Katetri

Kysyn vaan

Millaisten leikkausten jälkeen joutuu käyttämään katetria? Joutuuko esimerkiksi luunmurtuman ns. "naulaamisen" jälkeen käyttämään sitä? Tai tyyliin polvileikkauksen?

Ajatus muoviletkun tunkemisesta virtsaputkea pitkin rakkoon kuulostaa kivuliaalta ja epämiellyttävältä. Olen siis mies.

26

7812

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • luuluutitaani

      Silloin yleensä laitetaan katetri kun ei johonkin aikaan leikkauksen jälkeen pysty itse liikkumaan vessaan. Mulla ollut naistentautien leikkauksessa sekä selkäleikkauksessa. Olen itse pyytänyt itseni katetroimaan joidenkin jalkaleikkausten jälkeen heräämössä kun mulle on tehty spinaalipuudutuksessa se leikkaus; laitto ei tunnu missään (kun on puudutettu) mut saa rakon tyhjäksi (puuduksissa se pissaaminen on melko mahdoton tehtävä ilman katetria). Ikäväähän se on jos ei ole puudutettu, mut joskus ainoa vaihtoehto. Murtumaleikkauksen jälkeen tuskin sille on tarvetta, koska itse pääsee kepeillä kohtuullisessa ajassa vessaan. Jos siis tehdään nukutuksessa.

      • Sorsissa

        Ainahan löytyy sorsa


      • miehellähän...
        Sorsissa kirjoitti:

        Ainahan löytyy sorsa

        on olemassa tuo helppo vaihtoehto. Naisena olen kokenut alusastian käytön käytännössä mahdottomaksi, ei vaan tahdo onnistua sängyssä maaten.

        Spinaalipuudutuksessa laitetaan yleensä virtsakatetri, koska rakon hallinta ei onnistu puudutettuna. Polven tekonivelleikkauksessa katetri poistettiin hiukan yli vuorokauden kuluttua kun oltiin varmistuttu kävelykelpoisuudesta ja että pystyy käymään vessassa asioillaan. Aiemmin tehdyssä tähystyksessä tai joskus säärimurtumassa katetria ei laitettu.


      • Anonyymi
        Sorsissa kirjoitti:

        Ainahan löytyy sorsa

        Se on vain miesten käyttöön


    • ,,

      sorsa tosiaan voi miehillä toimia. Minulle (nainen) ei mikään alusastia toimi. Nukutus yhdistettynä tiputukseen on se, joka aiheuttaa minulle tuon kusiongelman. Rakko on täynnä, mutta mitään ei tule ulos, vaikka pääsee itse jo vessaankin. Viimeksi katetroitiin siksi, että kun rakko tulee liian täyteen, niin se ei vaan itsestään tyhjene. Näin selitti hoitaja. Itse pelkäsin myös, että katetrointi olisi jotekin epämielyttävää. Ei ole. Eli jos katetrointi edessä, niin sitä ei kannata pelätä. Uskon, että ei edes miesten;)

    • anehoitaja

      Anestesia vuoksi katetri laitetaan jos laitetaan pidempi kestoisempi epiduraalipuudutus. Usein myös spinaalipudutuksen jälkeen heräämössä joudumme kertakatetroimaan spinaalipuudutettuja ja joskus nukutettujakin potilaita.

      Leikkaussalissa puudutuksen jälkeen et edes huomaa katetrointia. Tunto se vehkeestäkin menee sen verran. Heräämössä taas ja osastolla laitamme paikallispuudutusta.

      • Kammokas

        Olen menossa vaivasenluun leikkaukseen ja se tehdään selkäydinpuudutuksessa,ei kai mulle mitään katetria laiteta kun toimenpide kestää vain noin tunnin?perun kyllä siinä vaiheessa leikkauksen jos jotain
        katetria laitetaan.


      • pelkoa!
        Kammokas kirjoitti:

        Olen menossa vaivasenluun leikkaukseen ja se tehdään selkäydinpuudutuksessa,ei kai mulle mitään katetria laiteta kun toimenpide kestää vain noin tunnin?perun kyllä siinä vaiheessa leikkauksen jos jotain
        katetria laitetaan.

