AA
A A A
Opastus ja palaute
liity jäseneksi!

/   /  /  / ISÄLLÄNI MAKSAKIRROOSI
64 Vastausta 133 278 Lukukertaa

ISÄLLÄNI MAKSAKIRROOSI

Tänään sain tietää että isäni 65v.on ollut kaksi päivää teholla koska oksensi ja ulosti verta ja nyt on siirretty vuodeosastolle.Hän on sairaseläkkeellä ja ilmeisestikkin juonut aika paljon.Lääkäri sanoi että ei ole varma selviikö hän.Mitä tässä enää voi tehdä?Onko kenelläkään kokemusta asiasta että selviikö hän.

Maksakirroosissa

toimiva maksakudos korvautuu toimimattomalla sidekudoksella,joka ei pysty hoitamaan maksan tehtäviä kuona-aineiden "putsaajana".Ennuste varmaan riippuu paljolti siitä,että millainen osa maksaa on tuhoutunut.Ja, onko häiriöitä muiden elinten toiminnassa, (haima,munuaiset),vaikuttaa myös ennusteeseen.Mene rohkeasti kysymään lääkäriltä,varaa keskusteluaika ja kysy askarruttavia asioita.Osastojen lääkäreillä on kyllä "vastaanottoaikoja".Jaksamista sinulle ja erityisesti isällesi.Voit tehdä sen,että käyt tapaamassa isääsi oman jaksamisesi ja mahdollisuuksien mukaan.

Avopuoliso

Minun avopuoliso kuoli maksakirroosion.:(

luultavasti menoa, valitettavasti

Kuulostaa siltä että pitkälle on päässyt maksavauriot.
Sinä et voi tehdä muuta kuin ehkä käydä häntä katsomassa - jos ite haluat, jos hän odottaa. Hän on itse valintansa tehnyt.

Lähetän sinulle lämpimiä viboja, yhden ison karhunhalauksen ja positiivisia ajatuksia. Ei ne varmaan sinua paljon auta tuossa tilanteessa, mutta kuitenkin.

Oma isäni kuoli kirroosiin alle 60v.

Isästäni vielä

Kävin häntä sunnuntaina katsomassa sairaalassa,oli valvontahuoneessa ja näky oli aivan kamala.Suoraan sanoen menin shokkiin.Isälläni oli pelkät vaipat päällä ja tippaletkut kädessä,koko toinen käsivarsi oli aivan sinisen musta kun siihenkin oli tullut joku verenpurkautuma ja koko mies oli aivan turvoksissa.Silloin kun hän oksensi kotonansa niin verensyöksy oli kuulemma ollut niin kova että sisältä repesi jotain,en muista järkytykseltäni mitä.Eilen isä oli siirretty vuodeosastolle ja letkut oli otettu pois mutta lääkäri ei voi lupaa siltikään että hän selvii.Kiitän teitä kovasti vastauksista.

Jaksamista,

olen itse sairaanhoitaja.Olisikohan isällesi tullut ruoansulatuskanavan alueelle verenvuotoa;maksakirroosissa ruokatorven laskimot ovat herkkiä vaurioutumaan.
Nesteytettykin häntä varmaan on,osittain siitä johtunee tuo turvotus.Vaipat eivät ole kenellekään mieltä ylentävä näky,joskin ne hoidollisesti saattavat olla ihan asiansa ajavat.Toivon,että isällesi tapahtuisi käänne parempaan,mutta realisti kannattaa kuitenkin olla.Olisiko sinulla ketään,joka lähtisi sairaalaan kanssasi,jos tuntuu,ettet yksin jaksa? Tai kerro hoitajalle, jos yksin jääminen on vaikeaa potilashuoneessa.Tiedän tunteesi ja hätäsi;oma isäni sairastaa syövän loppuvaihetta,eikä tässä ammatti auta tippaakaan.Mennään päivä kerrallaan eteenpäin,muutakaan kun emme voi tehdä.

Isä soitti

Ja hän on päässyt toissa päivänä sairaalasta kotiin.Kovin tuntui pirteältä ja sanoi että juominen hänen kohdaltaan loppui.Niin kova jääräpää aina on ollut että ei uskonut hänelle maksakirroosia tulevan mutta nyt uskoo ja sanoi että henki on tärkeämpi kuin alkoholi.Joka tapauksessa olen ikionnellinen isäni puolesta.Kiitos sinulle Pihla tuesta ja neuvoista vaikka itselläsikään ei helppoa ole.

No hyvä

Hienoa, että isäsi haluaa lopettaa. Retkahduksen vaara on kuitenkin aina olemassa, vaikka hän nyt kertookin lopettavansa. Kun olo paranee tekee mieli viinaa ja sitten se on menoa, lopullisesti.
Pidä isääsi silmällä ja tsemppiä!

aivan totta

Sitä juuri pelkäänkin että ei vaan retkahtaisi edes sitä yhtä kertaa koska silloin se on menoa.Minun on vaikea kuvitella että hän tosiaan lopettaa kun on monta vuotta juonut.Jos ei olisi 350km.välimatkaa niin aivan varmasti kävisin hänen luona joka päivä.

Kiitos viestistäsi,

oli mukavaa lukea, että hän toipuu, mutta lopullinen toipuminen on viime kädessä hänen päätettävissään. Kukaan ei pysty toista ihmistä "puolesta vahtimaan", antamaan tukea ja motivaatiota kannustuksena kylläkin. Me ihmiset olemme usein jääräpäitä, ajattelemme, ettemme juuri me sairastu...mitä kautta nyt voisitte lähteä hankkimaan apua, että isäsi juominen loppuisi? Mikä olisi hänelle sopivin apumuoto? En osaa muuta kuin toivottaa teille jaksamista eteenkin päin ja isällesi nyt tsemppiä lopettaa juominen. Nämä ovat vaikeita asioita, eikä helppoa tietä liene, mutta toivottavasti löydätte sen!

