Uniapnea?

out of breath

Olen kuorsannut lapsesta asti, nukkunut aina makeasti. Miehen mukaan viime aikoina on kuitenkin kuulostanut siltä, että minulla olisi hengityskatkoksia. Olen myös viimeisen kuukauden ihmetellyt, miten joutuu juoksemaan vessassa monta kertaa yössä.

Nämä ovat merkkejä uniapneasta, mutta muita oireita en ainakaan vielä huomaa. Masentunut (vuodenaikasmasennusta erityisesti keväisin) olen ollut vuosia, ja mahdolliset kognitiiviset oireet tahtovat kyllä mennä helposti sen piikkiin.

Pääseeköhän näillä tiedoilla tutkimukseen?

Entä miten on lääkärien suhtautuminen ylipainoon? Olen ollut lihava koko ikäni ja laihdutusyritykset eivät ole onnistuneet ja koska laihdutus on järjestelmällisesti laukaissut kohdallani ahmimista, olen sen jo aikaa sitten lopettanut ja sain siten painon heittelyn hallintaan. Tiedän, että ylipainon vähentäminen auttaa tehokkaasti uniapneaan. En kuitenkaan kaipaisi TAAS sitä saatanan saarnaa, jonka kuulen joka kerta, meninpä lääkäriin sitten borreliaepäilyn tai korvatulehduksen takia. Paino ei kuitenkaan viimeiseen viiteen vuoteen ole noussut, pikemminkin se hyvin hitaasti on laskusuunnassa eli se ei (ehkä) selitä nyt ilmestyneitä oireita. Ainoa muuttunyt asia on viime talvena sairastaman keuhkoinfektio, joka laukaisi ilmeisesti astman (tutkimukset toukokuussa) . Ja nyt on allergiakausi. Voisivatko nämä vaikuttaa uniapnea-oireiluun?

4

1963

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • CPAP välttämätön

      TYKS:n keuhkolääkäriltä astmatutkimusten yhteydessä lähetteen uniapneatutkimuksiin.
      Näin tuli päätös ja selvyys 15 vuoden turhiin lääkärissäkäynteihin, kalliisiin tutkimuksiin (mm. magneettikuvaus ja verisuoniangiografia) ja mitä ilmeisimmin luulotautiseksi leimaamiseen.

      Oireina minulla olivat aamupäänsärky ja -aamuhuonovointisuus, sekä toisinaan sydämentykytys varsinkin öisin.
      Päänsärky tulee vieläkin ihan varmasti, jos menen esim. päivällä pitkäkseni ja nukahdan, vaikka vain hetkeksi ilman CPAP-laitetta.

      En kuitenkaan joutunut juoksemaan vessassa öisin, joten mielestäni sinun kannattaisi pyytää vaikka terveyskeskuksesta laboratoriolähete virtsatutkimusta varten varmuuden vuoksi.
      Voihan olla, että uniapnea tällaistakin aiheuttaa, kun uni on katkonaista, mutta ei kylläkään minulle.

      Voin sanoa, että uniapneaoireiden alkaessa olin normaalipainoinen vuosikausia. Sen jälkeen olen lihonut ja laihtunut, miten milloinkin, mutta uniapneaan näillä vaihteluilla ei minun kohdallani ole ollut minkäänlaista vaikutusta.
      Vasta CPAP-laite toi pysyvän avun ja kaiken lisäksi astmanikin on parantunut niin, etten juurikaan nykyisin tarvitse lääkitystä. Uskon, että CPAP-laite on auttanut siihenkin.
      Laitteeseen kyllä ajan myötä tottuu ja se on helpompi hyväksyä, kun huomaa kuinka tarpeellinen se on.

      Keuhkolääkäri muuten katsoi heti kurkkuuni ja sanoi, että vähän ahtaalta näyttää ja minulta on sentään nielurisatkin leikattu jo nuorena.

      • out of breath

        Kiitos vastauksesta. Mukava kuulla, että olet saanut diagnoosista selityksen moniin vaivoihin ja löytänyt toimivan hoitokeinon.

        Jostain tosiaan luin, että tuo yöllinen vessaramppaus voi liittyä uniapneaan tai sokeritautiin. Jälkimmäinen ei ole varmaankaan kyseessä - minulta on hiljan mitattu paastoverensokerit ja olivat ihan ok.

