MAKSA-ARVOT KOHOLLA

balleriina82

Noniin, eli kyselen täältä sairaalaan kutsua odotellessa jos vaikka löytyisi kohtalotovereita.
Eli, minulla on ollut maksa-arvot koholla ainakin reilun vuoden ja kun kävin reilu viikko sitten ihan rutiini verikokeissa niin lääkäri ilmoitti että maksa-arvot ovat koholla ja myöskin bilirubiini. reilu vuosi sitten ultrattiin ylävatsa eli sapesta ei ilmeisesti ole kysymys eikä ole pahoja kipujakaan. ainoastaan vasemmalla puolella tuossa yläkyljessä/ylävatsan alueella välillä inhottavaa puristusmaista kipua mutta se menee aina ohi. kysyin lääkäriltä että voiko olla jotain vakavaa esim syöpää ja lääkäri sanoi että ei varmaankaan mutta teki lähetteen yliopistolliseen sairaalaan sisätaudeille tänä aamuna kun kävin omalla lääkärillä ja hän tunnusteli vatsaa. ei aristanut ja kuulemma oli ihan normaali pehmeä vatsa :) lääkäri puhui jostain autoimmuunista maksatulehduksesta että sellainen voi olla. ensimmäinen reaktio oli että APUA!APUA!APUA! mikä se on ja kuoleeko siihen? en sitten kysellyt enempää lääkäriltä mutta alkoi vähän jännittämään.. kaikki mahdolliset verikokeet on otettu ja tutkittu eikä mitään missään muualla kuin bilirubiinissa ja maksa-arvoissa. en muista arvoja mutta olivat katossa kuin kokopäiväjuopolla :O
olen 27-vuotias perusterve nainen, tupakoin, en käytä alkoholia kuin pari kertaa vuodessa pieniä määriä jos sitäkään. minulla on kutinaa johon syön antihistamiinia(jo monta vuotta syönyt), en käytä lääkkeitä enkä huumeita, en ole keltainen mikä on vissiinkin hyvä juttu :) olen ylipainoinen mutta lääkäri ei kai uskonut tämän olevan mitään rasvamaksaa..
osaako joku sanoa että millaisia tutkimuksia ne tekee sairaalassa kun tutkivat polilla mikä olisi vikana?
miten esim. koepala otetaan ja miten maksan tähystys tehdään? eihän tarvitse mitään letkuja niellä????...
toivoisin että saisin vastauksia kun vaikka yritän olla rauhallinen niin ei tätä oikein voi olla miettimättäkään..
HELP...

66

92467

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pirkko82

      mulla oli kahdeksan vuotta sitten maksa-arvot taivaissa ja sen takia jouduin jatkotutkimuksiin. ultrattiin maksa mutta mitään ei löytynyt. sitte jouduin paksusuolen tähystykseen ja sieltä löytyi haavainen paksusuolentulehdus.
      eli voit varautua siihen että myös tähystetään. edellisenä päivänä pitää juoda tyhjennysainetta ja istua vessassa. nielemään ei joudu siinä vaan tähystysletku työnnetään peräaukosta, se on inhottava tutkimus mutta siitä selviää. koepalat otetaan myöskin mutta sitä ei tunne. antavat myöskin ennen tähystystä esilääkityksen joka vähentää kipua. mutta jos suolisto on terve niin ei pitäis olla kovin kivulias tutkimus.

      ilmoittele mitä lääkärit tekivät ja mitä löysivät! stemppiä!

      • balleriina82

        Olen ketjun aloittaja ja lupasin kertoa mitä tapahtuu tilanteessani joten:
        Kävin tänään yliopistollisessa sairaalassa lääkärillä kun pari viikkoa sitten otettiin 13 putkea verta labrassa ja tänään sitten kuulin tulokset. Ei oikeastaan mitään, kaikkea suljettiin pois niillä verikokeilla ja kaikki jutut oli negatiivisia suurinpiirtein..
        Lääkäri määräsi minut maksan biopsiaan reilun viikon päästä. Ja nyt sitten jännittämään sitä vaikka lääkäri ja sairaanhoitaja sanoivat ettei kannata jännittää mutta kun kuulin millainen toimenpide on kyseessä niin taitaa iskeä vielä mukava paniikki ennen kuin uudestaan menen sairaalaan. Minun pitää mennä aamulla aikaiseen sairaalaan ja kirjautua osastolle ja toimenpide tehdään röntgenosastolla niin että röntgenin avulla kuvataan kohta josta koepala otetaan ja sitten vaan tuosta rinnan alta työnnetään kuulemma neula jonka sisällä on pienempi neula joka nappaa kudosnäytteen. Apua. Kysyin sattuuko se niin lääkäri (osaston ylilääkäri) sanoi että puudutuksesta huolimatta saattaa nipistää :O saa kuulemma esilääkityksen, diapamia tms. mutta arveluttaa ihan kauheasti. Ymmärrän toki että olen nuori ihminen ja onhan se pakko selvittää että miksi arvot koholla mutta silti. Ahdistaa jo nyt itse asiassa. Apua :)
        Osastolla pitää toimenpiteen jälkeen olla iltaan tai seuraavaan aamuun asti. Ja 6 tuntiin ei saa liikkua edes vessaan sängystä. :O :O :O
        Mikä asiassa sitten eniten pelottaa niin se että jos toimenpide sattuu ihan helvetisti ja vielä se että jos näytekohta alkaa vuotamaan sisäänpäin tms. Olen ylipainoinen joten maksassa saattaa kuulemma olla rasvaa joka pitää poissulkea, samoin kuin kaikki pahanlaatuinen. Näin lääkärisetä sanoi.
        Jos jollekin on tehty tämä toimenpide niin haluaisin kuulla yksityiskohtaisesti miten tehtiin ja miten meni ja sattuiko ja kauan piti olla sairaalassa ym.. ;(