Faijasi taisi lopettaa juomisen

ja elelee nyt maksansa kanssa sovussa, vai kuinka?

minunkin sairauteni

Koin arvostetun työpaikkani menetyksen, muitten sairauksieni vuoksi noin 3v sitten.. Se masensi ja tiputti maanrakoon. Se tuotti puolisoni ja perheeni arvoasteikon alentamisen minulle. Avioero.
Masennuslääkkeet ja alkoholi..
Nykyisin kai viinipullo päivässä lienee keskikulutus..
Pari rattijuopumusta ilman vahinkoja onneksi.
Ne vain pahentaa. Asteikko alenee.
Otin eilen, otan kai tänäänkin...
Tuttu tarina monille. Pelkään kuitenkin milloin?
Otan taas jotten pelkäis. Pidän lapsiini yhteyttä.
Minkälaista yhteyttä? Viileää.. vaivun lisää..
Eikait lapseni tarvi oikeesti isää??
Koitan aina nousta, mutta. Vielä kerran, ja taas uuen kerran, ehkä huomenna. paska on paskaa, eikä millään tahtois jaksaa. Toisethan juovat vielä enemmän. Kestänkö minä ja miten pitkään?
Ei oo helppoo sekään, jos ei aina mikään. Anteeksi antakaa ja polttohautaan kantakaa. Muistakaa edes ne hyvät hetket, ne nuoruuen ihanat retket.
Ettehän tee niinkuin minä teen. Herätkää......
Antti 55

Selvisikö

Toivottavasti isäsi selsvisi. Mieheni ei selvinnyt. Hän oli suunnilleen samassa jamassa. n. pari kuukautta meni sairaalassa ja nyt hän on kuollut. Tsemppiä Sinulle, yritä keskittyä muihin asioihin.

maksakirrosi

Isäni kuoli maksakirroosiin yli vuosi sitten. hänellä todettiin rasvamaksa runsaasta alkoholin käytöstä 2 vuotta ennen kuolemaa. silloin lääkäri sanoi että saa ottaa mutta kohtuudella. No se kohtuus unohtui hyvin pian rupesi menemään kossu pulloja useampi viikossa. tila heikkeni mutta lääkäriin ei suostunu. kuoli kotia. siitä ymmärtääkseni selviää jos on juomatta pisaraakaan, riippuen tietysti miten pitkälle on edennyt. Alkoli on viisasten juoma... kaikki ei vaan ole viisaita.

Ex mieheni samassa jamassa

Ex mieheni on juuri nyt samanlaisessa jamassa, mitä aloittaja kuvasi. Oksensi verta toukokuussa, oli tiputuksessa sairaalssa, ja lääkäri käski lopettaa juomisen. Ex:äni oli noin 2 viikkoa juomatta. Siivosi sinä aikana kämppänsä, pesi pyykkiä, laittoi kukkia pihaansa.( Rivitalopiha.)
Sanoi lopettavansa. Meni sitten kuskiksi kavereilleen viinakauppaan, osti kai itselleen pullon ja siitä se lähti. Juhannuspäivän iltana kolmen aikaan konttasi 3:n aikaan yöllä ilman kenkiä ja etsi kotiovea. Silmälaseista linssi kadoksissa. Päässä veriruhje. Sattumalta paikalle osuneena hain apua ja toimitimme hänet päivystykseen. Kengät ja kännykkä löytyivät ojasta, jonne hän oli kännissä kaatunut.
Pahalta tuntuu, toivoa ei tunnu olevan. Samalaisia ovat nämä kertomukset.......

Vahvasti epäilen mullakin tän taudin olevan

Mulla on villeiltä nuoruusvuosilta muistona (ei niin kivana) c-hepatiitti, joka tosin on ollut koko ajan oireeton.

Olen silloin tällöin juonut alkoholia, en usein, mutta kerralla aina kyllä kunnon kännit (harvoin päästään mihinkään, kaksi pientä lasta kotona).

Nyt juhannuksena juotiin miehen ja kavereiden kanssa jopa kaksi päivää putkeen, kun lapset saatiin mummolaan hoitoon. No, sunnuntai-iltana sitten alkoivat jalat puutumaan ja pikku hiljaa levisi myös käsiin. Maanantaiaamuna huomasin että jalkoihin ja käsiin oli ilmestynyt joka puolelle mustelmia, joista isoin oli jopa 10cm pitkä ja 2cm leveä.

Kävin lääkärissä, mutta ei sitten tullut mieleen edes mainita maksasta mitään, se ei kuitenkaan oo koskaan vaivannut. Ja tavallisista verikokeista se lääkäri ei löytänyt mitään poikkeavaa.

Nyt (juhannusta seuraavana perjantaina) avasin siideritölkin saunan jälkeen. Enkä ehtinyt juoda kuin puolet siitä, niin taas alkoi jalka puutumaan, välittömästi. Sen jälkeen tuli paha aavistus, että pakko olla jotain tekemistä nimenomaan juomisen ja sitä kautta maksan kanssa. Ja toinen oire mitä netistä löysin oli vatsan turpoaminen. Oon jo jonkin aikaa näyttänyt siltä kuin olisin raskaana, vaikka jalat ja muu vartalo ovatkin ihan hoikat.

Heti maanantaina varaan ajan lääkäriin. Tekisi mieli vain itkeä... Mitä jos mä kuolen? Meillä on kuitenkin 4-v. ja 1-v. lapset...

Mistä lähtien..

Mistä lähtien lapsilla olisi muka mitään väliä ollut? Ainahan se alkoholi on menny edelle. Niin varmaan sullakin kun tarkemmin ajattelet.

Kuulehan

Harvoin tapahtuvista kunnon känneistä ei maksakirroosia tule. Mene silti lääkäriin ja lopeta juominen, jookos.

jatkuu ja jatkuu

Hei ex-vaimo, tässä toinen moinen. Ex (60v.)on nyt kolmatta kertaa sairaalassa verensyöksyn jälkeen. Ekan jälkeen hän reipastui, ja jopa osti kukkia parvekkeelleen, toisen jälkeen mäyräkoiran kanssa kotiin, en usko että nytkään on järki tullut päähän. Juominenhan tuhoaa aivosoluja huimaa vauhtia, ja sen huomaa.
Kaikkea hyvää ja jaksamista kohtalotovereille.

