"Liian"älykäs 5vuotias

NappulaÄiti

Mulla on 5v poika joka lukee ja kirjoittaa.Kirjoitus vielä vähän tökkii mutta lukeminen täydellistä.Muutenkin hänellä tuntuu tota älliä riittävän!Eli miten pystyisin tarjoamaan hänelle mahdollisimman paljon hyvää tekemistä ja oppimista!?Meillä siis ei ole pakotettu lukemaan tms,hänelle on vain luettu pienen pienestä asti ja on itse ollut kiinnostunut lukemisesta.
Entä koulu sitten muutaman vuoden päästä?Eivätkö opettajat ole velvollisia tarjoamaan lisätehtäviä jo mahdollisesti asioita osaaville?Hirvittää välillä millainen neropatti tulee ja pystyykö tarjoamaan kaiken tarpeellisen virikkeen!Poika seuraa ja imee hirveästi tietoa mitä ympäristössä tapahtuu,mitä kirjoissa sanotaan jne..onko kellään muulla vastaavasta kokemusta?Millainen lapsesta kasvoi ja millaisia virikkeitä tarjositte?Olen myös kuullut että joskus nämä"fiksut"lapset saatetaan luokitella ylivilkkaiksi,häiriköiksi,jos eivät jaksa keskittyä tunnilla mutta syynä ois ollut se että tehtävät/koulunkäynti ei ole tarpeeksi haasteellista..onko perää?

17

1156

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • NappulaÄiti

      vai olikohan nyt liian vanhasta lapsesta tälle palstalle....en vain löytänyt sopivampaa...

    • No jjaaaaa

      minä luin jo nelivuotiaana ja tein 3v vanhemman veljen ekaluokan läksyjä myös (siis osasin teki veli ne itse toki) eikä musta tullut häirikköä eikä mitenkään erityisen neropattiakaan. Älä innostu liikaa mutta ole hyvilläsi että lapsesi on oppinut jo. Velvollisuutta varmaankaan opettajilla ei ole erityishuomioida lapsia jotka jo osaa, meidän aikaan ne laitettiin neuvomaan niitä jotka ei vielä itse osanneet. Älä ala tuputtaa nyt heti lisää ja lisää oppimista jatkuvasti kyllä muksu ehtii vielä. Rennosti vaan ja lapsen oman mielenkiinnon mukaan, älä ala kasvattaa supervaliota noin pienestä :) Hienoa että muksu osaa ja oppii eikös se ole pääasia.

      Tuttavan muksu on myös aika taitava ollut 3-vuotiaasta asti ja tuntuu olevan hyvinkin älykäs ja tekee välillä hämmästyttäviä havaintoja esim. ympärillään tapahtuvista asioista ja on nokkela hoksamaan sitä sun tätä. Mutta eipä tuo ole mitenkään erityishuomioitu ollut eskarissa eikä koulussa nyt myöhemmin. Lapsi siinä kun muutkin. Vanhempansa mm. opetti että koulussa ei sitten rettelöidä jos jos osaa lukea ja se lukemaan opettelu on pitkästyttävää. Eikä häröillä opettajan kimpussa että hei mä tein jo hei mä tein jo vaan suodaan työrauha muillekin. Kuulemma näin.

      • trööttrööt

        oppi myös varhain kaikenlaista ja koulu ollut helppoa...tähän asti. Mutta huomaa, että koulussa opetellaan muitakin asioita kuin lukeminen, laskeminen yms. Tärkeää on oppia sosiaaliset taidot ja kovasti kaikenlaisista tapahtumista niin mukavista kuin ikävistäkin keskustellaan kotona.


      • NappulaÄiti
        trööttrööt kirjoitti:

        oppi myös varhain kaikenlaista ja koulu ollut helppoa...tähän asti. Mutta huomaa, että koulussa opetellaan muitakin asioita kuin lukeminen, laskeminen yms. Tärkeää on oppia sosiaaliset taidot ja kovasti kaikenlaisista tapahtumista niin mukavista kuin ikävistäkin keskustellaan kotona.

        kiitos vastauksistanne :)!yritetään siis jatkaa samallalailla kuin aiemminkin.sitä vain aina miettii kun neuvolassa kehoittavat haastetta antamaan lapselle jne :O...täytyis vaan oppia joskus ne korvat sulkemaan heidänki ohjeiltaan ja kuunella omaa sydäntä ja poikaa :)
        kivaa kesää kaikille!


