Mikä olisi paras lemmikki?

epätoivoinen........

Olen 14-vuotias, ja olen perheeni kanssa harkinnut jotain jyrsijää (tai kania) lemmikiksi.

Nyt en vain tiedä, mikä olisin ´parhain´ vaihtoehto... Haluaisin sylilemmikin, jota voisin pitää sylissä ja silitellä :)

Toivottavasti voisitte auttaa :)

13

2316

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ------------

      Ota hamsteri, se tykkä asua yksinä.. Marsu on laumaeläin.. Mutta ole varovainen hamsteri kanssa.. Esim. campell puree.. niillä on vahva refleksi.. Hän luule, että anoit ruokaa..

    • Jiihoh

      Se, minkä lemmikin otatte, on ihan sinusta ja perheestäsi kiinni. Miettikää ensin, mitä kriteerejä jyrsijällä pitää olla (päivä- vai yöeläin, suurikokoisempi vai pienempi jne...). Kun olette suurinpiirtein ajatelleet, minkälainen jyrsijä teille sopisi, voitte alkaa hakea sellaista eläintä, joka on lähellä tai ehkä jopa vastaa kaikkia odotuksianne. Ja sitten vain kasvattajia hakemaan ja tiedustelemaan poikasia ja tietenkin ensin haette paljon tietoa kyseisestä lajista, jotta osaatte hoitaa sitä.
      Sylilemmiksiksi sopii varmaan parhaiten marsu tai kani. Ne ovat isompia ja helpompia pitää sylissä ja silitellä. Ja totta kai siis ne tarvitsee ensin kesyttää ja totuttaa käsittelyyn, mutta jos siihen viitsii panostaa, on lemmikistä iloa sen koko lopun elämää. Ja marsut tarvitsevat ainakin ehdottomasti seuraksi toisen samaa sukupuolta olevan marsun tai sitten esim. naaraalle kaveriksi leikattu uros tai toisin päin. Kaneista en tiedä, tarvitseeko ne seuraksi laajitoverin.
      Jos taas haette pienempää ja ehkä halvemmaksi tulevaa jyrsijää, saattaisi hamsteri tai gerbiili olla oikea valinta. Gerbiili tarvitsee ehdottomasti lajitoverin kaverikseen, mutta useimmat hamsterilajit elävät yksin. Muistaakseni ainakin kiinankääpiöhamsteri tarvitsee kaverin. Hamsterit ovat yöeläimiä eli ne heräilevät aktiivisiksi aina illalla ja aamulla menevät nukkumaan. Gerbiilit taas ovat päiväeläimiä eli ovat aktiivisia myös päivällä. Kun nekin kesyttää hyvin, voi niistä saada kivoja lemmikkejä, mutta ei niistä ihan samalla tavalla ole sylilemmikeiksi, kuin esim. marsuista. Jotkut hamsterit tai gerbiilit voivat kyllä viihtyä sylissä siliteltävänä.
      Rotta voisi olla myös kiva vaihtoehto; ne ovat kesyyntyneinä seurallisia ja älykkäitä. Ne tarvitsevat lajitoverin seuraa myös ja ovat aika isohkoja, joten ne voisivat sopia myös sylilemmikeiksi. Kaikki tietysti eivät pidä välttämättä silityksistä, mutta useimmiten oikein kesytetty rotta on yhtä kiva kaveri kuin marsu tai kanikin. Rottia voi myös opettaa, koska ne ovat niin älykkäitä ja olen jostain kuullut, että ne saattavat oppia nimensäkin.
      Marsujen, kanien sekä rottien osto ja hoito tulevat varmasti maksamaan enemmän kuin pienempien jyrsijöiden, mutta marsuista, rotista ja kaneista on paremmin sylilemmikeiksi. Ja tehän sen päätätte itse, koska tulette lämään valitsemanne jyrsijän kanssa ainakin muutaman vuoden. Ja muistakaa hankkia paljon tietoa jyrsijästänne, jotta se voisi elää hyvän elämän! Lajikohtaisilta foorumeilta löytää minusta parhaat tiedot ja vinkit. :))

      • epätoivoinen........

        Kiitos Jiihoh asiallisesta viestistäsi :)

        Nyt harkitsemme marsuja tai kania, sillä vanhempani eivät pidä rotan hännästä :p


    • --------------------

      Juu hamsteri ei istuu sylissä..

      • A

        kani ei välttämättä pidä sylissä olemisesta, se on täysin kanikohtaista. Jos haluat sylilemmikin, ota kaksi marsua.