        Katetrointi ei ole mikään kauhea asia. Minä ainakin olen pitänyt sitä helpotuksena kun ei tarvitse vääntäytyä kipeänä vessaan. Kyllä sinäkin olet kiitollinen jos ei heti leikkauksen jälkeen tarvitse lähteä vessaan kipeällä jalalla.


      • Ehkä, ehkä ei
        Kammokas kirjoitti:

        Olen menossa vaivasenluun leikkaukseen ja se tehdään selkäydinpuudutuksessa,ei kai mulle mitään katetria laiteta kun toimenpide kestää vain noin tunnin?perun kyllä siinä vaiheessa leikkauksen jos jotain
        katetria laitetaan.

        Tunnin leikkaus ei mikään kovin pitkä ole, mutta ei sitä tiedä.


      • ehkä, ehkä ei
        Ehkä, ehkä ei kirjoitti:

        Tunnin leikkaus ei mikään kovin pitkä ole, mutta ei sitä tiedä.

        Nyt vasta huomasin, että selkäydinpuudutuksessa. Silloin saatetaan katetria tarvita.


      • ykshoitsuvaan
        Kammokas kirjoitti:

        Olen menossa vaivasenluun leikkaukseen ja se tehdään selkäydinpuudutuksessa,ei kai mulle mitään katetria laiteta kun toimenpide kestää vain noin tunnin?perun kyllä siinä vaiheessa leikkauksen jos jotain
        katetria laitetaan.

        no ei laiteta! vaan ennen toimenpidettä pyydetään potilasta käymään wc:ssä.. Puudustushan häviää nopestti ja leikkauskin on lyhyt.


      • umpilampiko

        Onko virtsaumpi tuttu, eli kun ei virtsaaminen ala leikkauksen jälkeen sujua vielä monen päivän jälkeenkään ja katetroinnilta ei vältytä? Ei se naiselle mikään vaikea juttu ole, lieneekö miehellekään, mutta itse vaiva on stressaava.


    • joopajoooo

      letku työnnetään vehkeeseesi niin keskity hoitajien tuijottamiseen ja fantasioihin. Venyttämisen yhteydessä vehje voi myös kasvaa lisämittaa, ei huono asia ollenkaan. Ei se ole niin kamalaa jos ottaa elämän nautinnon kannalta myö sairaala olosuhteissa. Kerranhan täällä vain eletään.

    • Fossa navicularis

      Sorsaan on hyvä jos pystyy vähän kallistumaan ja noin.. Katetrin laitossa virtsaputki puudutetaan geelillä, myös katetrissa on geeliä. Miehelle katetrin laitto vähä eri kuin naiselle. Miehellä virtsaputki pidempi, eturauhasen kohta voi olla hankala välillä. Aseptiikka tärkeää, huolellinen alapesu ja noin.

    • leikattu.........

      Ei katetria laiteta, mutta voidaan joutua katetroimaan. Itse yritin käydä vessassa vaan ei mitään tullut ja rakossa oli litran verran pissaa. Oletin, että ihminen laskisi alleen tollasessa tilanteessa näämmä ei. Ei ollut mikään mukava tunne se kun tuntu siltä et rakko räjähtää. Katetrointi helpotti onneks. Leikkauksen jälkeen kun puudutus ei niin vain lähde. Vielä seuraavanakin päivänä oli paikat hiukan puuduksissa genitaalialueella. Ei sitä katetrointia kandee ressata. Spinaalipuudutus jos on niin ei edes tunne koko toimenpidettä. Vaik sanotaanko näin et kyllä se vähän nolottaa, mutta niin kyllä nolotti leikkaussalissakin kun siellä joutu oleen hetken alapää ihan mitään suojaa ja salissa miehiä ja paljon.

      • Helppo tai vaikea

        Olet ilmeisesti nainen kun häpeilit leikkaussalissa miehiä. Naiselle katerin laitto on helppo suoran ja lyhyen virtsaputken vuoksi. Miehelle katetrin laitto on hankalampaa.