      • Just relax
        balleriina82 kirjoitti:

        Olen ketjun aloittaja ja lupasin kertoa mitä tapahtuu tilanteessani joten:
        Kävin tänään yliopistollisessa sairaalassa lääkärillä kun pari viikkoa sitten otettiin 13 putkea verta labrassa ja tänään sitten kuulin tulokset. Ei oikeastaan mitään, kaikkea suljettiin pois niillä verikokeilla ja kaikki jutut oli negatiivisia suurinpiirtein..
        Lääkäri määräsi minut maksan biopsiaan reilun viikon päästä. Ja nyt sitten jännittämään sitä vaikka lääkäri ja sairaanhoitaja sanoivat ettei kannata jännittää mutta kun kuulin millainen toimenpide on kyseessä niin taitaa iskeä vielä mukava paniikki ennen kuin uudestaan menen sairaalaan. Minun pitää mennä aamulla aikaiseen sairaalaan ja kirjautua osastolle ja toimenpide tehdään röntgenosastolla niin että röntgenin avulla kuvataan kohta josta koepala otetaan ja sitten vaan tuosta rinnan alta työnnetään kuulemma neula jonka sisällä on pienempi neula joka nappaa kudosnäytteen. Apua. Kysyin sattuuko se niin lääkäri (osaston ylilääkäri) sanoi että puudutuksesta huolimatta saattaa nipistää :O saa kuulemma esilääkityksen, diapamia tms. mutta arveluttaa ihan kauheasti. Ymmärrän toki että olen nuori ihminen ja onhan se pakko selvittää että miksi arvot koholla mutta silti. Ahdistaa jo nyt itse asiassa. Apua :)
        Osastolla pitää toimenpiteen jälkeen olla iltaan tai seuraavaan aamuun asti. Ja 6 tuntiin ei saa liikkua edes vessaan sängystä. :O :O :O
        Mikä asiassa sitten eniten pelottaa niin se että jos toimenpide sattuu ihan helvetisti ja vielä se että jos näytekohta alkaa vuotamaan sisäänpäin tms. Olen ylipainoinen joten maksassa saattaa kuulemma olla rasvaa joka pitää poissulkea, samoin kuin kaikki pahanlaatuinen. Näin lääkärisetä sanoi.
        Jos jollekin on tehty tämä toimenpide niin haluaisin kuulla yksityiskohtaisesti miten tehtiin ja miten meni ja sattuiko ja kauan piti olla sairaalassa ym.. ;(

        Olen ollut seuraamassa useaan otteeseen koepalan ottamista maksasta, kaikki ovat olleet hermostuneita, mutta jokainen on todennut jälkeenpäin, että turhaa oli pelätä. Olet tosiaan lääkärin ja hoitajan kanssa huoneessa, jossa on mahdollisuus ultraäänilaitteeseen, jolla voidaan paikantaa oikea kohta. Pistokohta puudutetaan laajalta alueelta. Kun alue on puudutettu, hieman paksumpi neula kuin puudutusneula työnnetään lyhyeltä matkaa maksaasi kohti. Kun lääkäri on saanut naulan paikalleen, hän painaa "liipasinta", joka nappaa koepalan. Et tunne tätä, mutta laitteesta kuuluu pamaus, jota saatat säikähtää. Koepalan otto on hyvin nopeaa ja rutiini toimenpide. Jos vuotoa tulee, se on hyvin vähäistä eikä uhkaa henkeäsi. Usko minua, koepalan otto on pieni paha siihen nähden, kuinka paljon tietoa siitä saadaan terveytesi kannalta.


      • Anonyymi
        Just relax kirjoitti:

        Olen ollut seuraamassa useaan otteeseen koepalan ottamista maksasta, kaikki ovat olleet hermostuneita, mutta jokainen on todennut jälkeenpäin, että turhaa oli pelätä. Olet tosiaan lääkärin ja hoitajan kanssa huoneessa, jossa on mahdollisuus ultraäänilaitteeseen, jolla voidaan paikantaa oikea kohta. Pistokohta puudutetaan laajalta alueelta. Kun alue on puudutettu, hieman paksumpi neula kuin puudutusneula työnnetään lyhyeltä matkaa maksaasi kohti. Kun lääkäri on saanut naulan paikalleen, hän painaa "liipasinta", joka nappaa koepalan. Et tunne tätä, mutta laitteesta kuuluu pamaus, jota saatat säikähtää. Koepalan otto on hyvin nopeaa ja rutiini toimenpide. Jos vuotoa tulee, se on hyvin vähäistä eikä uhkaa henkeäsi. Usko minua, koepalan otto on pieni paha siihen nähden, kuinka paljon tietoa siitä saadaan terveytesi kannalta.

        Käykö kipiää?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käykö kipiää?

        Se koepalan otto itsessään ei tunnu oikeastaan miltään, eli ei tee kipeää.
        Itseltäni kun otettiin koepala maksasta muutama vuosi sitten, niin heti perään sinne tuli joku vuoto, ja se kyllä sattui.
        Jouduin osastolle tarkkailtavaksi yön yli.
        Mutta sitä on turha pelätä, noi vuodot on ilmeisesti aika harvinaisia.


    • ll

      syö lääkkeitä ja samaasa lauseessa toteat syöväsi antihistamiinia...

      Tsemppiä

      • balleriina82

        lääkäri sanoi ettei antihistamiini-histec vaikuta maksa-arvoihin..


      • lleena
        balleriina82 kirjoitti:

        lääkäri sanoi ettei antihistamiini-histec vaikuta maksa-arvoihin..

        maksasairauden yksi oire on kutina.Minulla epäillään PBC maksasairautta,alat-arvo koholla sekä mitokordio vasta-aineet.


      • Murehtija
        balleriina82 kirjoitti:

        lääkäri sanoi ettei antihistamiini-histec vaikuta maksa-arvoihin..

