Apua, hyttystenpistoihin!

lilli-aprilli

Eilen pääsi hieman hyttyset puraisemaan kun olin valokuvaamassa ja yöllä en sitten kutinan takia oikein saanut nukuttuakaan. Allergialääkkeenä napsin kahdesti päivässä levosetiritsiiniä jonka käytön aloitin joskus huhtikuun alussa. Ei mitään apua tähän. Oon lätrännyt kortisonivoidetta ja kerran teepuuöljyä (jota en oikein saisi käyttää allergian takia). Kutina vaan pahenee ja ihossa on jotain kahden euron kokoisia punaisia läiskiä valtavilla pahkuroilla. Toisessa käsivarressa on ihan mustelmakin. Olisiko jotain tehokasta kotihoitoa kun en viitsisi päivystykseenkään lähteä. Ihoa kuumottaa ja paikallisesti turvottaakin. Mulla ei ole koskaan ollut näin pahaa reaktiota hyttysiin. Otin särkylääkkeen jos se vähän veisi pois tuota kutinan sekaista kipua.

49

9167

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jafta

      Ne auttoivat ainakin minua.

      • woman234

      • Justila

        Finnin lasihiojaa.


      • Sebaot

        Kokkidiplomi ja -lakki käärmeen kaulaan...maailmankuululle eläinolentojen ruokkijalle!


      • Jussidösä
        Sebaot kirjoitti:

        Kokkidiplomi ja -lakki käärmeen kaulaan...maailmankuululle eläinolentojen ruokkijalle!

        Jos sinulla on joku tuttava tai tuttavan tuttava nyt etelässä (kelläpä ei olisi), ota sinne yhteyttä ja pyydä ostamaan apteekista jotain lievittävää.
        Siellä kun itikat ovat samanlaisia kuin meikäläiset mäkärät, ovat myös salvat hiukan tehokkaampia.
        Monenmerrkisiä on, mutta koko Välimeren alueelta saa ainakin yhtä, Fenistil -nimistä geeliä.
        Eik maksa paljon.
        Jos kaverisi on kauan reissussa, käske panemaan kirjekuoreen pahvilevyjen väliin.


    • Mallymelooni
    • mp

      Apteekista saa erilasia puikkoja, esim etona on auttanut itsellä:) ja joskus kokeillut samantapaista suihketta, auttoi myös.

    • no more mosquitos

      mua on myös aina hyttyset tykänneet syödä, joka kesä iho täyttä paukamia joista suurimmat puolikkaan tennispallon kokoisia. Mutta nyt sain siitepölyallergian takia reseptillä Aerius nimistä allergia lääkettä jota olen popsinut toukokuusta lähtien. Olin tossa viikon mökillä metsänreunassa ja hyttysiä oli ihan hirveästi mutta ne eivät enää mua häirinneet. Koko reissun aikana pisti about 10 hyttystä ja joista puolista ei tullut edes minkään näköistä pattia. Kerrankin sain nauttia lomailusta. Ei syö hyttyset eikä allergia vaivaa:)
      Lääkäriltä voi myös pyytää ataraksia joka auttaa kaikkiin oireisiin, jos hyttyset ovat jo ehtineet syömään. eli suosittelen varaamaan ajan lääkärille.
      Olen myös kuullut että b-vitamiini tekee verestä semmoista ettei hyttyset tykkää syödä.

    • paukama

      Mulla myös Etono auttoi. Normaalisti saan isot, pitkään kutiavat paukamat. Myös aloe vera auttaa, kun lisäilee tarpeeksi usein.

    • 9385934769

      Eivät hyttyset tuollaista aiheuta.

      • kokemusta hyttysistä

        aiheuttavat kyllä, jos iho on herkkä ja on allergiaa..