Kauanko aikaa?

Isäni 58v. makaa tällähetkellä vuodeosastolla huonossa kunnossa... hänelläkin on maksakirroosi ja lääkärit on sanoneet, että seuraava pisara viinaa tappaa. Ja seuraava pisara tulee heti kun vaan kotiin pääsee eli heti kun vähän pystyssä pysyy... Pari kuukautta sitten oli edellisen kerran sairaalassa kun oli menny niin huonoon kuntoon juomisen takia. Heti kun kotiin pääsi alkoi juominen : ( Tää on tuskaa, alun shokit tuosta ulkomuodosta tietysti järkytti. Kaikki keinot on yritetty kyllä. Tässä saa kokoajan elää pelossa, että koska se kuolee... Tunteet on kaikinpuolin ristiriitaiset; riidelty ja vihattu on tuon viinanoton takia, mutta kaikestahuolimatta se on kuitenkin isä. Kuinka pian tuo maksakirroosi tappaa? Onko aikaa viikkoja, kuukausia, vuosia? Ihmettä rukoilen, et juominen loppuis! Oli jotenkin helpottavaa (?) lukea, että muitakin kohtalotovereita täältä löytyy. Jaksamista kaikille!!!

muistoissa vain..

Mä menetin isäni (just täytti 54v. heinäkuussa) viikko sit lauantai-sunnuntai välisen yönä. Kuolin syy tuli tänää; Rasvamaksa, kalkkeutuneet verisuonet, vanhoja ruhjeitä päässä kännissä kaatuilusta ja sydämenlaajentuma (se oli kuulemma melkeen kaksinkertasen kokonen). Ikävä on, mut mitä ei uskonu et viina ja rauhottavat tappaa yhdessä ja erikseen. Mä oon aina ollu isin pieni tyttö (niinku sekin mua aina nimitti) mut kai se viina oli rakkaampi ku ei voinu meidän kuuden lapsen takia juomista lopettaa. Otan sydämmellisesti osaa kaikien kohtalotovereitteni suruun. Tää on vaan kestettävä. Ei tehdä samaa virhettä viinan suhteen.

mitä on edessä?

ystävälläni todettiin maksakirroosi viime viikolla. poika on vasta 20 ja risat, joten uutinen tuli täytenä shokkina.

nuori herra ei enään lääkärille suostu..mitä siis on edessä?

maksakirroosi

Maksakirroosihan on parantumaton maksavaurio, jota tulisi hoitaa heti sen alkuvaiheessa, jotta sen eteneminen voitaisiin saada hidastumaan tai jopa pysähtymään kokonaan. Tähän takia olisi hyvin tärkee saada ystäväsi hoitoon ennen kuin on liian myöhäistä.
Jaksamisia sinulle ja ystävällesi.

vastaan itse, ikävä kyllä... ; (

Eli tossa heinäkuun puolessa välissä kyselin, että kauanko on aikaa; no nyt voin kertoo ikäväkseni, että aikaa oli tuosta vain 2 kuukautta kun isä kuoli... Eli tosi nopeasti tauti eteni, vaikka isä oli sairaalassa eikä siis juonut. Kotonakin yritti olla, mutta epileptisten kohtausten vuoksi joutui osastolle viikon jälkeen takas. Ei juonut, mikä toi meille jo suuria toiveita, mutta ikävä kyllä se oli jo liian myöhäistä. Suru on ollut suuri niin kuoleman jälkeen kuin ennen sitä (sairaalassa oloaika). Olen ihan kuitti; voimat on käytetty loppuun, rankkaa aikaa oli nuo pari kuukautta; niin täynnä tunteita, laidasta laitaan...ei oikein pysty asia vielä käsittelemään, sitä työntää sen vain mielestään arkisiin asioihin upottautuen. Tiedän, että asiat on pakko kohdata, mutta nyt en jaksa... Voimia kaikille alkoholistien omaisille!

Veljeni menetin

Toivon sinulle ja kaikille muillekin voimia!!
Veljeni löytyi kuolleena kotoaan (55v.) syy : alkoholismi ja seuraus: maksakirroosi. Olen vielä epätodellisessa olotilassa, hautajaisia järjestän, eikä kyyneleitä tule, sen ensimmäisen ulvonnan jälkeen..Kaupungilla katson vaistomaisesti näkyykö veljeäni kävelykadella..Mielessäni soi Hectorin LUMI TEKI ENKELIN ETEISEEN.
sisko

semmosta

Oma isä joutui sairaalaan viime perjantaina. Vuosi sitten todettiin c-hepatiitti. Juomista on jatkunut lähemmäs kymmenen-viisitoista vuotta, viimeiset 6 vuotta ihan solkenaan. Nyt todettiin maksakirroosi, ja pelottaa että se rupeaa olemaan menoa. Hän on vasta 39vuotias, 40 22.pvä tätä kuuta. Eniten tekee pahaa tietää se, ettei hän ole lopettamassa juomistaan edes päiväksi kun pääsee sairaalasta. Koska eihän hän voi kuolla, vaikka joisi miten paljon.. mitä vittua sitä tässä vaiheessa voi itse enää tehdä?

mikä avuksi

Minä olen 42 v. terkkariopiskelija . Mun lapset taitaa olla aika samanikäisiä kun sinä. Minäkin lopetin juomisen ja tupakoimisen vuosia sitten ja olen nykyään raivoraitis...mun pojat tarvii mua ja sinä tarvit isääs.. Auttaisko yhtään jos saisit hänet ymmärtämään kuinka tärkeä se oma isä lapselle oikeasti on! Tiukkapipoinen valistus ei auta näissä tapauksissa, tunnemaailmassa liikkuvat keskustelut ja realistisen tiedon iskeminen isän aivoihin siitä että viina voi tappaa ihan oikeasti. Tänään on sun isän syntympäivä ja nuori mies vielä,hänet voitaisiin vielä pelastaa. Maksakirroosi pysähtyy kun juomisen lopettaa ja jäljellä olevalla maksalla voi pärjätä! onnittele minunkin puolesta synttärisankaria!

