Onko Honkarakenne edelleen paras?

tupajumissa

Minulle on jo isoisäni toitottanut, että jos rakennat hirrestä, valitse Honka. Onko tämä myytti vai pitääkö edelleen kutinsa. Minulla on ollut jo pitkää rantatontti (perintösellainen) ilman rakennusta ja nyt olisi mahdollisuus mökkiä alkaa pystyttämään. Onnistuuko esim. Hongan palikoista itse vaivoitta pystyttämään rungon (onko hyvät ohjeet) vai pitääkö siihen tilata porukka. Mites ikkunat ja ovet yms... kannattaako ne ostaa läheltä vai tilata kuorman mukaan toimitukseen?

Pääsen ehkä vasta ensi kesänä rakentamaan. Jos tilaan jo nyt mökin, voinko luottaa että Honka toimittaa mökkejä vielä vuodenpäästäkin (olen kuullut ja lukenut kaikenlaista)? Jos ei Honka, niin mikä? Haluaisin rakentaa itse ja mieluiten yli 20 cm paksusta lamellihirrestä. Tarkoitus olisi tehdä mökki ympärivuoden asuttavaksi. Hinta/laatusuhde ratkaisee minulle. Ei pelkkä hinta.

82

18816

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • skiggebö

      Honka antaa vakuuden maksetulle rahalle ennen talon toimittamista. Eli rahat ei mene kaivoon, vaikka lafka kaatuisikin, ja eihän se nyt kaadu..

      Hongalla on järjettömän hintaiset ovet, ikkunat ja ylipäänsä kaikki rautakauppatavara. Omaan tölliin peltikaton, siis pelkän materiaalin, hinta oli 6500e.. Nyt on pellit tulossa ja hintaa tuli hurjat 2500e.. No, selvähän se, että jostain se kate on revittävä, mutta huh sentään..

      Kun teet tilausta, älä allekirjoita mitään ennen kuin piirrustukset miellyttävät. Alkavat nyhtää fyrkkaa jokaisesta muutoksesta jahka nimesi on sopparissa, tämä on tosin yleistä talopaketin toimittajien keskuudessa..

      Ja jos rakentamiseen on noin kauan aikaa niin kannattaa odottaa jotain kovaa kampanjaa. Esim perustuspaketti ja ilmalämpöpumppu kylkiäisenä yms.

      Kyllä Honka on hienoin ja komein, ja myös kallein. Egoiluarvo on kohdallaan, mutta niin myös laatu. Hinta korreloi laatua, mutta onhan noissa aika pahasti myös ylihintaa.

      268x204mm MLL hirsi on muuten aikas paljon komeampi kuin muiden hirsitoimittajien 220x205mm MLL. Vielä jos ottaa Honka major hirttä, eli 270mm leveää niin tuo korkeampi hirsi on ehdoton vaatimus, mammuttihirren tai vuokatin 220x270mm lamellihirret on omaan silmään aivan helskutan rumia.

    • Onko sitten

      joskus ollut?

    • 5+13

      ...Honka joskus ollut paras?

    • yksrakentaja

      ottamatta kantaa ko. firmaan niin pari juttua:

      Älä nyt pelkän isoisän mielipiteen takia tee päätöstä vaan kilpailuta muutkin: kuusamo, vuokatti, finlamelli ja mitä näitä nyt on. Toki lopputulema voi olla, että isoisäsi oli oikeassa.

      Ja haluaisimpa nähdä kun yksi mies pystyttää mitä tahansa yli 20cm lamellista. Kyllä pitää ainakin yksi kaveri ja nosturi olla apuna.

      • Tupajumissa2

        tietysti oltava... ja onhan tuota jälkikasvua tuossa kaksi ronskia poikaa. Eiköhän me kolmeen pekkaan nuo hirret pinoon saada.

        Olen käynyt parilla toimittajalla morjestamassa ja kyllä täytyy sanoa, jotta vaikkakin Honka antaa ulospäin hyvän kuvan laadustaan (myymälät, esitteet jne.), niin myyjien asennetta ei kyllä voi juurikaan kehua. Tämäkin yksi Uudenmaan alueella toimiva myyjä heitteli vain "noinhintoja" ja kun kyselin hieman tarkempaa hintaa ja toimitussisältöä, niin sitten alkoi selittely... oli tietojärjestelmät, hinnastot, toimitusajat ja ilmeisesti koko ukko jumissa. Esittelin omaa hahmotelmaani mökistä, jonka perusteella olin saanut jo yhden tarjouksen. Tämä honkamyyjä jutteli, jotta menee nykyisellään ainakin 2 viikkoa ennenkuin saa hinta-arviota??! Hä! Ymmärrän kyllä jos on kiire ja tarjouspyyntöjä ja toimituksia on pilvin pimein, mutta on se kumma jos ei uusia haluta. Tähänkin oli sama selitys: "no kun meillä on tää uus systeemi ja sen kanssa pitää itse opetella selviämään" - minkä jälkeen vihainen vilkaisu päämiehen logon suuntaan =)

        No.. katsotaan tuleeko sitä tarjousta, jotta päästään vertaamaan. Laitan sitten viestiä kun selviää. Ollaan kuulolla


      • Honka on paras
        Tupajumissa2 kirjoitti:

        tietysti oltava... ja onhan tuota jälkikasvua tuossa kaksi ronskia poikaa. Eiköhän me kolmeen pekkaan nuo hirret pinoon saada.

