Matoja kakassa?

Tepuu80

Minkä näköisiä on kihomadot kakassa? Mistä tietää mikä on sulamatonta ruokaa ja mikä on mato? Meillä oli viime vuonna matoja. Hoidimme koko perheen madotuksen ja siivosin hullun lailla. Madot hävisivät ja oireita ei ole sen jälkeen kellään ollut. Olen kuitenkin varmuuden vuoksi edelleen tutkinut meidän 1,5 vuotiaan pojan kakkoja. Koskaan niissä ei ole mikään ainakaan liikkunut. Ja ne sulamattomat ruuat/madot? joita olen kakassa nähnyt ovat olleet sellaisia n. 1 cm pituisia vaaleanruskeita. Ne eivät kuitenkaan näyttäneet miltään langoilta yms ja ne eivät olleet valkoisia ja eivät liikkuneet. Onko siis kyseessä ihan vaan jotain ruoka juttuja? Lapsi ei ole muuten vaikuttanut oireilevan ja yötkin nukkuu aamuyöhön asti tosi hyvin.
Olenko itse nyt vaan hysteerinen tämän asian kanssa? Madot olivat niin inhottava vaiva etten niitä koskaan enää haluais takasi. Jotenkin omaa mielenrauhaa helpottaa kun kakkoja tutkii ja niissä ei ainakaan eläviä matoja ole näkynyt.

12

6461

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hgnfbhnmy

      valkoisia matoja jotka yleensä kiemurtelevat, eli elossa. Parin millin pituisia. Yleinen syy jos pieni lapsi syö kynsiään....

      • n gghbgbfb

        oireilu on jatkuva kutiaminen lapsen peräsuolessa.


    • Lapset ja eläimet

      Jos teillä viimevuonna kerta oli matoja, miten et sitten tiedä miltä ne näyttävät? Etkö silloin uskatanut kurkistaa, vai onko muisti sittenmin pettänyt?

      Ei pojallasi ole matoja. Madot kyllä todellakin näkee kun ne kiemurtelee. Kaksikymmentä vuotiaalla kissallamme olen nähnyt joskus, eikä sitä muuten unohda hevillä. Vaikka siitä on ainakin 6 vuotta. Madotuksen jälkeen eivät ole uusiutuneet.

      • Tepuu80

        sulle joka kyselit että enkö silloin aiemmin matoja nähnyt kun niitä oli niin näin kyllä. Mutta vain eläviä omassa ja lapsen pepussa. Hyi olkoon ja totta on ettei sitä hevillä unohda! Silloin en vaan "uskaltanut" kakkoja tutkia joten en tiedä miltä ne kakan seassa näyttävät..


    • lkjhklkj

      mitäs jos nyt kuitenkin neuvolan kautta varmistaisit ton matojuttus! meidän lapsella joka vuosi kihomatoja ja aina sen jälkeen tulevat, kun ollut eri hoitopaikassa kuin normaalisti.eli leviävät.kaikille kun ei niitä siisteyssääntöjä opeteta.saatikka että vanhemmat opettaisivat pesemään kädet ennen ruokailua.matokuurilla ollaan päästy eroon madoista mutta kesäkuussa vakkarihoitopaikka kiinni ja lapsi vietävä eri paikkaan hoitoon eli pyrviniä taas hommattava...

      • Mato mammaksi

        Mites neuvolasta tarkistetaan matojuttu? Kyllä se tarkistetaan niin, että kurkataan yöllä lapsen pyllyyn tai sitten katsotaan omaan pyllyyn peilillä jos siellä kutittaa. Ja kun nähdään eläviä matoja, sitten ostetaan Pyrviniä ja tehdään siivous. Neuvola ei voi auttaa, koska tervhoitaja tuskin tulee yöllä pyllyyn kurkkimaan :) Vaiva on lähinnä ajatuksena inhottava ja tietysti haitallinen jos lapsi kovasti vaikkapa heräilee siihen. Muuten mielestäni ihan liikaa ylivouhotettu. Itse pidän sitä lapsiperheiden sairautena siinä kuin nuha, mahatauti, korvatulehdus.

        Ja eniten minua harmittaa sormella osoittelu. "Meidän lapsi sai matoja sieltä ja sieltä". Minnekäs se lapsi itse niitä on jaellut. Tai minne se sormellaosottelijaäiti on ehtinyt niitä matoja jaella. Niitähän voi ehtiä kantaa kuukausitolkulla ennenkuin ne huomataan. Ja sitten alkaa peijakkaanmoinen syyttely että kun NAAPURI ei huolehdi käsienpesusta niin nyt meillä on sitten matoja. Tämä taas aiheuttaa sen, ettei kukaan halua kertoa että matoja on, koska sitten aletaan heti syyttelemään ja karttamaan.

        Saa kommentoida!


      • 20+11
        Mato mammaksi kirjoitti:

        Mites neuvolasta tarkistetaan matojuttu? Kyllä se tarkistetaan niin, että kurkataan yöllä lapsen pyllyyn tai sitten katsotaan omaan pyllyyn peilillä jos siellä kutittaa. Ja kun nähdään eläviä matoja, sitten ostetaan Pyrviniä ja tehdään siivous. Neuvola ei voi auttaa, koska tervhoitaja tuskin tulee yöllä pyllyyn kurkkimaan :) Vaiva on lähinnä ajatuksena inhottava ja tietysti haitallinen jos lapsi kovasti vaikkapa heräilee siihen. Muuten mielestäni ihan liikaa ylivouhotettu. Itse pidän sitä lapsiperheiden sairautena siinä kuin nuha, mahatauti, korvatulehdus.

        Ja eniten minua harmittaa sormella osoittelu. "Meidän lapsi sai matoja sieltä ja sieltä". Minnekäs se lapsi itse niitä on jaellut. Tai minne se sormellaosottelijaäiti on ehtinyt niitä matoja jaella. Niitähän voi ehtiä kantaa kuukausitolkulla ennenkuin ne huomataan. Ja sitten alkaa peijakkaanmoinen syyttely että kun NAAPURI ei huolehdi käsienpesusta niin nyt meillä on sitten matoja. Tämä taas aiheuttaa sen, ettei kukaan halua kertoa että matoja on, koska sitten aletaan heti syyttelemään ja karttamaan.

        Saa kommentoida!

        sitä vaan,että kaikilla perheillä se siivouskasvatus ei toimi ! sen kyllä näkee ja haistaa.joskus jo vaatetuksesta! eikä neuvola voi tietenkään auttaa takamuksen tonkimisessa vaan jos ulosteessa jotain muuta outoa niin neuvolasta lähete lääkärille !!! kas näin.


    • mato mammaksi

      siis onko pakko käydä lääkärissä?

    • epätoivoinen

      Mitä teen kun en uskalla kertoa äitilleni että minulla on matoja? Pystyykö salassa hoitamaan olen 12.v tyttö

      • epätoivoinen

        Auttakaa olkaa kilttejä:/


      • epätoivoisempi

        Mulla on sama ongelma!!! Mäki oon 12v ja en tiiä miten kerron. Sillä meillä oli juuri täutä niin taas jouduttaisiin siicoamaan minun takia koska syön niitä hiton kynsiä :(


    • heij

      Sinun täytyy kertoa äidillesi, sillä madot voivat levitä sinusta koko perheeseesi.
      Mutta jos on mahdottomuus kertoa äidille, kerro pikimmiten esim. koulussa terveydenhoitajalle! Rohkeutta sinulle.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5750
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3637
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      221
      1836
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1752
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      94
      1202
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      29
      1155
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      278
      929
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      927
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      74
      867
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      848
    Aihe