    • mummuhtava

      lukemaan - fraktuurakirjaimilla ja öljylampun valossa - viisivuotiaana, ja opetin nuoremmat sisarukseni lukemaan myös ennen kouluun menoa. Omat lapseni oppivat lukemaan 3-4-vuotiaina kotihoidossa ilman mitään opetusta. Ihan tavallisia kunnon ihmisiä meistä kaikista on tullut.
      Lukeminen on hyvä harrastus. Ainakin näin kesäisin lasten olisi kuitenkin hyvä olla päivät pitkät ulkona leikkimässä ja liikkumassa. Se kehittää muita älykkyyden osa-alueita ja pitää kunnon hyvänä.

    • 232117

      En tahdo pilata iloasi, äidin ylpeys on hieno asia. Pitääkin ylpeä olla. Mutta minulla on neljävuotias, ja vahvasti näyttää, että rupeaa lukemaan jo ennen viisivuotispäiväänsä, eikä ole yhtään älykkäämpi kuin muut lapset. Sen sijaan tiedän tytön, joka luki jo kolmevuotiaana. Sitä voi jo kehua poikkeavaksi. Muistathan myös, että älykkyys on myös sitä, miten ymmärtää lukemansa ja analysoi sitä. Tuossakin iässä lapset jo analysoivat lukemaansa jollain tasolla. Tai ainakin pitäisi siihen kyetä, koska kykenevät analysoimaan kuulemaansakin.

      Ja mitä virikkeisiin tulee, kyllä lapsi kertoo mikä kiinnostaa. Sitten vaan tuet siihen suuntaan, mikä lasta tuntuu eniten innostavan.

    • Ei oppi ojaan kaada!

      neljä lastani oppivat sujuvasti lukemaan ja kirjoittamaan 4-5-vuotiaina. Myös laskut ,tuollaiset 1 -2 -luokan, osasivat laskea. Olivat kaikki kotihoidossa ensimmäiset ikävuotensa ja meillä myös luettiin heille paljon jo vauvaiästä alkaen. Koulu sujui kaikilta ongelmitta, ylioppilaaksi kirjoittivat todella hyvin arvosanoin ja jatko-opiskelupaikat saivat helposti. Heitä ei silti kohdeltu mitenkään erityisesti taitojensa vuoksi kotona eikä koulussa, saivat olla tavallisia lapsia, joista kasvoi tavallisia nuoria ja toivon mukaan valmistuvat ja löytävät paikkansa tässä yhteiskunnassa. Korostan vielä sitä, että olen aina edellyttänyt lapsiltani osallistumista kodin arkiaskareisiin ja he hallitsevat ne hyvin nyt kun elelevät omillaan.

    • äiti*3

      Onko poikasi jo menossa eskariin (-04) vai onko ikäluokkaa -05? Jos on -04, ei mitenkään erikoinen, moni 5-vuotias eskariin menijä osaa jo lukea. Jos on 05, voisiko lähteä vuoden etuajassa eskariin, kun kerran jo kannat huolta asiasta? Kannattaa selvittää kunnan/kaupungin päivähoidosta.

      Meillä tyttö luki ja kirjoitti täysin samassa iässä. Oli kiinnostunut asioista yms. Aloitti sitten eskarivuonna soittoharrastuksen, tuli jotain uutta. Meille sanottiin jo ennen eskaria, että voisi täysin lähteä kouluun vuotta aiemmin (ilman eskaria), mutta päätimme antaa mennä ikäryhmänsä mukana kavereiden kanssa.

      Tämä päätös on osoittautunut oikeaksi. Hyviä kavereita tarhasta saakka riittänyt, koulussa on aina ollut luokkansa paras, erittäin musikaaliseksikin on osoittautunut.

      Ei ole ylpistynut, ei ole häirikkö. Jos koulussa on asiansa osaava ope, järjestää kyllä puuhaa kaiken tasoisille ekaluokkalaisille. Meilläkin luettiin "apuopena" ja oikeaa kirjaa, kun muut tankkasivat aapista. Samoin laski tokaluokan laskuja.

      Mutta minun neuvoni: jos poitsun taidot tuntuvat "liian kehittyneiltä", harkitkaa eskarin/koulun aikaistamista tai aloittakaa joku uusi harrastus, niin saa haastetta tarpeeksi.

      • NappulaÄiti

        Poika on -05,oppi lukemaan n.kk sen jälkeen ku 4v täytti.Ja ymmärtää kyllä mitä lukee.Juu täytyy sitä eskariasiaa ajatella varmaankin.Ainakin jotakin haastetta pitää olla..On muuten hankala keksiä sopivia vastauksia hänen kysymyksiin!Esim kun nää ihanat lööpit hehkuttaa välillä aika hurjia juttuja niin selitteleppä siinä:(...Että ei se lukutaito aina niin kiva ole,varsinkaan kovin nuorella ikää...
        mutta kiitos vastauksistanne!