      • ollut kerran
        Helppo tai vaikea kirjoitti:

        Olet ilmeisesti nainen kun häpeilit leikkaussalissa miehiä. Naiselle katerin laitto on helppo suoran ja lyhyen virtsaputken vuoksi. Miehelle katetrin laitto on hankalampaa.

        No joo itselle ei ainakaan tule sellaista tilannetta että uudelleen laitettaisiin. ihan turha oli ja onneksi ottivat pois ja pääsi itse hetken kuluttua vessassa käymään, 6 tuntii joutu pitämään, mutta tieto siitä että sellasta joutu pitämään ei poistu mielestä koskaan. oli ensimmäinen ja myös viimeinen kerta .


      • Et pysty estämään
        ollut kerran kirjoitti:

        No joo itselle ei ainakaan tule sellaista tilannetta että uudelleen laitettaisiin. ihan turha oli ja onneksi ottivat pois ja pääsi itse hetken kuluttua vessassa käymään, 6 tuntii joutu pitämään, mutta tieto siitä että sellasta joutu pitämään ei poistu mielestä koskaan. oli ensimmäinen ja myös viimeinen kerta .

        Viimeksi kun olin leikkauksessa jolloin tarvittiin katetria, se oli reilut pari viikkoa josta viimeinen viikko vielä kotona. Pussin kuljettelu kotona oli tietenkin vähän hankalaa, mutta ulos lähtiessä sen sai jätää pois muutamaksi tunniksi. Eipä tuosta katetrista tullut mitään ongelmia enkä koe katetrin käyttöä pahaksi jos sitä tarvitaan hoitojen vuoksi.

        Et pysty sanomaan etteikö joskus tulisi vielä tarvetta katetrille. Sitä käytetään jos hoito edellyttää sitä eikä siihen kysytä lupaasi.


      • ollutkerran
        Et pysty estämään kirjoitti:

        Viimeksi kun olin leikkauksessa jolloin tarvittiin katetria, se oli reilut pari viikkoa josta viimeinen viikko vielä kotona. Pussin kuljettelu kotona oli tietenkin vähän hankalaa, mutta ulos lähtiessä sen sai jätää pois muutamaksi tunniksi. Eipä tuosta katetrista tullut mitään ongelmia enkä koe katetrin käyttöä pahaksi jos sitä tarvitaan hoitojen vuoksi.

        Et pysty sanomaan etteikö joskus tulisi vielä tarvetta katetrille. Sitä käytetään jos hoito edellyttää sitä eikä siihen kysytä lupaasi.

        No, juttuhan on niin että pitää olla tosi kipeä että ettei itse vessaan pääse ja ainakin heti kun ottettiin pois, niin kävin saman tien vessassa itse..
        Tietyissä tilanteissa kaikki eivät ole tai tule yhtä kipeiksi olemme kaikki erilaisia toipumisen suhteen.

        En olisi mennyt edes koko operaatioon, jos tiesin etä kusiputki laitetaan, ihmisarvon loukkaus. Olen joskus joutunut leikkaukseen ja ilman kusiputeka ollut saman ajan, että kyllä pitäisi olla erittäin tarkkana kelle sellaista aletaan tunkemaan.


      • Olet kummajainen
        ollutkerran kirjoitti:

        No, juttuhan on niin että pitää olla tosi kipeä että ettei itse vessaan pääse ja ainakin heti kun ottettiin pois, niin kävin saman tien vessassa itse..
        Tietyissä tilanteissa kaikki eivät ole tai tule yhtä kipeiksi olemme kaikki erilaisia toipumisen suhteen.

        En olisi mennyt edes koko operaatioon, jos tiesin etä kusiputki laitetaan, ihmisarvon loukkaus. Olen joskus joutunut leikkaukseen ja ilman kusiputeka ollut saman ajan, että kyllä pitäisi olla erittäin tarkkana kelle sellaista aletaan tunkemaan.