    • Matti Viikate

      Olet voinut nokkosten tai muidenkin kanssa olla tekemisissa. Kaikki ei valttamatta johdu hyttysista. Mutta paras olisi etta hankit kunnon suoja varusteet itsellesi, sitten et jatkossa karsi enaa moisesta. http://mattiviikate.newsvine.com/

    • MInä vain

      Ruokasooda on tähän mennessä ollut tehokkain lääke itikan pistoini!! :) teelusikka ruokasoodaa ja vähän vettä jatkeeksi. taputtele vanulla tai paperilla piston kohdalle, niin het lähtee kutinat :)

    • Apuva123
    • vaivaan jos toiseen

      Suosittelen virkistävä peräruisketta

    • pöheli123

      anna olla sen puremakohdan rauhassa 10 minuuttia,meikäläistä puree hevospaarmat pitkin päivää mut ku niihin ei koske ni elimistö hoitaa sen itse

    • ehkäisten

      Tulevia paukamia välttääksesi syö kovasti valkosipulia. Meidän perheessä se on auttanut, eikä hyttyset enää syö, käyvät vaan haistelemassa ja lentävät tiehensä.

    • sepi-65

      Moikka! Hae apteekista PUNKKI ÄSSÄ suihketta,ja saat olla hyttysistä ja paarmoista erossa! Pysyvät taatusti loitolla!! Nim. Kokemusta löytyy

    • jussinpojanpoika

      Siedätyshoito jo alkukeväästä nin ei itikan imeskelyt kiusaa myöhemmin. Oot vaan allerkinen niiren räälle. Ne räkii pistimellään, ettei se punanen pääse tukkimaan niien pilliä imiessä. lekurilta "kestine" -tabuja sat ja syönti pitää alotta kevällä ennenku eka inisijä ees o heränny. tabu päiväsä koko kesän, ni ei inisijän imeskelyä ees huomaa. Kokemusta on.

    • tania78

      Valitettavasti taidat olla allerginen hyttysille.
      Pojallamme todettiin sama myös jo 3v iässä jolloin poskeen pistänyt hyttynen turvotti silmän umpeen.

      Kutinaan on auttanut etono ja allergialääkkeenä nykyään toimii zyrtec.
      Kovimpaan kutinaan ja turpoamiseen kannattaa kokeilla kylmää kauratyynyä. ( tai muuta kylmää, joka rauhoittaa )

      Hyttysallergia voi kieliä myös muiden pistävien eläimien allergiasta, joten kannattaa olla tarkkana !

    • kylmägeeliä

      Kylmägeeli rauhoittaa joksiskin aika sen kutinan.

    • Odomos jne.

      Kyllä näitä lääkkeitä löytyy... Lisäksi suojaat itsesi hyttysiltä, kämppään kunnon karkotin pistorasiaan, ulkosalla Offia tai tuota Odomos-salvaa, verkkohattu mainio jne. Olet ilmeisesti muuttanut toiselta paikkakunnalta (pohjoisesta etelään tai päin vastoin), joten sinulla ei ole nykyisen asuinseutusi hyttysiin immuniteettia.

      • vilkku69

        Ennen vanhaan noita kutisevia paukamia raavittiin niin kauan kunnes ne vuosivat verta ja lopettivat kutisemisen.


      • HEVIPETO
        vilkku69 kirjoitti:

        Ennen vanhaan noita kutisevia paukamia raavittiin niin kauan kunnes ne vuosivat verta ja lopettivat kutisemisen.

        Minä olen raapinut verille asti, eikä kutina vaan lakkaa. Jalat vaan rumat.


    • Heti Kutinan lievitykseen:
      Argital Camomilla voide (paras mahdollinen)... Biosertifioitua luonnonkosmetiikkaa.. Elämänpyörre Espoo, auttaa.

      Mökillä ennältäehkäisyyn: sitruuna toimiin hyttyskarkotteena... suihkuta vattet sillä..

      Paukamien hoitoon raajoissa jos tulehdusta ja turvotusta, kaalinlehti kääreet elmukelmulla käärittynä...
      Vauvan allergiaensiapuhoito....
      Toimii... kolmen lapsen äiti

    • roskapostirobotti.

      Ja hiero. Vanha suomalainen kikka.

    • 7+13

      Ostin jo muutama vuosi sitten OFF geeliä, on ollut kaikkein paras puremiin. Löytyi kaupasta samasta telineestä kuin hyttyskarkotteetkin. En tosin ole katsonut vieläkö sitä valmistetaan.

    • Iidaleena

      Pikiöljyvoide auttaa, ja myös nirhamoihin ja haavoihin.

    • merkillä ei väliä

      Partavesi toiminut meillä kaikkein parhaiten...