        Jos sinullakin kerran astman tutkimuksen yhteydessä ruvettiin asiaa selvittämään, niin ehkäpä minäkin sitten ensi viikolla otan asian puheeksi astmavastaanotolla.

        Tosiaan vielä ei ole isompia oireita, ehkä joskus on päätä särkenyt aamulla. Mutta uniapneahan voi kehittyä hitaasti eli alkaa harmittomilla hengityskatkoksilla ja vasta myöhemmin kehittyy hapenpuutetta joka herättää ja aiheuttaa sitten todellista univajetta. Varmaan kannattaa riski diagnosoida ja hoitaa ennen varsinaisten oireiden ilmaantumista.

        Jotain tuosta CPAP-hoidosta lueskelin ja ihmisten kokemukset tuntuvat positiivisilta. Pikku epämukavuutta laitteen käyttöä opetellessa kestää ihan hyvin, jos elämänlaatu sillä paranee tai pysyy hyvänä. Ovatko laitteet sellaisia, että niitä voi helposti kuljettaa? Saako niitä ottaa lentokoneeseen? Matkustelen työni takia melko paljon, usein vain käsimatkatavaralaukun kanssa. Entä ovatko laitteet kalliita?


      • Edellinen kirj.
        out of breath kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta. Mukava kuulla, että olet saanut diagnoosista selityksen moniin vaivoihin ja löytänyt toimivan hoitokeinon.

        Jostain tosiaan luin, että tuo yöllinen vessaramppaus voi liittyä uniapneaan tai sokeritautiin. Jälkimmäinen ei ole varmaankaan kyseessä - minulta on hiljan mitattu paastoverensokerit ja olivat ihan ok.

        Jos sinullakin kerran astman tutkimuksen yhteydessä ruvettiin asiaa selvittämään, niin ehkäpä minäkin sitten ensi viikolla otan asian puheeksi astmavastaanotolla.

        Tosiaan vielä ei ole isompia oireita, ehkä joskus on päätä särkenyt aamulla. Mutta uniapneahan voi kehittyä hitaasti eli alkaa harmittomilla hengityskatkoksilla ja vasta myöhemmin kehittyy hapenpuutetta joka herättää ja aiheuttaa sitten todellista univajetta. Varmaan kannattaa riski diagnosoida ja hoitaa ennen varsinaisten oireiden ilmaantumista.

        Jotain tuosta CPAP-hoidosta lueskelin ja ihmisten kokemukset tuntuvat positiivisilta. Pikku epämukavuutta laitteen käyttöä opetellessa kestää ihan hyvin, jos elämänlaatu sillä paranee tai pysyy hyvänä. Ovatko laitteet sellaisia, että niitä voi helposti kuljettaa? Saako niitä ottaa lentokoneeseen? Matkustelen työni takia melko paljon, usein vain käsimatkatavaralaukun kanssa. Entä ovatko laitteet kalliita?

        Kyllä CPAP-laitetta voi melko helposti kuljettaa mukana sen omassa olkalaukussa. Tietystikin olisi helpompaa, jos ei sitä tarvitsisi joka paikkaan mukana viedä, mikäli aikoo yöpyä.
        Kyllä laitteen voi viedä lentokoneeseen. En ole lähivuosina matkustanut lentokoneessa, mutta jossain tilaisuudessa on sanottu, että laitteesta voi pyytää todistuksen lentokoneessa matkustamista varten.

        Ohjekirjassa sanotaan lisäksi, että kysy neuvoa lentoyhtiön palveluosastolta, jos aiot käyttää laitetta lentokoneessa.

        Kyllä laite on aika kallis, jos sen hankkii itse, jolloin sen saa tietenkin nopeasti.
        En tiedä tämän hetken hintaa, mutta laitteen saa kyllä ilmaiseksi käyttöönsä, jos odottaa jonkin aikaa.

        Luin juuri, että laite kustannetaan kotikunnan kuntoutusvaroista ja se on potilaalle maksuton.
        Minä kävin alussa pari kertaa lääkärin tutkimuksissa Paimion Sairaalassa. Sen jälkeen olen käynyt parin vuoden välein uniapneahoitajan vastaanotolla.

        Kaipa laitteen käytössä alussa jokaisella jonkin verran totuttelemista on. Ensimmäisenä talvena, kun lämpö oli korkeammalla, heräsin usein siihen, että suu oli niin kuiva, etten pystynyt puhumaan.

        Seuraavana vuonna sain sellaisen ilmankostuttimen, johon piti jatkuvasti ostaa pullovettä ja koko laite oli yhtä tyhjän kanssa. Jossain vaiheessa en käyttänyt enää kostutinta ja ihme kyllä ei sitä suun kuivumistakaan paljon ole enää tullut. Olen kai tottunut nukkumaan suu kiinni.
        Kasvoilla oleva muovinen maski tuppaa aiheuttamaan hiukan pieniä näppyjä, koska hautoo ja hiostuttaa jonkin verran.
        En kuitenkaan valita, sillä minulle laite on ehdottomasti välttämätön.


      • pikkulääkäri
        Edellinen kirj. kirjoitti:

        Kyllä CPAP-laitetta voi melko helposti kuljettaa mukana sen omassa olkalaukussa. Tietystikin olisi helpompaa, jos ei sitä tarvitsisi joka paikkaan mukana viedä, mikäli aikoo yöpyä.
        Kyllä laitteen voi viedä lentokoneeseen. En ole lähivuosina matkustanut lentokoneessa, mutta jossain tilaisuudessa on sanottu, että laitteesta voi pyytää todistuksen lentokoneessa matkustamista varten.

        Ohjekirjassa sanotaan lisäksi, että kysy neuvoa lentoyhtiön palveluosastolta, jos aiot käyttää laitetta lentokoneessa.

        Kyllä laite on aika kallis, jos sen hankkii itse, jolloin sen saa tietenkin nopeasti.
        En tiedä tämän hetken hintaa, mutta laitteen saa kyllä ilmaiseksi käyttöönsä, jos odottaa jonkin aikaa.

        Luin juuri, että laite kustannetaan kotikunnan kuntoutusvaroista ja se on potilaalle maksuton.
        Minä kävin alussa pari kertaa lääkärin tutkimuksissa Paimion Sairaalassa. Sen jälkeen olen käynyt parin vuoden välein uniapneahoitajan vastaanotolla.

        Kaipa laitteen käytössä alussa jokaisella jonkin verran totuttelemista on. Ensimmäisenä talvena, kun lämpö oli korkeammalla, heräsin usein siihen, että suu oli niin kuiva, etten pystynyt puhumaan.

        Seuraavana vuonna sain sellaisen ilmankostuttimen, johon piti jatkuvasti ostaa pullovettä ja koko laite oli yhtä tyhjän kanssa. Jossain vaiheessa en käyttänyt enää kostutinta ja ihme kyllä ei sitä suun kuivumistakaan paljon ole enää tullut. Olen kai tottunut nukkumaan suu kiinni.
        Kasvoilla oleva muovinen maski tuppaa aiheuttamaan hiukan pieniä näppyjä, koska hautoo ja hiostuttaa jonkin verran.
        En kuitenkaan valita, sillä minulle laite on ehdottomasti välttämätön.

        tapaus uniapnea: vanhempi henkilö(normaalipainoinen) käynyt unitutkimuksessa,jossa todettiin uniapnea.sitä on sairastanut monta vuotta.hoitoehdotuksiin kuului mm.painemaski.ei tämä henkilö halunnut sitä.niinpä siitä tutkimuksesta ollut apua.eräänä päivänä tuli puheeksi tuo suomessa laiton kasvi(kannabis sativa),keskustelu päättyi ja tämä henkilö halusi kokeilla sitä.annostelu ja nauttimistapa oli hyppysellinen kuivattua lehteä voileivän päällä illalla.nyt siitä on kulunut n.2kk ja mm.uniapnea,psoriasis,aamuverenpaineen nousu on hävinnyt.(psoriasis ei ole kokonaan hävinnyt,mutta kutina on loppunut ja ihottuma pysynyt rauhallisena)
        lääkitys jatkuu...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      52
      2784
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      517
      2624
    3. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      48
      1835
    4. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      31
      1749
    5. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      117
      1723
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      301
      1659
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      9
      1262
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      76
      1086
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      22
      1072
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      54
      1067
    Aihe