AA
A A A
Opastus ja palaute
liity jäseneksi!

/   /  /  / MAKSA-ARVOT KOHOLLA

MAKSA-ARVOT KOHOLLA

19 Vastausta 16 287 Lukukertaa
Noniin, eli kyselen täältä sairaalaan kutsua odotellessa jos vaikka löytyisi kohtalotovereita.
Eli, minulla on ollut maksa-arvot koholla ainakin reilun vuoden ja kun kävin reilu viikko sitten ihan rutiini verikokeissa niin lääkäri ilmoitti että maksa-arvot ovat koholla ja myöskin bilirubiini. reilu vuosi sitten ultrattiin ylävatsa eli sapesta ei ilmeisesti ole kysymys eikä ole pahoja kipujakaan. ainoastaan vasemmalla puolella tuossa yläkyljessä/ylävatsan alueella välillä inhottavaa puristusmaista kipua mutta se menee aina ohi. kysyin lääkäriltä että voiko olla jotain vakavaa esim syöpää ja lääkäri sanoi että ei varmaankaan mutta teki lähetteen yliopistolliseen sairaalaan sisätaudeille tänä aamuna kun kävin omalla lääkärillä ja hän tunnusteli vatsaa. ei aristanut ja kuulemma oli ihan normaali pehmeä vatsa :) lääkäri puhui jostain autoimmuunista maksatulehduksesta että sellainen voi olla. ensimmäinen reaktio oli että APUA!APUA!APUA! mikä se on ja kuoleeko siihen? en sitten kysellyt enempää lääkäriltä mutta alkoi vähän jännittämään.. kaikki mahdolliset verikokeet on otettu ja tutkittu eikä mitään missään muualla kuin bilirubiinissa ja maksa-arvoissa. en muista arvoja mutta olivat katossa kuin kokopäiväjuopolla :O
olen 27-vuotias perusterve nainen, tupakoin, en käytä alkoholia kuin pari kertaa vuodessa pieniä määriä jos sitäkään. minulla on kutinaa johon syön antihistamiinia(jo monta vuotta syönyt), en käytä lääkkeitä enkä huumeita, en ole keltainen mikä on vissiinkin hyvä juttu :) olen ylipainoinen mutta lääkäri ei kai uskonut tämän olevan mitään rasvamaksaa..
osaako joku sanoa että millaisia tutkimuksia ne tekee sairaalassa kun tutkivat polilla mikä olisi vikana?
miten esim. koepala otetaan ja miten maksan tähystys tehdään? eihän tarvitse mitään letkuja niellä????...
toivoisin että saisin vastauksia kun vaikka yritän olla rauhallinen niin ei tätä oikein voi olla miettimättäkään..
HELP...

maksa-arvot

mulla oli kahdeksan vuotta sitten maksa-arvot taivaissa ja sen takia jouduin jatkotutkimuksiin. ultrattiin maksa mutta mitään ei löytynyt. sitte jouduin paksusuolen tähystykseen ja sieltä löytyi haavainen paksusuolentulehdus.
eli voit varautua siihen että myös tähystetään. edellisenä päivänä pitää juoda tyhjennysainetta ja istua vessassa. nielemään ei joudu siinä vaan tähystysletku työnnetään peräaukosta, se on inhottava tutkimus mutta siitä selviää. koepalat otetaan myöskin mutta sitä ei tunne. antavat myöskin ennen tähystystä esilääkityksen joka vähentää kipua. mutta jos suolisto on terve niin ei pitäis olla kovin kivulias tutkimus.

ilmoittele mitä lääkärit tekivät ja mitä löysivät! stemppiä!