        Olen käynyt parilla toimittajalla morjestamassa ja kyllä täytyy sanoa, jotta vaikkakin Honka antaa ulospäin hyvän kuvan laadustaan (myymälät, esitteet jne.), niin myyjien asennetta ei kyllä voi juurikaan kehua. Tämäkin yksi Uudenmaan alueella toimiva myyjä heitteli vain "noinhintoja" ja kun kyselin hieman tarkempaa hintaa ja toimitussisältöä, niin sitten alkoi selittely... oli tietojärjestelmät, hinnastot, toimitusajat ja ilmeisesti koko ukko jumissa. Esittelin omaa hahmotelmaani mökistä, jonka perusteella olin saanut jo yhden tarjouksen. Tämä honkamyyjä jutteli, jotta menee nykyisellään ainakin 2 viikkoa ennenkuin saa hinta-arviota??! Hä! Ymmärrän kyllä jos on kiire ja tarjouspyyntöjä ja toimituksia on pilvin pimein, mutta on se kumma jos ei uusia haluta. Tähänkin oli sama selitys: "no kun meillä on tää uus systeemi ja sen kanssa pitää itse opetella selviämään" - minkä jälkeen vihainen vilkaisu päämiehen logon suuntaan =)

        No.. katsotaan tuleeko sitä tarjousta, jotta päästään vertaamaan. Laitan sitten viestiä kun selviää. Ollaan kuulolla

        Tottahan ne vakiomalleista hinnat antaa, mutta hahmotelmat täytyy ensin suunnitella hirsimökeiksi ennen kuin niistä voidaan tarjous laskea. Jotkut valmistajat käyttävät ronskia neliöhintaa - ja kas - siinä on vakiotarjousteksti kopioitu ja pohjapinta-ala kerrottu neliöhinnalla, eikä mennyt kuin minuutti. Luota vain Honkaan, mitä hinnoitteluun tulee. Laatukin on Honkalla ihan ylivertainen aina viimeiseen yksityiskohtaan asti.


      • kalle inkoosta
        Honka on paras kirjoitti:

        Tottahan ne vakiomalleista hinnat antaa, mutta hahmotelmat täytyy ensin suunnitella hirsimökeiksi ennen kuin niistä voidaan tarjous laskea. Jotkut valmistajat käyttävät ronskia neliöhintaa - ja kas - siinä on vakiotarjousteksti kopioitu ja pohjapinta-ala kerrottu neliöhinnalla, eikä mennyt kuin minuutti. Luota vain Honkaan, mitä hinnoitteluun tulee. Laatukin on Honkalla ihan ylivertainen aina viimeiseen yksityiskohtaan asti.

        laadukas.Harvoja suomessa toimivia laadukkaita hirsimökejä/taloja valmistava tehdas.Itse otin lisäksi seitsemältä muulta tarjoukset mökistäni.Asia johon törmäsin kahden muun kanssa toimiessani,oli juuri tuo myyjien ammattitaidottomuus.siksihän sitä kutsutaan,jos kaveri ei hallitse työtään,vaan pyörittelee silmiään ja puhelee aivan hassujaan.

        yksi myyjä eräästä firmasta jäi hyvin mieleen,kun kysyessäni hintaa paketille,otti myyjä laskimen käteensä,katseli hetken lappujaan ja kysyi,mites se alv vähennettiin tosta summasta? hei haloo :)lasku virheitä oli muutenkin todella paljon,siis karkeita virheitä.osasi kyllä puhua,että sillä tavalla oli myyntimiehiä,mutta laskea ei lainkaan,tekninen tietämys oli todella huono.myyjä oli nuori poika ja harjoitteli nähtävästi vasta hommiaan,mutta jotenkin tuli epävarma olo.huomautettuani asiasta firman myyntijohtajalle,sain lähes tunnin selostuksen tapahtuneesta virheestä ja anteeksi pyynnön,että olin joutunut asioimaan harjoittelijan kanssa,tämä oli kuulema inhimillinen virhe jättää poika yksin asiakkaan kanssa.minulle tehtiin uusiksi kattava tarjous,pienen extran kera.

        kyllä myyjien ammattitaito ja asiantuntemus vaikuttavat melko paljon ostopäätökseeni,vaikkakin toimittajalla olisi muuten laadukkaan valmistajan leima.

        tämä poika aiheutti kuitenkin sen,etten saanut luottoa siihen pieneen firmaan vaan päädyin hongan toimitukseen.enkä ole joutunut katumaan.laatu maksaa.


