Veritulppa solislaskimossa

vena subclavian

Löytyykö kohtalotovereita, jolla on todettu veritulppa solislaskimossa? Olen 29 vuotias nainen ja minulla todettiin veritulppa oikeassa solislaskimossa 26.5. Ainoat oireet tulpasta olivat koko oikean käden turvotus ja sinistyminen (oikean käden ympärysmitta oli 3cm paksumpi kuin vasemman). Ultrassa löytyi n. 1-1,5 cm kokoinen veritulppa. Sairaalassa olin 3 vrk ja siellä aloitettiin Marevan-lääkitys ja lisäksi pistin hepariinia nahan alle viikon. Nyt käsi pn levossa normaali, mutta turpoaa ja sinertyy kun kättä käyttää. Veren hyytymisarvot ovat hoitotasolla (INR 2,6) ja hepariinia ei tarvitse enää pistää. Lääkärit sanoivat, että tulpan pitäisi hävitä parissa viikossa. Onko muilla kokemuksia, kuinka nopeasti käsi normalisoituu tulpan jälkeen? Voipi olla, että en täältä kohtalotovereita löydä, kun tulppa solislaskimossa on todella harvinainen.

14

16353

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tulppa321

      Olen 18 vuotias nainen. Minulla todettiin veritulppa samasta paikasta keväällä. Minulla oli samat oireet ja niiden lisäksi outoa särkyä ja puutuneisuutta. Itse olin sairaalassa viikon. Minulle tehtiin paikallisliuotus sekä pallolaajennus. Ja sairaalan jälkeen söin marevania sekä vajaat 2 viikkoa piikitin klexanea. Marevanin oli tarkoitus jatkua n puoli vuotta. Minulla kuitenkin todettiin uusintatukos magneettikuvauksissa marevanista huolimatta, joka oli ollut koko ajan hoitotasolla. Marevan vaihdettiin klexaneen. Olen nyt tässä pari kuukautta piikitellyt itseäni 2 kertaa päivässä. Maha on kauheassa kunnossa ja rahaa menee. Nyt olen leikkausjonossa. Minulta siis poistetaan ylin kylkiluu, joka ilmeisesti tulpan aiheuttaa. Se kohta on kuulemma normaalistikin ahdas ja minulla se on vielä ahtaampi. Muita veritulpan aiheutajia minulla ei ole, söin kyllä aiemmin e-pillereitä, mutta ne lopetettiin heti kun ensimmäisen kerran selvisi että minulla on tukos.
      Tämän vaivan takia on vähän mennnyt elämä pieleen, töissä en ole voinut käydä oikeastaan koko kesänä, koska käteni turpoaa ja alkaa punottaa jotain sillä tehdessä. Sairaslomalla siis. Kävin ennen kuntosalilla ja jumpassa usein, nyt voin tehdä vain sellaista lihaskuntoa/liikkeitä mikä ei rasita käsiä ollenkaan. Eli oireita tulee jo pelkästään jos käsi on ylöspäin. Minulla ei vissiin enää olen kunnollista tulppaa ( 2kk piikitettyäni) mutta oireet tulevat siitä kun käsi nousee ylös jolloin laskimo painuu kasaan ahtauden vuoksi. Toivottavasti pääsen leikkaukseen mahd pian ja sen jälkeen olen taas kunnossa.

    • turhauttavatukos

      Hei,

      Olen 21-vuotias tyttö ja minulla todettiin 10.8.2010 Suuri tukos vasemmassa kädessä/kaulassa/rinnassa syvässä laskimossa. Olin liuotushoidossa 3 päivää ja solislaskimoon jäi vielä n. 4cm kokoinen tukos. Nyt olen syönyt marevania 7kk eikä tukos ole liuennut ollenkaan. Lääkärit miettivät pallolaajennusta, mutta totesivat, ettei siitä ole hyötyä tässä tilanteessa.

      Minulla on skolioosi, mikä leikattiin n. 5v sitten. Kylkiluut ovat hieman muotoutuneet erilaiseen asentoon. Voisikohan olla, että minullakin kylkiluut painavat laskimoa? Parin viikon päästä on lääkärinaika ja ajattelin sanoa asiasta.

      Alkaa vähän jo turhauttaa tälläinen tilanne ettei kukaan oikein tiedä mistään mitään. Lääkärit vain pähkäilevät ja minun elämäni on pysähtynyt melkolailla tukoksen myötä.

      Miten sinulla tulppa321, onko jo asiat selvinneet?

      • vena subclavia

        Pyydä, että lääkitys vaihdetaan pistettävään Klexaneen, minulla ei marevan tulppaa liottanut, vasta Klexane auttoi. Voi olla, että solislaskimo on jo arpeutunut umpeen, kuten minulle kävi (tarkempi selitys ketjussa TOS ja siitä johtuva veritulppa, minä olen nimimerkki vena subclavia).