Kävin tänään

Olen ketjun aloittaja ja lupasin kertoa mitä tapahtuu tilanteessani joten:
Kävin tänään yliopistollisessa sairaalassa lääkärillä kun pari viikkoa sitten otettiin 13 putkea verta labrassa ja tänään sitten kuulin tulokset. Ei oikeastaan mitään, kaikkea suljettiin pois niillä verikokeilla ja kaikki jutut oli negatiivisia suurinpiirtein..
Lääkäri määräsi minut maksan biopsiaan reilun viikon päästä. Ja nyt sitten jännittämään sitä vaikka lääkäri ja sairaanhoitaja sanoivat ettei kannata jännittää mutta kun kuulin millainen toimenpide on kyseessä niin taitaa iskeä vielä mukava paniikki ennen kuin uudestaan menen sairaalaan. Minun pitää mennä aamulla aikaiseen sairaalaan ja kirjautua osastolle ja toimenpide tehdään röntgenosastolla niin että röntgenin avulla kuvataan kohta josta koepala otetaan ja sitten vaan tuosta rinnan alta työnnetään kuulemma neula jonka sisällä on pienempi neula joka nappaa kudosnäytteen. Apua. Kysyin sattuuko se niin lääkäri (osaston ylilääkäri) sanoi että puudutuksesta huolimatta saattaa nipistää :O saa kuulemma esilääkityksen, diapamia tms. mutta arveluttaa ihan kauheasti. Ymmärrän toki että olen nuori ihminen ja onhan se pakko selvittää että miksi arvot koholla mutta silti. Ahdistaa jo nyt itse asiassa. Apua :)
Osastolla pitää toimenpiteen jälkeen olla iltaan tai seuraavaan aamuun asti. Ja 6 tuntiin ei saa liikkua edes vessaan sängystä. :O :O :O
Mikä asiassa sitten eniten pelottaa niin se että jos toimenpide sattuu ihan helvetisti ja vielä se että jos näytekohta alkaa vuotamaan sisäänpäin tms. Olen ylipainoinen joten maksassa saattaa kuulemma olla rasvaa joka pitää poissulkea, samoin kuin kaikki pahanlaatuinen. Näin lääkärisetä sanoi.
Jos jollekin on tehty tämä toimenpide niin haluaisin kuulla yksityiskohtaisesti miten tehtiin ja miten meni ja sattuiko ja kauan piti olla sairaalassa ym.. ;(
Olen ollut seuraamassa useaan otteeseen koepalan ottamista maksasta, kaikki ovat olleet hermostuneita, mutta jokainen on todennut jälkeenpäin, että turhaa oli pelätä. Olet tosiaan lääkärin ja hoitajan kanssa huoneessa, jossa on mahdollisuus ultraäänilaitteeseen, jolla voidaan paikantaa oikea kohta. Pistokohta puudutetaan laajalta alueelta. Kun alue on puudutettu, hieman paksumpi neula kuin puudutusneula työnnetään lyhyeltä matkaa maksaasi kohti. Kun lääkäri on saanut naulan paikalleen, hän painaa "liipasinta", joka nappaa koepalan. Et tunne tätä, mutta laitteesta kuuluu pamaus, jota saatat säikähtää. Koepalan otto on hyvin nopeaa ja rutiini toimenpide. Jos vuotoa tulee, se on hyvin vähäistä eikä uhkaa henkeäsi. Usko minua, koepalan otto on pieni paha siihen nähden, kuinka paljon tietoa siitä saadaan terveytesi kannalta.

Kerrot ettet

syö lääkkeitä ja samaasa lauseessa toteat syöväsi antihistamiinia...