T.eräs hoitsu

mikä avuksi

Minä olen 42 v. terkkariopiskelija . Mun lapset taitaa olla aika samanikäisiä kun sinä. Minäkin lopetin juomisen ja tupakoimisen vuosia sitten ja olen nykyään raivoraitis...mun pojat tarvii mua ja sinä tarvit isääs.. Auttaisko yhtään jos saisit hänet ymmärtämään kuinka tärkeä se oma isä lapselle oikeasti on! Tiukkapipoinen valistus ei auta näissä tapauksissa, tunnemaailmassa liikkuvat keskustelut ja realistisen tiedon iskeminen isän aivoihin siitä että viina voi tappaa ihan oikeasti. Tänään on sun isän syntympäivä ja nuori mies vielä,hänet voitaisiin vielä pelastaa. Maksakirroosi pysähtyy kun juomisen lopettaa ja jäljellä olevalla maksalla voi pärjätä! onnittele minunkin puolesta synttärisankaria!

T.eräs hoitsu

Ei auta!!!

Ikävä kyllä sillä ei ole mitään vaikutusta vaikka kuinka kertoo kuinka tärkeä isä tai pappa on... Kyllä sitä tuli itselläkin kaikki mahdollinen kokeiltua, rukoiltua, raivottua, ihan kaikki mitä keksiä voi!!! En tiedä itsekkään miksi niin kiehahti kun hoitsu ehdotti, että jos vaan kertois iskille, että on tärkeä lapselle niin se sais juomisen loppumaan; ehkä tämä on mulle vielä niin arka aihe... Ja koska voin sanoo omalta kohdaltani, että kyllä isä tiesi kuinka tärkeä se oli ja kuinka siitä silti välitetään, mut kun se viina vaan vie!!!

Miten huomasi kirroosin oireet

Hei
Pelästyin ystäväni kuolemasta maksakirroosiin. Itsekin juon aika paljon. Miten tietää, että maksa on menossa? Onko silloin jo myöhäistä?

ei näy

Maksakirroosi on sen verran vakava tauti, että sitä on tietämättään sairastanut vuosia. Vasta loppuvaiheessa alkaa oireet. Mahaan kertyy nestettä. Luin lääkärikirjasta, että vuoden kuluttua noista oireista puolet on elossa.

Käytön lopettaminen

Lähes ainut mikä auttaa lopettamaan lopullisesti on AA-ryhmä. Jotkut pääsevät eroon juomista uskon avulla. Alkoholi on parantumaton sairaus, joka voittaa perheen, pimpin, kunnianhimon ja kaiken muun.Olen itse alkoholisti ja menin kaikki keinot yrittäneenä mukaan.Nyt raittiutta toistakymmentä vuotta. AA-ryhmästä saa vertaistukea ja siellä on 12- askeleen selviytymisohjelma.Omaisille on AL-anon, (alkoholistien omaiset) Tervetuloa mukaan, meitä AA,n avulla raitistuneita on Suomessa jo tuhansia. Huom, jäsenissä on ateisteja n.1/3, joten jos joku säikähtää kun ohjelmassa puhutaan Jumalasta, niin se tarkoittaa korkeampaa voimaa, vaikkapa ryhmän yhteistä voimaa, lämpöpatteria tai miten kukin asian käsittää.
Terve! itsekkin olen saanut raittiutta nyt vasta vajaa kuusivuotta, tosin. Aa:n avulla olen saanut kaikki sivilissä tapahtuneet törttöily hoidettua ja siitä huolimatta aion jatkaa tätä päivä kerralaan ohjelmaa. En ole mikään uskovainen en ole ateisti olen alkoholisti tänää jonka yksi huikka erottaa täydestä juoppoudesta. Tänään en sitä ota huominen on toinen juttu.

AA:ta kannattaa kokeilla. Kerralla se ei ehkä raitista mutta ajatus saattaa jäädä itämää...
Ehkä Edillekkin kävi niin...

Saman kokenut

Myös minun veljeni löydettiin kuolleena kotoaan noin kuukausi sitten. Kuolinsyy oli täsmälleen sama kuin veljelläsi. Osasin odottaa jotain tällaista, koska hän oli juonut rankasti jo vuosikausia. En kuitenkaan tiennyt, että maksakirroosi voi tuhota hänen terveytensä niin totaalisesti ja tuhoisasti kuin nyt tapahtui. Hän joi itsensä kuoliaaksi, enkä koskaan oppinut tuntemaan hänen oikeaa minäänsä. Surullista.

Tenunenät

Kaksi kaveria "entisiä" sillä minä lopetin juomisen.On kuollut viime aikoina VIINAAN toinen oli Jallu oli 57 ja Rami 55.Molemmilta lensi veri kaarena Rami kuoli kotiinsa ja Jallu kerkesi sairaalaan jonne kuitenkin kypsyi.Molemmat veti viinaa ja kaljaa kaksin käsin.Minä lopetin kaljottelun kerta heitolla kokonaan kolme vuotta sitten.En aijo ainakaan viinaan kuolla noutajan tuloon on siten jokin muu syy.

Alkoholi vie

Kun googletat "alkoholismi kuolema syyllisyys", löytyy hyviä artikkeleita alkoholin todellisesta rappeuttavasta vaikutuksesta
Ei siinä auta kenenkään rukoilut tai anomiset, jollei viinaa saa, tuska on hirvittävä. Tässä kierteessä tappava aine on myös parhain lääke. Järkyttävä ja kauhea totuus.
Syyllisyys on turhaa, omaisten siis.

vaikeaa

juominen,mutta jospa ymmärtää että nyt ei kannata leikkiä elämällä.Sukulaisellani todettiin juuri kirroosi ja nyt odottelee pääsyä sairaalaan tarkempiin tutkimuksiin ja nesteen poistamiseen vatsasta.Jos lopettaa juomisen niin onko vielä toivoa,hän itse sanoi,ettei vielä haluaisi kuolla ja hän on 55v.