      • Jiihoh
        A kirjoitti:

        kani ei välttämättä pidä sylissä olemisesta, se on täysin kanikohtaista. Jos haluat sylilemmikin, ota kaksi marsua.

        Ei ne marsutkaan välttämättä koskaan tule olemaan sylivauvoja. Sylissä viihtyminen on aivan yksilökohtista, johon vaikuttaa elinolosuhteet, kesytystavat, menneisyys, geenit jne...


    • Kanimarsu

      Ensimmäinen jyrsijäni oli kani ja kyseinen kani on yhä meillä ja hengissä :)

      Kani tarvitsee kaverin myös vaikka pärjääkin yksin,omasta kokemuksesta huomasin että jos kaneja on useampi kuin yksi ne ovat huomattavasti virkeämpiä,rohkeampia ja kesympiä.
      Mutta muista että kaneilla on vahvat takajalat,jos se säikähtää istuessaan sylissäsi se saattaa rimpuilla tai ponnistaa siitä suoraan lattialle ja saat mukavat raapaisujäljet.Kanit ovat myös itsenäisempiä ja hiljaisempia,ja kakkivat yhteen nurkkaan tai/ja astiaan johon ne mahtuvat istumaan.
      Kanit voi laittaa myös lattialle juoksemaan kunhan huolehtii että huone on kaniturvallinen.Kanit tottuvat nopeasti valjaisiin joten niitä voi viedä pihalle ja harrastamaan kanien estehyppyä(Tosin omaa kania kiinnosti kyllä enemmän ruoho).

      Marsu on mielestäni enemmän syliteltävä,kanimme eivät kauaa sylissä viihdy vaan haluavat juoksentelemaan välillä.Marsu taas viihtyy huomattavasti kauemmin sylissä,mutta marsujen miinuksena on rasvarauhasen pesu.Jos ei pese niin marsumme peppuun on joutunut niin karvoja kuin puruja,siis sinne sisälle.Liiankaan usein ei saa pestä.Ja marsua ei saa käsitellä liikaa ensimmäisinä päivinä tai muuten se voi saada sydänkohtauksen,marsut eivät myöskään valmista itse C-vitamiinia joten sitä tulee olla riittävästi ravinnossa.Ja ikävä kyllä marsut kakkivat ainakin meillä minne sattuu,marsut ovat kuitenkin seurallisia,sopivan kokoisia,yleensä rauhallisia ja niillä on myös muhkea äänivarasto.Mutta varoitan siihen kuikutukseen menee nopeasti hermot :D

      Muista myös että poikkeuksia löytyy ja nämä ovat minun kokemuksiani,jos on kuitenkin vääriä väittämiä tekstissäni niin pyydän korjailemaan.Ja en kuitenkaan kauaa ole harrastanut jyrsijöiden omistamista.

      • A

        Kani ei ole jyrsijä. ;)


      • Kanimarsu
        A kirjoitti:

        Kani ei ole jyrsijä. ;)

        Hupsista,eipä muuten olekkaan :D


    • -kotilofani-

      Voi harmi, että rotta ei käynyt :c itselläni on tällä hetkellä lemmikkinä 3 koiraa, 14 akaattikotiloa, 2 kissaa, 3 kesyrottaa, 1 undulaatti (vanhus, kaveri on jo kuollut :c), 1 marsu (sama tällä), 2 gerbiiliä, 2 lammasta ja 2 kania.. On ollut myös lisko, kesyhiiri, toisia gerbiilejä, koiria ennenkin, rottiakin on ollut kauan, lampaita jne... Marsuja ollaan joskus kasvatettu pienimuotoisesti :) mutta rotta on oikeasti maailman paras lemmikki, 1 rotistani seuraa kuin koira pihallakin, on oppinut lukemattomia temppuja, nuolee naamaa ja... Aww :3 se vaan on niin ihana lemmikki

    • Marsuuut!!<3

      Mun marsut (jotka on kuollut jo) rakastivat sylissä olemista ja rapsuttelua/sililittelyä :)

    • Jahhas

      Chinchilla ne ovat sylilemmikkejä ja rakastavat poskesta rapsuttamista mutta niitä pitää olla 2 muuten ne ovat yksinäisiä jä näkevät pahaa unta

    • Anonyymi

      Mul on tylsää

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      291
      3197
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      82
      1591
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1480
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      41
      1321
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      26
      1222
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1210
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1170
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      44
      1136
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1107
    10. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      156
      1025
    Aihe