      • Kaverin kämppä...
        kalle inkoosta kirjoitti:

        laadukas.Harvoja suomessa toimivia laadukkaita hirsimökejä/taloja valmistava tehdas.Itse otin lisäksi seitsemältä muulta tarjoukset mökistäni.Asia johon törmäsin kahden muun kanssa toimiessani,oli juuri tuo myyjien ammattitaidottomuus.siksihän sitä kutsutaan,jos kaveri ei hallitse työtään,vaan pyörittelee silmiään ja puhelee aivan hassujaan.

        yksi myyjä eräästä firmasta jäi hyvin mieleen,kun kysyessäni hintaa paketille,otti myyjä laskimen käteensä,katseli hetken lappujaan ja kysyi,mites se alv vähennettiin tosta summasta? hei haloo :)lasku virheitä oli muutenkin todella paljon,siis karkeita virheitä.osasi kyllä puhua,että sillä tavalla oli myyntimiehiä,mutta laskea ei lainkaan,tekninen tietämys oli todella huono.myyjä oli nuori poika ja harjoitteli nähtävästi vasta hommiaan,mutta jotenkin tuli epävarma olo.huomautettuani asiasta firman myyntijohtajalle,sain lähes tunnin selostuksen tapahtuneesta virheestä ja anteeksi pyynnön,että olin joutunut asioimaan harjoittelijan kanssa,tämä oli kuulema inhimillinen virhe jättää poika yksin asiakkaan kanssa.minulle tehtiin uusiksi kattava tarjous,pienen extran kera.

        kyllä myyjien ammattitaito ja asiantuntemus vaikuttavat melko paljon ostopäätökseeni,vaikkakin toimittajalla olisi muuten laadukkaan valmistajan leima.

        tämä poika aiheutti kuitenkin sen,etten saanut luottoa siihen pieneen firmaan vaan päädyin hongan toimitukseen.enkä ole joutunut katumaan.laatu maksaa.

        Olen ihaillut Hongan vientikohdetta Pietarin lähellä. Kauppaavat Suomessa näitä iänikuisen vanhanaikaisia MSE-ikkunoita. Venäjällä Hongan taloissa on upeat täysin oksattomat ja jatkoksettomat kippi-ikkunat, todella hienot ja kätevät tulleet talojen (3) mukana Suomesta, tiiviit ja helpot käyttää, pestä, tuulettaa... ja tuntuvat todella toimivilta ja jämäköiltä. Lasi on ihan samanlainen kuin kiinteissä ikkunoissa, kolminkertainen ja lämmin.

        Talot on viimeisen päälle hienot!


    • KOKEMUSTA ON

      FINNLAMELLI ON NYKYÄÄN PARAS!

      • 2xhonka

        Voin suositella Hongan mökkiä varsin varauksetta 2 oman mökin kokemuksella siitä ei sen enempää.

        Haluaisin kuitenkin oman 205mm lamellisen pystytystä seuranneena painottaa että suurin osa hirsistä ei nouse ihmisvoimin ollenkaan. Pakko olla nosturi. Miehenmittaisen pätkän nostaa kaksi raavasta miestä mutta suurinta osaa ei ole toivoakaan edes liikauttaa lihasvoimin.

        Onnea hankkeellesi!


    • Terttupekola

      Kallis ja kallis.
      Meillä on tarjoukset saatuna Lamellilta ja Hongalta sekä Mammutilta. Mammutti oli halvin mutta meni hylkyyn. Lamelli ja Honka hyvinkin samoissa hinnoissa. Valitaan kuitenkin Honka, koska en tykkää Lamellin tavasta jatkaa hirsiä kesken seinän ( samoin kuin Mammutti, mammutilla lisäksi huonommat nurkat saumat) Lisäki Hongalla parempi U-arvo ikkunoissa kuin lamellin tarjouksessa. Honan hinta oli jopa aivan vähän halvempi ja myyjä osasi laskea rakentamisen hinnan ja heillä oli rakennusporukka tarjolla.

    • syöte paras

      Hongan pitäis kiinittää enemmän huomiota ostamansa puun laatuun.liikaa oksia.

    • ...löyty muovin mutk

      Jos itse pystytät, niin yks asia, mitä kannattaa tiedustella myyjältä on hirsien pakkaus.
      Tarvitseeko pystyttäessä purkaa kaikki niput hirsiä etsiessä, vai onko pakattu numerojärjestykseen.
      Ei ole nimittäin yhdentekevää, varsinkin jos olosuhteet huonot, vettä sataa, tontti ahdas ym ym.

      Ja toisakseen jos palkkamies pystyttää ja nosturin tunnit raksuttaa, niin olisi suotavaa, ettei niiden hirsien petvaamiseen pala aikaa.

      Tässä nyt yks asia, mihin harvoin kiinnitetään huomiota ennen kuin työt aloitetaan.

      • paketoija

        Ei ole mahdollista pakata numerojärjestykseen.Pakkauksen sisältämät hirret on mahdollistaa tulostaa paketin kylkeen.


      • Yleismiesjantunen
        paketoija kirjoitti:

        Ei ole mahdollista pakata numerojärjestykseen.Pakkauksen sisältämät hirret on mahdollistaa tulostaa paketin kylkeen.

        Kyllä on. Ja niin tehdäänkin. Toki joitakin poikkeuksia voi olla esim. Pitkissä hirsissä käytännön sanelemina. Mutta valtaosa hirsistä löytyy aina päällimmäisestä kerroksesta niin, että harvemmin tarvitsee pitää auki enempää, kuin kahta nippua pystytyksessä.
        Nousee muuten talo nopeesti, kun ei tarvitse pyöritellä hirsiä murakossa. ;)


    • jack 18

      vittu mitä tietäjiä

    • 4+4

      Vai paras?