        Miksi olet noin vastaan katetria? Eihän siinä ole mitään ongelmia eikä sitä voi mitenkään laskea ihmisoikeuskysymykseksi. Mikäli kiellät ehdottomasti katetrin laiton, vaihtoehtona on vaipat. Eikö vaipat ole yhtälailla ihmisoikeusloukkaus vaikka iso osa vanhuksista joutuu pitämään niitä jatkuvasti hoitolaitoksissa.

        Katetri on pakko laittaa joissakin tapauksissa kun ei ole pidätyskykyä (mm. itselläni oli spinaalipuudutuksessa) tai vastaavasti on virtsaumpi (tulee melkoiset kivut kun virtsa ei pääse ulos).

        Aikanaan äitini jopa pyysi laittamaan kestokatetrin koska ei pystynyt kulkemaan vaivatta vessassa eikä pystynyt pissaamaan sängyssä alusastiaan. Katetriongelmien vuoksi jouduttiin myöhemmin menemään vaippojen käyttöön eikä sekään ole mukavaa kun joutuu olemaan puoli päivää märissä vaipoissa.


    • Muuten_olen_tyyni

      Hyökkäisin välittömästi kimppuun jos joku sanoisi tekevänsä minulle katetroinnin ja yrittäisi katkaista virtsaputkeni. Hakkaisin kuin mielipuoli (joka oikeasti olen) jokaista jonka saisin kiinni ja purisin korvat sekä nenän irti. Hajottaisin myös ikkunat ja kaiken huoneen irtaimiston, myös vessassa.

      • Joskus_pakkorako

        Olet todellakin mielipuoli jos tuollaisen pikkujutun takia riehuisti noin. Todennäköisesti joudut joskus katetroitavaksi, eikä sitä kysytä sinulta.


      • Tyyni_yleensä

        Minulla on oikeus puolustautua jos ne hullut yrittävät vääntää virtsaputkeni kahtia.


      • Joskus_pakkorako
        Tyyni_yleensä kirjoitti:

        Minulla on oikeus puolustautua jos ne hullut yrittävät vääntää virtsaputkeni kahtia.

        Vääntää virtsaputken kahtia? Mitä tuolla oikein tarkoitit? Tiedätkö edes mitä katerointi on? Jos olet tiedottomana sairaalassa vaikkapa onnettomuuden jälkeen, sinulta ei kysytä jos tarvitaan katetrointia.


      • armastorsti

        Katetroinnissa ei katkaista virtsaputkea.Tiitiä venytetään ja putki työnnetään sisään (n.25cm).Ei tunnu yhtään miltään eli et huomaa sitä jos et katso.Minulle on laittanut miehet ja tytöt.Itse saat pestä tiitisi jos siihen on tarvetta tai tilanne sallii jos kiire niin pesemättäkin sujahtaa sisään.Siinä on jotain liukastetta niin ei tartte sylkeä siihen.Se tuo olisi jos mieshoitsu tulisi tupakalta ja räkäisisi keuhkostaan limpin putken varteen liukkariksi:)


      • rtyergearhge
        armastorsti kirjoitti:

        Katetroinnissa ei katkaista virtsaputkea.Tiitiä venytetään ja putki työnnetään sisään (n.25cm).Ei tunnu yhtään miltään eli et huomaa sitä jos et katso.Minulle on laittanut miehet ja tytöt.Itse saat pestä tiitisi jos siihen on tarvetta tai tilanne sallii jos kiire niin pesemättäkin sujahtaa sisään.Siinä on jotain liukastetta niin ei tartte sylkeä siihen.Se tuo olisi jos mieshoitsu tulisi tupakalta ja räkäisisi keuhkostaan limpin putken varteen liukkariksi:)

        Tuo hullu oli sekoittanut katetroinnin ja kastroinnin, eikä kastroinnissakaan katkaista penistä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      70
      6850
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      28
      4440
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      272
      2883
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      27
      2121
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1673
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      99
      1475
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1161
    8. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1154
    9. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      306
      1143
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1111
    Aihe