        Moi Balleriina82!
        Mikä on vointisi tänä päivänä kun kirjoituksesi
        täälä loppui? Jäin miettimään että saatiinko selville miksi maksa-arvosi olivat koholla? Löytyikö syytä?
        Olisin niin kiitollinen jos vastaisin kun on tässä läheiselläni sama tilanne ja olemme ihan " hukassa"!!


      • Anonyymi
        balleriina82 kirjoitti:

        lääkäri sanoi ettei antihistamiini-histec vaikuta maksa-arvoihin..

        Jos joku tätä ketjua myöhemmin lukee, niin lääkäri oli väärässä. Pharmaca Fennica kertoo:

        Maksa ja sappi:

        harvinainen: maksan toiminnan poikkeavuudet (transaminaasiarvojen, alkalisen fosfataasin arvojen, gammaglutamyylitransferaasiarvojen ja bilirubiiniarvojen suureneminen).

        Omalla kohdalla GT-arvon nousun syyksi paljastui Histec.


    • elliini

      Minulla myös maksa-arvot koholla, olleet aina silloitällöin, sappikivet todettu, mutta ne eivät oireile. Nyt kk sitten minulla oli sappitulehdus, johon sain lääkkeet. Maksa-arvot nousivat taas huimasti, eivätkä ole vielä laskeneet. Kärsin järkyttävästä närästyksestä, johon on lääkkeet, mutta ne eivät tehoa aina. Nyt on siis esissä tähystys yläkautta. Eikö sinulla ole otettu ylävatsan ultraa? Minulta jo kaksi kertaa, lisäksi magneettikuvat vatsasta. Ja aina maksa, ym sisäelimet ovat olleet normaaleja. Eli siellä kai huomattaisiin syöpä tms kasvaimet.
      Kerrothan mitä kokeet näyttävät?

      • balleriina82

        otettu joskus reilu vuosi sitten ylävatsan ultra kun silloin epäiltiin sappikiviä mutta mitään ei näkynyt.
        nyt tuli yliopistollisesta kutsu ensin verikokeisiin ja sitten elokuussa on lääkärille sinne aika. kerron kyllä sitten mitä selviää..
        miksiköhän ne ottaa taas verikokeita kun ottivat ne maksakokeet jo about kuukausi sitten omassa tk:ssa?? tai siis mitäköhän kokeita nyt ottavat..


      • kohtalon toveri
        balleriina82 kirjoitti:

        otettu joskus reilu vuosi sitten ylävatsan ultra kun silloin epäiltiin sappikiviä mutta mitään ei näkynyt.
        nyt tuli yliopistollisesta kutsu ensin verikokeisiin ja sitten elokuussa on lääkärille sinne aika. kerron kyllä sitten mitä selviää..
        miksiköhän ne ottaa taas verikokeita kun ottivat ne maksakokeet jo about kuukausi sitten omassa tk:ssa?? tai siis mitäköhän kokeita nyt ottavat..

        hei!
        ensinnäkin todennäköisemmin sinulla olevat allergia lääkkeet imeytyvät munuaisten kautta ei siis maksan jos sinulla on maksa-arvot koholla.
        Minulla on otettu 2 x koepala maksasta kohonneiden maksa-arvojen takia - ja maksani on täysin terve. Ercp-koe on tehty 3 kertaa eli tähystetään sappi- ja haimatiehyeet eli työnnetään nukutuksessa katetri ruokatorvea pitkin. Tällä nähdään mm. onko sappikiviä ja jos ovat tukkeena saadaan ne pois. Joskus sappikivetkin voivat olla ns. oireettomia eli ei tule niitä koliikin omaisia kipukohtauksia, mutta maksa-arvot pomppivat.
        Minulla on ultrattu ylävatsaa pari kertaa ja siellä kivet on nähty...samoin sappirakkoa katsottu magneettikuvauksella.
        Jos haluat, että saadaan selvyyttä asiaan - täytyy valitettavasti suostua mitä ihmeempiin tutkimuksiin...pelkillä labra-arvoilla ei saada kun luvut paperille ;(
        Yli 8 vuoden kokemuksella voin sanoa et näiden kanssa eläminen ei ole helppoa...mutta ehkä saavat joku päivä kiinni minunkin maksa-arvojen heittelyn...nyt on avattu sappitiehyeitä ja jos eivät pysy kunnossa siis arvot leikataan sappirakko pois.
        Voimia sinulle ;)


    • .

      Käytätkö E-pillereitä? Minulla ne nostivat maksa-arvot ylös.Palautuivat, kun hormonilääkitys lopetettiin. Minulle tehtiin vatsan varjoainekuvaus,jossa näkee jos on kasvaimia tms.Sitä varten tarvittiin myös vatsantyhjennys...Luulisin,että tehdään myös gastroskopia ja colonoskopia.Ne on yleensä aika välttämättömiä,kun vatsasairauksia selvitellään.Kyllä niistä selviää,vaikka eivät niin mukavia olekaan.(niin kuin varmaan jo tiedätkin)

    • dysugdfiysua

      testattiin siis kilpirauhas arvot? maksa arvot nousee yleensä kilpiaruhasvaivoja sairastavilla.

      • krääääkkiii

        Tämä se siis onkin? Kilpirauhassairaudesta onkin kyse. Mix ihmeessä kilpirauhassairautta ei poissuljettu ennen vakavaa maksatulehdustani?


    • olen käyttäny monta vuotta e-pillereitä kävin lääkäris otti veri kokeita virtsa näyteen jne maksa koe oli yksi . sit viikko sit tuli lääkäriltä lappu ja siin oili laitettu et maksa arvot koholla . minkä vuoksi lääkäri käski lopettamaan e-pillereiden käytön. mul nyt 1.7 uus veri koe kontrolli et saa nähä mitä sanotaan .lääkäri soitaa sit niistä tuloksista taas. itekki miettiny et tämä vakavaa ja mitä oireita liityy jos maksa arvot on koholla ite oon 41 v sinkku nainen ei raskauksia jne .no tottapahan joskus selviää.