      Ainakaan bisneksestä ne ei mitään tajua: viimeisen viiden vuoden kumulatiivinen tulos 7 miltsiä miinuksella - ja tämänkin vuoden varoittivat päätyvän miinukselle....

      • hshshsh

        Ei ole parannusta näköpiirissä, pikemminkin päin vastoin.


      • Iisakki2

        ja muilla alan toimijoilla menee lujaa?


    • Yk-yk

      VEROTTAJA ON TUHONNUT KESÄMÖKKI RAKENTAMISEN MIELETTÖMILLÄ LAKISÄÄTEISILLÄ KUSTANNUKSILLA!IKINÄ EN TÄHÄN MAAHAN RAKENNA KESÄMÖKKIÄ KUN OLEN PÄÄSSYT ENTISESTÄ EROON TÄMÄ ON SAIRAS VEROTTAJA VALTIO!MUUTTO POIS JOIHINKIN ETELÄ MAIHIN PAREMPI VAIHTOEHTO!TÄYSIN NÄRKÄSTYNYT KANSALAINEN!

    • Tyytyväinen

      Hei!
      Kaikille kesämökin rakentajille tiedoksi,ettei kannata ostaa mökkipakettia suurimmalta,vaan siltä joka toimittaa kohtuuhintaan luotettavasti kaikki tarpeet
      kunnon materiaalista ja jokaisen nippelin samalla kertaa pihaan asti.
      Voin suositella Jämsän Huvilarakentajat Oy:tä,josta minulla on viime vuodelta tosi hyvät kokemukset.
      Kiitos Jämsä.

      www.huvilarakentajat.fi

      Pekka

      • parempi puu kun hong

        syötehuvilat Saarijärvi.Hyvä palvelu ja hyvä puun laatu.Kannatan.


    • Insinööri1949

      Mitä itse olen vertaillut, niin laatu on samaa mitä muillakin toimittajilla. Pyysin juuri tarjouksen hirsimökistä ja jouduin jo tarjouspyyntöjä jättäessäni miettimään, että pyydänkö ollenkaan. Kun Honkarakenteen edustaja kuuli, että aion pyytää tarjouksia muiltakin, niin hän alkoi välittömästi haukkua kaikki kilpailijansa. Mainitsin minkä tahansa valmistajan nimen, niin kaikista oli jotain negatiivista sanottavaa. Kun sain tarjoukset, Honkarakenteen tarjous oli kaikkein kallein eikä vastannut kaikilta osin edes tarjouspyyntöä. Kun päädyin toiseen valmistajaan kuin Honkarakenne ja ilmoitin siitä edustajalle, hän alkoi heti kyseenalaistamaan harkintakykyäni. Kävimme useaan otteeseen mielipiteenvaihtoa, jossa hän milloin milläkin tavoin pyrki osoittamaan tehneeni väärän valinnan ja, että ilman hänen ylivertaista osaamistaan rakennushankkeemme karahtaisi kiville. Sanoisinko, että jäi pikkusen kaivelemaan, koska olen itse koulutukseltani rakennusinsinööri ja työtä tulee valvomaan nimenomaan hirsirakentamisen perehtynyt kokenut rakennusmestari ja rakentamisesta vastaa hirsirakentamisessa runsaasti kokemusta omaava kirvesmies. Ilmeisesti tämä osaaminen on kuitenkin riittämätöntä ja pientä verrattuna siihen ylivertaisen osaamiseen, joka on yksinoikeudella yhden edustajan hallussa. Neuvo Honkarakenteelle: Valistakaa nyt ihmeessä edustajanne, että kilpailijoiden haukkuminen on alkeellisin virhe, mitä myyjä voi koskaan tehdä. Sillä varmistetaan, ettei kauppoja missään nimessä synny. Tämä kilpailijoiden haukkuminen nosti heti alkuun omat niskakarvani pystyyn ja vaikka Honkarakenteen tarjous olisi ollut halvin, en olisi ko firmaa valinnut.

    • pakkomaa_pukkaa

      Kaveri oli suunnittelemassa mökin ostoa hongalta, mutta myyjällä oli kiireitä, ettei ehtinyt asiaan paneutua.
      Naapurikunnassa mökin tekijä sanoi, että anna osoite, niin olen tunnin päästä paikalla, niin katsotaan, että miten voin toiveenne toteuttaa..

      Nykyään hongalta saa vaikka ulkovessan, mutta ennen ei korvaa lotkautettu, jos et vähintään viittäkymmentä mökkiä ollut ostamassa, ja sitä hintaa maksetaan nyt..
      Taas lähtee 50-60 ukkoa kilometritehtaalle..

      Venäjän kauppa on jumissa, ja työt Karstulan tehtaalla on mallia viikko töitä ja kolme pakkolomaa näin keväällä, eli montako mökkiä honka myy tulevana talvena?
      Nyt pitäisi olla tilauskirjat täynnä, mutta jos nyt ei ole töitä, niin miten tulevana talvena??

      Hongan ylimieliset myyjät kuvitteli suuruuden päivinä, että kukaan muu ei osaa, mutta ne suuruuden päivät on taakse jäänyttä aikaa.
      Mökin tekijöitä on ainakin sata, ja mitä pienempi, sen joustavampi.

