Allergiatesti?

galleria

Niin millainen allergiatesti on, sehän suoritetaan terveyskeskuksessa? Mitä siinä tehdään?

18

62267

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • bina

      se on ihan helppo toimenpide:
      se tehdään yleensä käsivarsiin. Ekaks sun käsivarteen laitetaan testattavia aineita tippoina ja sit pienellä neulalla pistetään joka kohtaa(ei satu) ja annetaan hetken olla. No, sit katotaan onko ne aineet reagoinu(tulee pikkupatti, jos oot allerginen). ei sen kummempaa.
      Toivottavasti tajusit tosta mun epäselvästä selostuksesta jotakin:)

      • Jocu

        Kun on voimakas reaktio, tulee iso alue paukamille ja on monta päivää. Heinät tekevät minulle sen. Harmitonta se tosin on.


      • iho kutisee

        kiitos.---menen heti testiin


      • omenapuu

        Mitä allergiatesti maksaa yksityisillä lääkäriasemilla? Julkiselle puolelle taitaa olla vaikea päästä?


    • ulla

      mulla on allergia ,mutta en tieda minka allergia,miten voin tieda allergia?

    • Melli

      Allergiatestejä on ainakin kolmea eri tyyppiä.

      Yksi niistä on Prick-testi, joka jo kuvailtiinkin: käsivarren iho altistetaan allergeenille, tipauttamalla pisara alergeeninestettä iholle ja pistämällä ihoa kevyesti neulalla, että allergeenia pääsee ihon alle. Reaktio näkyy paukamana ihossa, jos olet allerginen. Itselläni mm. kissa aiheutti halkaisijaltaan 1,5 cm paukaman, joka laski kahden päivän kuluttua. Aikaa menee muistaakseni noin vajaa tunnin verran. Aikaan sisältyy kokeen tekeminen, eli aineiden pistely iholle, sitten odotellaan puolisen tuntia reaktioiden syntymistä ja sitten mittaillaan paukamien suuruudet viivottimella. Paukamat muuten kutisevat penteleesti, mutta niitä ei saa raapia...

      Toinen testi on ige-testi, jossa testataan allergiavasta-aineita verestä. Eli otetaan verinäyte. Aikaa menee vain verikokeen oton verran ja vastauksen saat muutamassa päivässä.

      Kolmas on ihoaltistuskoe, jossa iholle teipataan erilaisia aineita (esim. nikkeli ja lateksi) ja annetaan olla iholla muutamia päiviä (muistaakseni kaikenkaikkiaan 5 päivää) ja tutkitaan sen jälkeen reaktiot. Tämä on kaikkein inhottavin testi, sillä lätkät teipataan selkään, etkä voi käydä suihkussa testin aikana... Välitarkastuksia oli muistaakseni 3, päivän parin välein, jolloin täytyy siis mennä käymään lääkärillä, joka tarkistaa reaktiot.

      Ainakin verikoe voidaan tehdä arvauskeskuksessa, Prickistä en ole aivan varma, varmaan niitäkin tehdään arvauskeskuksissa, mutta ihoaltistustestit tehdään käsittääkseni allergiasairaalassa. En tosin ole näistä aivan varma, minulla kaikki tehtiin allergiasairaalassa.

      • tukkoisuus

        Ihana saada tietää miten allergiatesti tehdään, mutta miten sellaiseen testiin pääsee ja paljonko sellainen maksaa?

        kiitos etukätteen


      • KeltaruusuNallukka

        Mihin aikaa vuodesta testeihin voi mennä?


    • caramel123

      Allergiatestit
      1. Prick-testit (ihopistokoe)
      Sarjat
      -perus (koivu, leppä, paju, pähkinäpensas, heinäseos, järviruoko, ruis, pujo, voikukka, varastopunkkiseos, sieniseos, hevonen, kani, kissa, koira, lehmä, marsu, sika, höyhenet, latex, maito, muna, kiivi, limoviikuna, pityrosporum ovale, saccharomyces, huonepölypunkit: derm.pter. ja derm.far.)
      -heinät (koiranheinä, nurmikka, nurminata, puntarpää, raiheinä, timotei)
      -varastopunkit (acarus siro, lepidoglyphus destructor, tyrophagus putrescentiae)
      -sienet (alternaria, aspergillus, cladosporium, penicillium)
      -perusruoka-aineita (herne, lanttu, naudan liha, omena, palsternakka, paprika, persilja, peruna, porkkana, hasselpähkinä, maapähkinä, selleri, sipuli, soijapapu, maito, muna, kiivi, avokado, banaani, mango)
      -viljat (kaurahiutale, ohrajauho, ruisjauho, vehnäjauho, gliadiini)
      -kalat ja äyriäiset (sei, silakka, katkarapu, kirjolohi, silli)
      -mausteet (caynne, curry, inkivääri, kardemumma, kaneli, korianteri, kumina, kurkuma, maustepippuri, muskottipähkinä, neilikka, oregano, paprika, sinappi, valkopippuri, vanilja)
      -urtikariaseula
      -lisäainesarja
      -latexsarja
      -muut ( esim.undulaatti, hiiri, villa, puuvilla)
      Testejä valvoo erikoislääkäri. Tarvitaan lääkärin lähete ja ajanvaraus testiin.

