••••KOULUPUKU SUOMEEN•••••

Tarpeeksi saanut isä

Tuttavaperheellä Thaimaassa ei ole sellaista ongelmaa mitä lapsille päälle kouluun, koska siellä on käytössä koulupuku. Koulupuvun ansiosta kaikilla on "yhtä hyvät/hienot" vaatteet eikä vaatteiden perusteella voi kiusata koulussa esim. jos joku on köyhemmästä perheestä eikä ole varaa pysyä muotivirtausten orjana.

Lisäksi Thaimaassa ei tarvitse kauhistella lasten hiushirvityksiä, koska kaikilla tytöillä pitää olla olalle ulottuvat hiukset ja pojilla lyhyet.

Koulupuku on paljo siistimpi (aikuisen silmissä) kuin vaikkapa pissiksen napapaita tai hopparin lökäpöksyt. Koulupukuun pukeutunut nuori on jotenkin asiallisemman oloinen, vaikka eihän vaatteet ihmistä tee. Ja näyttävät nuo nuoret siellä viihtyvän koulupuvussa, koska vielä illalla ostareilla tulivat koulupuvut päällä vastaan.

Milloinkohan Suomessa tasa-arvo menee näin pitkälle? Olisi aika saada tännekin koulupukupakko.

72

8684

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .

      ei koskaan.

      Tämä nyt oli tietty taas provo

      • pukujen kans

        Mehän pyritään tästä kansalaisten tasapäistämisestä pois, niin sinä haluat sitä lisää. Meillä on tietyt perustuslailliset oikeudet, ja nyt sitten luovuttaisiin niistä ?

        Miksi et vaadi opettajillekin koulupukua ? Naisille vähintään puoleen sääreen musta hame, ylös asti napitettava valkoinen paita. Nuttura ? Miehille tumma puku ja toukokuun sekä elokuun saa pitää vaaleaa kesäpukua ok ?


    • pukupakko kyllä

      mitäköhän niin kamalaa koulupuvuissa olisi että heti nousee "äläkkä"..
      mun mielestä koulupuvut voisivat jopa vähentää koulukiusaamista, kun jokaisella olisi sama koulupuku.
      ei olisi mitään v*ttuilua oletko tarpeeksi muodikas vai et.
      ja kyllä opettajatkin saisivat luvan pukeutua arvonsa mukaan, oppilaatkin varmaan ihan eri tavalla kunnioittaisivat siististi pukeutunutta opettajaa.
      eli olen koulupuvun kannalla, vaikka olenkin 25v nuori nainen.

      • dsdas

        Koulupukua. Se olisi mukavaa. Plussapuolet hakkaavat kevyesti miinukset


    • juuussuuss
    • Kuuma!

      Ihmettelin Thaimaassa miksi lasten pitää tunkea tennissukat ja nahkakengät jalkoihinsa, vaikka ulkona on 38 ja kosteus hakkaa suomalaisen saunan?

      Ja ne tummat hameet ja housut eivät takuulla ole kivat auringon alla...

      Suomessa voitaisiin käyttää jotain soveliaampaa ratkaisua.

      • maailma ei muutu

        En kyllä näe tässä mitään "äläkkää".

        Onko aloittaja ajatellut, kuinka pukujen huolto onnistuu ? Kuka ne pesee ja korjaa sekä silittää ? Nykynuorten päällä on aika pitkälle ns. silittämättä siistiä kampetta, osa kulkee aina likaisissa - jopa haisevissa kamppeissa, osa voi olla allerginen tietylle materiaalille, jollakin ei ole varaa ostaa koulupukua.

        Kuka kiillottaa kengät ?

        Eiköhän ole parempi, että jokainen huolehtii kamppeistaan ja pukee juuri sitä päälle mitä haluaa sekä mihin on varaa.

        Kyllä sitä kiusaamista tulisi niistä koulupuvuistakin usko pois. Kellä olisi ryttynen kaulus, kellä lyhyet lahkeet....jne loputtomasti.


      • eikö lapsi osaa itse
        maailma ei muutu kirjoitti:

        En kyllä näe tässä mitään "äläkkää".

        Onko aloittaja ajatellut, kuinka pukujen huolto onnistuu ? Kuka ne pesee ja korjaa sekä silittää ? Nykynuorten päällä on aika pitkälle ns. silittämättä siistiä kampetta, osa kulkee aina likaisissa - jopa haisevissa kamppeissa, osa voi olla allerginen tietylle materiaalille, jollakin ei ole varaa ostaa koulupukua.

        Kuka kiillottaa kengät ?

        Eiköhän ole parempi, että jokainen huolehtii kamppeistaan ja pukee juuri sitä päälle mitä haluaa sekä mihin on varaa.

        Kyllä sitä kiusaamista tulisi niistä koulupuvuistakin usko pois. Kellä olisi ryttynen kaulus, kellä lyhyet lahkeet....jne loputtomasti.

        vastaanpa typeriin kysymyksiisi:
        "kuinka pukujen huolto onnistuu ? Kuka ne pesee ja korjaa sekä silittää ?"
        huoltoon voisi esim. koulun kautta ottaa yhteyttä jos itsellä ei ole ompelukonetta, tai neula ei pysy sormissa. ja onhan ne isoäidit olemassa, hekin voisivat opettaa lasta ihan itse laittamaan pukunsa kuntoon.
        kotona voi ilmeisesti pestä pyykkiä, eikö?ja jos omistaa silitysraudan ja laudan niin voi itse silittää koulupuvun, toki muistaen kurkistaa puvun liepeeseen olevaan lappuun missä näkyy silityslämpötilat sun muut tärkeät tiedot koskien puvun huoltoa, ja BTW pesulapalvelujakin on olemassa joista puvun saa takaisin puhtaana ja silitettynä.

        Kuka kiillottaa kengät ?
        lapsi varmaan itse osaa kengät kiillottaa?ja jos ei, niin joko isä tai äiti sitten.
        (kengänkiillotukseen menee max 10-15min eli ei koko päivää)


        nykyään ollaan vain olevinaan niin uusavuttomia ja kysellään tyhmiä, että sen varjolla annetaan itsemme pukeutua mihin tykätään.ja jos koulupuku olisi esim. valkoinen kauluspaita, tummansiniset pukuhousut ja pukutakki ja kravatti mustat kengät, niin en usko että maksaa paljoa, jos ei ihan merkkiliikkeestä lähde hakemaan, ja koululla voisi olla ihan oma ns.tilauspalvelu jonka kautta koko luokalle voitaisiin tilata omankokoisensa puku.


      • nyt sitten olikaan
        eikö lapsi osaa itse kirjoitti:

        vastaanpa typeriin kysymyksiisi:
        "kuinka pukujen huolto onnistuu ? Kuka ne pesee ja korjaa sekä silittää ?"
        huoltoon voisi esim. koulun kautta ottaa yhteyttä jos itsellä ei ole ompelukonetta, tai neula ei pysy sormissa. ja onhan ne isoäidit olemassa, hekin voisivat opettaa lasta ihan itse laittamaan pukunsa kuntoon.
        kotona voi ilmeisesti pestä pyykkiä, eikö?ja jos omistaa silitysraudan ja laudan niin voi itse silittää koulupuvun, toki muistaen kurkistaa puvun liepeeseen olevaan lappuun missä näkyy silityslämpötilat sun muut tärkeät tiedot koskien puvun huoltoa, ja BTW pesulapalvelujakin on olemassa joista puvun saa takaisin puhtaana ja silitettynä.