Alkoholikko

Puolisoni on alkoholisti. Työssä käyvä normi-isä.
Vaan iltaisin täytyy naukkuja saada - salaa tosin. Niitä pulloja löytyy halkopinosta, laatikoista, kirjojen takaa, kivien koloista - oikeastaan kaikkialta sieltä missä on pullon mentävä kolo. Mutta kun pullot ovat aina jotain vanhoja - "en oo mitään ottanut". Maksa laulaa hoosiannaa, jo vuosia. Munuaiset tökkii, verenpaineet heittelee ylös ja alas (paras 77/49),sokerit vispaa. Maksakirroosi vaikuttaa myös aivoihin: yhteen-ja vähennyslasku tökkii, käytös on ajoin irrationaalista, esim. syömättömiä ruokia pitää piilottaa ettei mamma toru - ja toruu kumminkin, kun löytyy viikkoja vanhoja kätköjä. Aika vaikeeta pitää toinen hengissä, mutta voiko hukkuvan antaa hukkua?

Siskolla maksakirroosi

Löysin tähän ketjuun googlettaessani maksakirroosia. Vähän yli 50 vuotias isosiskoni on toista kertaa sairaalassa maksakirroosin takia. Hänella on skitsofrenia, jota ei koskaan olla systemaattisesti hoidettu. Ollaan toimittu hänen tahtoa noudattaen, eikä kyllä apua mistään ole tyrkytettykään. Ainoa aine johon siskoni luottaa on alkoholi. Sillä hoituu kaikki vaivat. Myös tämä elämä. Hän on ilmeisesti jo oksentanut verta ja neste on turvottanut vatsan valtavaksi palloksi. Eikä me voida mitään. LOhdun sanoja muille läheisille, pitäkää itsestänne huolta, se on kaikkien ensimmäinen velvollisuus.

Toivottavasti isäsi on hengissä

Oma isäni joutui vähän aikaa sitten sairaalaan kirroosin takia. Oireita ei tunnistettu riittävän ajoissa eikä hän itse ajatellut minkään johtuvan alkoholinkäytöstä. Hänellä ei liene enää paljoa aikaa, sisäelimet ovat ilmeisen pahoin vaurioituneet. Kauhea suru, kun ei voi tehdä mitään. Erittäin paljon sympatiaa teille kaikille, joilla läheinen, rakas, tärkeä ihminen on loppusuoralla ja teette tätä samaa kovaa surutyötä. Isäni totesi itse, että jos tästä ei muuta hyötyä ole, niin ota opiksi äläkä tee samaa virhettä. Haluan jakaa sen ajatuksen häneltä tänne -jospa joku, jonka kohdalla ei ole vielä liian myöhäistä, vaikka havahtuisi miettimään.

järkytys

Hei. isälläni todettiin maksakirroosi eilen. En ole nähnyt häntä koskaan humalassa eikä hän ole käyttänyt alkoholia. Hän on ollut kaksi viikkoa sairaalassa eikä tiedetä vielä mikä on ennuste. En haluais luopua hänestä vielä.
Hei, meidän isä ei olen enää hengissä! Loppusuoralla kannattaa olla epäitsekäs ja olla niin paljon läsnä kuin voi. Viha ja turhuuden tunteet kannattaa heittää nurkkaan, jos aikaa on enää vain muutama kuukausi. Sitähän ei voi koskaan tietää minkäverran aikaa on jälkellä, muttei jää itsesyytöksiä kun alkoholisti tästä maailmasta poistuu. Se tulee uskokaa pois kuitenkin yllätyksenä. Suru ja ikävä on ihan samanlainen vaikka "juoppo" kuolikin omaan lääkkeeseen. Moni alkoholisti on herkkä ihminen ja ollut aikanaan mitä parhain ja rakastava isä!

Voimia myös minulta - juuri mieheni menettäneeltä ja rakastakaa katkeraan loppuu asti.

Isällä maksakirroosi

Isälläni on myös maksakirroosi. Hän on nuorempana (vielä minun ollessani lapsi) viettänyt aika "hulvatonta" elämää, eli viinaa ja huumeita. Viina hommat kuitenkin lopettanut jo n. 10 vuotta sitten uskoon tulon johdosta, ja huumeet jo ennen sitä. Tosin nyt n. 15 vuotta syönyt kipulääkkeitä erään onnettomuuden seurauksena... Tällä hetkellä tositosi pahassa jamassa...

Toissa kesänä joutui ensimmäisen kerran sairaalaan nenäverenvuodon takia, mutta silloin en osannut epäillä mitään. En tiedä onko äiti tiennyt, mutta eivätpä ainakaan ole meille lapsille kertoneet aikaisemmin... Tiesimme vain sen, että c-hepatiittia sairastanut, mutta ei uskottu sen näin pitkälle menevän, varsinkin kun on sen juomisenkin lopettanut täysin.

Toinen shokkiyllätys tuli viime syksynä, kun joutui taas nenäverenvuodon ja verioksennuksen takia sairaalaan. Joutui jäämään moneksi viikoksi kun oli turvotusta (nestettä kerääntynyt) ja kaikki arvotki heitteli. Silloin oli vähän aikaa tehollakin ja henki oli todella katkolla. Onneksi selvis, ja sen jälkeen sitten on kertonut meille tilastaan: maksakirroosi, joka lopulta aiheuttaa sen että joku sairaalareissu on viimeinen.

