoleman jälkeet että kun lääkäri sanoi että tämä on yksi arvaamattomista syövistä eikä tätä ole paljon tutkittu niin miksi ei... kun kaikke muutakin tutkitaan ja pystytään hoitamaan.... äiti valitti aina kovista vatsakivuista, närästyksistä, väsymyksestä ym. ym. eikä koskaan muka mitään vakavempaa löytynyt kuin sitten aivan yht`äkkiä - kaikki oli mennyttä.... muutamassa kuukaudessa !!!

    • Life is a mystery

      Vähän yli vuosi sitten isäni kuoli sappitiehytsyöpään 2 kk diagnoosin varmistumisesta. Ensin hän meni myös keltaiseksi, siitä sitten tutkimuksiin, koepalan otto maksasta jonka tulos kesti monta viikkoa.. Syöpä siis sappitiehyissöä joista levinnyt jo maksaan.. jossa oli sitten jo 8cm etäpesäke. Sytostaatteja ei ehditty aloittamaan ollenkaan koska vointi huononi nopeasti. Mikään ei pysynyt sisällä ja aina niin lempeästä ja rauhallisesta ihmisestä tuli syövän runtelema kovista kivuista johtuen agressiiviinen vuodepotilas.
      Koska hän ei ikinä valittanut mistään, oli kivunlievitystäkin vaikea hänen pyytää. Sairaaloissa tietysti henkilökunta tekee minkä voi mutta välillä oli itsellä avuton olo kun näkee toisella kovat kivut ja kipulääkitystä ei saa tarpeeksi.
      Lopulta saimme morfiinipumpun ja lääkettä lisättiin loppupäivinä niin paljon että hän oli tajuton. Tässä syövässä on äärettömät kovat kivut. Lopulta sitä vaan toivoo että nukahtaisi nopeasti pois jotta kivut loppuisivat.
      Isäni oli 70 v perusterve, ei sairauksia aikaisemmin. Edelleen tehdään surutyötä, syöpä tuli niin rajusti elämäämme vieden rakkaan ihmisen.

    • Linnea55v

      Minun siskolla on sappitiehyesyöpä, hän on 72vuotta. Se on todettu 8kk sitten ja hän on saanut sappitieproteesin, joka poisti keltaisuuden ja kutinan. Syöpää ei voi leikata, on niin lähellä maksaa. Se ei ole levinnyt. Syöpäsolut on vähentyneet. Annettu 1 sytostaatti hoito. Aluksi laihtui, nyt saanut painoa taas lisää koska ruokahalu on niin kova. Koskaan ei ole ollu mitään kipua. Tekee normaalisti kotitöitä sisällä ja ulkona, käy noin 2kilsan lenkillä. Jos en tietäisi sairaudesta, niin en uskoisi sitä olevan, hän on niin terveen oloinen.

    • minikyynel

      Tämä syöpä on "uusi" elintasosyöpä jota ei ole tarpeeksi tutkittu ja pienissä kaupungeissa lääkärit eivät osaa hoitaa tätä syöpää. Sanan sappitiehyesyövän kun kuulee niin kuoleman porteille siitä joutuu elinikää on annettu 2kk-2vuoteen. Työkaverini kuoli 51 vuotiiana tähän syöpään ja hän kävi lääkärissä jatkuvasti eikä mitään löydetty, hän ei mennyt edes keltaiseksi. 3kk meni ja haudan lepoon saatettiin.