    • tulppatyttö

      onko inr ollut hoitotasolla
      ihmetyttää vaan kun ei ole liuennut

    • PELOTTAA

      Hei. olen 14 vuotias tyttö ja pelkään että minulla on sydän veritulppa kivut ovat rinnassa joskus todella kovat siksi haluaisin tietää voiko minulla olla sydän veritulppaa voisitteko olla kilttejä ja kkertoa pikimiten että voiko olla olen aivan hädässä pelkään koko ajan että sydän veritulppa on tai voi tulla ja kertokaa minulle että voiko olla vai ei pikaista vastausta! =(

      • Älä pelkää turhaan..

        Saat olla pelkäämättä ei lapsilla voi olla mitään sairauksia sydämmessä en ole koskaan kuullut että lapsi olisi saanut sydän veritulpan. Ja ne ovat yleensä jo iäkkäämpien ihmisten tauteja aikaisintaan 22-30 ikä luokan vaiheessa mutta jos kivut jatkuvat ja pahenevat mene tutkimuksiin jos siellä on jotakin muuta. vaikka tunnet että sydämmessäsi on jotain keuhkoissakin voi olla vaikka krooninen tulehdus ne hoidetaan antipioteilla mutta jos tulehdus on päässyt pahaksi kivut voivat olla valtavat!. tsemmpiä sulle nauti kesästä! =)


    • eioo ei tuuu

      Ei ooo mittään sydäveritulppaa sulla.. jotain muuta vaaratonta jokin pieni lihas menee vaan kylkiluiden väliin ja se aiheuttaa joskus kipuja

    • APUA! AUTTAKAA!! =(

      Moro. tiiän että tää ei oo oikee paikka kysyä tätä asiaa mutta muualla ei näköjään vastata oon 13vuotias poika ja mulla on ollut noin 3kuukautta kipuja rinnassa ja hengitys vaikeuksia mieleeni tuli voiko mulla olla keuhkoahtauma,keuhkolaajentuma,keuhkorakkula tauti tai joku vastaava vakava sairaus oireet ovat tälläkin hetkellä todella kovat olen syönyt viikon antipiotin eikä se auttanut minun kipuihini astma piippuakin on kokeiltu ei auta ei.. pelkään kuollakseni että mulla on joku noista sairauksista sanokaa tietävät ihmiset että voiko olla KERTOKAA PIAN!!....... =(

    • lääkäriin pian

      Oikea paikka on etsiä sairauteen vastauksia alan asinatuntijalta ....lääkäriltä !!!!
      Tällä suoli24 palstalla kun kirjoittaja voi olla iältään ihan mitä tahansa eikä totuus ola siinä mitä iäkseen kirjoittaa.
      Hakekaa apua lääkäriltä eikä täältä jos sitä oikeesti tarvitsette

    • TELLUKKA

      HEJ,MINULLA ON TODETTU ÄSKETTÄIN VERITULPPA VASEMMASSA KÄDESSÄ
      JOSTA EI TIEDETÄ ETT KOSKA SE ON OLLUT? OLIN VALITTANUT KÄDEN KOVIA KIPUJA JA TURPOAMISTA ,,NOIN VUODEN AJAN JO, ELIKKÄ 2012 ASTI. EIKÄ KUKAAN LÄÄKÄREISTÄ KUNNELLUT VAIKKA OLIN PYYTÄNYT ETTÄ TEHTÄIS ULTRAKUVAUS JNE..
      .VIITATTIIN VAIN SIIHEN ETTÄ, KUN MULLE OLI TEHTY RINNAN POISTO 2011 ,NIIN KÄSI TURPOO JA KIPUAA YM YM,, TIESIN ITSE ETTÄ JOTAIN MUUTA OLI TAPAHTUNUT KÄDESSÄ !! VIIMEIN VAIHDOIN LÄÄKÄRIN JOKA HETI ALKOI TOIMIA JNE!! NYT SAANUT ( INNOHEP )PIIKITYKSEN, 3VIIKK..JOKA PÄIVÄ ,EN TIEDÄ VIELÄ KAUANKO JA MITÄ HOITOA ALAN VIELÄ SAAMAAN!!??

    • hei, mulle tuli myös solislaskimon tukos, 2vkoa tahdistimen asennuksen jälkeen. IRNarvo on 1,1 mutta olen siis tätä kirjoittaessa sairaalassa edelleen kolmatta päivää. huomenna lie tutkitaan mistä tämä johtunee.. ei kovin hyviä kokemuksia teillä tästä "sairaudesta" :(
      kauhulla odottaen tulevaa

    • Annnnnette_85

      Mitä oireita tukos solislaskimossa aiheuttaa? Paheneeko ajan kuluessa vai voiko vaivojen kanssa vain olla? Vähän löytyy tietoa tästä. Eikö ole harvinainen täysin terveellä tukos yläraajassa?

    • venasubclavia

      Minulla oireet olivat koko käden turpoaminen (3cm paksumpi ympärysmitta kuin toisessa kädessä), käsi oli sininen ja siinä oli petekkioita (pistemäinen verenpurkauma). kipeä käsi ei ollut ja se liikkui normaalisti. Tulppa/osa tulppaa voi lähteä liikkeelle ja aiheuttaa keuhkoveritulpan.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6093
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      3866
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      252
      2218
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1870
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1313
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1276
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1067
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1010
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      949
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      888
    Aihe