    • MS

      Aloe Vera-geeli myös palovammoihin ja auringon polttamiin.

    • ataraxxxx

      pyydä atarax resepti ja mahd allergia lääkkeet. Atarax auttaa kutinaan ja lieventää allergista reagtiota. Se myös väsyttää joten illalla otettuna saat nukuttua ja kutina ei häiritse.

    • varjoon suojaan

      Nää mustelmat on tulee paarmojen puremista.
      Olin kerran mattolaiturilla ja paarma puri perseeseen, niin koko pers-kannikka oli liilan sininen.
      5 paarman pistosta niin mua alkaa heikottaa.
      Paarmat yleensä rauhottuu kun menee varjoon.

      • tk-täti

        Itsekin näin aikuisiän saavutettua olen tullut hyttysille allergiseksi. Jos montakin pääsee pistämään niin johan kurkkua kuivaa ja leuka kutiaa. Ja ne hyttysenpistot vasta ovatkin kutiavaisia!! Mutta tosiaan, ihan apteekista saatavat allergialääkkeet auttavat näihin. Päivystykseen ei todellakaan kannata mennä normaalin allergian vuoksi, vaan omalääkäri hoitaa allergialääkkeiden reseptit ELLEI ilman reseptiä saatavat lääkkeet helpota :) Ja hyttystenpistoja kannattaa jo ennaltaehkäistä karkottimilla ja OFF- aineilla sun muilla.


      • Raipe.
        tk-täti kirjoitti:

        Itsekin näin aikuisiän saavutettua olen tullut hyttysille allergiseksi. Jos montakin pääsee pistämään niin johan kurkkua kuivaa ja leuka kutiaa. Ja ne hyttysenpistot vasta ovatkin kutiavaisia!! Mutta tosiaan, ihan apteekista saatavat allergialääkkeet auttavat näihin. Päivystykseen ei todellakaan kannata mennä normaalin allergian vuoksi, vaan omalääkäri hoitaa allergialääkkeiden reseptit ELLEI ilman reseptiä saatavat lääkkeet helpota :) Ja hyttystenpistoja kannattaa jo ennaltaehkäistä karkottimilla ja OFF- aineilla sun muilla.

        Ihan samansuuntaisia kokemuksia on minulla. Vaikka iho-oireet saa helposti kuriin (joko Etono tai Bepanthen), niin sitten tulee hengitystieoireita ja yleistä huonovointisuutta. Nuo nyt lähinnä hyttysten ja paarmojen pistoista. Valitettavasti ne ennalta ehkäisevät karkotteet, kuten myös ulkotiloissa poltettavat hyttyskiekot tuoksuvat niin karmeilta että niitä en voi käyttää. Joku vinkkasi valkosipulin hyvänä karkottimena. Se vaan on tuskaa sitten myös muulle ympäristölle.

        Tämän kesän kokemuksena sanoisin, että vaikka ennustettiin ennätyksellistä hyttyskesää, aika hyvin on selvinnyt. Lähipäivien helteet voi tietysti tuoda jotain uutta. Meidän pihalta on hävitetty kaikki vesitynnyrit, missä aiemmin kasvoi uusi hyttyskanta. Auttoi selkeästi. Asusteillakin on merkitystä, mutta helteellä ei kukaan mieluusti pue pitkähihaista ylleen.


      • peepee2

        Oheinen paarman pureman halkaisija on 1,8 cm. Tapoin suuren paarman ko. kohtaan mistä oli ehtinyt syödä verta niin paljon että kädelle litsautui n. 3 cm veriläikkä. Seuraavana päivänä puremakohdan ympärille oli muodostunut kuvassa näkyvä rengas.
        Ei kai paarma ollut saanut punkeilta jotain tartuntaa - breolista?


        http://www.saunalahti.fi/irritus/peepee/paarma_nauttok.jpg

        kuvaa saa vapaasti käyttää


    • Rakastan aurinkoa

      Muutat meren rantaan Rivieralle. Ei ole hyttysiä eikä kateelisia ;-)

    • erittäin tyytyväinen

      Ystäväni myy colosen tuotteita. Ostin kosteusemulsionin, jonka nimi on lait de mandarines. Se ei ole hyttyskarkoitin, vaan kosteusvoide. Jos käytän sitä, niin hyttyset tulevat kyllä lähelle, mutta eivät ime verta. Auringon otossa se lyö mennen tullen tummelit ja vitalikset. Mutta hyttyskakottajana se tuli yllätyksenä jälleenmyyjillekin.