      • vakavaa vai ei

        Myös minulla gt-arvo ollut lievästi koholla jo useamman vuoden ja nyt sitten myös Afos kohonnut (maksa- ja makroperäiset). Muut arvot ok eikä alkoholilla osuutta asiaan. Ylävatsan ultrassa vuosi sitten kaikki näytti olevan kunnossa. Nyt odotan aikaa sis.pkl:lle mutta ajatukset harhailee ties missä ja pelko jostain vakavasta on jatkuvasti mielessä. Onko kenelläkään kokemusta mitä näiden arvojen takana saattaisi olla, vai onko jopa mahdollista että asia jää edelleen epäselväksi?? Netin ihmeellisestä lääkärikirjasta voisi päätellä sairastavansa syöpää tai jotakin etenevää maksasairautta. Tämä epätietoisuus on kamalaa...


      • tytteli5
        vakavaa vai ei kirjoitti:

        Myös minulla gt-arvo ollut lievästi koholla jo useamman vuoden ja nyt sitten myös Afos kohonnut (maksa- ja makroperäiset). Muut arvot ok eikä alkoholilla osuutta asiaan. Ylävatsan ultrassa vuosi sitten kaikki näytti olevan kunnossa. Nyt odotan aikaa sis.pkl:lle mutta ajatukset harhailee ties missä ja pelko jostain vakavasta on jatkuvasti mielessä. Onko kenelläkään kokemusta mitä näiden arvojen takana saattaisi olla, vai onko jopa mahdollista että asia jää edelleen epäselväksi?? Netin ihmeellisestä lääkärikirjasta voisi päätellä sairastavansa syöpää tai jotakin etenevää maksasairautta. Tämä epätietoisuus on kamalaa...

        Heipä hei,

        ei kukaan tällä foorumilla vieraileva valitettavasti osaa kertoa sinulle, mitä koholla olevat GT- tai AFOS- arvot merkitsevät... En minäkään, vaikka maksansiirtopotilaana jotakin näistä jutuista tiedänkin. Vastaan sulle kuitenkin, ihan vain toivottaakseni tsemppiä.

        Tilanne on varmasti pelottava, mutta sisätautien poliklinikalta saat varmastikin asiantuntevampia kommentteja kuin täältä netin ihmeellisestä maailmasta. Jos maksasairaus todetaan (toivottavasti ei, eivätkä nuo kaksi kohonnutta arvoa varmastikaan siihen vielä yksinään viittaa!), niin Munuais- ja maksaliitosta saa myös oikein hyvää tietoa: www.musili.fi.

        Helpommin sanottu kuin tehty, mutta älä huolehdi liikaa ennen kuin siihen on syytä.

        T. Maksansiirron saanut, nykyisin terveen maksan kanssa elävä :)


      • jåå-å
        vakavaa vai ei kirjoitti:

        Myös minulla gt-arvo ollut lievästi koholla jo useamman vuoden ja nyt sitten myös Afos kohonnut (maksa- ja makroperäiset). Muut arvot ok eikä alkoholilla osuutta asiaan. Ylävatsan ultrassa vuosi sitten kaikki näytti olevan kunnossa. Nyt odotan aikaa sis.pkl:lle mutta ajatukset harhailee ties missä ja pelko jostain vakavasta on jatkuvasti mielessä. Onko kenelläkään kokemusta mitä näiden arvojen takana saattaisi olla, vai onko jopa mahdollista että asia jää edelleen epäselväksi?? Netin ihmeellisestä lääkärikirjasta voisi päätellä sairastavansa syöpää tai jotakin etenevää maksasairautta. Tämä epätietoisuus on kamalaa...

        Muuten oireeton C-hepatiitti oli kohonneiden maksa-arvojen takana.


      • CU -12
        tytteli5 kirjoitti:

        Heipä hei,

        ei kukaan tällä foorumilla vieraileva valitettavasti osaa kertoa sinulle, mitä koholla olevat GT- tai AFOS- arvot merkitsevät... En minäkään, vaikka maksansiirtopotilaana jotakin näistä jutuista tiedänkin. Vastaan sulle kuitenkin, ihan vain toivottaakseni tsemppiä.

        Tilanne on varmasti pelottava, mutta sisätautien poliklinikalta saat varmastikin asiantuntevampia kommentteja kuin täältä netin ihmeellisestä maailmasta. Jos maksasairaus todetaan (toivottavasti ei, eivätkä nuo kaksi kohonnutta arvoa varmastikaan siihen vielä yksinään viittaa!), niin Munuais- ja maksaliitosta saa myös oikein hyvää tietoa: www.musili.fi.

        Helpommin sanottu kuin tehty, mutta älä huolehdi liikaa ennen kuin siihen on syytä.

        T. Maksansiirron saanut, nykyisin terveen maksan kanssa elävä :)

        GT-arvo viittaa alkoholin suurkulutukseen, mikä laskee muutamassa viikossa kun alkoholinkäyttö lopetetaan, AFOS sapen toiminnan häiriöihin. ASAT sekä AFOS voivat sytostaateista johtuen nousta jopa hälyttävän korkealle, miksi siis niitä käytetään CU:n hoidossa? Löytyisikö jostain muualta kuin Suomesta asiantuntevampaa apua kroonisista suolistosairauksista kärsiville?