    • Haikeinmuistoin

      Törmäsin sattumalta tähän ketjuun vuosia kirjoitettuja myöhemmin, mutta ajattelin kuitenkin kirjoittaa oman kokemukseni sairaudesta jos joku tietoa etsii. Eli 2010 helmikuu. Mieheni oli kolme viikkoa sairaslomalla, koska oli vatsakipuja ja univaikeuksia. Sai työterveydestä närästyslääkkeitä ja unitabletteja. Laitettiin lähete ylävatsakuvauksiin, mutta tuli kirje, jossa aika huhtikuulle. Niinpä maksoi yksityisen tähystyksen, jossa diagnoosina palleatyrä. Torstaina, kolmannella sairasviikolla eräänä aamuna virtsa oli muuttunut kahvin väriseksi. Työterveyden kautta aluesairaalaan. Ultrassa näkyi maksassa ja sapessa olevan jotain. Seuraavalla viikolla ylävatsakuvaus ja diagnoosina sappitiehyeiden syöpä, joka on levinnyt maksaan ja haiman taakse. Ei voi parantaa eikä leikata, mutta sytostaattihoidot aloitetaan seuraavalla viikolla. Niinoä sitten keskussairaalaan. Mutta. Hän sai niin kovan kipukohtauksen - näki satuhahmoja yms - ettei hoitoja voida aloittaa. Maksa-arvot liian korkealla. Tai siis saattohoito ainoastaan. Syöpä oli levinnyt ihan kaikkialle sisäelimiin, jopa verisuonet oli ympäröity kasvainmassalla. Hänet siirrettiin terveyskeskuksen vuodeosastolle, onneksi omaan huoneeseen. Seuraavana torstaina hän kuoli. Tasan kolme viikkoa kotoa lähdöstä ja kaksi viikkoa diagnoosista. Oli juuri täyttänyt 44 vuotta.
      Vieläkin kammoan kaikkia närästyslääke mainoksia, joita tulvii tv:stä ja radiosta.

      • Suruvuosi

        Otan osaa nm. Haikeinterveisin.
        Minulle on myös ollut surullinen vuosi 2017. Sisaressani todettiin levinnyt sappitiehytyöpä joulukuussa 2016. Leikata ei voinut. Sytostaattihoidot Meilahdessa alkoivat tammikuun lopulla ja lopetettiin maaliskuussa toimimattomina.
        Kuljin siskoni mukana lääkäreillä ja hoidoissa ja olin tiiviisti vieressä seuraamassa kuinka syöpä tuhosi elämänhaluisen läheiseni. Kuolema tuli vuodeosastolla elokuussa 2017. Me läheiset saimme olla hänen kanssaan loppuun asti.
        Toivon että, jos itse sairastun mihin tahansa syöpään, josta ei voi parantua, minulla on mahdollisuus vaikuttaa omaan kuolemaani. Toivottavasti lakialoite eutanasiasta etenee eduskunnassa.


    • Eijamarja

      Vetipä juttu sanattomaksi.

    • Anonyymi

      Onko sappitiehytsyöpä perinnöllinen? Suvussani kahdella ihmisellä ollut se ja haluaisin tietää, voiko periytyvyyden selvittää geenitestillä.

      • Anonyymi

        Kolangiokarsinooma ei kuulemma periydy geneettisesti, mutta alttius saada syöpä voi olla perinnöllistä. Eli jos lähisuvussa on syöpää, niin sulla voi olla mahdollisuus sairastua siihen itsekin. Hyvillä elintavoilla voi yrittää välttyä, mutta kyllä se kuolo korjaa kunkin jollain tapaa lopulta kun aika on.


    • Anonyymi

      Toinen vanhemmistani sairastui tähän tautiin. Mahakivuilla alkoi ja keltaisuus vei sairaallaan. Hän oli huonossa kunnossa ja sai lisähappea, mutta stentit ja antibiootit auttoivat ja pääsi kotiin. Sitten annettiin sytostaatteja, mutta ne jouduttiin arvojen vuoksi lopettamaan. Sairaus on ollut sairaalassa ja kotona olemista vuorotellen. Aluksi kipulääkkeenä oli vain burana, nyt tietenkin jo opiaatit. Tauti on hänellä näivettävä, mutta ei itse koe sitä ylivoimaisen raskaaksi. Loppu on pian lähellä ja tilanne on sitä myötä edennyt. Yllä on jo riittävästi kuvauksia mitä tässä vaiheessa tapahtuu, joten turha sitä on avata sen enempää.

      Ihmettelin kanssa, kun taudista ei puhuta paljoa, vaikka on selvästi yksi pahimmista syöpäsairauksista, joita löytyy. Elinodote diagnoosista on hyvin lyhyt.

    • Anonyymi

      Tästä taudista on varsin vähän tietoa ainakaan suomeksi saatavana. Valitettavasti se tieto on osin väärää. Siksi haluankin kirjoittaa tänne ainakin puoli-positiivisen kokemuksen. Oman tautiepäilyni tultua ilmi nimittäin onnistuin löytämään käytännössä pelkkiä huonosti päättyneitä kertomuksia, mikä ajoi henkisen tilani todella syvälle.