        Kuka kiillottaa kengät ?
        lapsi varmaan itse osaa kengät kiillottaa?ja jos ei, niin joko isä tai äiti sitten.
        (kengänkiillotukseen menee max 10-15min eli ei koko päivää)


        nykyään ollaan vain olevinaan niin uusavuttomia ja kysellään tyhmiä, että sen varjolla annetaan itsemme pukeutua mihin tykätään.ja jos koulupuku olisi esim. valkoinen kauluspaita, tummansiniset pukuhousut ja pukutakki ja kravatti mustat kengät, niin en usko että maksaa paljoa, jos ei ihan merkkiliikkeestä lähde hakemaan, ja koululla voisi olla ihan oma ns.tilauspalvelu jonka kautta koko luokalle voitaisiin tilata omankokoisensa puku.

        Vai oli kysymykset tyhmiä, no niitä oli kyllä kommenttisikin. Karkeasti arvioiden koulupuvun laittaisi päälle alle 10 % koululaisista. Muut taitaisi puhaltaa huilut ajatuksellesi.

        JOs tämän päivän kakarat ei osaa kuin kerran viikossa vaihtaa puhtaat kalsarit ja sukat pakosta ( päättelen luokassa vallitsevan hajun perusteella tämän viiveen) niin kuinka ne nyt sitten viitsisi kiillotella kenkiään , silitellä paitojaan . KUka tässä nyt sitten olikaan tyhmä ?

        Kuka silittää ? No ei varmasti ne laiskat lössykät, jotka eivät osaa panna puuvillaisia vaatteitakaan siististi päälle. Silitysrautaa tuskin ovat nähneetkään ?

        Mikään mahti maailmassa ei estä sinua ostamasta omille lapsillesi koulupukuja ja silittelemään, kiillottelemaan sekä nysväämään niiden kanssa iltakaudet. Ihan vapaasti voit ne ostaa, lapsesikin ovat varmasti innoissaan.

        Mieti nyt pikkuisen tuota ajatustasi tarkemmin - kukaan ei voi pakottaa ketään pukeutumaan tietyn koodin mukaan tai tiettyyn pukuun. Valtioko tämän kaiken maksaisi vai vanhemmat ? Mieluummin ne vanhemmat ostaa kunnon kampetta kuin hikisiä koulupukuja lapsilleen.

        Olen ehdottomasti sitä mieltä, että jokainen valitkoot vaatteensa itse. Tuskin monikaan olisi valmis satsaamaan rahallisesti koulupukuun, kun sillä rahalla saisi vaatetta joka toimii koulun ulkopuolellakin.

        Kas kun et ehdota yhteisiä, kaikille samanlaisia jumppapukuja ja verenpaine-verkkareitakin.

        Onneksi meillä on perustuslaki., joka suojelee meitä kaiken maailman tasapäistämiseltä =)


      • vapaata kasvatusta..
        nyt sitten olikaan kirjoitti:

        Vai oli kysymykset tyhmiä, no niitä oli kyllä kommenttisikin. Karkeasti arvioiden koulupuvun laittaisi päälle alle 10 % koululaisista. Muut taitaisi puhaltaa huilut ajatuksellesi.

        JOs tämän päivän kakarat ei osaa kuin kerran viikossa vaihtaa puhtaat kalsarit ja sukat pakosta ( päättelen luokassa vallitsevan hajun perusteella tämän viiveen) niin kuinka ne nyt sitten viitsisi kiillotella kenkiään , silitellä paitojaan . KUka tässä nyt sitten olikaan tyhmä ?

        Kuka silittää ? No ei varmasti ne laiskat lössykät, jotka eivät osaa panna puuvillaisia vaatteitakaan siististi päälle. Silitysrautaa tuskin ovat nähneetkään ?

        Mikään mahti maailmassa ei estä sinua ostamasta omille lapsillesi koulupukuja ja silittelemään, kiillottelemaan sekä nysväämään niiden kanssa iltakaudet. Ihan vapaasti voit ne ostaa, lapsesikin ovat varmasti innoissaan.

        Mieti nyt pikkuisen tuota ajatustasi tarkemmin - kukaan ei voi pakottaa ketään pukeutumaan tietyn koodin mukaan tai tiettyyn pukuun. Valtioko tämän kaiken maksaisi vai vanhemmat ? Mieluummin ne vanhemmat ostaa kunnon kampetta kuin hikisiä koulupukuja lapsilleen.

        Olen ehdottomasti sitä mieltä, että jokainen valitkoot vaatteensa itse. Tuskin monikaan olisi valmis satsaamaan rahallisesti koulupukuun, kun sillä rahalla saisi vaatetta joka toimii koulun ulkopuolellakin.

        Kas kun et ehdota yhteisiä, kaikille samanlaisia jumppapukuja ja verenpaine-verkkareitakin.

        Onneksi meillä on perustuslaki., joka suojelee meitä kaiken maailman tasapäistämiseltä =)

        onko se lapsen vika jos vanhemmat eivät ole ohjanneet, kasvattaneet ja opettaneet lapselle miten esim. käytetään pesukonetta tai silitysrautaa, onko lapsen vika jos ei osaa pitää hygieniastaan huolta?

        jo asenteesi koko yhteiskuntaa kohtaan vaikuttaa vastenmieliseltä. jos et ole saanut lastasi käymään pesussa ja laittamaan likaisia vaatteita pesukoneeseen ja laittamaan täyttä pesukonetta päälle, niin se on sinun murheesi.
        jos lapsesi ei sinua kunnioita ja käyttäytyy kuin idiootti, niin se myös on sinun ongelmasi, sinä olet vastuussa lapsestasi ja hänen käytöksestään ei kukaan muu.

        se on helppoa tehdä lapsia, mutta vastuun ottaminen ja lapsen kasvattaminen ei olekaan niin helppoa kuin luulisi. ei ne lapset opi mitään ellei opeta.

        ja jos ei lasta saa kantamaan sen verta vastuuta että pesisi koulupuvun, silittäisi sen ja kiillottaisi kengät, niin on aikas "kermaperse" lellikakara.mutta eihän lapset nykyään edes tee läksyjä kun on paljon mukavampi hillua kartsalla kun vanhempia ei kiinnosta missä oma lapsi luuhaa.


      • oikein kunnolla
        vapaata kasvatusta.. kirjoitti:

        onko se lapsen vika jos vanhemmat eivät ole ohjanneet, kasvattaneet ja opettaneet lapselle miten esim. käytetään pesukonetta tai silitysrautaa, onko lapsen vika jos ei osaa pitää hygieniastaan huolta?

        jo asenteesi koko yhteiskuntaa kohtaan vaikuttaa vastenmieliseltä. jos et ole saanut lastasi käymään pesussa ja laittamaan likaisia vaatteita pesukoneeseen ja laittamaan täyttä pesukonetta päälle, niin se on sinun murheesi.
        jos lapsesi ei sinua kunnioita ja käyttäytyy kuin idiootti, niin se myös on sinun ongelmasi, sinä olet vastuussa lapsestasi ja hänen käytöksestään ei kukaan muu.

        se on helppoa tehdä lapsia, mutta vastuun ottaminen ja lapsen kasvattaminen ei olekaan niin helppoa kuin luulisi. ei ne lapset opi mitään ellei opeta.

        ja jos ei lasta saa kantamaan sen verta vastuuta että pesisi koulupuvun, silittäisi sen ja kiillottaisi kengät, niin on aikas "kermaperse" lellikakara.mutta eihän lapset nykyään edes tee läksyjä kun on paljon mukavampi hillua kartsalla kun vanhempia ei kiinnosta missä oma lapsi luuhaa.

        Missä vaiheessa olen puhunut omista lapsistani ? Missä vaiheessa olen puhunut itsestäni ?

        Miksi sinä alat minua solvaamaan ?