Tsemppiä

juups mutta..

lääkäri sanoi ettei antihistamiini-histec vaikuta maksa-arvoihin..

kutina

maksasairauden yksi oire on kutina.Minulla epäillään PBC maksasairautta,alat-arvo koholla sekä mitokordio vasta-aineet.

hei

Minulla myös maksa-arvot koholla, olleet aina silloitällöin, sappikivet todettu, mutta ne eivät oireile. Nyt kk sitten minulla oli sappitulehdus, johon sain lääkkeet. Maksa-arvot nousivat taas huimasti, eivätkä ole vielä laskeneet. Kärsin järkyttävästä närästyksestä, johon on lääkkeet, mutta ne eivät tehoa aina. Nyt on siis esissä tähystys yläkautta. Eikö sinulla ole otettu ylävatsan ultraa? Minulta jo kaksi kertaa, lisäksi magneettikuvat vatsasta. Ja aina maksa, ym sisäelimet ovat olleet normaaleja. Eli siellä kai huomattaisiin syöpä tms kasvaimet.
Kerrothan mitä kokeet näyttävät?

on mulla

otettu joskus reilu vuosi sitten ylävatsan ultra kun silloin epäiltiin sappikiviä mutta mitään ei näkynyt.
nyt tuli yliopistollisesta kutsu ensin verikokeisiin ja sitten elokuussa on lääkärille sinne aika. kerron kyllä sitten mitä selviää..
miksiköhän ne ottaa taas verikokeita kun ottivat ne maksakokeet jo about kuukausi sitten omassa tk:ssa?? tai siis mitäköhän kokeita nyt ottavat..

vastausta

hei!
ensinnäkin todennäköisemmin sinulla olevat allergia lääkkeet imeytyvät munuaisten kautta ei siis maksan jos sinulla on maksa-arvot koholla.
Minulla on otettu 2 x koepala maksasta kohonneiden maksa-arvojen takia - ja maksani on täysin terve. Ercp-koe on tehty 3 kertaa eli tähystetään sappi- ja haimatiehyeet eli työnnetään nukutuksessa katetri ruokatorvea pitkin. Tällä nähdään mm. onko sappikiviä ja jos ovat tukkeena saadaan ne pois. Joskus sappikivetkin voivat olla ns. oireettomia eli ei tule niitä koliikin omaisia kipukohtauksia, mutta maksa-arvot pomppivat.
Minulla on ultrattu ylävatsaa pari kertaa ja siellä kivet on nähty...samoin sappirakkoa katsottu magneettikuvauksella.
Jos haluat, että saadaan selvyyttä asiaan - täytyy valitettavasti suostua mitä ihmeempiin tutkimuksiin...pelkillä labra-arvoilla ei saada kun luvut paperille ;(
Yli 8 vuoden kokemuksella voin sanoa et näiden kanssa eläminen ei ole helppoa...mutta ehkä saavat joku päivä kiinni minunkin maksa-arvojen heittelyn...nyt on avattu sappitiehyeitä ja jos eivät pysy kunnossa siis arvot leikataan sappirakko pois.
Voimia sinulle ;)
Käytätkö E-pillereitä? Minulla ne nostivat maksa-arvot ylös.Palautuivat, kun hormonilääkitys lopetettiin. Minulle tehtiin vatsan varjoainekuvaus,jossa näkee jos on kasvaimia tms.Sitä varten tarvittiin myös vatsantyhjennys...Luulisin,että tehdään myös gastroskopia ja colonoskopia.Ne on yleensä aika välttämättömiä,kun vatsasairauksia selvitellään.Kyllä niistä selviää,vaikka eivät niin mukavia olekaan.(niin kuin varmaan jo tiedätkin)
testattiin siis kilpirauhas arvot? maksa arvot nousee yleensä kilpiaruhasvaivoja sairastavilla.
olen käyttäny monta vuotta e-pillereitä kävin lääkäris otti veri kokeita virtsa näyteen jne maksa koe oli yksi . sit viikko sit tuli lääkäriltä lappu ja siin oili laitettu et maksa arvot koholla . minkä vuoksi lääkäri käski lopettamaan e-pillereiden käytön. mul nyt 1.7 uus veri koe kontrolli et saa nähä mitä sanotaan .lääkäri soitaa sit niistä tuloksista taas. itekki miettiny et tämä vakavaa ja mitä oireita liityy jos maksa arvot on koholla ite oon 41 v sinkku nainen ei raskauksia jne .no tottapahan joskus selviää.
Myös minulla gt-arvo ollut lievästi koholla jo useamman vuoden ja nyt sitten myös Afos kohonnut (maksa- ja makroperäiset). Muut arvot ok eikä alkoholilla osuutta asiaan. Ylävatsan ultrassa vuosi sitten kaikki näytti olevan kunnossa. Nyt odotan aikaa sis.pkl:lle mutta ajatukset harhailee ties missä ja pelko jostain vakavasta on jatkuvasti mielessä. Onko kenelläkään kokemusta mitä näiden arvojen takana saattaisi olla, vai onko jopa mahdollista että asia jää edelleen epäselväksi?? Netin ihmeellisestä lääkärikirjasta voisi päätellä sairastavansa syöpää tai jotakin etenevää maksasairautta. Tämä epätietoisuus on kamalaa...
Heipä hei,