      Olen 40-vuotias mies. Minulta löydettiin maksan kasvain alkuvuodesta ja viime viikolla diagnoosiksi varmistui intrahepaattinen kolangiokarsinooma. Ensinnäkin, oireeni olivat pelkkää kylkikipua. Onneksi hakeuduin lääkäriin, ja onneksi lääkäri pisti heti ultraääneen.

      Tauti ei välttämättä näy veriarvoissa. Minulla on hyvät maksa-arvot, eikä edes bilirubiini ole koholla. Kun bilirubiini on normaalilla tasolla, ei mitään ihon tai silmien keltaisuutta ole. Sappitiesyöpä voi siis tulla vastaan täysin sattumalöydöksenä.

      Kuitenkin, tässäkin ketjussa on sanottu, ettei maksansisäistä kolangiokarsinoomaa voitaisi leikata. Kyllä voidaan. Odotan itse tällä hetkellä leikkausaikaa. Ja tuon leikkauksen kautta on mahdollisuus jopa täydelliseen paranemiseen. Vähintään tauti saadaan nyt tarkan seurannan alle, jolloin lääkehoito voidaan tarvittaessa aloittaa nopeastikin.

      Tiedostan, että oma tilanteeni on montaa muuta parempi. Kasvaimeni on suuri (10 cm), mutta syöpä ei ole levinnyt muualle. Maksa on muuten terve, eikä minulla ole muita perussairauksia. Olen myös syöpäpotilaaksi keskimääräistä selvästi nuorempi. Nämä yhdessä mahdollistavat hoitoja ja toimenpiteitä, jotka eivät kaikille välttämättä ole mahdollisia.

      Joka tapauksessa, jos luet tätä saatuasi diagnoosin tai epäilyksen kolangiokarsinoomasta, ei kyseessä todellakaan ole sellainen automaattinen kuolemantuomio kuin tästä ketjusta muuten voisi päätellä.

      • Anonyymi

        Mitä sinulle Anonyymi kuuluu? Joko pääsit leikkaukseen ja menikö hyvin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä sinulle Anonyymi kuuluu? Joko pääsit leikkaukseen ja menikö hyvin?

        Kiitos kysymästä, ihan hyvää kuuluu, vaikka leikkaukseen en olekaan vielä päässyt. Päätös oli lopulta antaa ensin sytostaattihoitoja kasvaimen pienentämiseksi ja sitten toivottavasti leikata.

        Eli nyt olen nyt tämän kuun saanut sytostaatteja, kesäkuun alkupuolella kuvataan, katsotaan hoitovastetta ja tehdään uusiä päätöksiä. Olen ollut onnekas, sillä ainakin toistaiseksi lääkehoitojen sivuoireet ovat olleet vähäisiä. Toinen lääke tosin piti vaihtaa ilmeentyneiden kuulohäiriöiden vuoksi, mutta tuokin haitta on ollut pientä.

        Todella raskaan diagnoosivaiheen jälkeen elämä tuntuu taas hyvältä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos kysymästä, ihan hyvää kuuluu, vaikka leikkaukseen en olekaan vielä päässyt. Päätös oli lopulta antaa ensin sytostaattihoitoja kasvaimen pienentämiseksi ja sitten toivottavasti leikata.

        Eli nyt olen nyt tämän kuun saanut sytostaatteja, kesäkuun alkupuolella kuvataan, katsotaan hoitovastetta ja tehdään uusiä päätöksiä. Olen ollut onnekas, sillä ainakin toistaiseksi lääkehoitojen sivuoireet ovat olleet vähäisiä. Toinen lääke tosin piti vaihtaa ilmeentyneiden kuulohäiriöiden vuoksi, mutta tuokin haitta on ollut pientä.

        Todella raskaan diagnoosivaiheen jälkeen elämä tuntuu taas hyvältä.