      • vapaata kasvatusta..
        oikein kunnolla kirjoitti:

        Missä vaiheessa olen puhunut omista lapsistani ? Missä vaiheessa olen puhunut itsestäni ?

        Miksi sinä alat minua solvaamaan ?

        "Vai oli kysymykset tyhmiä, no niitä oli kyllä kommenttisikin. Karkeasti arvioiden koulupuvun laittaisi päälle alle 10 % koululaisista. Muut taitaisi puhaltaa huilut ajatuksellesi.

        JOs tämän päivän kakarat ei osaa kuin kerran viikossa vaihtaa puhtaat kalsarit ja sukat pakosta ( päättelen luokassa vallitsevan hajun perusteella tämän viiveen) niin kuinka ne nyt sitten viitsisi kiillotella kenkiään , silitellä paitojaan . KUka tässä nyt sitten olikaan tyhmä ?

        Kuka silittää ? No ei varmasti ne laiskat lössykät, jotka eivät osaa panna puuvillaisia vaatteitakaan siististi päälle. Silitysrautaa tuskin ovat nähneetkään ?

        Mikään mahti maailmassa ei estä sinua ostamasta omille lapsillesi koulupukuja ja silittelemään, kiillottelemaan sekä nysväämään niiden kanssa iltakaudet. Ihan vapaasti voit ne ostaa, lapsesikin ovat varmasti innoissaan.

        Mieti nyt pikkuisen tuota ajatustasi tarkemmin - kukaan ei voi pakottaa ketään pukeutumaan tietyn koodin mukaan tai tiettyyn pukuun. Valtioko tämän kaiken maksaisi vai vanhemmat ? Mieluummin ne vanhemmat ostaa kunnon kampetta kuin hikisiä koulupukuja lapsilleen.

        Olen ehdottomasti sitä mieltä, että jokainen valitkoot vaatteensa itse. Tuskin monikaan olisi valmis satsaamaan rahallisesti koulupukuun, kun sillä rahalla saisi vaatetta joka toimii koulun ulkopuolellakin.

        Kas kun et ehdota yhteisiä, kaikille samanlaisia jumppapukuja ja verenpaine-verkkareitakin.

        Onneksi meillä on perustuslaki., joka suojelee meitä kaiken maailman tasapäistämiseltä =) "

        miksi olet niin koulupukua vastaan?ja tulee kyllä tuosta lasten hygienian ja käytöstapojen morkkaamisesta mieleen ihan sellainen asia että ehkäpä itse et ole onnistunut kasvattamaan lapsistasi ns."enkeleitä".
        koulupuku itsessään jo olisi aikamoinen helpotus kouluissa, joissa kiusaaminen nimenomaan useimmiten johtuu ulkonäöllisistä asioista. jos kaikilla olisi yhtenäinen puku koulussa, niin olisi yksi syy vähemmän kiusata.

        ei se puvun hoito vaadi niin paljon. itsekin olen alalla, jolla täytyy joka päivä olla puhtaat työvaatteet, miksei sitten kouluihinkin sovellettaisi kyseistä käytäntöä.vai onko kyseessä enemmänkin vanhempien laiskuus esim;"taas lisää hommia, ihan niinkuin kirjojen päällystys ei jo riittäisi".


      • wefwergfwer
        oikein kunnolla kirjoitti:

        Missä vaiheessa olen puhunut omista lapsistani ? Missä vaiheessa olen puhunut itsestäni ?

        Miksi sinä alat minua solvaamaan ?

        Eihän tuossa ole mitään järkeä.
        Jokainen saa pukeutua aivan niinkuin itse haluaa, eihän ihmisiä ole koskaan ennenkään pitänyt tuomita ulkonäön perusteella, ja sanonpahan vai itse ( olen koulua käyvä ) että harvat kiusaavat vaatteiden / ulkonäön perusteella enään, se on jotain aivan muuta.


    • Tuulipuku!

      Suomessa on jo hyväksi koettu kansallispuku, jokamiehen, naisen, pojan ja tytön käyttämä tuulipuku:
      http://www3.jkl.fi/ksmuseo/haloo/teknologia/80muoti6.htm

      Huomaa, että sukat voi vetää lahkeiden päälle, jos puntit lepattavat. Emme siis tarvitse mitään koulupukuja, koululaisille maksusitoumus Aholaidan perillisille, eli Vapaa Valintaan, Hong Kongiin, Löytötavarataloon, Halpa-halliin jne jne, niin saavat lapsetkin laatua ja halvalla!

      • 1478216

        Lapset kylä keksivät kiusaamisen aihetta muualtakin kuin vaatteista. Ja sitäpaitsi, Maija on niin lihava, että kattokaa kuin huonosti toi puku sille sopii. Silmälasit, hammasraudat, nimi, luonne, kaverit, vaikka vanhempien ammatit . Jos halutaan kiusata, kiusataan. Kyllä niitä syitä löytyy. Koulupuvulla tai ilman.


      • mahdollisuus..
        1478216 kirjoitti:

        Lapset kylä keksivät kiusaamisen aihetta muualtakin kuin vaatteista. Ja sitäpaitsi, Maija on niin lihava, että kattokaa kuin huonosti toi puku sille sopii. Silmälasit, hammasraudat, nimi, luonne, kaverit, vaikka vanhempien ammatit . Jos halutaan kiusata, kiusataan. Kyllä niitä syitä löytyy. Koulupuvulla tai ilman.

        ...laihduttaa? eipä tullut mieleen?


      • nyt oikeestii..
        mahdollisuus.. kirjoitti:

        ...laihduttaa? eipä tullut mieleen?

        Sillä ny mitään väliä oo , ookko läski vai et. jos ny ite olisinki sellane vähä pulleampi nii emmä ny saatana millekkää kuurille lähtis... opelle siitä vaa ilmotusta


    • kinkkumursu

      Minusta on juuri hyvä, että Suomessa ei koulupukua, sillä lapset ja nuoret saavat vapaasta tuoda esiin persoonallisuuttaan pukeutumisen kautta. Ja että pitäisi leikata hiukset samalla lailla? Luuletko, että edes puolet lapsista suostuisi siihen? Ei varmasti suostu. Varsinkin teini-ikäiset raivostuisivat moisesta. Onko tarkoituksena vain luoda lapsista toistensa klooneja? Minusta on paljon parempi näin, kun lapset saavat pukeutua vapaasti.

      • rinley

        Itse kasille menevä tyttö voin sanoa, että yläasteella noin 25 % suostuisi pukua pitämään...
        Tietenkin, jos koulusta voitaisiin erottaa vääränlaisen asun takia tai tulisi aina jälkkää jne. niin voisihan se olla että 85-90 % käyttäisi koulupukua.
        Mutta hiukset pitäisi saada pitää sellasena kun haluaa... Onko lävistykset esim. kulma -ja nenäkorut sallittu Thaimaassa? Lävistyksien suhteen pitäisi jatkaa nykyisellä linjalla...

        Mutta kyllähän nimim. 1478216 on iahn oikeassa, ei koulupuvut estä kiusaamasta...


      • pitäkää mielessä
        rinley kirjoitti:

        Itse kasille menevä tyttö voin sanoa, että yläasteella noin 25 % suostuisi pukua pitämään...
        Tietenkin, jos koulusta voitaisiin erottaa vääränlaisen asun takia tai tulisi aina jälkkää jne. niin voisihan se olla että 85-90 % käyttäisi koulupukua.
        Mutta hiukset pitäisi saada pitää sellasena kun haluaa... Onko lävistykset esim. kulma -ja nenäkorut sallittu Thaimaassa? Lävistyksien suhteen pitäisi jatkaa nykyisellä linjalla...

        Mutta kyllähän nimim. 1478216 on iahn oikeassa, ei koulupuvut estä kiusaamasta...