ei kukaan tällä foorumilla vieraileva valitettavasti osaa kertoa sinulle, mitä koholla olevat GT- tai AFOS- arvot merkitsevät... En minäkään, vaikka maksansiirtopotilaana jotakin näistä jutuista tiedänkin. Vastaan sulle kuitenkin, ihan vain toivottaakseni tsemppiä.

Tilanne on varmasti pelottava, mutta sisätautien poliklinikalta saat varmastikin asiantuntevampia kommentteja kuin täältä netin ihmeellisestä maailmasta. Jos maksasairaus todetaan (toivottavasti ei, eivätkä nuo kaksi kohonnutta arvoa varmastikaan siihen vielä yksinään viittaa!), niin Munuais- ja maksaliitosta saa myös oikein hyvää tietoa: www.musili.fi.

Helpommin sanottu kuin tehty, mutta älä huolehdi liikaa ennen kuin siihen on syytä.

T. Maksansiirron saanut, nykyisin terveen maksan kanssa elävä :)
GT-arvo viittaa alkoholin suurkulutukseen, mikä laskee muutamassa viikossa kun alkoholinkäyttö lopetetaan, AFOS sapen toiminnan häiriöihin. ASAT sekä AFOS voivat sytostaateista johtuen nousta jopa hälyttävän korkealle, miksi siis niitä käytetään CU:n hoidossa? Löytyisikö jostain muualta kuin Suomesta asiantuntevampaa apua kroonisista suolistosairauksista kärsiville?
ps. multa otettiin kaikki viruskokeet eikä maksassa ole mitään tulehduksellista prosessia käynnissä
Muuten oireeton C-hepatiitti oli kohonneiden maksa-arvojen takana.
Kohonnut s-gt ja s-afos viittää PBC maksasairauteen eli sappikirrosiin. Pyydä ottamaan mitokondrio-vasta-aineet ja S-IgM vasta-aineet. Vastasin vaikka ketju vanha jos jollekin olisi apua. omalla kohdalla diagnoosi viivästyi kun vaan ihmeteltiin maksa-arvoja tutkimatta autoimmuunisairauden mahdollisuutta
maksako, mikä tuossa on hoito sitten? itseltä on otettu x-määrä kokeita (lääkärit eivät kerro oikein mitään) ja jotkut maksa-arvot ovat kohonneet viikossa 700-- yli tuhanteen. Autoimmuunitaudista oli eilen puhetta, huomenna menen taas verikokeisiin (ellen kellastu sitä ennen). Sappi yms ultrattiin, siellä ei mitään ollut... mikä sappikirroosin aiheuttaa ja miten se oireilee?
 /   /  /  / MAKSA-ARVOT KOHOLLA

Asiantuntijat

• SincityNaisille ja pariskunnille sunnattu intiimituotteiden erik...

Keskusteluhaku

Laaja haku

Lisää keskusteluja aiheesta

Facebookissa suositeltua

Tietoa mainosten kohdentamisesta