        Ihana kuulla hyviä kuulumisia! Saanko kysyä minkä nimisiä sytostaatteja olet saanut ja mihin vaihdettiin?
        Isäni sai siis kolangiokarsinooma diagnoosin tämän vuoden tammikuun lopussa. Hän hakeutui jorvin päivystykseen kovien ylävatsakipujen vuoksi ja tutkimuksissa maksasta löydettiin 12cm kasvain. Oli valitettavasti ehtinyt jo levitä imusolmukkeisiin ja tehdä useamman etäpesäkkeen maksaan, joten heti sanottiin, että on leikkaushoidon ulkopuolella ja hoidon tarkoitus on vain jarruttaa etenemistä. Myöhemmissä tutkimuksissa löydettiin etäpesäkkeet myös molemmista keuhkoista. Sytostaatteja (gemsitabiini ja sisplatiini) on annettu nyt 3 sykliä ja juuri viime viikolla tt-kuvauksissa nähtiin, että hoidoilla on ollut suotuisa vaste ja kasvaimet ovat hitusen pienentyneet. Isäni munuaisarvot ovat kuitenkin huonontuneet, joten nyt hän saa ainakin yhden syklin verran pelkkää gemsitabiinia ja sitten tarkistetaan munuaisarvot, että voidaanko ottaa sisplatiini vielä mukaan. Isästäni ei vieläkään huomaisi miten vakavasti sairas hän on ellei tietäisi. Mitään kipuja hänellä ei ole ollut jorviin hakeutumisen jälkeen. Bilirubiini ja maksa-arvot ovat normaalit, ainoastaan tuo munuaisarvo on sytostaattien vuoksi huonontunut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihana kuulla hyviä kuulumisia! Saanko kysyä minkä nimisiä sytostaatteja olet saanut ja mihin vaihdettiin?
        Isäni sai siis kolangiokarsinooma diagnoosin tämän vuoden tammikuun lopussa. Hän hakeutui jorvin päivystykseen kovien ylävatsakipujen vuoksi ja tutkimuksissa maksasta löydettiin 12cm kasvain. Oli valitettavasti ehtinyt jo levitä imusolmukkeisiin ja tehdä useamman etäpesäkkeen maksaan, joten heti sanottiin, että on leikkaushoidon ulkopuolella ja hoidon tarkoitus on vain jarruttaa etenemistä. Myöhemmissä tutkimuksissa löydettiin etäpesäkkeet myös molemmista keuhkoista. Sytostaatteja (gemsitabiini ja sisplatiini) on annettu nyt 3 sykliä ja juuri viime viikolla tt-kuvauksissa nähtiin, että hoidoilla on ollut suotuisa vaste ja kasvaimet ovat hitusen pienentyneet. Isäni munuaisarvot ovat kuitenkin huonontuneet, joten nyt hän saa ainakin yhden syklin verran pelkkää gemsitabiinia ja sitten tarkistetaan munuaisarvot, että voidaanko ottaa sisplatiini vielä mukaan. Isästäni ei vieläkään huomaisi miten vakavasti sairas hän on ellei tietäisi. Mitään kipuja hänellä ei ole ollut jorviin hakeutumisen jälkeen. Bilirubiini ja maksa-arvot ovat normaalit, ainoastaan tuo munuaisarvo on sytostaattien vuoksi huonontunut.

        Myös minulla aloitettiin sisplatiini-gemsitabiini -yhdistelmällä. Huomasin tosiaan kuulossani muutoksia, tuli pientä tinnitusta ja korkeiden äänien vaimenemista. Lääkäri totesi, että nuo oireet tulisivat jatkettaessa vain pahenemaan, joten sisplatiini vaihdettiin karboplatiiniin. Gemsitabiini jatkuu rinnalla.

        Muuten oireet olleet lähinnä vatsavaivoja, päänsärkyä ja täysin odotettavissa ollut valkosoluarvojen kyykkääminen. Valkosolut tuntuivat kuitenkin taukoviikon aikana palautuvan varsin hyvin. Kipulääkettäkään en ole enää hoitojen alettua tarvinnut. Ajattelin ensi viikolla käydä työterveyslääkärillä keskustelemassa osa-aikaisesta paluusta töihin.

        Pystyn hyvin samaistumaan tuohon, ettei isäsi sairautta näe ulospäin. Siihen tämän sairauden melko surulliset kuolleisuusluvut taitavatkin osin perustua, tauti hiipii kavalasti.