      • Anonyymi

        Erittäin ylimielinen on ainakin Esa Niittymäki


    • Kirvesmies85

      Kyllä honkarakenne on edelleen paras. Olen paljon nähnyt hirsimökkejä ja -taloja. Voin sanoa, että laadussa Honka on ylivoimainen. Etenkin nuo nykyiset painumattomat hirret ovat erinomaisia.

      • Anonyymi

        Kannattaa tutustua Kontioon. Ehdottomasti parempi vaihtoehto, koska laadullisesti sama mutta hinnaltaan hurjasti edullisempi. Meillä rakenteilla Kotio talo, rantasauna ja talli. Olemme innoissamme ja tyytyväisiä.


    • Näply

      Hei,

      Mihin toimittajaan päädyit ja miten tyytyväinen/tyytymätön olet lopputulokseen? Olisi kiva kuulla mielipiteesi, kun itse olen suunnittelemassa perintömaalle kakkosasuntoa.

      • TiiviitNurkatMerenRanta

        Painumaton hirsi ja lisäeristyspaketti. Pistäkää paremmaksi.
        Kevyttiilikatto ja yksitasoiseen Tiivin umpiolasi-ikkunat, tehtaanmiesten asentamina.


      • Näply
        TiiviitNurkatMerenRanta kirjoitti:

        Painumaton hirsi ja lisäeristyspaketti. Pistäkää paremmaksi.
        Kevyttiilikatto ja yksitasoiseen Tiivin umpiolasi-ikkunat, tehtaanmiesten asentamina.

        Myyjä sanoi, että lamellihirsi on myös painumaton. Otitko myös asennuksen hirsitalotoimittajalta? Millaisia kokemuksia? Mikä osuus budjetista menee asennuskustannuksiin? Kuka oli toimittaja?


    • Rakmest4CMinPlus33

      Tehkää näin:

      Talotehdas pystyttää kehikon, kattoammattilaiset katon.
      Ovitehdas esim Tiivi /Pihla/Skaala asentaa kunnolliset ovet ja ikkunat (aukkojen hirsipinnat kyllästetään sitä ennen), jolloin ne tulevat kerralla kuntoon. Kahdessa viikossa saadaan talo umpeen. Sen jälkeen HETI kyllästysainelitku kehikolle, suojaten huolella asennetut ovet ja ikkunat. Pohjatöihin teillä on mennyt noin kuukausi, tämä toinen vaihe vie kaksi viikkoa. Miksi näin ? Suomen kesä on lyhyt, syyssateet tulevat yllättävän nopeasti myös pimeys tulee haittaamaan töitä syksyllä.

      Sisätöihin riittävästi valoa, lämpöä , sekä ennenkaikkea huipputyöntekijät.
      Joiden etsimiseen teillä on ollut aikaa, ainakin vuosi.

    • x.x.x.x.x.x.x

      Paras, vai onko muilla lämpöeristyspakettia.

      • Ei_kiitos_homeelle

        Hirsien päälle muovit ja lasivillalevyt? Ei kiitos.


      • YksitasoKivi

        Kaksi vuotta olen katsellut taloesitteitä. Aina 1.sijan ottaa VILLA DOMUS.
        Tykkään kovasti myös hirsitaloista, mutta rakentamispäätöksen lähestyessä, palaan aina Hyvinkää asuntomessukohteeseen. Se on just' eikä melkeen, siinä on kaikki meidän kolmihenkiselle perheelle.


      • AinoPäivi

        Et ole ainoa. Talo, jossa on kaikki. Ei halpa, mutta toimivaakin toimivampi.


      • Anonyymi
        YksitasoKivi kirjoitti:

        Kaksi vuotta olen katsellut taloesitteitä. Aina 1.sijan ottaa VILLA DOMUS.
        Tykkään kovasti myös hirsitaloista, mutta rakentamispäätöksen lähestyessä, palaan aina Hyvinkää asuntomessukohteeseen. Se on just' eikä melkeen, siinä on kaikki meidän kolmihenkiselle perheelle.

        Olet kyllä asian ytimessä, pienen perheemme , 2 aik, 2 lasta, haave.


    • Anonyymi

      Suosittelen vaihtamaan Kontioon. Laatu huippua ja hinta hurjasta halvempi.

      • Anonyymi

        Juu juurikin näin. Me säästimme yli 60.000 €, kun kilpailutettiin ja tarjoukset tehtiin täysin vertailukelpoiseksi eli ero selvä ja varma. Laatuerotkin selvitimme ja totesimme, että laadullisesti samanveroiset. Ehkä näistä syistä Kontio alansa ykkönen.


    • Anonyymi

      Honkarakenne, ns. lämpöpakettitalona>>>>> Paras, huolettomin myös tulevaisuudessa.

    • Anonyymi

      Suomalaisten pystyttämässä kodissa on kiva herätä aamukahvinkeittoon.
      Avaimet käteen paketti, 8 työmaallakäyntiä vuoden aikana, ihan normaalia kerrostaloelämää talon valmistumiseen saakka.

      • Anonyymi

        Odotan avaimia heinäkuun puoliväliin mennessä. Suomalaiselta työnjohtajalta.


