AA
A A A
Opastus ja palaute
liity jäseneksi!
 /   /  / Tunturi X220 vai Nopsa freeway?

Tunturi X220 vai Nopsa freeway?

7 Vastausta 1 337 Lukukertaa
Eli tarkotus ois varmaan noista "halvoista" pyöristä toinen ostaa. 8 vuoteen en oo ajanu ja nyt pyörä vaan kesäkäyttöön. Tunturin hinta ois 399 ja Nopsan 440..

http://www.tunturi-bicycles.com/fi/tuotteet/hybrid/hybrid-miehet/x220-m/

http://www.nopsa.fi/polkupyorat/hybridipyorat/nopsa-freeway/cid4/pid5/20
Noista voisi ehkä Nopsasta tehdä pyörän pienellä työllä. Tunturista täytyy vaihtaa koko etupää, joten siinä ollee enemmän askartelua. Nopsan ohjainkannatinviritelmä on sen näköinen, että en uskaltaisi sitä ostaa. Jos sen saa samaan hintaan kiinteänä, niin silloin ostat sen. Jos kannatinta ei voi vaihtaa, niin jatkat etsimistä.

Toinen haaste noissa pyörissä on kokojakauma. Kaksi kokoa tarkoittaa, että se ei useinkaan osu kohdalleen. Fillarilehden palstalla halvoista pyöristä eniten positiivista palautetta on kerännyt KONA:n Dew. Myös Nishikin Roadmaster kannattaa vilkaista.

http://www.konaworld.com/bike.cfm?content=dew

http://nishiki.fi/mallisto/kilpa/road-master
Toi Kona dew tuskin on tässä kaupungissa missään myynnissä.. Se ois noita sitten ilmeisesti parempi? 399e näyttää olevan hinta helsingis ja siihen tulis rahtikuluja 30e.
Konan Dew on valmistajan luokituksessa "asphalt" ja siinä on vältytty monista perushybridien killereistä. KONA:n tuotemerkki on USA:lainen, mutta halpispyöräthän tehdään melkein kaikki kaukoidässä. Sillä on laaja jälleenmyyntiorganisaatio Suomessa, joten kannattaa katsella lähikaupoista.

Kysymyksesi laatu on sellainen, että en ole varma, onko nettiostos järkevä. Ensimmäistä vähän parempaa pyörää ostava ei välttämättä osaa itse mitoittaa pyörää oikein. Mikä pahinta, niin mone urheiluliikkeetkään eivät tiedä riittävästi pyörän mitoituksesta. Oikea pyöräliike on siinä mielessä turvallisin vaihtoehto.
Toivottavast nyt vielä joku vastaa. Eli tuli soiteltua ton Kona dew plussan perään kun sitä tästä tuppukylästä ei löydä. Eli onko toi pyörä huomattavast parempi kun noi edellä mainitut, esim. vaihteet? Hintaa tulis 50e enemmän ku nopsaan koska en prkl saanu tingittyä yhtään puhelimes.. ; )

http://www.bikeshop.fi/index.php?module=ekauppa&type=2&product=B10DWP&listpos=7
Molempien pyörien osasarjat ovat KONA:n tapaan aikamoisia mixejä sisältäen vähän sitä sun tätä. Eivät kovin kummoisia, mutta parempaa ei tuohon hintaan saa. KONA on kuitenkin rehellinen siinä mielessä, että sen sivuilla kerrotaan kokoonpano!

Iso ero on tietysti jarrujen vaihtuminen mekaanisiksi levyiksi. Mekaaniset levyt vaativat hiukan säätöä koko ajan, mutta ne ovat huomattavasti helpommat ylläpitää kuin nestelevarit, joiden kanssa tarvitsee erikoistyökaluja.

Jonkun takavaihtajan muuttuminen pykälää paria paremmaksi on täysin merkityksetön muutos. Eli sitä ei kannata noteerata. Kahvojen ja vaihdevipujen muutoksella saattaa olla merkitystä, mutta en noita ole kokeillut.

Eniten mietityttää koon valinta. Kysymyksistä päätellen et ole kovin kokenut pyörän valinnassa, joten meneekö koko nappiin ilman osaavaa kaveria tai myyjää? Oletko kokeillut Fillarilehden palstan laskureilla?

Toinen huomioon otettava seikka on kokonaisbudjetti. Pelkkä pyörä ei ole kaikki, mitä tarvitset. Jo KONA:n Dewkin on sen verran hyvä pyörä, että kannattaa vakavasti harkita lukkopolkimiin ja pyöräilykenkiin siirtymistä. Yleiskäytössä ehkä kääntöpolkimet ja käveltävät kengät ovat oikea ratkaisu.

Tuossa jutussa on sitten muuta tilpehööriä, jota tarvitset. Lue listastaa hyvin kriittisesti, koska siihen on koottu tavaraa maantielenkkien ja pidempien työmatkojen näkövinkkelistä.

http://keskustelu.suomi24.fi/node/7061657

Itse ostaisin noista ehkä halvemman sittenkin ja varustelisin sen kunnolla, jos budjetti on tiukassa. Tarvikkeisiin ja varusteisiin menee äkkiä 150 - 200€.
Meinasin ihan pyöräliikkeestä mennä ton hakemaan.. Täytyy vielä soitella sinne kun kaikkia kokoja siellä ei ollut. En nyt ainakaan heti oo hankkimas kun pakolliset lukon ja pumpun. Kyllä se budjetti nyt ton n.50e eron kestää. Ton Konan painoa en mistään löytänyt. Näyttää ainakin kevyemmält kuin tuo Nopsa.
Pakolliset ovat U-lukko, pikkupumppu, paikkaustarvikkeet ja työkalusetti pakattuna satulalaukkuun. Lisäksi kannattaa vakavasti miettiä lukkiksia tai kääntöpolkimia ja kenkiä.

Tähän aikaan vuodesta alennusten saanti pyöristä on ymmärrettävästä syystä hankalaa. Tarvikkeista, jotka ostaa pyörän mukana, on kuitenkin tapana saada jotain.

Kaikisssa "pyöräliikkeissä" ei valitettavasti ole kovin hyvää ammattitaitoa pyörien mitoitukseen. Lue tuo ennakkoon:

http://www.fillari-lehti.fi/perus/jutut/2005/Oikeakoko.pdf

Pyöräliikkeessä kannattaa pyytää vierekkäin perus hybridi pomppukepillä, tuo KONA:n Dew ja joku edullinen maantiepyörä.Niissä voi sitten vertailla mm. painoa muistaen, että pyörivien osien massa on kaikkein ikävintä.
 /   /  / Tunturi X220 vai Nopsa freeway?

Keskusteluhaku

Laaja haku



Facebookissa suositeltua

Tietoa mainosten kohdentamisesta