        Toivottavasti isäsi hoitotulokset jatkuvat positiivisina. Jaksamista teille molemmille!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Myös minulla aloitettiin sisplatiini-gemsitabiini -yhdistelmällä. Huomasin tosiaan kuulossani muutoksia, tuli pientä tinnitusta ja korkeiden äänien vaimenemista. Lääkäri totesi, että nuo oireet tulisivat jatkettaessa vain pahenemaan, joten sisplatiini vaihdettiin karboplatiiniin. Gemsitabiini jatkuu rinnalla.

        Muuten oireet olleet lähinnä vatsavaivoja, päänsärkyä ja täysin odotettavissa ollut valkosoluarvojen kyykkääminen. Valkosolut tuntuivat kuitenkin taukoviikon aikana palautuvan varsin hyvin. Kipulääkettäkään en ole enää hoitojen alettua tarvinnut. Ajattelin ensi viikolla käydä työterveyslääkärillä keskustelemassa osa-aikaisesta paluusta töihin.

        Pystyn hyvin samaistumaan tuohon, ettei isäsi sairautta näe ulospäin. Siihen tämän sairauden melko surulliset kuolleisuusluvut taitavatkin osin perustua, tauti hiipii kavalasti.

        Toivottavasti isäsi hoitotulokset jatkuvat positiivisina. Jaksamista teille molemmille!

        Kiitos, jaksamista tässä kyllä tarvitaan, varsinkin henkisellä puolella. Nyt kun sisplatiini jätettiin ainakin hetkeksi pois isäni on ollut erittäin hyvässä kunnossa eikä minkäänlaisia haittavaikutuksia ole pelkästä gemsitabiinista tullut. Toki taustalla minua huolettaa se, ettei hoito ole nyt yhtä tehokasta kuin yhdessä sisplatiinin kanssa.
        Isäni ikäisille aloitetaan aina valkosolujen kasvattajalääkitys, joten valkosoluarvot ovat olleet koko hoidon ajan hänellä hyvät.
        Suunnitelmasi osa-aikaisesta paluusta töihin kuulostaa varsin hyvältä. Sopiiko, jos kyselen aina silloin tällöin kuulumisiasi?
        Mikäli jossain vaiheessa tunnet halua vertaistuelle, niin voin lämpimästi suositella Facebookissa olevaa "eniten vituttaa syöpä" -ryhmää. Olen itse aikanaan ollut siellä ja nyttemmin olen "eniten vituttaa läheisen syöpä" -ryhmässä. Itselleni vertaistuki on ollut tärkeää, mutta siellä saa henkisen tuen lisäksi myös konkreettista tietoa sairauteen ja hoitoihin liittyen. Moni asia tässä sairauden ja hoitojen aikana olisi mennyt meiltä ohi ellen olisi osannut niitä pyytää ja ajoittain jopa vaatia kuullessani niistä tuolta vertaistukiryhmästä.
        Toivon todella, että saat hyviä uutisia kesäkuun alussa ja leikkaus toteutetaan! Hyvää kevään jatkoa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos, jaksamista tässä kyllä tarvitaan, varsinkin henkisellä puolella. Nyt kun sisplatiini jätettiin ainakin hetkeksi pois isäni on ollut erittäin hyvässä kunnossa eikä minkäänlaisia haittavaikutuksia ole pelkästä gemsitabiinista tullut. Toki taustalla minua huolettaa se, ettei hoito ole nyt yhtä tehokasta kuin yhdessä sisplatiinin kanssa.
        Isäni ikäisille aloitetaan aina valkosolujen kasvattajalääkitys, joten valkosoluarvot ovat olleet koko hoidon ajan hänellä hyvät.
        Suunnitelmasi osa-aikaisesta paluusta töihin kuulostaa varsin hyvältä. Sopiiko, jos kyselen aina silloin tällöin kuulumisiasi?
        Mikäli jossain vaiheessa tunnet halua vertaistuelle, niin voin lämpimästi suositella Facebookissa olevaa "eniten vituttaa syöpä" -ryhmää. Olen itse aikanaan ollut siellä ja nyttemmin olen "eniten vituttaa läheisen syöpä" -ryhmässä. Itselleni vertaistuki on ollut tärkeää, mutta siellä saa henkisen tuen lisäksi myös konkreettista tietoa sairauteen ja hoitoihin liittyen. Moni asia tässä sairauden ja hoitojen aikana olisi mennyt meiltä ohi ellen olisi osannut niitä pyytää ja ajoittain jopa vaatia kuullessani niistä tuolta vertaistukiryhmästä.
        Toivon todella, että saat hyviä uutisia kesäkuun alussa ja leikkaus toteutetaan! Hyvää kevään jatkoa!