    • miemie^^

      Itse osasin myös ennen koulun alkua lukea ja kirjoittaa ja laskea. Nyt tämän kevään abiturienttina ärsyttää, kun kuuden vanhana en osannut vaatia, että olisin jo päässyt kouluun! Paras ystäväni oli minua vuotta vanhempi ja aloitti silloin, minä kävin kerhossa jossa oli myös esiopetusta. Kuitenkin luulisin, että jos olisin sen vuoden aiemmin kouluun mennyt niin olisin päässyt aijoissa käyttämään osaamistani. Tein ala-asteella paljon lisätehtäviä, olin se joka auttoi muita, luin paljon... veikatkaa mitä kävi yläasteella? En pahemmin jaksanut lukea mitään enää, jonkin verran tietysti, ja lukiossakaan en pahemmin töitä tehnyt. Minut pelasti kirjoituksissakin kyky ajatella itsenäisesti ja tekstin tuottamisen taito;)
      Miettikää ihmeessä, jospa poika menisikin jo 6 vuotiaana kouluun!!

      • Ei kouluuuuun

        antakaa lapsella olla lapsuus kyllä ei yhtään sen paremmaksi tule vaikka tuputetaan kouluun vuotta etuajassa. Saattaa olla hetken että jee isompien kanssa pääsee jo kouluun mutta kyllä se ilo katoaa kun aikuisena päättää opintonsa ja menee työelämään, siellä on ihan sama onko vuotta edellä vai jäljessä. Antakaa nyt herranterttuset vaan olla lapsia rauhassa miks niitä pitää hoputtaa!!!!!!!!! En laita omiani kouluun vasta kun on sen aika vaikka osaisivat lukioasiat vauvana. Marssi kouluun kyselemään kuinka siellä suhtautuvat taitaviin ekaluokkalaisiin, saako lisätehtäviä erityisopetusta vai onko riskialttiutta äityä sen takia häiriköksi kun on niin nero ikäisekseen.


      • faktaall
        Ei kouluuuuun kirjoitti:

        antakaa lapsella olla lapsuus kyllä ei yhtään sen paremmaksi tule vaikka tuputetaan kouluun vuotta etuajassa. Saattaa olla hetken että jee isompien kanssa pääsee jo kouluun mutta kyllä se ilo katoaa kun aikuisena päättää opintonsa ja menee työelämään, siellä on ihan sama onko vuotta edellä vai jäljessä. Antakaa nyt herranterttuset vaan olla lapsia rauhassa miks niitä pitää hoputtaa!!!!!!!!! En laita omiani kouluun vasta kun on sen aika vaikka osaisivat lukioasiat vauvana. Marssi kouluun kyselemään kuinka siellä suhtautuvat taitaviin ekaluokkalaisiin, saako lisätehtäviä erityisopetusta vai onko riskialttiutta äityä sen takia häiriköksi kun on niin nero ikäisekseen.

        Sanon samaa mitä edellinen. Ei pidä mennä Amerikan malliin. Mielestäni ei kannata laittaa kouluun vuotta aikaisemmin. Murrosiässä on vaikeata kun on kehityksessä jäljessä ja se voi alentaa itsetuntoa.
        Kannattaa antaa lapsen itse tehdä mitä haluaa. Minua kiinnosti tuossa iässä legot, kalastus, luonto, tiedekirjoja koirista kissoista maapallosta ja luonnosta. Kannattaa pitää tietty sosiaalisuus yllä (päiväkoti, kerhot). Lukemaan opin ennen eskaria, 5-6v vanhana. Jos poikasi osaa lukea ja kirjoittaa, voi hänelle opettaa vaikka vanhemman lapsen kirjasta matikkaa vai vastaavaa. Opin itse englantia tietokoneella opetus-CD:ltä ennen kolmatta luokkaa jolloin opetus alkoi. Tästä syystä olin aina muita edellä englannissa aina yläasteen loppuun asti. Koskaan ei ole ollut mitään sen suurempaa haastetta tuon kielen kanssa. Joten voin sanoa että aiemmin opittu on todella hyvä alku/pohja tulevalle.
        Eskariin kannattaa lapsi laittaa, vaikka se ei ilmeisesti ole joissakin pakollinen.
        Loppuun voin sanoa että olen todella onnellinen että olen saanut elää vapaan lapsuuden Suomessa. Tosiaan joissakin maissa lapsilta riistetään lapsuus, ja laitetaan heidät kouluun 3-4 vanhana. Ehkä tässä on se suomalaisten onnellisuuden salaisuus. Suomalaisethan ovat PISA-tutkimusten perusteella maailman viisaimpia lapsia. Ja muualla maailmassa ihmetellään miten, kun koulu alkaa vasta 6-7 vuotiaana.