Nyt syö siihen kirroosiin erästä särkylääkettä (vaikuttava aine morfiini), joka saa hänet aivan sekaisin: puhuu yksikseen, nukahtelee kesken syömisenkin, ei muista ottaa lääkkeitä eikä muutakaan. Puhetyylikin on muuttunut, aivan tuntuu kuin se ei oliskaan enää se sama, tuttu isä... Tänään viimeksi kävin hänen luonaan kylässä, ja järkytyin suuresti, sillä tänään ensimmäisen kerran näin kunnolla sen "sekokäytöksen". Äiti on kyllä siitä puhunut, mutta en ole nähnyt aikaisemmin.

On tosi paha olla, sillä jotenkin minusta tuntuu ja on isä itsekkin sanonut että kyllä varmaan kohta alkaa olla viimeisiä aikoja. En vain halua sitä uskoa, vaikka sen tiedänkin. Olen aina ollut realistinen ihminen, ja osannut ajatella järkevästi kaikissa tilanteissa, ja siksi tiedänkin ja ymmärrän isäni tilan - en elättele mitään turhia toiveita täydellisestä parantumisesta, koska tuo on jo nuin pitkällä. Olen kuitenkin rukoillut hänelle lisää elinvuosia, sillä en vielä haluaisi menettää isääni. Hän täytti juuri viime kesänä 50, ja haluaisin hänen vielä näkevän mahdollisten tulevien lastenlasten kasvun...

Miksi elämän täytyy olla niin epäoikeudenmukainen??? On todella paha olla, sillä rakastan isääni suuresti. Aina välissä hän menee kyllä parempaankin kuntoon, mutta sitten on näitä huonompiakin aikoja. Nyt on kotona aivan vuodepotilaana, liikkuu sohvalta vain käydäkseen vessassa. Toivon ja rukoilen, ja luotan siihen, että hän saisi elää vielä monta monituista vuotta.

Rakas Taivaan Isä! Anna isälleni paljon vielä elinvuosia ja auta häntä jaksamaan sairautensa kanssa. Auta, että hän paranisi tämänhetkisestä tilastaan vähän parempaan kuntoon, jotta voisi taas elää normaalisti, kuten ennenkin. Auta myös meitä läheisiä jaksamaan tämän surun ja hämmennyksen ja pahan olon keskellä! Aamen.

Voimaa toivosta

Vain läheisten rakkaus, rukous ja toivo voi auttaa kärsiviä lähimmäisiämme. Hyvä esimerkki viime viikoilta, n. 50 v terveydenhoitoalalla oleva nainen vajosi tajuttomuuteen ykskaks. Lääkäreiden diaknoosi oli magneettikuvausten jälkeen, ettei aivoissa ole juuri toimintaa ja mitään ei ole tehtävissä. Aviomies valmisteli lääkäreiden ohjeiden mukaan lasten huoltajuuden etc. valmiiksi. Lasten toivo ja rukous ei jättänyt äitiä ja kas kummaa... eräänä päivänä äiti avasi silmänsä ja toipuu kovaa vauhtia, muisti hieman pätkii mitä tapahtui ennen koomaa. Lääkärit myönsi, että he tekivät tutkimusten tuloksista täysin päinvastaiset ennusteet. Eli ihmeitä tapahtuu...pitää vain uskoa ja luottaa...

Elämää murheenlaaksossa

Meidänkin perheen isällä on maksakirroosi. Oli 3 vuotta sitten koomassa ja kävi kuoleman porteilla. Rukoilin ja rukoilin. Rukoukseni kuultiin. Hän taisteli ja selvisi. Oli toistavuotta juomatonta kautta. Mutta nyt. Loma on alkanut ja en edes tiedä missä hän asuntoautonsa kanssa parkkeeraa ja soittelee kännisellä äänellä ja vakuuttelee, että en ole juonut. Kumpa hän tietäisi kuinka paljon tuskaa hän aiheuttaa omaisilleen. Mutta sitä hän ei ymmärrä. Tätä ei tekisi, jos ymmärtäisi. Hän on niin kiltti - alkoholisti. Rukoilen nyt voimia ja jaksamista perhelleeni, sillä pelkään, että loppukiri on alkanut. Rukoilen, että hän lopettaisi, muistaisi meidät, jotka rakastamme häntä ja tulisi kotia. Lämpimiä haleja ja voimia kaikille, jotka kokevat samaa tuskaa.

vakavaa on

Maksakirroosi on viimeinen vaihe maksasairaudessa. Usko lääkäriä. Voit kysyä siltä tarkemmin, esim. eliaikaa.

Äidilläni oli maksakirroosi

Äitilläni todettiin maksakirroosi muutama vuosi sitten(Alkoholin takia), se vaan jatko juomista ja sairaus paheni. Lopulta äitini kuoli 16.9.2007 ja hautajaiset oli nyt sunnuntaina eli 7.10.2007.
Vaikka käyttiki alkoholia liian paljo, oli se kuitenkin oma äiti jota tuun aina kaipaamaan<3 se oli niin ylpee omista lapsistaana aina ja muisti aina kaiken ja huolehti että kaikki on kunnossa. Tottakai toivoisin et äiti ois elossa ja sillä ois parempi elämä ollu...

voin kertoa

minun isälleni 5vuotta sitten kävi aivan samalla tavalla!luulin että hän kuolee siihen paikkaan.lääkärit ompelivat keuhkoihin "pidikkeet"että tälläistä veren syöksyä,mikä tapahtuu maksakirroosi potilaille ei tapahtuisi uudestaan...hän selvisi siitä mutta siitä alkoi elämäni pisin vuosi ja kamalin mitä olen tähän asti kokenut...isäni oireet olivat:neste kertyi jalkoihin ja mahaan,munuaiset eivät toimineet enää normaalisti,joutui maksakoomaan monta kertaa,mutta heräsi n.parin päivän kuluutua aina.
pää alkoi mennä sekaisin,eli päähän pistoja,outoja juttuja yms...tuli napatyrä ja kivestyrä,joka varmaan johtui munuaisten heikosta toiminnasta,oli melkein koko vuoden sairaalassa,mutta karkasi välillä kotiin,kun ei jaksanut olla...tämä kaikki kesti vuoden siitä kun kirroosi todettiin,kunnes meni jo niin huonoon kuntoon,että syötin häntä eikä hän enää päässyt vessaan.ruumiin lämpö oli melkein koko vuoden 34.hän oli elävä ruumis.kunnes hän kuoli 45vuotiiana...minulla on todella kova ikävä!toivottavasti et suutu,kun kerroin näin yksityiskohtaisesti,mutta halusin silloin itse tietoa sairaudesta,mutta en saanut tarpeeksi.
kirroosi ei aina johdu pelkästä alkoholoin käytöstä jos isälläsi on myös jokin vahva lääkitys ja hän juo siihen päälle vaikka muutaman oluen illassa,se voi johtaa jo siihen.
otan osaa sillä totuus on tämä