        Juu, tottakai minulta saa kuulumisia kysellä!

        Minulla on myös tässä rinnalla isäni sairaus, hän käy läpi sytostaatteja omaan suolistosyöpäänsä. Hänkin voi tilanteeseen nähden varsin hyvin, mutta tietenkin korkeampi ikä tuo omat haasteensa. Hän ei ole enää parannettavissa, mutta hoidot pitävät tautia kurissa. Kumpikin on kuitenkin varsin hyvin hyväksynyt ja sisäistänyt oman tilanteensa, jolloin usein vitsailemme esim. yhteisistä Kela-takseista tai peruukinvaihtoviikoista. Harmi, ettei ole vielä osunut yhteistä lääkehoitoaikaa. (Asun varsin lähellä vanhempiani).

        Mutta todellakin, hyvää kevään jatkoa ja kaikkea hyvää teille molemmille!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu, tottakai minulta saa kuulumisia kysellä!

        Minulla on myös tässä rinnalla isäni sairaus, hän käy läpi sytostaatteja omaan suolistosyöpäänsä. Hänkin voi tilanteeseen nähden varsin hyvin, mutta tietenkin korkeampi ikä tuo omat haasteensa. Hän ei ole enää parannettavissa, mutta hoidot pitävät tautia kurissa. Kumpikin on kuitenkin varsin hyvin hyväksynyt ja sisäistänyt oman tilanteensa, jolloin usein vitsailemme esim. yhteisistä Kela-takseista tai peruukinvaihtoviikoista. Harmi, ettei ole vielä osunut yhteistä lääkehoitoaikaa. (Asun varsin lähellä vanhempiani).

        Mutta todellakin, hyvää kevään jatkoa ja kaikkea hyvää teille molemmille!

        Hei! Miten sinulla nyt menee? Muistan, että kesäkuun alussa sinulla oli kuvaukset ja hoitovasteen arviointi. Toivon sydämestäni, että olet saanut hyviä uutisia!

        Terv, Anna


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hei! Miten sinulla nyt menee? Muistan, että kesäkuun alussa sinulla oli kuvaukset ja hoitovasteen arviointi. Toivon sydämestäni, että olet saanut hyviä uutisia!

        Terv, Anna

        No sain hyviä uutisia siinä mielessä, että varsinainen kasvain on hoitojen myötä pienentynyt. Valitettavasti kuitenkin samalla löydettiin etäpesäkkeitä luista. Näin ollen toiveet leikkauksesta menivät siinä.

        Nyt jatketaan hoitoja niin kauan kuin tehoa ja vointia riittää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No sain hyviä uutisia siinä mielessä, että varsinainen kasvain on hoitojen myötä pienentynyt. Valitettavasti kuitenkin samalla löydettiin etäpesäkkeitä luista. Näin ollen toiveet leikkauksesta menivät siinä.

        Nyt jatketaan hoitoja niin kauan kuin tehoa ja vointia riittää.

        Ikävä kuulla, että oli tullut etäpesäkkeitä ja mahdollisuus leikkaukseen hävisi. Onko sinulla ollut minkäänlaisia kipuja luustossa? Toivon, että kehosi kestää hoitoja ja syöpä menisi kuolioon.

        Isälläni on ensi viikolla tt-kuvaus ja hoitovasteen arvio. Olen itse kovin huolissani, sillä isälleni ei ole voitu antaa pariin viimeiseen sykliin kuin gemsitabiinia huonojen munuaisarvojen vuoksi eikä se yksinään ole kovin tehokasta. Nyt tarkoitus on miettiä myös jatkoa hoitojen suhteen.

        Saanko kysyä onko sinulla ollut mitään tulehduksellista suolistosairautta tai sklerosoivaa kolangiittia ennen tähän syöpään sairastumistasi? Isälläni ei ole ollut minkäänlaisia tälle syövälle altistavia tekijöitä. Olen lukenut nyt hyvin paljon tästä sairaudesta (suurimmaksi osaksi englanninkielistä) ja koko kolangiokarsinooma tuntuu olevan huonosti tunnettu. Suomalainen tutkimus on kuitenkin saanut positiivia tuloksia immuuniterapiasta tähän syöpään!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ikävä kuulla, että oli tullut etäpesäkkeitä ja mahdollisuus leikkaukseen hävisi. Onko sinulla ollut minkäänlaisia kipuja luustossa? Toivon, että kehosi kestää hoitoja ja syöpä menisi kuolioon.