      • CU -12
        CU -12 kirjoitti:

        GT-arvo viittaa alkoholin suurkulutukseen, mikä laskee muutamassa viikossa kun alkoholinkäyttö lopetetaan, AFOS sapen toiminnan häiriöihin. ASAT sekä AFOS voivat sytostaateista johtuen nousta jopa hälyttävän korkealle, miksi siis niitä käytetään CU:n hoidossa? Löytyisikö jostain muualta kuin Suomesta asiantuntevampaa apua kroonisista suolistosairauksista kärsiville?

        ps. multa otettiin kaikki viruskokeet eikä maksassa ole mitään tulehduksellista prosessia käynnissä


    • maksako

      Kohonnut s-gt ja s-afos viittää PBC maksasairauteen eli sappikirrosiin. Pyydä ottamaan mitokondrio-vasta-aineet ja S-IgM vasta-aineet. Vastasin vaikka ketju vanha jos jollekin olisi apua. omalla kohdalla diagnoosi viivästyi kun vaan ihmeteltiin maksa-arvoja tutkimatta autoimmuunisairauden mahdollisuutta

      • runttis

        maksako, mikä tuossa on hoito sitten? itseltä on otettu x-määrä kokeita (lääkärit eivät kerro oikein mitään) ja jotkut maksa-arvot ovat kohonneet viikossa 700-- yli tuhanteen. Autoimmuunitaudista oli eilen puhetta, huomenna menen taas verikokeisiin (ellen kellastu sitä ennen). Sappi yms ultrattiin, siellä ei mitään ollut... mikä sappikirroosin aiheuttaa ja miten se oireilee?


      • Anonyymi

        Luin tämän linkin ja siitä oli minulle hyötyä, minulla maksa-arvot 57 ja kolesteroli koholla.Tosin tuota viiniä on tullut litkittyä,en ole terävää juonut 25v ja kaljaa en juo enkä lonkeroa.Minulta kiellettiin luontaistuotteet Parasetamoli ja viini ja nyt viikon päästä uusinta lapra.Kiitos


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luin tämän linkin ja siitä oli minulle hyötyä, minulla maksa-arvot 57 ja kolesteroli koholla.Tosin tuota viiniä on tullut litkittyä,en ole terävää juonut 25v ja kaljaa en juo enkä lonkeroa.Minulta kiellettiin luontaistuotteet Parasetamoli ja viini ja nyt viikon päästä uusinta lapra.Kiitos

        Alkoholi on alkoholia on se viinissä tai terävissä.
        Ei ole "vaarattomampaa" juoda viiniä.
        Jatkuva lipittely on vaarallisinta.


      • Anonyymi

        Vadtaan näin monen vuoden vanhaan kommenttiin ... minulle kävi samoin. PBC dg viivästyi 10v. Kerran jo TK lähetti sisätautien polille, mutta tuli pumerangina takas viitteellä, potilaalla ylipainoa, joten rasvamaksa. Ja käsky laihduttaa.. No nyt paino tippunut ja iinein joku tajus ottaa laajemmat verikokeet-> j
        heti lääkitys.


    • Onskuttelija

      Mulla autto keliakiaruokavalio maksa-arvoihin! Oli pahasti koholla viisi vuotta ja oli niveloireita ja särkyä ja väsymysstä. Keliakiadiagnoosia en saanut, mutta uuden ruokavalion jälkeen olo parani heti ja vuoden päästä arvot kohdillaan! Jos tulee gluteiinin syömismoka, oireilu alkaa heti. Myös ripulointu yms. keliakiaoireisto.

    • Tervetaas

      Maksa-arvoni olivat rajusti koholla.

      Jätin pois leivän, yleensäkin viljat ja sokerin. Sekä suurin osa maitotuotteista.

      Lisäsin kalaöljyn, neitsytkookoöljyn, maitohapot.

      Puoli vuotta myöhemmin maksa-arvot normaalit.

    • äidin painajainen

      meillä myös 14-v lapsella maksa-arvot koholla ja toistavuotta tutkittiin ennen kuin diaknoosiksi tuli sklerosoiva kolangiitti. Taudista löytyy aika ristiriitaista tietoa netistä , onko täällä kenelläkään tietoa/omakohtaista kokemusta taudista? Oletteko saaneet maksansiirron ja millaista on elämä siirto elimen kanssa? Rajoittaako tulevaisuudessa joitakin ammatteja ym?

    • eki66

      Itsellä gt 500 ja afos 250. Koepala maksasta ja laajat verikokeet. PBC tuli diagnoosiksi. Nyt syödään adursalia ja seurataan 2kk:n välein veriarvoja.

    • Lilli 58

      Sama diagnoosi tuli myös mulle. Nyt sama lääkitys ja toivon, että maksa-arvot lähtevät laskuun. Lääkärin mukaan maksan toiminta on hyvä ja mitään oireita ei ole. Ei ole muuta mahdollisuutta kuin oppia sairauden kanssa elämään. Terveelliset elämäntavat ja lääkkeet säännöllisesti niin tämän kanssa pärjää.

    • belluska

      Hei!
      Minulla todettiin nyt ensimmäisen kerran maksa-arvot koholla 140 viitearvot 10 - 40.
      Sairaanhoitajani sanoi että Simvastatin ja Pandol forte ovat voineet nostaa.
      Tänään odotin lääkärin tai hoitajan soittoa ei kumpikaan soittanut.
      Sain soiton Päivät Neuvosta hoitajalta ja hän luki lääkärin kirjoituksen oli kirjoittanut konsultoidaan sisätautilääkäriä ok.
      Luin heti netistä maksasyövästä mutta ehkä ei kuitenkaan?
      Jatta

    • endokrinologi.

      Maksa-arvot koholla, gt 1200. Ultrassa ei näy mitään muutoksia eikä sisäelinten toiminnassa mitään toiminnallista häiriötä sisätautilääkärin mukaan. Kuinka "sappikirroosi" todennetaan? Itse en antaisi kajota sisäelimiini ihan noin vain; jo pieninkin neulanpisto johonkin sisäelimeen voi johtaa kudoksen muuttumiseen, vaikka se alunperin olisi ollut terve!