    • Anonyymi

      On se.

    • Anonyymi

      Unohda Honkarakenne ja jos siihen päädyt, kannattaa lukea sopimusehdot tarkkaan. Meillä aluemyyjä lupasi maat ja mannut, mutta sopimuksen teki Honkarakenteen omat miehet. Kun pyydettiin sopikseen asiat, jotja myyjä luvannut, totesivat että ne on myyjän puheita ha myyjä kyllä tietää että sellaisia ei ole tarjolla. Oltiin jo sopimuksen allekirjoitusvaiheessa, mutta vaihdettiin Kontioon. Ollaa tosi tyytyväisi vaihdosta. Kontioon voi luottaa, Honkarakenteeseen ei.

    • Anonyymi

      Minä suosittelen Kontioa, koska se on laadukas, luotettava ja oikeahintainen. Honkarakenne on vangaa maineeseen peristuva illuusio. Valitettavasti.

    • Anonyymi

      Lämpöeristys painumaton hirsi, toimii hyvin merenrantatontilla, tuulessa ja tuiskussa.
      Ei tarvita mitään IP-virityksiä, tosin varaava takka löytyy ja huippuhyvät ovet ja ikkunat.

    • Anonyymi

      En suosittele. Korkea laatukuva on harhaa ja vanhaa hapatusta. Kallis ja epäluotettava.
      Aluemyyjät myyvät ja lupaavat. Sopimuksen tekee toinen taho ja se onkin sitten ihan toinen juttu. Jos haluat saada sen mitä uskot ostavasi ja mistä uskot maksavasi, tarkista sopimus huolellisesti ennen allekirjoitusta.

    • Anonyymi

      Juu hassu firma, lupaa paljon eikä pidä mitään lupauksia. Ei jatkoon!

    • Anonyymi

      Honkarakenne on iso pettymys meille. Lupaukset eivät pitäneet paikkaansa. Sovittu toimitus jäi puolivalmiiksi.
      Tämä on kuulema heillä yleinen toiminta tapa.

      Kaikki sovittiin talopaketin myyjän kanssa järvenpään toimipistessä, ja jatkossa sähköpostilla.
      Mikään ei pitänyt paikkaansa, tämä myynti mies menetti ainakin muistinsa. Liian kiirettä, vai Kaikki valhetta?

      Kannattaa kiertää kaukaa! Ainakin tämä toimipiste ja myyjä.

      Hyvät kokemukset aikaisemmista talopaketeista. Nyt honka on pyrkinyt tuhoamaan meidän unelman täysin!

      T. Jouni

      • Anonyymi

        Ihan sama Kuopion myyjän kanssa. Myyntimies lupasi ja lupasi, mutta ostosopimuksen teki Honkarakenteen myyntipäällikkö Juhani Saukko, joka totesi että lupaukset ovat myyntimiehen puheita ja kyllä myyntimies itsekin tietää, että ei tuollaisia juttuja oikeasti toteuteta. Sain käsityksen, että meidän olisi kyllä pitänyt tajuta lupaukset myyntipuheiksi eikä toteutettavaksi.
        Asia tuli myös Honkarakenteen hallituksen jäsen Kari Saarelaisen sekä toimitusjohtaja Marko Saarelaisen tietoon. Teinkin johtopäätöksen, että tapa on Honkarakenteen toiminnassa tavanomainen ja hyväksytty, koska tieto ei johtanut minkäänlaiseen toimenpiteeseen.


    • Anonyymi

      Sama tapahtui meille. Aluemyyjä lupasi maat ja mannut, mutta sopimuksessa näitä asioita ri ollut. Harmi, että emme tarkistaneet sopimusta paremmin ennen allekirjoitusta. Vasta rakentamisen aikana huomasimme, että meitä on oetetty pahan kerran. Hinkarakenteen johdon kanta yhtydenottoihimme oli, että lipaukset ovat myytimiehen puheita, joita ei aiota eikä voida toteuttaa. Suosittelen ehdottomasti välttämään Honkarakennetta.

      • Anonyymi

        eli kun sinä ymmärrät jonkun asian väärin, etkä lue sopimusta, syy on myyjässä? Myyjä varmaan tahallaan jättää asioita kirjaamatta sopimukseen luottaen, ettet sinä sitä lue. Yeah right!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        eli kun sinä ymmärrät jonkun asian väärin, etkä lue sopimusta, syy on myyjässä? Myyjä varmaan tahallaan jättää asioita kirjaamatta sopimukseen luottaen, ettet sinä sitä lue. Yeah right!!