        Ja vielä kannattaisi pitää mielessä että koulupuvut ovat järkyttävän kalliita. Yksi ystäväni asuu maassa jossa on koulupuvut, ja kun hänen piti yhtä aikaa ostaa kahdelle lapselleen koulupuvut, siihen meni heidän hätävarana olleet rahat lähes kokonaan. Ja kyseessä on ihan normisti toimeentuleva perhe, molemmat vanhemmat kokopäivätyössä.


    • toisinajattelia

      Tämä on oikea asenne mennään pois tästä ykisttäis-henkilö mallista ja aletaan pitämään ihmisiä joukkona, niin kuin itä-maissa, natsi saksassa, Armeijassa ja joissakin etelä-amerikan maissa. Tämmöinen kannattaisi aloittaa koko yhtei kunnassa että jokainen kulkee samanlaisissa vaateissa siviilissä, työpaikalla, koulussa. Tällä saataisiin lopetettua syrjintä, muoti ja tämä väärä kilpailu tapa, eikä kenenkään tarvitsisi miettiä mitä laittaa tänään päällensä kun lähtee baariin. Ainoastaan turistit saisivat kulkea missä vaatteissa haluavat, mutta jos suomalainen pukeutuu miten haluaa, saisi sakkoja/vankeutta.

      • ????????????

        et oo ainakaa yhtää trolli :DD


    • juu/ei

      Olishan se koulupuku ihan "magee" mutta se konsepti ei toimi/ole mahdollinen Suomessa.

    • Mörmönnä

      En käytännössä pidä ajatuksesta, mutta kannatan silti ideaa. Itse olen niitä, joita kiusataan vaatteiden vuoksi, ja jos olisi koulupuvut, niin eipä siitä koituisi ongelma.

      Aah, muodin orjat. Mitä roskasakkia.

      • ggggggggeeee

        Vai että vielä koulupuvut? Haistakaa vittu, koulunkäynti on jo tarpeeksi perseestä muutenkin.


    • koululaisen vanhempi

      luo hiukan ongelmia tuohon koulupukuun, meillä on selkeästi niin erilaiset kelit kuin tuolla muualla missä koulupukuja käytetään. Siinä syy ettei tuo eriarvoisuus koulu-univormulla poistu, jää vielä pällysvaatteet joilla snobbailla jos niikseen tulee. Kiusattavaa lapset keksii ihan toistensa muistakin ominaisuuksista kuin vaatteista. =) Koulupuku on toisella puhdas toisella likainen jne. Jollain on sopivan kokoinen toisella ylisuuri sisarusten perintöä jne.
      Koulupuku ois kyllä siisti juttu monella tapaa. Lapset oppisi siitä jo tietyllä tavalla kunnioitusta koulua kohtaan.

      • ghvjyhgb

        niin ja sit ei ´turhaa vaatetta kerry komeroon. Mut sanon vaan et siin vois vahingossa käydä niin et unohtais pistää koulupuvun päälle.


    • dzhbxfjnmhv m

      Entäs miten isä itse? Haluaisitko että aina kun menet arkena jonnekkin joutuisit laittamaan jonkun tietyn puvun päällesi, eikä edes sellaista mistä itse pitäisit?

      Ja nuorten pitää saada ilmaista itseään, pukeutuminen on osa ilmaisua ja sen estäminen saisi aikaan vain lisää ongelmia.

      • opettaja etelästä

        Aika monessa ammatissa kyllä on tietty pukukoodi, jopa pukupakko. Ainakin jos meinaa työllistyä jollekin vaativammalle kaupalliselle tai akateemiselle alalle. Ei sinne töihin voi missä vaan rytkyissä mennä. Monelle näillä aloilla työskentelevälle puku tai jakku on välttämätön asiakastilaisuuksissa. Moni varmaan haluaisi laittaa jotain rennompaa casual-tyylistä, mutta töihin pukeudutaan fiksusti ja työn vaatimalla tavalla. Myös monella palvelualalla on työasu ja tuskin esim. kaupan kassat nauttivat asustaan erityisen paljon, sen verran karseita tanttakaapuja ovat. Mutta työnantaja määrää millä vaatteilla töitä teet ja se on ota tai jätä tilanne. Hyvä olisi siihen nykynuorisonkin ajoiss tottua, monella kun tuntuu olevan ajatus, että he voivat tehdä miten lystää ja heitä ei saisi kukaan määräillä.


    • JonskunusaseeJamskan

      Ja tyttöjen koulupuvun pitää koostua minihameesta ja yläosattomasta yläosasta. Pojat saa pukeutua miten lystää. TASA-ARVOM PUOLLESTA!

    • kysymysmerkki?

      Niin, siinäpä sitten -40c pakkasessa shortseissa ja lyhyessä mekossa?
      Taita siellä Thaimaassa olla lämpimämpää kuin Suomessa.

      Mieluummin muuttaisin Japaniin, siellä kun saa pitää vaikka irokeesiä koulussa, kunhan puku vaan on oikea.

      • pohjaton lompakkoko?

        Nuoret, ette todennäköisestikään pidäkään ajatuksesta, mutta vanhemmille se olisi mukavaa kun Lackostet ja Hilfigerit, joihin uppoaa satoja euroja hujauksessa, korvattaisiin koulupuvulla.


      • aferejhgkj

        Itse olen koulupuvun puolesta ja huom, olen kasilla. Tietyllä tapaa koulupuku on hyvä. Ei voitaisi kiusata vaatteiden takia, eikä arvostella toisen varallisuutta. Tietysti toiset aina keksivät muun syyn kiusata, mutta ainakin on yksi syy vähemmän. Ja eihän meidän tarvitse missään minihameissa ja shortseissa tavisin kulkea, kunhan hankitaan talvikoulupuku kesäpuvun lisäksi. Mielestäni kuitenkin samaan malliin leikatut hiukset ovat jo vähän liioittelua. Täytyyhän meidän nyt saada jossain näyttää persoonallisuutta, vaikka koulupuku olisikin. Säästyisi myös aikuisilla rahaa, kun ei tarvitsisi ostaa kauheita määriä sellaisia vaatteita mitä käyttää koulussa. Ja ainakin meillä minä ja pikkusisarukseni osaamme kiillottaa kengät ja silittää. Ei se nyt niin iso homma ole!


    • sitä on

      mennä vaatimaan jotain snobikamppeita (suunnilleen sellaisiahan ne koulupuvut on) kaikille kouluun kun ei ite joudu kärsimään kun kouluvuodet on ohi. Eikä taatusti ole joutunut käyttämään sitä kun ei niitä ole ollu Suomessa oikeastaan koskaan (paitsi tietenkin ihan alkuaikoina kuului tulla hiukset kammattuina ja puhtaissa vaatteissa mutta eihän se ole mikään koulupuku). Koulupuvut tietää vaikeuksia kaikille. 1. Ne tulee maksamaan ainakin satasen kappale. 2. Opettajien on vaikeampi erottaa oppilaita toisistaan (siis ulkonäöltään) 3. Tulee kova ähäkkä. Kyllä syitä löytyy lisääkin joten kukkahatut voi olla mielellään hiljaa.

      • ggsrhrdh

        Ketjun aloittaja oli kyl ilmiselvä provo. Helppohan se on joskus aikuisena, kun on koulu-ikä mennyt jo ohi vaatia nykypäivän kakaroille koulupukua.
        Ketjun aloittajalle vielä sen verran että olisitko itse muka pukeutunut johonkin täysin naurettavan näköiseen asuun ja leikannu hiukset sellaisiksi mitä se koulu määrää kun olit nuori?
        Etpä ois tainnu.