      • luonnon lääke

        Ota valkosipulinkynsi,leikkaa siitä pala pois,että tulee nestepinta esiin, pyyhi hyttysen piston kohta ja hetken päästä ei tunnu enää miltään.


    • kaupunkilainen

      Kuulostaa aivan samalta kuin itselläni on ollut aikoinaan. Eräänkin kerran olen joutunut lääkärissä käymään ja ainoa apu valitettavasti oli antibioottikuuri.
      Kyllästyin joka kesäisiin antibioottikuureihin ja nyt jo kymmenen kesää kaupungissa viettänyt. Ei ole hyttysiä enkä ole tarvinnut antibioottia syödä.

    • karvola

      Ostin Clas Ohlssonilta sellaisen hyttysen piston aiheuttaman kutinan vähentämiseen tarkoitetun laitteen, jolla voi antaa pikkuruisen sähköiskun puremakohtaan, laitteella napsaistaan viitisen kertaa /purema, ja kutina loppuu. En ole varma toimiiko aikuisten oikeasti vai onko kyseessä placebo-efekti, mutta mulla auttaa. Maksoi 8,90€.

    • hyttset

      ei pure vaan pistää

    • tinttura123

      Monenlaista neuvoa oletkin jo saanut. pojallani tulee hyttysistä juuri noita kahden euron kokoisia paukamia ja kutina on ihan kammottava. joku vihjaisi kokeilemaan desinfiointi-ainetta (ihan käsidesi tms), testasin sitä nyt illalla itseeni ja ainakin minulla auttoia! Kirpaisee ensin, mutta kutina loppui siihen.

      • kimmokuuh

        Canestea, puikko sisäisesti ja voide lievittää ulkoisesti, jos ei auta, niin työnnä toinen peukku hanuriin ja toinen suuhun vaihda välillä peukkujen paikkoja, varmaan ei hyttysen puremat haittaa enää.


    • ..laittaa pistoskohtiin hammastahnaa.

    • hfsdjk

      Aloe Vera-geelia suosittelen myös minä! Sitä saa ainakin luontaistuotekaupoista, ja on todella tehokasta, minulla ainakin toimii. Itse käytän 99,7 % geeliä, en tiedä miten sitten sellaiset laimeammat toimivat. Mutta tuo tosiaan käy muihinkin ihoongelmiin ja on ihan ehdoton mukana ulkomailla ja kesäisin käsilaukussa!

    • ...auttaa minulla, joka olen tosi allerginen hyttysille ja muille hyönteisille. Sipaise balsamia heti päälle kun ötökkä pistää tai puraisee. Tikrusalva vie kutinan pois ja pienentää paukaman kokoa, joskus käy jopa niin ettei jää mitään jälkeä iholle.
      Tiikeribalsamia saa apteekista kun osaa kysyä - näytillä sitä ei hyllyssä ole. Jos joku tuttu käy Kiinassa tai Thaimaassa, pyydä tuomaan tuliaiseksi, siellä purkki ei maksa juuri mitään. Ja osta valkoista salvaa, punainen sotkee vaatteet.

    • alue kukkanen

      minua puiri paarma ja kauhia paukama tuli. minä katkasin alueveera kukasta pätkän ja halkaisin sen, sillä keelillä mikä sieltä tulli sivelin puremaan, ja hetken päästä lakkas kutiamasta ja patti hävisi kansa aika pian pois, olin kokeillut sitä ensin koiran leuan alle kun oli hyttyset purreet, ja koisa kans lakkas raaputtamasta leukaansa , eikä aamulla ollut mitään pistoksen jälkiä sillä. kerroin naapurille tämän. kun heillä on pieniä lapsia, seuraavana päivänä niitä oli paarma päässyt puremaan, no siveltiin sitä alueveeran kukan keeliä heilekkin ja kutina loppu pian , ja paukamat hävisivät.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1878
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1818
    3. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      118
      1799
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      70
      1577
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1432
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1246
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1132
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1128
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe