Tervaveneen paikkailu

Jukka J

Sain vanhan puuveneen itselleni, se on ollut pari vuotta käyttämättä ja nyt ajattelin tervata sen ennen kesää. Veneessä on kuitenkin halkeamia, millä ja miten sitä voisi paikata, että pysyisi pinnalla.

6

820

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ?

      tuo tieto ei vielä oikein riitä. Siis onko se lauta- vai vanerilautavene.(eli siis) Minkälaisia halkeamia ja missä.
      Onko ennen tervattu (vissiinkin on) joten tervaa se ukopuolelta ja kun se on kuivunut, upota hyvin kiinnitettynä rantaan jossa on tasainen ja kivetön pohja, tai tee sille lankuista peti alle, ja upota se kivilastissa siihen ainakin penkkejä myöten pariksi, kolmeksi viikoksi ainakin suht tuulettomaan paikkaan, ettei se keinu puolelta toiselle tuulessa. Tervan koostumuksestahan on paljon juttua s24 palstalla. Pelkkää tervaa ei kannata käyttää. Sisäpuolelta ei ehkä kannata enää tervata tähän aikaan vuodesta ollenkaan.

      • Jukka J

        Siis se on ihan perinteinen, käsityönä tehty lautavene. Sitä on varmaan tervailtu oikealla hautatervalla, minulla on kuitenkin tätä "nykyaikaista" sekoitettua tervaa, jonka voi sivellä ilman kuumenteluja.

        Ne halkeamat ovat ilmestyneet niihin sivulautoihin ja leveimmillään n.10 millisiä, eivät kuitenkaan ulotu laudan läpi, mutta menisivätkö ne silti umpeen ihan vedessä turvottamisella?


    • tervan polttaja

      Jos veneessäsi on 10 mmn halkeimia laudoissa niin ne voi ja kannattaa korjata mikäli veneessäsi ei ole lahonvikaa Puuvene.net löytyy neuvoa ja ohjeita.Itse korjaan yli 2-3mmn halkeimat siten,että ajan käsijyrsimellä halkeimaan V-terällä 13mm lautaan 10 -12 mm syvän V-muotoisen uran ja liimaan kolmioriman siihen vedenkestävällä liimalla esim kiilto F3 Silikooni korjaus onnistuu vain lyhyt aikaisena hätäkeinona koska venesilikoonin elastisuus katoaa vuosien saatossa ja repeilee puusta irti puun eläessä.Parempi on käyttää bitumipohjaista massaa esim Broof 10,joka turpoaa vedessä joskaan ei ole pitkäikäinen sekään.Tervatessa kannattaa kaapia irtoava vanha terva pois ja kuivattaa vene kunnolla ja tervata se ensin hyvin ohennetulla tervalla( Sinoli on hyvä ohenne) ja toinen kerros saa olla vähän tervapitoisempi.

    • ukko..

      poraat halkeaman päät,että ei jatku halkeilu,puu rimasta sopiva halkeamaan,sika fg 11 rimaan ja paikalleen.
      Halkeaman voit muotoilla sopivaksi rimalle.
      Anna sika.massan kuivua,liika pois ja tervaa pintaan.

    • hyvä tuli

      Ennenmuinoin kun meidän soutuvene halkeili ja vuoti niin se korjattiin tälläviisiin. Leikattiin kolkupyörän sisuskumista muutaman sentin levyistä kaistaletta. Kaistale halkeaman päälle ja sitten alumiinipeltisuikaletta tai sen puuttuessa vanhaa öljykanisterin kuvetta, joskus muovistakin. Kiinni pienillä nauloilla. Puukolla liiat kumit pois ja päälle sitten hölvättiin jotain vanhaa maalia tai muuta tököttiä. Aina tuli pitävää saumaa.
      No joo rumaahan se oli ja kaukana oikeaoppisuudesta mutta piti hyvin. Mainiosti se vene jonka nimi oli "Isokiero" sitten juhannuskokossa paloi vaikka olikin jo niin laho ettei pienet naulat enää paikoissa kestäneet.

    • Gilttsi2011

      Halkeamat tervaveneessä yritettään paikata kattohuovalla - ylimääräistä j a jjäänyt yli-sekataan ja kokeillaan, on tervattu viime syksynä, mutta epäilen jotta ns. raot tilkiintyvät?lähtteneet, ruostuneet ruuvit.

      Poika 10 v ruuvailee niittä just.

      Alapohjaan lisätään

      Kerrotaan, miten kävi?

      Ei kait matonkuteet käy? Hirsimökissä voisi käydä, muutoin varmaan ei?

      kiitos tiedosta edelliselle kertojalle =))

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      271
      2636
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      73
      1431
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      41
      1421
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      23
      1179
    5. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1154
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1153
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      48
      1146
    8. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      9
      1131
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      46
      1083
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      9
      1063
    Aihe