    • IQ145

      Älykäs lapsi joutuu monesti kiusatuksi koulussa. Kun ÄO ylittää tietyn rajan niin lapsi myös turhautuu opetuksessa. Koulun pitäisi antaa näille lapsille tilaa kehittää itseään ja antaa heille mahdollisuus olla oma itsensä.

    • isoisä

      Minä osasin laskea ja lukea 1 vuota
      iaana, tykkäsin historiasta ja matikasta, niitä tein ilokseni aina joka päivä. Laskin myös vanhemman sikoni koululaskut kuin vettä vaan, ja kaksivuotiaana olinkin jo yläasteella. Koulu meni kympin tasolla koko ajan ja viisivuotiaana olin jo proffa yliopistossa.
      Lapseni ovat menneet samaa rataa minun jälkiäni, fiksuja ovat, nyt vanhin lapseni 27 v, on amerikoissa tiedemiehenä, tutkii ja on rikas. Tenhyt monta vuotta ja tienaa älyttömästi. Muut lapset ovat perustaneet valtavia yhtiöitä ja työpakkoja antaa noin 3000 henkilölle, ja hyvin menee, lapsenlapsetkin ovat neroja, 4 vuotias pojanpoika on yhden yrityksen toimitusjohtaja ja pomottaa 390 henkilöä. Vaikka ovat nuoria ja tekevät vaan mitä haluavat, niin parempaa ei voi olla... neroja kun ovat.

    • .,mnbvcxz

      Mä en missään nimessä laittaisi lasta aikaisemmin kouluun! Se koulu on niin paljon muutakin, kuin lukemista ja laskemista. Yhtäkkiä lapsesta tulee ihan iso - koululainen. Esikoiseni, nyt tokaluokkalainen oppi myös varhain lukemaan, vaikken millään tavoin edes kannustanut siinä, melkeinpä päinvastoin. Kouluun meni ihan normiaikaan.

      Heillä on loistava opettaja, joka on onnistunut rakentamaan ryhmälle hienon yhteishegen ja osaa palkita onnistumisista. Koulussa on kavereita ja kivaa, mutta ennenkaikkea myös haastetta. Jakoiva jo ekaluokalla muutamaksi tunniksi viikossa luokan neljään pienryhmään sen mukaan, kuinka hyvin osasivat jo lukea. Hitaimmat saivat nopeampia kiinni hienosti ja nopeimmin oppijoilla oli jo vähän hankalampia tehtäviä. Haastetta on saanut varmasti koulussakin.

      Koko ajan on myös haarrastanut paljon; pienempänä ensin temppujumppaa ja satubalettia, sitten rytmistä liikuntaa ja luistelua. Nykyisin luistelee ja ratsastaa.

      Osa koulukavereista on tuttuja jo päiväkodista ja eskarista ja lisää on tullut.

      Kuopus on nyt neljävuotias ja kirjoittelee kaikenmaailman juttuja... Eikä takuulla mene yhtään aiemmin kouluun, kun ikäryhmänsä!

    • voi sinua höpsöä

      No ei nämä kehutut lapset täällä mitään älykkäitä ole. JOkinen osaa jotain paremmin ja jotain huonomin.
      Mun lapset osaa yksi laulaa ja soittaa toisia premmin ja toinen taas lukee ja laskee muita paremmin.

      Viksu lapsi on semmoinen joka lukee hirtoriaa ja kieliä jo 1 vuotiaana, fiksu ei ole sama kun osaava lapsi. Fiksu on paljon suurempaa. Jos sun lapsi osaa 70 kieltä 2 vuotaiana voi sano jo että hän on fiksu, mutta pelkkä lukeminen ei riitä, ihan normi kersa on.

      • jokv1

        Mua taas ihmetyttää nämä katkerat kommentoijat, joilla tuntuu olevan hiekkaa perseessä, kun eivät osaa olla iloisia toisten puolesta, joilla sattuu olemaan tavallista fiksumpi lapsi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      156
      2722
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2006
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      2001
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1806
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1550
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1313
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1212
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1201
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1171
    Aihe