maa-artisokkaa

sokaton

Mistä saa maa-artisokan mukuloita, ruokakaupasta? Vai voiko sitä kasvattaa siemenestä?
Ei ainakaan käyttämäni taimiston sivuilta löytynyt.
Pitääkö mukuloita esi-idättää, niin kuin siemenperunaa?

12

6090

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sokallinen

      Ovat tosihuonoja säilymään, muualla kuin maassa, joten ei kannata kauan idätellä ainakaan jos ovat vähänkään kosteassa, lähtevät kyllä hyvin kasvuun idättämättäkin.
      Ruokakaupasta varmaankin löytyy, minulta löytyisi maasta mutta pitäisi asua lähellä.(Lvt-Jkylä)

      • vanhoja mukuloita

        Kannattaa olla hyvissä ajoin ensi vuonna 'liikkeellä'. Heti kun lumet ovat sulaneet, niitä pitää kaivaa maasta ja istuttaa. Nyt ainakin H:gin alueella voi olla, että olisi jo liian myöhäänkin. Itse nostin ne n. kuukausi sitten ja saman tien laitoin uuttaa tulemaan.


      • sokallinen
        vanhoja mukuloita kirjoitti:

        Kannattaa olla hyvissä ajoin ensi vuonna 'liikkeellä'. Heti kun lumet ovat sulaneet, niitä pitää kaivaa maasta ja istuttaa. Nyt ainakin H:gin alueella voi olla, että olisi jo liian myöhäänkin. Itse nostin ne n. kuukausi sitten ja saman tien laitoin uuttaa tulemaan.

        Ja syksyllä jos on aikaa laittaa, voi laittaa jo ensikesää varten valmiiksi maahan.


      • köpewab
        sokallinen kirjoitti:

        Ja syksyllä jos on aikaa laittaa, voi laittaa jo ensikesää varten valmiiksi maahan.

        nurmijärven nummenkylässä kasvattavat,myyvät sillointällöin maaartisokkaa kesäisin kirkonkyläntorilla,itsekkin haluaisin ostaa säkin,mutta myyjä ei paljon mainostele?


    • Irma Saarinen

      Minulta voitte tilata maa-artisokan mukuloita.
      Maa-artisokan mukulasta voisin veloittaa 3 € kpl tai sopimuksen mukaan.
      Asun Rajamäessä Nurmijärvellä, josta ne voisi noutaa.

      Tiedustelut
      [email protected]

      • äitää

        hyötykasviyhdistyksestä saa


    • Ei syötävää

      Ostin luontaistuotekaupasta ison purkin maa-artisokkajauhetta, kun sen väitettiin puhdistavan elimistöä.
      Jo pienestä lusikallisesta jauhetta (ja vielä ruokaan sekoitettuna) seuraukset olivat hirvittävät. Siitä tuli vallan ennen-kuulumaton pieretys. Perse huusi jatkuvalla syötöllä. Ja tätä kokeiltiin monesti, pitkän ajan kuluessa.
      Joten, jos joku näkee pakolliseksi ismikseen, tunkea suuhunsa väen väkisin tuollaista moskaa, niin muista hakeutua johonkin eristyksiin. Sillä ihmisten ilmoilla et pysty olemaan mitenkään normaalisti.
      Mitään hyötyä sen käytöstä en havainnut, oli vain perkeleen kallista ostaa. Joten hyötyjiä ovat myyjät ja kaikki puheet siitä ovat vain myyntihöpinöitä. Tämä on kokemukseni tulos.

      • Tapio522eikirj...

        Myymme maa-artisokkaa. Hinnasta voimme sopia.
        tiedustelut: p. 046 566 1082 (Aarne)


    • arteshokkii

      Miksi moista rikka-kasvia haluat viljellä?

      Itselläni lähinnä koristekäyttöön yksi pensas - mukulat itävät liiankinhyvin vain heittämällä ne multiin, joten älä hienostele vaan lykkää mukula maihin ja seuraavana kesänä se tuottaa satoa.