        Isälläni on ensi viikolla tt-kuvaus ja hoitovasteen arvio. Olen itse kovin huolissani, sillä isälleni ei ole voitu antaa pariin viimeiseen sykliin kuin gemsitabiinia huonojen munuaisarvojen vuoksi eikä se yksinään ole kovin tehokasta. Nyt tarkoitus on miettiä myös jatkoa hoitojen suhteen.

        Saanko kysyä onko sinulla ollut mitään tulehduksellista suolistosairautta tai sklerosoivaa kolangiittia ennen tähän syöpään sairastumistasi? Isälläni ei ole ollut minkäänlaisia tälle syövälle altistavia tekijöitä. Olen lukenut nyt hyvin paljon tästä sairaudesta (suurimmaksi osaksi englanninkielistä) ja koko kolangiokarsinooma tuntuu olevan huonosti tunnettu. Suomalainen tutkimus on kuitenkin saanut positiivia tuloksia immuuniterapiasta tähän syöpään!

        Onpas todella harmillinen tuo isäsi munuaisvaiva. Onko ollut mitään keskustelua, että sisplatiinia korvattaisiin jollakin toisella lääkeellä, joka mahdollisesti olisi munuaisystävällisempi? Itse saan siis karboplatiini-gemsitabiini -yhdistelmää, mutta en toki tiedä onko se sen parempi munuaisille kuin sisplatiini.

        Mulla ei ole ollut mitään varsinaista suolistosairautta. Sappikiviä oli n. 8 vuotta sitten, jolloin sappirakko poistettiin. Lääkäri ei pitänyt sen ja nyt ilmenneen syövän yhteyttä todennäköisenä.

        Koko diagnoosi lähti minulla liikkeelle oikean kyljen kivuista, joita on edelleen. Se kipu on ihan eri kohdassa kuin maksan kasvain. Tätä ei pidetty kummallisena, sillä kasvain saattaa painaa jotakin hermoa, joka sitten vaan kipuilee toisessa kohtaa. Yksi nyt löydetyistä etäpesäkkeistä osuu kuitenkin varsin sopivasti kivun kohdalla olevaan kylkiluuhun. Olenkin pohtinut, että onko kipu siis alunperinkin tullut etäpesäkkeestä. Noh, eipä tuolla sinänsä mitään merkitystä ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onpas todella harmillinen tuo isäsi munuaisvaiva. Onko ollut mitään keskustelua, että sisplatiinia korvattaisiin jollakin toisella lääkeellä, joka mahdollisesti olisi munuaisystävällisempi? Itse saan siis karboplatiini-gemsitabiini -yhdistelmää, mutta en toki tiedä onko se sen parempi munuaisille kuin sisplatiini.

        Mulla ei ole ollut mitään varsinaista suolistosairautta. Sappikiviä oli n. 8 vuotta sitten, jolloin sappirakko poistettiin. Lääkäri ei pitänyt sen ja nyt ilmenneen syövän yhteyttä todennäköisenä.

        Koko diagnoosi lähti minulla liikkeelle oikean kyljen kivuista, joita on edelleen. Se kipu on ihan eri kohdassa kuin maksan kasvain. Tätä ei pidetty kummallisena, sillä kasvain saattaa painaa jotakin hermoa, joka sitten vaan kipuilee toisessa kohtaa. Yksi nyt löydetyistä etäpesäkkeistä osuu kuitenkin varsin sopivasti kivun kohdalla olevaan kylkiluuhun. Olenkin pohtinut, että onko kipu siis alunperinkin tullut etäpesäkkeestä. Noh, eipä tuolla sinänsä mitään merkitystä ole.