      2. Epikutaanitestit (lapputestit)
      -perussarja
      -lisäsarjat (akrylaatit, antimikrobit, hajusteet, hammas, ihonhoito, kampaamo, kenkä, kortisoni, kumi, leipomo, muovit, säilötteet, tekstiilit, -valo, voidepohjat, oljyt, sekalaiset)
      -omat aineet (mikä tahansa)
      Tarvitaan ihotautilääkärin tai allergologin lähete.

      3. Valvotut ruoka-ainealtistukset
      esim. maito ja vilja-altistukset
      4. Verikokeet
      -näytteenotto omassa laboratoriossa
      5. Keuhkotoiminta kokeet
      -bronkodilataatiotesti
      -spirometria
      -impulssioskillometria
      -metakoliinitesti

      • caramel123

        niin, tuossa on siis kaikki allergiakeskuksen vaihtoehdot...


      • roopeankka__

        Itseltäni sattuu käsistäni löytymään arpia aika runsaasti ja nyt olisi aika mennä allergiatesteihin, joten miten on, pystyykö prick testejä tehdä arpien päälle?


    • Hellp!

      Oon hyvin herkkä tyyppi pelkään kuolakseni piikejä ja mulla on kauhee nuha silmiä kutittaa ja muuta semmoista mihin testiin kanataisi mennä kiitos jos laitatte juttuu mulle

      • neulakammonen

        Ooon itekki neulakammonen, ja lääkärille menosta tulee aina paniikkihäiriö kohtaus..
        Mutta prick-testi olikin aivan helppo! Ei oikeestaan edes nipistänyt :D sama kuin kuulakärkinynällä olisi tökkinyt kättä. eikä apuvälineenä käytetty neulaa vaan sellaista "lastaa" missä on pieni terävä kärki.


    • Ei kutinaa

      Joo, mäkää en haluais mitää hirveetä "kärsimistä" esim sitä kutitusta. Siihen on pakko koskee jos kutittaa, ei voi olla koskematta. En pelkää piikkejä, jotka äkkiä laitetaan. Mikä testi ois mulle paras/hyvä?

      Kiitti kaikille etukäteen! :)

    • Pysty olla rapsuttam

      Itsehän en pelkää neuloja. Mutta jos siihen tulee alue, jota kutittaa hirveesti, niin en pysty olla rapsuttamatta. On aivan pakko kynsiä, jos ei kynnet piisaa, otetaan jotain voimakkaampaa rapsutusvälineitä käyttöön. Mikä testi olisi tällaiselle tyypille paras? Kiitos etukäteen, jos vasteette jotain? :)

    • 9+19

      Mä haluisin taas kokeilla olenko koirille allerginen, niin paljon se maksais???

    • Kevätvaivainen

      Minulla ei ole todettu allergioita koskaan, mutta nyt kahtena peräkkäisenä keväänä (2013&2014) on ollut silmien voimakasta vuotoa, nuhaa ja kuumuutta. Koulussakaan minua ei päästetä kotiin, vaan sanovat, että jos olo pahenee täytyy tulla takaisin terkalle, mutta ne vaan jatkuvat eikä pahene.

    • Aitomies

      Jos käsivarsissasi ja jaloissa on laajoja, kutiavia, punaisia ja karheita läikkiä, saattaa syynä olla jokin laite, joka siirtää veteen metalleja.
      Minulla on vuosien ajan ollut voimakkaita oireita, joille ihotautilääkärikään ei pystynyt antamaan apua. Sain joitakin voiteita, mutta en parannusta.
      Nyt uskon syyn olleen vedenkeittimen (jonka sisällä on lämmönsiirtoelementti kiekkura, jonka sisällä on vastukset ). Todennäköisesti siitä elementistä siirtyy keitettäessä allergian aiheuttajat veteen.

      Ostin muutama viikko sitten etelästä pienen 1/2L ruostumattomalla teräksellä varustetun vedenkeittimen, joka on täysin kattilamainen - ilman kiekkuraa, joka olisi kosketuksissa veteen.

      Kas kummaa, ihottuma ja kutinat ovat poistuneet.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1625
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1254
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1157
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1096
    5. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      2
      1082
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      586
      1039
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      970
    8. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      932
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      12
      867
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      9
      751
    Aihe