      • Hannele2

        Hei endokrinologi,
        minulla on sappikirroosi, eli PBC. Todettiin HUSSissa gt arvot yli 500. Maksasta otettiin koepala ohuella neulalla. Lääkäri oli hommansa osaava ja se myös kivuton toimenpide. Sappikirroosia ei voi muuten todeta kuin koepalalla.


      • Anonyymi
        Hannele2 kirjoitti:

        Hei endokrinologi,
        minulla on sappikirroosi, eli PBC. Todettiin HUSSissa gt arvot yli 500. Maksasta otettiin koepala ohuella neulalla. Lääkäri oli hommansa osaava ja se myös kivuton toimenpide. Sappikirroosia ei voi muuten todeta kuin koepalalla.

        Mihin labra-arvoihin sappikirroosi vaikuttaa ?
        Miten se muuten vaikuttaa ? Voiko sille tehdä mitään ?
        Poistaa sappirakon ? Kamalaa kysyä, mutta onko se kuolemaanjohtava kuten maksakirroosi.
        Mikä sappokirroosin aiheuttaa ?


    • ooooooooo

      minä olen 34 vuotias nainen, ihan perusterve, samat oireet oli 6 vuotta sitten ja hiukan edelleen aina välillä, mulla todettiin krooninen maksasairaus eli autoimmuunihepatiitti. Et sä siihen kuole, mutta anna lääkärin tutkia, kohonneet maksa-arvot ei ole kiva juttu.

    • 35jakroppaloppu

      Mulla kans maksa arvot koholla,vasen puoli kyljen alta antaa kalvaavaa kipua,tutkittiin ja syyksi löytyi keliakia ja hyvänlaatuisia kystia maksa täynnä.niille ei tehdä mitään mutta siis keliakia nostaa maksa arvoja!

    • Mammeli2

      Voiko joku muu syy aiheuttaa mitokondrioiden vasta-aineitten nousua kuin pcb??? Tietääkö joku, onko kokemusta???

    • maksavaivaa

      Samoilla asioilla kyselisin itsekin, että mitä ihmettä nuo kohonneet arvot meinaavat??? En käytä alkoholia ollenkaan, olen normaali painoinen, alat oli 116 ja gt arvo 632!!! Juuri tänään sain nuo labrat kuulla ja lääkäri huolestui kyllä näistä :/

    • tuki666

      Hei!

      Minulta on leikattu 2/15 molemmat rinnat ja tyhjennetty oikea kainalo ja vasemmasta kainalosta poistettu vartia imusolmukkeet. Nyt maksa arvot ovat koholla. Tk- lääkäri oli ottanut GT:n , se oli 168, en ole käyttänyt alkoholia, nyt tuntuu, että minua syyllistetään alkoholistiksi. Onkologi sanoi maksassa olevan suuren kystan. Muutkin maksa-arvot ovat koholla. Vatsani ei toimi kuin laksatiiveilla ja on aina turvoksissa kuin "pallo".

    • Apua_

      Tää o vanha keskustelu, mutta ois kiva tietää näistä maksa-arvoista
      Itse aloin epäilemään että ois maksassa vikaa, kun on ylävatsakipuja,turvotusta joka puolella, ummetusta, päänsärkyä, väsymustä kutinaa jne. Ja kaikista päällimmäisenä, en estä alkoholia enää lainkaan. En ole koskaan juonut paljoa, mutta nykyään en voi edes paria ottaa ilman että tulee ihan kamala olo. Aloin miettimään että voisiko epillerit nostaa maksa-arvoja ja aiheuttaa kyseisiä ongelmia? Miten teillä, joilla maksa arvot ovat pillereitten takia nousseet, onko ollut millaisia oireita?

      • kiirellinen

        Mulla nousi e-pillereitten takia kaikki maksa-arvot vähän yli 30-kymppisenä. Mulla oli huono olo, teki pahaa enkä saattanut syödä, laihsuin parissa kk:ssa 17 kg. Tehtiin gastroskopiat ja kaikki mahdolliset kokeet sairaalassa eikä mitään löydetty, nostivat kädet pystyyn. Työterveyslääkäri ehdotti että jätä e-pilllerit pois ja ihme tapahtui, maksa-arvot laskivat ja sain ruokahaluni takaisin.


    • tuki666

      Hei! 1 1/2 vuotta sitten leikattiin molemmat rinnat ja tyhjennettiin oikea kainalo ja vasemmasta poistettiin vartija imusolmukkeet. Nyt yhtäkkiä maksa-arvot ovat ruvenneet nousemaan. Kyse ei ole alkosta. Pelottaa onko levinnyt syöpä maksaan? Syön Letrozol hormonia, itse epäilin sen aiheuttavan nousua? Onko kenelläkään samanlaisia kokemuksia?

    • Timo1065

      Minulla lyhyen ajan sisällä GT-arvo noussut 184:n. En käytä alkoholia. Vatsa ultrattu 2012 ja todettiin rasvamaksa. Nyt odottelen lääkärin soittoa kuukauden. Kuukausi sitten Kreakin oli koholla ja aika virtsateiden ultraan olen menossa. 2012 todettiin liikkuvat sappikivet. Saa nähdä milloin sappikohtaus tulee.

    • mammelimummeli

      mulla nosti lääkket joita määrättiin maksaarvoissa tapahtu pientä heiluntaa kolestrooli,verenpainelääke ja primaspaani en ollut aiemmin syönyt mitää lääkkeitä65v

      • yererueruer

        Hakemasi sana on "kolesteroli." Kävitkö peruskoulun?


      • Anonyymi
        yererueruer kirjoitti:

        Hakemasi sana on "kolesteroli." Kävitkö peruskoulun?

        Aina täällä noita jotka puuttuvat pikkuasioihin, eli selvästi ymmärtää mitä tarkoitti kolestrooli..eli tajustit itsekkin..Noita kirjoitusvirheitä sattuu vaikka ois käynut mitä kouluja..Jatka pilkkujesi nussintaa!!!