kirroosi

Hei. Ymmärrän hyvin suuren huolesi isäsi tähden. Kirroosin tähden veri ei pääse enää helposti maksan läpi kulkemaan ja sen tähden veren paine eri suonissa kehossa on noussut ja pieniä repeytymiä voi ilmestyä verisuoniin. Koska veressä olevien trombosyyttien(ne paikkaavat normaalisti verenvuotokohdat niin että niitä liimautuu toisiinsa kiinni vahingoittuneessa paikassa kunnes verenvuoto on tukkeutunut) määrä on kirroosin johdosta pienentynyt joutuvat lääkärit käyttämään monia muita olemassa olevia keinoja verenvuotojen tyrehdyttämiseen.
Maksansiirto on ehkä ainoa parannuskeino.

lisää

Joo.. mä tiedän maksasta aika paljon kun mulla on hep C, ja on ollut jo vuosikymmeniä yhden verensiirron seurauksena. Me ollaan perheen kanssa tiedetty kirroosin tai maksasyövän mahdollisuudesta, ja nyt näyttää siltä että kirroosiin ollaan ehditty.
Uusi maksa voisi olla mahdollisuus jos vaan saatais virus pois. Uusia lääkkeitä on monia, mm Interferon eri lisälääkkeiden kanssa. Suru on puserossa vaikka valmistautumiskausi on ollut pitkä. 4 lastani ovat tienneet sairaudesta mutta lapsenlapset eivät tiedä. Miten heille kertoisi että ihmisen aika voi päättyä milloin vaan.. en haluaisi että he alkaisivat pelkäämään että kuka tahansa ihminen voi milloin tahansa kuolla, vaikka asia niin olisikin todellisuudessa.
Paras asia tässä on ollut se että olen kaikki vuodet osannut arvostaa lapsiani suurina lahjoina elämältä, ja lapsenlapsiani myös. Elämän on ruusuilla tanssimista ja me ei saada unohtaa että ruusuissa on piikkejä.. joista jopa voi saada vaikka jäykkäkouristuksia. Ei elämästä kukaan hengissä selviä. Älkää surko omaisten alkoholinkäyttöä henkilökohtaisena välinpitämättömyytenä teitä kohtaan. Sitä se ei todellakaan ole! He varmasti rakastavat teitä mutta eivät saa kasaan sitä voimavarastoa mikä vaaditaan jotta jaksaisi taistella sen tosi kovan taistelun alkoholia vastaan. AA on aivan varmasti yksi kaikista parhaista paikoista mistä sellaista voimaa voi etsiä.

Olisi todella hienoa jos voisimme muuttaa ne surun ja pettymysten tunteet positiivisiksi voimavaroiksi ja arvostaa kuolleita rakkaitamme ja yrittää unohtaa heidän negatiiviset puolensa vaikka ne toivatkin meille niin paljon surua. Emme voi tietää mitä heidän sydämissään liikkui kun emme voi kulkea heidän mokkasiineissaan.

Iloa surun keskella teille kaikille!
Plikka

......

oma isäni kuoli kyseiseen tautiin ikää oli vasta 48, ei sille mitään voi se on itsestä kiinni haluaako olla juomatta ja parantua

mistä määristä

Kuinka paljon sitten pitää juoda että "saa" kirroosin?

Paljon!!!!

No se riippuu ihan mitä juot ja kuinka usein, isä ukko ainaki joi joka päivä ja koskenkorvaa
Sillä ei todellakaan ole mitään väliä mitä juot. Ei sun maksa sitä tiedä oliko se olutta vai vodkaa.
Toi on joku harhaluulo. Jos mä vedän 24 bissee niin se on mun elimistössä yhtä kauan kun 2 kossuu.

vaihtelee

mitä enemmän juo niin sitä todennäköisempää se on. sitä ei voi taulukosta katsoa eli ei ole mitään "turvallista" määrää juopotella. täysin raitiskin voi sen saada ja kuolla siihen.rapajuoppo taas voi kuolla ilman sitäkin.
alkoholi on alkoholi oli pullon pinnalla ihan mikä etiketti tahansa.
Sen voi ettii jostain vanhoista lääkärikirjoista.Nykyään lääkärit ei enää saa kertoa sitä, itse kysyin sitä joskus.
Kun teitä lueskelee niin eikö se ole sama kuinka ja minkä ikäisenä kuolee. Pääasia on wille ihmiselle joka elää että koki elämänsä onnellisena.

Omaisten poru voi olla myös itsekyyttä tyydyttää omia tarpeitaan ajattelematta toisen hyvää.

Toinen asia on se että jos ollaan yhdessä ja kärsii toisen juomisesta. Se on eri asia kokonaan.

