Voiko tupakalle allergisoitua?

susse************

Siinä tulikin jo kysymys.

25

8634

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yuiopåä

      Tuo kiinnostaisi minuakin. Että voiko tupakasta tulla nimenomaan allergisia reaktioita? Tupakassahan on ainakin jotain E-koodillisia lisäaineitakin. Toivottavasti jollakin viisaalla olis tästä faktatietoa. Ja jos voi niin minkälaisia oireita tulee?

      • yks polttaja

        Minulla tulee silmäoireita, eli alkaa vesi valumaan ja rähmimään, mutta silloin kun olen yrittänyt lopettaa ja pysynyt poissa ns. tupakkapiireistä, niin silmä oireita ei ole. Mutta voi olla että sama ilmiö kuin nuotiossa, eli savua menee silmiin niin silmät reagoi. Mutta kirvelee enemmän silmiä tuo tupakansavu jos suoraan menee, nuotio ei niin paljoa. Onhan siinä tupakassa vaikka ja mitä myrkkyjä, ettei ole ihme jos sille allerginen olisi. Olen yrittänyt usein lopettaa, mutta korvaushoito on niin kallista, ettei rahat tahdo riittää.


    • mä vaan

      Olisko tähän todella vastausta? Suomalaisilta sivulta ei ainakaan löydy mitään. Voisiko nikotiinille tai jollekin muulle tupakan moninaisista haitallisista aineisosista allergisoitua???

      • tupakkatuubi

        Niin, en tiedä, voiko tupakalle olla allerginen. MUTTA jos tupakointi aiheuttaa allergiatyyppisiä oireita, on mahdollista, että allergian syy on lisäaineissa, joita tupakassa on PALJON. Silloin voi kokeilla lisäaineetonta tupakkaa. Sitä myy eräs helsinkiläinen tupakkakauppa Kalliossa.Tupakan merkki on Manitou. Kyse on itse käärittävästä tupakasta. Kannattaa kokeilla. Lähettävät muuten postissa. Kaupan nimi alkaa P:llä.


      • ilari
        tupakkatuubi kirjoitti:

        Niin, en tiedä, voiko tupakalle olla allerginen. MUTTA jos tupakointi aiheuttaa allergiatyyppisiä oireita, on mahdollista, että allergian syy on lisäaineissa, joita tupakassa on PALJON. Silloin voi kokeilla lisäaineetonta tupakkaa. Sitä myy eräs helsinkiläinen tupakkakauppa Kalliossa.Tupakan merkki on Manitou. Kyse on itse käärittävästä tupakasta. Kannattaa kokeilla. Lähettävät muuten postissa. Kaupan nimi alkaa P:llä.

        hyvä juttu taidan lähtee stadiin.


      • Aceace
        ilari kirjoitti:

        hyvä juttu taidan lähtee stadiin.

        Asetaldihydi on yksi tupakan myrkyistä (ehkä pahin), on tiedossa että asetaldehydi aiheuttaa migreeniä, allergioita, syöpää, ym vaivoja. Asetaldehydille altistumme todella monesta lähteestä, alkoholi, tupakka, virvoitusjuomat, lastensoseet, pakokaasut, ilotulitteet..... joten välttäminen pikkasen hankalaa, altistumista pystyy vähentämään Acetium kapselilla ja tupakoitsijoille tarkoitetulla Acetium imeskelytabletilla.
        On kukaan kokeillu?


      • Ttt2017
        tupakkatuubi kirjoitti:

        Niin, en tiedä, voiko tupakalle olla allerginen. MUTTA jos tupakointi aiheuttaa allergiatyyppisiä oireita, on mahdollista, että allergian syy on lisäaineissa, joita tupakassa on PALJON. Silloin voi kokeilla lisäaineetonta tupakkaa. Sitä myy eräs helsinkiläinen tupakkakauppa Kalliossa.Tupakan merkki on Manitou. Kyse on itse käärittävästä tupakasta. Kannattaa kokeilla. Lähettävät muuten postissa. Kaupan nimi alkaa P:llä.

        Joo kylläeipä voi allergisoitua.itse kävin tänään terveystalolla ja diagnoosi oli allergisoitunut tupakalle


    • Tupakalleeee

      No ei se ole sen pahempi kuin hajuvesi. Aina tupakasta tehdään syyllistä. Hajuvesissä on paljon enemmän allergisoivia aineita ja aiheuttavat hajuyliherkkyyttä. En ole huomannut tupakan aiheuttavan mitään ongelmia.