    • Bangen

      Onko kellään ihon pinnan polttelua ja päkiän kouristuksia tai poltteen tuntua. Oikealla kyljellä lieviä tuntemuksia ja iho kutiaa ja tulee punoittavia kohtia.

    • sakkeusalaspuusta

      Minulla on kyseistä kutinaa ja punaisia laikkuja käsissä, jaloissa . Kutiaa ihan tosi raastavasti..ei hermot kestä enää. Olen ollut Tyks ihopolilla ja käskivät ottaa zetirizin x4/vrk..mutta ei auta. Siellä kontrolli syksyllä. Kutina oli pois välillä, nyt ollut yli viikon ajan. Olen monikipukroonikko, krooninen paksusuolitulehdus, diabetes2 insuliinihoito, vaikeahoitoinen astma ja paljon muista sairauksia, eli yön lääkkeitä todella paljon. Alkaakohan maksa pettää. Verikokeita otettu usein, mutta ei mtn erikoista ole ollut. Soitan tk:n ajan, jos ottasivat uudet verikokeet.

    • Ei.ole.27v.terveillä

      Ap otapa vaikka huikka.

      27-vuotiailla perusterveillä ei ole mitään rutiininluonteisiia verikokeita, sen sijaan jos on esim diagnosoitu alkoholismi kuten sinulla todennäköisesti on, niin sitten otetaan kokeita.

    • Gt1489

      Minulla on myös gt arvot koholla,(1489 s-gt) on koodi sille, gt arvo oli 132!
      Eli mitä noi arvot kertoo kun tulos oli 132 ilmeisesti pitäis olla alle <60.
      Ikää on 49 vuotta ja mies henkilö,en käytä alkoholia.

      Esim,jos on alkoholin suurkuluttaja niin kuinka paljon heillä yleensä on noi arvot?
      Vaikuttaako muu lääkitys arvojen nousuun?
      Käytän mm,Buranaa viikottain.

    • aloeveeraa

      Ihon kutinaan ainoa minua auttanut on Aloe Vera Geeli apteekista.
      Se on kirkasta geeliä. Sitä on kahta saatavana apteekeissa. Molemmat on yhtä hyviä.
      Ei ole kalliita.
      Olen testannut kymmeniä voiteita, muita turhaan, vain aloe veera geeli auttaa aika hyvin noin
      10 :ssä minuutissa, sitä joutuu kylläkin lätkimään monta kertaa päivässä.
      Se on parempi kuin unettavat lääkkeet.

    • Ceetäsairastava

      Melko varmasti uskallan sanoa että ylipaino nostaa p-alat arvoja ja antihistamiinit ei ole hyväksi maksalle ja jos pystyt olla tupakoimatta niin todella hyvä koska tupakka aiheuttaa maksasyöpää hyvin yleisesti. Tupakan aiheuttamasta maksasyövästä ei paljoonkaan puhuta vaikka syytä olisi.. tupakassa on niin paljon ja monta eri kemikaalia mitkä tuhoaa maksaa/maksasoluja. Ja alkoholia ei missään nimessä pidä juoda mutta jos juo niin hyvin pieninä määrinä ja harvoin..

    • Attiir19

      Olen 63 v. nainen ja noin 10 kg ylipainoa, varsinkin näkyy ylävatsalla. Minulla maksa-arvot P-AFOS 249 (35-105), P-ALAT 77 (0-35), P-GT 471 (0-40), S-lgM 4,77 (0,47-2,84) ja S-MitoAb 2560 (0-40). Ens viikolla todennäköisesti otetaan koepala maksasta. Muutama vuosi sitten käytin melko runsaasti alkoholia. Nyt parin vuoden aika tissutellut n. 5 siideriä vuorikaudessa keskim. parin viikon ajan, sitten usein pari viikkoa ilman alkoholia . Luin lääkäripalstoilta, että suurin lukema verestäni, eli S-MitoAb ei liittyisi niinkään alkoholin kulutukseen, vaan enemmänkin sappeen. Minulla epäilläänkin sappikirroosia. Toivottavasti lähiaikoina selviää, onko mitään tehtävissä.

      • Anonyymi

        Hei Attiir 19,
        mitähän sinulle kuuluu ? Selvisikö sappi-asia ? Onkohan korkea bilirubiiniarvo myös sapen kanssa tekemissä ja onko juuri tuo S-MitoAb sappikirroosiin viittaava
        tai siitä kertova arvo ? Afos tietääkseni reagoi sapen erityksen häiriöihin.
        Rasvamaksakin vaikuttaa arvoihin.
        Tsemppiä sinulle ja kaikille !


    • Anonyymi

      Vähärasvainen ruokavalio iman sian lihaa ja maitoa. (maitorasva kerma voi yms on eritoten myrkkyä maksalle)
      Ja kaikki missä on fruktoosisiirappia kieltoon mm makeat juomat limut mehut yms niin alkas maksa parantua...
      Alkoholi on yksi ja ylernsä se pahin maksan kiusaaja...
      Mut nää muutki on...
      Sit tietysti laihtuminen autaa myös...

      Nm maksa oireilee kivulla.
      On ylipainoa ja arvot vähä koholla...
      Sitä ihmettelen kyllä miksei mua tähystetä kun niin tehdää muualla kerta...

