riittääkö 1.2 51kW

eka auto

Riittääkö Poloon 1.2 51kW moottori, kun auto ostettaisiin edestakaisiin mökkimatkoihin ja peräpenkillä istuisi pari murrosikäistä tyttöä. Miksi pitäisi olla TSI? Kuinka kuorma vaikuttaa moottorin valintaan?
Kun maantieajon bensankulutustilastot on tehty 60 km/h ajonopeudella, niin millainen on 1.2 -moottorin bensankulutus 100km/h -nopeudessa?

8

2881

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Toisinajelija

      Tuon pienimmällä perusmoottorilla varustetun Polon suoritusarvot olisivat olleet muutama vuosikymmen sitten kovaa luokkaa. Huippunopeus 165 km/h ja kiihtyvyys 0–100 km/h 14,1 sekunnissa olivat joskus ihan ripeän auton arvoja!

      Kyllä tuolla autolla epäilemättä muun liikenteen vauhdissa pysyy. Ohitukset vaativat vähän enemmän harkintaa ja suorilta enemmän pituutta kuin isommalla moottorilla.

      Itselläni oli 1970-luvulla VW Kupla vuosimallia 1968. Tehoa taisi olla peräti 29,4 kW (= 40 hv). Kiihdytys sataseen kesti pienen iäisyyden ja huippu asettui jonnekin 115–120 km/h tuntumaan. Silläkin pärjättiin ja saatiin ylinopeussakot. Taidettiinpa koluta seitsemässä maassakin kotimaan lisäksi.

      Nyt minulla on Golf Variantissa 118-kilowattinen TSI-moottori ja enimmäkseen ajellaan yksin tai kahdestaan. Harvoin tulee ajettua niin vauhdikkaasti, ettei pienin moottori (1,2 TSI – Golfiinhan ei ahtamatonta moottoria ole enää tarjollakaan) riittäisi – mutta rekkojen ohitus ja rampista moottoritielle jonon sekaan kiihdytys käyvät tuolla tehokkaammalla moottorilla niin nautittavan vaivattomasti, että en ole valintaa katunut. DSG-kaksoiskytkinvaihteisto kruunaa asian.

      Järkevämpi olisi ostanut hintaerolla jotain muuta kivaa, mutta minulla nautinnonhalu ja turhamaisuus veivät voiton.

    • ei kestä kuormaa.

      Kyllä 50kw/70 hv on sellainen teho, että se sopii yksin ajettavaan autoon työmatkoille.
      Mutta jos on porukkaa täynnä oleva auto, missä paksissa vielä tavaraa, niin kyllä on syytä olla tehokkaampi versio. Ainakin 1.4 tai 1.6 kone voisi olla sopiva. Eihän niitä koneen tehoja tarvi käyttää kuin sopivissa paikoissa, muuten mennään pienellä osateholla. Tuo 50kw ei riitä kuormalla turvalliseen ohitukseen. Jos aiot ajaa koko ajan rekan puskurissa, n iin pienikin teho riittää.
      Pieno koneen ja tehon kasvattaminen ei sanottavasti vaikuta polttonesteen kulutukseen.
      Pikkumoottorikin menee satasta vielä 5-6 litralla vaikka on kuormaa.

    • miksipä ei

      Tuolla teholla pärjää jos enempää ei ole . Ajaa kaikki ajot mitä tarvii ja se hetkellinen satunnainen tehottomuuden kiihtymättömyyden tunne on aika harvoin ihan oikeasti mikään riesa. Eli on täysin kuskista kiinni pärjääkö tuolla vai ei.

      • jikow

        Polon 1.2 litran 3-sylinterinen moottori on Skoda 1.2 HTP
        ja vaihteisto on Skoda MQ 200.

        Skoda Fabia Combissa Skoda moottori toimii näin.
        Moottorin suurin vääntömomentti saavutetaan 3000 r/min.
        Vaihteiston välityssuhteet on mitoitettu tarkoituksella niin, että yleisten
        nopeusrajoitusten suurin nopeus saavutetaan aina moottorin
        suurimmalla vääntömomentilla.
        Kolmos vaihteella 60km/h 3000r/min,
        nelosella 80km/h 3000r/min ja
        viitos vaihteella 100km/h 3000r/min.
        Yksin, kaksin tai pienellä kuormalla ajettaessa 1.2l Skoda
        moottori ei vaadi kiihdytettäessä pienemmälle vaihtamista.

        Siinä on tsekkiläistä insinööritaitoa.


    • ÖUKG

      Ajelen töihin 1,2 poloisella 47 kW. Siihen hommaan se sopii oikein hyvin. Lähdettiin sitten kesälomalla reissuun poloisella koska emännän corollassa ei ole ilmastointia. Ja voin luvata että emäntä ja anoppi kyydissä ja kontti täynnä ostoksia, joka ylämäessä joutuu vaihtaan pienenpää silmään. Yksin ajaessa ilman lastia sillä pärjää mutta jo yksi kyyditettävä tuntuu.

    • HJL.

      Alla 2010 Polo trendline tuolla 70 hv 1,2-vaparibensalla. Riittää ihan motaria myöten. On tullut ajettua motarilla 140-150 km/h mittarinopeudella kun oli kiire, toki se vaatii välillä kaasun ns. pohjaan kahden hengen kuormalla mutta liikkuu tosiaan tarpeeksi. Valoissa tällä on yleensä ekana liikkeellä, kiiitos maukkaan tuhdin alaväännön ja helpon kytkinpolkimen ja vaihteiston. Kulutusta en ole mitannut, olisiko 7 pinnassa rivakassa ajossa. Tämä on kiva peli, ei tule säästöautofiilistä ajaessa. Suositan!

    • Vekke

      Mikä vika . Kesken ajon alko tehot häipyyn . Polo 06 1.2 47 kw. Nyt ei nosta kierroksia kun yrittää lähteä liikkeelle. Palaa moottorin häiriövalo.

    • uusi poloilija

      Itsellä oli IV-Golf 1,4 55 kW:ssa tuon tapainen vika viime vuosikymmenellä. Syynä oli yhden sylinterin sytytyspuolan rikkoutuminen, jolloin nelisylinterinen kone kävi kolmella pytyllä. Korjaus osineen merkkiliikkeessä noin 100 euroa.

      V-Polo 1,2 51 kW:silla tullut ajettua yhteensä yli 200 tkm (165 41), mutta näillä tämän vuosikymmenen autoilla ei tuota vikaa ole esiintynyt kertaakaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      69
      6806
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      28
      4420
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      272
      2833
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2100
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1663
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1457
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1161
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      305
      1135
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1134
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1101
    Aihe