      • hyujgtrfe

        Niin et vielä mutta odotahan muutama vuosi niin alkaa oireita ilmetä ;)


    • allergiaa

      Kyllä tupakalle voi olla allerginen, ja tietysti myös alkoholijuomille.

    • mgigugs

      Mitä oireita tupakasta voi ilmetä. Minulla ei ainakaan. Kaikki arvot kunnossa. Lääkärikin kehui miten huippukunnossa olen.

      • homeallerginen

        Keuhkosyöpää ja muita hengitystie sairauksia.
        Eikö jo koulussa opetettu että tupakoiminen on epäterveellistä?
        Kannattais lopettaa ennen kuin sairastut ja sit ei ole paluuta.

        Ja mitä sen allegiaoireisiin tulee niin itselläni jo pelkkä savun haistaminen saa yskittämään ja kohta on ääni käheänä ja nenä tukossa.
        Niin että ei voi kovin terveellistä olla poltettunakaan.


      • Martsa1976
        homeallerginen kirjoitti:

        Keuhkosyöpää ja muita hengitystie sairauksia.
        Eikö jo koulussa opetettu että tupakoiminen on epäterveellistä?
        Kannattais lopettaa ennen kuin sairastut ja sit ei ole paluuta.

        Ja mitä sen allegiaoireisiin tulee niin itselläni jo pelkkä savun haistaminen saa yskittämään ja kohta on ääni käheänä ja nenä tukossa.
        Niin että ei voi kovin terveellistä olla poltettunakaan.

        Itse taidan kyllä olla sitä mieltä että olen allerginen nimenomaan tupakalle, poltin eilen vähän enemmän ja silmänaluset ihan kauheet verrattuna eiliseen aamuun ja joo on koko aika myös painetta poskionteloissa ja lääkäri käskee koko aika lopettamaan, mutta....tämän aamuinen peilikuva kyllä sanoi että nyt pitäs ottaa ja lopettaa. Että taitaa tämä neiti olla allerginen sille. Täytyypi testata olla ilman apuuva :D


    • juhaaniiiiiii

      Kerronpas hieman mitä kävi. Olen polttanut tupakkaa yli 10 vuotta ja siirryin vähä yli vuosi sitten sähkötupakkaan. Poltin pelkästään sähkötupakkaa noin vuoden ja olo oli mitä mainioin kun sai polttaa missä halusi ja maku/hajukin tosi hyvää. Jossain vaiheessa aloin aivastelee tietyistä e-tupakan makuineista ja lopulta se meni niin että olin hommannut uusimmat sähkötupakka vehkeet ja vaihtanut nikotiininesteitä kaikkia mahdollisia. Aloitin taas siis tupakoimaan kun en kestänyt sitä silmien vuotamista ja keuhkojen rahinaa sekä aivastelua. Nyt sitten olen popsinut nikotiinipurkkaa ja aina kun aloitan tupakoimaan niin muutaman viikon päästä alkaa aivastelu yms. Eli allergisia oireita. Joten itse olen ihan varma että olen allerginen jollekkin tupakka lisäaineelle tai jotain kun nenää kutittaa nii julmetusti kun poltan tupakkaa.. en tiedä mikä laukaisi oireet kun allergioita ei ikinä ole ollut mutta vahvasti epäilen että nimenomaan joku sähkötupakan makuaineista. Eli kirjaimellisesti helvetin hyvä allergia kohde kun ihan tekee mieli lopettaa tupakointi kun ei kestä tätä nenän vuotamista,silmien vuotamista ja aivastelua!! Ps. Lääkärit ei sitten tiedä yhtään sähkötupakasta mitään kun koitin oireita selitellä niille niin niillä ei kokemusta e-tupakointi haittavaikutuksistA ollenkaan. Ootellaan siis testejä 5-vuoden kuluttua mitä paskaa toi sähkötupakka on.

      • lakupekka

        Itelläni tulee aina välillä nuuskaa käyttäessä aivastuksia yms oireita
        En ole kyllä varma onko se nikotiini vau joku e aine joka sen aiheuttaa.