        Meille P-savon aluemyyjä lupasi ”sisusta vapaasti” valmiusasteen toteutukselle 10 vuoden takuun kaikelle työlle mukaan lukien mm LVI ja sähkö. Toisti useana päivänä saman värsyn
        ” mistään muualta että tätä etua saa.”.
        Ei voi ymmärtää väärin. Sopimukseen ei tuota eikä monia muitakaan lupauksia saatu. Päädyttiin luotettavampaan Kontio ratkaisuun.
        T Tuulia


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meille P-savon aluemyyjä lupasi ”sisusta vapaasti” valmiusasteen toteutukselle 10 vuoden takuun kaikelle työlle mukaan lukien mm LVI ja sähkö. Toisti useana päivänä saman värsyn
        ” mistään muualta että tätä etua saa.”.
        Ei voi ymmärtää väärin. Sopimukseen ei tuota eikä monia muitakaan lupauksia saatu. Päädyttiin luotettavampaan Kontio ratkaisuun.
        T Tuulia

        Kysyppä sieltä Kontiolta onko niillä 10 vuoden takuu... enpä usko. Ettet vaan ymmärtänyt väärin ja sekottanut asiaa 10 vuoden rakennevirhevastuuseen, mikä on kaikilla (myös Hongalla) koska se on lakisääteinen. Takuu on vapaaehtoinen lisä jonka myyjä voi tarjota tuotteelle. Se ei perustu mihinkään lakiin. Kukaan talomyyjä ei lupaa yli 2-vuoden TAKUUTA


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kysyppä sieltä Kontiolta onko niillä 10 vuoden takuu... enpä usko. Ettet vaan ymmärtänyt väärin ja sekottanut asiaa 10 vuoden rakennevirhevastuuseen, mikä on kaikilla (myös Hongalla) koska se on lakisääteinen. Takuu on vapaaehtoinen lisä jonka myyjä voi tarjota tuotteelle. Se ei perustu mihinkään lakiin. Kukaan talomyyjä ei lupaa yli 2-vuoden TAKUUTA

        En väittänyt, että olisimme saaneet Kontiolta 10 v takuun. Kontion takuu on 2 vuotta juuri niin kuin Kontio meille lupasi. Honkarakenteen Kuopion aluemyyjä nimenomaan markkinoi takuuta erona ja etuna suhteessa Kontioon. Tunnemme hyvin 10 vuoden tällaiseen kauppaan liittyvät asiat, kuten rakennevirhevastuun. Totesimme, että jos luottamus yritykseen menee jo tilausvaiheessa, ei ole syytä jatkaa. Kontio on hyvä ja luotettava toimija ja sitä suosittelemme.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        eli kun sinä ymmärrät jonkun asian väärin, etkä lue sopimusta, syy on myyjässä? Myyjä varmaan tahallaan jättää asioita kirjaamatta sopimukseen luottaen, ettet sinä sitä lue. Yeah right!!

        Aluemyyjä eli yrittäjä myy ja Honkarakenne laatii sopimuksen ja siinä ne lupaukset tippuvat matkasta. Harmillista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meille P-savon aluemyyjä lupasi ”sisusta vapaasti” valmiusasteen toteutukselle 10 vuoden takuun kaikelle työlle mukaan lukien mm LVI ja sähkö. Toisti useana päivänä saman värsyn
        ” mistään muualta että tätä etua saa.”.
        Ei voi ymmärtää väärin. Sopimukseen ei tuota eikä monia muitakaan lupauksia saatu. Päädyttiin luotettavampaan Kontio ratkaisuun.
        T Tuulia

        Ihmettelen P-savon pitkä aikaisen myyjän toimintaa, ensimmäisellä tapaamisella tipahti kolmen toimittajan joukosta, koska keskittyi enemmän kilpailijoiden tuotteesta kertomaan kuin omastaan tuotteesta ja saman olen kuullut monelta muultakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihmettelen P-savon pitkä aikaisen myyjän toimintaa, ensimmäisellä tapaamisella tipahti kolmen toimittajan joukosta, koska keskittyi enemmän kilpailijoiden tuotteesta kertomaan kuin omastaan tuotteesta ja saman olen kuullut monelta muultakin.

        Jos eimusko omaansa, on haukuttava kilpailijoita tullaksee ostetuksi. Me ilmoitimme, että olemme päätyneet Kontioon, jollooin P-savon myyjä totesi ” se on hyvä valinta, jos haluaa rakentaa talon hionolaatuisesta puusta. Suomen metsissä siis kasvaa Honkarakenteelle ihan omat puutkin... heh, että on tyhmää ja vanhanaikaista...


    • Anonyymi

      Näin oli ennen ja nyt on toisin. Kannattaa katsoa/laittaa valintaan uusimmat niin nykytotuus paljastuu

    • Anonyymi

      Kannattaa lukea/laittaa valintaan uusimmat kommentit

    • Anonyymi

      Lämpöeristetty Honka, joku toinen firmakin tekee niitä.
      Eli vaihtoehtoja on kaksi, tuuliselle merenrannalle rakennettavaan omakotitaloon.
      Jompi kumpi siis.

    • Anonyymi

      Korjatkaa, jos olen väärässä.

      On kaksi valmistajaa, joiden taloihin saa lämpöeristyspaketin, Honka toinen niistä.

      • Anonyymi

        Puhut totta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Puhut totta.

        Itsellesikö vastasit?


      • Anonyymi

        Kukaan ei enää osta muuta, ainakaan tuuliselle paikalle.

        KUIN LÄMPÖERISTETTYN mökin. Ei tarvi viritellä joka nurkaan ilmalämpöpumppuja.


      • Anonyymi

        Ainakin 00-luvulla sai melkein jokaisesta hirsimökkifirmasta. Ainakin jos otti pystytyksen pakettiin. Onko oikeasti mennyt noin heikoksi? Lämpöeritys on tosin niin helppo homma, että kannattaa tehdä pääosin itse.