        Ja jos joillekki tosiaan tullee lisää noita aivan helvetin tyhmiä ideoita päähän, joista on varmaan osa viinapullon pohjalta löytynyt, nii painu ite sinne sun ihannemaahas saatana!!
        Ei tarvi täällä alkaa valittamaan!


      • gherer
        ggsrhrdh kirjoitti:

        Ketjun aloittaja oli kyl ilmiselvä provo. Helppohan se on joskus aikuisena, kun on koulu-ikä mennyt jo ohi vaatia nykypäivän kakaroille koulupukua.
        Ketjun aloittajalle vielä sen verran että olisitko itse muka pukeutunut johonkin täysin naurettavan näköiseen asuun ja leikannu hiukset sellaisiksi mitä se koulu määrää kun olit nuori?
        Etpä ois tainnu.

        Ja jos joillekki tosiaan tullee lisää noita aivan helvetin tyhmiä ideoita päähän, joista on varmaan osa viinapullon pohjalta löytynyt, nii painu ite sinne sun ihannemaahas saatana!!
        Ei tarvi täällä alkaa valittamaan!

        Täysin samaa mieltä!


      • HERÄYUS
        ggsrhrdh kirjoitti:

        Ketjun aloittaja oli kyl ilmiselvä provo. Helppohan se on joskus aikuisena, kun on koulu-ikä mennyt jo ohi vaatia nykypäivän kakaroille koulupukua.
        Ketjun aloittajalle vielä sen verran että olisitko itse muka pukeutunut johonkin täysin naurettavan näköiseen asuun ja leikannu hiukset sellaisiksi mitä se koulu määrää kun olit nuori?
        Etpä ois tainnu.

        Ja jos joillekki tosiaan tullee lisää noita aivan helvetin tyhmiä ideoita päähän, joista on varmaan osa viinapullon pohjalta löytynyt, nii painu ite sinne sun ihannemaahas saatana!!
        Ei tarvi täällä alkaa valittamaan!

        ''Ketjun aloittaja oli kyl ilmiselvä provo. Helppohan se on joskus aikuisena, kun on koulu-ikä mennyt jo ohi vaatia nykypäivän kakaroille koulupukua.''

        ENSINÄKIN olen 13-vuotias ja tunnen monia ikäisiäni, jotka ovat kiinnostuneita koulupuvuista.

        ''Ketjun aloittajalle vielä sen verran että olisitko itse muka pukeutunut johonkin täysin naurettavan näköiseen asuun ja leikannu hiukset sellaisiksi mitä se koulu määrää kun olit nuori?''

        Tottakai se tulee monille nuorille ja teineille shokkina ja monet kieltäytyisivät, mutta kyllä siihen ajanmittaa totuttaisiin se on liikaa jos hiukset pitäis leikkaa tmv.

        ''Ja jos joillekki tosiaan tullee lisää noita aivan helvetin tyhmiä ideoita päähän, joista on varmaan osa viinapullon pohjalta löytynyt, nii painu ite sinne sun ihannemaahas saatana!!''

        Ainoo helvetin tyhmä idea oli tulla vikisee tänne ja kertoo asiattomasti oman mielipitees, joka varmaan onkin löytyny sieltä viinapullon pohjalta(siis ei mielipide vaan tapa jolla kerrot mielipitees). Pls ihmiset

        ''Ei tarvi täällä alkaa valittamaan!''

        Älä valita.


    • so..f**ck u
    • LiikaaAnimeaKatsonut

      koulupuvut suomeen ehdottomasti .kyllähän japanissakin on talvi koulupuvut kun talvi tulee. Ja sitä paitsi kuka tietää hinnan jos ei edes tiedä mistä ne puvut tulee. Kuka edes tietää minkä mallinen koulu puku tulee olemaan ku ei edes tiedä varmaksi tuleeko. Ei voi tosta noin vaa sanoa et: joo sen kuuluu olla tälläne ja tälläne sit viä tällätteet kengät jne jne..... ja kuka sano et hiusmalli pitää juuri olla tietynlainen ku tuossa puhuttiin esimerkkinä thaimaalisesta.

    • Hullun hommaa

      Thaimaassa hikoillaan tummissa mekoissa ja tennissukissa 40 asteen lämmössä. Suomessa palellaan napapaidoissa ja minuhameissa -30 asteen pakkasessa.

      Suomessa pitäisi olla aika liuta noita vaatteita, että pärjäisi koko lukuvuoden.

    • opettaja etelästä

      Hyvä idea! Toisi samalla vähän kaivattua ryhtiä ja asiallisuutta kouluun. Esim. Englannissa on koulupuvut ja koulupukuun kuuluvat valkoiset paidat, mustat kengät, hameet/housut ovat huomattavasti halvempia, mitä muut vastaavat nuorten vaatteet. Hinnasta on siis aivan turha rutista!

      Oppisivat suomalaisnuoretkin käyttämään pukua ja siistiä paitaa. Nykyään on melkein surkuhupaisaa katsoa miten räsyisen näköisiä mukuloita on vaikka rippijuhlissa kun on pakko ollut sen ensimmäisen kerran puku laittaa päälle ja sitä ei osata kuitenkaan fiksusti kantaa. Monessa maassa ihan toinen meininki. Lapset ovat siistin näköisiä ja oppivat nuoresta asti pukeutumaan ja huoltamaan omia vaatteitaan. Ei tarvitse sitten olettaa, että vaimo silittää sen paidan kun kerran vuodessa pakottaudutaan laittamaan kauluspaitaa päälle...

      Muutenkin loppuisi kouluissa se epäasiallisten vaatteiden käyttö. Olen liikuntaa opettanut ja varmaan sata kertaa passittanut tyttöoppilaita takaisin pukukoppiin laittamaan asiallisempaa vaatetta päälle. Tunnille oltaisiin surutta tultu urheilutopissa (siis rintsikkatyyppisessä) ja lähinnä alushousujen kaltaisessa viritelmässä. Voimistelua siis ohjelmassa ja pojat särmin toisella puolella. Toisilla taas sitten aina farkut tai hame tunnilla, ei muka omisteta muuta. Jos olisi yhtenäinen linja urheilukamoissakin (tyyliin järkevän mittaiset shortsit/verskat ja t-paita) ei tarvitsisi tunnin alusta tällaiseenkään muotishowhun käyttää aikaa.

      Samalla loppuisi se roikkuvien huppareiden ja lippisten kanssa sählääminen. Lakit ovat aina sisällä päässä, kalsarit vilkkuu oksettavasti niin että puoli persettä paistaa ja hupparien huput on vedetty silmille. Ja taas tunnin alussa samat rutiinit ja mäkätykset kun pitää kaivaa naamat esiin ja ottaa huput pois. Tytöillä lyhyet farkkushortsit ja teinipoikien pasmat ihan sekaisin kun pitäisi koittaa keskittyä johonkin muuhunkin. Tyrkkytoppeja, joista tissit loimottaa kun nojailevat pulpetin kanteen. Ei mikään mairitteleva näky ja monet vanhemmat eivät ehkä itsekään tykkäisi jos tajuaisivat missä kamoissa tytöt koulussa liikkuvat.

      Kyllä todella muuttaisi fiksumman näköiseksi ja oloiseksi koko porukan kun olisi asialliset vaatteet päällä. Eikä sen välttmättä todella tarvitsisi edes olla mikään puku. Ihan jo vaikka yhtenäiset neulepaidat ja asialliset housut tai halutessaan hame parantaisivat tilannetta huomattavasti. Ja kysymykseen siitä, että kuka niitä paitoja silittää... no lapset ja nuoret tietysti itse. Ikätasonsa mukaan. Vai eikö teillä kotona osata opettaa paidan silitystä?

      • KysynVaan-76

        "Vai eikö teillä kotona osata opettaa paidan silitystä?"