Me kuollaan kummiski ja varmasti!
Kysymys kuuluu kenen itsekkyyttä? Ihminen joka juo (vaikka olisi mukavakin sellainen) on ihminen itsekkäimmästä päästä - ihminen, joka haluaa pitää itseää hyvänä - huolimatta siitä mitä muut siitä ajattelevat tai välittävät. Piste!. Jos haluaa kuolla niinkuin haluaa fine - siitä vaan, mutta harva meistä voi kuitenkaan loppujen lopuksi elää niin kuin haluaa. Ja valitettavan usein tuo itse eläjä ja kuolija sitä kuitenkaan suljetuissa tiloissa erillään muusta maailmasta tee vaan vetää siihen tahtomattaankin mukaan niitä muita, jotka ehkä myös haluaisivat elää niin kuin haluavat, mutta johon ei elämään ei kuulu joku omaa elämäänsä toteuttava juoppo. Kaikilla meillä on kuitenkin jotkut sukulaiset olemassa ja näin ollen kuvitelma täydestä irtautumisesta on varsinaista huuhaata - kun juot rajusti se koskettaa aina jotakin toista ihmistä - toisin on ihan turha selittää. Välittääkö asiasta se on sitten eri asia ja melko tuttu tarina monelle kerrottavaksi. On varsin itsekästä ajatella pystyä toimimaan elämässä täysin irrallaan muista - tai sanotaan, että aika harvinaista se kuitenkin lienee :-).
Oma äitini kuoli pari kuukautta sitten maksakirroosioon. Luin netistä,että se ilmeisesti muhii maksassa kauan ennen kuin huomaa mitään oireita. Luin myös,että yleensä maksakirroosion aiheuttaa alkoholi, mutta olen melkein varma,että äiti ei ikinä juonut niin paljon alkoholia,että se olisi aiheuttanut tämän, äiti todella harvoin joikin ja jos joi niin ei juonut melkein mitään. Joten kai sairastumiseen voi olla muitakin syitä kuin alkoholi,eikö vain? Toinen asia jota mietin on se, että olisiko äiti voinut selvitä jos olisin vienyt hänet edes viikon tai kaksi aiemmin sairaalaan? Hän oli nimittäin todella sairas kun vein hänet, jouduin soittamaan ambulanssin vastoin tahtoaan..
Harvat tietää toisten juomisesta edes omien lastensa, miniöidensä, vävyjensä tai vanhempiensa mitään.
Juova ihminen osaa kyllä laskelmoida siinä asiassa niin, että ei paljastu alkoholistiksi tai suurkuluttajaksi.

On se ikävää, että elämä, jonka olemme sattumalta ja lahjaksi saaneet emme osaa siitä nauttia, vaan pitäisi päästä aina fiiliksiin eikä tavallinen elämä riitä.

Mainiot ulkoilut ja muukin liikunta, hyvä ravinto, läheiset yms.

KYLLÄ PITÄÄ LOPETTAA ALKOHOLIN KÄYTTÖ. Vain jouluglögi on sopivaa.

Ennen aikaan maalla jos joku isäntä käytti alkoholia edes häissä, niin juoppohan se oli. Emännät ei todellakaan käyttäneet alkoholia siihen aikaan ollenkaan.
Niin se aika muuttuu, nykyään ovat myös naiset suurkuluttajia. Kuka huolehtii perheestä, jos nainenkin kännää?

Alkoholi aiheuttaa voimakasta riippuvuutta sekä henkisesti että fyysisesti.
Naisistakin monet on suurkuluttajia. Nainenalkoholisoituu nopeammin kuin mies, ruumiinrakenne aiheuttaa sen. Sen takia naiset lähtee hakeen apua nuorempina kuin miehet. Sen huomaa ainakin AA:n kokouksissa. Siellä on apua hakevia nuorehkoja naisia ja keski-ikäisiä miehiä, ikäeroa tulokkailla arviolta 10 vuotta.
Hyvä että kuolevat, eivät terririsoi enään kanssaihmisiä!!
Olen hoidossa A-klinikalla. Juominen ennen 4päivää viikossa+3 krapulassa. Nyt olen saanut pitempiä raittiita pätkiä 52 päivän juomapäiväkirjassa on 42 nollapäivää. Maksa-arvot normaalit, mutta anemian takia rautakuuri. Viina häiritsee luuytimen toimintaa ja punasoluja ei kehity normaalista. Pelkään kirroosiakin ja yritän lopettaa kokonaan juomisen. Voiko kirroosi tulla vaikka arvot on normaalit? Mulla oli kesällä enemmän juodessa täyteyden tunnetta maksan kohdalla. Nyt olen voinut aika hyvin ja panostanut terveelliseen ruokaan ja liikuntaan. En tupakoi. Onko kellään ollut suorilta seisovilta jaloilta kuollutta tuttua? Voiko mun pumppu tai maksa sipata yks kaks?

Yks tuttu 36v joi potkujen jälkeen 2 vuotta kaksin käsin, kossupullo aina kahella huikalla ja kuoli siäelinlamaan. Meni lääkäriin vasta kun mikään ei pysynyt sisällä, virtsaa ei tullut ja kivut oli helvetilliset. Illalla päivystykseen ja aamuyöllä kuoli.
Pakko kirjottaa tänne.. Isäni käytti runsaasti alkoholia vähintään 20 vuotta, jo 4 vuotta sitten sanottiin haimatulehduksen jälkeen että se on lopetettava kokonaan tai edessä kuolema. No viime perjantaina se sitten koitti.. Löysin isäni veristen jälkien keskeltä sohvalta makaamasta täysin keltaisena. En toivo kenellekkään sellaista tuskaa mikä minulle jäi, syyllisyys auttamattomuudesta, vaikka alkoholisteja ei voi kukaan muu auttaa kuin he itse. Joten kaikille alkoholisteille haluaisin sanoa, että ette halua aiheuttaa sitä tuskaa mikä muille jää. Toipumiseen menee aikaa ja minulla se aika on vasta alkanut.
No mitä sitten kun lopettaa juomisen kokonaan??? Vuosi on nyt diagnoosista mennyt ja maksa-arvot ovat hyvät mutta muita oireita on senkin edestä! Verta ulosteessa, nestettä kehossa, Hb alle 100 koko ajan, lisäverta kuukauden välein, ammoniakkiarvot välillä kaakossa...milloin se loppuu????? Kukaan ei osaa sanoa!!!
 /   /  /  / ISÄLLÄNI MAKSAKIRROOSI

Keskusteluhaku

Laaja haku

Facebookissa suositeltua