    • Anonyymi

      Minullakin tosi pettymys Mikkelin suunnassa. Ei uuden hankinta vaan pienremontointia vanhaan. Oikeastaan normi meininkiä E-Savossa. Ei ihme, että Pohjanmaalla pärjätään ja Savossa ei.

    • Anonyymi

      Honkarakenteelta ei kannata tilata mitään muuta kuin hirsirunko ja sen pystytys. Koko yritys on muilta osin ihan täysi vitsi. En ymmärrä miten tällä kyseiselle yrityksellä voi olla niin hyvä maine ja miten mekin tähän lankesinne.

      • Anonyymi

        Avaimet käteen lämpöpaketilla. Itse en tehnyt muuta, kun maksoin laskun.
        Yksikerroksinen kevyttiilikattoinen, pieni noin 100 neliön talo, tuulisella merenrannalla.


      • Anonyymi

        Samat sanat - laatutaso on harhaa ja toiminta aivan käsittämättömätöntä huijausta.
        Paljon puhutaa ja luvataan ja hinta on sen mukainen. Totuus paljastuu, kun homma käynnistyy.


      • Anonyymi

        Ihminen on hyväuskoinen ja sehän on ihan ok. Valitettavaa on, että hyväuskoisuus osuu omaan nilkkaan, tulee kalliiksi ja tuottaa paljon turhaa tuskaa ja vaivaa. Me vaihdoimme Honkarakenteen ihan loppumetreillä Kontioon. Talo on nyt valmis. Kaikki meni hyvin ja tyytyväisiä ollaan. Suosiitelen,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Samat sanat - laatutaso on harhaa ja toiminta aivan käsittämättömätöntä huijausta.
        Paljon puhutaa ja luvataan ja hinta on sen mukainen. Totuus paljastuu, kun homma käynnistyy.

        Me huomasimme huijauksen juuri ennen sopimuksen tarkistusta ja allekirjoitusta. Totesimme, että jos luottamus yritykseen menee jo tässä vaiheessa ei jatkon ongelmista voi syyttää kuin itseään siis jos tekee sopimuksen. Palasimme alkuun ja vaihdoimme toimittajaa. Hyvä päätös, vaikkakin sillä hetkellä henkisesti raskas. On vaikea luopua ja päätetystä ja aloittaa koko homma alusta. Onneksi teimme näin, sillä loppu hyvin ja kaikki hyvin uuden toimittajan kanssa.


    • Anonyymi

      Suomalaisista talotoimittajista maineensa vastaisesti kaikkein huonoin. Markkinointi ja talomallisto on kunnossa, mutta varsinaisen toiminnan osalta yrityksen ei missään nimessä saisi toimia ja laatu ei vastaa edes lain vaatimaa tasoa.

      • Anonyymi

        Täysin samaa mieltä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täysin samaa mieltä.

        Myös samaa mieltä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Myös samaa mieltä.

        Minä myös samaa mieltä.


    • Anonyymi

      Materiaalina kuusi. Saako muilta talotoimittajilta.

      • Anonyymi

        En tiedä, ehkä mammutilta löytyy.


    • Hehe..isovanhempani rakensivat talon hirrestä 30-40 luvun taitteessa vaikka vaari joutui sotaan. toinen vaari rakensi hirsistä 50-luvulla. isoisien liimapuuhongista ei tietoakaan SILLOIN.

    • Anonyymi

      Amatöörejä. Suunnittelu ja erityisesti insinöörikunta välinpitämätöntä porukkaa. Toteutus alihankittu eikä johdettu. Välttäkää.

    • Anonyymi

      Hämmästyin kuinka keskeneräinen oli talon piha, vaikka rakentamisesta ja sisustuksesta on näytetty kuvia jo vuosien ajan.

      • Anonyymi

        Niin on moni hongan kohde, myyjät antavat liian pieni kustannusarvioita ja budjetit ylittyvät, heidän myynti kikkansa, vähät välittävät asiakkaasta ja vielä haukkuvat ensimmäiseksi kilpailijat.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      253
      2395
    2. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      72
      1804
    3. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      172
      1521
    4. Hallitus korottaa yleisen arvonlisäveron 25,5 prosenttiin

      Yleisen arvonlisäveron kiristäminen 1,5 prosenttiyksiköllä on hallituksen järein toimi kehysriihessä. Se voi tuoda valti
      Perussuomalaiset
      332
      1506
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      41
      1055
    6. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      84
      939
    7. Oho! Niko Saarinen saa melko persoonattomaan kotiinsa luksus faceliftin - Katso ennen-jälkeen kuvat!

      Niko Saarinen ja aika näyttävä face lift! Palkitun radiojuontajan koti sai aivan uutta lämpöä ja hehkua tv-ohjelmassa.
      Suomalaiset julkkikset
      5
      795
    8. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      176
      780
    9. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      204
      727
    10. Ettet vaan pety niin

      Varoitan etukäteen kaiken kokemamme jälkeen että en tule laittamaan viestiä enää (ensin) enkä lähestymään (ensin) enää.
      Ikävä
      50
      720
    Aihe