        Maanantaina oli tt-kuvaus ja tänään aamulla oli lääkäriaika. Syövän tilanne on tällä hetkellä sen verran stabiili, että pidetään 6 viikon hoitotauko jonka jälkeen taas tt-kuvaus jossa katsotaan tilanne. Mikäli aktiivisuus kasvaimissa on lisääntynyt tauon aikana niin aloitetaan sytostaatit välittömästi samalla sisplatiini-gemsitabiini -yhdistelmällä uudestaan. Sisplatiinihan jätettiin viimeisissä sykleissä pois huonojen munuaisarvojen vuoksi, mutta ne arvot olivat nyt parantuneet. Arvot tulevat hyvin todennäköisesti huonontumaan jälleen sisplatiinin aloituksen jälkeen, mutta tilanne katsotaan sitten uudestaan. Kysyin tuosta karboplatiinista, mutta se on yhtälailla munuaistoksinen kuin sisplatiini ja lääkäri piti tablettisytostaattia (kapesitabiinia) hyvin mahdollisena seuraavana vaihtoehtona.

        Tuntuu, että nyt voi hetken hengähtää ja yrittää jopa nauttia kesästä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onpas todella harmillinen tuo isäsi munuaisvaiva. Onko ollut mitään keskustelua, että sisplatiinia korvattaisiin jollakin toisella lääkeellä, joka mahdollisesti olisi munuaisystävällisempi? Itse saan siis karboplatiini-gemsitabiini -yhdistelmää, mutta en toki tiedä onko se sen parempi munuaisille kuin sisplatiini.

        Mulla ei ole ollut mitään varsinaista suolistosairautta. Sappikiviä oli n. 8 vuotta sitten, jolloin sappirakko poistettiin. Lääkäri ei pitänyt sen ja nyt ilmenneen syövän yhteyttä todennäköisenä.

        Koko diagnoosi lähti minulla liikkeelle oikean kyljen kivuista, joita on edelleen. Se kipu on ihan eri kohdassa kuin maksan kasvain. Tätä ei pidetty kummallisena, sillä kasvain saattaa painaa jotakin hermoa, joka sitten vaan kipuilee toisessa kohtaa. Yksi nyt löydetyistä etäpesäkkeistä osuu kuitenkin varsin sopivasti kivun kohdalla olevaan kylkiluuhun. Olenkin pohtinut, että onko kipu siis alunperinkin tullut etäpesäkkeestä. Noh, eipä tuolla sinänsä mitään merkitystä ole.

        Hei! Kyselisin kuulumisiasi? Miten voit?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hei! Kyselisin kuulumisiasi? Miten voit?

        Yritän vielä kysellä tässä kuulumisiasi? Toivottavasti hoidot ovat purreet!
        Terv, Anna


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hei! Kyselisin kuulumisiasi? Miten voit?

        Hei, mitä sinulle mahtaa kuulua? Toivottavasti kaikki on hyvin.
        -Anna


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onpas todella harmillinen tuo isäsi munuaisvaiva. Onko ollut mitään keskustelua, että sisplatiinia korvattaisiin jollakin toisella lääkeellä, joka mahdollisesti olisi munuaisystävällisempi? Itse saan siis karboplatiini-gemsitabiini -yhdistelmää, mutta en toki tiedä onko se sen parempi munuaisille kuin sisplatiini.

        Mulla ei ole ollut mitään varsinaista suolistosairautta. Sappikiviä oli n. 8 vuotta sitten, jolloin sappirakko poistettiin. Lääkäri ei pitänyt sen ja nyt ilmenneen syövän yhteyttä todennäköisenä.

        Koko diagnoosi lähti minulla liikkeelle oikean kyljen kivuista, joita on edelleen. Se kipu on ihan eri kohdassa kuin maksan kasvain. Tätä ei pidetty kummallisena, sillä kasvain saattaa painaa jotakin hermoa, joka sitten vaan kipuilee toisessa kohtaa. Yksi nyt löydetyistä etäpesäkkeistä osuu kuitenkin varsin sopivasti kivun kohdalla olevaan kylkiluuhun. Olenkin pohtinut, että onko kipu siis alunperinkin tullut etäpesäkkeestä. Noh, eipä tuolla sinänsä mitään merkitystä ole.

        Hei, mitä sinulle mahtaa kuulua?


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      52
      2844
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      530
      2692
    3. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      48
      1865
    4. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      32
      1837
    5. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      119
      1748
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      301
      1679
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      9
      1312
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      89
      1135
    9. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      60
      1129
    10. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      22
      1102
    Aihe