        Kuinka moni uskoo että ala-asteikäinen poika saisi opetettunakaan normaalin kauluspaidan siististi silitettyä? Tai housun prässit suoraan?
        Ei taitaisi olla kauhean siistejä asuja ihan lasten itsensä silittäminä...


    • Kokemus-K

      "Englannissa on koulupuvut ja koulupukuun kuuluvat valkoiset paidat, mustat kengät, hameet/housut ovat huomattavasti halvempia, mitä muut vastaavat nuorten vaatteet. Hinnasta on siis aivan turha rutista!"

      Suomessa se valitettavasti vain ei jää tuohon jos halutaan että lapsilla on aina yhtenäinen asu. Meillä tarvitaan oma asu niin kesään, syksyyn/kevääseen ja sitten vielä talveen. Eri paksuista housua, puseroa, takkia, lakkia, hanskaa jne. Ja se kyllä jo maksaa. Nimenomaan koska kaikki tämä tulee lapsen normaalin vaatetuksen lisäksi. Eihän kukaan lapsi enää vapaa-ajallaan pidä kouluvaatteita joten kaikkea pitää olla moneen kertaan. Ei kuullosta kovin järkevältä.
      Toimii varmaan maissa jossa ei ole kylmää talvea ja silloin tarvittavaa erityistä vaatetusta...

      • opettaja etelästä

        Mikä on lukutaitosi laita? Kirjoitin, että eihän sen puvun tarvitsisi olla kuin esim. yhtenäinen siisti paita ja housut. Olisi sentään luokkatilanteissa ja sisäoloissa järkevästi puettuja lapsia ja siistit kamat. Talvivaatteet nyt ovat asia erikseen. Tosin lunta tulee Pohjois-Englannissakin, Kiinassa myös ja hyvin ovat asian osanneet ratkaista. Mutta kaipa talvivaatteet voisi jokainen hankkia itse. Sama siisti takki menee kyllä keväällä ja syksyllä. Minusta pääasia olisi se, että sisävaatetuksella ja urheiluvaatetuksella estettäisiin se, ettei kouluun tulla epäasiallisissa liian paljastavissa vaatteissa. Uskon, että koulupäivään tulisi ihan eri tavalla myös ryhtiä kun ne löysät roikkuvat kalsarit paljastavat housut jätettäisiin pois, samoin lippikset ja huppaviritelmät, joiden suojiin hautaudutaan oppitunneilla.

        Mitä veltompi asu, sitä veltompi oppilas. Sitten työelämässä ihmetellään kun ei voikaan reikäisillä revityillä kalsarifarkuilla mennä asiakaspalveluhommiin tai kun tissit käsketään laittamaan piiloon. Minkä nuorena oppii, sen vanhana taitaa.


      • Kokemus-K
        opettaja etelästä kirjoitti:

        Mikä on lukutaitosi laita? Kirjoitin, että eihän sen puvun tarvitsisi olla kuin esim. yhtenäinen siisti paita ja housut. Olisi sentään luokkatilanteissa ja sisäoloissa järkevästi puettuja lapsia ja siistit kamat. Talvivaatteet nyt ovat asia erikseen. Tosin lunta tulee Pohjois-Englannissakin, Kiinassa myös ja hyvin ovat asian osanneet ratkaista. Mutta kaipa talvivaatteet voisi jokainen hankkia itse. Sama siisti takki menee kyllä keväällä ja syksyllä. Minusta pääasia olisi se, että sisävaatetuksella ja urheiluvaatetuksella estettäisiin se, ettei kouluun tulla epäasiallisissa liian paljastavissa vaatteissa. Uskon, että koulupäivään tulisi ihan eri tavalla myös ryhtiä kun ne löysät roikkuvat kalsarit paljastavat housut jätettäisiin pois, samoin lippikset ja huppaviritelmät, joiden suojiin hautaudutaan oppitunneilla.

        Mitä veltompi asu, sitä veltompi oppilas. Sitten työelämässä ihmetellään kun ei voikaan reikäisillä revityillä kalsarifarkuilla mennä asiakaspalveluhommiin tai kun tissit käsketään laittamaan piiloon. Minkä nuorena oppii, sen vanhana taitaa.

        "Mikä on lukutaitosi laita? "

        Luen ihan mainiosti, kiitos vain kysymästä.

        " Kirjoitin, että eihän sen puvun tarvitsisi olla kuin esim. yhtenäinen siisti paita ja housut. Olisi sentään luokkatilanteissa ja sisäoloissa järkevästi puettuja lapsia ja siistit kamat."

        Siis samat housut kesällä, syksyllä ja talvella? Olisivat kesällä kuumat ja talvella aivan liian kylmät. Talvella siis pitäisi olla vielä erilliset talvihousut välitunneille ja missäs ne aina vaihdetaan?
        Pelkkä paitakaan ei riitä talvella vaan tarvittaisiin esim. villapaita siihen päälle. Ja lämpimimpään aikaan mielellään vielä lyhythihainen versio lisäksi.

        "Tosin lunta tulee Pohjois-Englannissakin, Kiinassa myös ja hyvin ovat asian osanneet ratkaista."

        Oman kokemuksen mukaan englantilaiset kyllä värjöttelevät talvensa lämpötilat huomioiden usein kovin heppoisissa vaatteissa. Iso kaulaliina vain vähän paikkaa liian ohutta syystakkia jolla yritetään pärjätä talven yli.

        "Mutta kaipa talvivaatteet voisi jokainen hankkia itse. Sama siisti takki menee kyllä keväällä ja syksyllä."

        No kuka sitä itse ostettua takkia valvoo eli että on siisti?

        "Mitä veltompi asu, sitä veltompi oppilas. "

        Eiköhän ole kuitenkin niin että vaatetus kuvastaa oppilasta eikä oppilas muutu vaatetuksen mukaan...


    • 13v 6lk

      ei tule kuuloonkaa,itse en lähde enää kouluun muuten sen jälkee jos viellä jotkut koulupuvut tänne hankitaan! Nuori saa olla vapaa ja ilmaista itseään ,Aikuiset eivät
      voi pakottaa että laitappa nyt tämmöne puku päälle!

    • 6lk tyttönen

      Haluan! Koulupuvut on siistejä, eikä enää tarvisi hankkia 100 euron farkkuja ja tennareita sen takia että ilman niitä ei voi olla "cool"
      Ja vapaa-ajallahan voi sitten laittaa päälleen ihan mitä lystää.

      Voisi vaikka lämpimille ilmoille olla kevyempi koulupuku hameella/shortseilla, ja sitten lämpimämpi talvipuku.