    • Anonyymi

      Ja niin lisään vielä nimimimerkille äidinpainajainen terverveisi että kun olin 14 vuotias niin jouduin sappippikivileikkaukseen kiireellä.....
      Eli maksaoireilla ja sapella ainakin voi olla yhteys ja sen lapsen hoidon kanssa kannattaa taistella..
      Tiedän että sappikivet teinillä ovat harvinasia mutta ei mahdottomia

    • Anonyymi

      Alat-arvo laski 120:stä 26:een parissa viikossa.
      Afos nyt 167. Muut maksa-arvot normaalit.
      Voiko afos palautua normaaliksi ja miten, eli voiko siihen miten itse vaikuttaa?
      Ylipainoa n 10 kg, laskee hiljaa. Olin sairaalassa ja sain Panadol 1g /vrk 4-5pv ajan. Normaalisti puolikas riittänyt, ja harvoin syön.
      Vaikuttiko Panadol afos-arvon kohoamisen?
      Vaikuttaako keuhkokuumeen sairastaminen antibiootit afosiin?
      Entä verenpainelääke tai laskimotukoksia estävä piikki?
      Mikä luonnollinen ravinto tms vaikuttaa tervehdyttävästi?
      Entä elimistön hapan/emäksinen -tasapaino, vaikuttaako?
      Haluaisin mahdollisimman vähillä lääkkeillä ja tutkimusrumballa saada myös afos-arvon normaaliksi.

      • Anonyymi

        Mulla on myös muut maksa-arvot olleet aina ok, mutta afos on ollut jo vuosia hieman koholla ( 140-160 ).
        Lääkärit eivät siihen ota/ole ottaneet mitään kantaa.
        Ainoastaan yksi lääkäri sanoi, että voisi olla hyvä selvittää luuston tilaa, mutta siihenhän tuo sitten jääkin, kun ei kukaan sitä ala selvitellä.

        Afos taitaa jotenkin liittyä myös sappeen/sapen toimintaan, mutta viisaammat varmaan tietävät paremmin.
        Sitä en osaa sanoa, miten tuota arvoa alemmaksi saisi, vaikka omalla kohdallanikin kaikenlaista muutosta on ollut vuosien varrella, ja aina vaan on afos koholla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulla on myös muut maksa-arvot olleet aina ok, mutta afos on ollut jo vuosia hieman koholla ( 140-160 ).
        Lääkärit eivät siihen ota/ole ottaneet mitään kantaa.
        Ainoastaan yksi lääkäri sanoi, että voisi olla hyvä selvittää luuston tilaa, mutta siihenhän tuo sitten jääkin, kun ei kukaan sitä ala selvitellä.

        Afos taitaa jotenkin liittyä myös sappeen/sapen toimintaan, mutta viisaammat varmaan tietävät paremmin.
        Sitä en osaa sanoa, miten tuota arvoa alemmaksi saisi, vaikka omalla kohdallanikin kaikenlaista muutosta on ollut vuosien varrella, ja aina vaan on afos koholla.

        Hei minulla myös afos ollut samoissa lukemissa pitkään, onko sinun tilanne selvinnyt?


      • Anonyymi

        Ei tästäkään ketjusta täydellistä helpotusta vielä löytynyt. Sain viikonlopulle tulokset verokokeesta ja tuo s-alat arvo oli 52 ja miehillä yläraja 50 jännästi vain silti tuo 2 ylitys rupesi huolestuttamaan paljon.

        Toki ikä 40v ja ylipaino 20kg sekä joulunaikana 2vk pieni 3-7 päivittäisen olusen tissuttelu voi vaikuttaa asiaan. +2-3kg suklaata ja kaksi kinkkua meni.. No lääkäri varmasti ottaa seuraavalla viikolla yhteyttä niin saan sitten kuulla saako tuolla ylityksellä mennä joku kk päästä uuteen kokeeseen..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tästäkään ketjusta täydellistä helpotusta vielä löytynyt. Sain viikonlopulle tulokset verokokeesta ja tuo s-alat arvo oli 52 ja miehillä yläraja 50 jännästi vain silti tuo 2 ylitys rupesi huolestuttamaan paljon.

        Toki ikä 40v ja ylipaino 20kg sekä joulunaikana 2vk pieni 3-7 päivittäisen olusen tissuttelu voi vaikuttaa asiaan. 2-3kg suklaata ja kaksi kinkkua meni.. No lääkäri varmasti ottaa seuraavalla viikolla yhteyttä niin saan sitten kuulla saako tuolla ylityksellä mennä joku kk päästä uuteen kokeeseen..

        ylipaino voi aiheuttaa rasvamaksaa ja kuten itse sanoit alkoholin käyttö vaikuttaa maksa-arvoihin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hei minulla myös afos ollut samoissa lukemissa pitkään, onko sinun tilanne selvinnyt?

        Ei ole selvinnyt, vaan eipä noita kukaan ala selvittelemäänkään.
        Sappi kuvattiin ( mrcp ), kun sappiteissä on jotain lievää laajentumaa. Lääkärin soittaessa tuloksesta sanoi vain, ettei ole mitään kirurgisesti tehtävää.
        Oli jo vuosia rasvamaksaa, joka joitain vuosia sitten muuttui rasvamaksatulehdukseksi, ja maksaan on tullut vähän sidekudosta. Se selvisi jo useampi vuosi sitten koepalalla.
        Kai se on tuo sitten syyllinen minun Afos-arvon krooniseen koholla oloon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tästäkään ketjusta täydellistä helpotusta vielä löytynyt. Sain viikonlopulle tulokset verokokeesta ja tuo s-alat arvo oli 52 ja miehillä yläraja 50 jännästi vain silti tuo 2 ylitys rupesi huolestuttamaan paljon.

        Toki ikä 40v ja ylipaino 20kg sekä joulunaikana 2vk pieni 3-7 päivittäisen olusen tissuttelu voi vaikuttaa asiaan. 2-3kg suklaata ja kaksi kinkkua meni.. No lääkäri varmasti ottaa seuraavalla viikolla yhteyttä niin saan sitten kuulla saako tuolla ylityksellä mennä joku kk päästä uuteen kokeeseen..

        Maksa-arvojen noustessa alkoholin takia, ne myös alenevat aika nopeasti, kun on ilman alkoholia.


    • Anonyymi

      Väliaikaisesti menevät lääkkeet.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      68
      6783
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      28
      4400
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      272
      2813
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2100
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1663
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1447
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1151
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      305
      1135
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1124
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1091
    Aihe