    • Nikke-Niilo

      Nuuskan, tupakan tai nikotiini-imeskelytablettien käyttö yli viikon ajan aiheuttaa itselleni voimakasta kutinaa ja ihon hilseilyä. Johtuuko sitten nikotiinistä vai lisäaineista, ei pysty sanomaan. Selvä allerginen reaktio joka tapauksessa. Myös selvää lihasjäykkyyttä aamulla herätessä, menee ohi kuitenkin nopeasti.

      Tuolla joku kirjoitti, ettei minulla ainakaan ole tullut mitään, aina kaikki pannaan tupakan syyksi. Urpo. Tupakka nyt kyllä todistetusti on vaarallista. Toisiin se vaikuttaa enemmän ja toisiin vähemmän, nopeammin tai hitaammin. Alkuperäinen kysyjä varmasti halusi vastauksia sellaisilta, joilla on jotakin kokemuksia tai tietämystä asiasta. PS. En kuulu tupakan tai nikotiinituotteiden vastustajiin, vaikka pahaa tekeekin.

    • odottavanaikaonpitkä

      Mille tahansa voi allergisoitua. Tupakoitsija sytyttää savukkeen myös rauhoittuakseen muilta ärsykkeiltä, toisenlaisilta allergioilta. Lääketiede lähinnä rokotteiden avulla luo lisää yliherkkyyksiä puuttumalla hyvin karkealla tavalla immuniteettiin. Jotkut lääkärit ymmärtävät tämän, toiset ovat täysin pihalla. Ikävä kyllä toistaiseksi kaikki jatkunee ennallaan eli nykyisen hoitokäytännön avulla ongelmat ovat enemmänkin lisääntymään kuin vähenemään päin.

    • Tupakka-allergia

      Kyllä voi olla allerginen tupakalle. Joillekin tupakka aiheuttaa suoraa pahoinvointia, kuvotusta, tajunmenetystä, ja vertavuotavia ikeniä jne.

    • TupakkaOnRoskaa

      No mulla ei pelkästään savu vaan tupakan hajukin aiheutaa reaktioita.
      Reaktiot on semmosii että kieltä kutitaa nenä vuotaa nenää kutitaa mulla tulee myös oksennus refleksi joskus siitä.
      Siks yritän pidätellä henkeä kun kävelen jonkun tupakoitsijan ohi, mutta jos satun haistaan sen niin mä rupeen pitään ihmeellistä ääntä hönkimään ilmaa ulos nenän ja suun kautta.
      Mahdanko mä olla allerginen sille?

    • Anonyymi

      Kyllä. Mulla vähäinenkin altistuminen tupakan rasvoille (esim. savusta, tupakoitsijan vaatteista, autosta jossa poltettu) aiheuttaa astmakohtauksen, rintakipua ja nokkosrokko ihottuman.

    • Anonyymi

      Zonnic mint haittavaikutukset: Allergiset reaktiot, jotka voivat olla vakavia. Tämä oli se harvinaisin sivuvaikutus. Esiintyvyys yksi tuhannesta.

    • Anonyymi

      Mulla kutisee kurkku ja ahdistaa ja nikotiinipurkasta tulee hengenahd

    • Anonyymi

      Passiivisena polttajana ainakin .Mikreeni,huono olo.Savukeiden savusta ihminen kun puhaltaa svun ulos.On myrkylisä hiukasia enemän kuin se mitä keuhkoisns svua ihminen vetä.Jos taloudesssi sisätilat tupakoit ja omistatKissan,Koiran ymm.Ovat alttiita savusta tulevaan myrkkyyn.Saavat iho oireita kuten ihmiset. Saavat silmä oireita kuten ihmiset.Lopulta syövän.Joten turhaan ei Suomess ole tupakointi kiellot julkiset rakennukset,ravintolat,parveketupakointi .Peruskoulujen pihat ymm.

    • Anonyymi

      Noita sateenkaaren värejähän ei myytävissä pakkauksissa juurikaan näy. Eikä ostettavissa.

    • Anonyymi

      Mulla särkee päätä jos joku tupakoi vieressä esim laivalla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      52
      2884
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      536
      2733
    3. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      48
      1885
    4. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      32
      1867
    5. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      119
      1758
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      302
      1698
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      9
      1352
    8. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      62
      1163
    9. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      90
      1144
    10. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      22
      1122
    Aihe