    • Mara

      Mul on tästä ihan oma mielipide. Mä oon nyt 9 luokalla. Mä oon aloittanut koulunkäynnin erimaalaisessa koulussa (en sano minkä maalaisessa, ettei tänne tulin rasismi keskusteluja) ja viidennellä luokalla vaihoin normaaliin suomalaiseen peruskouluun. Vanhassa koulussa, ei ollet mitää koulupukuja, mutta oli jotain rajasääntöjä esim. kaikki emo vaatteet ja goottimaiset vaatteet oli kielettyjä. Lisäksi koulussa oli muitakin sääntöjä: opettajille sanottiin "te", ei saanut kiroilla (siitä heti sai jälkkää), korttipelit olivat kielettyjä ja tietysti ei saanut olla luokassa pipoja päässä, siitä heti heitettiin luokasta ulos. Koulussa oli hyvä ilmapiiri, ja ei ikinä ollut mitään "tyttö pöpöjä" ja "poika pöpöjä" minkä takia ei saanut olla vastakkaisen sukupuolen kaverina. Ja viidennellä luokalla, mä vaihoin suomalaisen peruskouluun. OMG! Uskokaa tai älkää mä olin shokissa, kun mun luokkakaveri sanoi luokkavalvojale "vitus laitat mulle merkinnän!". Ja ihmeellistä et kaikki, kiroili ja puhui semmosta, vähän rumaa kieltä, ja opettaja vain joskus sanoi "siisti suus" tai "älä kiroile". Mä olin siis sillee "Okkee.. onks tää joku läppä tai jotain?" Kohta mä älysin ettei se ollu mikään läppä ja tolleen on ihan normaalia puhua koulussa.
      Kohta mä olin vielä isommassa shokissa, kun mä tulin kaverini luokse kylään, ja siellä se kysyi jotain äidiltään, et tekikö se jotain siille (en muista tarkalleen) ja kun äiti vastasi ekoi huutaa "Vittu kiitos! Miks sä et voi tehä mitään!?". Ja äiti vastasi vaa rauhallisesti että "okei, mä teen sen huomenna". Mä seisoin siinä silmät pyöreinä ja ajattelin et jos mä puhuisin mun äidille tolleen niin ihan varmasti saisin ainakin poskelleni.
      Nyt miten tää liittyy koulupukuihin? Mua ärsyttää tommoiset kommentit kuin "kuka niitä sitten pesee kun lapsi ei etse voi sitä tehdä?" tai "sitten se käyttää likaisia vaatteita, koska ei halua pestä ne itse". Ihmiset! Ootteks te tosissas!? Lapsi ei ikinä opi tekemään mitään jos vanhemmat tekee sen puolesta kaiken! No jos ei pese itse niin antaa sen käyttä likaisia, ihan hyvin vaan. Kyllä se jossain vaiheessa pesee ne vaattett, kun tarve tulee. Ja koulupuku ihan varmasti välttäisi kaikki kiusaamiset erottelut koulussa. Ja mua ärsytti kommenti jossain vaiheessa että "vanhemmatko ne kouluvaatteet maksaisi?" Haloo! Ei kai mitään et jotkut vanhemmat antaa nyt lapsille niin paljon rahaa vaatteisiin, kun ne haluaa, ja joku 100 euronen koulupuku olisi sitten "liian kallis". Ja vaikka lapset ei haluaisi koulyvaatteita, niin oottekste ihan tosissanne et ala-asteen lapset saavat päättää mitä niille on parempaa? Juuri tommoinen herkkä ote lapsista, on minusta ihan väärin! Kyllä kaikki oikeen hyvin tietää, että lasta on koulutettava pienestä asti. Jos se alkaa ekasta luokasta asti käyttää koulupukua, kylla ysilläkin, sen mielestä se on ihan oikei. Ja vaikka se koulupuku olisikin, vain joku musta heme ja valkoinen paita, se silti yhdistää kaikki koulun lapset yhteen, eikä kukaan voi sanoa toisesta, että hänellä on rumat vaattett, tai hänellä on köyhät vanhemmat, mikä näkyy sen vaatteissa. Ja jos puvussa on vielä joku koululogo, niin se on ainakin pienille lapsille, kunnia käyttää juuri oman koulun koulupukua, joka eroaa toisesta koulusta. Minusta nämä asiat pitää tehdä heti, koska lapset menee vain huonoiksi. Koulussa niin kuin kotonakin, täytyy olla joku kuri. En tiedä muista koulusta, mutta esim. meidän koulussa jotkun VITOSLUOKKALAISET tytöt suutelevat yläkoululaisten poikien kanssa käytävillä! Norm? Ei ainakaan minusta...

    • mattiasbieberrrrr

      mutakun koulupuku ilovethat idea ! :) aseta itsesi ehdolle meidän uskoon!

    • ollakko vai eiköolla

      jokaisen nuoren pitää saada ilmaista itseään omalla tyylillä miltä tuntuisi kun aina samat vaatteet ei ikinä vaihtelua jokaisella pitää olla oma tyyli

    • 6.luokkalainen tyttö

      Mun mielest toi koulupuku ois hyvä idea! Ja huom. mä oon kuutosella! Mulle on välil koulus sanottu et miks sul on tollaset ja tollaset vaatteet! Se ei oo kivaa! Koulupuvut lisäis yhteen kuuluvuutta. Mä, äiti, isä ja mun pikkusisarukset asuttiin ulkomailla 10 kk ja siellä käytettiin koulupukuja! Iha peruskouluis oli sillanen valkonen `mekko´ pojilla ja tytöillä. Sitä en itse kannata. Ja yksityisessä koulussa, missä myös itse olin, oli tummanvihreät housut ja valkoinenpaita jossa oli koulun logo ja vihreät kaulukset! Kun kävin Englannissa mummini kanssa viime maaliskuussa, siellä kaikki lapset käyttivät koulupukua! Sulle joka kirjotti et kuka sit pesis tai huoltais lasten vaatteet/kiillottais kengät. Mä ainaki opin jo 9 vuotiaana silittämäänvaatteet ja kiillottamaan kengät ja 11 vuotiaana peseen pyykkiä! Eikä se ees oo vaikeeta!

      Sulle joka kirjotit et pitäis niit pukui olla tosi monet erilaiset kesään, talveen ja syksyyn/kevääseen. Mulla ittelläni on ainaki yks tai kaks englannista ostettua pukua ja olen käyttänyt niitä koulussakin. Talvella on ulkona ollut ulkohousut siinä päällä ja keväällä/syksyllä olen sitten ollut ihan vain mekolla, kauluspaidalla, sukkahousuilla, villapaidalla ja ulkotakilla! Eikä ole ollut kylmä! Tottakai niitä pitäis sitte olla useammat, kun ne likaantuu ja on pesussa, jne. Liikkaan vois olla vikka ihan erilaiset puvut! Munki luokalla on sellasia jotka oikeesti tuhlaa monta sataa euroo johonki vaatteisiin! Ja yhet net 7 olevat tytöt on iha järkyttäviä! Niillä on aina tosi paljastavia vaatteita jne..

      Suurin osa koulupuvuista on sitä paitsi tosi kauniita! Ja itse kyllä ainakin käyttäisin niitä, jos ne Suomeen tulisivat!

      Mara mä oon sun kaa iha samaa mieltä! Jos lapsia ei opeteta tekeen mitää vaa vanhemmat tekee aina kaiken, miten voidaan olettaa et ne pärjää sit isona jossai maailmalla ku äiti ei oo tekemäs kaikkee? Ei mitenkää.

      Täs oli mun mielipiteet.

    • YUIYHUYIYT874589

      No ei toi nyt mitenkään iso ongelma suomes ole tää onkin ihan eri paikka kun Thaimaa tuliko se mieleen =D

    • In your dreams.

      TURHA TOIVO KAIKKI NIPOTTAJAT! EI SUOMEEN MITÄÄN KOULUPUKUJA TULE IKINÄ!

    • Mielipideonpääasia

      EI! Voiko epämiellyttävämpää asuyhdistelmää ollakaan, kuin joku kauluspaita, solmio, hame ja polvisukat tai muuta vastaavaa.. Suomessa on just näin hyvä, ei tartte minkäänmoisia koulupukuja!! Entä jos ei viihtyis koulupuvussa? Entä jos joku hame olis kaukana omasta tyylistä? Nuoret (etenkin tytöt) tykkää vaatteista ja shoppailemisesta, joten ei tosiaankaan mitään koulupukuja. Se olis iso muutos ja siitä syntyis kamalasti erimielisyyksiä. Jos jotakuta kiusataan tyylin perusteella, niin ne kiusaajat yksinkertaisesti erotettaisiin koulusta, jos ei loppua tule kiusaamiselle. Ei mitään koulupukusönkötystä, vaan kuriin ne kiusaajat. Meilpäin ei ketään kiusata vaatteitten perusteella, vaikka sitä päivittäin näkee toinen toistaan oudompia vaatteita oppilaitten päällä. Aikuset, kuvitelkaas jos teidät pakotettaisiin pukemaan samat, helevetin rumat vaatteet päivittäin päälle! Se ei olis kivaa. Yh, en halua ajatellakaan minkäänlaisia koulupukuja. Joissakin maissa niihin on jo totuttu ja se on täysin OK, mut ei Suomes.