      En kyllä vieläkään ymmärrä miksi joku haluaa kasvattaa tätä rikkakasvia - maku olematon, puhdistamisessa helevintomoinen duuni ja suppa ei mitään ihmeellistä. Olen tehnyt sitä eri tavoin ja en vain ymmärrä miten se olisi kenenkään makuun aivan kuten lehtikaali, joka ei edes maistunut etanoille - kaiken muun ne söi, mutta lehtikaaliin ne ei edes koskeneet.

      Kotiviljelyssäni olen jättänyt käyttämättä kolme kasvista ja ne ovat maa-artisokka, pinaatti ja lehtikaali - niiden maku ei vain toimi minun makunystyröiden kanssa.

      Lopputulemana - senkun lykkäät multiin ja kyllä se sieltä nousee - rikkaruohohan se lopultakin on.

      • sitroen.

        Se on rikkaruoho sille, joka ei osaa tai viitsi sitä kasvattaa. Ohjeita löytyy netistä.
        Itse mukula on hyvän makuinen mutta työläs putsata ja kuoria. Säilyy hyvin maassakin, ei tapa pakkanen kuten perunalle käy. Ja syksyllä kannattaa satoa alkaa kaivaa vasta muutamia päiviä sen jälkeen kun pakkanen on tappanut varret. Niistä varsista kun "vitamiinit" siirtyy mukulaan vasta viime tipassa.
        Ja onhan se näyttävä itse kasvinakin! Ei vain saa päästää pusikoitumaan; silloin se on kuin rikkaruoho eikä liian tiheässä kasvaessaan tee kunnon mukuloita.


      • weedgrass
        sitroen. kirjoitti:

        Se on rikkaruoho sille, joka ei osaa tai viitsi sitä kasvattaa. Ohjeita löytyy netistä.
        Itse mukula on hyvän makuinen mutta työläs putsata ja kuoria. Säilyy hyvin maassakin, ei tapa pakkanen kuten perunalle käy. Ja syksyllä kannattaa satoa alkaa kaivaa vasta muutamia päiviä sen jälkeen kun pakkanen on tappanut varret. Niistä varsista kun "vitamiinit" siirtyy mukulaan vasta viime tipassa.
        Ja onhan se näyttävä itse kasvinakin! Ei vain saa päästää pusikoitumaan; silloin se on kuin rikkaruoho eikä liian tiheässä kasvaessaan tee kunnon mukuloita.

        Työläs putsata ja kuoria, kerro vähän lisää - mulla ainakin muutama mukula kasvoi kiven ympärille ja oli hyvin hankala perata.

        Maultaan vaatimaton ja ainakin minun keittiöjuuresten käytössä olematon kasvis - retikkakin maistuu paremmin niin raakana kuin keitoissa tai paahdettuna uunissa.

        Pelkkä rikkaruoho meidän puutarhassa vaikkakin täyteen kukkaan puhjettuaan komea kasvi.


      • sitroen.
        weedgrass kirjoitti:

        Työläs putsata ja kuoria, kerro vähän lisää - mulla ainakin muutama mukula kasvoi kiven ympärille ja oli hyvin hankala perata.

        Maultaan vaatimaton ja ainakin minun keittiöjuuresten käytössä olematon kasvis - retikkakin maistuu paremmin niin raakana kuin keitoissa tai paahdettuna uunissa.

        Pelkkä rikkaruoho meidän puutarhassa vaikkakin täyteen kukkaan puhjettuaan komea kasvi.

        Auringonkukan sukulaiskasvi.

        Siemeneksi iso mukula, että saa jo alussa kunnon kasvuvauhdin. Eikä liian tiheään ettei tule maassa ahdasta ja sen takia pieniä mukuloita. Ja sitten satoa ei tosiaankaan kannata kaivaa maasta ennenkuin pakkanen on tappanut varret kokonaan. Mukula säilyy maassakin seuraavaan kevääseen asti.

        Maku on makuasia. Ei kaikki muutkaan kasvikset samalle maistu. Keittoihin sopii muitten kasvisten joukkoon ja tekevät ne siitä itsestäänkin vähän puuron oloista soppaa. Ja mihin kelvannee. Netistä löytyy vinkkejä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5790
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      26
      3667
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      227
      1921
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1772
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      94
      1222
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1177
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      290
      955
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      50
      948
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      889
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      848
    Aihe