      Olen sit ihan 13v tyttö joka nyt ilmaisi mielipiteensä harvinaisen epäselvästi :)

    • 13vuotiastytteli

      Olen 13-vuotias tyttö, ja kannatan koulupukuja kovasti! Olen aina halunnut suomeenkin koulupuvut, ettei enää kiusattaisi ulkonäöllisistä syistä. Minusta hiukset saisi olla omanlaiset, mutta koulupuvut päälle!
      Jos suomeen tulisi tytöille hameet,kauluspaita ja bleiseri, niin kyllä käyttäisin!

    • 3ue8ewju9dj9uefc

      Lol, ei kesällä käydä kouluu....

    • Tyttö

      En todellakaan haluaisi että suomessa käytettäisiin koulu-pukua ja on siinää toki hyviä puolia mutta myös huonoja kuten kaikki näyttäisivät niin saman laisilta... Ja on kivempaa pukeutua kouluun niinkuin haluaa.

    • Numero333

      Ja vitut! Pitäisikö kiusattujen ja kiusaajien takia saada, entä me jotka ei olla kiusattuja tai kiusaajia mehän tässä taas kärsittäis tästä teidän paskasta.

    • joo ei

      kui aikuisten sit pitäis päättää siit ku ei ne niit pääl pidä, kui ei kouluis oteta vaik testii et vuos pidettäis kouluasui ja katottais sitte et toimisko se vai ei, mut miettikää ny itekki et kuinka mont pissistä seksualisois niide asut semmosiks pedofiili unelmiks ettei mitää rajaa, ois se hetken ehkä kivaa mut sit siit tulis kamalaa, ei Englanniskaa ihmiset oo sillee et jee pistetää kouluasut päälle ja mennää kunnioittamaan asiallisest pukeutuvii opettajii

    • "puku seksualisois"

      Kuka täällä keskustelee itsensä kanssa?

    • EI.

      Mielestäni kouluun ei pitäisi tulla mitään koulupukuja, koska ei nuorten pitäisi näyttää kaikkien samalta pitää näyttää omaa persoonaa eikä kulkea masentuneen näköisinä jossain yksi värisissä kauluspaidoissa ja mekoissa tai housuissa monta vuotta. Sitä paitsi vanhempienhan pitäisi olla aina pesemmässä niitä vaatteita että ne on seuraavalle päivälle puhtaat. Ja teinit jotka tykkäävät kapinoida niin ei siitän varmaan hieno jälkeä tulisi. Ja talvella -30 asteen pakkasessa ei kukaan suostu menemään minihameilla ja jollain kauluspaidalla suomen kylmillä kaduilla. Itse olen kahdeksannella luokalla ja en pystyisi pitämään samaa asua joka päivä monen vuoden ajan. Kyllä se varmaan aluksi tuntuisi mukavalta ja siistiltä , mutta siihen kyllästyy kuka vaan. Ja se olisi aika iso muutos siihen että suomalaiset ovat ainasaaneet pukeutua miten vaibn ja yht äkkiä tulisi jotkut koulupuvut. Ja me elämme 2000 lukua joten eikös nuo koulupuvut olisi pitänyt ottaa käyttöön jo aikoja sitten.

    • 44444444

      En oikein tiedä, oletko itsekään ihan sinut argumenttiesi kanssa. Sanot, että "Koulupukuun pukeutunut nuori on jotenkin asiallisemman oloinen, vaikka eihän vaatteet ihmistä tee." - mielestäsi pitäisi pukeutua asiallisesti, mutta väität myös, ettei vaatteiden ulkonäöllä ole merkitystä?

    • ei koulupukua

      Koulupuku on vanhan maailman ja perinteiden jäänne. Suomen liberaali ja demokraattinen meininki on mielestäni ristiriidassa koulupukua vastaan. Koulupuku on konservatiivinen ja sen pakottaminen kaikille ei ole oikein. Demokratia ei vain toimi niin. Tiedän että länsimaissa on koulupukuja mutta saisivat nekin muuttua. Saisi alkaa englantikin herätä niistä vanhoista perinteistä nykyaikaan. Ei koulupukua koska nyt kun ei ole kaikki voi pukeutua niin kuin haluaa vaikka sitten koulupukuun mutta kun on koulupuku niin ei saa olla muita.

    • Anonyymi

      Noh, olen EHDOTTOMASTI koulupukuja vastaan, nykyinen järjestelmä on toimiva sillä jokainen pukeutuu kuin haluaa ja tarvitsee. Ei nuoria pidä pakottaa pitämään tietynlaista asua koska silloin he ovat asiallisempia, ihan oikeesti. Ja Suomen lämpötila erot, syksyllähän on kiva kulkea minihameessa kun sataa räntää vaakaan. Ja tiedän joku jo ehdottinkin eri asua eri vuoden ajoille mut se tulee kalliiks, koska koulupukuahan pitää olla useampi kappale per puku. Ja itseni mielestä ei ainakaan ole kovin nykypäivän tasa arvoa pakottaa tytöt hameeseen ja pojat housuihin, miettikääpäs hetki vaikkaa muunsukupuolista ihmistä millainen puku hänellä olisi?? Ja kyllä kiusata voi vaikka kengänpohjista. Nyt herätys olemme 2000 luvulla!!!

      • Anonyymi

        Ja tästä jäi puuttumaan se että mites ne materiaali allergiat??


    • Anonyymi

      moi

    • Anonyymi

      moi kakka

    • Anonyymi

      Koulut ei todellakaan saisi päättää mitä lapsilla pitää olla ja mitä ei varsinkaan lokeroida asia sukupuolen mukaan esim tuo hius juttu

    • Anonyymi

      Minun mielestä nyt 2022 pitäisi olla koulupuvun jokaiselle oppilaalle Suomen kouluissa. Olen huomannut kuinka ihmisiä kiusataan vaatetuksen perusteella ja sitä voisi vähentää lisäämällä koulupuvut. Itse minua kiusattiin 1lk vaatetukseni takia ja yritin kysyä opettajilta apua asiaan, mutta he eivät voineet auttaa. Joten olisiko hyvä saada koulupuvut käyttöön Suomen kouluihin 2022-2023 alkaen?

    • Anonyymi

      mun mielest se ois iha ok koska kukaa ei voi vaikka haukkuu tai kattoo sua sun vaateiden takii jos ois koulu puvut. Thaimaassa mulla oli mut muutin pois oli se iha kivaa ja sit kaikki tietää liikenteessä että oot koululainen.

    • Anonyymi

      suomessa vois olla koulupuvut et pojillaja tytöillä ois pitkät housut ja sit t-paita mutta saa tietty käyttää paitaa tai hupparia sen päällä. ja se vois olla vaikka keltanen tai sit mikä vaa väri mut lukis oma koulu siinä ja sit oma nimi paidassa.

    • Anonyymi

      oishan se kiva mut jos ois koulupuvut nii mun kokemuksella nii parasta ois pitkissä housusa et ne on leveät koska jos on liian tiukalla nii ei

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      169
      3090
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2101
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2044
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1875
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      71
      1583
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      26
      1336
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1242
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1231
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      34
      1201
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1188
    Aihe